Murkun vko/kk raha??

ÄÄ äitix2

Paljonko nuorenne(16-17v ) saa siis viikko/kuukausi rahaa?
Ja mitä teillä nuori joutuu tekemään sen eteen jotta ansaitsevat sen rahan?

Itselläni 16v nuori saa tällä hetkellä 20e/vko ja me vanhemmat ostamme vaatteet ja muut,eli raha on oikeastaan vaan huvitteluun/karkkeihin/leffaan..ym ym

Olen tässä miettinyt että jos alkaisi antamaan lapsilisän 100e/kk ja se sitten sisältäisi kaikki omat kulut mm: vaatteet..onnistuukohan,onko kellään ehdotuksia??

Tällä hetkellä nuori kuvittelee olevansa kuin hotellissa,eipä juuri hommat kiinnosta,ja ketuttaa olla antamassa sitä rahaa välillä!

Neuvoja!!!
Kiitos asiallisista vastauksista!

206

10388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehtiin

      juuri noin. Ihan siitäkin syystä, että vanhempien ostamat tavarat olivat "hinnattomia". Sillä ei ollut enää väliä, että maksoiko farkut 50 vai 100€. Nyt kun nuoret ostavat itse meikkinsä ja vaatteensa niin osaavat jo vilkaista sitä hintaakin. Ainoastaan harrastuskulut maksetaan meillä kk-rahan päälle.
      Näin myös lapset saavat saman rahan, eikä tarvitse miettiä, että kuka sai mitäkin vaatetta ja koska. Tietysti eri juttu jos lapsia ei ole montaa ja itsekin muistaa ostokset edes suurinpiirtein.

    • 214

      16v lukiolainen saa käyttöönsä 75€/kk josta hän maksaa itse koulumatkat. Matkat on sisällytetty siihen jotta miettisi kannattaisko vaikka pyöräillä. Sen lisäksi maksan vaatteet sekä koulukirjat- ja välineet. Harrastuksia ei varsinaisesti ole (ei ole halunnut, on tyrkytetty) mutta mopoon menee välillä muutakin kuin bensarahaa ja niistä joskus neuvotellaan. Kuukausiraha edellyttää oman huoneen siivous, roskien vienti ja silloin tällöin pikkusisaruksen hoito lyhyitä aikoja. Yleensä saa valita onko pienemmän kanssa vai käykö kaupassa tai tekee jonkun muun homman.

    • ppppeeee

      pojat 16 v ja melkein 18 v.
      Eivät saa kuin 5 euroa/viikko kumpikin.
      Kaikki mahdolliset tavarat ostetaan, joten yo. vitonen on vain karkkirahaa.
      Pojat ovat hyvin vaatimattomia. Kirottu tietokoneen pelaaminen vie hyvin paljon aikaa.
      Eivät viitsineet koulussakaan pingottaa. Molemmat ovat nyt ammattikoulussa.
      Pojat liikkuvat melko vähän muutaman kaverinsa luona, ei edes kerran viikossa.

      Voisihan muijakin maksaa talouskuluista enemmän kuin 1/4. Nykyään on viikkorahan maksaminen
      minun vastuullani.

      • 63v

        kuules isä,poikasi ovat saaneet ammattikoulupaikat ,ole onnellinen.Hyvä työntekijä saa nykyään paremman palkan kuin ns.lukutoukat.Kun muuten ovat kunnollisia.Ja jos innostuvat ei ammattikoulu jää heidän viimeiseksi koulukseen,se on hyvä pohjalla.Kiva kun on pojilla tietokone osaamista.Mitä muuta vaadit.
        anna poikien kasvaa.Eivät tosiaan tarvitse paljon rahaa,ja tietävätkin sinun rahatilanteesi.Monessa perheessä lapset eivät välitä onko vanhemmilla rahaa tai ei ja vaativat ja muutenkin kiristävät.Lasten etu on rakastavat vanhemmat ja perushuolenpidon järjestävät ,liika raha pilaa lapset,on tämä nähty,ylivelkaantuneita sitten kun perhe on päällä,niin tytöt kuin pojat jos ei rahaasioista ole kotona puhuttu ja ylituhlaamisesta.Ei saa katsoa naapuriin,on hyvä opetus nuorille.


      • Äiti neljälle
        63v kirjoitti:

        kuules isä,poikasi ovat saaneet ammattikoulupaikat ,ole onnellinen.Hyvä työntekijä saa nykyään paremman palkan kuin ns.lukutoukat.Kun muuten ovat kunnollisia.Ja jos innostuvat ei ammattikoulu jää heidän viimeiseksi koulukseen,se on hyvä pohjalla.Kiva kun on pojilla tietokone osaamista.Mitä muuta vaadit.
        anna poikien kasvaa.Eivät tosiaan tarvitse paljon rahaa,ja tietävätkin sinun rahatilanteesi.Monessa perheessä lapset eivät välitä onko vanhemmilla rahaa tai ei ja vaativat ja muutenkin kiristävät.Lasten etu on rakastavat vanhemmat ja perushuolenpidon järjestävät ,liika raha pilaa lapset,on tämä nähty,ylivelkaantuneita sitten kun perhe on päällä,niin tytöt kuin pojat jos ei rahaasioista ole kotona puhuttu ja ylituhlaamisesta.Ei saa katsoa naapuriin,on hyvä opetus nuorille.

        "...liika raha pilaa lapset,on tämä nähty,ylivelkaantuneita sitten kun perhe on päällä,niin tytöt kuin pojat jos ei rahaasioista ole kotona puhuttu ja ylituhlaamisesta."

        Väittäisin muuta. Jos perheellä ei olisi varaa ja kuitenkin lapsille syydetään rahaa niin tämä on ongelma. Eletään kädestä-suuhun, mutta kun naapureille pitää "näyttää".
        Jos taas perheessä on oikeasti rahaa niin yleensä myös lapset oppivat järkevään rahankäyttöön. Meillä ainakin keskustellaan jo 100€ ostoksesta, että tarvitaanko sitä oikeasti. Joskus päädytään ostoon, mutta usein lapsi/nuori itse luopuu ajatuksesta tai lykkää hankintaa. Meillä opetetaan vertailemaan ja neuvotaan raha-asioissa.

        Meidän perheen lapsilla on varmaankin luokkansa vanhimmat kännykät; ne vaihdetaan yleensä vasta sitten kun vanhat menevät rikki. Yhteiset vuositulomme ovat n.140 000€ joten vuodessa voisimme ostaa kyllä lapsille parit kännykät, muttemme näe siinä mitään järkeä.

        Meillä nuoret saavat tuon 100€/kk ja siihen päälle vaatteet, koulutus ja harrastukset. Kk-rahan vastineeksi haluamme, että lapset käyvät koulunsa kunnolla (taitojensa mukaan).
        Säästössä on rahaa jokaisella ihan mukavasti, eikä kaikkia rahoja todellakaan tuhlata turhuuksiin. Hyvänä esimerkkinä kun poika (15v) kävi elokuvissa; osti lippuvihon, koska se tuli 0,50€ halvemmaksi per lippu kuin yksittäin ostettaessa. Näistä pienistä arkisista puroista kertyy yllättävän paljon.


    • 4634562346235

      Itse sain lapsena 10 mk per viikko, eli alle 2 euroa.

      Ruokaa sain ja vaatteet, mutta en paljoa muuta. Lapsesi saa 12 kertaa enemmän, eiköhän tuo pärjäisi vähemmälläkin rahamäärällä jos ostat välillä vaatteita?

      • äasuofh

        tiiämpä sellasii ala-aste ikäsii jotka saavat 50 ekee viikossa. oppivathan kakarat ainaki tuhlaaman.
        tämä ei oo mikään provo vaan ihan tosi asia. Ois se kyl kiva jos ois itekki noin paljo saanu jo 10v ikäisenä.


      • mmmmmmmmmmmmm

        Olen nyt 23-vuotias, perheen kolmesta lapsesta keskimmäinen.

        Meillä kuukausiraha oli 20euroa, jonka lisäksi saimme tilillemme 30euroa, joka oli tarkoitettu puhelinlaskun maksamiseen. Aloimme kaikki siis noin 14-vuotiaana maksaa "itse" laskumme. Tähän asti vanhemmat olivat ne maksaneet, mutta kun saimmekin rahan omalle tilillemme, tuli myös vähän mietittyä kuinka isoja puhelinlaskuja tekee!
        Lisäksi meilläkin vanhemmat maksoivat lasten harrastukset.
        Tuon 20 euron kuukausirahan lisäksi vanhempani maksoivat aina meille ruokailun jos lähdimme kavereiden kanssa esim. leffaan ym. mutta tätä ei tosiaankaan tapahtunut kuin ehkä muutaman kuukauden välein.

        Parhaiten siis mielestäni toimii, tuo lapsella itsellä maksattaminen, jotta rahan arvoan ymmärtää, eikä pidä sitä itsestäänselvyytenä


      • On tää nykyaika kummaa ku lapset vaativat ja saavat rahaa paljon!!!

        ite jotunut hankkimaan rahani pienestä pitäen, 10v.> eteenpäin tehden siivous hommia jne..vanhempien kanssa,ja siitä sain tienistit!

        -Ilmainen viikkoraha pois lapsilta ja opettakaa työn teolla ansaitsemaan,aika kurjaa sitte ku on vanhempi ja rahaa ei tulekaan ilmaiseksi!!!!

        Maksakaa lapsille esim,viikkoraha kotityötä vasten wc:n pesua,imurointia ja talouden hoitoa vastaan.


      • kyntomaasika

        Oletko kuullut semmosesta kun inflaatio?


      • 9+14

        kun et tajua että rahan arvo ei ole sama kuin ennen.


      • Et tullut maininneeksi minä vuosina tuo lapsuutesi oli. Jos se oli esimerkiksi 1970, sen aikuinen 10 mk vastaa nykyistä 13,05 euroa, ts. 77,58 markkaa. Jos se oli v. 1965, se vastaa 97 markkaa, eli 16,35 €. Inflaatio, katsos.


      • inhalaattorikksi
        kyntomaasika kirjoitti:

        Oletko kuullut semmosesta kun inflaatio?

        Isälläs oli inflaatio kun sua teki.


      • pppeeerrrxxx
        inhalaattorikksi kirjoitti:

        Isälläs oli inflaatio kun sua teki.

        on sulla houisuissas.


      • Blondo
        jouskari75 kirjoitti:

        On tää nykyaika kummaa ku lapset vaativat ja saavat rahaa paljon!!!

        ite jotunut hankkimaan rahani pienestä pitäen, 10v.> eteenpäin tehden siivous hommia jne..vanhempien kanssa,ja siitä sain tienistit!

        -Ilmainen viikkoraha pois lapsilta ja opettakaa työn teolla ansaitsemaan,aika kurjaa sitte ku on vanhempi ja rahaa ei tulekaan ilmaiseksi!!!!

        Maksakaa lapsille esim,viikkoraha kotityötä vasten wc:n pesua,imurointia ja talouden hoitoa vastaan.

        En ole koskaan maksanut pojalleni viikkorahaa. Rahaa on saanut tilanteen ja tarpeen mukaan. En ole myöskään sitä mieltä, että tavallisista kotitöistä pitäisi maksaa palkkaa, vaan ne kuuluvat kaikkien perheenjäsenten perusvelvollisuuksiin ilman erillistä korvausta. Joskus olen pyytänyt poikaani imuroimaan autoni ja vahaamaan sen, siitä olen sitten muutaman lantin heittänyt. Jos koulusta on tullut alvariinsa hyviä numeroita siitä olen maksanut tyyliin kympin kympistä jne. Poika on jakanut mainoksia 13-vuotiaasta ja 14-vuotiaana sai tet-harjoittelun jälkeen säännöllistä työtä kahvilasta kerran viikossa, joten itse tienaa tuhlausrahansa ja tietää, että raha ei puussa kasva ja jos sitä haluaa voi itsekin tehdä jotain sen eteen.


      • 4563456
        Sologdin kirjoitti:

        Et tullut maininneeksi minä vuosina tuo lapsuutesi oli. Jos se oli esimerkiksi 1970, sen aikuinen 10 mk vastaa nykyistä 13,05 euroa, ts. 77,58 markkaa. Jos se oli v. 1965, se vastaa 97 markkaa, eli 16,35 €. Inflaatio, katsos.

        Syntynyt '86.

        Päätelkää siitä miten paljon rahan arvo eroaa. Ja ei, en ole tyhmä, tajuan kyllä inflaation vaikutukset vaikken niistä puhunut. Voitte kyllä silti haistaa pitkän paskan, vitun idiootit. Heti ensimmäisenä ulisemassa tyhmyydestä sen sijaan että esim. kysyisitte ajankohtaa.


      • N28vnt
        äasuofh kirjoitti:

        tiiämpä sellasii ala-aste ikäsii jotka saavat 50 ekee viikossa. oppivathan kakarat ainaki tuhlaaman.
        tämä ei oo mikään provo vaan ihan tosi asia. Ois se kyl kiva jos ois itekki noin paljo saanu jo 10v ikäisenä.

        juuh aika moni vanhempi antaa yliin kyllin mie ku olin ala asteella oli se 10mk per vko eli siihen takas.d nykynuoret kuvittelee saavansa kaiken ,meiän lapset saa kotitöitä vastaan sen vko rahan siihen on huoneen siivous ja läksyjen teko ja ikää on 7v .meillävko raha on 2e ihan sopiva tuon ikäiselle.


      • N28vnt
        mmmmmmmmmmmmm kirjoitti:

        Olen nyt 23-vuotias, perheen kolmesta lapsesta keskimmäinen.

        Meillä kuukausiraha oli 20euroa, jonka lisäksi saimme tilillemme 30euroa, joka oli tarkoitettu puhelinlaskun maksamiseen. Aloimme kaikki siis noin 14-vuotiaana maksaa "itse" laskumme. Tähän asti vanhemmat olivat ne maksaneet, mutta kun saimmekin rahan omalle tilillemme, tuli myös vähän mietittyä kuinka isoja puhelinlaskuja tekee!
        Lisäksi meilläkin vanhemmat maksoivat lasten harrastukset.
        Tuon 20 euron kuukausirahan lisäksi vanhempani maksoivat aina meille ruokailun jos lähdimme kavereiden kanssa esim. leffaan ym. mutta tätä ei tosiaankaan tapahtunut kuin ehkä muutaman kuukauden välein.

        Parhaiten siis mielestäni toimii, tuo lapsella itsellä maksattaminen, jotta rahan arvoan ymmärtää, eikä pidä sitä itsestäänselvyytenä

        sepä' se nyky nuoret on vaan niin vaativia . mutt atuo on hyvä kun antaa itse lapsen maksaa kulunsa siinä teini iässä. siinä todella joutuu mietiimään mitä on tärkeetä ostaa kk rahalla ja mihin säästetään.


      • 90'sTeena

        Itse sain myös 10 mk/vko (myöhemmin ehkä nousi 20mk:aan), siitä on nyt reilu 10v tosin aikaa... vanhemmat osti vaatteet, tosin en kärttänyt merkkivaatteita, vaan marketista ostettiin, ja tehtiin jotain myös itse. Ei ollut kalliita harrastuksia. Oma huone piti siivota (ala-asteelta lähtien), kerran viikossa imuroin koko asunnon lisäksi (yläaste ja lukio), ja yleensä vein aina roskat. Erikoisia juhlapäiviä tai vieraita varten siivottiin yhdessä enemmän. Lisäksi autoin usein pyykkien ripustamisessa ja pihakasvien kastelussa ja rikkaruohoissa ym. Mutta ruokaa en tehnyt. Hyvistä arvosanoista sain hiukan rahaa vanhemmilta, lisäksi useamman stipendirahan eri säätiöiltä tms, ja säästin suuren osan viikkorahoista. Lukiossa sain lapsilisät, ja näinpä sitten omilla säästöillä kävin autokoulun 6600mk!
        Omasta mielestäni pääsin aika helpolla kotitöissä, mutta omaa rahaa olisi voinut olla hiukan enemmän. Kun ei niitä kesätöitäkään herunut mistään. Kyllähän se pisti kateeksi, kun joillakin samanikäisillä oli vanhemmilta saadut kännykät, merkkivaatteet, mopot, jopa auto myöhemmin...


      • lapsiäiti
        Blondo kirjoitti:

        En ole koskaan maksanut pojalleni viikkorahaa. Rahaa on saanut tilanteen ja tarpeen mukaan. En ole myöskään sitä mieltä, että tavallisista kotitöistä pitäisi maksaa palkkaa, vaan ne kuuluvat kaikkien perheenjäsenten perusvelvollisuuksiin ilman erillistä korvausta. Joskus olen pyytänyt poikaani imuroimaan autoni ja vahaamaan sen, siitä olen sitten muutaman lantin heittänyt. Jos koulusta on tullut alvariinsa hyviä numeroita siitä olen maksanut tyyliin kympin kympistä jne. Poika on jakanut mainoksia 13-vuotiaasta ja 14-vuotiaana sai tet-harjoittelun jälkeen säännöllistä työtä kahvilasta kerran viikossa, joten itse tienaa tuhlausrahansa ja tietää, että raha ei puussa kasva ja jos sitä haluaa voi itsekin tehdä jotain sen eteen.

        olisimme sama perhe. Juuri näin oli elämä lasteni ollessa murkku ja teini-iässä.


      • Se hyvä isi.
        N28vnt kirjoitti:

        juuh aika moni vanhempi antaa yliin kyllin mie ku olin ala asteella oli se 10mk per vko eli siihen takas.d nykynuoret kuvittelee saavansa kaiken ,meiän lapset saa kotitöitä vastaan sen vko rahan siihen on huoneen siivous ja läksyjen teko ja ikää on 7v .meillävko raha on 2e ihan sopiva tuon ikäiselle.

        Lisäksi maksan tietenkin vaatteet, meikit, ruuat, koulumenot ja vähäiset harrastukset.
        Ei tarvitse siivota eikä osallistua mihinkään kotihommiin. Minusta tärkeintä on, että
        keskittyy koulun käyntiin ja läksyihin. Ne hän on hoitanut kiitettävästi ja tunnollisesti,
        vaikka vastapainona shoppaileekin. Onhan se hyvää rentoutumista. Katsotaan sitten kun
        koulu on ohi ja lakki päässä, mikä on jatkosuuntaus. Lapsilisät ja elatustuen hän sai käyttää
        12 ikäisestä alkaen. Välillä menee överiksi, välillä on tarkempi. Ei sen kummempaa.
        Olen tavallinen palkansaaja. Kirjoitus ei ole provo vaan normaali totuus ja käytäntö. Miksi
        vanhempien pitäisi muuten mennä lasten kukkarolle esimerkiksi viemällä heidän lapsilisät?
        Se on varastamista. Eri asia tietenkin jos olisi työtön ja sossun varassa, voisi ne rahat tarvita.


      • inflaatiomörkö

        Täysin turha verrata enää markka-aikaan, ellei ota huomioon rahan arvon muutosta.


      • 5:n lapsen äiti
        Se hyvä isi. kirjoitti:

        Lisäksi maksan tietenkin vaatteet, meikit, ruuat, koulumenot ja vähäiset harrastukset.
        Ei tarvitse siivota eikä osallistua mihinkään kotihommiin. Minusta tärkeintä on, että
        keskittyy koulun käyntiin ja läksyihin. Ne hän on hoitanut kiitettävästi ja tunnollisesti,
        vaikka vastapainona shoppaileekin. Onhan se hyvää rentoutumista. Katsotaan sitten kun
        koulu on ohi ja lakki päässä, mikä on jatkosuuntaus. Lapsilisät ja elatustuen hän sai käyttää
        12 ikäisestä alkaen. Välillä menee överiksi, välillä on tarkempi. Ei sen kummempaa.
        Olen tavallinen palkansaaja. Kirjoitus ei ole provo vaan normaali totuus ja käytäntö. Miksi
        vanhempien pitäisi muuten mennä lasten kukkarolle esimerkiksi viemällä heidän lapsilisät?
        Se on varastamista. Eri asia tietenkin jos olisi työtön ja sossun varassa, voisi ne rahat tarvita.

        Vai varastaa vanhemmat jos käyttävät lapsilisät lapsen elatukseen.
        Jos ne olisi lasten rahoja niin ne kai minun ymmärtääkseni tulisivat lapsen nimissä.
        Vaan jokainen tyylillään palkitsee tai ostaa oman vapauden.
        tämä mummo antaa aikaansa ei rahaa.


      • vksötdbi
        Se hyvä isi. kirjoitti:

        Lisäksi maksan tietenkin vaatteet, meikit, ruuat, koulumenot ja vähäiset harrastukset.
        Ei tarvitse siivota eikä osallistua mihinkään kotihommiin. Minusta tärkeintä on, että
        keskittyy koulun käyntiin ja läksyihin. Ne hän on hoitanut kiitettävästi ja tunnollisesti,
        vaikka vastapainona shoppaileekin. Onhan se hyvää rentoutumista. Katsotaan sitten kun
        koulu on ohi ja lakki päässä, mikä on jatkosuuntaus. Lapsilisät ja elatustuen hän sai käyttää
        12 ikäisestä alkaen. Välillä menee överiksi, välillä on tarkempi. Ei sen kummempaa.
        Olen tavallinen palkansaaja. Kirjoitus ei ole provo vaan normaali totuus ja käytäntö. Miksi
        vanhempien pitäisi muuten mennä lasten kukkarolle esimerkiksi viemällä heidän lapsilisät?
        Se on varastamista. Eri asia tietenkin jos olisi työtön ja sossun varassa, voisi ne rahat tarvita.

        Tämä (200 €/kk) on just se syy minkä takia yhteiskunnan pitäisi maksaa lapsilisiä vain pienituloisille. Rikkaat tulkoot toimeen ilman. Törkeää verorahojen väärinkäyttöä antaa lapsilisät lapsille kulutukseen, ne on tarkoitettu lapsen elinkustannusten kattamiseen! Näillä elinkustannuksilla en tarkoita "kaikkea kivaa" vaan juuri koulumatkat ja muut koulukustannukset, vaatteet, ruoka.
        On paljon parempi että oppivat säästämään pienestä viikkorahasta summan, jolla voivat hankkia jonkun haaveilemansa asian. Samalla lapsi oppii säästäväisyyttä ja hillitsemään itsensä kaiken ylipursuavan tarjonnan edessä.
        Ison vahingon aiheuttavat vanhemmat, jotka ajattelevat, että kun itsellä oli lapsuusaikana tiukkaa rahallisesti, niin omalta lapselta ei haluta kieltää mitään. Näin kehittyy monista lapsista suurkuluttajia ja luonnonvarojen tuhlaajia mistään piittaamatta.


      • ...
        Se hyvä isi. kirjoitti:

        Lisäksi maksan tietenkin vaatteet, meikit, ruuat, koulumenot ja vähäiset harrastukset.
        Ei tarvitse siivota eikä osallistua mihinkään kotihommiin. Minusta tärkeintä on, että
        keskittyy koulun käyntiin ja läksyihin. Ne hän on hoitanut kiitettävästi ja tunnollisesti,
        vaikka vastapainona shoppaileekin. Onhan se hyvää rentoutumista. Katsotaan sitten kun
        koulu on ohi ja lakki päässä, mikä on jatkosuuntaus. Lapsilisät ja elatustuen hän sai käyttää
        12 ikäisestä alkaen. Välillä menee överiksi, välillä on tarkempi. Ei sen kummempaa.
        Olen tavallinen palkansaaja. Kirjoitus ei ole provo vaan normaali totuus ja käytäntö. Miksi
        vanhempien pitäisi muuten mennä lasten kukkarolle esimerkiksi viemällä heidän lapsilisät?
        Se on varastamista. Eri asia tietenkin jos olisi työtön ja sossun varassa, voisi ne rahat tarvita.

        vain yksi lapsi?


      • Oot ihan vitun homo
        Se hyvä isi. kirjoitti:

        Lisäksi maksan tietenkin vaatteet, meikit, ruuat, koulumenot ja vähäiset harrastukset.
        Ei tarvitse siivota eikä osallistua mihinkään kotihommiin. Minusta tärkeintä on, että
        keskittyy koulun käyntiin ja läksyihin. Ne hän on hoitanut kiitettävästi ja tunnollisesti,
        vaikka vastapainona shoppaileekin. Onhan se hyvää rentoutumista. Katsotaan sitten kun
        koulu on ohi ja lakki päässä, mikä on jatkosuuntaus. Lapsilisät ja elatustuen hän sai käyttää
        12 ikäisestä alkaen. Välillä menee överiksi, välillä on tarkempi. Ei sen kummempaa.
        Olen tavallinen palkansaaja. Kirjoitus ei ole provo vaan normaali totuus ja käytäntö. Miksi
        vanhempien pitäisi muuten mennä lasten kukkarolle esimerkiksi viemällä heidän lapsilisät?
        Se on varastamista. Eri asia tietenkin jos olisi työtön ja sossun varassa, voisi ne rahat tarvita.

        Taidat olla ihan vitun dorka faija? 200e kuukaudessa? hyvän kuvan annant lapsillesi.
        Tavallinen palkansaaja? ja paskan vitut. Vedän sua kuule turpaan jos vastaan tulet.


      • hullu??!?!!!!!!!!!!!
        Se hyvä isi. kirjoitti:

        Lisäksi maksan tietenkin vaatteet, meikit, ruuat, koulumenot ja vähäiset harrastukset.
        Ei tarvitse siivota eikä osallistua mihinkään kotihommiin. Minusta tärkeintä on, että
        keskittyy koulun käyntiin ja läksyihin. Ne hän on hoitanut kiitettävästi ja tunnollisesti,
        vaikka vastapainona shoppaileekin. Onhan se hyvää rentoutumista. Katsotaan sitten kun
        koulu on ohi ja lakki päässä, mikä on jatkosuuntaus. Lapsilisät ja elatustuen hän sai käyttää
        12 ikäisestä alkaen. Välillä menee överiksi, välillä on tarkempi. Ei sen kummempaa.
        Olen tavallinen palkansaaja. Kirjoitus ei ole provo vaan normaali totuus ja käytäntö. Miksi
        vanhempien pitäisi muuten mennä lasten kukkarolle esimerkiksi viemällä heidän lapsilisät?
        Se on varastamista. Eri asia tietenkin jos olisi työtön ja sossun varassa, voisi ne rahat tarvita.

        hulluko olet?!?!??! saatana 200e/kk tolla sais jo 2 puhelinta , jollei jo 3 ? 2kk/ 400 3kk/ 600 4kk/800 6kk/ 1200 ? annat lapselles vuodessa 2400 e ? HULLUKO OOT? eikö teil oo mitää parempaa käyttöä rahalle? ei tarvii teidät ihmetellä sit ku loppuu rahat keske!


    • nuorri

      No itte en saanu kotona asuessani kun 30e/kk, mut kaikki kesät töissä ollu 14v asti niin siitä sitä on tullu, nyt muutin omilleni niin ei tule sitäkään. Vaatteet yms ostin jotkut ite mutta porukat makso osan... en oo ikinä ymmärtäny kylläkään juurikaan sitä että kotoa tulee rahaa ihan pyytämättä, koska en oo semmoseen itekään tottunu.

      • TUPLAK

        Kun murrosikäiset tyttöni 2 kpl olivat 15 v. päätin, että kumpikinn saavat 150 e. kuukaudessa. Kumpikin maksoivat omat puh.laskut. a. 30 e. sekä kuukausikortit 25 e, omat hygienia-sekä meikki tarpeet, jotka laskujeni mukaan on n. 25 e per kk. Nopea laskutoimitus kertoo, että jäljelle jää 120 e , joka viikoille jaettuna tekee 40 e per viikko. Tästä summasta maksettiin itse leffat, namit yms sekä pienet vaateostokset. Meillä on aina saanut tehdä kotitöitä ja kaikki hommat on jaettu tasapuolisesti...luonnollisesti joskus on ollut mutinoita, mutta vastuu koostuu pienistä asioista, jolla saadaan isot kuviot pyörimään. Molemmat tytöt, nyt jo aikuisia, ovat kiittäneet saamastaan vastuusta ja opettelusta rahan käyttöön. Ja rahan lainaaminenkin ...yleensä loppukuusta se 5 e...on opittu, koska perin aina pikku vipit takaisin. ANTAKAA VASTUUTA JA OLKAA ESIMERKKEJÄ LAPSILLENNE...HYVÄÄ SYKSYÄ


      • laskutoimitus...
        TUPLAK kirjoitti:

        Kun murrosikäiset tyttöni 2 kpl olivat 15 v. päätin, että kumpikinn saavat 150 e. kuukaudessa. Kumpikin maksoivat omat puh.laskut. a. 30 e. sekä kuukausikortit 25 e, omat hygienia-sekä meikki tarpeet, jotka laskujeni mukaan on n. 25 e per kk. Nopea laskutoimitus kertoo, että jäljelle jää 120 e , joka viikoille jaettuna tekee 40 e per viikko. Tästä summasta maksettiin itse leffat, namit yms sekä pienet vaateostokset. Meillä on aina saanut tehdä kotitöitä ja kaikki hommat on jaettu tasapuolisesti...luonnollisesti joskus on ollut mutinoita, mutta vastuu koostuu pienistä asioista, jolla saadaan isot kuviot pyörimään. Molemmat tytöt, nyt jo aikuisia, ovat kiittäneet saamastaan vastuusta ja opettelusta rahan käyttöön. Ja rahan lainaaminenkin ...yleensä loppukuusta se 5 e...on opittu, koska perin aina pikku vipit takaisin. ANTAKAA VASTUUTA JA OLKAA ESIMERKKEJÄ LAPSILLENNE...HYVÄÄ SYKSYÄ

        150-30-25-25=120€?!?! (Oikea vastaus; 70€.)
        Sitten kun 120€ jaetaan neljälle viikolle niin jää 40€?!?! (Oikea vastaus 120:4=30€.)
        Sitten taas jos 70€ jaetaan neljällä viikolla jää 17,50€.

        Toivottavasti et ole missään rahaa käsittelevässä duunissa!


      • paraz
        laskutoimitus... kirjoitti:

        150-30-25-25=120€?!?! (Oikea vastaus; 70€.)
        Sitten kun 120€ jaetaan neljälle viikolle niin jää 40€?!?! (Oikea vastaus 120:4=30€.)
        Sitten taas jos 70€ jaetaan neljällä viikolla jää 17,50€.

        Toivottavasti et ole missään rahaa käsittelevässä duunissa!

        Hyvä jotta oikaisit tuon matematiikan! Ei ihme jotta pennut ovat tyytyväisiä saamaansa opetukseen... Siksi hykertelevät, kun vippaavat vielä ylimääräisiä vitosia vanhemmiltaan. Lisäksi tuo 150 ecua kyllä ei ainakaan viittaa peruspäivärahalla eläviin ihmisiin. Voih kuin olen kade tuolle porvaristolle...


      • ujiuuuuuuuuuuuuuuuuu
        laskutoimitus... kirjoitti:

        150-30-25-25=120€?!?! (Oikea vastaus; 70€.)
        Sitten kun 120€ jaetaan neljälle viikolle niin jää 40€?!?! (Oikea vastaus 120:4=30€.)
        Sitten taas jos 70€ jaetaan neljällä viikolla jää 17,50€.

        Toivottavasti et ole missään rahaa käsittelevässä duunissa!

        Oikea vastaus kenties 80e? missähän sitä on matikantunneilla oltu... ja täten 20e per viikko.

        Omalle lapselleni (13v) annan 20e/kk ja yleensä maksan esim kännykästä tai uudesta kamerasta noin puolet ja muut isommat ostokset ostan yleensä hänelle kokonaan (talvitakit, harrastusvälineet tms) ja shoppailurahaa annan tarpeen mukaan (yleensä noin 30e jos ei ole mitään välttämätöntä ostettavaa) muuten hän saa maksaa itse karkkinsa ja muut sellaiset. pihatöistä ja hyvistä koenumeroista vähän taskurahaa


    • 20v nainen

      Itse sain teininä viikkorahaa 5€ ja se oli ihan vaan sitä taskurahaa ja riitti kyllä ihan hyvin. Ja se oli mielestäni juuri sopiva määrä siksi, koska siinä sai tosiaan vähän miettiä että mihin sitä rahansa laittaa, kun ei sillä vitosella kauheasti osteltu. Ja jos halusin jotain isompaa, niin sitten säästin rahaa. Vanhemmat maksoivat kaiken muun vaatteet yms. Asuin pienemmällä paikkakunnalla, joten vaateostokset tein itse ja vanhemmat antoi siihen sitten erikseen rahaa, kun lähdettiin kavereiden kanssa kaupunkiin.

      • 20v nainen

        lisäys vielä edelliseen, ja viikkorahan lisäksi, jos halusin enemmän rahaa, vein kotoa pulloja joita oli nurkkiin kertynyt. Hyvin toimi ainakin minun kohdalla tämä käytäntö.


      • *****
        20v nainen kirjoitti:

        lisäys vielä edelliseen, ja viikkorahan lisäksi, jos halusin enemmän rahaa, vein kotoa pulloja joita oli nurkkiin kertynyt. Hyvin toimi ainakin minun kohdalla tämä käytäntö.

        Tekee samoin, 17 vuotias, saa kuukausi rahaa 40 /kk, vaatteet kuitenkin ostetaan kohtuuhintaiset saa pistää kuukausirahoistaan lisää, jos ei kelpaa halvemmat.


    • Astraia

      Meillä vanhemmat maksoivat meille ensin viikkorahaa olikohan 20snt/ikävuosi ja rahan saamisen edellytyksenä oli tiettyjen kotitöiden tekeminen tiettyinä päivinä (tiskaus, pyykin laitto, koiran ulkoilutus jne) ja tämän lisäksi me lapset siivosimme talon kerran viikossa (kaikilla oli oman huoneen lisäksi siivottavana jokin muu huone) ja siitä saimme 3,50€/vko. Eli esim. 13-vuotiaana sain 6,10 € viikossa. Jossain vaiheessa, varmaankin kun olin n. 15-vuotias, vanhemmat kuitenkin muuttivat tuon kuukausirahaksi, jolloin me isommat saimme 80€ kuukaudessa, ja siitä maksettiin itse omat vaatteet ja puhelinlaskut. Vanhemmat maksoivat sitten vain jotain kalliimpia oikeasti tarpeellisia ostoksia ja harrastusmaksuja. Puhelinlaskut (ja puhelimet) olimme kyllä maksaneet itse jo aikasemmin, se oli meillä puhelimen saamisen ehtona.

      Mielestäni tuo systeemi oli oikein toimiva, siinä oppi samalla miettimään omaa rahankäyttöä ja sitä, mikä oikeasti on tarpeellista. Ja kaikki kotityöt on meillä opittu jo pienenä. Vaikka täytyy myöntää, että joskus iski kateuskin kun kavereille maksettiin kaikki ja annettiin rahaa ihan vaan pyytämällä, eikä heidän tarvinnut tehdä kotitöitä. :D

      • mamsel78

        ei ole tänä päivänä enää sitä kuukausi rahan jako ja miettimis ongelmaa kun on melkein joka kaupassakin jo siru kortin lukijat, omalle tytölleni(15) annoin oman electron korttini käyttöön itse käytän saman tilin pankki/luottokorttia. Näin tyttö saa tarvitsemansa ja oppii samalla vastuuta ja huomaa ettei elämä ole ilmaista, koskaan ei ole käyttänyt muutamaa satasta enempää kuukaudessa.


      • joooooopajoooooo
        mamsel78 kirjoitti:

        ei ole tänä päivänä enää sitä kuukausi rahan jako ja miettimis ongelmaa kun on melkein joka kaupassakin jo siru kortin lukijat, omalle tytölleni(15) annoin oman electron korttini käyttöön itse käytän saman tilin pankki/luottokorttia. Näin tyttö saa tarvitsemansa ja oppii samalla vastuuta ja huomaa ettei elämä ole ilmaista, koskaan ei ole käyttänyt muutamaa satasta enempää kuukaudessa.

        eräs perjantai tyttösesi on umpikännissä kaupungilla ja vinguttelee vähän visaasi. Mietipä sitä...


      • mamsel78 kirjoitti:

        ei ole tänä päivänä enää sitä kuukausi rahan jako ja miettimis ongelmaa kun on melkein joka kaupassakin jo siru kortin lukijat, omalle tytölleni(15) annoin oman electron korttini käyttöön itse käytän saman tilin pankki/luottokorttia. Näin tyttö saa tarvitsemansa ja oppii samalla vastuuta ja huomaa ettei elämä ole ilmaista, koskaan ei ole käyttänyt muutamaa satasta enempää kuukaudessa.

        ..haloo...siis muutamaa satasta kuukaudessa..mitä helvettii


      • Astraia

        Niin ja lisätään vielä tuohon omaan aikaisempaan viestiini, että kuukausirahan saaminen loppui meillä siihen, kun pääsimme lukiosta. Sen jälkeen on pitänyt pärjätä omillaan. Tottakai vanhemmat auttaisivat, jos jostain syystä sellainen tilanne tulisi, ettei itse pystyisi esim. vuokraa maksamaan, mutta itselläni ainakin kynnys pyytää heiltä apua on hyvin korkea kun kuitenkin on halu näyttää, että pärjää itsekseen.


      • mamsel78 kirjoitti:

        ei ole tänä päivänä enää sitä kuukausi rahan jako ja miettimis ongelmaa kun on melkein joka kaupassakin jo siru kortin lukijat, omalle tytölleni(15) annoin oman electron korttini käyttöön itse käytän saman tilin pankki/luottokorttia. Näin tyttö saa tarvitsemansa ja oppii samalla vastuuta ja huomaa ettei elämä ole ilmaista, koskaan ei ole käyttänyt muutamaa satasta enempää kuukaudessa.

        Pikkuisen tulee mieleen tästä viestistä sellainen, että rahat vaan käteen ja menoksi... Elikkä kun lapsi on poissa silmistä, hän on poissa mielestä. Antaa mennä vaan.... Onneksi en ole niin rikas, että voisin noin tehdä. Yksinhuoltajana, kahden ala-aste ikäisen äitinä joudun laskemaan rahani hieman tarkemmin kuin sinä mamselli.. Annan viikkorahaa 5 euroa kummallekin. Sillä ostavat karkkinsa. Muut menot sitten maksan minä. Raha ei korvaa rakkautta, se pitää aina muistaa. Vaikeita kysymyksiähän tällaiset on, ja jokainen perhe ratkaisee ne parhaaksi katsomallaan tavalla. Lapsi kyllä osaa tuhlata, jos rahaa on vara käyttää. Päämäärä kaikilla lienee sama: kun saisimme lapsista kasvatettua normaaleja, pärjääviä, vastuuntuntoisia aikuisia. Lisäksi vielä rakastavia ja empaattisia... toiset huomioonottavia.


      • SELVENTÄJÄ
        joooooopajoooooo kirjoitti:

        eräs perjantai tyttösesi on umpikännissä kaupungilla ja vinguttelee vähän visaasi. Mietipä sitä...

        Sulle tietämättömälle tiedoksi että VISA ELECRON KORTTIA et saa miinukselle vaikka haluaisit koska se tarkistaa aina saldon!Se ei ole LUOTTOKORTTI vaikka siinä visa lukeekin.


      • nuorri
        mamsel78 kirjoitti:

        ei ole tänä päivänä enää sitä kuukausi rahan jako ja miettimis ongelmaa kun on melkein joka kaupassakin jo siru kortin lukijat, omalle tytölleni(15) annoin oman electron korttini käyttöön itse käytän saman tilin pankki/luottokorttia. Näin tyttö saa tarvitsemansa ja oppii samalla vastuuta ja huomaa ettei elämä ole ilmaista, koskaan ei ole käyttänyt muutamaa satasta enempää kuukaudessa.

        Aistin ironiaa mutta kuitenkin on aina vähän käyny sääliks penskat jotka saa rahaa tekemättä mitään... :D ite alotin opiskelut kk sitten ja kyllähän sen näkee uusista kaverista päälle päin että kuka on tehnyt töitä kesän/KESÄT ja kuka ei... pienellä budjetilla elää se porukka joka on tehny mutta laittaa rahansa olelliseen. Itellä oli työn puolesta pirun hyvä kesä ja sen hedelmät nautitaan nyt, ens kesäks sitten löytyy aina töitä jostain. En tajua miksi työikäinen (15v-) tarttis montaakaan kymppiä/kk, kesässä teinaa tonnin pari niin omat rahat on jo tienattu. Ja jos joku lykkää 20-v tyttärelleen 500e/kk käten niin koska se loppuu ts. entäs on kun tyttö on 21, 22 jne...?


    • vielä nuori

      Itse en saa ollenkaa viikko-/kuukausirahaa. Vanhemmat maksavat vaatteet jotka ovat heille mieleen ja jos oma makuni ei miellytä ostan omilla rahoillani. Maksavat myös välillä jotain kivaa pientä. Rahaa saan isommista kotitöisä sovitun määrän (en siis perus siivoamisesta, tiskauksesta yms.) Homma pelittää mielestäni hyvin vaikka omaa rahaa ei kauheasti ole. Ainakin opin rahan käyttöä! Tunnen myötähäpeää ikätovereideni kertoessa vanhempiensa maksavan kaiken ja vielä vanhempien sisarusten (omille muuttaneet) ulkomaan matkoja, laskuja ja muita menoja. Toivottavasti pystyn elämään omilla rahoillani kun olen muuttanut omilleni. Vanhempani varmasti auttaisivat taloudellisissa ongelmissa mutta kyse on omasta päätöksestäni "pärjätä omillaan".

      • paraz

        Tekstisi toi ahaa-elämyksen - vielä on tällaisiakin, vastuullisia nuoria. Kaikkea hyvää Sinulle elämässä! Tuolla asenteella pääset tosi pitkälle....


      • vielä nuori
        paraz kirjoitti:

        Tekstisi toi ahaa-elämyksen - vielä on tällaisiakin, vastuullisia nuoria. Kaikkea hyvää Sinulle elämässä! Tuolla asenteella pääset tosi pitkälle....

        Kiitos sinulle paraz! Piristi flunssaista päivääni. Kaikkea hyvää Sinullekin :)


    • jihhhuuu

      Olin 16 vuotias, kun äitini keskusteli isäni kanssa kuukausi rahasta. Se oli sitä aikaa, kun sain ensimmäisen poikaystävän, jonka kanssa rahaa rupesi kulumaan (elokuvat, bussimatkat ym.). Vanhempani ehdottivat, jos kummatkin antaisivat minulle 70 €/kk käyttörahaa edellyttäen kuitenkin sen, että maksan kaiken mitä haluan; puhelinlaskunkin (lukuunottamatta vuokraa, ruokaa, jen.). Ja että kotityöt hoituvat normaaliin tapaan.

      Huomasinkin nopeasti, ettei se raha riitä ja sitä rupesi arvostamaan.

    • Jonna vaan

      pyytää, tyhmähän on se joka ei pyydä vaan antaa. Sehän on sitten ihan omaa saamattomuutta jos lapsen opettaa sellaisille tavoille, että raha juoksee syliin ilman vastapalvelusta. Taitaa sillä metodilla olla työpaikat maassa aika vähissä. Ei se raha kai puissa kasva.

      • pyytäminen

        eroaa siitä, että rahan saa automaattisesti? Eihän aikuisenakaan mistään vaan "pyydetä" rahaa, vaan se on tienattava.
        Meillä on kuusi lasta ja teinien kanssa on ollut helpointa, että raha menee automaattisesti jokaisen tilille, eikä tarvitse miettiä, että kuka sai mitäkin. Toiset ovat säästäväisempiä kuin toiset, mutta yhtä kaikki; jokaisella on ollut sama rahansa käytettävänään.


    • feralia

      Itselläni oli nuoruudessa juurikin noin.
      Sain sen lapsilisän, 100€/kk ja sillä pärjäsin.
      Äiti osti ainoistaan bussikortin kuukaudeksi ja maksoi puhelin laskun.
      Vaatteet,meikit,hiusvärit,hygieniatuoteet ja omat menemiseni maksoin itse.
      Minusta se on hyvä tapa opettaa nuori käyttämään rahaa. Kunhan ei vaan lipsu siihen, että kun se nuori tulee käsi ojossa rahaa pyytämään kun omat on loppu, niin sille sitä sitten annetaan.

      Kotitöitä tein jonnin verran; pidin oman huoneeni kunnossa (= puolet omakotitalon yläkertaa), pesin omat pyykkini, leikkasin nurmikon, ulkoilutin koiraa,tiskikoneen täyttö ja tyhjennys.. etc. meitä lapsia tosin oli kaksi, ettei niitä kotitöitä niin paljon yhelle jäänyt.

    • Meeejj

      Mulla ainakin itselläni oli toi lapsilisä käytössä silloin, kun olin 16v. Kaikki omat kulut(vaatteet, puhelinlasku jne.) piti maksaa itse. Kyllä siinä ainakin jotenkin rahan käyttöä oppii ja oonki enemmän sitä mieltä, että pitää olla joku tietty raja rahanantamisessa. Itse en siis edes haluaisi, että olisin saanut rahaa niin paljon kuin haluan. :)

    • Helppo murkku??

      Sain rahaa kun pyysin, piemenpi tai suurempi ostos, toki lähes kaikesta neuvoteltiin.
      Harrastukset vanhemmat maksoi aina, meitä kolme lasta ja useita lajeja, siihen siis todella meni rahaa.
      Varsinkin kun eri lajeja lapsilla, kierrättäminen ei onnistunut.
      Mm. Hiihto ja lumilautailu. myös salibandy, pesäpallo ym.

      Rahaa saatiin usein lahjaksi ja niitä käytettiin sitten omiin ostosksiin, mm.videopelit.

      Nyt ikää 22v ja asun omillani.

      Toimi ainakin meillä, mutta mainittakoon että töitäkin tehtiin rahojen eteen, ihan kunnollakin.

    • nuori 17.v

      Meillä oli käytössä tapa että saamme 10 e/vk, mutta viikon aikana teemme kotitöitä, omat huoneet pitää itse siivota ja pitää siistinä, muuten ei rahaa tipu. Eli ainakin kerran viikossa pitää siivota. Vaikka itse sanonkin niin minusta homma toimii sinänsä että oppii pikkuhiljaa pitämään huolta arkipäiväisistäkin asioista. Nyt emme saa viikkorahaa, mutta vaatteet ja tällaiset saamme. Tässä iässä voi jo tehdä vähän töitäkin.
      Tuskin teini tarvitsee noin paljon rahaa viikottain. Annat pikkuhiljaa lisää kotitöitä, ei kaikkia kerralla, tai varmasti saat kuulla pari kaunista sanaa mielenosoitukseksi. Aloitat vaikka siitä huoneen kunnossapidosta ja lisäät myöh. vaikkapa pyykkien laittoa tai vastaavaa, ei pitäisi olla liian rankkaa teinillekään. Tai sitten sovitte mikä määrä kotitöitä/vk teille molemmille sopii. Mutta siihen laiskotteluun pystyy kyllä itsekin vaikuttamaan, jos haluaa. ;)

    • Jo 73>

      Yritys.Kuitenkin 100 e on myös paljon rahaa,mutta se tuolla kavereiden kanssa "hukkuu" melkoisen nopsasti.Niin millainen kaveripiiri lapsellasi on?,(kenellä on rikkaimmat vanhemmat).

    • _Nuori__

      Meillä kotona saan lapsilisän tililleni joka kuukausi, siitä menee 90e bussimatkoihin ja loppu 10e puhelinlaskuun. Lisäksi säästötililleni menee joka kuukausi 40e, näitä rahoja voin käyttää sitten yli 18-vuotiaana autoon ja opiskeluun ym. Ostan itse vaatteet, karkit, maksan huvitukset ja ulkona syömiset ym. Isovanhemmilta satunnaisesti saan pari kymppiä, mutta muuten tienaan käymällä lapsenvahtina ja muissa töissä. Säästäväiseksi olen oppinut, enkä jokaista vastaan kävelevää vaatetta osta en juhli jokaikinen viikonloppu, joten rahaa jää mukavasti. Kotona en tietenkään saa laiskotella ja täytyy välillä kotitöitä tehdä ja huone pitää kohtuu kunnossa :)

    • _SiS-

      Maksamaan viikko/kuukausiarahaa kenellekkään kun on tuo ipanakin niin nuori vasta. mutta ajatuksella olen leikkinyt.

      olen ajatellut että tasaluku 10e on ihan sopiva viikkoraha joka tosin pitää sisällään kotitöitä yms. mitä nyt kotona voisi keksiä pikku hommia. isot ostokset kuten puhelimet yms. olen ajatellut toteuttaa samaa kaavaa kuin omat vanhempani pitivät että jos saan itse kerättyä puolet vaikka 200e puhelimeen niin itse voin pistää sen toisen satasen siihen, sama pätee mopon kanssa yms.

      nämä on näitä mitä olen todennut että omat vanhempani tekivät oikein kanssani niin kyllä nämä toimi. ensimmäisen puhelimen äitini kyllä kustansi minulle joka taisi silloin maksaa 100mk. moponkin sain kun pistin omaa rahaa kiinni 450mk. bensaa sitten isäni sponsoroi mutta sitäkin sain yhden kanisterisellisen viikossa.

      kai se on niin miten itse haluaa sitä rahaa käyttää tai haluaako että toinen alkaa maksamaan heti kaikesta.

      • 2lapsen äiti

        Maksoin kaikki harrastukset sekä puhelinlaskut . Kaikki lapsilisät laitettiin heidän omille pankkikirjoille säästöön . Kun täyttivät 18-vuotta niin saivat ne pankkikirjat itselleen . Kumpikin maksoi itse oman autokoulun . Poika osti heti oman auton . Tyttö ei halunnut omaa autoa . Nyt molemmat asuvat omissa asunnoissa ja kumpikin käy töissä. Kumpikin on lukenut ylioppilaaksi ja siitä hyvään ammattiin .


      • J.T.L
        2lapsen äiti kirjoitti:

        Maksoin kaikki harrastukset sekä puhelinlaskut . Kaikki lapsilisät laitettiin heidän omille pankkikirjoille säästöön . Kun täyttivät 18-vuotta niin saivat ne pankkikirjat itselleen . Kumpikin maksoi itse oman autokoulun . Poika osti heti oman auton . Tyttö ei halunnut omaa autoa . Nyt molemmat asuvat omissa asunnoissa ja kumpikin käy töissä. Kumpikin on lukenut ylioppilaaksi ja siitä hyvään ammattiin .

        ihan järkevä juttu...ja siksi mun mielestä on hyvä kysyä? Pitääkö lapsilisät sitoa tuloihin...jos kaikki jää vaan säästöön, me eli valtio maksetaan ns. "paremmin toimeentulevien" autotokoulut jne. Ei siinä pahaa...tämän heitän vain ajatuksella...kun lapseni joskus täyttää 18-vuotta, ja haluaa ( eksän kaa sovittu, että puoliksi maksetaan)- sen ajokortin...mun tapauksessa joudun ottamaan lainaa ...

        t. jtl


      • mummo jo
        J.T.L kirjoitti:

        ihan järkevä juttu...ja siksi mun mielestä on hyvä kysyä? Pitääkö lapsilisät sitoa tuloihin...jos kaikki jää vaan säästöön, me eli valtio maksetaan ns. "paremmin toimeentulevien" autotokoulut jne. Ei siinä pahaa...tämän heitän vain ajatuksella...kun lapseni joskus täyttää 18-vuotta, ja haluaa ( eksän kaa sovittu, että puoliksi maksetaan)- sen ajokortin...mun tapauksessa joudun ottamaan lainaa ...

        t. jtl

        sitä autokoulua varten .


      • trijgahg
        J.T.L kirjoitti:

        ihan järkevä juttu...ja siksi mun mielestä on hyvä kysyä? Pitääkö lapsilisät sitoa tuloihin...jos kaikki jää vaan säästöön, me eli valtio maksetaan ns. "paremmin toimeentulevien" autotokoulut jne. Ei siinä pahaa...tämän heitän vain ajatuksella...kun lapseni joskus täyttää 18-vuotta, ja haluaa ( eksän kaa sovittu, että puoliksi maksetaan)- sen ajokortin...mun tapauksessa joudun ottamaan lainaa ...

        t. jtl

        J.T.L

        Jos mahdollista, hankkikaa lapsen ajokortti opetusluvalla. Tulee paljon halvemmaksi :)


    • wizardman

      Mun mielestä annat paljon rahaa lapselle/nuorelle viikossa/kk, kun hän ei kirjoituksesi perusteella tee kotitöitä tai muutakaan "oppiakseen" rahan arvon. Se, että antaa lapselle/nuorelle rahaa sen takia, ettei kestä hänen huutoaan, kiroiluaan, haukkumista tai muuta vastaavaa, ei ole syy, miksi rahaa pitäisi antaa...lapsi/nuori oppii ajan kanssa käyttämään rahaa, eikä tarvitse sitä paljoakaan, jos ja kun vanhemmat kykenevät kasvattamaan ja perustelemaan asiat oikein...se vaatii sitä vanhemmuutta ja kovia hermoja :) Lapset/nuoret tarvitsevat selkeät rajat elämässään ja sitä kautta he kokevat turvallisuutta ja luovat luottamuksellisen suhteen omiin vanhempiin (silti he rakastavat vanhempiaan). Se, että (jos) vanhemmat/vanhempi ei kykene vastaanottamaan lapsen/nuoren pahaa oloa, niin silloin olisi ehkä hyvä pyytää apua ammattilaisilta...tai ystäviltä tai keskustella perusteellisesti lapsen/nuoren kanssa... Voimia Sinulle ja jaksamista!

      • äitix5

        Itselläni on viisilasta, toisin vain kaksi vanhinta 9 ja 10 vuotiaat saa tällä hetkellä viikkorahaa. Viikkoraha kertyy lähinnä kotitöistä n.2 - 5e/viikko tiskkikoneen tyhjennyst/ täyttö, pyykinpesu, roskienvienti ja tietenkin omien huoneiden siivous, jos listaan ei viikonaikana ole ilmestynyt yhtään merkkiä niin ei tule viikkorahaakaan, idea on kuitenkin että, oppivat tekemään rahan eikä kuvittele että, se kasvaisi puussa. Kokeista tulee silloin tällöin pientä extraa jos on mennyt hyvin (tarkoittaa 9-10 välillä ).


      • Viivi Visuri
        äitix5 kirjoitti:

        Itselläni on viisilasta, toisin vain kaksi vanhinta 9 ja 10 vuotiaat saa tällä hetkellä viikkorahaa. Viikkoraha kertyy lähinnä kotitöistä n.2 - 5e/viikko tiskkikoneen tyhjennyst/ täyttö, pyykinpesu, roskienvienti ja tietenkin omien huoneiden siivous, jos listaan ei viikonaikana ole ilmestynyt yhtään merkkiä niin ei tule viikkorahaakaan, idea on kuitenkin että, oppivat tekemään rahan eikä kuvittele että, se kasvaisi puussa. Kokeista tulee silloin tällöin pientä extraa jos on mennyt hyvin (tarkoittaa 9-10 välillä ).

        Pitäs jokaisen ajatella jo tehdessä lapsia että miten pystyn ne elättämään ja kasvattamaan . Onhan ne lapset söpöjä pieninä mutta ei ne kauan ole vauvoja . Vaikeudet alkaa yleensä kouluiässä tai viimeistään teini-iässä . Kouluissa kun seuraa lapsia ja nuoria niin ei montakaan normaalia lasta nää siellä. En viitsi tässä enempää kertoa niistä vaikeuksista mitä kouluissa on . Sanon vaan että monella lapsella on paha olla . Joillakin on rahaa liikaa ja toisilla ei ole lainkaan rahaa. Ne kelle kotoa annetaan rahaa niin eivät käy syömässä koulussa vaan menevät ostamaan karkkia , pullia ja limukkaa ruokatunnilla . Siinä heidän päivä ruoka . Mitähän lie syöneet aamulla kotona . Jotku ei ole syönyt mitään kun tulevat kouluun.


    • 24 v jätkä

      Tällä hetkellä saan äidiltä rahaa 10-20 euroa viikossa, jos käyttäydyn ja teen kotityötä parhaani mukaan. Kotitöissä teen lähinnä pesemällä pyykit ja viemällä niitä kuivaushuoneeseen ja joskus imuroin, tiskaan astioita sekä viedä roskat ulos.

      Rahat menevät lähinnä tuhlailuun, vaikka pyrin säästämään niitä kalliita ostoksia varten, kuten uuden MP3-soittimen lisätilaa varten. Muulloin käytän rahat kahviloihin, videopeleihin, ostamalla ja vuokraamalla DVD ja Blu-ray-leffat, sipsit, MP3-latauskortit (esim. Prisman Poimuri), mikropopcornit ja erityisesti isoja limsapulloja. Huh huh! ^^;

      • nuorri

        I got you, man :D


      • Omillaan toimeentule

        Vanhempien ei kuulu elättää enään täysi-ikäistä . Ala etsimään töitä ja muuta omaan asuntoon .


      • Sampo 35v
        Omillaan toimeentule kirjoitti:

        Vanhempien ei kuulu elättää enään täysi-ikäistä . Ala etsimään töitä ja muuta omaan asuntoon .

        Se on jokahisen oma asia kuinka perhepiirissä toimitahan!
        Mä olen 35-v sälli itekki enkä mihkään oo kotoa lähteny!
        Isäukol rahaa piisajaa ja saankin siltä muutaman satasen tasasin välein.
        Äiteeltä en pyytele ku ruuat valmihina etehen!
        Näin kun mennähän niin hyvä on eikä siinä muitten tarvitte valitella!


      • Viivi 55w
        Sampo 35v kirjoitti:

        Se on jokahisen oma asia kuinka perhepiirissä toimitahan!
        Mä olen 35-v sälli itekki enkä mihkään oo kotoa lähteny!
        Isäukol rahaa piisajaa ja saankin siltä muutaman satasen tasasin välein.
        Äiteeltä en pyytele ku ruuat valmihina etehen!
        Näin kun mennähän niin hyvä on eikä siinä muitten tarvitte valitella!

        ....niinkutsuttu peräkamarin poika . Sehän on hyvä että on rikas isä-ukko . Mutta kun hän tulee vanhaksi niin tartu talon töihin eläkä makaa vaan siellä peräkamarissa .


      • Ville Vallaton

        Muuten mistä käy ilmi että tuo kirjoittaja on nainen. Hän voi olla vaikka mieskin. Joten älä Reetta sekaannu toisten asioihin.


      • Mikko.V

        huorittelee tuntemattomia ihmisiä . Ota nyt iltalääkkeet ja ala nukkumaan. Huomenna voi olla parempi päivä.


    • Olen 17v, saan kk-rahaa 30€ kuussa. Maksan sillä vaatteet yms. tarvitsemani tavarat, jos ei raha riitä niin säästän. Vanhemmat maksavat asumiseni ja mm. puhelinlaskun. Järjestely toimii hyvin.

      • Tuleva muusikko.

        Minun 14-vuotias poika saa 100 euroa kuukaudessa . Käy soittotunneilla ja muissa harjoituksissa . Matkat maksetaan ja on ostettu omat rummut ja sähkökitarat.


    • Ite sain 2.5e viikkorahaa ja 5e kuukausirahan. Sai sillä karkkipäivän perjantaina pidettyä ja kuun lopussa pääsi pitsalle. Rahaa sai joskus pyytämällä esim peliin. Viikko- ja kuukausiraha ei noussut vanhepana, vaikka tarve olis ollut. Vanhemmat makso mopon ja kevarin sain vongutta sillä tavalla, että menin omilla kesätyörahoilla kevaritunneille.
      Mopoiän jälkeen joudun toenteolla osallistumaan maataloustöihin. Kyllähän siinä tuli välillä kapinoitua, mutta vanhemmat makso bensan ja asuttiin 40km päässä taajamasta.

      • nuorri

        Aika lailla kuulostaa meikäläisen nuoruudelta tuo, taajaamaan nyt parikytä kilsaa vähemmän mutta joo... Ökynuoret joista aikasemmin tällä palstalla oon puhunu pääosin kaupungista (yli 20-v sauu kotona???!!!) Sopis vaan tulla ihQjen citymuksujen koittamaan millasta on ihan oikea työnteko eikä valittaa kun isin suhteilla saadaan "hirveä" työpaikka jossa joutuu paperipinoja kantamaan 5 tuntia päivässä?


    • Dannahda

      Ei minulle aikoinaan äiti mitään viikkorahaa maksanut. Oli katto päänpäällä, ruokaa ja vaatteet (jotka todellakin oli ne mitä alennusmyynnistä löytyi). Se että pystyy laittamaan lapsilisän lapsen omalle tilille säästöön on luksusta. Ei yh:lla, jollainen itsekin nyt olen, ole sellaiseen varaa. Toisekseen, ei lapsi tarvitse rahaa kuin rällästämiseen. Miten paljon sitä tapahtuu on ihan vanhemmasta kiinni, koska siltä se rahakin tulee. 16-17 vuotiaan kuuluu tehdä jo kesäisin töitä oman kulutusrahansa eteen, ja se palkka raha kuuluu käyttää niin että riittää koko talveksi, ja onhan niitä pikkuhommia kun voi talvellakin tehdä kuten lehdenjako yms. Itse olen duunia tehnyt siitä asti kun täytin 15v. Kyllä sen huomaa kenen mukulat on saaneet kaiken aina kultalusikalla suuhun, ja kyllä se kultalusikka on se 20e viikko. Kysypä vanhempana itseltäsi, käytätkö sinä 20e viikko itseesi, karkkia meikkejä vaatteita? Joka viikko? Jos nuori tarvitsee jotain siitä voi neuvotella, ja kotityöt kuuluu tehdä vaikka ei rahaa saisikaan. Maksathan sinä silti ruuan ja asunnon plus miljoona muuta asiaa, kuten laajakaista ja puhelin.

      • hra 47

        Minä en saanut rahaa lapsuudessa vaan maksoin että sain asua kotona peruskoulun jälkeen 16 vuotiaana.
        Sitten Armeijan käytyä muutin pois.
        Viikorahana kakarana 2-5 markkaa. :)
        Lapset saa rahaa palveluksia vastaan.


      • douxe

        Kyllä näin vanhempana ihmisenä voin sanoa, että käytän todellakin huimasti enemmän kuin 20€ viikossa itseeni. Noin 100€ on varmaan lähellä todellisuutta. Tämä raha menee siis "viihtymiseen" yms. muihin vastaaviin asioihin.


    • aika onnekas

      Meillä maksetaan 16-vuotiaalle 20 euroa kuussa kuukausirahaa. Sitä ei ole sidottu mihinkään töihin, mutta tiskaamiseen, pyykkäämiseen ym pitää tietysti osallistua kaikkien ja kaupassa käydä jos muut ei pääse. Lisää saa tienata siivoamalla yksinään vaikka joka viikko, ja siivouksesta saa 20 euroa/kerta.

      Kuukausiraha ja ylimääräiset tienestit kuluvat karkkiin ja leffalippuihin, levyihin, mäkkäriin ym. Puhelinlaskut on pienet ja sovittu puhepaketti yleensä riittää. On sovittu että jos alkaa mennä isosti yli, niin rupeisi maksamaan erotuksen itse. Me maksamme lapsen vaatteet, koska se pitää nytkin pakottaa vaatekauppaan eikä ikinä ostaisi uusia vaan kulkisi vanhoissa resuissa. Meikkiä ei käytetä ja kuukautissuojat on talon puolesta. Harrastuskulut maksetaan ja myös urheilureissuilla syödyt eväät vaikka olisi mäkkäristä.

      • Quapa

        Miten ihmeessä riittää 20 ekee nuorelle,eikös leffalippukin maksa jo aika paljon.En kyllä tajua,mutta ei kai tarvikaan.Minä annan 200 euroa viikossa ja tuskin sekään riittää.


      • isä palvelutalossa
        Quapa kirjoitti:

        Miten ihmeessä riittää 20 ekee nuorelle,eikös leffalippukin maksa jo aika paljon.En kyllä tajua,mutta ei kai tarvikaan.Minä annan 200 euroa viikossa ja tuskin sekään riittää.

        tosi mielenkiintoista. Jos 3 lasta ja kaikille 200 e kk kun tulot on n.900kk niin laskepa siitä mitä jäis elämiseen ja vuokriin ym. Aika mahdoton yhtälö......


    • Kahvinjuontiaosa1

      Muistan kun itse pienenä pentuna kerjäsin rahaa vanhemmilta ja sanoivat,että kotitöitä vastaan antavat viikkorahaa.Tietenkin juoksin innostuneena huoneeseeni ja rupesin hinnoittelemaan paperille eri hommia esim: roskien vienti 50mk/koiran ulkoilutus70mk.Vanhemmille eivät kyseiset hinnat sopinu*yllättäen* ja sovittiin 10mk viikkoraha ja huomasin että jos pistää hiukan säästöön joka kerta niin joskus onkin enemmän eli karkkien/ym syönti väheni ja oppisin säästämään johonkin suurempaan/järkevämpään.Tuosta rahasta jäi yli koska silloin hinta tasotkin oli pienemmät ja kulutus täysin erilaista/nyt joutuu yhdestä vessa reissusta maksamaan euron eli noin 5markkaa joten olisin voinut viikossa käydä 2kertaa maksullisessa vessassa:ei kuulosta paljolta.Nykyään kaikki maksaa enemmän ja tarve on kasvanu samaa tahtia.Oma 14v poika saa 20e viikkorahaa kunhan käy koulunsa kunnolla ja auttaa kotona hommissa,mutta taitaa poika pentele olla niin ovela että käy äidiltäänkin kyselemässä välillä hiukan taskurahaa.Mopon ja mopokortin olen hänelle luvannut synttärilahjaksi koska täyttää pian 15v.Se nyt vain on sellainen merkittävämpi ikävuosi.Tietenkin annamme myös ylimääräistä jos hän tekee hommat hyvin tai enemmän kuin on sovittu.Luulen myös taskurahan nousevan kun bensaa kuluu mopoon ja tytöt kiinnostaa ja on kännykkää jne.Tällä menettelyllä hänestä ainakin on tullut kohtelias ja arvot tunteva nuorukainen.
      HUH kauhea romaani...no toivotaan että on edes hieman apua.

    • 7+1

      Pentuna sain aina 10 markkaa kun tuli kokeesta kymppi. Viikkorahaa en ole koskaan saanut pennin jeniä. Toin vissiin liikaa niitä kympin kokeita kotiin kun päättivät ettei makseta enää siitä mulle. Ja niin lopetin kokeisiin lukemisen sekä myös kotitehtävät jätin tekemättä.
      Pentuna sitä ei vaan ymmärtänyt ajatella omaa tulevaisuutta ja teininä niin täynnä angstia, että tulevaisuutta tuskin oli huomista pidemmälle.

      Keskustelkaa lastenne kanssa mistä se raha tulee ja ettei sitä ole määrättömästi heille jakaa. Ei se isin tasku ole rahapaja ellei sitten satu olemaan pankkiiri joka taikakynällä paperia koskettamalla luo rahaa tyhjästä.
      Siirtykää viikkorahasta pois ja maksakaa kerran kuukaudessa. Niin se palkka ja tuetkin tulee kerran kuukaudessa eikä kerran viikossa.

    • murkku itsekin.

      Itse olen 17 vuotias ja mielestäni 20e/vko kuulostaa TODELLA paljolta!
      Ikäiseni kaveri muutti omilleen, maksaa itse kaiken (ja on todella tiukkaa) paitsi että vanhemmat antavat 20e kahden viikon ruokiin.
      Itse sillon kun vielä sain viikkorahaa, sain 5e/vko, tosin silloin maksoivat puhelinlaskut ja vaatteet. Silloin mielestäni tuo 5e oli iso raha. 13vuotiaana aloitin iltatyöt siivoajana ja niitä teen edelleen opiskelun ohessa. Tienaan siitä nyt noin 160e/kk, ja saan opintotukea vajaan 40e/kk. Asun vielä tällä hetkellä kotona, mutta vanhemmat maksavat minulle ainoastaan opinnot (ovat aikoneet jokaiselle lapselle maksaa ensimmäisen koulutuksen, itse teen kaksoistutkintoa). Itse kustannan siis puhelimen, vaatteet, pakolliset koulumatkakulut ja osan ruoastani ( ymym ekstrat mitä haluan). Jos johonkin rahaa tarvitsen enemmän, pitää suunnitella ja säästää. Vanhemmat kyllä myös joskus lainaavat isompaan, mutta maksan tietenkin aina takaisin.

      Että olisin kyllä sitä mieltä että anna se lapsilisä, oppii rahan arvon.

      • Kauheaa

        Vanhempien on lain mukaan pakko elättää jälkikasvu vähintään täysi-ikäiseksi saakka ja jos opiskelee, pidempäänkin. Kamala kuulla, että "luvataan maksaa ensimmäiset opinnot" tai että jollekulle annetaan 20 EUROA KAHDEN VIIKON RUOKIIN. Tuohan on laitonta ja täysin järjetöntä. Mitenkähän paljon vanhempanne käyttävät tupakkaan ja viinaan?

        Jos lapsia laittaa nykymaailmassa, pitää olla valmis investoimaan myös koulutukseen, koska ilman sitä nykyaikana ei pärjätä. Jos taas ei ole vara kouluttaa lapsiaan, tätä kannattaisi miettiä ennen lasten alullesattamista ja käyttää vaikkapa kondomia.


      • phpe8bvnasykho
        Kauheaa kirjoitti:

        Vanhempien on lain mukaan pakko elättää jälkikasvu vähintään täysi-ikäiseksi saakka ja jos opiskelee, pidempäänkin. Kamala kuulla, että "luvataan maksaa ensimmäiset opinnot" tai että jollekulle annetaan 20 EUROA KAHDEN VIIKON RUOKIIN. Tuohan on laitonta ja täysin järjetöntä. Mitenkähän paljon vanhempanne käyttävät tupakkaan ja viinaan?

        Jos lapsia laittaa nykymaailmassa, pitää olla valmis investoimaan myös koulutukseen, koska ilman sitä nykyaikana ei pärjätä. Jos taas ei ole vara kouluttaa lapsiaan, tätä kannattaisi miettiä ennen lasten alullesattamista ja käyttää vaikkapa kondomia.

        Ai siis mielestäsi on laitonta että vanhemmat antaa 20 euroo kahdessa viikossa ruokiin? Sehän riittää yhdelle ihmiselle vallan mainiosti! Siinä oppii säästäväiseksi kyllä, eikä kukaan väitäkään etteikö se olis rankkaa. Kyllä sitä on itsekin asuttu 17-vuotiaana jo omassa yksiössä ja hyvin on pärjätty nyt jo 20 vuotta sen jälkeen. Ja kuule kun se jälkeläinen on 17-vuotias, niin on turha enää katua että tuli laitettua alulle.


    • ernesti30

      "Itselläni 16v nuori saa tällä hetkellä 20e/vko ja me vanhemmat ostamme vaatteet ja muut,eli raha on oikeastaan vaan huvitteluun/karkkeihin/leffaan..ym ym"

      tupakkaan ja viinaan ne pääsääntoisesti tuossa iässä menee!!

      • cnsngonhos

        Minä sain joka viikko 30 euroa ja usein jos tarvin rahaa muuhun, niin sitä myös annettiin. Mutta vanhempani ovat muutenkin normaalia varkkaampia. Tylsäähän se on, jos ei olisi ikinä mihinkään rahaa ja missään ei voisi käydä koskaan.


      • Samaa mieltä

        Juuri samaa ajattelin. Tolla 20e kakara laittaa mainiosti päänsä sekaisin viikonloppuna, sillä saa askin tupakkaa ja reilusti kaljaa. Naivia kuvitella muuta.


    • YH-TAR

      Tuo 20 ekee viikko on ihan älyttömän paljon.....harmittaa oman lapseni puolesta, koska ainoana vanhempana en PYSTY antamaan kuin sen 5 ekee per viikko ja sekin menee lähinnä mopon polttoaineeseen. Joskus enemmän johonkin muuhin. Nuorihan saa KAIKEN kotoa....MINKÄ IHMEEN TAKIA HEIDÄN PITÄISIKÄÄN SAADA TOLLASIA SUMMIA KÄYTTÖRAHAA.....EI SE AINAKAAN OPETA TARKAKSI RAHAN KÄYTTÄJÄKSI!!!! JA EPÄREILUA TOISILLE!!!

    • rahat

      Perheessä 3 lasta ja kun he olivat pieniä, rahaa saivat, kun pyysivät ja kertoivat mihin tarvitsevat. Nyt on nuorin (tytär) 15 v ja hänellä on aina jonkin verran rahaa omalla tilillään, josta voi sitä käyttä Electron-kortilla. Ostaa esimerkiksi jo vaatteensa itse oman harkintansa ja makunsa mukaan, meikit yms. Lisää saa kun pyytää. Pojat ovat jo aikuisia. 18 v lukiolaispoika halusi vuoden alussa oman kämpän ja hänelle maksetaan sen vuokra, koulukulut, vaatteet, auto on hankittu, sen kulut maksetaan. Lisäksi tietysti hän saa kaikkeen tarvitsemaansa rahat kuten harrastukset, vaatteet. Ruokaa käydään viemässä asunnolle. Välillä valmistetaan siellä ja syödään koko perhe hänen luonaan. Välillä hän taas tulee kotiin syömään. Samoin hänellä electronkortti ja tilille laitetaan täydennystä tarpeen vaatiessa. Kulut ovat hyvin maltillisia. Hänkään ei tuhlaa esim vaatteisiin kuin sen, minkä tarvitsee. Siisti ja fiksu pitää toki olla.
      Vanhin opiskelee korkeakoulussa toisella paikkakunnalla. Hänelle on hankittu auto ja sen kulut kaikki maksetaan. Hän rahoittaa elämisensä kyllä muutoin itse.
      Kaikki lapset ovat fiksuja, kunnollisia, menestyvät opinnoissaan ja elävät tervettä elämää. Kukaan ei ole mikään kadullamaleksija tai mummojenpotkija. Harrastukset ovat urheilupainotteisia. Keskimäisellä on lisäksi musiikkiharrastus, joka on jatkunut ihan pienestä alkaen. Lapsillamme on aina ollut mielekästä tekemistä. He ovat myös järkeviä rahankäyttäjiä. Mitään tuhlausta ja heräteostoksia ei ole.

      • rahat

        Kännykkäkulut tietysti maksetaan. Ja kännykät he halauavat uusia melko usein, mutta niinpä minullakin on sitten käytössäni aina suht fiksu puhelin, jonka joku lapsista on hylännyt.


      • mummo jo

        ....vanhempien tuloista kuin paljon lapsi tai lapset saa viikkorahaa tai kuukausirahaa.


      • nuorri

        ota kk-opiskelijalta auto vek ja anna vakuutus (600e) ja bensat (?) rahana käteen niin on paljon parempi. Itse myin autoni kun muutin maalta kaupunkiin opiskelemaan (20v)


    • -lapsilisä_

      Jos lapsilisä on ylimääräistä rahaa ja liikenee nuoren käyttöön, niin täytyy sanoa, että olen kyllä hemmetin kade ja harmittaa oman nuoreni puolesta sairaasti. Lapsilisä menee minulla, yhden vanhemman perheessä, joka kuukausi niihin juokseviin kuluihin mitä joka kuukausi pitää maksaa. Elämä on niin epäoikeudenmukaista.....ja kallista,varsinkin asuminen.!!!!!!!

      • tosi kade

        Hirveetä leuhkimista, kun vanhemmat voivat syytää tollai rahaa jo aikuisille lapsilleen. Onko tuokaan nyt oikein, onko tollasessakaan järkeä???Jakakaa ennemmin köyhille nuorille, yksinhuoltajien nuorille, perhana!!!!!!!!!!!! Mulla menee kaikki lapsilisätkin joka kuukausi pakollisiin laskuihin. Ja niitä riittää maksettavaksi,vaikka työelämässä olenkin.


      • Järkevä äiti

        mutta säästän pankkitilille lapseni lapsilisän. Kun hän on isompi niin on isommat menot. Pitää sitten ostaa mopo ym ym. Kannattaa nyt säästää kun lapsi on pieni. Ei ne pienet vielä osaa vaatia esim. merkkivaatteita .


      • rahat

        Sinulla olisi yksinhuoltajanakin varaa kustantaa leveämpi elämä, jos olisit aikanaan opiskellut ja katsonut nenääsi pidemmälle. Kannattaa satsata nuorena opiskeluun ja tulevan elämän suunnitteluun. Minäkään en hankkinut lapsia ennen kuin meillä kummallakin oli vakituinen työpaikka. Se oli liki kolmikymppisenä.
        Ensi asunto kannattaa hankkia heti kun muuttaa kotoa. Ja asp-tili avata lapselle heti kun se on mahdollista. Työnteolla ei omaisuudet kartu, mutta asuntoon kannattaa sijoittaa. Ensin pieni asunto, myy sen ja vaihtaa isompaan... sillä tavoin karttuu omaisuus. Typerää maksaa vuokraa toiselle, kun samalla rahalla hoitaa oman asuntolainan korkoa ja lyhennystä ja vielä jää yhtiövastikkeeseen.

        Pitää opettaa lapsetkin suunnittelemaan elämänsä etukäteen. Ensin opinnot. Selvä suunta, miksi haluan tulla. Siten olen itse elänyt ja nyt meidän lapset saavat tarvitsemansa. Lapsen ja nuoren päätyö on opiskelu ja koulunkäynti. Siten meille kasvaa veronmaksajia lisää ja vastuuntuntoisia ihmisiä.


      • vai leuhkimista? hah
        tosi kade kirjoitti:

        Hirveetä leuhkimista, kun vanhemmat voivat syytää tollai rahaa jo aikuisille lapsilleen. Onko tuokaan nyt oikein, onko tollasessakaan järkeä???Jakakaa ennemmin köyhille nuorille, yksinhuoltajien nuorille, perhana!!!!!!!!!!!! Mulla menee kaikki lapsilisätkin joka kuukausi pakollisiin laskuihin. Ja niitä riittää maksettavaksi,vaikka työelämässä olenkin.

        Kyllä sitä on itse aikanaan tehty työtä sen enteen, että nyt on varaa elää täyttä elämää ja on varaa myös antaa lapsille täysipainoinen elämä. Missä sanotaan, että on jotenkin PAKKO kituuttaa ja elää kurjasti??? Olisit aikanaan käynyt koulua ja suunnitellut elämäsi. Köyhäkin voi näet opiskella. Kyllä se on niin, että fiksut ne on jotka pärjäävät. Jo nuorissa näkee eron. Toiset suunnittelevat tulevaisuutensa ja elävät päämääriä varten.


      • tosi kade
        Järkevä äiti kirjoitti:

        mutta säästän pankkitilille lapseni lapsilisän. Kun hän on isompi niin on isommat menot. Pitää sitten ostaa mopo ym ym. Kannattaa nyt säästää kun lapsi on pieni. Ei ne pienet vielä osaa vaatia esim. merkkivaatteita .

        Ne ns. säästetyt rahat ovat meneet mopoon..............tottakai haluan pienituloisenakin (olen opiskellut haluamani th-alalle, mutta palkkaus on surkea edell.) yh:na että poikani pystyy myös mopoilemaan, mutta se sitten maksaakin!!! Helppoa se on huudella, kun kaksi (2) tulonsaajaa tuo perheeseen rahat!! Tai on hyvätuloinen ex, jolta saa kohtuulliset elatusavut...kerjäämättä.


      • elämän eväät
        tosi kade kirjoitti:

        Hirveetä leuhkimista, kun vanhemmat voivat syytää tollai rahaa jo aikuisille lapsilleen. Onko tuokaan nyt oikein, onko tollasessakaan järkeä???Jakakaa ennemmin köyhille nuorille, yksinhuoltajien nuorille, perhana!!!!!!!!!!!! Mulla menee kaikki lapsilisätkin joka kuukausi pakollisiin laskuihin. Ja niitä riittää maksettavaksi,vaikka työelämässä olenkin.

        Ei tulisi mieleenikään alkaa elättämään toisten kakaroita. Jos ei kotona ole eletty esimerkillisesti, annettu eväitä elämään, niin se on ainoastaan ja vain vanhempien vastuulla jo lapsi on köyhä. Kukin makaa niin kuin petaa. Kaikki Suomessa ovat samalla viivalla. Kaikilla on sama mahdollisuus. Se taitaa olla niin, että on niitä köyhiä nuoria, koska heidän vanhempansa ovat itsekkäästi tuhlanneet rahat mieluummiin viinaan ja tupakkaan.
        Jos hankkii lapsia, niin pitää olla myös varaa elättää heidät, kunnes heidän omat siipensä kantavat. Ja ne kantavat, kun on mahdollisuus opiskelun jälkeen sijoittua yhteiskuntaan veronmaksajana.


      • tosi kade
        vai leuhkimista? hah kirjoitti:

        Kyllä sitä on itse aikanaan tehty työtä sen enteen, että nyt on varaa elää täyttä elämää ja on varaa myös antaa lapsille täysipainoinen elämä. Missä sanotaan, että on jotenkin PAKKO kituuttaa ja elää kurjasti??? Olisit aikanaan käynyt koulua ja suunnitellut elämäsi. Köyhäkin voi näet opiskella. Kyllä se on niin, että fiksut ne on jotka pärjäävät. Jo nuorissa näkee eron. Toiset suunnittelevat tulevaisuutensa ja elävät päämääriä varten.

        Elvistelyähän tuo. Ihan sitä itteensä.


      • monesti työtön
        rahat kirjoitti:

        Sinulla olisi yksinhuoltajanakin varaa kustantaa leveämpi elämä, jos olisit aikanaan opiskellut ja katsonut nenääsi pidemmälle. Kannattaa satsata nuorena opiskeluun ja tulevan elämän suunnitteluun. Minäkään en hankkinut lapsia ennen kuin meillä kummallakin oli vakituinen työpaikka. Se oli liki kolmikymppisenä.
        Ensi asunto kannattaa hankkia heti kun muuttaa kotoa. Ja asp-tili avata lapselle heti kun se on mahdollista. Työnteolla ei omaisuudet kartu, mutta asuntoon kannattaa sijoittaa. Ensin pieni asunto, myy sen ja vaihtaa isompaan... sillä tavoin karttuu omaisuus. Typerää maksaa vuokraa toiselle, kun samalla rahalla hoitaa oman asuntolainan korkoa ja lyhennystä ja vielä jää yhtiövastikkeeseen.

        Pitää opettaa lapsetkin suunnittelemaan elämänsä etukäteen. Ensin opinnot. Selvä suunta, miksi haluan tulla. Siten olen itse elänyt ja nyt meidän lapset saavat tarvitsemansa. Lapsen ja nuoren päätyö on opiskelu ja koulunkäynti. Siten meille kasvaa veronmaksajia lisää ja vastuuntuntoisia ihmisiä.

        "Sinulla olisi yksinhuoltajanakin varaa kustantaa leveämpi elämä, jos olisit aikanaan opiskellut ja katsonut nenääsi pidemmälle."
        "Minäkään en hankkinut lapsia ennen kuin meillä kummallakin oli vakituinen työpaikka."
        "Ensi asunto kannattaa hankkia heti kun muuttaa kotoa."

        Älyätkö ite ollenkaan mitä h******n älyvapaita lausahduksia päästelet.

        Kenties kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuuksia tässä meidän armaassa hyvinvointivaltiossa opiskella itseänsä hyväpalkkaiseen ammattiin niin, että heti kun pääsee/joutuu muuttamaan kotoa, saa tonneja palkkaa kuukaudessa.
        Ja asunnon hankkimiseen pitää olla yleensä jo tain säästöjä tai takaajia!!! Milläs säästät, jos et oo saanu palkkaa taikka huonommassa tapauksessa edes töitä!

        Ja mitäs jos ei tässä nykypäivän markkinatalouden hallitsemassa maassa saakkaan sitä vakituista työpaikkaa ollenkaan, vaan joutuu esim. tekemään pelkkiä pätkätöitä tai lyhyitä sijaisuuksia: eipäs pankki silloin annakkaan lainaa, koska ei ole vakituista työpaikkaa!!!

        V***n idiootti!!!


      • _oropo
        elämän eväät kirjoitti:

        Ei tulisi mieleenikään alkaa elättämään toisten kakaroita. Jos ei kotona ole eletty esimerkillisesti, annettu eväitä elämään, niin se on ainoastaan ja vain vanhempien vastuulla jo lapsi on köyhä. Kukin makaa niin kuin petaa. Kaikki Suomessa ovat samalla viivalla. Kaikilla on sama mahdollisuus. Se taitaa olla niin, että on niitä köyhiä nuoria, koska heidän vanhempansa ovat itsekkäästi tuhlanneet rahat mieluummiin viinaan ja tupakkaan.
        Jos hankkii lapsia, niin pitää olla myös varaa elättää heidät, kunnes heidän omat siipensä kantavat. Ja ne kantavat, kun on mahdollisuus opiskelun jälkeen sijoittua yhteiskuntaan veronmaksajana.

        Eka lause paljastaa ajatusmaailmasi tason. Ensimmäinen lause kertoo, että mielestäsi orvot täytyy yhteiskunnan hylätä siis jättää sillan alle nukkumaan.

        Jos tämä ei tuntunut omalta mielipiteeltäsi niin opi olemaan ajattelevaisempi eli älä ole niin ehdoton!

        Eka lauseesihan kuului "Ei tulisi mieleenikään alkaa elättämään toisten kakaroita". Ja tuon lauseen kohdalla loppui vastauksesi luku. Jos eka lause olisi ollut suvaitsevaisempi mm. orpoja kohtaan niin olisin vastauksesi voinut lukea loppuun astikin..


      • nuorri
        rahat kirjoitti:

        Sinulla olisi yksinhuoltajanakin varaa kustantaa leveämpi elämä, jos olisit aikanaan opiskellut ja katsonut nenääsi pidemmälle. Kannattaa satsata nuorena opiskeluun ja tulevan elämän suunnitteluun. Minäkään en hankkinut lapsia ennen kuin meillä kummallakin oli vakituinen työpaikka. Se oli liki kolmikymppisenä.
        Ensi asunto kannattaa hankkia heti kun muuttaa kotoa. Ja asp-tili avata lapselle heti kun se on mahdollista. Työnteolla ei omaisuudet kartu, mutta asuntoon kannattaa sijoittaa. Ensin pieni asunto, myy sen ja vaihtaa isompaan... sillä tavoin karttuu omaisuus. Typerää maksaa vuokraa toiselle, kun samalla rahalla hoitaa oman asuntolainan korkoa ja lyhennystä ja vielä jää yhtiövastikkeeseen.

        Pitää opettaa lapsetkin suunnittelemaan elämänsä etukäteen. Ensin opinnot. Selvä suunta, miksi haluan tulla. Siten olen itse elänyt ja nyt meidän lapset saavat tarvitsemansa. Lapsen ja nuoren päätyö on opiskelu ja koulunkäynti. Siten meille kasvaa veronmaksajia lisää ja vastuuntuntoisia ihmisiä.

        "työnteolla ei omaisuudet kartu"

        Kokeilepa, laiska juustopää!


    • reilua???

      on niin vitun epäoikeudenmukaista!!!

    • Pennitöön

      Kyllä te ootte avuttomia näiden kakarojen kans... Antakaa präiskettä niille niin oppii olemaan... Jos et tiä mitä tarkottaa präiskettä niin mee kirjastosta kysyyn..

    • 26w

      20 kybää on liikaaki mun mielest. ite ny oon ollu jo ton ikäsenä amikses toisella paikka kunnalla mutta jos kotona asutaan ja vaatteet sun muu maksetaa nii 20€ pitää kyllä riittää joutuu ees säästämään et saa viinaa siihen ne suuremmat summat tarvitaan nimittäin! tai sitte 70-100 e kk ja ite maksaa kaikki mutta ei 16v tyypiile vielä. ei meitä kersoja pie paapoa pilalle!

      • tosi kade

        mieltä minäkin !! Lellimistä, mikä lellimistä. Ei siitä lapsetkaan/nuoretkaan itsekään varmasti syvällä sisimmässään tykkää. Kasvatuksellisessa mielessä liika raha on liikaa siinä missä kaikki muukin. Tuo isojen rahojen antaminen lapsilleen on vaan vanhempien itsensä elvistelyä ja hallitsemisen tarvetta.


    • ei köyhille

      annetaan lapsille 50euroa/vko. Täytyyhän niiden saada ostaa mitä haluavat, ja jos nuo ei riitä niin saavat sitten pyytää vanhemmiltaan lisää

    • ii_tta

      Olen 16v lukiolainen. Vanhempani maksavat minulle harrastukset, vaatteet ja koulumatkoihin sekä -kirjoihin kuluvat rahat, puhelinlaskut ja toisinaan myös (hyvin perustellut) omat menot, leffaliput tms. Tämä kaikki kuitenkin niin, että ostettuani esim. vaatteita annan kuitit ostoksistani vanhemmille ja he hyvittävät sen tililleni. Eli jos tulee osteltua jotain turhaa tai liian kallista, vanhempani eivät hyvitä sitä jolloin joudun maksamaan sen omista rahoistani.

      Tämän lisäksi saan 40€/kk (lapsilisästä suoraan tililleni). Nämä rahat ( kesä- & viikonlopputöistä saamani rahat) saan käyttää mihin haluan, esim. elektroniikkaan, matkusteluun tai vaikka säästää ne.

      Näin olemme toimineet vanhempieni kanssa siitä lähtien kun yläkouluaikaan sain oman pankkitilin, ja tämä on toiminut. Periaatteena on ollut, että sellaiset, mitä ei oikeasti tarvitse, maksetaan omasta pussista. Jos rahaa ei ole, ei myöskään huvitella, mennä leffoihin tai muuten. Omien rahojeni käyttöä vanhempani eivät vahdi, joten olen oppinut ottamaan vastuuta ja miettimään, mihin kaikkeen rahaa kuluu.

      En kuitenkaan usko, että tämä toimii kaikilla nuorilla, oman ikäisistänikin löytyy monia jotka eivät osaa ottaa vielä vastuuta rahankäytöstään - tai muutenkaan tekemisistään...

      • köyhä?

        Meillä saa 16 vuotias 7 euroa viikossa. Saanut yläasteen alusta asti. Me aikuiset ostamme vaatteet, mutta kaikki huvit maksetaan itse. Ihan hyvin on riittänyt. Kuukausirahaan siirtymistä olen harkinnut.


      • tosi kade

        Kuulostaa tosi fiksulta . Juuri noin, tuollaisesta juuri oppii. Ei siitä, että rahaa jaetaan mielin määrin niille omille lapsille, joilla vanhemmat syvimmiltään vain elvistelevät lastensa kautta, rahalla.


    • mummu 222

      Kolmen lapsen äitinä tiedän ( lapset jo täysi-ikäisiä ), ettei mikään riitä. Annoin aikoinani itsekin paljon periksi, kunnes huomasin vaatimusten vain kasvavan. Ei lapsilisien antaminen ole oikea ratkaisu. Kerro tarvitsevasi niitä rahoja heidän vaatteisiin ja ruokaan. Lapsesi ovat jo kuitenkin melkein aikuisia, joten laita elämiseen menevät maksut ns. nenän eteen ja kerro mistä he haluavat luopua mikäli lisää käyttörahaa pitää saada. Mielestäni maksat jo hyvän viikkorahan. Tsemppiä.

      • vanhanaikainen?

        20 eurosta enää nostaa tarvi. Se riittää aivan hyvin. Meillä nuori tekee kotitöitä rahan eteen, ettei sitä ilmaiseksi jaeta. jatka samaa linjaa vain. :)


    • fsdifjdsoifjsf

      no huh huh täytän ite koht 17 ja en oo ite ikinää kuullukkaa sellasest ku viikkoraha! Hommaan omat rahat töillä esim. Lehtien-jako ja ilmoituksia kaupanseinillä esim. haravoidaan ja tollas.

      Ei mitää viikkorahaa ja totuus on se että ne menee tupakkaan.

    • manssikkaa

      toiset pärjää sillä. hyvä asema ollut itsellä. en oo tehnyt päivääkää töitä rahan eteen ja vanhemmat tukee n. 800 e / kk. hyvin pärjäilee, kun tulee lisäksi kelan tuet ym. ja poikaystävä kustantaa yhteisiä menoja. :)

    • vastausta

      Ei muutako töihin, liian helepolla saa rahansa, ihte oon nuorestapitäen teheny töitä että saa jotain, ja niin se pitäisi kaikilla olla.

    • N30

      Kun itse olin teini-ikäinen, en saanut minkäänlaista viikko- tai kuukausirahaa. Vanhempani maksoivat kaikki pakolliset menot, kuten vaatteet, ruuat, koulukirjat, harrastukset ja ne harvat laskut, joita tuli. Tämän kaiken lisäksi oli sovittu, että rahaa voi erikseen pyytää, jos sitä johonkin haluaa tai tarvitsee. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että omaa rahaa oli harvoin, eikä läheskään kaikkea saanut, mitä olisi halunnut. Käytäntö kyllä kannusti kesätöihin hankkimaan sitä omaa rahaa ja samalla oppi neuvottelemaan mahdollisista hankinnoista. Nykyään voi olla hieman hankalampaa perustella nuorelle, miksei hän saa rahaa tuosta vaan omaan käyttöönsä, mutta itse muistan sopineeni asiasta alle 10-vuotiaana isäni kanssa. Joten tämäkin on yksi vaihtoehto siihen viikko- tai kuukausirahaan.

    • näin meillä

      Itse muutin opiskelujen takia 15 vuotiaana pois kotoota n.50 km päähän huonojen kulkuyhteyksien takia. Vanhempani ovat maksaneet vuokrani yms laskut (n.420e/kk),bussikorttini (29e) sekä antavat viikottain 50 e ruokarahaa (josta todellakin ostan ruokani,tupakkani tms. tarvittavat). Kelasta en saa penniäkään opintotukea, tuskin tulen saamaan ennenkuin täytän 20v. , joten vanhempani päättivät maksaa asumiseni.
      Tästä olen kiitollinen ja yritän osoittaa sen kaikin tavoin, vaikka joskus tulee kiukuteltuakin :)

    • Meillä 16-vuotias poika saa 7 €/vk ja sen eteen on siivottava huoneensa ja yleensäkin jälkensä koko talosta. Hän saa kuitenkin kaikki muut asiat kotoa ja maksan tietysti lasten harrastukset yms. On opittava säästämään rahaa, jos haluaa ostaa jotakin isompaa. Sitähän aikuisetkin tekevät. Vanhempi poikani on jo 26v. Sama homma oli silloinkin. Hän meni hampurilaisbaariin töihin lukion ajaksi ja maksoi jo silloin omat puhelinlaskunsa ja sittemmin opiskelunsa. En ole yhtään katunut, että olen ollut tiukka rahan kanssa. Hän on ainakin pärjännyt hyvin kotoa lähtemisen jälkeen. Olen yh-äiti ja ihmettelen, miten lasten kavereilla on rahaa. Kun opinnot alkavat toden teolla, heidän on kyllä vaikea sopeutua tiukkaan opiskelijan budjettiin.

      Joskus annan bonusta, jos kaikki on sujunut hyvin ja poika on esim. siivonnut talon rännit. Hän ei tee sitä mielellään, mutta vastuuta on opetettava ja myös annettava. Muuten kuvittelevat elävänsä viiden tähden hotellissa. Tyttö on 14 v ja saa 6 €/vk. Ja joutuu tekemään kotitöitä myös. Kun lasten puhelinlaskut räjähtivät kesällä, niin ovat joutuneet ne töillä maksamaan.
      Jaksamista!

      • moiiyjtyjty

        Ite oon 17v ja saan 500€/kk ja siitä maksan kaiken vuokrasta bensoihin. Ja tuohon rahaan sisältyy opintotuki.


    • ON NIIN HELPPOO OLL

      ...JA JÄRJESTYS OLLA PITÄÄ. NUORIA EI SAA PÄÄSTÄÄ
      LIIAN HELPOLLA ! Sydän täytyy olla mukana jokatapauksessa !

    • tyttö-90...

      Tota.. Vuosimallia 1990 tyttö. Itse sain 20-40 euroa KUUSSA, jonka piti sisältää oikeastaan kaikki. Okei, ei ollut mopoa ja (HUOM.) tarpeelliset vaatteet vanhemmat kustansivat ( ruoka yms mitä nyt voi itsestään selvyytenä pitää). Bussiin meni 20e/kk, jonka vanhemmat maksoivat, kuten myös koulukirjat.

      Mutta siis kaikki ylimääräiset vaateostokset, joita en kriittisesti tarvinnut (esim ylimääräisiä kenkiä, toppeja tms), piti tuosta 20 eurosta ostaa (eli ei paljon osteltu.) Samasta kuukausirahasta maksoin myös leffareissut, ylimääräiset syömiset (Ei kotiruoka = karkit, Mäkkärit yms), cd:t, dvd:t yms. Opinpahan pitämään hauskaa ja kuluttamaan aikaa kavereiden kanssa ilman suuria rahankäyttöjä.

      Ja toki rahaa sai kinuttua lisää, kun perusteli hyvin. En tunne oloani millään tavalla sorretuksi, vaikka tiedän osan ystävistäni saaneen paljon enemmän. Meidän kaveriporukassa hengattiin muutenkin aika paljon aina jonkun kaverin kotona, jolloin rahaa ei sinänsä mennyt.

      Tuohon summaan piti myös imuroida kämppä kerran viikossa, pestä vessat, hoitaa päivittäin koirat, tiskikone, silittää ja pestä pyykkiä(, kun käskettiin eli ehkä kerran viikossa/kahdessa viikossa).. Mahdollisesti pestä lattia ja pyyhkiä pölyt kerran viikko. Toki siihen aikaan oli myös toinen sisko jakamassa osan hommista.

      Noihin hommiin ei myöskään päivittäin palanut enempää kuin ehkä puoli tuntia. Isompi talon siivous viikonloppuisin eli tosiaan imurointi, lattiat, vessat, pölyt vei pari tuntia. (jos silitystä/pyykkejä, pari tuntia lisää, mutta toisaalta yleensä jako meni niin, että toinen pesi pyykit ja silitti, kun toinen siivosi muun talon)

      • tyttö-90...

        Niin ja tuosta unohtui, että vanhemmat maksoivat harrastukset tietysti. (=pianonsoitto musiikkiopistossa)

        Ja lisäisin vielä sen (osaksi omahyväisesti), että kun on katsellut osan kavereista touhuja nyt, niin useimmat niistä, jotka saivat rajattomasti rahaa käyttöönsä teinistä asti, eivät osaa nykyään säästää. Vaikkei nyt yleistää kannata. Mutta sanotaan nyt näin, että rajattomilla rahahanoilla ei tule koskaan tarvetella opetella "kituuttamaan", jolloin vanhempana rahan käytöstä voi tulla holtitonta.. Tai se kuluu vääriin asioihin, kunnes huomaakin, että vuokra on maksamatta ja tilillä 15 euroa.

        Mutta sanoisin nyt muutenkin puolittamaan rahat. 50 e kuussa pitäisi kyllä ihan hyvin pystyä ostamaan ylimääräisiä vaatteita, ruokaa, leffoja, pelejä jne. Ei kaikkea tarvitse aina pystyä ostamaan heti. Ja omasta mielestäni kotihommat kuuluu kaikille eikä siitä nyt erikseen tarvitse palkita (yksittäisistä jutuista). Koko summan pitäisi kattaa se, että osallistuu kotona hommiin.


    • voihan sitä viritellä nuorille ansaitsemiskeinoja, mut tärkeintä olis ihan sieltä synnytyslaitokselta asti opettaa lapselle rahakäsitys: miten sitä hankitaan ja mihin se riittää? mun lapset ei tuu kinuun multa enempää kuin varallisuus riittää, sillä osaavat laskea tulojen ja menojen suhteen. perheillä on erilaiset tulotasot, joten mitään yleistävää summaa ei kannata antaa. ei lapsia ja nuoria tarvii kyykyttää rahan vuoksi, mutta kyllä arvostus omia vanhempia ja rahaa kohtaan pitää säilyä. siis tämä tais olla mielipide nuorempien lasten vanhemmille, etteivät joutuisi sinun kaltaiseesi tilanteeseen, jota on vaikea selvittää.

    • 20 v. nuori nainen

      Itse muutin vuosi sitten syksyllä pois kotoa ja nyt vanhemmat (omasta tahdostaan, vaikka olen toista ehdottanut pariinkin otteeseen) maksavat puhelinlaskuni sekä vakuutukseni (joka tosin menee bonuksista, joita eivät edes saisi ilman tuota vakuutusta).

      Tätä ennen sain 5€/viikossa-kahdessa viikossa viikkorahaa sekä joskus muuten vain bonusrahaa. Vanhempani maksoivat ruuan, vaatteet, kännykkälaskun (tosin lasku sai olla 20€), harrastukset ja muut vastaavat. Itselleni jäi ostaa vaatevarastoon jotain pientä kivaa "pakollisten vaatteiden" (äidin maun mukaisia, mutta itse valittuja t-paitoja, pitkiähousuja, pitkähihasia, alusvaatteita yms. sen verran että pärjäsi, muttei mitenkään älyttömän paljoa) lisäksi ja sen lisäksi kulkemiset kaupunkiin, jos sinne halusi ja kavereiden kanssa syömiset ja leffat ja muut vastaavat. Lisäksi sain tienestiä, jos tein sovittuja urakoita esim. naulasin kasaan äidin tarvitsemia kehiä tietyn määrän, mutta kotitöistä en ikinä ole saanut rahaa, koska ne kuuluvat muutenkin kaikille perheessä.

      Tätäkään viikkorahaa en saanut ennen kuin n.16 vuotiaasta, sitä ennen sain rahaa vain satunnaisesti, mutta eipä sille pienempänä sivukylillä asuessa olisi juuri käyttöä ollutkaan, kun ei oikeen kauppoihinkaan päässyt kuin silloin tällöin.

      Tottakai aina välillä harmitti, kun ei ikinä saanu niitä juttuja mitä oli kaikilla tiettyyn aikaan (esim. pokemonkortit), kun oli paljon sisaruksia ja vanhemmilla vähän rahaa, jota ei sitten ikinä viitsinyt niiltä pyytääkään. Mutta näin jälkikäteen olen

    • vvvvvvddddd

      Itse en saanut mitään kk rahaa, sain rahaa jos tein jotain. Olen yrittäjäsuvusta ja nyt myös itse yrittäjä. Minusta homma toimi hyvin, eli aina oli hyvää ruokaa ja vaatteet "talon puolesta", mutta jos halusi extraa, niin hoidin vaikka kukkia pihalla tai siivosin, niin sai omaa rahaa.

    • niin...

      Niin tajuathan, että lapsesi kehuvat selkäsi takana, kuinka helposti "mutsilta irtoaa rahaa" kavereilleen..
      =pitävät pilkkanaan. Kannattaa tosiaan miettiä, mitä opettaa muksuilleen..

      Oikeasti parempi pieni teiniangst/marttyyrius kuin se, että opetat lapsesi rakastamaan äidin rahapussia, ei äitiä itseään.

    • Niinpä niin

      Olen nyt 21-vuotias mies. Koskaan en ole viikkorahaa saanut vaan olen saanut rahaa tekemiäni kotitöitä vastaan; siivoaminen yms.. Mielestäni tämä käytäntö on hyvä, sillä silloin oppii jo nuorena, että rahaa ei tule itsestään. Vaatteet yms. on tosin maksettu, mutta ns. omaan käyttöön haluamani rahat olen joutunut tienaamaan pienestä pitäen.

    • r34feyrtytr

      taitaapi olla oikeen lelliki! itse en saa penniäkään mitään rahaa ja saan maksaa vaatteet, tavarat, harrastukset, mopon ja mopokortin ja sen vakuutukset sun muuta että älä anna penniäkään katotaan kauanko pärjää!

    • kxzjfkajhäl

      Mun vanhemmat olivat duunareita, joista toisen palkka meni vuokraan ja toisen palkalla syötiin. Hoksasin aika nuorena, että ainoa tapa saada omaa rahaa, on mennä töihin ja ostin sitten omat meikit, farkut yms. Koskaan en ole ollut vanhemmille katkera vaan ymmärtänyt ettei tyhjästä voi nyhjästä. Nyt ajat on toiset, alle 18 v kesätyöt kortilla.Omien lasten kanssa oli sillai, että vaatteita yms. ostettiin kun on tarvetta.Kännyjä ei silloin vielä ollut. Harrastukset maksettiin ja joskus satunnaisesti tarpeen mukaan leffarahaa yms. Nuorempi pääsi kesätöihin 15-vuotiaana ja osteli itselleen mitä tarvitsi. Nyt 22-vuotiaana kaksi ammattitutkintoa ja asunut omillaan jo neljä vuotta.

      Sanotaan ettei kotitöistä pidä maksaa koska jokaisen kuuluu tehdä oma osansa kodin töistä. Meillä kotona asumisen ehdot oli, että kouluun mennään koulupäivinä ja pitää pyrkiä parhaaseensa, huone pidetään siistinä, likavaatteet likavaatekaappiin. Jos ne jää lattialle, sitten voi ihan itse pestä ne koneessa. Tiskit tiskikoneeseen ja kun konetta ei ollut jokainen pesi käyttämänsä astiat. Joskus roskat ulos ja kaupassakäyntiä. Ei mitenkään kohtuutonta, jos silloin tällöin saa leffalippurahaa ja vaatteita. Sitten jos koulu ei maita, voi mennä töihin. Hölmöä opettaa maksamaan makaamisesta. Se 100€/kk kuulostaa hyvältä jos siitä maksaa puhelut, meikit ja leffat yms. itse.

      • Näin meidän kotona

        Olen itse 17.v nuori ja minä en saa lainkaan viikko/kuukausirahaa. Toisaalta käyn töissä joka toinen viikonloppu ja saan siitä rahaa n 100e/kk. Ja kyllä me ollaan äidin kanssa niin sovittu, että jos nyt joskus tarvitsen rahaa johonkin pieneen ja rahat on loppu, saan sitä pyytämällä. Omista rahoistani maksan bussikortin, vaatteet, meikit, leffat yms, mutta äiti maksaa puhelinlaskuni aina 20 e saakka. Siitä yli menevän osan maksan minä. Tämä järjestely on toiminut ihan loistavasti, kannattaa kokeilla.


    • 30+

      En muista saaneeni koskaan mitään varsinaista viikkorahaa.

      Toki menoihini sain hieman rahaa, kun tarvetta oli.
      20 vuotta sitten huvit ja kustannukset olivat tosin todella vähäisiä.

      Syntymäpäivälahjaksi saatua tai jostakin työstä saatua pientä rahasummaa osasi kyllä arvostaa.
      Tarkaan piti miettiä, mihin rahansa laittoi.

      Tietokoneita, yms. isompia juttuja, piti pyytää ja odottaa todella kauan. Ei puhettakaan, että mitään olisi saanut heti. Yleensä nämä isommat hankinnat myös velvoittivat johonkin työhön. Tämä kuvio meni tosin hieman yli ja huomasin jossakin vaiheessa, että on helpompi hankkia itse rahat isompiin hankintoihin kuin pyydellä niitä keneltäkään ;)

      Mielestäni paras lahja nuorelle on opettaa se, että raha ei kasva puissa ja kaikkea ei pidä, eikä voi saada heti. Perusasiota, mitkä tuntuu olevan täysin hukassa jo huolestuttavan monilta aikuisiltakin.

    • tyttö15vee

      meillä ei ainakaa anneta mitään viikkorahaa/kk rahaa vaan jos tarvii jotain esim. vaaatteita, elektroniikkaa yms. tarpeellista niin siihen saa rahaa ja tietysti harrastuksiin. oon ihan tyytyväinen tähän järjestelyyn. on mulla tietenki myös omaa rahaa jota saan tekemällä kesätöitä tai töitä viikonloppusin. kotona auttelen kotitöissä sillon kun kerkeen

    • Eppaa!

      Herra isä!
      Meikäläinen on murrosikäinen,mutta en minä rahaa vanhemmilta saa!
      Minä tilaan itse,vaatteet ovat äidin vanhoja,farkkuja en käytä enkä meikkiä,mutta maksan itse melkein kaiken!Festarit ja kaiken sen sellaisen,älkää tuntua hölmöltä,kun joku toinen saa rahaakin ja vieläpä ilman että tekee mitään sen eteen...

      • Eppaaa!

        Ja en ole koskaan saanut vanhemmilta viikkorahaa!


      • Puupääseppä

        Älkää tehkö sitä virhettä kun minä tein.Annoin viikkorahat aina perjantaina ja arvaahan sen mihin ne viikonloppuna pistettiin menemään,ei ainakaan säästöön.Nyt kun lapset on jo isompia,kaljoittelu jatkuu joka ainoa viikonloppu,yhtäkään ei ole jääny väliin,on monesti tullu mieleen että olisimpa antanu viikkorahan maanantaisin olisikohan se mennyt järkevämpään käyttöön kun kaljaan?


    • Murkun äiti

      Meillä 16 vuotiaan viikkoraha on 50€/kk, joka maksetaan kahdessa erässä. Jos tulee kouluun luvattomia poissaoloja rahaa ei makseta. Ainoa keino mikä auttaa. Muutaman kuukauden, kun on ilman rahaa, koulun käyntiäkin katsotaan eri tavalla, samoin kotitöihin käytetään samaa metodia tai ,kun haluaa jotain vaatteitta on osallistuttava kodin siivouksiin. Ei se raha omaankaan pussiin helpolla tipu.

    • yh-äitivm57

      19v kotona asuva poika saa n. 500-600e/kk ja 17v tyttö 300e/kk, kaikki yksinhuoltajaäidin lompakosta, ja hyvin riittää rahat.

    • 20vee poika

      Itse olen 20-v korkeakouluopiskelija, ja muutin vuosi sitten pois kotoa. Minun vanhempani maksavat vuokran (520e vesi), jonka lisäksi he antavat minulle rahaa vaatteisiin, ruokaan ynnä muuhun sellaiseen. Kirjat vanhemmat maksavat, sillä korkeakoulussa ne ovat yli 100:n euron luokkaa per kirja. Meillä oli nuorempana välillä aina kuukasiraha menetelmä, välillä lapsilisä mutta loppuajasta kotona asuessani sain rahaa silloin kun sitä pyysin. Itse olen oppinut rahan käyttöä sillä, että kesäisin olen aina töissä ja kesälomarahoillani kustansinkin itselleni uuteen asuntooni paljon tarpeellista tavaraa. Käyn töissä viikonloppuisin ja jos keskellä viikkoa on vapaata niin silloinkin. Autan myös perhefirmassa aina joskus. Mielestäni liiallinen tiukkuus viikko-/kuukausirahoissa on tyhmää, varsinkin jos lapselle ei kustanneta vaatteita vaan hän joutuu ne pienestä kuukausirahastaan maksamaan itse. Jokainen on kuitenkin itse tehnyt sen päätöksen, että hankkii lapsia ja mielestäni silloin pitää myös lasta avustaa (en nyt kuitenkaan tarkoita, että lapselle joka asuu kotona heitetään joka kuukausi monta sataa euroa vaan rellestämiseen). Mutta kannattaa myös miettiä sitä, että jos lapsesi on lukiossa/amiskassa tai korkeakoulussa, eikä asu enää kotona, niin mistä hän sitä rahaa hankkii? Harva lukioikäinenkään lapsi saa töitä ilman koulutusta tai ylipäätään jaksaa tehdä töitä koulun ohella. Mielestäni on hirveää ajatella miten paljon nykyajan lapsilta vaaditaan; rahan hankkiminen ja korkea koulutus. Meidän perheessä valittiin korkea koulutus ja hyvin on pärjätty.

    • Puuha Pete

      Mielestäni teini-ikäisille pitää pikku hiljaa alkaa opettamaan, että raha ei tule ilmaiseksi! Itse jaoin mainoksia mopoiässä ja opin tekemään töitä rahani eteen! Eikä kaduta yhtään että tein! Nyt näkee työ elämässä vanhempien hyysäämiä nuoria mitkä tirisee kun joutuu tehä rahan eteen töitä! Ja sit viäl tiristää kun ei tienata sitä mitä on ehkä kuviteltu! Pientä nöyryyttä ja palkkakin nousee kyllä!

    • Rahaa on

      Aika paljon annat lapsellesi, en anna kyllä noin paljoa ja jos annan pitää tehdä kotitöitä sitä vastaan.

      • mie vaa

        saan 11000 egee noin kuus palkkaa, lapset ei saa mitää ellei tee mittää, hahaaahahhaaaaaaa


    • rekisteri löytyy

      en nyt tiädä toisaalta sehän on hyvä että nuorella on rahaa vanhempien puolesta mutta jos sen eteen ei joudu mitään tekemään niin sitten vaan aika helposti nousee kusi päähän muksuilla xD mutta suosittelen sitä että vanhemmat auttaa muksujaan ja niinhän ne monesti tekeekin. itse kun en saanut vanhemmilta rahaa niin sitten sitä tuli hommattua muita teitä... ainakin silloin oli hankalaa saada oikeita töitä 14v ikäsenä paitsi tietty lehtien jakamista mutta se vaan ei jaksanut kiinnostaa.itellä kun oli mopo niin porukat avusti aina joskus et anto joku viikonloppu sen 10e et sillä sit taas pari viikkoa pitäs bensaa ostella.. pöh et samat kuteet päällä sen vuaden verran ja sit 5e viikossa bensa rahaa no mitä luulette et sitten tapahtuu...

    • Luento;)

      Olen isosta perheestä ja äitini yksinhuotaja. Eli jakaminen, kotityöt, selviytyminen itse, on opittu.. ja ei se raha tule vain jos sitä ei ole. Kotitöitä tein kotona jonkin verran(oma huone nyt kuului ilman muuta itselleni) n. roskat pari kertaa viikossa, kuin myös tiskaus, imuroin n. 2 kertaa kuukaudessa jne. (ja eihän niistä nyt rahaa maksettu)Tottakai tahdoin auttaa äiskää edes vähän, kun tuntui että hän sai kokoajan siivota jälkiämmekin ja tehdä ruokaa..Ja aina muille. Joskus oli kiva ilahduttaakin. Mutta ei meistä kaikki ole sellaisia teinejä..esim; jotkut tekevät ruokaa ja jättävät pannut ja kattilat levälleen siihen..Minusta on aina ollut puoliksi tehty työ.
      Kuukausi rahaa sain 16.v lähtien 100€/kk. Josta vaatteet, meikit, dödö, hurvittelu..Käytin miten parhaaksi katsoin.(Ruoka, shampoot tuli äitiltä)
      17 v. Muutin omilleni. Olin kerännyt 15.v asti kaikki kotitavarat itse ja kerännyt hiukan rahaa sohvaan ja takuuvuokraan.(esim; kahvinkeitin 15.v pyysin pukilta..kun kukin meistä sai jouluna vanhemmilta n.40€ lahjat) Kattiloita sain äitiltä mukaani.
      Kaiken muun hoidin ja maksoin itse, ei niitä ketään eteeni kantanut tai hoitanut vaikka vaikeeta olikin..(huonekaluja, laskujani maksanut..Aterialla kävin kyllä äitin luona n. kerran viikossa puolen vuoden ajan yksin muuttoni jälkeen)
      Kesätöissä joka kesä 14-vuotiaasta lähtien.(yhtä kesää lukuun ottamassa)
      Mutta nyt olen 23-vuotias ja todella kiitollinen tästä kaikesta.. On ollut helpompaa selviytyä itselle jo minusta jo näistä opeista kotoa.
      En ole koskaan kaihtanut työtä, kaikki on otettu mitä on saatu..(vaikkein hieno työ tai palkka olisikaan ollut edes kohtuullinen/että tulisi oikein edes toimeen)ja työtä nähty paljon että on edes saanut työtä. Kun ei vanhempien tai suhteiden kautta saatua, vaan ihan itse.
      Siis kun ammatillisen koulun kävin..Niin otin heti minkä vain työn sain..Ja kun vähän aikaa tahkoi..
      Niin sitten tärppäs nyt teen ihan mukavaa työtä ja kohtuu hyvällä palkallakin..että pärjää..ja jää rahaa muuhunkin=) Vaikka elämä on aina tahkomista ja askeleita eteen päin kuitenkin.
      Mutta olen nyt tyytyväinen elämän laatuuni. Mutta kyllä on kotoa paljon teini iästäkin opittu eväitä elämälle, vaikkei se aina mukavaa olekkaan ollut. Mutta mulla on maailman paras äiti=)

      • l..

        Voi kauheeta, minun olisi pitänyt oikolukea teksti;) Murresanojenkin lisäks;)


      • ei pyydä

        Meillä skidi ei pyydä viikkorahaa, mutta minä maksan siltikin. Pakotuskeinoja saa käyttää, että skidi käyttää samansa viikkorahat.

        Ja miksi pakotan käyttämään rahaa?? No sen takia tietty, eetä oppii käyttämään rahaa, siis oppii hallitsemaan rahan käyttöä. (Siis perus plus miinus matematiikkaa).

        En puutu rahankäytössä siihen, että mitä skidi ostaa, ostakoot vaika koiran paskaa, sillä siitäkin oppii aikanaan nimittäin pettymyksen tunteen huonosta rahankäytöstä.

        Viikkorahanmäärän olen laskenut siten, että skidi joutuu piakkoin laskemaan rahan käyttönsä ja pettymään siihen satunnaisen säännöölisesti..


    • rahatonna

      saa 14v ja 16v pioikaset 250e viikkorahaa ja välillä se ei riitä edes.. annan yleensä sitte vähän lisää. täytyyhän lapsilla rahaa olla

      • asdasfasfsFASGSGF

        tonni kuussa? Oletko tosissasi? Ja sitten ihmetellään kun nämä hemmotellut esiteinipennut eivät ymmärrä rahan arvoa ja työntekoa.


    • asdasdaperusjätkä

      Rahahanat poikki ja kultalusikka suussa syntyneet hemmotellut teinipennut töihin!

    • entinen nuori

      Aikoja sitten kun olisin siinä ijässä että sain vanhemmiltani rahaa... pinenpänä sain 100mk kuussa, vanhemmat ostivat vaatteet ja ynnä muut... en kyllä muistanut edes pyytää tota rahaa aina.

      Murkku ikään tultaessa minulla ei enää ollut mitään tiettyä summaa viikko/kuukausi rahaksi. sain rahaa silloin kun pyysin.. en kylläkään joka viikko... yleensä isä tuli antamaan ihan oma aloitteisesti että tossa on pikkasen rahaa niin saat ostaa jotain mitä haluat...

      Vaatteet ostin itse (tosin vanhemmiltani sain rahat niihin kun kysyin)
      Sitten jouluna ja synttäreinä sain enemmän rahaa mummolta ja ukilta yleensä summa oli 1000km synttärinä ja 500mk jouluna.
      Nuo rahat menivät yleensä talletus tilille, muutamia kertoja sain itse päättää mitä niillä tekisin ja tilille ne meni silloinkin...

      Töitä tein kumminkin rahani eteen, siivosin, laitoin ruokaa, vein roskat, yms. pyytämättä... Tosin maalla olen kasvanut ja siellä ohjelmaa vähemmän mitä kaupungissa.

      Kotoa muutin 15 vuoden ikäisenä pois.

    • nauraaaaa

      Kai ny jokainen osaa katsoo mikä on sopiva, ootteko nii hemmetin tyhmiä vai nii hemmetin typeriä, mikä on oikea, naurattaa ihan teidän jutut

    • just nii

      tääl on vaan jtn vatausten kerjääjiä,jotka hakee huomiota, ja kaikki siihen ryhtyy, kun on niin surkeita ja ovottomia!!!!! ja puhuu mitä haluu, menkää itseenne!!!

      • näin on

        Olen 16 vuotias ja saan 100e kuussa. Vanhemmat ostaa vaatteet ja antaa muutenkin rahaa jatkuvasti. Tosin syynä on se että he molemmat elivät perheessä jossa rahaa säästettiin vaikka olisi voitu käyttääkin. Itse en rahaa oikein tarvitse, mutta on se hyvä että sitä on. En ole koskaan ajatellut asiaa siltä kannalta että rahat olisivat omat tai vanhempien. Kaikki rahat ovat kumminkin oman perheen joten aina tulee mietittyä mitä ostaa. Isoveljellenikin lainaan rahaa jos häneltä loppuu, tai oikeastaan annan, kun meillä ei ole omia rahoja.


    • Itse sain parhaimpina aikoina 20 euroa viikossa. Sitten just myöhemmällä iällä siirryttiin koe/todistus painotteiseen palkitsemiseen. Eli esim jos sai vaikka sen kympin niin tuli 20 euroa ja jos oli todistuksessa niin vielä enemmän. Itse näkisin kyseisen metodin.

      Toinen vaihtoehto on tosiaan antaa se lapsilisä käytettäväksi. Sittenhän sitä on itse vastuussa rahan käytöstä. Sitten vaan kannattaa muistaa olla tiukkana siitä että lisä rahaa ei sitten tipu. Ei sitä muuten opi vastuulliseksi rahan käyttäjäksi.

      Lisäksi voi sitten palkita työstä. Esimerkiksi itse olen ollut paljon nuorempien sisarusten lastenvahtina ja siitä neuvoteltiin mukava palkka. Kannattaa sopia nuoren kanssa itse joku reilu menettely ja sitten pysyä tiukkana siitä.

      Itse olen isän ohjastuksen ansiosta nykyään luultavasti paras hoitamaan talouttani. Toisin kuin nuorempi siskoni joka tuhlaa kaiken minkä saa ja enemmänkin.

    • Hyvävelijavelipuoli

      ...ja se varmuus, että joku maksaa laskut kuitenkin saa tämän meidän seuraavan sukupolven elämään haavemaailmassa, joka murtuu viimeistään sitten kun joutuu maksamaan omistaan...

      • pullotyttö

        6 vee lapsi haluaa iskän eli minun saunaolut tölkit viedä kauppaan ja puistossa tai missävain pihalla likka kun huomaa tyhjän pullon tai tölkin ni sanoo mulle että iskä ota toi talteen ni viedään se taas kauppaan.
        Meillä siis kerätään pullot varastoon ja kun pari kolme kassillista on niin viedään pullot yhdessä kauppaan ja voi sitä onnellista ilmettä tytön kasvoilla kun lunastaa tiskillä pullonpalautus kuitin.
        Rahat menee omaan kukkaroon joita laskeskelee ja kertoo mihin säästää rahaa.
        Esim viime kesänä maksoi omilla rahoillaan huvipuisto rannekkeen ja tuumasi vaan että menipä paljon rahaa mutta kyllä mä tätä olen kauan odottanutkin. Karkkipäivänä maksaa omilla rahoillaan namipussin.


    • raha ei kasva puussa

      13 ja 16 vuotiaiden vaatteet ostetaan, muttei ihan mitä haluaa vaan sinne päin, ja rahaa saavat töistä. Joka päivä on joko siivous- tai keittiövuoro, joka ei aiheuta "palkankorotusta", vaan on itsestäänselvyys. Rahaa tienaa esim. nurmikon leikkuu 2 €/h, puukuorman pinous riviin liiteriin (noin 10 heittomottia) on 10 € per nenä, pienempien hoito 2 €/ tunti, jos pääsen kauppaan yksin, jne.

      Suosin siis vastuuttamista.

      • Siitä kondomista

        Edelleen: miksi teette lapsia, jos teillä ei ole vara elättää heitä täysi-ikäisiksi ja opintojen loppumiseen saakka? Miksi ette käytä harkintaa? Onko lisääntymiseen niin suuri tarve?

        Meillä on tehty töitä koko perhe, mutta on myös maksettu opinnot ja ensiasunnot ja opinnot siis ihan tohtoriksi asti. Mitä järkeä on odottaa perinnönjakoa, kun rahaa on järkevä siirtää sukupolven yli koko ajan niin paljon verovapaasti kuin laki sallii??


      • Siitä kondomista kirjoitti:

        Edelleen: miksi teette lapsia, jos teillä ei ole vara elättää heitä täysi-ikäisiksi ja opintojen loppumiseen saakka? Miksi ette käytä harkintaa? Onko lisääntymiseen niin suuri tarve?

        Meillä on tehty töitä koko perhe, mutta on myös maksettu opinnot ja ensiasunnot ja opinnot siis ihan tohtoriksi asti. Mitä järkeä on odottaa perinnönjakoa, kun rahaa on järkevä siirtää sukupolven yli koko ajan niin paljon verovapaasti kuin laki sallii??

        Mitä tarkoittaa elättäminen, eikö se kuitenkin tarkoita sitä että lapsella on vaatteet, asunto ja ruokaa?
        Jos tarkoitat että ilmaiseksi pitää kaikki antaa niin sääliksi käy tohtoris lapsiasikin ja paljon, todennäköisiä itsemurha kandeja kun nuo elämän realiteetit eivät ole tuttuja. Jaksamista sinullekkin tuskissasi myöhemmin.


    • lapsiäiti

      murkku iässä n.20 vuotta sitten heillä oli tavaton tuuri. Saivat kodin ulkopuolelta pikkuhommia iltasiivoojana, lastenkaitsijoina, pikkupalkkaa kun treenasivat urheiluseurassa nuorempia, jakoivat mainoslehtiä. Ruuhka-aikana ravintolassa tiskissä ym ym. Silloin oli myös sen ikäisille kesälomilla muutaman viikon kestäviä työpaikkoja.
      Meillä vanhemmilla oli myös tuuri , olimme terveitä ja kokopäivätöissä ,työmatkatkin pystyimme kulkemaan joko jalkaisin tai pyörällä, karttuihan sitä rahaa antaa omille lapsilleen.
      Me annoimme rahaa aina kun he pyysivät, vaan ei heillä ollut kännyköitä eikä tietokoneitakaan joista olisi tullut kuluja.
      Maksoimme myös heille lukioaikana subventoidut bussikortit sekä muut opintokulut ja tietenkin vaatteet ja kengät.
      Vaan ei perheemme koskaan tehtykään talvilomamatkoja, emme yöpyneet hotelleissa , hyvin harvoin söimme ulkona tai me vanhemmat kävimme ravintolassa. Aina käytössä ainakin 10 vuotta vanha auto joka ostettu käteisellä. Koska olimme paljon töissä tietenkin lapsemme osallistuivat kotihommiin luonnostaan ei siitä heille maksettu.
      Eikö nuoret enää saa tehdä töitä?

    • paapi_

      minä sain ala-asteella 5mk/vko, jos olin kiltti eikä rangaistusta ollut päällä. 7-luokalla aloin jakamaan kukkalähetyksiä (pyörällä koulun jälkeen), joista kertyi noin 400-600mk/kk, niillä kustansin vaatteeni ja muut menoni. Kouluun kävelin tai poljin, kun matka oli juuri 4,9km, eikä sitä kaupungin lippua siihen herunut(isä ei ottanut kyytiin, kun olin niin ärsyttävä). Sitten aloitimme koko perhe siivoustyöt sivubisneksenä, kun oli jotain takausvelkoja maksettavana. Jäin itse tekemään koulun jälkeen 1-3 iltana viikossa siivousta, ja kesäisin tietysti kunnolla joka päivä. Rahaa kului pääasiassa varmaankin harrastukseen, pelimatkoihin, ja merkkivaatteisiin(kun oli niin hienoa, että kerrankin pystyi ostamaan samoja, mitä muut käyttivät). Vanhemmilta tuli vaatetus käytännössä ainoastaan uskonnollisia tilaisuuksia varten.

      Mielestäni sain ihan tarpeeksi. Ehkä olisin kaivannut vain vapaa-aikaa enemmän. Kotoa pois muuttaneena en muutamaan vuoteen tajunnut, minkälaista elämä voisi olla, vaan tein hanttihommia, ja elin sillä tavalla hieman köyhyydessä. Onneksi menin opiskelemaan ja siitä lähtien olen pärjännyt paremmin. Vanhemmat ovat jälkikäteen olleet avokätisiä, olen siitä kiitollinen. Aeimmin en ehkä oppinut ottamaan vastuuta, vaikka sitä olikin yllinkyllin.

    • tuulihuminoi

      Olen aina sanonut lapselleni, ettei raha" kasva puussa". Rahaa saa, kun on todellinen tarve. Hyvin on rahan käyttö hallinnassa.

    • Kolmen tytön isä

      Tämä on sitten ihan asiallinen viesti.
      Toimin yläkoulussa (yli 500 oppilasta) opettajana, joten hieman tuota tuntumaa on, missä nykynuorison rahankäyttö menee. Ensinnäksin; jokaisen nuoren kohdalla näyttäisi olevan eri tavat rahan suhteen - jotkut vanhemmat suorastaan "tyrkyttävät" lapsilleen rahaa kaikkeen mahdolliseen, toiset elävät hyvinkin vaatimattomastsi. Kummat sitten oikein elävät "rikkaampaa" elämää, jää jokaisen harkittavaksi.
      Toiseksi; useimmat nuoret ajattelevat, että vanhemmat kyllä maksaa, eikä rahan eteen tarvitse tehdä mitään. Osittain totta, osittain ei. Osa lapsen kuluistahan on pakollisia (ruoka ja vaatteet). Osa taas ovat harkinnan varaisia; meikit, karkit, elokuvat, trendivaatteet yms.
      Mielestäni kyse on periaateessa ihan siitä, mihin vanhemmat lapsensa opettavat. Jos vanhempi osaa olla riittävän tiukka perustelleessaan rahan käyttöä ja saantia, niin muutaman tiukemmankin keskusteluhetken jälkeen, useimmat nuoret ymmärtävät, mistä on kysymys.
      Jos periaate on, että rahaa tulee työn vastikkeena, niin sitten on vain sovittava, mistä maksetaan.

      Lapsesi ovat sen ikäisiä, että heidän kanssaan pitäisi pystyä istumaan saman pöydän ääreen ja keskustelemaan, missä mennään. Varsinkin, jos nuori kuvittelee olevansa täyshoidossa kotona, eikä kotihommat kiinnosta.

      Itselläni on kolme tyttöä, kaikki siinä 10-19 ikähaarukassa. Rahaa menisi vaikka kuinka paljon, jos sitä ensinnäkin olisi. Olemme sanoneet vaimoni kanssa, että vaatteita yms. hankitaan harkinnan mukaan - tarpeeseen. Jos säästöjä jää, niin niitä käytetään yhteisiin matkoihin yms.
      Vanhin tyttö on jo tehnyt kesätöitä, ja olemme sanoneet, että hän saa kustantaa puhelunsa ja liittymänsä omasta pussista. Opiskelua tuetaan, mutta muuten yritetään ohjata näkemään, mitä mikin elämässä maksaa, jotta osaisi käyttää rahaa ns. oikein.

      Haluaisin kannustaa Sinua ehdottomasti laittamaan ehtoja lapsillesi rahan saamiseen. Eihän kenenkään velvollisuus ole antaa lapsilleen viikkorahaa tms.

    • ideakannattaja

      Tuossa oli muuten ideaa lapsilisä teinarille ja pelisäännöt jotka on hieman joustavemmat kuin tässä rahamaailmassa, se vois tuottaa tulosta kannatan ! Ei ollenkaan huono idea !

    • LOPETA!!

      LOPETA SE RAHAN ANTAMINEN!

      • *Börje

        Kyllä nuorelle on annettava aina rahaa, kun se tarvitsee. Ja ei heitä voi eikä saa pakottaa mihinkään palveluksiin.
        Jos heidät alistetaan kaiken maailman hommiin he eivät ikänään opi nykyään tapahtuvaa kyykyttämistä
        Jos haluatte lapsestanne ns. maailman kansalaisen älkää nyt ihmeessä alkako heti pienenä häntä alistamaan.
        Sillä tavalla saatte hänestä koulukiusatun reppanan. Mielummin kiusaja kuin kiusattu...


    • -PORTSARI-

      JOS ON LAPSIA VÄSÄNNY, PITÄÄ RIITTÄÄ RAHAAKIN HEILLE ANNETTAVAKSI!
      MUN 14-VUOTIAS POJANJÖLLIKKÄ SAA KIINTEÄNÄ 150E VIIKKORAHAA JA PÄÄLLE ISOMMAT HANKINNAT
      SEN MUKAAN MITÄ NEUVOTELLAAN NIISTÄ!

    • Tytteli20v^

      Itse sain nuorempana lapsilisät omalle tililleni, josta sitten maksoin itse omat vaatteeni ja puhelinlaskuni. Vanhemmillani oli kuitenkin käyttöoikeus tiliini, jolloin he saattoivat sieltä ottaa rahaa tarpeen niin vaatiessa, mutta vastaavasti myös antoivat lisärahaa minulle, jos he kokivat sille olevan tarvetta. Lisäksi kävin kesätöissä ja tienasin sieltä itselleni rahaa.

    • Itse olen nyt 21vuotias, mutta kotona vielä asuessani 17vuotiaana en saanut mitään määrättyä viikko tai kuukausirahaa. Vanhemmat ostivat toki vaatteet, ja maksoivat välttämättömät: lääkkeet, ruuan. Sillon tällöin sain jonkun pienen summan 10-25e. Jonka säästin koulukirjoihin, bussikorttiin. Karkit ja herkut vanhemmat maksoi, mutta niitäkin saatiin meidän perheessä vain "herkkupäivinä" eli yleensä perjantaisin saimme valita jonkun karkki tai sipsipussin. Omilla säästöillä ostin sitten meikkejä, puhelinsaldoa(prepaid liittymä) yms. Joita en kuitenkaan joka kuukausi ostanut. Olen kovasti kiitollinen tälläisestä järjestelystä vanhemmilleni, sillä muutin 18v pois kotoa, ja penniä sai venyttää ruokaan ja oppi samalla katsomaan mitä ostaa ja mitä ei. Oma lapseni on nyt 7kk, ja aion ottaa samanlaisen käytännön rahojen suhteen hänen kanssaan kuin itsellä on lapsuudessa ollut, säästöillä saa ostaa mitä haluaa, mutta joka viikko ei sitä uutta paitaa ostella.

    • silloin....

      täyttivät 16 otimme heille lainaa pankista 50.000euroa/per lapsi jonka me vanhemmat maksamme. Heillä on oma tili, josta he voivat sitten nostaa rahaa mihin haluavat, ei me katsella ja pidetä kirjanpitoa, että kuinkas monta sataa euroa tässäkin kuussa meni. Toinen osti itselleen mopoauton ja toinen kulkee välillä taksilla.
      Täytyyhän heidän saada nauttia elämästä, ettei aina tarvitse tehdä töitä rahan eteen.

    • näinollen

      vaatteet, hygieniatuotteet, ym

    • hcmommy

      Meillä on ollut kuukausiraha käytössä siitä lähtien, kun lapset täyttivät 13 vuotta. Opiskelijana ja aikuisenakin rahaa tulee yleensä kerran kuukaudessa - ja sen pitäisi sitten riittää seuraavaan tilipäivään.
      Maksun suuruudesta käydään neuvotteluja säännöllisesti, mietitään menoja ja niitä töitä, joita rahaa vastaan pitää automaattisesti tehdä.
      Nyt 16-vuotias lukiolainen saa 40 euroa kuukaudessa, oppikirjat ja vaattet tulevat mamman lompakosta. Vanhempi sisko ei saa mitään, koska käy töissä, mutta ei vastaavasti maksa kotiin asumisestaan, vaan säästää itse tulevia opiskeluaikoja varten. Hän sai hieman enemmän, mutta maksoi vaatteensakin itse.

      • rfrf

        äidit ja isät olette vaan kateellisiä että joillakin on varaa antaa lapsilleen 50-300e/kk, kun teillä ei ole. Olisko kannattanu käydä enemmän kouluja ja hankkia parempi työ? Tottakai omille lapsilleen haluaa antaa rahaa jotta he voivat ostaa itselleen jotain kivaa


      • rfrf kirjoitti:

        äidit ja isät olette vaan kateellisiä että joillakin on varaa antaa lapsilleen 50-300e/kk, kun teillä ei ole. Olisko kannattanu käydä enemmän kouluja ja hankkia parempi työ? Tottakai omille lapsilleen haluaa antaa rahaa jotta he voivat ostaa itselleen jotain kivaa

        taas yksi alaikäinen urpo kirjoittelee ja luulee provoilevansa, totuus on että jos kaiken antaa niin se siitä, lapsi tai nuori ei opi koskaan rahankäyttöä ja tulevaisuus sossuasiakkaana on taattu riippumatta vanhempien tulotasosta.

        Kirjoittajalle vielä kysymys, kuinka tulet itse pärjäilemään omillasi joskus vai vietätkö äitisi helmoissa elämäsi luuseri.


    • dfhdf

      Itse en saanut koskaan viikko rahaa ja lapsilisät menivät ruokaan ja vaateisiin mitkä vanhemmat ostivat. Kun tarvitsin rahaa tarjouduin tekemään jotain sitä vastaan esim. imuroimaan.

      • Love & time

        Sama se vaikka kuinka olis vanhemmilla koulut käyty ja rahaa niin että alimmaiset mätänee, mutta mitä se auttaa jossei itse hallitse rahankäyttöä eikä täten osaa sitä jälkikasvullekaan opettaa..??
        Money talks -shit walks.. The American Dream is Finntastic.. =(

        Kyllä ne rahat hassaamalla loppuu, ennemmin tai myöhemmin vaikka kummonen kroisos olis kyseessä..
        Mitä sitten jää jäljelle.. ? TYHJÄÄ ?

        Kaikkea ei voi ostaa rahallakaan.. Esim rakkautta & terveyttä..


    • mong

      Itse aloin saada yläasteikäisenä 150 euroa/kk jolla piti ostaa vaatteet, puhelinlaskut ja sellaiset hoitivat vanhemmat. Lukiossa aloin saada vaatteetkin "erillisbonuksina" tuon rahan ohi. Kotityövastuita minulla ei ollut, paitsi satunnaisesti oman pyykin pesua ja ruoanlaittoa. Tämän lisäksi kävin töissä osa-aikaiseksi. Rahaa siis riitti, ja melko pienellä vaivalla (tosin lukionkäyminen oli niin rankkaa, että oli hyvä ettei ollut juuri muita vastuita). Tästä huolimatta en kasvanut kieroon; säästin koko yläkoulu-ja lukioajan koska tiesin, että opiskeluajat ovat tiukempia, ja kun muutin pois kotoa, oma-aloitteisesti sovin etteivät vanhemmat enää auta minua ollenkaan. Siinä kohtaa elintasoni tottakai romahti, mutta aloitin omaa elämää enkä ollut enää varakkaiden vanhempieni jatke! Tällä hetkellä käyn sekä töissä että opiskelen, enkä ole huomannut anteliaan rahamäärän vaikuttaneen arvoihini tai kotona "laiskottelun" jatkuneen aikuisuuteen; siivoan kuten muutkin, teen ruokaa halvalla, ostan vaatteeni kirpputorilta jne.
      Jos ketuttaa olla antamassa sitä rahaa, kannattaa miettä joku fiksattu päätös, mikä raha menee vaikka suoraveloituksena lapsellesi joka kuukausi, ettei sitä tarvitse erikseen miettiä ja kiristellä hampaita. Jos nuori "kuvittelee olevansa kuin hotellissa" kannattaisi puhua hänen kanssaa siitä, miten hän kokee tilanteen. Mihin hän käyttää aikansa? Onko hän väsynyt? Huomaako hän mitä kaikkea kotitöitä kotona muut tekevät? Nauttiiko hän siisteydestä, arvostaako hän sitä? Onko hänellä jokin syy miksi hän tarvitsee rahaa? Onko jokin syy miksi hän ei osallistu kotitöihin? jne. Kommunikaatio on kaiken a ja o!

    • Jaajah

      Ollaanpas sitä anteliaita. Jotain kuukausirahaa, mitä ihmettä? Lisäksi sitten harrastukset ja kännykkälaskut ja muut?

      Olen vielä lapsi itsekin (20v), mutta enpä minä ikinä ole saanut mitään viikko- tai kuukausirahoja. Oman kännykän sain vasta 14-vuotiaana saldorajan kera. Sekin vain sen takia, että porukat oli aina menossa ja lankapuhelimesta luovuttiin, ja pitihän minutkin jostain tarvittaessa tavoittaa. Harrastuksia on ollut, ja niissä kävinkin, opettivat kärsivällisyyttä ja sosiaalisia taitoja. Vanhemmat minut niihin pienenä pistivät ja jäsenmaksut sun muut maksoivat, joten ei siitä sen enempää.

      Mutta viikkoraha? En ymmärrä miten oikein kuvittelette lastenne oppivan arvostamaan rahaa jos sitä vain tulee. Ja lapsilisän antaminen lapselle itselleen on naurettavaa, vaikka lasta vartenhan se on tarkoitettu. Itse olen saanut rahaa - harkinnan jälkeen - silloin kun olen sitä pyytänyt: lukiokirjoihin ja muihin koulutavaroihin, vaatteisiin (joiden hankkimista olen itsekin oppinut harkitsemaan ENNEN ostamista), leffaan joskus, ravintolaan jos kavereiden kanssa sinne on jostain syystä pitänyt päästä. Mutta niiden eteen olen saanut tehdä töitä: siivonnut, imuroinut, pyyhkinyt pölyjä, kastellu kukkia, hoitanut pihaa kesällä, tehnyt metsätöitä mökillä, tiskannut, käynyt kaupassa, hoitanut juoksevia asioita joihin minulla oli valtuudet yms. Oman tilin sain vauvana, minne vanhemmat ja sukulaiset ovat saaneet lahjarahat laittaa, ja Visa Electronin sain 14-vuotiaana kun kävin opintomatkalla ulkomailla. Niitä rahoja sitten käytin kunnes loppuivat, sitten menin (kesä)töihin eikä sen jälkeen ole kehdannut enää vanhemmilta pyytää mitään.

      Puhelinliittymänkin siirsin omiin nimiini ja laskut maksoin itse parin vuoden ajan tähän syksyyn asti, jolloin äiti välttämättä halusi minun liittyvän takaisin kotisoittopiiriin (ja laskut tulisivat hänelle). Olen vanhemmilleni kiitollinen jo tuosta parinkympin puhelinlaskun maksamisesta, sillä tiedän sen olevan iso raha - sillä saa jo viikoksi ruokaa! Opintotuella sitten maksan vuokraa ja muita menoja, esim. viisaudenhampaidenpoistoon, joihin tässä iässä uppoaa paljon tuohta.

    • poikien äitee

      kuuluvat lapsen elätykseen vaatteisiin ym...ei lapselle...vaan hänen elatukseensa se on alunperin tarkoitettu..rikkaille ei mielestäni edes sitä rahaa kuuluisi antaa..ökyrikkaita tarkoitan eiköhön pääministerit kiviniemi ja vanhanenkin omillaan voi lapsensa vaatettaa, vai pitääkö haalia vaan lisää köyhempien kustannuksella?..meilä viikkorahan sai jos teki töitä sen eteen, ..kuitenkin ruoka ja ylläpidon siihen..en ymmärrä tuota rahan jakamista... jos säästyi lapsilisistä laitoin lapsille autokoulurahaa...että molemmat saivat autokoulun käydä...sekin kallista aikanaan ..kannattaa muistaa.

    • yh-isä 39v.

      Itse en antanut viikkorahaa omalle pojalleni, mutta hyvin perusteltuihin tarpeisiin kyllä jonkinverran kuukaudessa olisikohan nykymittapuussa 10-20€/kk. (parikertaa leffassa kuukaudessa hintaluokkaa)
      Jokaviikko ei kuitenkaan ollut perusteltua saada rahaa ja varsinkaan kun 15v oli jo täyttänyt koska pystyi jo menemään jotain pientä työtäkin tekemään ja saada siten rahaa mikäli sitä niin kipeästi tarvitsee.

      Muistan erään tapauksen muutaman vuoden takaa kun työpaikallani oli kesätöissä poika 16v. jonka perheessä oli käytäntönä se, että lapset (3 lasta) saavat kaiken tarpeellisen ylläpidon ja koulutarvikkeet, mutta rahaa ei ojenneta tuhlaukseen.
      Mikäli teki mieli vaikka puhelinta tai mp3-soitinta jne. niin oli itse työtä etsittävä jotta voisi saada rahan sitävarten! Siksipä oli kyseinenkin poika kesätöihin tullut jotta saisi jotain hankkia mitä mielestään tarvitsi.

      Lapsen ei mielestäni kuulu tienata automaattisesti tiliä sillä perusteella että on perheen lapsi. "Kotitöistä" ei pidä myöskään maksaa jotta mieli ei vääristy. Aloittajan 20€/vko on 80€/kk eli ampuu yli ja pahasti!
      Kyseisen rahan eteen joutuu tekemään melkoisesti aikuinenkin oikeita töitä kaiken muun lisäksi ennenkuin se verottomana on käteen ojentaa. Yhteiskunnan elättejä näistä helposti kasvaa kun vastuun tajuaminen katoaa automaattisen rahan syystä.

    • My case:

      Itse en saanut koskaan mitään viikko tai kuukausi rahaa. Satunnaista taskurahaa silloin tällöin, ja merkkipäivinä rahalahjoja. Niistä keräilemällä sitten omia hankintoja piii-tkällä aika jänteellä kuten segan pelikonsoli vuoden säästämisellä.

      Yhteiskunnan tuet meni vanhemmille, jotka huolehti vaatetukset ja muut kuviot.

      90 Luvun laman teininä ei kesätöistä ollut tietoakaan, joten ensimmäiset säännölliset tulot mitä sain ihan oikeasti itselle oli päivärahat intistä. Opintotukien ja -lisien kanssa painiminen seuraavaksi. Siitä sitten pikkuhiljaa osa-aika matalapalkka alojen kautta kohti omia tuloja ja elämää.

      Silti ei koskaan ole kokenut mitenkään mystisen vaikeaksi ymmärtää rahan arvoa tai käyttöä. Ehkä kasvattavinta oli juuri se itsenäistymisen aika, kun kerralla tuli omat tulot ja kaikki menot.

      Oma mielipiteeni on, että lapsille ei ole välttämätöntä antaa viikko tai kuukaisirahaa. En kuitenkaan sulje sitä mitenkään poiskaan. Jokainen tyylillään ja taitojensa ja resurssiensa puitteissa.

      • Juh&hkk)

        ihan oikeasti, olette tosi tiukkoja minun lapseni ( 14v ) saa viikko JA kuukausirahan.
        5e/viikko ja 100/kk ja maksan heille harrastukset, leffat, vaatteet joten ne saa käyttää nämä huvitteluun.
        Mitään hän ei tee tämän eteen, ja on paljon poissa kotoa, antakaa nuorille sitä vapautta!


    • Ei lapsen vika

      tulos, älä lasta siitä syytä.

      Jos et ole pienestä pitäen vaatinut mitään, niin kuin kuvittelet, että he osaavat??? Ei kukaan ole seoppä syntyessään, sanotaan.

      Meneppä itseesi, ja syytä itseäsi, älä sitä lasta.

    • teitsi62

      mulla tyttö 15v, saa kuukaudessa isänsä jälkeen eläkettä josta annan hänelle 140€ mistä hän maksaa 60€ bussikorttiin ja 80€ on omaa rahaa, mikä edellyttää että ostaa kaikki mitä tarvii kuten deodorantit, meikit, y.m vaatteissa avustan kyllä kun tarvii , mutta hän on vaatimaton tyttö. ja noista rahoista hän laittaa säästöön 20€ kuukaudessa kevytmoottoripyörää varten =) ja ikinä ei pyydä ylimääräsitä rahaa!!! kotona tietyt asiat kuten tiskaaminen, laittaa joskus ruokaa, vie roskat siivoaa oman huoneen, siivoaa hamsterin häkin kuuluu tehdä.

    • tyytyväinen ;)

      Itse en saanut viikkorahaa, ellen tehnyt kotitöitä se eteen.
      Menin 15vuotiaana töihin, ja siitä asti olen kustantanut kaiken ylimääräisen itse, kotona asuessani porukat tietysti ruokkivat silloin tällöin sain uusia vaatteita vuokraa ei tarvinnut maksaa.
      Nyt olen 22 vuotias ja olen oppinut tätä kautta arvostamaan rahaa ja sen käyttämistä.

      • pullonpalauttaja

        Oikein huono ole tulee kun seuraa kuinka paljon monet antaa lapsillenne rahaa. Minä en saa mitään rahaa kun vanhemmat ovat niin velkaisia. Maksavathan ne toki koiran ruoat tarvikkeet ja minulle kaiken maailman dödöt ja lärvin pesu aineet mutta rahaa en saa kovin usein, maksavat vaan koirani match show:t ja toko kokeet (n.6€ ilmo maksu pari kertaa kuussa, talvella en välttämättä käy ollenkaan kun ei järjestetä) eivätkä maksa edes koulutuksia joten sellaisissa en ole koiraa käyttänyt, itse olen hiki päässä ahertanut koiran kanssa vaikka tarvitsisin parin liikkeen kanssa apua kun en itse saa opetettua kunnolla.

        Vaatteitakaan en saa hirveän usein, nytkin pitäisi saada uudet farkut kun on enää yhdet ehjät vaan eipä ole rahaa. Tammikuuhun mennessä helpottaa useammalla satasella kun parit maksut saa maksettua, ehkä minäkin alan viimein saamaan rahaa (tulisi tarpeeseen kun tarvitsisin vaikka ja mitä), vaikka nekin menee luultavasti toko kurssiin & koiran sterkkaus ja kuvaus maksuihin.


    • vanhamummeli

      Kyllä on sopiva summa kun maksetaan kaikki, puhelin ruoka vaattet ja opinnot. Tietty pitää tarjota mahdollisuus "tienata" enempi. Siis "välillä" ei anneta mitään. Siis annat välillä johonkin "tärkeään"?

      Jokainen nuori joka on 16 v täyttänyt, voi alkaa muutaa omilleen, jos vanhemman leivissä ei halua ole asua eikä "palvelu" pelaa. Tollaisella tavalla sun on kohta peräkammarissa "tyttö" tai "poika" . Kohta kolmekymmen, pian 40-vuotias... Upeaa. Voin onnitella tuloksesta. Ehkä jopa useampi kappale näitä !!

      • Ei rahaa teineille

        En ole varakkaasta kodista, mutta äiti aikanaan päätti, että lapsilisät säästetään minulle itselleni.
        Myös siitä pidettiin huolta, että en niitä käyttööni saanut 15-16 vuotiaana, jolloin rahat olisivat varmaan menneet turhuuksiin.

        Niipä minulla oli sitten täysikäisyyden kynnyksellä pieni pesämuna opiskelua, yms. varten.
        Käytännössä tästä oli iso apu oman elämän rakentamisessa.


      • eräs nuori vaan

        Täysikäisyys alkaa lain mukaan 18 vuotiaasta lähtien. Tarkista itse, jos et usko Finlexistä. Koitahan laittaa kakaras ulos kodistaan (voiko tuollaista edes kodiksi kutsua?), niin saat lastensuojelun kimppuus. Ne kyllä kaivaa sulta lapsen elatusrahat viimeistä senttiä myöten vaikka voudin kautta, jos sikseen tulee, kunnes lapsella on ikää se 18v.

        Kysyn edelleen, piruako niitä lapsia pitää hankkia, jos ei ole rahaa eikä varaa niistä huolehtia? Ei se lisääntyminen mikään perusoikeus v**** ole, mummorukka. Ehkäisykin on keksitty.


    • asfafsaffsf

      älä anna sitä rahaa saatana jos ei hommat hoidu. miten vitussa luulet pentusi hoitavan raha-asiat ja elämisen sitten kun hän muuttaa omilleen? työntekoa enemmän, rahaa vähemmän. ja kai tajuat että tuo 20e menee viinaan.

      • eräs nuori

        Pari suklaalevyä, mäkkäriateria ja leffalippu - siinä ovat ne 20 egee koossa. Jos itelläs kuluikin kaikki rahat nuorena alkoholiin, niin älä siitä muita morkkaa. Toisekseen, pakkoko niitä lapsia on hankkia, jos ei ole rahaa kustantaa normaalia elämää! Miehelle vasektomia ja vaimolle sterilisaatio, niin ei tartte enää riekkua ylimääräisistä suista pöydässä.


      • täälläki

        Yksin kahdesta lapsesta kun huolehdin, annan molemmille 50 egeä/kk, jonka saa siis kotitöitä vastaan. Se kattaa elokuvissa käynnit, karkit, meikit ja pelit, harrastukset maksan minä. Vuosi jo näin eletty. Kerran kumpikin on ilman kk-rahaa jääny, kun sovitut työt oli tekemättä... Poika saa mopobensojen ym jälkeen yleensä 10-20 egeä säästöön, kertyneellä "ylimäärällä" silloin tällöin PS ym pelejä ostelee. Tytär taas... hmmm... viikko ja raha on menny... Kun asiasta mainitaan, vetoaa siihen, että pojat ei tarvii kuukautissiteitä... =) ... =)
        Eli kyllä se luonne on lapsesta lähtien omanlaisensa...


      • Pekka Stenberg
        täälläki kirjoitti:

        Yksin kahdesta lapsesta kun huolehdin, annan molemmille 50 egeä/kk, jonka saa siis kotitöitä vastaan. Se kattaa elokuvissa käynnit, karkit, meikit ja pelit, harrastukset maksan minä. Vuosi jo näin eletty. Kerran kumpikin on ilman kk-rahaa jääny, kun sovitut työt oli tekemättä... Poika saa mopobensojen ym jälkeen yleensä 10-20 egeä säästöön, kertyneellä "ylimäärällä" silloin tällöin PS ym pelejä ostelee. Tytär taas... hmmm... viikko ja raha on menny... Kun asiasta mainitaan, vetoaa siihen, että pojat ei tarvii kuukautissiteitä... =) ... =)
        Eli kyllä se luonne on lapsesta lähtien omanlaisensa...

        Meidän Taneli 15v saa kyllä kaiken mitä tarvitsee, ei meillä rahoja omien lasten suhteen lasketa varsinkaan kun meillä ei ole tiukkaakaan, olen kuitenkin erään suht tunnetun firman varatoimitusjohtaja. Vaimollakin lakifirmassa homma. Käytännössä Taneli saakin bonuksineen (meidän perheessä saa "bonusta" kun petaa petin ja vie roskapussin aamulla) n. 360€/viikko. Voi kuulostaa reilulta, mutta kyllähän kaikki nykyään maksaa, mopoautoonkin menee aikalailla bensaa. Ei ne mitään halpoja ole ajaa vaikka jotkut niin luuleekin. Lisäksi pysyäkseen porukoissa siinä täytyy olla hiukan lisävarusteitakin, esim aika muikeat stereot taneli asenteli viime kuussa siihen, piti oikein isänkin ihmetellä miten hyvin soi. Kieltämättä olin aika ylpeä. Siihen annoin erikseen rahaa kun tuntuu kunnon stereoiden hinnat vasta lähtevän parista tonnista kun mentiin yhdessä niitä katsomaan. Mukava isä - poika projektihan se oli.


    • Isosisko__

      Itselläni ei ole lapsia, mutta äitini antaa 17-vuotiaalle pikkuveljelleni noin 10e/pvä (opintotukee ei oo jaksanu hakee).. Muka ruokaan.. Koulussa on kuulemma niin pahaa ruokaa joka päivä, niin sitä ei voi syödä vaan pitää käydä aina ostaa kebabii tai muuta roskaa. Tuon lisäksi äitini ostaa veljelleni vielä vaatteet, koulukirjat, maksaa puhelinlaskut, pelit jne.. Ja sit äiti viel miettii et mihin sen kaikki rahat menee... heh.. Eikä broidi ees raaski käydä siel koulus kovin usein...
      Piti nyt vähän tilittää, koska mä en vanhimpana lapsena oo ikinä saanu tollasii rahoja, enkä todellakaan saanu rahaa mihinkään ruokaan kun koulusta sitä sai ihan ilmaseks, vaikka ei se aina mitään superherkkua ollukaan!
      Mutta siis näin meillä..

      • Isosisko__

        Ai niin ja sen voisin viel lisätä kotitöistä, että pikkuveljeni tyhjentää astianpesukoneen n. 2 kertaa viikossa ja vie koiran ulos suunnilleen yhtä usein. Huoneensa se siivoo suunnilleen kerran/2kk.. et sillai..


    • Perseest' on

      Silloin kun minä olin nuori...no olen nuori edelleen, mutta itse sain 5mk viikkorahaa. 20e on TOLKUTTOMAN suuri summa....uskomatonta tämä nykymeno. Ja kaveritkaan eivät saaneet enempää kuin sen 5 markkaa viikossa.

    • Itse sain 5€/viikko. Sillo mulle toki ostettiin osa vaatteista mitä halusin jos halusin enemmän niin käytin saamani viikkorahat mitä olin säästäny. Ja elokuviin sain aina rahaa tai jos menin kavereitten kans jonnekin syömään.
      En tehny paljon mtn sen eteen, mut pesin kyl kesäisin aina meidän autoja, pesin pyykkii ja puistelin sänkyvaatteit sekä mattoja.
      Jos lapsesi kerran haluaa enemmän, niin laita niit vaikka siivoomaan taloa, pesemään autoo tai jtn muuta hyödyllistä.
      Siinä iässä en kyl halunnu enää viikkorahaa vaan tein töitä kesäisin, v.loppusin ja aina kun oli jtn lomia koulusta.
      Päättele itse, sun rahojahan ne on.

    • 17v tyttö

      itse saan 60 euroa kuukaudessa.
      ostan suurinpiirtein puolet vaatteista itse, ja lisäksi maksan hygieniatarvikkeet, meikit, karkit yms. herkut, leffassakäynnit, ulkonasyömiset, elektroniikan (kamerat, mp3-soittimet jne.), korut, mopon bensat ja vaikka sisustustarvikkeet jos haluan sisustaa huonettani.
      eipä siitä paljoa jää ylimääräistä.
      sitten oon ulkomaille lähdössä pian siskoni kanssa ja senkin maksan kokonaan itse.
      ja tuo väite (jossain aikaisemmassa viestissä) että tän ikäsenä menis kaikki tupakkaan ja alkoholiin on naurettava. en polta ja juon harvoin.
      mitään säästötiliä mulla ei oo koskaan ollutkaan, ja musta on tyhmää että joillain kavereillani on muutama tonni valmiiksi säästössä aikuiselämää varten, kun itselläni on ehkä satanen. mutta on se ainakin itse tienattua.

      ja kotitöitä teen sen verran että pesen pyykkiä, siivoan, tyhjään tiskikonetta ja laitan ruokaa. en toki joudu itse jokainen päivä noita kaikkia.

      • 18v. flikka

        kun olin 10 tai 11 ??? vanhempani (lähinnä äitini) alkoivat maksamaan minulle 30 euroa kuukaudessa, ja tämä oli siis karkkeihin ja muihin huvituksiin (mietin kyllä edelleenkin että mihin, taisi levyihin mennä). ja viimevuosina on äiti laittanut tililla satasen tai pari aina silloin kun on ollut tarvetta, eli noin kuukauden-parin välein.
        Koti töiden teko on aina ollut itsestään selvyys, ja viimevuonna minun hommanani oli hoitaa koko perheen(4hlö) pyykit (pesu, kuivaus ja viikkaus) sekä laittaa kerran pari viikossa ruokaa jos vaan oli aikaa.
        porukat on aina maksaneet harrastukseni ja -varusteet (tanssi, lumilautailu, kuntosali)
        mopon ja kameran sain rippilahjaksi, jonkun käytetyn auton isä lupasi hankkia kun täältä kotiudun, olen saanut läppärin ja pöytäkoneen, äiti on kaikki lukiokirjat maksanut, muutamat reissut kaverien kanssa ympäri suomea (joista kyllä itse osan maksoin töistä saaduilla rahoilla, mutta äiti ehkä-hieman-ylihuolehtivaisena laittoi tilille vielä 300e viikon reissulle vaikka olin laskenut että omat massit riittää ihan hyvin.. no toimpahan tuliaisia :D) maksoivat vaihto-oppilasvuoden usaan (jota olen tällähetkellä viettämässä), ja täällä elämisen maksavat ja nyt 2kk aikana on varmaankin kulunut 2000$ (eli n. 1600e?), ja tuleville kuukausille on varattu varmaan n. 200-400e/kk, äiti laittaa tilille rahaa aina tarpeen mukaan.
        itse olen kesätöitä tehnyt, mutta ne ansiot on yleensä tullut käytettyä shoppailuun, juhlimiseen yms.
        olen aina saanut "merkkivaatteita", kengät ja takit on joka vuosi ostettu uudet, joskus useammatkin.

        ja voin sanoa että en ole oppinut käsittelemään rahaa, vaikka joskus on nuo rahahanat muutamaksi viikoksi saatettu kiinni laittaa, nin sitten kun sitä on taas saatu niin on sitä kanssa sitten mennytkin.

        mutta enköhän sitä sitten oppii elämään kun ensi syksynä tulee omilleen muutto. :)) vaikka siitäkin kun äidin kanssa juttelin niin se lupautu tiukanpaikan tullen auttamaan.


      • 18v. flikka
        18v. flikka kirjoitti:

        kun olin 10 tai 11 ??? vanhempani (lähinnä äitini) alkoivat maksamaan minulle 30 euroa kuukaudessa, ja tämä oli siis karkkeihin ja muihin huvituksiin (mietin kyllä edelleenkin että mihin, taisi levyihin mennä). ja viimevuosina on äiti laittanut tililla satasen tai pari aina silloin kun on ollut tarvetta, eli noin kuukauden-parin välein.
        Koti töiden teko on aina ollut itsestään selvyys, ja viimevuonna minun hommanani oli hoitaa koko perheen(4hlö) pyykit (pesu, kuivaus ja viikkaus) sekä laittaa kerran pari viikossa ruokaa jos vaan oli aikaa.
        porukat on aina maksaneet harrastukseni ja -varusteet (tanssi, lumilautailu, kuntosali)
        mopon ja kameran sain rippilahjaksi, jonkun käytetyn auton isä lupasi hankkia kun täältä kotiudun, olen saanut läppärin ja pöytäkoneen, äiti on kaikki lukiokirjat maksanut, muutamat reissut kaverien kanssa ympäri suomea (joista kyllä itse osan maksoin töistä saaduilla rahoilla, mutta äiti ehkä-hieman-ylihuolehtivaisena laittoi tilille vielä 300e viikon reissulle vaikka olin laskenut että omat massit riittää ihan hyvin.. no toimpahan tuliaisia :D) maksoivat vaihto-oppilasvuoden usaan (jota olen tällähetkellä viettämässä), ja täällä elämisen maksavat ja nyt 2kk aikana on varmaankin kulunut 2000$ (eli n. 1600e?), ja tuleville kuukausille on varattu varmaan n. 200-400e/kk, äiti laittaa tilille rahaa aina tarpeen mukaan.
        itse olen kesätöitä tehnyt, mutta ne ansiot on yleensä tullut käytettyä shoppailuun, juhlimiseen yms.
        olen aina saanut "merkkivaatteita", kengät ja takit on joka vuosi ostettu uudet, joskus useammatkin.

        ja voin sanoa että en ole oppinut käsittelemään rahaa, vaikka joskus on nuo rahahanat muutamaksi viikoksi saatettu kiinni laittaa, nin sitten kun sitä on taas saatu niin on sitä kanssa sitten mennytkin.

        mutta enköhän sitä sitten oppii elämään kun ensi syksynä tulee omilleen muutto. :)) vaikka siitäkin kun äidin kanssa juttelin niin se lupautu tiukanpaikan tullen auttamaan.

        ja äitini on yksinhuoltaja ja isäni työtön, toisinaan mietin mistä ne oikeen rahaa repii ku nuo vuorotellen ovat minua ja pikkusisaruksia ulkomaan reissuille viemässä tai reilun 100euron juhlamekkoja ja kenkiä ostattamassa.


    • lovetti

      Rotesti!Tämä on häiritsevää,minä en saa koskaa viikkorahaa ja en tule saamaan,pärjään itse ja en käytä rahaa hömppiin vaan säästän sellaiseen mitä tosissaan haluan/odotan,että on se outoa että jotkut saa sitä rahaa...

    • vfephb

      oon 13vpoika en saa viikkorahaa mutta saan tekemistä töistä rahaa

    • asdfghjklioiuhgjhtky

      ite oon 11v saan kk rahaa mutsilt 20e ja faijalt n. 100-150e

    • kesätyttö97

      Itse olen 15-vuotias tyttö, saan kuussa 50 euroa, teen koti töitä (tiskit, pyykit, imuroin, oma huoneen kaikki siivous) ja maksan kuukausi rahastani omat huvittelut ja mopon bensa rahat. Rahaa saan jos olen lähdössä shoppailemaan tai vaikka kaverin kanssa jonnekki tapahtumaan, tai ollaa jossakin matkalla siellä saan rahaa jolla shoppailla. Lisä rahaa saan sitten tapauksesta riippuen 20-150 euroa, joskus vielä enemmän. En maksa mopoani tai korttiani kokonaan (mopo 850e, kortti 480e 43eviranomaiskulut, 50 teoria ja ajokoe) vaan makselen välillä kuukausi rahoistani. En ole koulussa mikää 10 oppilas (kokeista tulee 4-7 numeroita pääasiassa, joskus tulee 8 tai 9) mutta jos menee älyttömän huonosti, jatkuvasti myöhästelyä, tunnilta poistoja tai häiriköimistä taikka läksyt tekemättä, en saa välttämättä kuukausi rahaa jollen sitten korvaa sitä koti töissä. Ihan hyvin on tämä käytäntö jo 7 luokan alusta asti toiminut.

    • oqjoqhed

      Minä saan 20 e kuussa, mutta se tarkottaa, et mun pitää siivota ( imuroida koko talo) ja tyhjentää ja täyttää astianpesukone. Ei se oo paljoo pyyetty. :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      137
      7823
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      65
      7006
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3502
    4. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1282
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1253
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      14
      1133
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      226
      1094
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      953
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      901
    10. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      64
      895
    Aihe