Putkiremppa

Heikki.

Kokemuksia? Uusia yritys, mutta ovatko avainhenkilöt ja yhteistyökumppanit minkälaisia...Yritys nimeltä Fira-Palvelut Oy, tarjosi meidän yhtiöön remonttia. Kaikki kokemukset otetaan mielenkiinnolla vastaan!

23

1610

    Vastaukset

    • Fira on sotkeentunut lahjontaan HKR-jupakassa.

    • - Työmaa seisoo, itsellä ei tule vessa remonttia vaan pelkät kalusteet uusitaan ja silti ainakin kolme viikkoa oveani pidetään joka arkipäivä työpäivien ajan auki, vaikka koko remontti olisi tod. valmis osaltani 1-2pv , "mutta ei voi kun koko linja kerrallaan" täällä käydään tekemässä töitä tällä hetkellä ehkä n. 0,5h päivässä, aina ei edes sitä. viikko menny ja ne on saanu vessan vanhat kalusteet pois. Ymmärrän sen että vedet on poissa koko linjasta samaa aikaan. Mutta tämä menee jo yli järkeni, keksin syyksi vaan lisärahastuksen ja sen että fira ei yksinkertaisesti halua olla tekemisissä kuivakäymälöiden kanssa. Ei asukkailla niin väliä, asukkaat ajetaan mieluummin ulos kodeistaan. Masterpipen kanssa kyllä hoitui kaikki hienosti
      - Virolaiset tekee kaiken työn, ja fira repii kaiken rahan tekemättä mitään.
      - Fira tilasi kaikkiin asuntoihin väärät wc:t pari kk sitten, eikä ole vieläkään tullut vaihtamaan oikeaa tilalle.

    • Rakennuslehdessä juttua Firasta

    • Teimme urakkasopimuksen FiraPalveluiden kansssa keväällä 2016, jolloin pidettiin ensimmäinen info. Siinä sovittiin seuraava info syyskuun puoliväliin. Ei tullut infoa. Kysyttäessä kerrottiin, ettei vielä mitään infottavaa ole. (Olisivat voineet kysymättä kertoa, että info siirtyy.) Info pidettiin samoihin aikoihin, kun työt alkoivat. Alussa tiedotus tökki pahasti, mutta työn jatkuessa tilanne korjaantui (taloyhtiön ankaran painostuksen ansiosta?). Työ itsessään sujui pääosin hyvin joitakin mokia lukuunottamatta. Oman asuntoni osalta: Asuin remontin ajan Espanjassa. Poikani valvoi remonttia minkä omilta töiltään ehti. Hän oli myös sopinut yhden kylpyhuoneen seinän laattojen värin vaihdosta sekä sopimuksen vastaisen kattopaneelin vaihdosta. Näiden töiden takia oli luonnollista, ettei työ valmistu ajoissa. Alkuperäinen valmistumispäivä oli 31.3. Soitin 22.3. vastaavalle työnjohtajalle ja kysyin, koska työ on varmasti valmis, jotta en joudu siirtämään lentolippuja moneen kertaan. Hän sanoi työn valmistuvan 7.4. Varmuuden vuoksi tilasin kuitenkin liput torstaiksi, 13.4., mikä sittemmin ilmoitettiin myös asunnon valmistumispäiväksi. Kiirastorstaiaamuna 13.4. klo 7.15, juuri kun olin lentokentälle lähdössä, sain Espanjaan tekstiviestin (ei siis vaivauduttu edes soittamaan), että asuntoni valmistuu vasta 21.4. klo 17.00. Kiirastorstai on Espanjassa pyhä, jolloin niin kaupat kuin kaikki toimistotkin ovat kiinni. Onneksi sain kuitenkin asuntoni vuokrasopimusta jatkettua viikolla ja lentolipun siirrettyä. Palattuani kotiin sain kuulla, että asuntoni kylpyhuone oli kokonaan purettu, koska siitä oli unohtunut lattialämmitys, sementtejä oli sotkettu porraskäytävässä käsisekoittimella niin, että sekä purusta että aineiden sekoituksesta johtuva pöly oli tunkeutunut naapurihuoneistoihin aiheuttaen mm. keuhkosairaalle naapurille useamman sairaalakäynnin. Huoneistoni sähkötaulua ei myöskään ollut asennettu suunnitellun mukaisesti. Vaadin taulun siirtoa, jolloin minulle kerrottiin, että se on mahdotonta. Asiasta työnjohtajan kanssa neuvotteluun käytettiin n. 10 t. Lopulta sain paikalle sähkömiehen, joka siirsi taulun. Työhön kaikkineen kului aikaa 40 min. eikä mitään ongelmia ollut. Näin maallikkona ajattelen, että olisi ollut FiraPalveluiden kannalta taloudellisempaa vaihtaa taulun paikka ilman noita neuvotteluja. Jos työnjohtaja olisi senkin ajan käyttänyt työn johtamiseen, olisi lopputulos työmaalla ehkä ollut parempi.

      Urakkasopimuksen mukaan työn piti olla valmis 30.6. ja lopputarkastus pidettiin 12.7. Puutteita oli silloin vielä runsaasti ja ne luvattiin korjata kahden viikon aikana. Lopputarkastuksen lopputarkastus pidettiin 14.9. Pieniä puutteita oli edelleen melko paljon. Sovittiin, että kolmatta lopputarkastusta ei tarvitse pitää, jos FiraPalvelut lähettää valokuvat korjatuista kohteista. Kuvia emme ole tähän päivään mennessä nähneet ja osa puutteista taitaa olla edelleen korjaamatta. Sen lisäksi sosiaalitilaksi remontin ajaksi luvattu saunatila (jota ei enää saunaksi remontoitu) oli jätetty sikamaiseen kuntoon. Sen siivousta sovittuun kuntoon odotamme edelleen, jotta saisimme muuhun käyttöön suunnitellun tilan omaan käyttöömme.

      Neuvottelut mahdollisista vahingonkorvauksista olivat pitkälliset ja tuskalliset. Eräs 86-vuotias asukas odottaa edelleen hyvitystä 5.7. vahingossa maksamastaan, häneltä aiheetta laskutetusta altaasta. Osa paulautuksesta tuli, mutta mitään selvitystä siihen, miksi vain osa, ei kysymättä saatu. Neuvottelussa 6.11. sovittiin, että myös loppuosa (n. 200 €) palautetaan välittömästi. Palautusta ei vieläkään (24.11.) ole kuulunut.

      Työn loppuvaiheessa ja etenkin luovutuksen jälkeen Firan henkilöstöön on ollut miltei mahdotonta saada yhteyttä. Puhelimiin jätettyihin soittopyyntöihin ei vastata, sähköposteihin vastataan niin kuin asiat olisivat hoidossa, vaikka niille ei ole mitään tehty.

      Nykyisin FiraPalvelut markkinoi jopa kahden viikon putkiremontteja. Meillä asuntokohtainen haitta-aika oli kaksi kuukautta. Se piti pääosin paikkansa, mutta lopputyöt jäivät herran haltuun ja taloudellisen loppuselvityksen tekeminenkin oli tuskallisen pitkä prosessi.

      FiraPalveluiden kanssa asioiminen vaatii siis aikaa, sitkeyttä, asiantuntemusta ja hyviä hermoja.

      • Sattuipa sopivasti kirjoituksesi Titta-Liisa!
        Tässä juuri mietiskelin äidillä käydessäni ja katsoessani äidin uutta "terästiskiallasta", että mitä per..... ton saa..... Firan kans tekis!
        Ko. allasta ei äidille toimitettukaan vaan vain laskutettiin! Vanha allas oli vain paikattu ja sekin tehty kehnosti, halkeama näyttää vielä odottavan korjaajaansa!
        Firalta tosi pa..a temppu laskuttaa altaasta, jota ei toimitettu vaan vanhaa yritettiin korjata! Ilmiselvästi ajateltiin, että se menee nk. läpi, onhan äitini jo kunnioitettavat! 86 vuotta! Likaista laskelmointia!
        Yritin soittaa usein ko.asiasta vastaavalle työnjohtajalle, mutta ensimmäisessä puhelussa asia luvattiin heti selvittää - sen jälkeen puheluihini, soittopyyntöihini ei katsottu aiheelliseksi vastata ollenkaan. Että sellaista asiakaslähtöisyyttä!
        Fira on saanut kovin myönteistä julkisuutta mediassa, ja alku näyttikin kiiltokuvamaisen hienosti toimivan, mutta kolikon toinen puoli on läpimätä! Loppuvaiheessa tuntuu kovasti vaikealta hoitaa sovitut työt.

        Raastupa saattaa hyvinkin tulla ajankohtaiseksi, jos allasjuttu ei hoidu vahingonkorvauksineen.

        Samassa talossa asuvilta on kuulunut pettyneitä ja vihaisia kommentteja muiltakin, mutta en niitä nyt rupea tässä puimaan.

        Firalle karvaita terveisiä, että tässä ollaan vain ja ainoastaan teidän takianne kirjoittelemassa.


      • Kiitos kommenteista, palautteenne avulla pystymme kehittämään toimintaamme. Pahoittelemme, että olemme selkeästi epäonnistuneet viestinnässä useammassa kohdassa. Huoneiston valmistumisaikataulun muuttuminen on aiheuttanut teille merkittäviä lisäjärjestelyjä. Tiedottaminen ei olisi saanut tapahtua noin viime tipassa ja tulemme jatkossa kiinnittämään siihen enemmän huomiota.
        Koimme onnistumista siinä, että saimme luovutettua asunnot ajallaan ja myös viikon etuajassa asukkaille. Pahoittelemme, että teidän kohdallanne tilanne oli toinen.

        Taustana oli, että töiden alettua toivoitte huoneistonne suunnitelmiin vielä muutoksia, kuten viestissänne totesittekin. Muutoksia toteuttaessamme jouduimme tekemään jonkin verran purkutöitä ja uudelleenasennuksia. Myös omat virheemme väärän kattopaneelin ja lattialämmityksen asennuksissa aiheuttivat osan lisätöistä. Kiinnitämme pölynhallintaan aina huomioita erityisesti kodeissa työskennellessämme, koska pöly on selkeä terveysriski sekä asukkaille että asentajille. Sekoitustyöt tehdään huoneistoissa hallituissa olosuhteissa, mutta valitettavasti emme pysty kokonaan estämään pölyn leviämistä ilman tai esimerkiksi kenkien mukana.

        Onneksi pääsimme alkuviikosta vielä sopimaan aiheellisista korjauksista ja niitä ollaan päästy tekemään tämän viikon aikana. Jälkikorjausten hoitamisessa oli selkeästi parantamisen varaa.

        Toisessakin kommentissa esitetyssä altaan hyvitystapauksessa oli kyse siitä, että osakas pyysi lisätyönä altaan vaihtoa putkiremontin yhteydessä vanhan altaan halkeaman vuoksi. Vanhaan keittiöön ei kuitenkaan töiden alettua löytynyt mittatilausallasta tai valmista allasta ilman kaapistojen runkojen muokkausta, jonka seurauksena vaihtoehdoksi jäi vanhan altaan paikkaaminen. Puutteellinen viestintä vaihtoehdoista ja laskutuksessa aiheutunut virhe aiheutti väärinymmärryksiä ja päädyimme hyvittämään myös lisätyönä tehdyt paikkaustyöt kokonaisuudessaan. Asiasta on käyty vielä keskustelua tällä viikolla osakkaan kanssa ja hyvitämme ehdottomasti virheemme.

        Pahoittelemme kokemusta huonosta tavoitettavuudesta. Kohteen palveluinsinööri ja vastaava mestari ovat asukkaiden tavoitettavissa ja pyrkivät reagoimaan asukkaiden asioihin ja pyyntöihin mahdollisimman tehokkaasti. Vastuumme on työajan kehittäminen paremman asiakaspalvelun mahdollistamiseksi.

        Olettehan vielä yhteydessä meihin, mikäli teillä on kysymyksiä tai epäselvyyksiä putkiremonttianne koskien.

        Ystävällisin terveisin, Fira Palvelut


      • aika normaali settiä


    • FIRA palvelut tekee parhaillaan meille putkiremonttia ja naapurilta oli remontin aikana varastettu tavaraa. Kävin katsomassa oman asuntoni ja ainakin oli lähtenyt pesukone ja smart -tv. Saa nähdä mitä kaikkea muuta varastettu, kun pääsee tarkemmin tutkimaan asuntoa remontin jälkeen.

    • FIRA palvelut tekee parhaillaan meille putkiremonttia ja naapurilta oli remontin aikana varastettu tavaraa. Kävin katsomassa oman asuntoni ja ainakin oli lähtenyt pesukone ja smart -tv. Saa nähdä mitä kaikkea muuta varastettu, kun pääsee tarkemmin tutkimaan asuntoa remontin jälkeen. Kaveri sanoi, että työmiehet eivät jaksa sulkea iltaisin kämppien ovia.

      • Hei!

        Tällainen valitettava varkaustapaus on tosiaan käynyt ilmi kerrostalossa, jossa teemme parhaillaan putkiremonttia. Ymmärrämme hyvin asiasta aiheutuneen harmin ja huolen. Olemme kehottaneet asianosaisia asukkaita tekemään rikosilmoituksen, ja ymmärtääksemme asia on nyt viranomaisten käsissä. Olemme myös käynnistäneet omalta osaltamme selvitystyön ja haluamme luonnollisesti kaikin keinoin auttaa viranomaisia asian selvittämisessä. Jatkamme viestintää tapahtuneesta suoraan kaikkien taloyhtiön asukkaiden kanssa ja lisäämme omalta osaltamme turvallisuustoimenpiteitä, jotta tällaista ei tulevaisuudessa enää tapahtuisi.

        Ystävällisin terveisin,
        Fira Palvelut Oy


    • Kiitos vastauksesta, Firapalvelut! Iäkäs rouva odottaa kyllä edelleen rahojaan, joten pahoittelunne ei paljoa lämmitä. Kuten jo edellisessä viestissäni kerroin, kirjallisisssa vastauksissaan Firapalvelut kertoo aina auliisti asioiden olevan joko tehty sovitun mukaisesti tai että juuri nyt ollaan tekemässä. Mitään ei vaan tapahdu. Asiakkaan tai hänen edustajansa ajankäyttöä ei tietenkään mitenkään korvata. Jotenkin kuvittelisin Firapalveluiden työnjohdolla olevan mielekkäämpääkin (lue tuottoisampaakin) tekemistä, kuin vatkata tällaisten asioiden kanssa. Minulla ainakin olisi.

      Myös meidän talossamme sattui joitakin varkauksia putkiremontin aikana. Arvotavaraa tai alkoholia ei kannata asuntoihin jättää. Meillä asunnoissa sai käydä klo 16 jälkeen vapaasti, työpäivän aikana piti (ihan turvallisuussyistä) hakea vierailijakortti kaulaan työmaatoimistosta.
      Olipa putkiremontissa urakoitsijana kuka tahansa, työpäivän aikana ovet ovat auki ihan käytännön syistä. Kuulin myös naapuritalossa tapahtuneen joitakin varkauksia putkiremontin aikana, eli lienee aika tavallista. Ilmoitus poliisille heti, kun asian huomaa, on aina paikallaan.

      Firan kanssa kannattaa olla tarkkana sen suhteen, ettei työmaata oteta vastaan niin kauan, kun "pikkuvirheitä" on vielä pilvin pimein. Meillä niiden korjaaminen tosiaan on ollut työn ja tuskan takana ja teetti (ja teettää edelleen) paljon työtä niin valvojilla kuin muillakin taloyhtiön edustajilla.

      Lopputöitä kuljettiin myös tekemässä niin, ettei asukkaille ilmoitettu töiden olevan taas käynnissä.
      Esim. ilmoitettiin, että viimeistelytöitä tehdään (jälleen kerran) 28. - 29.9. Minun asuntoni ovikello pirahti 4.10. klo 8.10. Koska makasin kotona liki neljänkymmenen asteen kuumeessa, en noussut ovea avaamaan. Oven takana ollut remonttimies käytti tietenkin omia avaimiaan, kuten häntä oli ohjeistettu. Eläkeläismummona olin tietenkin saada sydänhalvauksen. Jos en olisi ollut niin kuumeen pökerryttämä, olisin jo ehtinyt soittaa poliisille, että asuntooni murtaudutaan. Tästä ei siis kuitenkaan ollut kysymys. Kun sähköpostitse kysyin asiaa Firalta, minulle vastattiin, että aina ensin asukasta koetetaan tavoitella puhelimitse, jos tämä ei onnistu, niin s-postilla. Kun tapasin näin kirjottaneen projektipäällikön kasvokkain ja kysyin, miten ja koska he olivat minua koettaneet tavoitella, kun puhelimessa ei ole vastaamattomia puheluita eikä s-postissa viestejä, hän myönsi, ettei sitä nyt kaikille ehditä ilmoittelemaan. Kysyin myös, miksi tuonkertaisten jälkitöiden kestoksi ei ilmoitettu esim. 28.9. - 6.10., jona aika työt todellisuudessa tehtiin, hän vastasi vähän tuohtuneena, että tuolloinhan asukkaat olisivat soitelleet heille ja kyselleet, milloin juuri heidän asuntoonsa tullaan. Nämä ovat kotejamme. Haluamme tietää, koska joku on tulossa sisään omin avaimin. Se(kin) siitä asukaslähtöisyydestä.

      Tästä aiheesta voisi kirjottaa vaikka romaanin. Huoh! Putkiremontti on aina raskas taloyhtiön asukkaille ja on luonnollista, että kaikki ei mene aina "putkeen". Kuten jo aiemmin kerroin, varsinainen työ sujui aikataulussa (noista viikoa aiemmin valmistumisista ei asukkaille juuri hyötyä ollut, koska väistöasunnot oli vuokrattu tasoin kuukausin), työn jälki oli siistiä siltä osin, kuin sitä päältä päin pääsee tarkastelemaan ja ne varsinaiset työn suorittajat olivat miellyttäviä ja hyväkäytöksisiä. Firan henkilökunnasta kiitoksen ansaitsee työmaamme vastaava työnjohtaja.

    • Tähän alla olevaan Fira Palveluiden kommenttiin liittyen haluaisin kysyä, että mitä tarkoittaa, että "ymmärtääksemme asia on nyt viranomaisten käsissä"? Ettekö siis tiedä varmasti kenen käsissä se on? Eikö Fira siis korvaa asukkaille tapahtunutta vahinkoa? Aiotteko korvata asiakkaille asiasta aiheutunutta harmia ja huolta?

      Hei!

      Tällainen valitettava varkaustapaus on tosiaan käynyt ilmi kerrostalossa, jossa teemme parhaillaan putkiremonttia. Ymmärrämme hyvin asiasta aiheutuneen harmin ja huolen. Olemme kehottaneet asianosaisia asukkaita tekemään rikosilmoituksen, ja ymmärtääksemme asia on nyt viranomaisten käsissä. Olemme myös käynnistäneet omalta osaltamme selvitystyön ja haluamme luonnollisesti kaikin keinoin auttaa viranomaisia asian selvittämisessä. Jatkamme viestintää tapahtuneesta suoraan kaikkien taloyhtiön asukkaiden kanssa ja lisäämme omalta osaltamme turvallisuustoimenpiteitä, jotta tällaista ei tulevaisuudessa enää tapahtuisi.

      Ystävällisin terveisin,
      Fira Palvelut Oy

      • Kun aikoinani valitin Fira Palveluille työstä ja vaivasta, joka minulle aiheutui heidän toiminnastaan, vastaus oli: "Pahasta mielestä ei makseta." Joten asiakkaan aika ja mieliharmi ei ole Fira Palveluille mainitsemisen arvoinen asia.


      • Titta-Liisa kirjoitti:

        Kun aikoinani valitin Fira Palveluille työstä ja vaivasta, joka minulle aiheutui heidän toiminnastaan, vastaus oli: "Pahasta mielestä ei makseta." Joten asiakkaan aika ja mieliharmi ei ole Fira Palveluille mainitsemisen arvoinen asia.

        Siis voi kuulostaa karulta, mutta tottahan se on. Varsinkin vanhemmalla väellä on paljon aikaa katsoa telkkaria ja omaksua sieltä joistakin ohjelmista vähän "amerikan mallia" eli että korvauksia
        tulisi saada jostain henkisestä mielipahasta.
        Ei ole Suomessa kovin montaa yritystä, joka alkaisi maksamaan korvauksia siitä, että asukkaalle on tullut paha mieli (varsinkin kun kaikenmaailman mielensäpahoittajia ja ulisijoita tuntuu olevan kolmetoista tusinassa nykyään).
        Jos korvauksia halutaan, niin kyllähän kuka tahansa normaali järkevä ihminen ymmärtää, että silloin pitää näyttää toteen tapahtunut vahinko ja siitä aiheutuneet kustannukset, niin voidaan lähteä ylipäätään miettimään korvauksen suuruutta. Ei mielipahaa tai jonkun työttömän/eläkeläisen aikaa voi mitenkään hinnoitella. Ehkä ansionmenetyksestä /kilometrikorvauksia voi hinnoitella ja niistä pyytää korvausta (jos aiheellista), mutta älkää nyt viitsikö olla naurettavia. Me emme elä maailmassa, jossa kuka tahansa voi kerjätä miltä tahansa yritykseltä rahaa, kun on kokenut saaneensa huonoa palvelua tai jos on joutunut jonottamaan mielestään liian kauan tms. Jos tarvitsette lisätienestiä niin kutokaa vaikka villasukkia, tuollainen kitinä ja korvauksien perään itkeminen on naurettavaa ja lisäksi antaa teistä todella säälittävän kuvan.


    • Firan tekemän putkiremontin aikana asunnoista on varastettu huomattavia määriä tavaraa. Ovet jätetty tarkoituksella yöksi auki. Talon asukkaat itse kiertäneet monena iltana sulkemassa ovia.

    • Jos olette halukkaita päästämään itäeurooppalaisia ammattirikollisia asuntoonne, on Fira passeli valinta. Onkohan Fira on luvannut palkanlisänä asiakkaiden omaisuutta? Sillä tavoin säästää sievoisen summan palkkakuluissa.

    • On kokemuksia Fira palveluista.. Putkiremontin aikana täältäkin hävisi tavaraa, taloyhtiön ja osakkaiden. Onneksi en itse jättänyt mitään arvokasta huoneistoon, ei olisi pitänyt jättää mitään jos olisin tiennyt.
      Itäeuroopan ammattimiehet aloitti työt tehokkaasti hajottamalla kaiken, vaikka tarkoitus oli säästää jotain kalusteita. Ohjeet oli vain suomeksi ja teipattu asunnon oveen. No, ei siinä mitään, rahallinen menetys pieni.
      Työn jälki on niin huonoa, etten itse ole nähnyt tälläistä kuin Thaimaassa. Kaikki on ainakin vähän vinossa, ei ole vissiin vatupassia opetettu käyttämään. Jopa sellaiset seinät tai nurkat jotka ennen oli suorassa, listat, keittiön kaapit, kylppärin laatoitus, kynnys ja moni muu asia. Timpuria on nyt odoteltu 5kk tänne oikaisemaan ja säätämään.
      Pistorasiat ja kaapelit vedelty vähän sieltä päin mistä piti, eikä sieltä mistä sovittiin. En ole itse asiassa löytänyt koko huoneistosta vielä yhtäkään kohtaa, mikä olis parantunut tässä remontissa. Paitsi se itse viemäri ja uudet vesijohdot.

      Kannattaa varmaan välttää tuota Fira palvelua, jos haluaa kovalta vitutukselta välttyä. Ihmettelen, että pitääkö tästä asunnon pilaamisesta oikein maksaakin vielä jotain.. Arvio n. 900e/m2

    • Älkää luottako Firaan!!! Vaatikaa kaikki sovittu kirjallisena. Älkää hyväksykö lopputarkastusta ennen kuin kaikki korjaukset on tehty. Riitauttakaa lasku, älkää maksako ennen kuin kaikki tuotteet on saatu ja työt tehty oikein.

      Muutamia kokemuksia Firan työstä huoneistomme osalta:

      1. Kpyhuoneen samanlaisten vastakkaisien seinien laatoitus ei ole peilikuva. Laatta 200x400 cm ja toinen seinä alkaa vajaalla laatalla. Ei osata laatoituksen perusasioita.

      2. Lattian kaadot päin per*****. Fira korjasi kerran, mutta ei tullut kuntoon.

      3. Keittiö uusittiin keittiöfirman toimesta ja kuvat lähetettiin Firalle putki- ja sähkötöitä varten. Vesiputket oli vedetty niin, ettei keittiötä voinutkaan rakentaa suunnitelman mukaan. Allas oli suunniteltu Firan neuvosta vanhaan paikkaan. Uudet putket kuitenkin vedettiin parin metrin matkalta sillä seinällä, johon piti asentaa lattialle jääkaappipakastin ja astianpesukone. Fira ei vaivautunut ilmoittamaan putkivedoista ja hyvässä uskossa kalusteet tilattiin. Tilanne selvisi putkiremontin jälkeen kun uutta keittiötä piti alkaa asentaa. Himppasen otti pannuun!! Jouduimme maksamaan sopimattomat kalusteet ja tilaamaan uudet. Fira teki myös sähkötyöt ensimmäisen suunnitelman mukaan. Uusiksi meni nekin. Kustannukset karkasivat ja jouduimme ottamaan lainaa.

      Fira joutui korjaamaan myös väärään kohtaan asennetut kattospotit, kph:n kaapin ja pyyhekoukuston. Kaikki asennusmitoitukset oli luettavissa kuvista, mutta niitä ei ilmeisesti vilkaistukaan. Luulisi jatkuvan korjaamisen tulevan kalliiksi.

    • Täällä parhaillaan menossa Firan putkiremppa ja en voi kyllä suositella. Työnjohtajana on joku nuori tyyppi, joka ei saa noita virolaisia työmiehiään kuriin yhtään. Asukkaat eivät pääse aamuisin töihin tai päivällä kotiin, kun työmiesten autot tukkii pihan ja parkkikatokset. Kulkuväylät tukitaan niin, että kotiin ei pääse kuin metrisessä hangessa kahlaamalla. Vaihtoehtoisia tapoja toimia kyllä olisi, mutta asiakastyytyväisyys ei kiinnosta pätkääkään. Jo valmistuneissa asunnoissa on niin naurettavia virheitä, että kukaan täysijärkinen ei sellaisia onnistuisi tekemään muuten kuin kiusallaan. Hyvä, että tuli luettua täältä varoitukset, niin tietää viedä omaisuutensa turvaan ennen oman asunnon remppaa.

    • Hei, Espoossa Firan putkiremppaa menossa ja en voi yritystä suositella missään tapauksessa! Lähes kaikki on mennyt pieleen. Firan käyttämät työmiehet eivät ole ammattilaisia. Aikataulut eivät pidä. Asukkaiden omaisuutta on tuhottu ja nyt rikottuja pintoja, ovia ja lattioita ei olla korjaamassa. Meillä ei ole ikinä ollut näin paljon vuotavia putkia ennen Firan saapumista.

      • Myös tässä naapurikaupungissa on huonoja kokemuksia Firasta

        Muutama ohje, jolla Firan kanssa pärjää.

        1. Älkää valitko Firaa tekemään putkiremonttianne.

        2. Jos Fira kuitenkin tulee, niin...

        3. Älkää jättäkö asuntoon mitään, ei siis yhtään mitään!

        4. Kuvatkaa ja videoikaa asuntonne tarkasti, jokainen seinä, lattia, katto, ovi, Eli aivan kaikki

        5. Kun pääsette takaisin asuntoonne, niin uusi kuvauskierros, jossa kuvaatte myös kaikki
        uudet kalusteet, putket yms.
        Voitte todistaa, että vauriot eivät ole tulleet takaisin muuton jälkeen.

        6. Kun tuotte tavaranne takaisin asuntoonne, niin suosittelen, että joku on AINA paikalla, kun korjausmiehiä käy paikalla, on normaalia, että mies käy aamulla ja poistuu, mutta jättää asunnon ovet auki ja palaa vasta iltapäivällä.
        Vakuutus ei korvaa mitään, koska ei ole murtojälkiä.

        7. Fira mainostaa, että puutteet korjataan 3 viikon kuluessa, älkää pettykö, jos kolmessa viikossa kukaan ei edes tule käymään, varautukaa 3 kuukauteen.

        8. Kun keskustelette työjohdon kanssa jostain, niin varautukaa siihen, että olette "ymmärtäneet väärin" tai "muistatte väärin".
        Eli kaikista pitää jäädä teille kirjallinen dokumentti.

        9. Kun asia ei työjohdon kanssa etene, niin helposti tulee mieleen lähteä "ravintoketjua" ylöspäin, tämä ei kuitenkaan kannata, johtoa ei ongelmanne kiinnosta.


    • Taloyhtiöillä ei ole ammattitaitoa sopimusten tekoon. Esim. viivästyssakko on YSE98 mukaan seuraava
      Jokaiselta työpäivältä, jonka urakan täyttäminen myöhästyy urakkasopimuksessa sovituista ajankohdista, tilaajalla on oikeus saada urakoitsijalta viivästyssakkoa sopimuksen määräysten mukaan. Ellei urakkasopimuksessa ole muuta mainittu, viivästyssakko on kultakin työ- päivältä 0,05 prosenttia, kuitenkin sivuja aliurakassa 0,1 prosenttia, arvonlisä- verottomasta urakkahinnasta. Viivästyssakko lasketaan urakan valmistumisen osalta enintään 50 työpäivältä ja välitavoitteineen enintään 75 työpäivältä. Tilaajalla ei ole oikeutta muuhun korvaukseen, ellei urakoitsija ole menetellyt tahallisesti tai törkeän tuottamuksellisesti.

      Voisi olla esim. 200€/pv/asunto, koska jos olet evakossa ja tehnyt määräaikaisen sopimuksen väliaikaisasunnosta niin voisit mennä hotelliin jos ei valmistu sovitusti

      Myös kannattaa palkata ulkopuolinen valvoja jolla ei mitään yhteyksiä urakoitsijaan, ja myös taloyhtiön hallituksesta valvoja. Hyvästä ja tiukasta valvojasta kannattaa maksaa

    • Meillä Fira on jotenkin sotkeutunut suunnitteilla olevaan putkiremppaan. Mites aikaisempien kirjoitusten maanvaivana olleet varkaudet yms vahingot on hoidettu? Onko Fira korvannut niitä? Onko poliisi saanut varkaita kiinni? Onko varkaat olleet Firan duunreita? Vieläkö HKR:n petosjutussa tuomittuja on Firalla duunissa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kulmunille koulutusta 50 000 eurolla

      Veronmaksajat maksaa https://www.is.fi/politiikka/art-2000006527878.html Näin niitä verorahoja käytetään
      Maailman menoa
      320
      3534
    2. No niin....Tiemaksut sitten tulee.

      Jopa 1000€ lisää kuluja autoilijalle. Näin se Suomi varmaan yrittää ylöspäin mutta muistaa pitäisi että se raha on taas pois muusta kulutuksesta.Jälle
      Maailman menoa
      128
      2951
    3. Miksi Halla-aho vaikenee USAn mellakoista?

      Johtuuko siintä että hän ei voi/saa kritisoida Putinia eikä Trumpia!?
      Maailman menoa
      179
      1915
    4. Kiitos elämä, Nala mutta vuokraluukkuun

      Miten noin menevä nainen voi ottaa koiran keskelle kaupunkia? Eikö edellinenkin koira annettu pois kun asuvat Eskon kanssa, eikä ollut aikaa hoitaa si
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1433
    5. Henkirikos

      Tietoa kenelläkään viime yön puukotuksesta..?
      Jämsä
      23
      997