olenko tyhmä

epätietoinen

Jotkut liikkeet mainostavat 12V:n tasavirralla toimivia laite- ja kotelotuulettimia, joissa ei käytetä harjoja, eli ei siis ole kollektoria laisinkaan. Aikoinaan koulussa opetettiin, että tasavirralla toimiva harjaton kone ei ole mahdollinen. Tavalla tai toisella DC on ensin muutettava AC:ksi, joko invertoimalla tai kommutaattorilla. Onko tekniikka mennyt niin kovasti eteenpäin, että olen pudonnut kelkasta, vai valehteleeko mainosmiehet?. Millä tavalla kenttä saadaan pyörimään koneessa? Kertokaa viisaammat.

2

552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RM98

Elektroniikalla, tuulettimen keskellä on pieni kytkentälevy jossa on tarvittavat komponentit. Myös tuulettimen kierrosnopeusanturi/kytkentä on siellä myös. Tarkemmin kytkennän toimintaan en ole perehtynyt. Roottorissa on magneetti ja staattorissa kelat ja joku anturi/ic joka kai katkoo sitten pyörimisen mukaan keloille menevää virtaa. Joka tapauksessa hyvin yksikertainen kytkentä, vähän osia.

Pari tietokonetuuletinta olen purkanut jotta sain selville miten tuo kierrosnopeusanturi/liitäntä toimii, yksinkertainen open kollector kytkentä.
      Tuulettimen plussa johdossa on vielä tasasuuntaus diodi joka estää tuulettimen pyörimisen jos virtajohdot on väärinpäin. Olisko diodin tarkoitus suojella tuulettimen elektroniikkaa väärältä napaisuudelta.

• epätietoinen

on pienentynyt niin paljon, että sen voi asentaa itse tuulettimeen. Kiitti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4747
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      184
      2063
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1752
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      174
      1390
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1251
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1086
    7. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      16
      987
    8. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      983
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      966
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      288
      940
    Aihe