Norjan puolelta

Haltille

Onko joku käynyt Haltiatunturilla Norjan kautta?
Sinne näyttäisi menevän aika lähelle tie Norjan
puolelta(muistaakseni 6-7 km:n päähän.Ja sieltä
vaelluspolku huipulle.Sehän olisi mukava päivän
reissu kesällä elokuussa vai??
Voisi sopia tavan tallaajalle joka ei ole ihan
tunturisusi.Tietysti kelit voi niillä nurkilla
olla ihan mitä vain,mutta kuitenkin.

6

4217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just joo

      En Norjan mutta Suomen kautta. Ja tietysti olen kuullut monilta vaeltajilta juttuja Haltille noususta Norjan puolelta. - Arvelusi on aivan nappiin. Juuri niin on - se on piece of cake. Ja elokuussa melko varmasti on hyvä sää. Vain sade voisi estää näkyvyyden.

    • Tunturihaukka

      Skiboth-Birtavarren kylä jonka halki lähtee päälystetty tie Haltille. Tie muuttuu kylän jälkeen soratieksi ja on mutkainen sekä jyrkkä. Autossa täytyy olla hyvä maavara, sillä satteet ovat saattaneet tehdä syviä uria tiehen. Tie haarautuu ylhäällä kunnes tulee kyltti vasemmalle Halti 6km. Tie vie Guolasjärven itäpuolelle jossa on pieni mökki. Halti kohoaa edessä ja vasemman kautta puroa pitkin ylös on aika helppo reitti, mutta myös tosi louhikkoinen.

      • Praha

        Hei Tunturihaukka tai joku muu,

        Osaatteko sanoa, montako kilsaa sitä vähän huonompaa tietä on taitettava? Auto ei ole mikään maastomalli, joten pelottaa ne suuret urat.

        Tai ehkä auton voi jättää johonkin ja lähteä vaeltamaan vähän kauempana Haltista.

        Kokemuksia...?


      • tunturihaukka
        Praha kirjoitti:

        Hei Tunturihaukka tai joku muu,

        Osaatteko sanoa, montako kilsaa sitä vähän huonompaa tietä on taitettava? Auto ei ole mikään maastomalli, joten pelottaa ne suuret urat.

        Tai ehkä auton voi jättää johonkin ja lähteä vaeltamaan vähän kauempana Haltista.

        Kokemuksia...?

        Birttavarren kylästä haltille on 29 km.
        Soratien osuus alkaa jo muutaman kilometrin jälkeen ja on vaihtelevan jyrkkä. Henkilöautolla pääsee kyllä melko lähelle, mutta on vaikea sanoa miten tietä on kunnostettu ja kuinka sateet ovat tehneet tepposiaan.
        Vuosi sitten menin itse maasturilla. Jo muutaman kilometrin päässä olisi ollut henkilöautolla vaikeuksia, mutta periltä löytyi Volvon farmari sekä asuntoautokin.
        Olen jälleen lähdössä samalle reitille heinäkuussa.


      • Praha
        tunturihaukka kirjoitti:

        Birttavarren kylästä haltille on 29 km.
        Soratien osuus alkaa jo muutaman kilometrin jälkeen ja on vaihtelevan jyrkkä. Henkilöautolla pääsee kyllä melko lähelle, mutta on vaikea sanoa miten tietä on kunnostettu ja kuinka sateet ovat tehneet tepposiaan.
        Vuosi sitten menin itse maasturilla. Jo muutaman kilometrin päässä olisi ollut henkilöautolla vaikeuksia, mutta periltä löytyi Volvon farmari sekä asuntoautokin.
        Olen jälleen lähdössä samalle reitille heinäkuussa.

        Voi olla että meidän bilikka jää sitten sinne Birttavarren kylään parkkiin. Hyvä tietää, varmaan se tie voi olla aika huonokuntoinen, kun märkää on ollut.

        Näkemisiin Haltilla, mekin suuntaamme sinne heinäkuussa.


    • Tunturihaukka

      Murku eli Atlantilta saapuva sumu saattaa peittää
      laen useiksi tunneiksi. Ylhäällä voi tuulla kovasti, mutta sumu ei hälvene. Hyvä vaatetus, kompassi ja kartta mukaan. Kiipeämiseen ylös voi varata 3h ja takaisin saman verran eli päivän reissu, mutta mahtava kokemus. Sumua ei kannata säikähtää. Jos on onnea on kirkasta tai sumu voi hälvetä muutamassa tunnissa. Yö saattaa olla kirkas ja aamupäivällä tulee sumua. Lumikuurokin
      voi yllättää.Maastokartasto 1:50000 n:o 1842 Halti. Hyvää matkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      325
      2675
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2012
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1124
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      70
      988
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      910
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      276
      798
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      714
    Aihe