Squeeze amd64 netinst?

exergy

Onko kenelläkään kokemuksia miten tuo Squeezen 64-bittinen AMD-versio toimii? Ajattelin nyt siirtyä pikkuhiljaa 64-bittiseksi kun konekin on jo vuosia ollut siihen kykenevä, tähän asti olen vältellyt 64-bittisiä kaikissa jakeluissa mutta jokos aika olisi kypsä? Ei viittis hirveesti nääs tapella, että toimiiko OOB kuinkakin?

20

626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5I9JLBe43N

      64 Bittinen Lenny on pyörinyt aivan mukavasti ilman kummallisempia ongelmia. 64-bittinen Flashpayer oli aluksi kateisa. Nykyään sekin on backportsin listoilla. Ei ole syytä epäillä että tulevassa 64-bittisessä olisi sen kummemmin vaikeuksia.

      Siitä ei ole tietoa paljonko enemmän 64 bittinen syö muistia mutta tuskin sillä on väliäkään. 64-bittinen kun asennetaan yleensä yli 3-4 gigan koneisiin.

      • Mulla on tässä tuo 4 kikaa, Lenny on 32-bit mutta bigmem-ytimellä. Meinaan että jos jyräisin Lennyn puhtaalla Squeeze64-asennuksella, onko järkeä?


    • debianisti

      Aivan loistavasti pyörii tämä squeeze 64bit amd versio. Muutamia puutteita vielä löytyy, lähinnä pelipuolelta esim pysol on vielä kääntämättä, mutta eipä haittaa. Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen. Antaaksi mutta olen tietämätön, mikä on OOB ?

      • debianisti

        Voihan nenä noita kirjoitusvirheitä; piti siis olla "Anteeksi" . Mutta jatkanpa, onko kyse OpenOfficesta, jos niin se pelaa ihan ok.


      • debianisti kirjoitti:

        Voihan nenä noita kirjoitusvirheitä; piti siis olla "Anteeksi" . Mutta jatkanpa, onko kyse OpenOfficesta, jos niin se pelaa ihan ok.

        Ei ole kysymys Open Officesta.

        OOB tarkoittaa "Out of the Box" eli "suoraan laatikosta otettuna" ts. kun systeemin asennetaan niin toimiiko ikäänkuin heti. Jos ei ole OOB niin täytyy säätää ja asennella kaikenlaista lisäpalikkaa että saa toimimaan järjellisesti. Esim. kahvinkeitin toimii OOB mutta windows ei oikeastaan koska siihen yleensä pitää asentaa kaikenlaista lisärojua, toki suoraan kaupasta kiikutetut esiasennetut windowskoneet toimivat OOB koska laitevalmistajat ovat ne säätäneet kasaan joskin tuostakin voi olla eri mieltä, yleensä niitä koneita joutuu edelleen säätämään turhan paljon ennen varsinaista käyttöä. Debian ja Ubuntu toimivat asennuksen jälkeen sen sijaan melkoiseen OOB ellei ole jotain kehnoja laitteita joihin joutuu koluamaan ajureita.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Out_of_the_box


      • exergy kirjoitti:

        Ei ole kysymys Open Officesta.

        OOB tarkoittaa "Out of the Box" eli "suoraan laatikosta otettuna" ts. kun systeemin asennetaan niin toimiiko ikäänkuin heti. Jos ei ole OOB niin täytyy säätää ja asennella kaikenlaista lisäpalikkaa että saa toimimaan järjellisesti. Esim. kahvinkeitin toimii OOB mutta windows ei oikeastaan koska siihen yleensä pitää asentaa kaikenlaista lisärojua, toki suoraan kaupasta kiikutetut esiasennetut windowskoneet toimivat OOB koska laitevalmistajat ovat ne säätäneet kasaan joskin tuostakin voi olla eri mieltä, yleensä niitä koneita joutuu edelleen säätämään turhan paljon ennen varsinaista käyttöä. Debian ja Ubuntu toimivat asennuksen jälkeen sen sijaan melkoiseen OOB ellei ole jotain kehnoja laitteita joihin joutuu koluamaan ajureita.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Out_of_the_box

        Mutta siis kiitos tiedosta, minäkin pistän sitten tuon squeezen 64-bit seuraavaksi kun päivitän debiania, ehkä jo lähipäivinä.


      • exergy kirjoitti:

        Mutta siis kiitos tiedosta, minäkin pistän sitten tuon squeezen 64-bit seuraavaksi kun päivitän debiania, ehkä jo lähipäivinä.

        Pieni säätäminen ei siis haittaa että vaikka joutuisin jotain ajuria vähän katselemaan mutta meinasin siis että jos on oikein buginen ja jatkuvaa kiukuttelua niin semmoista en halua, toisinaan sellainen voi olla mielenkiintoinen haastekin mutta tällä hetkellä ei ole aikaa käydä voimistelemaan sellaisien jakeluiden kanssa.


      • debianisti
        exergy kirjoitti:

        Pieni säätäminen ei siis haittaa että vaikka joutuisin jotain ajuria vähän katselemaan mutta meinasin siis että jos on oikein buginen ja jatkuvaa kiukuttelua niin semmoista en halua, toisinaan sellainen voi olla mielenkiintoinen haastekin mutta tällä hetkellä ei ole aikaa käydä voimistelemaan sellaisien jakeluiden kanssa.

        Joutunut minkäälaiseen säätörumbaan, kaikki on toiminut ihan ok. Itse kuitenkin rukkaan aina sen verran, että voin kaverin kanssa käydä toistemme koneilla, mutta se ei liene sitä mitä tässä kohdassa tarkoitat säätämisellä. No, jokaisella lienee myös omia tarpeita joidenkin ohjelmien suhteen, pitää asentaa joku toinen poltto-ohjelma, toinen/kolmas selain/postiohjelma jne. Esim itse käytän mutt-postia ja se on aina ensin viilattava, tosin vanhasta voi aina hakea valmiit "säädöt". Summasummaarum, asenna pois ihan hyvä jo nyt.


      • debianisti kirjoitti:

        Joutunut minkäälaiseen säätörumbaan, kaikki on toiminut ihan ok. Itse kuitenkin rukkaan aina sen verran, että voin kaverin kanssa käydä toistemme koneilla, mutta se ei liene sitä mitä tässä kohdassa tarkoitat säätämisellä. No, jokaisella lienee myös omia tarpeita joidenkin ohjelmien suhteen, pitää asentaa joku toinen poltto-ohjelma, toinen/kolmas selain/postiohjelma jne. Esim itse käytän mutt-postia ja se on aina ensin viilattava, tosin vanhasta voi aina hakea valmiit "säädöt". Summasummaarum, asenna pois ihan hyvä jo nyt.

        joo, asennan lähipäivinä, thx.


    • Odottelen nyt sen verran että tuo kohua aiheuttanut bugi saadaan korjattua vaikkei se sinänsä minulle mitään uhkaa aiheutakaan. Kyseessä kuitenkin kernelpäivitys niin parempi odotella sitä korjattua, ei ainakaan se aiheuta mitään hässääkkää sitten saapuessaan.

      • 5I9JLBe43N

        Testiversion riemuja. Vakaaseen korjaus tuli jo viime viikolla.


    • -yxvaan-

      Mulla on ollut Ubuntu jo varmaan 4v 64-bittinen ja kokeiludistrot sen jälkeen asentanut 64-bittisenä jos mahdollista enkä ole havainnut mitään vikaa.

      Ubuntu on toiminut hyvin ja ohjelmat olen asentanut pääasiassa Ubuntun lähteistä ja kaikki on toiminut ok.

      • -yxvaan-

        Niin ja tää Lennykin on 64-bittinen, en ole havainnut mitään ongelmia... pitäisikö olla?


      • -yxvaan- kirjoitti:

        Niin ja tää Lennykin on 64-bittinen, en ole havainnut mitään ongelmia... pitäisikö olla?

        Enpä tiedä kun ei ole kokemuksia, tässä ajan mittaan vaan lueskellut että joitakin ongelmia on 32-bittisen softan kanssa ja esim. flash oli kai aika pitkään aika toimimaton. Tämä on vaan mielikuva eikä pohjaudu mihinkään sen syvempään selvittelyyn. Vaikka käytän flashblockia niin haluan sentää toisinaan katsella jotain flashjuttuja kuten youtube, kun ei tuo html5 sisältökään vielä ole aloittanut rynnäkköä.

        Squeezen ajattelin kuitenkin asentaa jo valmiiksi, 32-bittisenä se onkin useammassakin koneessa eikä siinä ollut mitään probleemia,en tosin ole moneen aikaan buutannut niitä kun sähköt ja monet muut rensselit on remontin takia olleet pois paikoiltaan. Lennyn tuki kuitenkin loppuu sen verran aikaisemmin että suoraan Squeeze, kai mä jotain osaan korjata jos sen kanssa tulee jotain häikkää.


    • zvzsvgsd
      • 1NfYe

        Ei noita ketkutteluefektejaä viitsi pirukaan katsella.


    • stefanbo

      Debian Squeeze Xfce, AMD 3000 , giga muistia ja Radeon 9600.
      Eilen tuuppasin koneeseen tyhjän kiintolevyn ja työkuntoon saattaminen varmuuskopioiden palautuksineen kesti noin 6h.
      Mutta ei tämä nyt suju edelleenkään vaikka jo 6 vuoden ajan on ollut jatkuvasti jonkinlainen Debian kokoonpano nurkassa hurisemassa, noita hemmetin pieniä ja ärsyttäviä pikkuvikoja riittää, kun ei osaa niitä korjata eikä ymmärrä.

      Webbisivun vieritys on karsean hidasta ja tökkivää (CPU 100%), Iltalehden etusivu pahin vaikka Opera (10.63) suodattaa sieltä mainokset, Iceweasel scrollaa huomattavasti paremmin, mutta ei hyvin sekään.

      Vapaa flash-installer aiheuttaa esim youtubessa ja areenassa selaimen kaatumisen kun koittaa fullscreeniä, adoben omalla tämä ongelma poistuu. Katsomo toimii Iceweasel mediaplayerconnectivity vlc yhdistelmällä.

      Ja tuo helvetin Radeon...
      Tämä lahjakone tuli samanlaisella kortilla jonku joskus suutuksissani pilkoin kappaleiksi, sitä en saa toimimaan 3D kiihdytyksellä, saatikka TV_outilla, ja tämän 64-bittisen Squeezen kanssa ei edes ATI:n oma catalyst ala tekemään .-deb pakettia.

      Käynnistysvalikossa oleva Synaptic kuvake ei tee mitään, pitää mennä konsolini ja roottina komentaa synaptic :DDDD

      • Olen asentamassa squezea koneeseen AMD 3100 1Gt RAm ja Radeon 9200LE joten huomenna, tai ylihuomenna viimeistään riipuen muusta ohjelmastani, voidaan vertailla asennuksia. Palataan siis asiaan lähivuorokausina.

        Tuosta tulee dual-boot ja wintoosan päivityskuviot ovat myös kesken, sen jälkeen pistän squeezen rinnalle.


    • --ddd--

      Meni aikaa enen kuin edes löysi oikean sivun mutta kun yrittää ladata niin "The requested URL /cdimage/squeeze_di_beta1/amd64/iso-cd/debian-squeeze-di-beta1-amd64-netinst.iso was not found on this server."
      Eikä muutkaan vaihtoehdot, vain Testing versiota pystyisi lataamaan?
      http://www.debian.org/devel/debian-installer/

      • Johtuu kai siitä että on edelleen testing-versio mutta toimii oikein hienosti. Update-Manager kyllä pyrkii näköjään sekoilemaan ja samaa ongelmaa oli aiemminkin mutta sen voi ohittaa synapticilla. Tässä se nyt toimii, on toiminut jo.. tarkistan.. no kuukauden tämä 64-bittinen versio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe