Lämmitystehon laskenta peruslämmölle

kyselläänpäs tyhmiä

70m2 hirsimökki 200mm hirrestä , tarkoitus pitää n. 5c peruslämpöä talven yli , millaisella patteriteholla tämä onnistuu? Mökki on etelälapissa, peruskorjattu 2000 ja silloin laitettu vahvempi yläpohjan eristys, paksuudesta ei tietoa. Edellisellä omistajalla 12c peruslämmöllä sähkönkulutus ollut 8000 kwh vuositasolla, siinä on tosin muutaman käyntikerran kulutus mukana , mm. sähköhella, pyykkikone, lämmin vesi. Riittäisikö 5c lämmön pitoon kaksi 1000w patteria ?

5

1576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ka61

      8 astetta ja kulutus vuodessa noin 3000 kw

      • aikuisten oikeasti

        Jos sulla on noin pieni sähkölasku peruslämmöllä tai sitten kämppä on asuntovaunun kokoluokkaa...


    • Kun pudotat 7 astetta peruslämpöä, niin energian kulutus putoo noin 35 %,
      eli sähköä kuluu noin 5200 kWh vuodessa.

      Tuon kokoisen mökin, noin 200 - 250 m3 lämmityksen huippu lienee 7000 - 8000 kW,
      eli noin 35 W / m3. Silloin puhutaan jo hyvästä eristyksestä kesämökin ollessa kysymyksessä.

      Ominaiskulutus, vai miksi sitä nyt kutsutaan, lienee 90 - 100 W/ aste tässä tapauksessa.
      Tarvitset tehoa nostaaksesi lämpötilan - 30 asteesta 5 asteeseen noin 3,0 - 3,5 kW.

      Jos mökissä on jäätyviä putkistoja ja laitteita, niin 2 kW ei taida riittää, menee huippupakkasilla
      miinukselle. Minä en lähtisi edes kokeilemaan alle 4 kW:lla. Järjestä pattereille säätötermari
      ja tehoa riittävästi, niin nukut yösi rauhallisemmin.

      Kysymys ei ole ollenkan tyhmä, vaan vaatii tarkempaa tarkastelua. Tuo ominaiskulutus voidaan
      kyllä laskea kun on tiedossa kaikkien pintojen k-arvot, ikkunat ja ovet mukaan lukien. Jos tuttava-
      piirisäsi on esim. insinööriopiskelijoita niin heitä heille haaste ja lasketa todellisilla lähtöarvoilla.

      Näin etähommana ei pysty kuin riittävällä määrällä olettamuksia lähestyä kysymystä. Tämä on minun
      "valistunut" veikkaus asiasta.

    • kyselläänpäs tyhmiä

      Nyt on talven kokemus peruslämmöstä , patteritehot mökissä yhteensä 2700w ja kovin pakkanen viime talvena oli -42c joka löytyi lämpömittarin muistista , silloin sisällä oli 1-2c lämmintä eli tehot ei aivan riittäneet pitämään 5c sisälämpöä. Hommaan ensitalveksi yhden 1000w patterin lisää ja laitan myöskin lattialämmön vessan puolelle päälle , sen ottoteho on tosin vain 8ow mutta kai sekin jotakin auttaa ainakin vessassa jossa ei ole pattereita vaan ovi jätetään talvella raolleen Sähkönkulutus oli 5000kwh talven aikana ja ei mielestäni paha ollenkaan, ensitalveksi nostan muutamalla asteella lämpöä koska tuo onkin näköjään aikas hyvin eristetty kämppä. Ikkunat ovat 3-kertaiset ja huonekorkeutta on laskettu yläpohjan lisäeristyksen takia joka osaltaan selittää lämpimyyden.

    • ;())))))))))

      ai hitto mitä kulutukslukemia iha käsittämötlntä!::

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe