huono kuulo + työ

Sanni-80-

Olen työssä johon kuuluu vähän myös asiakaspalvelua. Kuuloni on huonontunut huomattavasti. Eläkevakuutusyhtiön kanssa on asiasta nyt kerran keskusteltu, mutta miten mun oikein pitäisi edetä. Millaisia töitä olette saaneet? Työnsaati normaalisti kuulevillekaan ei ole helppoa saati sitten alanvaihtajalle, jolla kaupan päällä huono kuulo ja aika vähäine koulutus. Vinkkejä kaivataan.

41

5847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonokuuloinen

      missä kuuloa ei tarvita esim. yksinkertaiseen hommmiin tehtaalla niitä olisi ja huonompi palkka. Tiedän kyllä huono kuulo haittaa kommunikointia.

      • Sisko68

        Sä voisit pyytää vakuutusyhtiöstä pääsyä työvalmentajalle joka on siis yksityinen konsultti, joka on erikoistunut juuri tämmöisiin kuntoutustapauksiin, jotka tarvitsevat esim. uutta urasuunnitelmaa, työpaikkaa, koulutusta yms. Konsultteja on monenlaisia, niistä oon lukenu täälläkin paljon ja kaikki ei oo tosiaankaan hyviä. Itse olin katjanoponenoy:ssä ja sitä firmaa suositeltiin vakuutusyhtiössäkin. Tämän uravalmennuskonsultin luona käydään sitten vakuutusyhtiön maksamana ja sieltä saa yksityisohjausta tilanteeseen. Eli kaikki mietittiin just mun näkökulmasta ja sain sieltä hyvin vastauksia kaikkiin ongelmiin, eikä tarvinnut kaivaa tietoja kiven alta. Konsultti oli tosi kiva ja se hoiti yhteydet vakuutusyhtiöön puolueettomana ja sain monia hyviä juttuja uuden työllistymisen suhteen käyntiin. Nyt mulla uusi työ kuulovammaisten koulussa koulunkäyntiavustajana, vakuutusyhtiö maksoi uudelleenkoulutuksen ja tuon urakonsultin palvelut.


      • *Kaarle*
        Sisko68 kirjoitti:

        Sä voisit pyytää vakuutusyhtiöstä pääsyä työvalmentajalle joka on siis yksityinen konsultti, joka on erikoistunut juuri tämmöisiin kuntoutustapauksiin, jotka tarvitsevat esim. uutta urasuunnitelmaa, työpaikkaa, koulutusta yms. Konsultteja on monenlaisia, niistä oon lukenu täälläkin paljon ja kaikki ei oo tosiaankaan hyviä. Itse olin katjanoponenoy:ssä ja sitä firmaa suositeltiin vakuutusyhtiössäkin. Tämän uravalmennuskonsultin luona käydään sitten vakuutusyhtiön maksamana ja sieltä saa yksityisohjausta tilanteeseen. Eli kaikki mietittiin just mun näkökulmasta ja sain sieltä hyvin vastauksia kaikkiin ongelmiin, eikä tarvinnut kaivaa tietoja kiven alta. Konsultti oli tosi kiva ja se hoiti yhteydet vakuutusyhtiöön puolueettomana ja sain monia hyviä juttuja uuden työllistymisen suhteen käyntiin. Nyt mulla uusi työ kuulovammaisten koulussa koulunkäyntiavustajana, vakuutusyhtiö maksoi uudelleenkoulutuksen ja tuon urakonsultin palvelut.

        Olet täysin oikeassa, että työnsaati normaalisti kuulevillekaan ei ole helppoa saati sitten meille kuulovammaisille. Mulla on hyvä koulutus, mutta työtä sain tehdä työnhakuni eteen yli neljä kuukautta ennen kuin onnistuin.


      • Sanni-80-
        *Kaarle* kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa, että työnsaati normaalisti kuulevillekaan ei ole helppoa saati sitten meille kuulovammaisille. Mulla on hyvä koulutus, mutta työtä sain tehdä työnhakuni eteen yli neljä kuukautta ennen kuin onnistuin.

        Ehdotin eläkevakuutusyhtiöön tuota uravalmennusta, he suosittelivat kans tuota noposta ja nyt mulla on aika sinne. Kiitos vinkeistä, en olis tienny muuten tämmöisestä mahdollisuudesta mitään.


      • Homer S.
        Sanni-80- kirjoitti:

        Ehdotin eläkevakuutusyhtiöön tuota uravalmennusta, he suosittelivat kans tuota noposta ja nyt mulla on aika sinne. Kiitos vinkeistä, en olis tienny muuten tämmöisestä mahdollisuudesta mitään.

        Olen kuulovammaisena etsinyt työtä jo kohta 1,5 vuotta. Mulla on hyvä koulutus, työkokemusta alalta, mutta kuulovamma on iso este työnantajille. Tarvitsisin kyllä tosiaankin apua.


      • ^^Vilja^^
        Homer S. kirjoitti:

        Olen kuulovammaisena etsinyt työtä jo kohta 1,5 vuotta. Mulla on hyvä koulutus, työkokemusta alalta, mutta kuulovamma on iso este työnantajille. Tarvitsisin kyllä tosiaankin apua.

        Minä hain töitä parin vuoden ajan, mutta sitten minäkin pääsin tuonne Noposelle ja sain sieltä sen valmentajan kontaktien avulla työn valtion leivistä. Nyt tosin sairaslomalla jalkaleikkauksen vuoksi, mutta ihan odotan parin viikon kuluttua työhön paluuta.


      • Suppis78
        ^^Vilja^^ kirjoitti:

        Minä hain töitä parin vuoden ajan, mutta sitten minäkin pääsin tuonne Noposelle ja sain sieltä sen valmentajan kontaktien avulla työn valtion leivistä. Nyt tosin sairaslomalla jalkaleikkauksen vuoksi, mutta ihan odotan parin viikon kuluttua työhön paluuta.

        Olen lähes täyskuuro, mutta työtä löytyi siivoustyössä alle kuukaudessa. Työ ei ole koulutustani vastaavaa, mutta kotonakaan en jaksanut olla.


    • ehdotus vaan

      hanki kuulolaitteet työterveyden tai terveyskeskuksen kautta. Vakuutusyhtiö tuskin on hankinnasta kiinnostunut ellei kuulon heikkeneminen ole seurausta työtehtävistäsi.

      • Anonyymi

        Olen 2 kulokojen käyttäjä. Kulokojeet on on saatu lainaksi. Julkisen puolen terveyskeskuksen kautta,julkisen puolen korvalääkärin jne.Kun vikani todetiin ,sain lääkärin todistus 90-luvulla. sovellun työhön jossa vain 1-2 henkilöä. Olen jo työstä eläkkellä.Eli yksinäistä siivousta sittenPoisasiakaspalvelusta. Mitä tulee kulokjeisin.Ihminen ei sovellu siti asiakaspalveluun.Pärjää siloinkin vai 1-2 ihmisen kanssa. Taustaei saa olla meluinen ei hälinää.On fakta. Aiheesta lisätietoa esim.Kuuloliton sivuilta. Voi ilmasiksi lukea kirjautumatta. Kuulokojeen käyttäjät joutuu teke työtä kuulakseen.Kulokjen käytäjä tarvitse elävät kasovat naaman kuulakseen.Edelen kuulkojeen käyttäjä ei kuule jos selän takana joku puhuu hänelle. Kulokojen käytäjä esim. Pikku autossa,ei kule mitä kuski tai pelkäjän paikalla istuva hänelle puhu.Saasana sietä tältä ei koko lausetta. Aihesta jopa kuloliton lehti puhu PIRKKO MANNOLA.Sääli hänen aihe kuosta,ei yltänyt naisten lehdet.VAIN KUULOLITON LEHTEN JA SITÄKIN VUOSIA SITTEN.Kuulevat luulevat ihminen kulee automattisesti kulokjeilla.Kasvot,ei hälinää.pysy puhe mUkana jos 1-2 ihmistä.Puhelut jo vaikeita. Helsinki. nainen kahden kojen käyttäjä.


    • Cielo10

      Etkö pärjää työssäsi kuulokojeen tai kahden kanssa? Ehkä olet jo avun saanut...mutta ota yht. työterv. tai omaan terv.kesk.lääk.saadaksesi lähetteen korvapolille...kuulon kuntoutusohjaajan kanssa asia selviää...Kuuloliitto järjestää Huonokuuloisille työikäisille Kelan kautta myös sopeutumis valmennus kursseja, suosittelen hakemaan lämpimästi, sekin hoituu kuntoutusohjaajan kautta. Uudelleen koulutus on vaihtoehto myös. Mutta jos on pitkä työura ei näin epävakaana aikana kannata pois lähteä..En tiedä tilanteestasi mutta olen ite myös as.palv.ssa. Työterveydelläkin on velvoitteita. Rohkeasti vaan ajamaan asiasi.

    • teojala

      En tiedä sinun kuulostasi kuinka huonontunut on, mutta jos haittaa jokapäiväistä elämää niin suosittelen kuulokojeita. Suomen hyvinvointi valtiossa kuulokojeet ovat kaikille suomalaisille ilmaisia!

      • Sanni-80-

        mut yritän päästä uravalmentajalle, suosittelivat sellaista vakuutusyhtiöstäkin. Minua uhkaa täyskuuroutuminen sairauden etenemisen vuoksi. Uusi työ on ainoa vaihtoehto.


      • ^^Vilja^^
        Sanni-80- kirjoitti:

        mut yritän päästä uravalmentajalle, suosittelivat sellaista vakuutusyhtiöstäkin. Minua uhkaa täyskuuroutuminen sairauden etenemisen vuoksi. Uusi työ on ainoa vaihtoehto.

        Minulla vähän sama tilanne kuin sulla, nyt tosin mun kuulo on alentunut jo 90%. Ei uusi työ ole katastrofi, minulle se oli oikeastaan vain iso helpotus, kun pääsin sellaiseen työhön missä kuuloasiani oli tiedossa ja se otettiin kaikin keinoin huomioon. Ilman valmentajaa olisin edelleenkin varmaan ilman työtä, mutta tämä valmentaja hommasi työpaikalle kaikki apuvälineet ja hyvin on menny.


      • Sanni-80-
        ^^Vilja^^ kirjoitti:

        Minulla vähän sama tilanne kuin sulla, nyt tosin mun kuulo on alentunut jo 90%. Ei uusi työ ole katastrofi, minulle se oli oikeastaan vain iso helpotus, kun pääsin sellaiseen työhön missä kuuloasiani oli tiedossa ja se otettiin kaikin keinoin huomioon. Ilman valmentajaa olisin edelleenkin varmaan ilman työtä, mutta tämä valmentaja hommasi työpaikalle kaikki apuvälineet ja hyvin on menny.

        Kiitos vinkeistä. Mut ohjattiin nyt tuonne noposen valmentajalle, vaikutti ihan hyvältä, ensimmäinen tapaaminen takana. Uusi työ on jo kovasti mietinnässä, ihan mukavaa kun saa apua ammattilaiselta, olen ihan toiveikas!


      • Anonyymi

        Tuo on totta! Kuulokojeet kuuluu saada yhteiskunnan puolesta. Itselläni menossa jo kolmannet kojeet. Niillä pärjää aika hyvin. Toki tehostavat kaikkia ääniä, joten työpäivän jälkeen kyllä on aivot ihan loppu. Se on sellaista kakofoniaa. Mutta se mikä meillä kuulokojeiden käyttäjillä on hyvä juttu, on se, että voimme laittaa kojeet pois niin on ihanan rauhallista. Ei kuulu taustamelua enää. Kojeilla pärjää tietyn aikaa, sitten voi tulla seinä eteen, ettei nekään enää auta. Itsekin mietin alan vaihtoa kun työssäni on niin valtava se melu koko työpäivän ajan. Työskentelen vanhusten palveluasumisessa. Siellä pauhaa televisiot tai radio kokoajan, keittiöstä kuuluu astioiden kilinää, ilmastointi hurisee, lattioiden pesukoneet pauhaa toisinaan ym ym. Vanhus parat missä melussa joutuvat olemaan! Monilla hoitajilla tuntuu olevan se tapa, että taustalla pitää olla melua kokoajan. Olen ihan loppu tuon suhteen. Haluan töihin, jossa on suht hiljaista. Toivottavasti meille kaikille kuulovammaisille löytyy sopivaa työtä.


      • Anonyymi
        Sanni-80- kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Mut ohjattiin nyt tuonne noposen valmentajalle, vaikutti ihan hyvältä, ensimmäinen tapaaminen takana. Uusi työ on jo kovasti mietinnässä, ihan mukavaa kun saa apua ammattilaiselta, olen ihan toiveikas!

        Mä oon ollu kans siellä ja sain uuden työpaikan niiden valmentajan kautta


    • Eevi89

      Kiitos Sanni, että laitoit tästä tietoa. Minulla sama juttu kuulo kojeesta ei merkittävää hyötyä. Ihana lukea kohtalo tovereista olin varma että olen asian kanssa yksin.

    • umpikuurokohta

      Meitä on yllättävän paljon, joille kuulokojeesta ei ole apua. Onko olemassa jotain vertaisryhmää?

    • kuuromyös

      Ei ole koskaan tullut vastaan, eipä kai ole erikseen meille.

    • huonokuuloinen tyhmä

      Olisiko kenelläkään intoa perustaa? Osallistuisin mielelläni mutta taito ei riitä perustamiseen.

    • toinen huonokuuloine

      Minäkin haluisin, sekä vertaisryhmän että uravalmentajan, yksin olen näiden ongelmieni kanssa. Soitin eläkeyhtiöön ja pyysin pääsyä noposelle, lupasivat tehdä lähetteen, joten odotan nyt että kutsuvat sisään.

    • ei apua kuulolaite

      Eikös pidä olla B_lausunto lääkäriltä ennenkuin lähtee eläkeyhtiön kautta hakemaan urakonsulttia avuksi? vai voiko suoraan lähetysä vain?

    • koko-78

      B-lausunto auttaa asiaa, joten se kannattaa pyytää lääkäriltä.

    • kuntoutukseenmenossa
    • kuntoutukseenmenossa

      Mä hain ja mut ohjattiin katjanoposelle työvalmentajalle. Nyt mulla on työkokeilupaikka johon voin päästä oppisopimuksella jos kaikki menee työssä hyvin. Alkua voin ainakin suositella.

    • dresleri

      Mä oon menossa noposelle ens viikolla, just siitä etsin tietoa ihan hyvältä vaikuttaa ainakin näin alkuun mutta katsotaan nyt, uskon vasta kun mä oon jossain muualla kuin kotona makaamassa

    • Dresleri

      Ja mulla on nyt työpaikka! Olen niin onnellinen! Ja kiitollinen

    • hyvähyvähyvä

      Hienoa kuulla että onnistui! :) Iso peukku, saattaa olla itselläkin tosin tuommoinen vielä edessä mutta mennään nyt tässä mitä on

    • Kuurokohta

      Kuinka pitkään menee että saa B-lausunnon? Mulla sellainen on ollut tulossa jo kuukauden työterveydestä. Laitoin kyselynkin mutta siihen ei kukaan vastannut.. sama homma täällä, eläkeyhtiön kautta uusiatöitä, nykyisellä työn antajala ei ole tarjota minulle enää mitään.

      • Sinikkka

        Mulle lääkäri kirjoitti sen odottaessa.


    • jlkasaui

      Mä sain päivässä. Kannattaa pitää melua tuo on jo liian pitkä aika.

      • B-lausunto

        Minulle tuli B-lausunto kahdessa viikossa, HUS kyseessä


      • Anonyymi

        Mä sain lääkäriltä lausunnon odottaessa, olisk o tunnin verran sitä kirjoittanut ja sain sen heti mukaan tutkimusten jälkeen, minulla oli mukana kaikki aiemmat lääkärinpaperit, niin se kuulema helpotti asiaa


      • Anonyymi

        Sama. Tärkeää että lekuri tietää sun kaikki vaivat, niin helpottaa paprun tekoa


    • hähääääää

      Mä saatan saada jo parissa minuutissa...

      • jlkasaui

        Nokkelaa


    • Anonyymi

      Olennaista B-lausunnossa on se, että lääkärillä on kaikki tieto mitä hän tarvitsee lausunnon teossa. Eli kerää kaikki aiemmat lausunnot kasaan ja jos mahdollista tee niistä jo valmis kooste lääkärille

      • Anonyymi

        Tämä! Olennaista, monet sanoo että ei lääkäri osannu tehdä oikeaa lausuntoa, mutta sitä pitää osata pyytää ja viedä kaikki tiedot minkä perusteella sen lausunnonvoi tehdä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä! Olennaista, monet sanoo että ei lääkäri osannu tehdä oikeaa lausuntoa, mutta sitä pitää osata pyytää ja viedä kaikki tiedot minkä perusteella sen lausunnonvoi tehdä

        Mulla lääkäri ei edes oikein tiennyt mistä oli kyse, piti antaa sille linkki mistä sai itse lukea mikä ammatillinen kuntoutus oikein on.


    • Anonyymi

      Menetin toisesta korvasta kuulon ollessani 12-vuotias. Syytä ei saatu selville. Olen valmistunut leipuri-kondiittoriksi 4 vuotta sitten ja edelleen työtön. Olen hakenut lukuisia töitä, mutta kuulovamma on estänyt palkkaamisen. Kokeilin lähetin-vastaanotin-kuulolaitetta, mutta siitä ei ollut apua . Kahvilatyöntekijänä olin päivän koska töissä oli pakko käyttää kuuloketta kuulevassa korvassa ja tällöin en kuullut asiakkaan puhetta. Nyt olen 24-vuotias ja asun edelleen vanhempien kanssa kun rahat ei riitä vuokra-asunnon vuokran maksuun. Tulevaisuus ei lupaavalta näytä.

    • Anonyymi

      Huono kuulo varsin asiakaspalvelussa ja nyt yleensä missä pitää kuulla mitä puhutaan on tosi ongelmallista. Itselläni kun kuulo meni pikkuhiljaa kuin huomaamatta tuli hölmöjä tilanteita asiakaspalvelussa kun kuulin tai oletin kuulevani mitä puhutaan.🤪

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1696
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1325
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1220
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1196
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1183
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1076
    7. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1065
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      1007
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      976
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      874
    Aihe