Tilanne on tämä, että nyt 4kk:n ikäinen tyttömme on imenyt kuukauden päivät peukaloaan. Öisin olen pitänyt tumppuja kädessä, joka onkin auttanut hieman. Välillä tumput on yöllä lähteneet ja lutkutus jatkuu. Illalla nukkumaanmennessä imetyksen jälkeen, kun siirrän omaan sänkyyn, niin heti alkaa huuto, ellei ole tissi suussa tai saa hamuttua peukkua suuhun.
Päivisin en enää pidä tumppuja. Näin siksi, koska hän on löytänyt juuri kätensä, tutkii niitä ja kovasti yrittää tarttua leluihin. En halua siis, että tumput ovat tämän takia tiellä. Tuttia eikä pulloa esikoinen koskaan syönyt ja nyt toisen tytön kanssa olemme ajatelleet toimia samoin. Ja suositushan on muutenkin, ettei 3kk:n jälkeen enää kannattaisi opettaa tutille.
Nyt toivoisin teiltä kovasti neuvoja ja ohjeita siihen, miten peukalon imemisestä pääsee eroon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa? Olen kuullut sinapista ja valkosipulista, onko kellään kokemusta ja uskaltaako näin pienellä käyttää?
Kovasti toivon, että tämä olisi vain ohimenevä vaihe ja peukalon imeminen unohtuisi, kun oppii kunnolla tarttumaan esineisiin ja niitä tutkimaan.
Miten peukalon imemisestä eroon?
22
4580
Vastaukset
- 9+2
Mä en tajua et jos toisella on noin kova imemisen tarve niin miks ihmeessä et anna tuttia?! Siks kun et itse halua...
- Kyllä..
minä ainakin opettaisin tutille tuossa vaiheessa. Huomattavasti helpompi siitä on sitten aikanaan päästä eroon kuin peukalosta. En ole koskaan moista kuullut, ettei 3kk jälkeen kannattaisi tutille opettaa. Jos toisella on selkeästi kova imemisen tarve niin se ei kyllä lähde kuin imemällä.
- ei tuttia
Meillä saman ikäinen vauva joka myös syö peukaloa ja välillä koko kättä. Annan syödä. Annoin isosiskonkin syödä peukkua. Hän lopetti sen ihan itse ennen puolta vuotta, kun tuli muuta mielenkiintoista tekemistä käsille, eli oppi tarttumaan leluun, löysi jalkansa, kääntyili jne. Ei ollut enää aikaa syödä peukkua. Jos hän olisi jatkanut, olisin laittanut hanskat käteen.
Tuttia ei meidän taloon tule. Siitäkös vasta lapset tuleekin riippuvaiseksi ja pois ottaminen on tuskaa. Tutti on täysin luonnoton ja turha tavara. Kaverit ja sukulaiset on käskeny antamaan tutin, mutta en anna. Luulen vahvasti että tämäkin vauva lopettaa peukunsyönnin aika pian, kuten siskokin teki. Se on vain yksi ohimenevä vaihe.
Eikä missään nimessä sinappia tai valkosipulia noin pienen käsiin!!- ei tuttia
Pakko lisätä vielä, että moniko vauva lopettaa itsestään tutin syönnin puolivuotiaana? Ei yksikään vauva. Sitten ollaan täysin tuttiriippuvaisia ja yritetään epätoivoisesti saada 2-3 -vuotiaat nukkumaan ilman tuttia. Joo, ei meille sellaista taistelua, ikinä.
- llarppa
ei tuttia kirjoitti:
Pakko lisätä vielä, että moniko vauva lopettaa itsestään tutin syönnin puolivuotiaana? Ei yksikään vauva. Sitten ollaan täysin tuttiriippuvaisia ja yritetään epätoivoisesti saada 2-3 -vuotiaat nukkumaan ilman tuttia. Joo, ei meille sellaista taistelua, ikinä.
Kylla meidan poika lopetti tutin imuttelun, ei kyllakaan puolivuotiaana, vaan oli perati 8kk ikaa jo tuolloin. Ihan omasta tahdostaan, ei siis millaan tavalla vieroitettu.
- Kyllähän..
ei tuttia kirjoitti:
siitä tutista pitää vieroittaa jo ennen kuin vauva osaa sitä itse vaatia. Meillä tullaan vieroittamaan ennen kuin täyttää vuoden. Muutama päivä vieroituksessa menee, mutta kyllä meillä tutti on tällä hetkellä ainakin aivan ehdoton kun pojalla niin kova imun tarve. Tutin lisäksi imeskelee joskus myös sormia, pöydän reunaa, pöydän jalkoja, äidin käsivartta, ihan mitä suun eteen sattuu eksymään :) ja onhan se ehdoton esim. kirkossa ja muissa paikoissa missä ei vauvan itku ole kovin toivottavaa.
- teiän kanssa
sinäkin antanut vauva olla vauva etkä viedä vauvoille tarpeellista tyydytystä. Harmittaa nää... ei anneta tuttia...
meillä ei leikitä ja sotketa... lelut korkeella lastenhuoneessa vaan koristeena ja hiekkalaatikolla ei saa sotkee vaatteita... kylässä istutaan hiljaa sohvalla kädet ristissä ja osataan käyttäytyä... Mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa... Kyllä ne lapset siitä kasvaa ja oppii kaikki omaan tahtiin. - Kahden tytön äiti <3
teiän kanssa kirjoitti:
sinäkin antanut vauva olla vauva etkä viedä vauvoille tarpeellista tyydytystä. Harmittaa nää... ei anneta tuttia...
meillä ei leikitä ja sotketa... lelut korkeella lastenhuoneessa vaan koristeena ja hiekkalaatikolla ei saa sotkee vaatteita... kylässä istutaan hiljaa sohvalla kädet ristissä ja osataan käyttäytyä... Mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa... Kyllä ne lapset siitä kasvaa ja oppii kaikki omaan tahtiin.Rinta on paras imun kohde, eikä sitä todellakaan pidä viedä vauvoilta pois. Ja juuri nuo, joissa vauvojen ja lasten ei anneta olla omana itsenään. Meillä ollaan jo vuoden ikäisenä annettu lasista maitoa ja hyvin oppi sitä käyttämään eikä vahinkoja ole juuri sattunut.
Ruokaa sai itse opetella myös syömään, sillä mitä nuo pienet sotkut haittaa, sillä nehän ovat "pakollisia" jotta motoriikka kehittyy ja lapsi pääsee kehittymään. Tavaroiden ollaan annettu olla omilla paikoillaan, näin lapsi oppii parhaiten, kun vain vanhemmat sanovat, mitä saa tehdä ja mitä ei.
Ystäväni on taas sellainen, että kaikki sivuun meilläkin laittaa, jotta heidän kaksivuotias tyttö ei "koheltaisi". Ruokalappu kaulassa ja nokkamuki edessä. Se jos mikä, laittaa kyllä sieppaamaan.
Kiitos kommentoimisesta, vaikkakaan et vastannut esittämääni kysymykseen alussa. Mistä lienee tulikaan mieleesi, mutta noihin olen itsekin kiinnittänyt huomiota. - ei tuttia
teiän kanssa kirjoitti:
meillä ei leikitä ja sotketa... lelut korkeella lastenhuoneessa vaan koristeena ja hiekkalaatikolla ei saa sotkee vaatteita... kylässä istutaan hiljaa sohvalla kädet ristissä ja osataan käyttäytyä... Mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa... Kyllä ne lapset siitä kasvaa ja oppii kaikki omaan tahtiin.Täh? Meidän lapset ei syö tuttia, mutta mistä ihmeestä nuo muut repäisit?
Todellakin meillä leikitään. Meillä hypitään vanhempien sängyssä, myllätään ja peuhataan. Ulkohaalarit on tehty kuluttamista varten eikä koristeiksi. Lapset nukkuu meidän sängyssä niin kauan haluavat. Ikkunat on täynnä sormenjälkiä ja seiniin on joku ehtinyt piirtää. Leluja on hujan hajan pitkin lastenhuonetta. Lastenhuoneen matto on sellainen että se on helppo pestä, sillä se sotketuu väistämättä kun maalataan vesiväreillä ja sormiväreillä. Meillä eletään lasten ehdoilla, tällä hetkellä tuntuu siltä tämä on enemmän lasten koti kuin meidän aikuisten. :)
Mutta kylässä ollaan nätisti, siitä en tingi. Olenpa julma äiti kun kylässä ei saa riehua enkä anna vauvalle tuttia. :)
- ÄitijaTyttäret
Anna imeä peukaloaan jos haluaa! Turha sille tutille on opettaa.. Meillä esikoinen aloitti peukalon lutkutuksen 3viikon ikäisenä ja sitä jatkui 2 vuotiaaksi asti, jolloin haettiin apteekista kynneliä jota laitettiin peukalon kynsiin. Kynneli siis maistuu pahalle, jonka seurauksena lapsi ei enää halua imeä peukaloa. Meillä vieroitus kävi ihmeen helposti.. Viikon verran laitettiin kynneliä joka päivä muistutukseksi ja siihen jäi peukalon imemiset. Tyttö tosin sai yöraudat vanhempana, en tiedä johtuiko hampaiden virheellinen asento peukalon imemisestä mutta vauva aika selvittiin huomattavasti helpommalla kun annettiin imeä..
- Kahden tytön äiti <3
että tulin kysymään ohjeita siihen, miten peukun imemisestä pääsee eroon, joten olisi vähintäänkin kohteliasta, että kysymykseen ei vastattaisi kysymyksellä. Koska se näköjään on tärkeää kysymykseen vastaamisen kannalta, niin en halua opettaa enää tutille, koska tähän mennessäkin ollaan pärjätty ilman. Jos saisin hyviä neuvoja, tuosta lyhytaikaisestakin peukuttelusta päästäisiin varhaisessa vaiheessa toivon mukaan eroon.
Tiedän, että on tiheän imemisen kausia ja missään nimessä en ole estämässä imemisen tarvetta. Kohdistan sen vain ennemmin sitten rintaan kuin tuttiin ja täten olisi siitä peukusta hyvä päästä eroon. Ja kyllä, olen valmis imettämään tässä vaiheessa niin usein kuin on vain tarve imemiselle. Yksi jo täällä sanoikin, että turhaan tulee tutista riippuvaiseksi ja sitten siitä yritetään saada vieroitettua, kun tavaksi kerran ollaan otettu. Sitten sitä usein syödään vielä 3vuotiaanakin ja sitä näkee usein katukuvassa.
Neuvolassa sanottiin muutama vuosi sitten, kun luulin peukun imemisen alkaneen esikoisella, (mutta se olikin vain lyhyt vaihe), että yli 3kk:n ikäiselle ei enää suositella tutin opettamista. Syytä tähän en tosin muista. - 5555
Kahden tytön äiti <3 kirjoitti:
että tulin kysymään ohjeita siihen, miten peukun imemisestä pääsee eroon, joten olisi vähintäänkin kohteliasta, että kysymykseen ei vastattaisi kysymyksellä. Koska se näköjään on tärkeää kysymykseen vastaamisen kannalta, niin en halua opettaa enää tutille, koska tähän mennessäkin ollaan pärjätty ilman. Jos saisin hyviä neuvoja, tuosta lyhytaikaisestakin peukuttelusta päästäisiin varhaisessa vaiheessa toivon mukaan eroon.
Tiedän, että on tiheän imemisen kausia ja missään nimessä en ole estämässä imemisen tarvetta. Kohdistan sen vain ennemmin sitten rintaan kuin tuttiin ja täten olisi siitä peukusta hyvä päästä eroon. Ja kyllä, olen valmis imettämään tässä vaiheessa niin usein kuin on vain tarve imemiselle. Yksi jo täällä sanoikin, että turhaan tulee tutista riippuvaiseksi ja sitten siitä yritetään saada vieroitettua, kun tavaksi kerran ollaan otettu. Sitten sitä usein syödään vielä 3vuotiaanakin ja sitä näkee usein katukuvassa.
Neuvolassa sanottiin muutama vuosi sitten, kun luulin peukun imemisen alkaneen esikoisella, (mutta se olikin vain lyhyt vaihe), että yli 3kk:n ikäiselle ei enää suositella tutin opettamista. Syytä tähän en tosin muista.tuskin pääsette mun pikkuveli 18 v. ja imee edelleen peukkua. mä ja mun isoveli syötiin tuttia päästiin 1veenä siit eroon. oma lapsi oli 9kk kun annettiin tutti hiiri vauvoille
- äly_hoi
Kahden tytön äiti <3 kirjoitti:
Neuvolassa sanottiin muutama vuosi sitten, kun luulin peukun imemisen alkaneen esikoisella, (mutta se olikin vain lyhyt vaihe), että yli 3kk:n ikäiselle ei enää suositella tutin opettamista. Syytä tähän en tosin muista.Tutin voi ottaa pois -peukaloa ei! Tutti ollaan vieroitettu kaikilta kolmelta n. 1,5 vuotiaana (pari yötä itkua tästä syystä, päivisin ei enää huolittu vuoden jälkeen). Hampaat ovat kunnossa, toisin kuin peukun imijöillä. Hammaslääkäri sanoi että peukalo on mahdoton "oikomiskoje" eli hampaat menevät aina väärään asentoon. Tutilla sitä ei saa sillä tavoin pilattua. Tuttia saisi imeä jopa 2 vuotiaaksi ilman huolia.
- vksjhfhhhsf
Meillä unohtui peukalon imeminen,kun tyttö oppi tarttumaan leluun ja muut touhut alkoivat kiinnostaa enemmän. Yritimme tuttia opettaa neljän kuukauden iässä,mutta huonolla menestyksellä. (Kun kaikki sitä tuttia suositteli). Minun vinkki on, että anna imeä niin paljon kun haluaa! Tuon ikäistä on vaikea opettaa pois ja miksi pitäiskään: imeminen on yksi tärkeimmistä hengissäpysymisen taidoista.
- imemistä
Vauvoilla on luontaisesti imemisvietti. Tarve imee, turvaa oloa.
Antaisit tutin niin unohtuu peukalo. Tutista pääse myöhemmin eroon kun pikkuhiljaa harjoitellaan ja "keijut vie tutit kun on jo niin iso poika/tyttö). Peukalosta on hankalampi päästä eroon sitä kun et voi ottaa pois ja piilottaa. Antaisit vauvan olla vauva ja käyttää tuttia, se kuuluu vauvan perusjuttuihin. Vauva on vain kerran vauva..- Totuuksia....
Mitäs vikaa siinä itse rinnassa on? Turhan moni lykkää sen tutin suuhun aina, kun toinen hiemankin inahtaa. Kyllä se vauva on vauva, vaikka tuttia ei söisikään. Kyllä imun oikea kohde on se rinta kuitenkin. Mutta tässä sen taas näkee, että nykyään ihmisillä on vain hirveä kiire päästä pois imettämästä ja lykätä ennemmin sitä tuttia ja tuttipulloa, että pääsee ite tekemään kivoja juttuja. Tässä, jos missä menee vikaa eikä tällöin "vauva saa olla vauva". Nauttikaa hyvät ihmiset siitä imettämisestä! Ei sitä imettämistä tarvii jättää, vaikkei maitoa enää tulisikaan. Vauva nauttii joka tapauksessa äidin läheisyydestä.
- äitykkäliini
Osasitpas osuvan kysymyksen kysyä! :) Meillä kohta 4kk tyttö on alkanut imeä peukkua aina silloin tällöin. Tuttia ei käytä, täysimetyksellä ollaan. Aina kun peukku on suuhun mennyt, olen (huomatessani) ottanut sen pois. Tuttia ollaan kokeiltu antaa, koska itse ajattelemme, että mielummin tutti, kuin peukku. Tutista on helpompi kuitenkin vieroittaa kun sen saa piiloon. Tutti yleensä lentää kaaressa irvistysten kera, tai sitten tyttö tunkee peukun tutin "välistä" suuhun, jolloin tutti tippuu. Kyllä se näköjään keinot keksii ;) Rintaa annan imeä aina kuin tyttö sitä vaikuttaa haluavansa.
Vastauksestani ei tainnut olla mitään apua/vastausta kysymykseesi, mutta kerroin oman kokemukseni. :)- Kahden tytön3 äiti <
kuitenkin vastauksestasi, sillä auttoi sen verran, että tiedän etten ole tosiaan yksin asian kanssa. Muutamat kun ovat vain kokeneet täällä tehtäväkseen tuomita, kun en anna tuttia... Ja senkin kun olen täällä saanut selittää syyn kahteen eri otteeseen. Tuntuu pahalta, kun "joutuu" perustelemaan ja kuitenkaan ei sitten saa joiltain asiallista vastausta.
Kommenttisi oli lisäksi kaikinpuolin asiallinen :). Täytyy miettiä mitä tässä sitten tekisi. Muutamana yönä olen huomannut/havahtunut kuulemaan, että peukku menee suuhun muutamia kertoja yössä, mutta ottaa sen hetken päästä pois unissaan. Voisikohan olla, ettei se tuo sitä tarvittavaa tyydytystä imemiseen tms.?
Sitä tuttia kun ei näin vanhalle haluaisi opettaa enää. Neuvolassa muutama vuosi esikoisen kohdalla tosiaan sanoivat sen rajan olevan 3kk:tta, jonka jälkeen ei tutille kannattaisi opettaa. Voi kun vain muistaisin mikä se syy on... Täytyy parin viikon päästä 5kk neuvolassa muistaa kysyä sitä. - uylö
Kahden tytön3 äiti < kirjoitti:
kuitenkin vastauksestasi, sillä auttoi sen verran, että tiedän etten ole tosiaan yksin asian kanssa. Muutamat kun ovat vain kokeneet täällä tehtäväkseen tuomita, kun en anna tuttia... Ja senkin kun olen täällä saanut selittää syyn kahteen eri otteeseen. Tuntuu pahalta, kun "joutuu" perustelemaan ja kuitenkaan ei sitten saa joiltain asiallista vastausta.
Kommenttisi oli lisäksi kaikinpuolin asiallinen :). Täytyy miettiä mitä tässä sitten tekisi. Muutamana yönä olen huomannut/havahtunut kuulemaan, että peukku menee suuhun muutamia kertoja yössä, mutta ottaa sen hetken päästä pois unissaan. Voisikohan olla, ettei se tuo sitä tarvittavaa tyydytystä imemiseen tms.?
Sitä tuttia kun ei näin vanhalle haluaisi opettaa enää. Neuvolassa muutama vuosi esikoisen kohdalla tosiaan sanoivat sen rajan olevan 3kk:tta, jonka jälkeen ei tutille kannattaisi opettaa. Voi kun vain muistaisin mikä se syy on... Täytyy parin viikon päästä 5kk neuvolassa muistaa kysyä sitä.Meillä poika ei suostunut syömään tuttia vaikka yritin, alkoi 4kk ikäisenä väsyessään imemään peukaloa ja jatkuu edelleen, ikää 1v4kk ja meinaan n 2v kieppeillä käydä ostamassa kynneliä jos ei muuten lopeta peukalon syömistä sitä ennen.
- peukaloliisa2
mulla on 4vuotias likka joka lopetti ajat sitten tuttipullon mutta on nyt alkanu imemään peukkua öisin,mites siit pääsee eroon ku ei auta citruunan maku peukussa
- ..........
Chili auttaa
- lvo
Lapsella on luonnostaan tarve imeä ja tämä tarve tulisi tyydyttää. Peukalon imemisestä ei ole mitään haittaa, lapsi tyydyttää imemisen tarvettaan ja on löytänyt peukalonsa ja tällätavoin oppii viemään esineitä suuhun, mikä on aivan normaalia kehitystä. Pieni lapsi vie kaiken suuhun, lelut jne ja se on lapsen tapa tutustua maailmaan ja samalla opettaa syömisen alkeita. Peukalon imeminen loppuu usein kun vauva löytää käsilleen muuta puuhaa ja ennen vuoden ikää lapsen voi vieroittaa peukalosta. Sinappia tai muuta ei 3kk ikäisen peukaloon saa laittaa, kuten joku täällä pohti. Sinä kun et tiedä meneekö se peukolo seuraavaksi silmään vai suuhun ja tuskin itsekkään haluaisit silmääsi sinappia vai kui kuinka;)
Tumput on hyvä keino vieroittaa lapsi, pari päivää menee totutellessa ja sitten lapsi unohtaa koko asian. Sama tutin kanssa. Tutti pois ja lapsi itkee asiaa muutaman päivän kunnes tajuaa ettei tutti tuli takaisin. Pitää olla jämäkkä ja muistaa, että asia on lapsen omaksi parhaaksi.
Puolen vuoden ikäiselle alkaa jo tulla hampaitakin ja tämä lisää tarvetta saada suuhun tavaraa hillitsemään kutinaa. Purulelut ja kylmät ruoat ovat tällöin hyviä esim. jääkaapissa olleet melonin palat tai kurkkutikut, omasta mehusta tehdyt mehujäät, ikenet rauhoittuvat kun saavat viileää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202313Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2361739Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071267- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh34666