Mitä leivän päälle?

tomppa2006

Eikös se nyt ole aivan se ja sama mitä laittaa leivälle, kovia vai pehmeitä rasvoja? Itselleni riittää monasti pelkästään kurkun siivut, ei tarvitse rasvaa ollenkaan. Joskus laitan voita tai margariinia, ihan mitä sattuu jääkaapissa olemaan ja miltä itsestä tuntuu, mitä minä haluan tänään syödä. Vaihtelu ja monipuolisuus merkitsee enemmän, sekä se ettei syö liikaa. Ei minulle ole koskaan ollut mikään kynnyskysymys, mitä rasvaa pitää käyttää.

86

3065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anjaniina.

      Oikea voi, Voimariini, tai joku tuorelevite.
      Eilinen oli omaleipoma sämpylä, voi, tuore kurkku ja hunajacurry kana.
      Aikas makoisaa.
      Kun syö vähän mutta hyvin, maksimoi nautinnon ;)
      Kaverit tuossa just veteli viinereitä naamaansa ja surkuttelivat tiukkaa linjaani.
      Aktivia ja tee ;)
      Ei mua surettanut, kun laskeskelin päässäni, kuin paljon turhaa ne mössäs :=)

      • tomppa2006

        Jotenkin tuntuu miesporukoissa myös nuo ruokakeskustelut ja painonhallintahöpötykset lisääntyneet. Suurinta ääntä pitävät suurimmat.

        Kunnon voi on ihan kunnon ruokaa, on aina ollut ja tulee aina olemaankin. Eivät raittius- ja ravintoihmiset saaneet minua luopumaan "sinisestä" maidostakaan ja siirtymään rasvattomaan. Juon sellaista maitoa mikä maistuu minulle hyvältä. Ja vain lasillisen päivässä.


      • 1+99

        kaverit?
        vai haluatko tuoda esille
        'näkymättömät ystäväsi'
        olet sinä anja aikamoinen :)


      • Anjaniina.
        tomppa2006 kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu miesporukoissa myös nuo ruokakeskustelut ja painonhallintahöpötykset lisääntyneet. Suurinta ääntä pitävät suurimmat.

        Kunnon voi on ihan kunnon ruokaa, on aina ollut ja tulee aina olemaankin. Eivät raittius- ja ravintoihmiset saaneet minua luopumaan "sinisestä" maidostakaan ja siirtymään rasvattomaan. Juon sellaista maitoa mikä maistuu minulle hyvältä. Ja vain lasillisen päivässä.

        Syksyllä on hyvä ottaa pois se pikkanen ekstra, jota kesän aikana tuli.
        Siks joutuu oleen melko tiukka itselleen.
        Mut ei se ole edes vaikeeta, loppujen lopuks.
        Ei kaikkee tartte saada.
        En minäkään ole luopunut mistään, kaikkea kohtuudella.


      • Anjaniina.
        1+99 kirjoitti:

        kaverit?
        vai haluatko tuoda esille
        'näkymättömät ystäväsi'
        olet sinä anja aikamoinen :)

        millainen kuva sulla on maailmasta?
        Elän kyllä ihan normaalia elämää. mutten näe mitään syytä selitellä yksityiskohtia täällä :)))
        Enkä ota vastuuta siitä, miten joku tulkitsee kirjoitukseni ;)))
        Mutta hyvää päivänjatkoa sullekin ;))


      • Anjaniina.
        Anjaniina. kirjoitti:

        millainen kuva sulla on maailmasta?
        Elän kyllä ihan normaalia elämää. mutten näe mitään syytä selitellä yksityiskohtia täällä :)))
        Enkä ota vastuuta siitä, miten joku tulkitsee kirjoitukseni ;)))
        Mutta hyvää päivänjatkoa sullekin ;))

        lisätä tuskaa sen verran,että tässä välissä kävin hakemassa seitsemän Hummerin/HumV:n 6,5 litran moottoria ja ajattelin pakata ne rahtiin lähtemään ;)
        Nekin minusta vaikutti aika todellisilta ;)))


      • ---
        Anjaniina. kirjoitti:

        millainen kuva sulla on maailmasta?
        Elän kyllä ihan normaalia elämää. mutten näe mitään syytä selitellä yksityiskohtia täällä :)))
        Enkä ota vastuuta siitä, miten joku tulkitsee kirjoitukseni ;)))
        Mutta hyvää päivänjatkoa sullekin ;))

        jotka illalla sitten rassaa mua
        ne vasta todellisia
        rasvalta tuoksuvine känsäisine käsineen ;D:D


      • Anjaniina.
        --- kirjoitti:

        jotka illalla sitten rassaa mua
        ne vasta todellisia
        rasvalta tuoksuvine känsäisine käsineen ;D:D

        Ei oikein hyvä päivä sulla ;)))
        Älä huoli, kyllä se siitä... ;))


      • tomppa2006
        Anjaniina. kirjoitti:

        Syksyllä on hyvä ottaa pois se pikkanen ekstra, jota kesän aikana tuli.
        Siks joutuu oleen melko tiukka itselleen.
        Mut ei se ole edes vaikeeta, loppujen lopuks.
        Ei kaikkee tartte saada.
        En minäkään ole luopunut mistään, kaikkea kohtuudella.

        ...kesä ettei tullut paljoa syötyä liikaa...

        Eikä tarvitse tehdä korjausliikettä. Lämpimillä ilmoilla ei tule syötyä kovinkaan paljoa. Täytyy vaan katsoa, ettei juo mitään sokerilitkuja, vaan suurimmaksi osaksi vettä ja kahvia.


      • ---
        Anjaniina. kirjoitti:

        lisätä tuskaa sen verran,että tässä välissä kävin hakemassa seitsemän Hummerin/HumV:n 6,5 litran moottoria ja ajattelin pakata ne rahtiin lähtemään ;)
        Nekin minusta vaikutti aika todellisilta ;)))

        kun ne äijät pakkaa
        kuuden ja puolen litran moottoreita
        kivasti olet opetellut niitten juttuja
        vähän niinku lapset tekevät :)


      • enkeliduo

        on parasta !


      • 2+2
        enkeliduo kirjoitti:

        on parasta !

        voimariini ja sitä ennen voi..


      • Voi on aina voita
        2+2 kirjoitti:

        voimariini ja sitä ennen voi..

        mut hankalaa levittää
        Kalan,lettujan etc. paistamises ja
        leivonnas käytänki voita.
        Nyt kysyttiin "Mitä leivän päälle "


      • Anjaniina.
        --- kirjoitti:

        kun ne äijät pakkaa
        kuuden ja puolen litran moottoreita
        kivasti olet opetellut niitten juttuja
        vähän niinku lapset tekevät :)

        kun edes _näkyis_ ne äijät jossain.
        Mikä sinua risoo? Mikset pysy asiassa, en minä ole kenenkään leivän päällä ;)))
        Ainoa tarkoituksesi on hyökkäillä jonkun kimppuun?


      • lusikka soppaan
        Anjaniina. kirjoitti:

        kun edes _näkyis_ ne äijät jossain.
        Mikä sinua risoo? Mikset pysy asiassa, en minä ole kenenkään leivän päällä ;)))
        Ainoa tarkoituksesi on hyökkäillä jonkun kimppuun?

        eivät nyt vaan kyllä sovi mitenkään yhteen.Esimerkiksi moottoripyöräilevät akat ovat niin onnettomia etteivät saa edes pyörää pystyyn,kun se kaatuu.Ei pidä leikkiä liian isoilla leluilla ;(


      • Anjaniina.
        lusikka soppaan kirjoitti:

        eivät nyt vaan kyllä sovi mitenkään yhteen.Esimerkiksi moottoripyöräilevät akat ovat niin onnettomia etteivät saa edes pyörää pystyyn,kun se kaatuu.Ei pidä leikkiä liian isoilla leluilla ;(

        sait minut ajattelemaan uutta aloitusta.
        Tuo sun maipulointi yrityksesi on liian läpinäkyvä, takaisin koulunpenkille, et selviä elämässäsi noin karkeilla taidoilla ;))) tai siis...taidottomuuksilla ,))


      • Anjaniina.
        tomppa2006 kirjoitti:

        ...kesä ettei tullut paljoa syötyä liikaa...

        Eikä tarvitse tehdä korjausliikettä. Lämpimillä ilmoilla ei tule syötyä kovinkaan paljoa. Täytyy vaan katsoa, ettei juo mitään sokerilitkuja, vaan suurimmaksi osaksi vettä ja kahvia.

        siitä paha, että silloin ollaan paljon kaveriporukalla ja sitä olutsoppaa kyllä tulee kipattua.
        Vastapainoks liikuntaa, muttei ylenmäärin, koska silloin vaan lihakset kasvaa ;))
        Makuvichyt on osoittautuneet aikas hyviksi juomiksi.
        Mut kun ihminen vanhenee, niin se vaan toi paino kertyy toisella lailla kuin ennen...:(


      • tomppa2006
        Anjaniina. kirjoitti:

        siitä paha, että silloin ollaan paljon kaveriporukalla ja sitä olutsoppaa kyllä tulee kipattua.
        Vastapainoks liikuntaa, muttei ylenmäärin, koska silloin vaan lihakset kasvaa ;))
        Makuvichyt on osoittautuneet aikas hyviksi juomiksi.
        Mut kun ihminen vanhenee, niin se vaan toi paino kertyy toisella lailla kuin ennen...:(

        aineenvaihdunnassa tapahtuvan ikääntymisen myötä jonkinasteista hidastumista ja ruokamääriä pitää varmaan pienentää koko ajan. Liikunnan järjetön lisääminen ei ole ratkaisu, siinä rikkoo vaan paikat ja tulee entistä nälkäisemmäksi.


      • Anjaniina.
        tomppa2006 kirjoitti:

        aineenvaihdunnassa tapahtuvan ikääntymisen myötä jonkinasteista hidastumista ja ruokamääriä pitää varmaan pienentää koko ajan. Liikunnan järjetön lisääminen ei ole ratkaisu, siinä rikkoo vaan paikat ja tulee entistä nälkäisemmäksi.

        fysioterapeutti kyl sanoi, ettei yhtään niveltä ole saatu rappeutumaan liikunnalla, yleensä syy on täysin päinvastainen..


      • Anjaniina.
        Anjaniina. kirjoitti:

        sait minut ajattelemaan uutta aloitusta.
        Tuo sun maipulointi yrityksesi on liian läpinäkyvä, takaisin koulunpenkille, et selviä elämässäsi noin karkeilla taidoilla ;))) tai siis...taidottomuuksilla ,))

        ja sitte ketkunen väsähti kesken leikin >:((


      • mulle voita

    • Heikunkeikku

      Syön leipää tosi harvoin. Joskus sentäs sullon sitä poskieni sisäpuolelle ja silloin sen on oltava kunnon ruisleipää. En voi leipää täällä mainostaa, mutta sanotaan nyt, että sitä leipää tehdään täällä mun omassa kauniissa kotikaupungissani:) Silloin kun syön viiliä, niin sen kanssa on ehdottomasti mutusteltava leipää.

      Leivän päälle en laita voita, vaan siivun juustoa ja sitten kalkkunaleikettä, jossa ei ole rasvaa paljoakaan.
      Ruuanlaitossa käytän aina voita ja leivonnassa myös. Tosin nykyään ei pahemmin tule leivottua mitään.

      • tomppa2006

        todella paljon riippuu millaista leipää. Ruisleipä on parasta, erityisesti kauniista kotikaupungistasi lähtöinen. Ja ruuanlaitossa perinteistä suomalaista voita ei voita mikään. Huh, kun tuli oikein isäänmaallinen olo.


    • leivätön-tön

      sama, mitä leivälleen laittaa, sillä leipä on se nopeasti sulava energiapommi. Siis jos lihominen on ongelmasi, jätä hiilihydraatit pois.

      • mummukka.

        se leipä ja varsinkin ruisleipä vaan niin hyvää. Vaikeaa on sen syöminen lopettaa. Jos kuitenkin kohtuudella edelleen sitä söisin. Itsekuria tuo ruokavalion noudattaminen kyllä vaatii. Leivän päälle sivelen jotakin kasvimargariinia, en voita. Luulen, että kokonaisuus ratkaisee tässä rasva-asiassakin ja ruokavaliossa yleensä. Kaikkea kohtuudella.


      • höhöh

        Höpöä. Olen itse aikoinani laihduttanut, kilo per viikko vauhdilla siten, että puolet kaloritarpeistani ahmin karkeista esim. suklaasta.

        Se on kalorit ja niiden kulutus, joka ratkaisee laihtumisen.


      • tomppa2006

        ...olen varsin salskea herrasmies...

        Työelämässä käytetään vielä paljon eväitä ja siinä leipä om ehdoton ykkösvaihtoehto.


    • Jemuxi tms.

      Raakat miehet laittaa leivälleen voita.
      Eikä mitään sipaisua vaan kunnolla...Kjäh.

      • tomppa2006

        koko kevytlevite voihotus suurimmaksi osaksi naiskäsikirjoitusta. Ei raavaat miehet, silti muuttaneet ruokailutottumuksiaan, vaan söivät edelleen sitä mitä halusivat. Ruvetaankohan lapsille nyt taas syöttämään voita, niin kuin on tehty maailman sivu.


    • Kaupunkilainen

      Minä käytän kevytlevitettä, koska olen aikoinani oppinut "rasvakammoiseksi", ja nyt kun kammo on vähän hellittänyt, maku on tottunut niin siihen kuin rasvattomaan maitoonkin. Voista luovuin heti, kun pöytämargariinit tulivat markkinoille, koska minusta oli raivostuttavaa joka aamu tapella jääkaappikylmän ja kivikovan voin kanssa. Ruuanlaitossa käytän edelleen mieluummin öljyä.

      Ihmisen ravitsemus on kokonaisuus, jossa mitään vaivaa tai tautia ei voi laittaa yhden elementin syyksi. Ei kukaan syö pelkästään voita tai pelkästään sokeria tai pelkästään pullaa niin paljon, että siitä sairastuisi. Kohtuus kaikessa on hyvä ohje, ja kuten tuolla toisessa keskustelussa mainitsin, virallisen ravitsemussuosituksen vastustajat unohtavat suosituksen tärkeimmän osan, sen, ettei mitään ruokaa pidä syödä yli oman kulutuksen. Jos tätä noudatettaisiin, ei ylipainoisia olisi likikään nykyistä määrää (jonkin verran silti, koska osa ylipainosta johtuu sairauksista tai lääkkeistä).

      Tutkimus vain sekoittaa ihmisten ajattelua, kun se yleensä keskittyy vain yhteen tekijään (koska kokonaisuuden tutkiminen olisi huomattavasti monimutkaisempaa). Soppaa sekoittaa entisestään se, että kun tutkija ilmaisee asian varovaisin sanakääntein "Tämän aineiston valossa näyttäisi siltä, että tekijällä X saattaisi olla jotain vaikutusta ilmiöön Y", toimittajat oikovat mutkia ja kirjoittavat, että näkkileipä aiheuttaa syöpää.

      Tunnen ihmisiä, jotka hampaat irvessä syövät vain "superruokia", vaikka ne maistuisivat heistä kuinka pahalle. Yhtä tällaista katsoessani päätin, etten koskaan syö mitään vain siksi, että se on terveellistä, jos se ei myös maistu hyvältä.

      • tomppa2006

        vastaan sitten sotii se, että voi on erittäin hyvää, siis hyvänmakuista leivän päällä. Ja jos mukavuussyistä (jääkaappikylmänä kovaa) suosii kevytlevitteitä, niin eihän silloin maku ratkaise?


      • Kaupunkilainen
        tomppa2006 kirjoitti:

        vastaan sitten sotii se, että voi on erittäin hyvää, siis hyvänmakuista leivän päällä. Ja jos mukavuussyistä (jääkaappikylmänä kovaa) suosii kevytlevitteitä, niin eihän silloin maku ratkaise?

        Koska en ole syönyt voita kymmeniin vuosiin, olen tottunut kevytlevitteisiin niin, että niiden maku on minusta parempi kuin voin. Ei siinä ole mitään ristiriitaa, enhän ole sanonut, että pitäisin erityisesti voista, vaikka olen sitä käyttänytkin silloin, kun vaihtoehtoja ei ollut. Kun sanon, että maku ratkaisee, tarkoitan, että MINUN makuni ratkaisee, ei sinun tai jonkun toisen.


      • tomppa2006
        Kaupunkilainen kirjoitti:

        Koska en ole syönyt voita kymmeniin vuosiin, olen tottunut kevytlevitteisiin niin, että niiden maku on minusta parempi kuin voin. Ei siinä ole mitään ristiriitaa, enhän ole sanonut, että pitäisin erityisesti voista, vaikka olen sitä käyttänytkin silloin, kun vaihtoehtoja ei ollut. Kun sanon, että maku ratkaisee, tarkoitan, että MINUN makuni ratkaisee, ei sinun tai jonkun toisen.

        ...ei millään muotoa ollut tarkoitus arvostella makutottumuksiasi, sorry...

        Sitä vaan yritin viestiä, että se aito voi on sitä ainoaa ja alkuperäistä. Kevytlevitteet ovat keinotekoisia ja tulleet mukamas parantamaan mailmaa, tämä siis ainoastaan minun mielestäni. Sehän on hyvä, jos tykkää ultrakevyestä mausta.


    • = kevyt becel / valkosipulivoi ruisleivälle.
      Siis ei samanaikaisesti vaan tapauksittain.

      Lisänä jotain kokolihaleikkelettä.
      Usein 4,95E/kg uunin kautta kuljetettua sian ulkofilettä, joskus 0,99E/kg koipireisiä (kuten nyt).
      Näiden puutteessa valmis leikkele.

      Melko vähän menee leipää mutta täytyyhän hiilareitakin (hitaita) saada muustakin kuin hedelmistä.

      Perusrasva on ruokalusikallinen kalanmaksaöljyä aamuisin ja päivittäiseen salaattiin neitsytoliivipohjainen soosi.

      • tomppa2006

        ...melkein liiankin terveelliseltä...

        Eikö koskaan kyrsää leivän päälle?


      • tomppa2006 kirjoitti:

        ...melkein liiankin terveelliseltä...

        Eikö koskaan kyrsää leivän päälle?

        Vaaleat makkarat ovat rasvaisia, mauttomia jauhomössöjä.

        Maukkaammat makkarat ovat hiton rasvaisia ja suolaisia.


      • tomppa2006
        laiska-lasse kirjoitti:

        Vaaleat makkarat ovat rasvaisia, mauttomia jauhomössöjä.

        Maukkaammat makkarat ovat hiton rasvaisia ja suolaisia.

        ...rasvaisia ja suolaisia, mutta maistuvat lähes taivaalliselta ravinnolta...

        Kunnon tapolan savulenkki ruokamakkaraa vedän leivän päällä ja kabanossia grillissä, joskus. Ei päivittäiseen käyttöön, vaan nautiskeluun.


      • tomppa2006 kirjoitti:

        ...rasvaisia ja suolaisia, mutta maistuvat lähes taivaalliselta ravinnolta...

        Kunnon tapolan savulenkki ruokamakkaraa vedän leivän päällä ja kabanossia grillissä, joskus. Ei päivittäiseen käyttöön, vaan nautiskeluun.

        Joskus, todella harvoin, sorrun herkulliseen salamiin.
        Äärimmäisessä laiskuudessani saatan hätäpäissäni kuitata pikapöperön makaronilla ja siihen silputulla mausteisella, rasvaisella crorizonilla.

        Useammin, ollessani sopivassa ympäristössä, syön ilmakuivattua kinkkua.
        Parhaimmillani olen kahteen viikkoon popsinut 7,5-kiloisen ilmakuivatun. Paino luineen.
        Myös kylmäsavu on poikaa mutta harvemmin osun paikkaan jossa hinta on sopiva.

        Viikon kuluttua saa ilmakuivattu kyytiä mutta ei enää menneiden vuosien vauhtia.

        Kaiken sortin lenkkiin sain ilmeisen harkan jo nuoruudessani.
        Oli työn puolesta vaikka mitkä hiivatin massakekkerit niin yhdistelmä kossu-sauna-lenkkimakkara sai vatsani sekaisin.
        Ilmeinen yliannostus oli syynä joten jätin lenkin pois.

        Menneiden vuosien verenpaineet totuttivat minut toisiin makuihin.
        Tapa on jäänyt ja maku mukautunut.


      • tomppa2006
        laiska-lasse kirjoitti:

        Joskus, todella harvoin, sorrun herkulliseen salamiin.
        Äärimmäisessä laiskuudessani saatan hätäpäissäni kuitata pikapöperön makaronilla ja siihen silputulla mausteisella, rasvaisella crorizonilla.

        Useammin, ollessani sopivassa ympäristössä, syön ilmakuivattua kinkkua.
        Parhaimmillani olen kahteen viikkoon popsinut 7,5-kiloisen ilmakuivatun. Paino luineen.
        Myös kylmäsavu on poikaa mutta harvemmin osun paikkaan jossa hinta on sopiva.

        Viikon kuluttua saa ilmakuivattu kyytiä mutta ei enää menneiden vuosien vauhtia.

        Kaiken sortin lenkkiin sain ilmeisen harkan jo nuoruudessani.
        Oli työn puolesta vaikka mitkä hiivatin massakekkerit niin yhdistelmä kossu-sauna-lenkkimakkara sai vatsani sekaisin.
        Ilmeinen yliannostus oli syynä joten jätin lenkin pois.

        Menneiden vuosien verenpaineet totuttivat minut toisiin makuihin.
        Tapa on jäänyt ja maku mukautunut.

        ...kirjoituksesi massakekkereistä oli ratkiriemukas...

        *nauraa sikana*


    • ...

      ä. Joskus ihmettelin. Siis mitä virkaa koko leivällä on. Se on alusta, minkä päälle kerätään makkarat ja muut sörsselit. En juurikaan syö nykyisin leipää.

      Syy oikeastaan yksinkertainen. En viitsi leipoa itse. Ja kaupan leivät ovat yleensä pahanmakuisia ja etenkin. Järjettömän suolaisia. Muutamia vuosia koitin tehdä leipää leipäkoneella. Joopapa. Vehnäpupullaahan se. Sähkö$uunissa taas ei onnistu asiallisen leivän paistaminen.

      iMutta mutta. Niinno, tässä mökillä kun on leivinuumi. Paistan muutamia kertoja vuodessa oikeaa leipää. Se toimii, vaikka leipuri en ole en.

      Mun mielestä leipä nykyaikana tulee kepapin ja pitsan mukana. Vaaleaa leipäähän nekin on, mutta hyvää sellaista. Jotkut siipaloidut vuokaleivät, Aaaarghhh. Kohtuullista ruisleipää löytyy aina joskus, yleensä pienleipomoiden. Ja on tietenkin olemassa saaristolaisleivät jne erikois jutut. Mutta tavallisessa kaupassa ei tule leipähyllyllä käytetyä juuri koskaa, just laadun kehnouden takia.

      Jaa siis leivä'n päälle. Niinnoo. Nyt tekin mieli oikein kunnollista ruisleipää ja paistettua läskiä. Se vaan kunnon ruisleipää ei nyt ole. Eikä kunnon läskisikoja kasvateta enää. Niin siis valurauta pannussa paistetaan pirusti läskiä, lisätään suolaa ja maustepippuria. Ja sitten pyöritellään ruisleivänpalan kanssa rasvaa ja kovaksi kärtsättyä läskiä naamariin.

      Suomalainen fondue.

      Noin muuten. Jos nyt leipää syön joskus, pakkohan sen päälle jotain on laittaa, että se kelvottoman leivän maku peittyy. Rasvaksi mielusti voita. Siipale asiallista makkaraa tai juustoa, jotain vihreää tai punaista. Näissä makkaroissa ja uustoissa se. Jotain vitun kevytleikettä tai kevyt makkaraa pitää laittaa sentti, että edes joltakin maistuu. Goudaa tai meetvurstia tai sipulia tai paprikaa tai savukalaa tai kylmäsavuporoa ei tarvitse juuri minkään vertaa ja maistuu. Kuka vitun idiootti on keksinyt laskea kaloreita ja rasvoja jonkin keskimääräisen kilomäärän mukaan. Stana yks meetvursti siivu on ihan varmasti terveellisempi kuin sentti jotaqin vitun jauhopsta ja kamarasta tehtyä "kevytmakkaraa".

      Of, taitaa olla nälkä, pitänee syödä bähän alatoopia näkkileipää ja kirnupiimää. Leivälle ei muuta kuin alatoopia ja mustaa pippuria sen päälle. Yks tomaatti. Jaa miksi leipä. Noh, näkkileipä on aika luotettavaa leipää, kunhan ei osta mitään vitun vehnästä tehtyjä kuivattuja nisuja.

      • tomppa2006

        Tässähän sitä tuli vuodatusta oikein kunnolla. Mulla on se etu, että muija on ensimmäiseltä ammatiltaan leipuri ja se tosiaan leipoo itse leipää. Olen samoilla linjoilla noiden kevyttuotteiden kanssa. Se oikea kunnon maku katoaa, eikä mikään enää maistu miltään. Näkkileipä on kova sana, syön lähes päivittäin.


    • En ole vuosikymmeneen käyttänyt leivän päällä mitään rasvaa, itse asiassa en enää pidä sen mausta siinä. Juustosiivu maistuu paremmalta, joku edam, gouda tai emmental, kermajuustokin maistuu vähän turhan rasvaiselta. Voi siinä päällä olla siivu keito- tai palvikinkkua, salaatinlehti tai tomaattia, kurkkua, paprikaa tai vaikka joku yhdistelmä edellisistä.

      • tomppa2006

        ...siihen leivän päälle tarvitsekaan yhtään mitään rasvaa...

        Kurkku ja tomaatti antaa leivälle sitä kosteutta, muuten on pelkkä leipä vähän kuivaa. Olen siinä mielessä vähän yksinkertainen, etten tee noita yhdistelmiä, vaan syön joko kinkku-, muna-, makkara- tai juustoleivän, mutten lastaa siihen päälle sitä tavaraa enempää.


    • henrjii

      maistuu hyvälle on nykyään terveellistä leivällä, ja leivällä taas on väliä minkä väristä se on.

      • tomppa2006

        kunniaan, voita ja ruisleipää. Ainakin isäukko tuli onnelliseksi, kun kuuli ravinneasiantutijoiden kääntäneen kelkkansa, hän on kuulemma ollut oikeassa 75 vuotta, heh.


    • viivatiina

      jotain rasvaa mitä millonkin sattuu vanhaksi jäämään tällä hetkellä sinistä keijua missä on parasta ennen päiväys kymmenes kahdeksatta jos ei satu oleen mitään vanhaa niin benecolia tai beceliä.

      • tomppa2006

        kyllä jo eltaantunutta, jos päivämäärä on 10.8, aika pieniä määriä ilmeisesti käytät leivän päällä.


      • viivatiina
        tomppa2006 kirjoitti:

        kyllä jo eltaantunutta, jos päivämäärä on 10.8, aika pieniä määriä ilmeisesti käytät leivän päällä.

        syöntikelpoista ja vaikka on kuusisataa grammainen paketti niin hyvin kestää jääkaapissa käyttää koko paketti vaikka on parasta ennen kuukausi sitten.


      • enkeliduo
        tomppa2006 kirjoitti:

        kyllä jo eltaantunutta, jos päivämäärä on 10.8, aika pieniä määriä ilmeisesti käytät leivän päällä.

        ole sama kuin "Käytettävä ennen".
        Muistan ajan,ku ukko "valitti" :" Emmää muista,koska
        olis saanu lämpimän munkin." Aina syötiin ne eiliset itte ;)


      • tomppa2006
        enkeliduo kirjoitti:

        ole sama kuin "Käytettävä ennen".
        Muistan ajan,ku ukko "valitti" :" Emmää muista,koska
        olis saanu lämpimän munkin." Aina syötiin ne eiliset itte ;)

        ...kyl mää sen ny tiän, mut mun mielest, tua noi...

        Voi olla että voi säilyy kolmekin kuukautta parasta ennen pvämäärän jälkeen, mutta näissä kevytlevitteissä on ainakin meillä maks kuukausi.


    • päälle laitan nykyisin oivariinia, aiemmin aina flooraa, nii sit laitan useimmiten juustoa, tällä hetkellä oon ihastunut polar-juustoon taitaa olla 15%:sta.
      Joskus laitan viel ohutsiivuista ylikypsää kinkkua tai suolamakkaraa, kurkkuviipaleita ja tomaattiviip. Toi tomaatti on miulle kyl aika ikävä ilmiö siivuna leivällä, jos otan töihin evääksi sitä ja oon vaihtanu just puhtaan työpuvun, se hyppää taatusti päälle, tai jos otan kokonaisenaki sen ja puraisen,tasan tarkkaa purskahtaa päälle,vaik kuin nätisti yrittäs haukata): :))))))

      • tomppa2006

        ...17 prosenttistä edamia, se on juustoista mun makuuni...

        Oivariini on hyvän makuista, tykkään. Tomaatit tosiaan on eväsleipien välissä hankalia, ne on niin liukkaita siinä juuston tai leikkeleitten päälle. Liukkaista eineksistä tuli vaan mieleen punajuuret. Olen kerran hävennyt silmät päästäni, kun arvovaltaisessa seurueessa leikkasin veitsellä ruokapöydässä pyöreää punajuurta ja se hyppäsi lautaselta ja kieri koko pöydän läpi. Pöytäliina oli tietysti valkoinen ja minä punainen tapahtuneen jälkeen.


      • tomppa2006 kirjoitti:

        ...17 prosenttistä edamia, se on juustoista mun makuuni...

        Oivariini on hyvän makuista, tykkään. Tomaatit tosiaan on eväsleipien välissä hankalia, ne on niin liukkaita siinä juuston tai leikkeleitten päälle. Liukkaista eineksistä tuli vaan mieleen punajuuret. Olen kerran hävennyt silmät päästäni, kun arvovaltaisessa seurueessa leikkasin veitsellä ruokapöydässä pyöreää punajuurta ja se hyppäsi lautaselta ja kieri koko pöydän läpi. Pöytäliina oli tietysti valkoinen ja minä punainen tapahtuneen jälkeen.

        Sori, tulee vaan niin kuviteltua tilanne:))))
        Mut eiks se meekkii nii, et tekevälle sattuu, tekemättömälle ei mitään:))))


      • tomppa2006
        sasus kirjoitti:

        Sori, tulee vaan niin kuviteltua tilanne:))))
        Mut eiks se meekkii nii, et tekevälle sattuu, tekemättömälle ei mitään:))))

        ...kuinka yrittää olla varovainen, niin silti sattuu ja tapahtuu...


      • tomppa2006 kirjoitti:

        ...kuinka yrittää olla varovainen, niin silti sattuu ja tapahtuu...

        Oikeen varovainen ku koittaa olla, siis liiaksi, silloin ihan takuulla sattuu ja tapahtuu:))))


      • enkeliduo
        tomppa2006 kirjoitti:

        ...17 prosenttistä edamia, se on juustoista mun makuuni...

        Oivariini on hyvän makuista, tykkään. Tomaatit tosiaan on eväsleipien välissä hankalia, ne on niin liukkaita siinä juuston tai leikkeleitten päälle. Liukkaista eineksistä tuli vaan mieleen punajuuret. Olen kerran hävennyt silmät päästäni, kun arvovaltaisessa seurueessa leikkasin veitsellä ruokapöydässä pyöreää punajuurta ja se hyppäsi lautaselta ja kieri koko pöydän läpi. Pöytäliina oli tietysti valkoinen ja minä punainen tapahtuneen jälkeen.

        kosteat eväsosat pikkuseen pussiin tai folioon.
        Kyl leipä parempaa on,ku jottai värejäki pääl.
        Vihriää,punast tai keltast mul on aina tai kaikkiki.


      • tomppa2006
        enkeliduo kirjoitti:

        kosteat eväsosat pikkuseen pussiin tai folioon.
        Kyl leipä parempaa on,ku jottai värejäki pääl.
        Vihriää,punast tai keltast mul on aina tai kaikkiki.

        ...sillä värillä niin väliä ole...

        Otetaan nyt vaikka esimerkiksi kebab, ei väriltään ole kovin houkuttelevaa, mutta niin vaan on maistuvaa.


      • tomppa2006
        sasus kirjoitti:

        Oikeen varovainen ku koittaa olla, siis liiaksi, silloin ihan takuulla sattuu ja tapahtuu:))))

        ...aina roiskuu kun rapataan...

        Yritän minä syömisen kanssa olla tosi siisti. Liian nopeasti vaan tulee monasti syötyä.


      • tomppa2006 kirjoitti:

        ...aina roiskuu kun rapataan...

        Yritän minä syömisen kanssa olla tosi siisti. Liian nopeasti vaan tulee monasti syötyä.

        hotki sitä sapuskaa, saat ilmaa vatsaas:))))
        Leivästä viel puheenollen, oletkos koskaan paistanu paistinpannulla ruisleipää voissa? Nammm... se on hyvää:)))

        Nuorena tyttönä, parin kaverini kanssa paistettiin sihtileipää, en tiedä saako sitä enää mistään,,,, mut lähikaupasta (Onni) sitä ruisleipää ostettiin, ja paistettiin rapeanruskeaksi, voissa... Ai,ai, ku alko tekemään mieli... Arvaappas paistuuko miun paistinpannulla tänään ruisleipäviipaleita:))))))


    • GloriaJoy

      jos leivänhimo iskee syön 100 prosenttista ruisleipää näkkärinä tai leipänä, päälle oivariinia tai voita ja siihen kurkkuu, tai tomaattia tai yrttisilppua, salaatinlehtiä tai puolukkaa. Joskus jos iskee sienisalaatinhimo uhtäaikaa niin laitan sit pelkästään sienisalaattia siihen päälle. Juustoa en enää leivälle laita, ennen sulatin usein sen siihen mikrossa. Juusto kuuluu niille päiville, kun iskee hedelmien ja marjojen himo; juusto ihan hampaiden tähden mutta vasta noin tunnin päästä. Leikkeleet syön nykyisin erillään ja noita leipäpäiviä on kuurina ja harvassa. Flora ja rypsimarganit olivat vuosikymmeniä ne ainoat oikeat ja kovyt voilevia käytin joskus, koska tykkäsin siitä rahkalla kevennyksestä maussa, mutta se jostainsyystä ehti härskiintyä nopeasti jääkaapissa, kun muutuin yksinasujaiseksi, eli kulutus oli liian hidasta.

      • henrjii

        tuosta ei puutu enää, kuin suomalaista koivua leivältä. Vai mitenkä se oli.


      • tomppa2006

        ...totean sinun ainakin syövän monipuolisesti...

        Yksinasujalla tuo ruuan säilyvyys ja pakkauskoon pienuus ovat merkittäviä tekijöitä. Ei mielellään viitsi heittää ruokaa roskiin, se tuntuu pahalta.
        Sienisalaatti on minunkin mielestä hyvää.


      • GloriaJoy
        henrjii kirjoitti:

        tuosta ei puutu enää, kuin suomalaista koivua leivältä. Vai mitenkä se oli.

        koivunlehtitee on liian juoksevaista leivän päälle mut kuusenkerkkiä vois laittaakiin sekä leivlle et mikstuuraks


      • GloriaJoy
        tomppa2006 kirjoitti:

        ...totean sinun ainakin syövän monipuolisesti...

        Yksinasujalla tuo ruuan säilyvyys ja pakkauskoon pienuus ovat merkittäviä tekijöitä. Ei mielellään viitsi heittää ruokaa roskiin, se tuntuu pahalta.
        Sienisalaatti on minunkin mielestä hyvää.

        suututtaa kun olen tehnyt mikrobeihin liittyvän opinnäytetyön niin ne aina kummittelee takaraivos .. böö niille :-/


      • tomppa2006
        GloriaJoy kirjoitti:

        suututtaa kun olen tehnyt mikrobeihin liittyvän opinnäytetyön niin ne aina kummittelee takaraivos .. böö niille :-/

        ...tyhjentäviä vastauksia, ei jää mitään epäselvää...


    • tukkusutija

      Se on parasta palasen päällä. Ei tule kinaa justosta tai rustosta.

      • tomppa2006

        ...ei juuri muuta olekaan...


    • RIMMIR

      paistaa läskiä ja uittaa niitä leivänpaloja siinä läskinrasvassa. Tätä tapahtuu osallani noin joka toinen vuosi.
      Läskit voi joku toinen pistää poskiinsa.

      • tomppa2006

        ...kunnon läskisoosin syömisessä ole mitään hävettävää...


    • Putkivalo

      että ihan liikaa arvoa pannaan siihen syömiseen. Noin ylipäänsä. Ruoka on nykyisin enemmän elämäntapa, nautintoaine ja lääke. Ja ressi! Mullakin kauhee pähkäily joka päivä, että mitä nyt taas laittaisi. Olisiko parempi jos se olisi välttämätön paha vaan?

      • tomppa2006

        ...olla välttämätön paha vaan...

        Syöminen on suuri nautinto ja, kun ne nautinnot iän myötä koko ajan vähenevät, niin syömisen tulee kyllä ehdottomasti jäädä. Hyvästä ruuasta tulee iloiselle mielelle. Hyvä mieli ja onnellisuus ovat merkittäviä asioita elämässä.


    • A vot

      Leivän päällystän oikea vaihtoehto on voilevite. Lisukkeeksi voi lisätä vaikka raakoja sipulirenkaita.

      • tomppa2006

        ...olen tämän vaihtoehdon kannalla...


    • *tuikkalinja*

      ...joskus jääkaapissa on ainoostaan valot,
      silloin sen leivänkannikan päällä on vaan ylähuuli...
      :(

      • tomppa2006

        ...tuli syötyä paljon vähemmän...

        Silloin oli jääkaapissa ainoastaan valo.


    • lämminleipä

      lopuksi se on melko vähäistä se rasva mitä leivän päälle laitetaan, mutta sitten se muu käyttö. Itsellä ei ole rasvojen suhteen mitään ongelmaa tähän asti. Tosin en sitä niin kauheesti käytäkkään. Enempi uskon että noista hiilareista olisi suurempi ongelma, jos tilanteen antaisi ryöstäytyä mielitekojen mukaan.
      Kurkku kyllä maistuu leivän päällä, kun laittaa oikein ison vuoren tuorekurkkua.

      • Hellureijahellättunt

        voi on parasta.Mutta tosiaan mullakaan ei tule sitä käytettyä,kun on kivi kovaa,kun ottaa sen jääkaapist.!Se pitäs ottaa lämpimään tunti ennen käyttöä mut kuka sellas muistaa ja kerkii,kun nälkä iskee,,,,,,,,,,,


      • tomppa2006

        ...siihen leivän päälle paljoa mahdu yhtään mitään...

        Kurkku on hyvä lisuke, varsinkin kotimainen niin kauan, kun sitä vielä saa. Leivän syönti rajoittuu minullakin melkein aamu- ja ilta-aterioihin, ei paljoa tule päivällä mussutettua.


    • s_a

      mieluiten jätän leivänkin syömättä.

      • tomppa2006

        ...ja leivän päälle on hyvä laittaa jotain...

        Maistuu paremmalle.


    • Marja Puska

      Jäähtyneitä sen takia, että eihän niiden päällä pysyisi voi. Se sulaisi ja valuisi tassille.

    • vastata, että ylähuuli.. se on varmaan jo miljoona kertaa.. en oo lukenut tätä pitkää ketjua :)
      Vaikka en syö leipää ruuan kans, on päälliset aika niukat.
      Voilevi tai minilätta ja juusto. Usein edam, ei mikään kevytversio. Sitte lehtisalaattia ja/tai kurkkua, tomaattia, suolakurkkua.. vaihdellen.
      Lihaleikkeistä, makkarasta en juuri pidä, mutta nekin menee toisinaan.
      Tuolle levitteelle tuun miettiin vaihtoehtoja tulevaisuudessa.

      • Mita Tapolan Savulenkin laadulle on tapahtunut ?
        nyt on Joulukuu 2020 ja ostin sitä laatutuotteena, mutta yllätys oli sen olevan vehnäjauhomakkaraa ?????
        Elikkä paskaa !


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4853
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4613
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      621
      4220
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3197
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2721
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2223
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      223
      2196
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1807
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe