Tervepä teille. Löytyykö paikalta ketään, joka olisi itse tehnyt tai ostanut saunalautan? Pari vuotta mielessä on kytenyt ajatus saunalautan tekemisestä. Etenkin haluaisin tietoa miten olette suunnitelleet pesuvesien talteenoton ja tyhjennyksen. Tietoa/mielipiteitä kaipaisin myös moottori/ohjauksen järjestämisestä sekä paljonko olette laskeneet lautalle kantavuutta. Suunnitellun lautan koko olisi n. 3mx5m. Kantavuutta olen laskenut tälle alustavasti n.2400kg.
Saunalautta
5
1232
Vastaukset
Itse olen rakentanut kalastuslautan, jossa on n. 4m2 huone, jossa kamina. Kokemuksella voin sanoa että jos haluat liikutella lauttaa, on ehdottomasti oltava vain kaksi halkaisijaltaan riittävää putkiponttoonia, joista on päät viistetty. Jos laitat tynnyreitä tai useita putkia, ohjattavuus menee ja veden vastus kasvaa luvattoman suureksi. 3x5m on hyvä suhde lautan kokoon.
Moottori taakse ja keskelle ja tehoa tulee olla tuon kokoisessa mieluiten 8hv- Anonyymi
Työ ja onkimislautta rakenteilla. koko 3m x4m. Ohjattavuus ?
Aion laittaa 4hv moottorin. Käännettävän kölin nokkaan.
Pelaako ohjattavuus jollain lailla?
Kysyy: parta57 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysyy: parta57Hankala on ohjattavuus ainakin pelkällä perämoottorilla, köli tai peräsinversioista ei ole kokemusta. Meillä n. 3 x 6 m saunalautta ja siinä 20 hp Jammu. Hitaasti kääntyy ja verkkaista on matkanteko silläkin.
4 heppaisen kanssa saatat olla vaikeuksissa jo pienellä tuulella. Anonyymi kirjoitti:
Kysyy: parta57Jos moottori ei käänny, niin voit unohtaa ohjaamisen pienissä nopeuksissa. On olemassa syy siihen, että peräsin on potkurin takana.
Itse olen nähnyt kahden moottorin versiota. Se periaatteessa toimii pienemmilläkin nopeuksilla, kun toisella voi vetää ja toisella työntää. Mutta helpompaa on, jos on kääntyvä perämoottori.
- Anonyymi
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/veneily/saunalautat
tästä tarkempaa tietoa..
JV Iisalmi p.0400478700
A-ryhmän urakointia...sähkötyöt ympäri Suomea..evullisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1976861- 1592026
- 1131678
- 511380
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551228Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001064Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6977Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251944- 41919