Varoitus auton vuokraajille!

Janne1112

Vuoden sisällä auton vuokraajille alkanut tulla tukuittain sakkoja vuokra-autolla ajamisesta Firenzestä, Pisasta ja Venetsiasta. Jos autoilet keskustassa valvontakameroita ja sakkoja käytännössä mahdoton välttää!
Hotellit ja autovuokraamot sijaitsevat kielletyn liikennealueen sisällä!

Sakot ovat yli 100 euroa kappale ja autovuokraamo perii 40-60 euron käsittelymaksun jokaisesta sakosta. Sakon voi jättää maksamatta, mutta vuokraamon käsittelymaksu peritään suoraan luottokortilta.

Jos autoilet Italian kaupungeissa, et tule sakolta välttymään!

Lisätietoa:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=190542

http://keskustelu.plaza.fi/matkalaukku/yleista-matkailusta/1709215/liikennerikkomuksesta-useita-sakkoja-jalkikateen-firenzesta/

8

2992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automezzo

      Tämä aihe on pyörinyt täällä ennenkin. Niin se taitaa olla, että jos liikennesääntöjen vastaisesti ajaa, siitä saattaa tulla sakot. Eihän tuossa väitettykään, etteikö olisi sääntöjä rikottu. Se "Zona traffico limitato" -merkki kannattaa ottaa huomioon ihan samalla tavalla kuin kielletyn ajosuunnan merkki tai ajoneuvolla-ajon kieltävä merkki täällä Suomessa.

      Mutta että "Jos autoilet Italian kaupungeissa, et tule sakolta välttymään!" Enpä usko. 70-luvulta asti olen ajanut, sakkoja ei ole tullut kertaakaan. Liikennesääntöjä olen pyrkinyt noudattamaan, siinä ehkä selitys.

      • CarlZ

        Automezzo et tiedä mistä puhut. 70-luvulla ei ollut automaattisia sakotuskameroita, nyt on ja ne ovat 100%
        rahastusta ei sääntöjen valvontaa varten. Kiellettyjen alueiden sisällä sijaitsevat esimerkiksi autovuokraamot, parkkihallit ja hotellit. Autovuokraamot eivät näistä asiakkailleen kerro koska saavat yksinkertaisesti hyvät tuotot.

        Yksikään sakon saanut turisti ei ole tahallaan sääntöjä rikkonut. Italialaisten kaupunkien, autovuokraamojen ja näitä maksuja perivien korruptoituneiden yrityksien tavoitteena ei ole todellakaan lopettaa tietyillä kaupunkien alueilla ajamista vaan puhtaasti rahastaa erityisesti turisteja.

        Tiedän mistä puhun olen asunut useita vuosia Italiassa. Näillä menetelmillä kerätään kymmeniä miljoonia euroja rahaa ja automezzon kaltaiset ihmiset eivät sitä ymmärrä ennen kuin postista tippuu tukku 180 euron sakkoja ja vuokraamo on veloittanut luottokortilta muutaman satasen "käsittelymaksuja". Ihan kaikkia muitakaan asioita ei Italiassa kannata suomalaisella naivilla lakeja-pitää-noudattaa-ne-ovat-aina-oikein-menttaliteetilla tulkita.


      • premuda
        CarlZ kirjoitti:

        Automezzo et tiedä mistä puhut. 70-luvulla ei ollut automaattisia sakotuskameroita, nyt on ja ne ovat 100%
        rahastusta ei sääntöjen valvontaa varten. Kiellettyjen alueiden sisällä sijaitsevat esimerkiksi autovuokraamot, parkkihallit ja hotellit. Autovuokraamot eivät näistä asiakkailleen kerro koska saavat yksinkertaisesti hyvät tuotot.

        Yksikään sakon saanut turisti ei ole tahallaan sääntöjä rikkonut. Italialaisten kaupunkien, autovuokraamojen ja näitä maksuja perivien korruptoituneiden yrityksien tavoitteena ei ole todellakaan lopettaa tietyillä kaupunkien alueilla ajamista vaan puhtaasti rahastaa erityisesti turisteja.

        Tiedän mistä puhun olen asunut useita vuosia Italiassa. Näillä menetelmillä kerätään kymmeniä miljoonia euroja rahaa ja automezzon kaltaiset ihmiset eivät sitä ymmärrä ennen kuin postista tippuu tukku 180 euron sakkoja ja vuokraamo on veloittanut luottokortilta muutaman satasen "käsittelymaksuja". Ihan kaikkia muitakaan asioita ei Italiassa kannata suomalaisella naivilla lakeja-pitää-noudattaa-ne-ovat-aina-oikein-menttaliteetilla tulkita.

        Se on normaalia joka rikkoo liikennesääntöjä, niin joutuu maksamaan sakkoja. Ei kyse ole kansallisuudesta. Turhaa on ajatella suomalaisittain kun ajelee Italiassa. Italiassa mennään juuri italialaisittain. Kyllähän sakkoja on napsahtanut italialaisille kuskeille tuon tuosta. Eihän se mukavaa ole, mutta liikenne rikkomus on rikkomus ja mielellesi rauhan saat kun maksat niin pian kuin mahdollista sakkosi saatuasi. Italia on vähän hankala maa ajella miten sattuu, mutta kokemusta lisäävä sinäänsä.


