Kokemuksia asumisesta huskyn kanssa kerrostalossa?

odottaa jo huskyä

Mulle on tulossa huskynpentu ja asun kerrostalossa. Aijon harrastaa sen kanssa näyttelyitä ja agilityä ja tiedän kuinka paljon aikaa koira vaatii. Olen perehtynyt rotuun ja minulla on kokemusta koirista! Haluaisin nyt kokemuksia sellaisilta, joilla on husky kerrostalossa? Pitääkö se meteliä ( ulvooko? ) ja onko se tuhonnut paikkoja yksin ollessaan? Muita kokemuksia? :) kiitos!

14

4345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erikki
    • ertyuiolkjhgf

      Ainakin naapuritalossani asuu 2 siperianhuskya samassa kerrostaloasunnossa ja tyytyväisiltä vaikuttavat. Olen monta kertaa tervehtinyt niitä ja niiden omistajaa: Omistajan mukaan hän on >>turhaan>> saanut kritiikkiä huskyjen pitämisestä kerrostalossa :-)

      • Mary-Ellen

        Niin. Jotkut ihmiset liian helposti kritisoivat ilman että miettivät että onko ylipäätään eläimillä asiat huonosti. Jos ne olisi tässä tapauksessa ollut takuulla ne olisivat ilmaisseet turhautumistaan jollain tavalla kuten vaikka haukkumalla/ulvomalla jne. mitä nyt koira voi tehdä turhautuessaan.
        Jotta naapurisopu säilyisi voisi pikemminkin lähestyä kyseistä henkilöä ja todeta kohteliaasti että husky kerrostalossa? onko ollut ongelmia ja ovatko koirat kuitenkin olleet tyytyväisiä. Ja olisi toiminut sitten jos olisi ollut siihen aihetta.
        Tunnen itsekkin kahden huskyn omistajan. (asuu myös kerrostalossa) Eivät ole koskaan metelöineet. Satuin olemaan ihan naapuri ja olisin takuulla kuullut jos ne olisivat päivällä ulisseet siellä. Vaikuttivat hyvin terveiltä ja mukavilta otuksilta :)


    • Kui sujuu?

      Joko sinulla on jo pentu kotona? Kerrotko miten teillä sujuu? Olisi kiva kuulla, sillä olen itsekin haaveillut huskysta ja sen kanssa vetoharrastuksen aloittamisesta, mutten ole vielä uskaltanut ryhtyä toimeen. Kiinnostaa muiden kokemukset :)

      • odotellessa vielä

        ei ole pentua vielä kotona, mutta tulee varmaan ensi keväänä, koska astutus ei nyt onnistunutkaan... Odotan kovasti jo pientä hyskyvauvaa :)


    • huskylapparit

      on husky kerrostalossa, kun husky tulee taloon niin ei ole väliä asuuko se kerrostalossa, rivitalossa vai omakotitalossa, koska omistajan aktiivisuus ratkaisee. Tietysti jos asuu omakotitalossa niin on helpompi järjestää koiralle ulkoaitausta josta husky kyllä tykkää:) Se pärjää ulkona koko vuoden.
      Minulla on myös kaksi muuta koiraa, lapinkoiria ja erinomaisesti ne tulevat toimeen.
      Husky ei ole pitänyt sen enempää meteliä kun mikään muu koira mutta on kyllä ollu sen verran energinen että ei ole kannattanu päästä se yksin ollessa koko huoneistoon vaan sillä on ollut oma huone missä se on ollut kun itse olen poissa. Tietysti sillähän on muut koirat seuranaan mutta tää neiti kyllä kuitenkin keksisi ihan mitä vaan:D

      Toivon sulle ihania Husky"hetkiä":) Ne ovat ihania koiria!

    • dogy

      Moi,
      pari asiaa, jos meinaat hankkia huskyn:
      1. Husky on vetokoira, eli se on jalostettuu vetämään ja sitä sen vaistot ohjaavat sitä tekemään, ja sitä sen myös pitäisi tehdä.
      2. Husky kärsii helposti lämpöstressistä, sehän on ulkokoira, Lapissakin ympäri vuoden pärjää pihalla. En siis ottaisi kerrostaloon, jos koiran etua ajattelisin.
      3. Husky vaatii laumakseen muita koiria, sitä ei ole jalostettu siihen, että ihminen olisi sen lauma. Vähintää yksi koira on huskylla oltava kaverina.

      Jos siis meinaa ottaa huskyn kerrostaloon, kannattaa katsoa itseään peiliin ja kysyä, tekeekö sen itsekkäistä syistä. On paljon muita rotuja, jotka voivat hyvin kerrostalokoirina pelkkä ihminen laumananna.

      • eri mieltä"

        Huskyja asuu nykyään paljon kerrostaloissa ja perheiden ainoina koirina. Tunnen monia sellaisia huskyja, eikä yksikään niistä ole stressaava, vaan iloinen ja ystävällinen. Kerrostalon lämpötilan viilentämisen mahdollisuudet riippuvat ilmastoinnista, joka on varsinkin uusissa kerrostaloissa nykyään varsin tehokas. Minun koirani viihtyy kesäisin parvekkeella (tosin ei ole husky, vaan suomenpystykorva). Se on tottunut tapailemaan säännöllisesti muita koiria koirapuistossa tai pääsemään kavereitteni koirien seuraan.


    • dogy

      Hyvä niin, pääasiassa että eläin ei kärsi ja voi elää sille ominaista elämää. Itse tiedän huskeja, joita on otettu kerrostaloon turhamaisista syistä, ja joita on sitten jouduttu sijoittamaan muualle. Olen ollut huskyfarmeilla töissä, haluaisin itsekin vetokoiria, ja otakin niitä ehkä tulevaisuudessa 2-3 kun minulla on varaa tarjota niille riittävät puitteet eli ulkotarhan ja riittävästi aikaa. Jotenkin vaan on sääli, kun hyvä ja toimiva käyttökoira otetaan muuhun käyttöön ja olosuhteisiin, kuin mihin se on jalostettu ja mitä se siis haluaa tehdä. En ymmärrä miksi. Kun on paljon rotuja, joiden tarpeet tyydyttyvät myös kaupungeissa.

    • asra

      ei se kerrostalossa asuminen estä sitä koiraa vetämästä rekeä ;) rekeähän vedetään ulkona samoin kun yhdellä koiralla kickbikea =) pk-seudulla asuu todella aktiivisia vetokoira harrastajia jotka treenaavat koiriaan ahkeasti...

    • Rocke

      Jos joku on joskus sanonut ettei huskyä saa kerrostaloon ottaa, kaikki sanovat niin! Jos joku sanoo että kyseistä rotua ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen kuin vetämiseen, kaikki sanovat! Huskythän ovat todella soputuvaisia koiria, sopetuvat juuri sellaiseen elämäntapaan mikä itellään on! Meille tulee 3vk päästä huskypentu kerrostaloon sano kuka mitä tahansa. Hän kyllä pääsee vetämään että -sen jalostustarkoitus täyttyy- ja ihmiset olisivat tyytyväisiä! Mutta kuhan asuu kerrostalossa..

    • Huskyshuskys

      Joo, ei kerrostalo asuminen estä sitä ettei husky olisi onnellinen.. Ja jos husky on sisäkoirana, niin se ei kasvata vaan samanlaista turkkia kuin ulkokoira. Ja tunnen monta huskya jotka ovat olleet safarikäytössä ja asuneet aina ulkona, mutta eläke päiville päässeet sisään kerrostaloon, sohvan valtaajaksi ja ne koirat ovat nauttineet siitä. Ainut huono puoli voi olla se että husky voi ulvoa, yleensä laumassa enemmän ( tietenkin kaikki koirathan voivat haukkua) joten kerrostalossa voi naapurit valittaa.. Me asutaan pääkaupunki seudulla, harrastetaan vetoa ja myös muutama husky naapurissa harrastaa.. Ei ole kyl mikään ongelma löytää hyviä reittejä. Kesällä sitten mennään pyörällä...

      Huskyn tuhoamisesta, se niin riippuu yksilöistä. Oma huskypoika ei ole tuhonnut mitään, on nyt 1,3 vuotias. Myöskään tuttava huskyt eivät ole pahemmin tuhonneet asuntoa. Mutta olen kuullut myös koirista jotka tuhoaa. Hyvänä vinkkinä, jos koira tykkää painia, repiä, tuhota. Hanki jätti suuri tyyny, hanki kirpparilta paljon halpoja tyynynpäällisiä, vuoraa tyyny tyynynpäällisillä ja annan pennun sitä rettuuttaa ja repiä. Saa kulutettua riehumis ja repimis vimmaa siihen.

    • shitttttttttttttttti

      lol

    • Anonyymi

      Minua kiinnostaa vastaukset samaan kysymykseen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe