Jotkut liikkeet mainostavat 12V:n tasavirralla toimivia laite- ja kotelotuulettimia, joissa ei käytetä harjoja, eli ei siis ole kollektoria laisinkaan. Aikoinaan koulussa opetettiin, että tasavirralla toimiva harjaton kone ei ole mahdollinen. Tavalla tai toisella DC on ensin muutettava AC:ksi, joko invertoimalla tai kommutaattorilla. Onko tekniikka mennyt niin kovasti eteenpäin, että olen pudonnut kelkasta, vai valehteleeko mainosmiehet?. Millä tavalla kenttä saadaan pyörimään koneessa? Kertokaa viisaammat.
olenko tyhmä
2
565
Vastaukset
- RM98
Elektroniikalla, tuulettimen keskellä on pieni kytkentälevy jossa on tarvittavat komponentit. Myös tuulettimen kierrosnopeusanturi/kytkentä on siellä myös. Tarkemmin kytkennän toimintaan en ole perehtynyt. Roottorissa on magneetti ja staattorissa kelat ja joku anturi/ic joka kai katkoo sitten pyörimisen mukaan keloille menevää virtaa. Joka tapauksessa hyvin yksikertainen kytkentä, vähän osia.
Pari tietokonetuuletinta olen purkanut jotta sain selville miten tuo kierrosnopeusanturi/liitäntä toimii, yksinkertainen open kollector kytkentä.
Tuulettimen plussa johdossa on vielä tasasuuntaus diodi joka estää tuulettimen pyörimisen jos virtajohdot on väärinpäin. Olisko diodin tarkoitus suojella tuulettimen elektroniikkaa väärältä napaisuudelta.- epätietoinen
on pienentynyt niin paljon, että sen voi asentaa itse tuulettimeen. Kiitti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 392427
- 581412
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381323- 841313
- 631201
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40939Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.122818- 31761
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi23616Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan58586