Rc koptei probleema

Apua tarvitseville

Joo, Niin, Eli Tossa ostin kesällä tollasen 450 luokan kopterin ja sitte yritin lentää. Vähän sain sen leijumaan siinä ja sitte se kerran ''kräts'', Hajos lavan pidinten tanko joka pitää ne yhes, siinä sitte piti tietysti tilata vara-osia. No, Saatiin se kuntoon mutta, kun kaasutin sitä ensimmäisen kerran se toimi ihan hyvin, ja sit ku lähettiin kentälle lennättää, nii sepä ei toiminukkaan enää, vaa gyro vaa välkyttää sinistä ja punasta nopeella tahilla, sitä sitte ollaan katottu ja mietitty, että mikä siinä nyt on vikana, ei gyrossa ainakaan. Pitäisikö ohajelmoida, koska se on 6-kanavainen, mutta mitenkäs ohjelmoidaan?

Osaisko joku kokenu auttaa?

9

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reerari

      Otappas esille ne käyttöohjeet mitkä tuli mukana. Tutustu niihin.

      • Apua tarvitseville

        Kyllä on kateltu se ohje opus, mutta olisikohan vika se että KOPTERI PITÄÄ OHAJELMOIDA UUDESTAAN. nimittäin kuusi kanavaisethan pitää ohjelmoida, ainakin silloin jos ostaa uuden radion, MUTTA ei ole ostettu uutta radiota, niin missä vika?
        Se on tollanen Dynamin vehje.


      • Reerari
        Apua tarvitseville kirjoitti:

        Kyllä on kateltu se ohje opus, mutta olisikohan vika se että KOPTERI PITÄÄ OHAJELMOIDA UUDESTAAN. nimittäin kuusi kanavaisethan pitää ohjelmoida, ainakin silloin jos ostaa uuden radion, MUTTA ei ole ostettu uutta radiota, niin missä vika?
        Se on tollanen Dynamin vehje.

        On itselläkin radiot. Ohjelmoitava versio ja täysin analooginen. Molemmat heli/lennokkiversioita. Kopukka on noista lentävistä härpäkkeistä haastavimpia ja siksi niihin on syytä tutustua ohjeisiin kunnolla. Kaikki elektroniikka joka siinä on, on jollakin lailla dokumentoitu ja sen antama palaute (esim ne vilkkuvat valot gyrossa) on merkki jostakin, jota on "säädettävä".
        Ohjelmointi on itseasiassa sen lähetinyksikön ohjelmointia. Kopteriosaa ei ohjelmoida. Liikeratoja asetetaan mekaanisesti vivunpituuksia ja välitankoja säätämällä. Lähetin yksikköön ohjelmoidaan liikesuunnat, liikken pituus ja mahdolliset miksaukset (mitkä kanavat toimivat yhdessä).


      • Reerari
        Reerari kirjoitti:

        On itselläkin radiot. Ohjelmoitava versio ja täysin analooginen. Molemmat heli/lennokkiversioita. Kopukka on noista lentävistä härpäkkeistä haastavimpia ja siksi niihin on syytä tutustua ohjeisiin kunnolla. Kaikki elektroniikka joka siinä on, on jollakin lailla dokumentoitu ja sen antama palaute (esim ne vilkkuvat valot gyrossa) on merkki jostakin, jota on "säädettävä".
        Ohjelmointi on itseasiassa sen lähetinyksikön ohjelmointia. Kopteriosaa ei ohjelmoida. Liikeratoja asetetaan mekaanisesti vivunpituuksia ja välitankoja säätämällä. Lähetin yksikköön ohjelmoidaan liikesuunnat, liikken pituus ja mahdolliset miksaukset (mitkä kanavat toimivat yhdessä).

        Muuten syytä tarkistaa aina kaikkien johtojen kiinnitykset. Ne on oikeassa paikassa ja kunnolla kiinni sekä ehjät.
        Tiedän monen kopukkalennättäjän harjoittelevan liikeitä simulaattorilla ennen varsinaista lennätystä juuri kopukan haastavuuden vuoksi. Suosittelen.


      • Apua tarvitseville
        Reerari kirjoitti:

        Muuten syytä tarkistaa aina kaikkien johtojen kiinnitykset. Ne on oikeassa paikassa ja kunnolla kiinni sekä ehjät.
        Tiedän monen kopukkalennättäjän harjoittelevan liikeitä simulaattorilla ennen varsinaista lennätystä juuri kopukan haastavuuden vuoksi. Suosittelen.

        Voisiko vika muuten servoista, pitää kysyä, koska ne tekevät itsestään liikeitä?


      • Reerari
        Apua tarvitseville kirjoitti:

        Voisiko vika muuten servoista, pitää kysyä, koska ne tekevät itsestään liikeitä?

        Riippuu siitä miten suurialiikkeitä ja kuinka usein. Pieni nykäisyn tapainen lähinnä aiheuttaa äänen servossa joitakin kertoja minuutissa ei tarvitse olla huolustunut. Syynä voi olla paikka jossa olet, kehittyy mielenkiintoinen radiotaajuuksienkoktail. Vastaanotin yrittää selvittää sekamelskasta mikä on oikea seurattava signaali ja silloin voi päästä joitakin hazardeja läpi. Jotkut pienet nykäykset (lähinnä värinää) kuuluvat joitenkin servojen ominaisuuksiin. "huipputarkka" säätää jatkuvasti yrittäen korjata sitä eineen suuruista virhettä ja ihan turhaan. Liikeiden ollessa hiukan harhailevan näköisiä ja vaikutusajaltaan pitkiä, olisin jo asiasta huolestunut. Onhan se lähetin muuten varmasti päällä. Akuissa virtaa. Johdot kiinni, oikeissa paikoissa ja ei ole ylimääräisiä johtoja.


      • Apua tarvitseville
        Reerari kirjoitti:

        Riippuu siitä miten suurialiikkeitä ja kuinka usein. Pieni nykäisyn tapainen lähinnä aiheuttaa äänen servossa joitakin kertoja minuutissa ei tarvitse olla huolustunut. Syynä voi olla paikka jossa olet, kehittyy mielenkiintoinen radiotaajuuksienkoktail. Vastaanotin yrittää selvittää sekamelskasta mikä on oikea seurattava signaali ja silloin voi päästä joitakin hazardeja läpi. Jotkut pienet nykäykset (lähinnä värinää) kuuluvat joitenkin servojen ominaisuuksiin. "huipputarkka" säätää jatkuvasti yrittäen korjata sitä eineen suuruista virhettä ja ihan turhaan. Liikeiden ollessa hiukan harhailevan näköisiä ja vaikutusajaltaan pitkiä, olisin jo asiasta huolestunut. Onhan se lähetin muuten varmasti päällä. Akuissa virtaa. Johdot kiinni, oikeissa paikoissa ja ei ole ylimääräisiä johtoja.

        Servot tekevät melkeinpä liikkeensä maksimi vääntökohtaan asti.


    • RC-hekoilija

      Jos olet lukenut ohjeen kunnolla tietänet että tarkistetaan kaikki liitännät ja jos 2,4 GHz laite niin pitää sovittaa lähetin ja vastaanotin toisiinsa (parittaa). Lisäksi kun kytketään sähköt kopteriin on AINA ensin oltava virrat lähettimessä ja kaasuvipu nollilla eikä kopteria saa liikutella jotta gyro saa itsensä vakioitua.

      Vaikuttaisi kuin joko tuo liikuttelu- tai kaasuvipuhomma olisi ainakin pielessä...

      • Apua tarvitseville

        Kiitos paljon, Luulisin että ehkä onnistuu nyt...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      998
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      93
      749
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe