Rc koptei probleema

Apua tarvitseville

Joo, Niin, Eli Tossa ostin kesällä tollasen 450 luokan kopterin ja sitte yritin lentää. Vähän sain sen leijumaan siinä ja sitte se kerran ''kräts'', Hajos lavan pidinten tanko joka pitää ne yhes, siinä sitte piti tietysti tilata vara-osia. No, Saatiin se kuntoon mutta, kun kaasutin sitä ensimmäisen kerran se toimi ihan hyvin, ja sit ku lähettiin kentälle lennättää, nii sepä ei toiminukkaan enää, vaa gyro vaa välkyttää sinistä ja punasta nopeella tahilla, sitä sitte ollaan katottu ja mietitty, että mikä siinä nyt on vikana, ei gyrossa ainakaan. Pitäisikö ohajelmoida, koska se on 6-kanavainen, mutta mitenkäs ohjelmoidaan?

Osaisko joku kokenu auttaa?

9

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reerari

      Otappas esille ne käyttöohjeet mitkä tuli mukana. Tutustu niihin.

      • Apua tarvitseville

        Kyllä on kateltu se ohje opus, mutta olisikohan vika se että KOPTERI PITÄÄ OHAJELMOIDA UUDESTAAN. nimittäin kuusi kanavaisethan pitää ohjelmoida, ainakin silloin jos ostaa uuden radion, MUTTA ei ole ostettu uutta radiota, niin missä vika?
        Se on tollanen Dynamin vehje.


      • Reerari
        Apua tarvitseville kirjoitti:

        Kyllä on kateltu se ohje opus, mutta olisikohan vika se että KOPTERI PITÄÄ OHAJELMOIDA UUDESTAAN. nimittäin kuusi kanavaisethan pitää ohjelmoida, ainakin silloin jos ostaa uuden radion, MUTTA ei ole ostettu uutta radiota, niin missä vika?
        Se on tollanen Dynamin vehje.

        On itselläkin radiot. Ohjelmoitava versio ja täysin analooginen. Molemmat heli/lennokkiversioita. Kopukka on noista lentävistä härpäkkeistä haastavimpia ja siksi niihin on syytä tutustua ohjeisiin kunnolla. Kaikki elektroniikka joka siinä on, on jollakin lailla dokumentoitu ja sen antama palaute (esim ne vilkkuvat valot gyrossa) on merkki jostakin, jota on "säädettävä".
        Ohjelmointi on itseasiassa sen lähetinyksikön ohjelmointia. Kopteriosaa ei ohjelmoida. Liikeratoja asetetaan mekaanisesti vivunpituuksia ja välitankoja säätämällä. Lähetin yksikköön ohjelmoidaan liikesuunnat, liikken pituus ja mahdolliset miksaukset (mitkä kanavat toimivat yhdessä).


      • Reerari
        Reerari kirjoitti:

        On itselläkin radiot. Ohjelmoitava versio ja täysin analooginen. Molemmat heli/lennokkiversioita. Kopukka on noista lentävistä härpäkkeistä haastavimpia ja siksi niihin on syytä tutustua ohjeisiin kunnolla. Kaikki elektroniikka joka siinä on, on jollakin lailla dokumentoitu ja sen antama palaute (esim ne vilkkuvat valot gyrossa) on merkki jostakin, jota on "säädettävä".
        Ohjelmointi on itseasiassa sen lähetinyksikön ohjelmointia. Kopteriosaa ei ohjelmoida. Liikeratoja asetetaan mekaanisesti vivunpituuksia ja välitankoja säätämällä. Lähetin yksikköön ohjelmoidaan liikesuunnat, liikken pituus ja mahdolliset miksaukset (mitkä kanavat toimivat yhdessä).

        Muuten syytä tarkistaa aina kaikkien johtojen kiinnitykset. Ne on oikeassa paikassa ja kunnolla kiinni sekä ehjät.
        Tiedän monen kopukkalennättäjän harjoittelevan liikeitä simulaattorilla ennen varsinaista lennätystä juuri kopukan haastavuuden vuoksi. Suosittelen.


      • Apua tarvitseville
        Reerari kirjoitti:

        Muuten syytä tarkistaa aina kaikkien johtojen kiinnitykset. Ne on oikeassa paikassa ja kunnolla kiinni sekä ehjät.
        Tiedän monen kopukkalennättäjän harjoittelevan liikeitä simulaattorilla ennen varsinaista lennätystä juuri kopukan haastavuuden vuoksi. Suosittelen.

        Voisiko vika muuten servoista, pitää kysyä, koska ne tekevät itsestään liikeitä?


      • Reerari
        Apua tarvitseville kirjoitti:

        Voisiko vika muuten servoista, pitää kysyä, koska ne tekevät itsestään liikeitä?

        Riippuu siitä miten suurialiikkeitä ja kuinka usein. Pieni nykäisyn tapainen lähinnä aiheuttaa äänen servossa joitakin kertoja minuutissa ei tarvitse olla huolustunut. Syynä voi olla paikka jossa olet, kehittyy mielenkiintoinen radiotaajuuksienkoktail. Vastaanotin yrittää selvittää sekamelskasta mikä on oikea seurattava signaali ja silloin voi päästä joitakin hazardeja läpi. Jotkut pienet nykäykset (lähinnä värinää) kuuluvat joitenkin servojen ominaisuuksiin. "huipputarkka" säätää jatkuvasti yrittäen korjata sitä eineen suuruista virhettä ja ihan turhaan. Liikeiden ollessa hiukan harhailevan näköisiä ja vaikutusajaltaan pitkiä, olisin jo asiasta huolestunut. Onhan se lähetin muuten varmasti päällä. Akuissa virtaa. Johdot kiinni, oikeissa paikoissa ja ei ole ylimääräisiä johtoja.


      • Apua tarvitseville
        Reerari kirjoitti:

        Riippuu siitä miten suurialiikkeitä ja kuinka usein. Pieni nykäisyn tapainen lähinnä aiheuttaa äänen servossa joitakin kertoja minuutissa ei tarvitse olla huolustunut. Syynä voi olla paikka jossa olet, kehittyy mielenkiintoinen radiotaajuuksienkoktail. Vastaanotin yrittää selvittää sekamelskasta mikä on oikea seurattava signaali ja silloin voi päästä joitakin hazardeja läpi. Jotkut pienet nykäykset (lähinnä värinää) kuuluvat joitenkin servojen ominaisuuksiin. "huipputarkka" säätää jatkuvasti yrittäen korjata sitä eineen suuruista virhettä ja ihan turhaan. Liikeiden ollessa hiukan harhailevan näköisiä ja vaikutusajaltaan pitkiä, olisin jo asiasta huolestunut. Onhan se lähetin muuten varmasti päällä. Akuissa virtaa. Johdot kiinni, oikeissa paikoissa ja ei ole ylimääräisiä johtoja.

        Servot tekevät melkeinpä liikkeensä maksimi vääntökohtaan asti.


    • RC-hekoilija

      Jos olet lukenut ohjeen kunnolla tietänet että tarkistetaan kaikki liitännät ja jos 2,4 GHz laite niin pitää sovittaa lähetin ja vastaanotin toisiinsa (parittaa). Lisäksi kun kytketään sähköt kopteriin on AINA ensin oltava virrat lähettimessä ja kaasuvipu nollilla eikä kopteria saa liikutella jotta gyro saa itsensä vakioitua.

      Vaikuttaisi kuin joko tuo liikuttelu- tai kaasuvipuhomma olisi ainakin pielessä...

      • Apua tarvitseville

        Kiitos paljon, Luulisin että ehkä onnistuu nyt...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe