Avioehto automaattiseksi

vielä ehdoton

Mielestäni ennen avioliittoa hankitun omaisuuden avio-oikeuden ulkopuolelle sulkeva avioehto tai sen kaltainen käytäntö pitäisi olla automaattisesti voimassa asioliittoa solmittaessa, siis lakimuutos on tarpeen!

Monestihan, ainakin vuosia sitten, kun ei ollut vielä näin paljon tämä avioehto-asia esillä, suurenkin omaisuuden/ maatilan/ sukukartanon/ yrityksen omistava varakkaampi osapuoli solmi avioliiton ilman avioehtoa ja laittoi samalla "tietämättään", suuressa luottamuksessa rakkauden voimaan ja kestoon, koko omaisuutensa vaakalaudalle. Tapaus lähipiiristä: muutamassa vuodessa tilanne muuttuikin niin, että ero tuli ja varaton puoliso nappasi avio-oikeudella puolet maatilasta - siinä olikin miettimisen paikka - maksaako pankkilainalla toisen ulos vai meneekö koko elämäntyö myyntiin...

Mielestäni ennen avioliittoa hankittu omaisuus tai tulevaisuudessa tuleva perintö ei missään tapauksessa kuulu puolisolle. Avioliiton aikana yhdessä ansaittu omaisuus on taas asiallista mennäkin jakoon avioliiton purkautuessa.

1

732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä roikkuu...

Nykyään on yhä enemmän avioeroja ja avoliittoja. Siinä on hyvät ja huonot puolensa...

Hyvä puoli on tietysti se jos toinen muuttuu ajan myötä ja elämästä alkaa tulla tosi hankalaa kuten minulle kävi. joo, minä olin tienannut 95% perheen varallisuudesta mutta ei minusta mitenkään tunnu pahalta että hän sen omaisuuden osansa sai. Ymmärrän että esim. tilalliselle se tila on se oma toimeentulo, eikä sitä pitäisi joutua menettämään; toisaalta avioehto on juuri sitä varten, jos tällainen tilanne on... sitä olisi pitänyt ajatella ensin ennenkuin menee pikaisiin naimisiin.

Se huono puoli eroissa ja avoliitoissa on se että koska on aivan selvää että joka liitossa tulee ongelmia jossakin vaiheessa... niin siinä vain aina käy, niin tietoisuus siitä että "jos tämän kumppanin kanssa ei huvita jatkaa niin haetaan toinen" vie motivaatiota siltä että todella panostaisi suhteeseen.

Sikäli ehdotuksesi kuulostaa hyvältä, että jos avioehto olisi "pakollinen", niin voisihan sen omaisuuden jättää puolisolleen testamentilla.

Ajattelepa kuitenkin sitä tilannetta jos kertomuksesi tilallinen mies olisikin tehnyt avioehdon ja itse kuollut... olisiko testamentilla tilan saanut puoliso kyennyt selviytymään perintöverosta koskien omaisuutta (tilaa yms.) johon hänellä ei ollut avio-oikeutta...

hmmm... kenties perintölain muutoksilla tästäkin saataisiin toimiva malli.

Ongelmahan ei kuitenkaan ole se onko tai eikö ole avioehtoa tai onko se pakollinen. Ongelma on se että avioeron saaminen on liian helppoa, ja se että olipa syy kummassa vaan, niin avio-oikeus on ja pysyy.

Ei ole mitään tarvetta tehdä avioehdosta pakollista kun sen voi ihan vapaaehtoisestikin solmia. Jos sellainen olisi pitänyt tehdä eikä sitä ole tehnyt, niin omasta tyhmyydestähän siinä maksaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      27
      5303
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      3
      4667
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      149
      1633
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      155
      1446
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1270
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1104
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      21
      1084
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      206
      977
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      913
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      839
    Aihe