      • Richmeister
        premuda kirjoitti:

        Se on normaalia joka rikkoo liikennesääntöjä, niin joutuu maksamaan sakkoja. Ei kyse ole kansallisuudesta. Turhaa on ajatella suomalaisittain kun ajelee Italiassa. Italiassa mennään juuri italialaisittain. Kyllähän sakkoja on napsahtanut italialaisille kuskeille tuon tuosta. Eihän se mukavaa ole, mutta liikenne rikkomus on rikkomus ja mielellesi rauhan saat kun maksat niin pian kuin mahdollista sakkosi saatuasi. Italia on vähän hankala maa ajella miten sattuu, mutta kokemusta lisäävä sinäänsä.

        Italialaiset tuttavani ja suurlähetystön edustaja ovat olleet sitä mieltä, että näitä "kielletyllä" alueella ajamisvirhemaksuja ei kannata välttämättä maksaa. Ovat puhtaasti rahastusta.

        Auton vuokraaminen kielletyn alueen sisältä, keskustan hotellissa asuminen tai pysäköintihallin käyttö oikeuttaa alueella autolla ajamiseen esimerkiksi Firenzessä. Periaatteessa vaikka hotellia voi pyytää ilmoittamaan rekkarin sakotuskeskukseen, mutta usein täysin hyödytöntä loistavan italialaisen asioiden hoidon seurauksena (eli sakkomaksu tulle silti).

        Nämä joiden mielestä on normaalia, että jos rikkoo liikennesääntöjä saa rangaistuksen kannattaa tutustua rahastusyrityksen liikeideaan ja miettiä uudelleen. Kyseessä ei edes ole liikennesääntö esim. ylinopeussakot ovat täysin eri asia ja ne tuleekin maksaa.
        http://www.safosistemi.it/en/gestione.php


      • Automezzo
        CarlZ kirjoitti:

        Automezzo et tiedä mistä puhut. 70-luvulla ei ollut automaattisia sakotuskameroita, nyt on ja ne ovat 100%
        rahastusta ei sääntöjen valvontaa varten. Kiellettyjen alueiden sisällä sijaitsevat esimerkiksi autovuokraamot, parkkihallit ja hotellit. Autovuokraamot eivät näistä asiakkailleen kerro koska saavat yksinkertaisesti hyvät tuotot.

        Yksikään sakon saanut turisti ei ole tahallaan sääntöjä rikkonut. Italialaisten kaupunkien, autovuokraamojen ja näitä maksuja perivien korruptoituneiden yrityksien tavoitteena ei ole todellakaan lopettaa tietyillä kaupunkien alueilla ajamista vaan puhtaasti rahastaa erityisesti turisteja.

        Tiedän mistä puhun olen asunut useita vuosia Italiassa. Näillä menetelmillä kerätään kymmeniä miljoonia euroja rahaa ja automezzon kaltaiset ihmiset eivät sitä ymmärrä ennen kuin postista tippuu tukku 180 euron sakkoja ja vuokraamo on veloittanut luottokortilta muutaman satasen "käsittelymaksuja". Ihan kaikkia muitakaan asioita ei Italiassa kannata suomalaisella naivilla lakeja-pitää-noudattaa-ne-ovat-aina-oikein-menttaliteetilla tulkita.

        Tietoni perustuvat vain omiin kokemuksiini. Kerroin ajaneeni 70-luvulta alkaen Italiassa, mutta eniten toki viime vuosina. Olen varmasti sinisilmäinen ja naiivi, mutta olen säännönmukaisesti noudattanut mm. näitä zona traffico limitato -kylttejä: niiden noudattaminen ei ole haitannut minua yhtään, mutta olen ilmeisesti säästänyt ison tukun 180 euron sakkoja, joita CarlZ makselee, koska ei ole niin typerä, että hänellä olisi lakeja-pitää-noudattaa-ne-ovat-aina-oikein-menttaliteetti. Limitato -kyltteihin saattaa olla joskus jopa perustekin, siis muu kuin rahastus, sillä noille alueille ei välttämättä autoliikenne oikein mahdu, tai ainakin se sulloisi kaupunkien historialliset keskustat kaaokseen. Hölmöähän se tietysti on liikennemerkkejä ja ajokieltoja noudattaa, ja italialaiselta kadunmieheltä saa taatusti sapekkaan kommentin hallituksen ryöstöpolitiikasta, mutta elellään kukin tavallamme.


      • 9876ytre2wfwert34534
        Automezzo kirjoitti:

        Tietoni perustuvat vain omiin kokemuksiini. Kerroin ajaneeni 70-luvulta alkaen Italiassa, mutta eniten toki viime vuosina. Olen varmasti sinisilmäinen ja naiivi, mutta olen säännönmukaisesti noudattanut mm. näitä zona traffico limitato -kylttejä: niiden noudattaminen ei ole haitannut minua yhtään, mutta olen ilmeisesti säästänyt ison tukun 180 euron sakkoja, joita CarlZ makselee, koska ei ole niin typerä, että hänellä olisi lakeja-pitää-noudattaa-ne-ovat-aina-oikein-menttaliteetti. Limitato -kyltteihin saattaa olla joskus jopa perustekin, siis muu kuin rahastus, sillä noille alueille ei välttämättä autoliikenne oikein mahdu, tai ainakin se sulloisi kaupunkien historialliset keskustat kaaokseen. Hölmöähän se tietysti on liikennemerkkejä ja ajokieltoja noudattaa, ja italialaiselta kadunmieheltä saa taatusti sapekkaan kommentin hallituksen ryöstöpolitiikasta, mutta elellään kukin tavallamme.

        Niin... tälläista "sakkoa" odotetaan. Olen 99,9% varma että se on Firenzestä matkalla hotelliin tai hotellista (joka siis sijaitsi keskusta-alueella), auto oli koko Firenzessäolon ajan hotellin parkkihallissa. Siis mitä lakia olen rikkonut esim. Automezzon mukaan? Sakosta voinen aikanaan reklamoida, mutta miten todistan autonvuokrausfirmalle että heidän "toimistomaksunsa" on perusteeton? Ilmeisesti jossain pienellä präntätyssä tekstissä lukee että heillä on oikeus laskuttaa tietojen luovutuksesta. Mahtava rahastusautomaatti, kun kamera voi suoltaa vaikka kymmenen selvityspyyntöä!


      • Automezzo
        9876ytre2wfwert34534 kirjoitti:

        Niin... tälläista "sakkoa" odotetaan. Olen 99,9% varma että se on Firenzestä matkalla hotelliin tai hotellista (joka siis sijaitsi keskusta-alueella), auto oli koko Firenzessäolon ajan hotellin parkkihallissa. Siis mitä lakia olen rikkonut esim. Automezzon mukaan? Sakosta voinen aikanaan reklamoida, mutta miten todistan autonvuokrausfirmalle että heidän "toimistomaksunsa" on perusteeton? Ilmeisesti jossain pienellä präntätyssä tekstissä lukee että heillä on oikeus laskuttaa tietojen luovutuksesta. Mahtava rahastusautomaatti, kun kamera voi suoltaa vaikka kymmenen selvityspyyntöä!

        Kyllä minun on ihan mahdoton tietää, mitä lakia olet ehkä rikkonut. Enkä nyt edes oikein ymmärrä sitäkään, miksi olet "99,9% varma" siitä, että olet saamassa sakon. Miksi olet varma, vaikka et ole mitään tehnyt? Minä olen aina ollut 99,9% varma siitä, että mitään sakkoa en saa, koska yritän olla tarkkana liikennesääntöjen kanssa; 0,1% mahdollisuus toki on, koska mokia sattuu.

        Jos olet sitä mieltä, että sakko tulee joko matkalta hotelliin tai pois sieltä (joka siis sijaitsi keskusta-alueella), syy odottamaasi sakkoon on kai Zona traffico limitato -kieltoa vasten ajaminen. Minä en voi tietää onko tästä kysymys vai oletko ehkä ajanut päissäsi. "Jos autoilet keskustassa valvontakameroita ja sakkoja käytännössä mahdoton välttää!" kirjoitti tämän ketjun aloittaja. Mitä jos yrittäisi ajaa sääntöjen mukaan?


      • 45395634863475973
        Automezzo kirjoitti:

        Kyllä minun on ihan mahdoton tietää, mitä lakia olet ehkä rikkonut. Enkä nyt edes oikein ymmärrä sitäkään, miksi olet "99,9% varma" siitä, että olet saamassa sakon. Miksi olet varma, vaikka et ole mitään tehnyt? Minä olen aina ollut 99,9% varma siitä, että mitään sakkoa en saa, koska yritän olla tarkkana liikennesääntöjen kanssa; 0,1% mahdollisuus toki on, koska mokia sattuu.

        Jos olet sitä mieltä, että sakko tulee joko matkalta hotelliin tai pois sieltä (joka siis sijaitsi keskusta-alueella), syy odottamaasi sakkoon on kai Zona traffico limitato -kieltoa vasten ajaminen. Minä en voi tietää onko tästä kysymys vai oletko ehkä ajanut päissäsi. "Jos autoilet keskustassa valvontakameroita ja sakkoja käytännössä mahdoton välttää!" kirjoitti tämän ketjun aloittaja. Mitä jos yrittäisi ajaa sääntöjen mukaan?

        Niin, tuolla (http://www.emo.nivi.it/) sanotaan että hotellin ja/tai parkkihallin olisi pitänyt ilmoittaa auton rekisterinumero viranomaisille, ettei keskusta-alueella hotelliin/hotellista ajamisesta tulisi jälkikäteen näitä "sakkoja". Eli joku ei ole tehnyt hommiaan ja minä ihmettelen edelleen mitä olen tehnyt väärin ja mitä sääntöjä rikkonut? Ehkä joku palstan liikennepoliiseista tietää vastauksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe