Kissa vinkuu kokoajan ruokaa

4+15 = ?

Olisiko kenelläkään neuvoja miten saisin kissan kuriin? On pian parivuotias leikattu kollikissa joka on ollut sisäkissana koko elämänsä. Ongelma on, että se vinkuu jatkuvasti ruokaa. Kissalla on aina tarjolla kuivaruokaa ja pehmeää ruokaa se saa monta kertaa päivässä. Kuivaruuan merkkiä en muista, mutta pehmeä on Latzia, joka on kissani suurta herkkua. Välillä saa purkista ja välillä annospusseja. Kissa huutaa aina ruokaa, kun keittiössä käyn. Jos satun sille sitä antamaan, ei se aina edes syö sitä. Siihen jää kalliit ruuat kuivumaan. SItten kun ruuat on kuivunu, niitä nuuhkitaan ja taas aletaan huutamaan lisää. Alkaa käymään jo hermoille, vaikka muuten kiva kissa onkin. Jos en joka kerta anna sille ruokaa (niinkuin en annakaan), niin se alkaa surkeena huutelemaan keittiössä tyyliin "kaikki mulle ja heti".

Aina kun jääkaapin ovi aukeaa, niin tullaan viereen kitisemään. Joskus tuli jopa kesken syönnin ruokakupiltaan kitisemään kateellisen näkösenä, kun itselleni otin ruokaa. Sillon alkoi suoraan sanottuna vituttamaan. Ton touhut on menny ihan överiks. Olen yrittänyt jättää sitä huomioimatta ja osittain se on auttanutkin. Joinain päivinä se tajuaa ettei ruokaa tule kokoaikaa ja joinain päivinä se on taas ihan mahdoton. Kissa on normaalipainoinen ja syö ihan niinkuin muutkin kissat. Ongelmana on vain se, että ruokaa pitää olla kupissa kuivumassa kokoajan vaikkei sitä edes syötäisi.

Tuo ruokahan on tavallaan aika arvokasta (yli euron purkki) eikä mulla ole työttömänä varaa ostaa montaa purkkia vaan siks että sais heittää osan roskiin ruokakupin kautta. Joskus laskin että menee kissanruokiin viikossa jopa enemmän kuin omiin ruokiini. Mikä tuohon auttaisi?

Mukana tuossa tietty saattaa olla huomionhakusuuttakin, vaikka yritänkin huomioida (leikkiä ja rapsutella) päivittäin. Muutenkin jos teen jotain, juttelen sille ääneen tekemisiäni ja se kiltisti kuuntelee vieressä :)

Voisiko syynä olla se, että tuon entinen omistaja tuntui tarjoavan sille vain halvinta kuivaruokaa? Leluja ei ollut tuskin lainkaan. Kun otin tuon kissan kaverikseni, niin se on saanut paljon leluja (ja jopa oppinut leikkimään yksin!) ja vähän lihaa luidensa ympärille, oli nimittäin aika ruipelo tänne tullessa. Ehkä tässä onkin kyse vain jonkinlaisesta ahneudesta, vai mitä mieltä olette? Oli tuo kuitenkin aika iso ja monipuolinen muutos ruokailun suhteen (ja parempaan päin vaikka itse sanonkin). Nyt kuitenkin olisi tärkeää kummankin kannalta, että saataisiin nämä hommat edes vähän järkevämpään muotoon ja vinkkejä otetaan vastaan.

18

7269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wader..

      luulen,että kissasi kuitenkin kerjää enimmäkseen vain huomiota ja että sillä on tylsää.
      pidä tiukasti kiinni ruoka-ajoista,älä anna väliaika herkkuja tai muuta ja vietä enemmän aikaa kissasi kanssa,leiki-puuhaile-ja keksi sille virikkeitä.Eikä huomiota silloin jos se huutaa.

    • sfffffd

      varmaan suurinpirtein paljonko kissasi syö päivässä. Tarjoa vain se määrä tiettyinä aikoina jotka olet määrännyt etukäteen. Itselläni mouruava kolli kans joka on nyt oppinut ettei ruokaa tipu enkä lähesty ruokakuppia ruoan kanssa ennenkuin herra on hiljaa. Jos tulee naukasu pakitan takaisin.

      Vesiruiskepullo on myös ollut käytössä, vaaraton mutta epämiellyttävä kuitenkin.. Mjau ja suihku.

    • H

      Vaikuttaa tosiaan enemmän huomion haulta kun oikealta nälältä;)
      Kissa kun on huomannut, että pyytämällä tulee aina ruokaa, niin voi kokeilla ihan vaan ajanvietteekseen, että minkäslaista ruokaa nyt olisi tarjolla. Saattaisiko olla että kissa on edellisessä kodissaan ollut nälissään ajoittain ja nyt kun ruokaa on saatavilla, varmistaa kerjäämällä ettei se lopu kesken? Yleensä tälläiset kissat on kyllä myös kovia ahmimaan ruokaa "varastoon" silloin kun sitä saavat.
      Suosittelisin että otat käyttöön säännölliset ruoka-ajat, aamiainen, lounas ja illallinen ( pikkuyöpala), mieluiten silloin kun itsekin ruokailet;) Kissa oppii pian, milloin ruokaa tarjoillaan ja todennäköisesti kerjääminen ruoka-aikojen välillä vähenee, kun pääsee rytmiin mukaan. Kannattaa kiinnittää huomiota laadukkaaseen ruokaan, proteiinirikas liha (broileri, possun sydän, nauta, kalat, riista...) pitää nälän kauan loitolla. Näitä voisi antaa vaihdellen vaikka päivällisellä, aamulla märkäruokaa ja illalla esimerkiksi pieni annos laadukkaita muroja, joita voi vaikka piilotella tai heitellä (esim. korkealle raapimapuuhun tai hyllyyn), jos kissasi nauttii "saalistamisesta" :)

    • kolli_koo

      Madota kolli ja tarjoa possunsydäntä joka sitkeänä antaa vähän tekemistä ja puoliksisulaneet kanansiivet myös, saanee eläinkaupoista halvemmalla pakasteena.

    • Mulla tekee kissa aivan samaa, eikä se kyllä mitään nälkää ole. Kunhan huomiota kerjää, kas kissani tekee samaa myös esim. vessassa käydessäni ;D Samanlailla se tulee vinkumaan ja mouruamaan vessan ovelle (asun yksiössä ja käyn ovi auki sillä a) vessani on miljoonasti liian pieni koppi ja b) kissalla on näin pääsy edelleen tahtoessaan laatikolle) kun sinne istahdan. Tai kun suihkussa käyn.
      Samanlailla kissani vinkuu huomiota usein kun koneella istun, se puskee jalkoihin ja yrittää syliin, ja siis mikäs siinä, kunhan tuo käsittää ettei aina onnistu. Yleensä se syliin pääseekin, välillä nostan pois ja se luovuttaa samatein että ok, ei nyt. (:

      Mutta siis niin, vietä enemmän aikaa kissasi kanssa ja totu siihen, että se tekee tuota vielä pitkään huolimatta siitä, otatko sitä paljon huomioon vai et. ;D
      Ja ne ruoka-ajat, itse olen _aina_ suosinut tiettyjä ruoka-aikoja kissallakin, näin tulee pidettyä laatikkokin siistinpänä kun osaa hieman varautua, mihin aikaa se kissa mahdollisesti sielä laatikolla käy.

      • Alkup. kirjoittaja

        Joo, oon huomannu että tuo on huomionhakuisuutta. Olen tehnyt kissalle säännölliset ruoka-ajat. Yleensä pehmeenä ruokana on latz-purkit ja ne pussit joita on siinä laatikossa. Yleensä kun annan sille pehmeetä ruokaa, niin yritän nimenomaan katsoa että annan vuorotellen eri makuja. Myös tonnikalaa annan mikäli kissa on osottanu esimerkillistä käytöstä ja totellu kiltisti. :D
        Sama juttu mullakin, että aina se on huutanu vessan oven takana kun siellä käyn. Ja todella kärsivällisesti odottaa sen takana. Nyt ruokasysteemi on saatu kuntoon, mutta tilalle on tullu uusi huomionhakusysteemi. Kissa alkaa heti huutamaan jos tulen koneelle vaikka se olisi juuri saanut paljon huomiota. En tiedä mitä pitäis tehdä, kun tosiaan jos ekaks huomioin kissaa puolisenki tuntia. Sitten 5 minuutin sisällä koneelle tulostani kissa alkaa huutelemaan. Ja kaikenlisäks yleensä kävelee toiseen huoneeseen huutamaan että sais mut nousemaan koneelta. On se kiva kun on seurallinen kissa, mutta oon pohjimmiltani aika erakkotyyppi ja suoraansanoen alkaa välillä ahdistamaan jos KOKO AJAN huomiota haetaan. Vaikka eipä siinä mitään, kyllä mä tosta silti tykkään enkä luopus mistään hinnasta. :D
        On vaan vähän heikko yhdistelmä tää ylisosiaalinen kissa ja epäsosiaalinen omistaja.... Toisaalta parempi toiki ku sellanen tylsä möllöttäjä joka makaa jossain piilossa ja kävelee 3 kertaa vuorokaudessa ruokakupin kautta takasin nukkumaan.


      • mun omalta
        Alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Joo, oon huomannu että tuo on huomionhakuisuutta. Olen tehnyt kissalle säännölliset ruoka-ajat. Yleensä pehmeenä ruokana on latz-purkit ja ne pussit joita on siinä laatikossa. Yleensä kun annan sille pehmeetä ruokaa, niin yritän nimenomaan katsoa että annan vuorotellen eri makuja. Myös tonnikalaa annan mikäli kissa on osottanu esimerkillistä käytöstä ja totellu kiltisti. :D
        Sama juttu mullakin, että aina se on huutanu vessan oven takana kun siellä käyn. Ja todella kärsivällisesti odottaa sen takana. Nyt ruokasysteemi on saatu kuntoon, mutta tilalle on tullu uusi huomionhakusysteemi. Kissa alkaa heti huutamaan jos tulen koneelle vaikka se olisi juuri saanut paljon huomiota. En tiedä mitä pitäis tehdä, kun tosiaan jos ekaks huomioin kissaa puolisenki tuntia. Sitten 5 minuutin sisällä koneelle tulostani kissa alkaa huutelemaan. Ja kaikenlisäks yleensä kävelee toiseen huoneeseen huutamaan että sais mut nousemaan koneelta. On se kiva kun on seurallinen kissa, mutta oon pohjimmiltani aika erakkotyyppi ja suoraansanoen alkaa välillä ahdistamaan jos KOKO AJAN huomiota haetaan. Vaikka eipä siinä mitään, kyllä mä tosta silti tykkään enkä luopus mistään hinnasta. :D
        On vaan vähän heikko yhdistelmä tää ylisosiaalinen kissa ja epäsosiaalinen omistaja.... Toisaalta parempi toiki ku sellanen tylsä möllöttäjä joka makaa jossain piilossa ja kävelee 3 kertaa vuorokaudessa ruokakupin kautta takasin nukkumaan.

        kolliltani. Huomiota hakee vaikka saisi sitä miten paljon ja kuinka paljon tahansa.
        Mutta olen huomannut että meillä tepsii jo sekin että kunhan höpöttelen hänelle niitä näitä ja touhuilen silti omiani :o). Tämä on herralle kelvannut mainiosti ja jossain vaiheessa kyllästyykin mun höpinöihin ja lampsii omille teille.


    • miukujat:::::::

      ...itselläni on tosiaan vasta ½ vuoden ikäiset kollikissat. toinen naukuu todella harvoin mutta toinen naukuu jatkuvasti. Annan aamulla niille liharuoan ennen kouluun lähtöä, ja heti koulun jälkeen toisen liharuoan ja iltapalaksi saavat raksuja kupin täyteen. Aiemmin oli raksuja koko ajan tarjolla mutta toinen kissani paisu niin paljon niin piti vähän rajottaa. Mutta tämä musta kissani naukuu jatkuvalla syötöllä. Monesti herään siihen, kun katson telkkaria naukuu sillonki, saavat ruokaa säännöllisesti, leluja on, huomioo annan päivittäin kummallekkin. Onko mitään konsteja millä saisi naukumista hieman vähemmäksi, otin kaksi kissaa senkin takia että niistä olisi seuraa toisilleen. Mutta mikään tunnu toiselle riittävän, alkaa olla jo pikku hiljaa mitta täysi tätä toista. Toinen kissa on aivan ihana ei nau'u turhasta, keksii kyllä "ilkeyksiä" ja hassujakin juttuja että naurattaa. kummatkin ovat ihania mutta tuo turha naukuminen käy hermoon.. Ideoita otan vastaan, naukumisen vähentämiseksi :)

      • miukujat:::::

        ...selitin huonosti tuon telkkari ym jutun siis teen mitä vaan niin se aina naukuu. Monesti tekee niin että kun se naukuu, se tuijottaa suoraan silmiin ja sit lähtee taapertaa kauemmaks ja naukuu ja naukuu.. outo kissa.. yritän itsekin kun menen keittiöön olla toisinaan huomioimatta ja olen myös opettanut kissoilleni että kun itse olen keittiössä ja syön nii ei ole asiaa (tiiän ei ole koiria mut kyllä ne on oppinut ) Pysyy meidän välitki sopuisampina :) Aamulla ymmärrän naukumisen kun haluaa ruokaa mutta ne ruoka-aikojen välissä seturha huutaminen on niin raivostuttavaa! :O


      • Anonyymi
        miukujat::::: kirjoitti:

        ...selitin huonosti tuon telkkari ym jutun siis teen mitä vaan niin se aina naukuu. Monesti tekee niin että kun se naukuu, se tuijottaa suoraan silmiin ja sit lähtee taapertaa kauemmaks ja naukuu ja naukuu.. outo kissa.. yritän itsekin kun menen keittiöön olla toisinaan huomioimatta ja olen myös opettanut kissoilleni että kun itse olen keittiössä ja syön nii ei ole asiaa (tiiän ei ole koiria mut kyllä ne on oppinut ) Pysyy meidän välitki sopuisampina :) Aamulla ymmärrän naukumisen kun haluaa ruokaa mutta ne ruoka-aikojen välissä seturha huutaminen on niin raivostuttavaa! :O

        Ahaa. Sillä on asiaa
        Se haluaa sinulta jotain. Mitä? Selvitä se.


    • Erja 69

      Minulla on 5 vuotias maatiais kissa se tekee samaa koko ajan se hotkii ruokansa jos annan enemmän se laattoittaa ne lattialle eli annan vähän ja usein
      en tiedä mikä kissaa vaivaa se on ollut mulla jo 4 vuotta se on otto kissa se oli eräällä opiskelijä tytöllä et eikös sillä ollut tarpeeksi ruokaa vai minkä takia sen kerjää koko ajan. Yöllä ärsyttää kun joutuu heräämään parhaista unista laittamaan ruokaa tai siivoamaan oksennuksia.
      Mutta kun annan usein ja vähän niin ruoka pysyy sisällä eikä se oksenna.

    • Anonyymi

      Kissa tarvitsee eläinproteiinia määrätyn määrän joka päivä. En muista määrää, mutta kasviproteiini eli valkuaisaine ei ole kissalle oikeaa ruokaa. Marketin kissanruoka ei ole siksi hyväksi. Jos sitä vaan syötetään, tulee liikaa sokereita el7 hiilihydraatteja ja kissa lihoaa. Kissa syö niitä liikaa saadakseen sen pakollisen eläinproteiininsa. Katsokaa tuoteseloste. Kunnollista lihaa on niissä vähän. Itse annan kissoilleni laaturuokaa eläinkaupasta ja lisäksi keitettyä suolatonta kalaa ja 69g lihaa päivässä.

    • Anonyymi

      Ihan vaikuttaa siltä,että kissallasi on ongelma,nimeltä stressi,joka johtuu elämänmuutoksesta ja tekemisen puutteesta.
      Miten usein ulkoilutat sitä?
      Ja mitä se ruoka on? Siis onko se kissan ruokaa? Lihoja,kanaa? Halvimmilla kissanruuilla joissa on viljaa,soijaa,hernettä melassia jne ei tee mitään,paitsi kissa sairastuu ellei pian,vuoden parin sisään.
      Kossanruoka on hyvälaatuista kun siinä on eläinraaka- aineita mieluummin 80-90 prosenttia.
      Silloin se syö vähemmän,kerralla,mutta saa slpivaa ravintoa eli ruoka ei maksa sen enempää kuin halpa ruoka.
      Ellei stressi,se pyytää sopivaa ruokaa. Kissan stressiä helpottaa,kun reviiri onbturvallinen,ja,ulkoilu turvsllisessa paikassa,akuuttiin kovaan stressiin on feliway hyvä.
      Liekö hanpaat kunnossa? Eli syökö raksuja kunnolla,ja tarkistathan jaluston välillä. Sen näkee itsekin,onko aihetra poistattaa hammaskiveä tai suussa vikaa muuten.
      Karvapallot. Kivuliaita vatsavaivoja. Oma kissani reagoi pieneenkin karvan määrään,muuttuu kiukkuiseksi ja huutaa. Näin kesällä ei ongelmaa,kun syö ulkoillessa ruohoja. Talvella millään ei meinaa kasvatettua ohraa ja kauraa syödä.
      Kissan mallas on vain kertakäyttöapu. Siinä on parafiiniöljyä joka lamaa suolistoa,ja sitä ei pidä antaa kuin hyvä annos hätäapuna.

    • Anonyymi

      Kirjoitin juuri. Mutta tärkeä lisäys. Kissan tulee saada ruokaa muutaman tunnin välein,syy on siinä,että kissan systeemit ravinnon suhteen on täysin erilaiset kuin muiden eläinten.
      Voit lukea kissan systeemeistä,netistäkin löytyy tutkimustietoa.
      Ja väitöskirjoja sun muuta. Omalla kissalla on laadukkaat sapuskat. Ehtaa lihaa,purkitettua oikeaa kanaa,tonnikala- katkarapua,sekä 90 prosenttia kanaa sisältävä kuivanappula.
      Kuivanappuloita aina automaatissa. Napsii aina muutaman kun pikkunälkä.
      Aamuvarhain purkkiruoka. Päivällä lihaa joka kolmas päivä. Illalla muutoin purkkiruoka,mutta lihapäuvänä pienempi annos.
      Kissa syö usein mielummin kuin ähkyyn.

    • Anonyymi

      Lohtusyämistä se ihmisekki harrastaa.Syö varsi suruusa ku menit nanuskat napsauttaan. Kissat ja ihmise lopetta juoksusa ton jäkee ja rupeen pankolle makaan ja lihoon.

    • Anonyymi

      Onko leikattu? Kissani muuttui vähän tuollaiseksi sen jälkeen. Epäilen sen liittyvän hormoneihin ja niiden puutteeseen.

    • Anonyymi

      Säännölliset ruoka-ajat pennusta lähtien. Periksi antaminen (liika lelliminen) ei hyödytä mitään. Kyllä ne siihen tottuu. Muistakaa että myös kissat lihoavat siinä missä ihmisetkin varsinkin kissoille (toki koirillakin) on leikkauksen jälkeen taipumusta lihota.

    • Anonyymi

      Kunnollinen viljaton ruoka. Ei oo koko ajan sitten eläinproteiinista pulaa. Ja virikkeitä! Onko tarha tai ulkoiluttaminen valjaissa mahdollista?
      Ja rakenna virikejuttuja. Esimerkiksi pahvilaatikoista, talouspaperihylsyistä, maitotölkistä...
      Kaikki kartonki-, ja pahvipakkaukset voi kierrättää ensin kissan juttujen kautta.
      laatikoista saa vaikka kipeilytalon. Kerrostalon...
      Kartonkihylsyistä virikeputkia joissa herkkua sisällä. Toinen pää maalarinteipillä kiinni täysin, toinen vain osittain kiinni. Hylsyt voi katkoa ja koota matalaan pahvilootaan niistä herkkujahtiviidakon.
      Voit myös ommella herkkupiilomaton muutamista vanhoista housuista, tms. Mattoon kiinnitetään suikaleita, kukin keskeltä, niin että muodostuu oikein kiva piilottelumatto kaikelle kivalle.
      Pallolelulle, raksuille...
      Vilkas, nuori, älykäs kissa vaatii seuraa, touhua. Sitä kiinnostavat kissojen maailman asiat, kuten suolistoa hoitavan ruohon syönti ulkona, lintujen näkeminen, myyrän rapina, jne asiat.
      Kiipeilypuu ikkunan lähelle, että näkee ulos. Tuo ulkoa tuoksuja: metsästä mustikan varpuja, heiniä, paitsi ei teräväreunaisia.
      Käpyjäkin voi tuoda leluksi. Ohuen oksan millä leikität- et piiskaa.
      Tässä nyt jotain. Kissa on aika vaatelias eläin. Ei se ole säilytettävä statusjuttu, se elää, haluaa tehdä asioita.
      sillä on tylsää. Se yrittää vielä kovasti saada sinut ymmärtämään, että se tarvitsee actionia.
      Oma kissani on, myös nuori leikattu kolli. Ja sangen viksu, ja sille pitää olla aika vaikeita virikkeitä jo välillä, kuten ns houdini-laatikko, mikä siis teipataan kiinni kun kissa on sisällä, siten, että kissalla on vain yksi mahdollisuus saada laatikko avattua.
      Yli vuosi sitten meni alle 10 sekuntia kun kissa oli ulkona. Käytän ulkona vapaapäivinä, aamuvarhain: se pitää kun kaupunki on vielä hiljainen, ja kiipeilee, kyylää lintuja, hoitaa reviiriä, syö tiettyjä ruohoja, ja ilahduttaa ihmisiäkin.
      On iso parveke, siellä kiipeilyjuttu, mikä on tehty oikeasta puusta, kuorimattomasta. Sen päällä voi tasapainoilla, kyylätä mitä tapahtuu, turvassa lasituksen sisäpuolella.
      Teen virikejuttuja itse usein. Kasvatan sille kauraa talvet, kesällä partsilla ohraa ja maissia.
      Leikitys on hyvin hauskaa, milloin vain jaksan, ja se pyytääkin itse.
      Raksut ovat virikeautomaatista, kaataa sen välillä, tai rolistelee kuin jassosta...
      Silti sille joskus iskee tylsyys, ja alkaa rapsia minua kynsillä.
      Annan joskus kananmunankin kieriteltäväksi lattialla. Joskus särkee itse ja syö. Lihat! Tuore raaka naudanliha saa kissaan vipinää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe