Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikä on elämän tarkoitus?

uteelias

Mikä on elämän tarkoitus?

Itse olen useaan otteeseen miettinyt tätä kaikkien mielessä joskus käynyttä, kliseistä ja osittain merkityksensä menettänyttä kymystä.

Minua kiinnostaa tietää mitä muut nuoret ajattelevat tästä aiheesta. Itse olen tyypillinen 16v poika, jonka ajatukset harhailevat "pillun" ja maailmanparantamisen välillä. Überoptimismin ja masennuksen välistä vuoristorataa olen seikkaillut kohta n. 2 vuoden ajan (sen jälkeen kun aloin oikeasti "ajattelemaan" asioita, välittämään itsestäni (ja muista). Mukava pohtia kaikkea "muka järkevää" ja esittää itselleen viisaampaa kuin mitä onkaan. Naisiahan ei sisäänpäinvetäytyvällä ulosannilla ja älykkäällä olemuksella vielä tässä iässä saa, joten olen pirteästi päättänyt jättää koko naistenmetsästysen sikseen. Odotellaan parempia aikoja ja naisten (ja oman itsenikin) aikuistumista.

Mutta mikä sinun mielestäsi on elämän tarkoitus?

42

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15vuotiassssssssssss

      no kerran itekkin tuota mietiskelin. en keksinyt tosin mitään kunnollista vastausta. ajatellessani huomasin sen, että mitä puut tekevät? ne yhteyttävät. eli onko se niiden työ/velvollisuus? eli pitäisikö ihmistenkin tehdä jotain hyödyllistä että toisten elämä olisi mahdollista?

    • kpokopk

      enpähän omalla elämällä näe muuta tarkoitusta kuin kasvatella kannabista ja pössytellä sitä päivät pitkät ja ruinata sossusta rahaa.Näillä eväillä on menty viimeiset 5 vuotta ja mielestäni kiva elämä :)

      • sorijosyritänpäteä:D

        Tämähän on yksinkertainen asia, vaikka silti niin vaikea. Elämän tarkoitus on etsiä sen tarkoitusta. Se on tietenkin mahdottomuus löytää jotakin kaavaa, jolla voisi saavuttaa taivaallisen autuuden, koska se näkemys vaihtelee jokaisen kohdalla. Tietenkin kannattaa elää sitä elämäänsä siinä samalla, ettei mene kaikki muu ohi tässä maailmassa. Toisin sanoen tee mitä tykkäät.
        Enemmän minua ihmetyttää, mihin tarkoitukseen maailmankaikkeus on luotu.
        Entäpä jos alkuräjähdys, jos se nyt on kaiken meidän havainnollistaman todellisuuden luoja, olisi tapahtunut erilailla. Voisiko maailmankaikkeus toimia jollakin toisella tavalla tai vaikkapa alkuaineet olla erityyppisiä? Entäpä, jos on toisen tyyppisiä elämänmuotoja. Olisiko ne samanlaisia kuin meidän, vai voiko ihmisen kaltaisen hallitsevan eläinlajin luoda jollakin toisella tavalla?


    • sfhjjgdhfshsfhs

      Ainoa biologinen tarkoituksemme on selvitä elossa siihen asti, kunnes lisäännymme. Mutta koska olemme vain molekyylejä, jotka ovat vain alkaneet reagoida toistensa kanssa, ei elämällä ole oikeastaan mitään tarkoitusta.

      • surkeapaskiainen

        Totta lisääntyminen on ainoa tarkoitus. Minä olen epäkelpo yksilö elämän kannalta sillä minä en pysty lisääntymään joten minulla ei ole mitään tarkoitusta ja eikä kyllä tule olemaan minkäänlaista tulevaisuutta.


      • eipä olis totta. :/
        surkeapaskiainen kirjoitti:

        Totta lisääntyminen on ainoa tarkoitus. Minä olen epäkelpo yksilö elämän kannalta sillä minä en pysty lisääntymään joten minulla ei ole mitään tarkoitusta ja eikä kyllä tule olemaan minkäänlaista tulevaisuutta.

        kauhea kyynikko! :DDD


      • 14 vee likka

        Lisääntyminen bioloogisesti (tosin nykyään lisääntyminenkään ei ole niin tarpeellista koska ei enää riit tilaa tällä maapallolla ja ihmisiähän on jo liikaa) Muut syyt pitää itse miettiä. Periaatteessa ateistisesti mietittynä elämällä ei ole tarkoitusta, olemme vain syntyneet sattumalta tänne maailmaan. Tähän lisäisin että pitäisi elää niin että auttaisi ihmiskunnan ja yhteiskunnan kehitystä. Tarkoitan että ideana olisi elää hyvä elämä, käydä töissä ja tehdä ns. oma osuutensa tämän maailman eteen. Emme voi mitään sille että täällä olemme, itsemurhat ja muut ovat ihan turhia. Elämälle ei tarvitse löytää tarkoitusta, mutta ei voi paeta itsemurhan avulla jos ei näe elämälleen tarkoitusta.

        Itse uskon Jumalaan, eli kristittynä elämän tarkoitus olisi löytää Jumala. Olen näitä kauan miettinyt, kaikkivaltiaan löytäminen on hieno asia mutta minulle elämän tarkoitus on muutakin. Haluan että tämä globalisaatio pysyy pystyssä vielä montakymmentä vuotta ja että saataisiin vihdoinkin maailma, jossa kaikki olisivat samanarvoisia. Lakeja noudattettaisiin ja olisi turvallista kävellä yöllä. Ketään ei syrjittäisi mielipiteiden tai ulkonäön tai suuntautumisensa vuoksi. Tämä Tellus jossa nyt elämme, ei ikinä tule näkemään sitä päivää koska täällä asuu tyhmiä ihmisiä jotka tuhoavat planeettaansa pala palalta. Mutta aina voi haaveilla.


    • 16vpoika1

      Elämällä ei oikeastaan ole mitään perimmäistä tarkoitusta. Viisaat sanovat että lisäntykää. Minä sanon että elä. Elä miten itse tykkät! Älä ikinä avaa raamattua vaan elä omien sääntöjesi mukaan ( Huomioi lait :D ). Näin saat jonkun tarkoituksen elämällesi. :)

      • i_m

        Lait on paskanjauhantaa...minä sanon, että elä niin kuin itse oikeaksi näet. Joku mattivanhanen siellä säätelee lakeja..niitäkö sitten muka pitäisi noudattaa että tekee "oikein"

        Elämän tarkoitus on ihmetellä olemassaolon ihmeellisyyttä, tehdä sitä minkä kokee mielekkääksi. Etsiä se asia, mikä itselle on tärkeää. Toimia siten, että ihmiskunnan kehitys jatkuu. Siten, että jos kuolisit, maailma menettäisi jotakin arvokasta. Tutki itseäsi: Jos kuolisit, olisiko maailma (tai edes sinun kotiseutusi) kovinkaan erilainen?

        Ihmissuhteet on hankala alakysymys tässä...kuulostaa järkevältä että ihmissuhteilla olisi syvä merkitys, mutta jos ne voivat hajota niin helposti (vaikka joku naurettava väärinkäsitys) kuinka ne voisivat olla olennainen osa elämän tarkoitusta?


      • ....

        Myös raamatun mukaan voi elää omilla ehdoilla.
        Ei Jumalaan uskovan tartte olla välttämättä joka sunnuntai uhraamassa karitsaa alttarilla.


      • marteriii

        YOLO


    • &/(

      Mutta miksi olet kiinnostunut sinulle tuntemattomien tavisten käsityksestä? Mikset tsekkaa jostain Wikipediasta, mitä Antiikin Kreikan ja myöhemmätkin filosofit miettivät asiasta? Ja onko kaikella elollisella/elottomalla jokin tarkoitus? Kaikki tietenkin vaikuttaa johonkin, mutta tarkoitus tarkoittaa jotain sellaista vaikuttamista jota odotetaan. Kuka odottaa? Vai mitä mielestäsi tarkoittaa käsite tarkoitus?

      • aloittajanjanjan

        Hei!

        "Mutta miksi olet kiinnostunut sinulle tuntemattomien tavisten käsityksestä? Mikset tsekkaa jostain Wikipediasta, mitä Antiikin Kreikan ja myöhemmätkin filosofit miettivät asiasta?"

        Olen lukenut suurien filosofien käsityksiä asiasta, mutta juuri nyt minua suuresti enemmän kiinnostaa tietää, että mitä juuri Sinä siellä ruudun takana ajattelet asiasta. Minua kiinnostaa että minkälainen käsitys nykynuorilla on ympäröivästä maailmasta.

        "Ja onko kaikella elollisella/elottomalla jokin tarkoitus?"

        Kyllä. Minä näen että kaikella on jokin tarkoitus. Olkookin sitten ihan vain "olla olemassa".

        "Vai mitä mielestäsi tarkoittaa käsite tarkoitus?"

        Tarkoitus on toiminnan tai ilmiön toivottu tai kausaalisesti (syy->seuraus -suhde) ilmenevä lopputulos. Kaikelle tässä maailmassa löytyy joku syy miksi asia on juuri niin.


      • i_m
        aloittajanjanjan kirjoitti:

        Hei!

        "Mutta miksi olet kiinnostunut sinulle tuntemattomien tavisten käsityksestä? Mikset tsekkaa jostain Wikipediasta, mitä Antiikin Kreikan ja myöhemmätkin filosofit miettivät asiasta?"

        Olen lukenut suurien filosofien käsityksiä asiasta, mutta juuri nyt minua suuresti enemmän kiinnostaa tietää, että mitä juuri Sinä siellä ruudun takana ajattelet asiasta. Minua kiinnostaa että minkälainen käsitys nykynuorilla on ympäröivästä maailmasta.

        "Ja onko kaikella elollisella/elottomalla jokin tarkoitus?"

        Kyllä. Minä näen että kaikella on jokin tarkoitus. Olkookin sitten ihan vain "olla olemassa".

        "Vai mitä mielestäsi tarkoittaa käsite tarkoitus?"

        Tarkoitus on toiminnan tai ilmiön toivottu tai kausaalisesti (syy->seuraus -suhde) ilmenevä lopputulos. Kaikelle tässä maailmassa löytyy joku syy miksi asia on juuri niin.

        Ei "olla olemassa" voi olla joku syy. "olla olemassa" käsite on käytössä, kun

        Jonkin tarkoitusta ei tiedetä -> Se on kuitenkin olemassa -> "Olla olemassa"
        Joten ei voi sanoa, että "olla olemassa" olisi itsessään tarkoitus. Se on enemmänkin "tarkoitusta ei ole vielä keksitty" tai "tarkoitusta ei ole"


    • Jeesus auttaaa

      Jeesus sanoi, minäolen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luokse muutoin kuin minun kauttani... Siinä totuus. Ainoa tie taivaaseen ja elämä, joka jatkuu iankaikkisuudessa.
      Filosofi ei käsitä, että sillä ei ole opissaan Jeesusta Kristusta. Se voi kyllä rakentaa moraalia ja etiikkaa, hyvyyttä ja totuutta (jotka nekin on kristillisiä tai juutalaiskristilllisä arvoja). Mut filosofi toteaa vaan, et muna tai kana ensin, ei tietoa. Kristittty kurkkaa Raamattua ja toteaa Genesiksestä, että kana se oli ennen munaa, siunattuna kana teki kukon kanssa munan, josta poikasia kasvoi...Jumalan tahtoa täällä olis tarkotus toteuttaa...

    • tarkoitustaetsimässä

      Olis ihan kiva elää joskus turhista laeista välittämättä ja toimia oman moraalin mukaan.

    • Minä tiedän..

      Syödä mahdollisimman paljon.

      Se, se on.

    • dfhjgklh

      Vastausta ei ole

      Eläimet ei mieti tällaisia. Ihmisellä on omatunto, ja muita kummallisia asioita. Ja ihminen kykenee miettimään syvällisesti asioita, huolimatta vaistoistaan. Ja meillä on järkeä ym. Siksi me, toisinkuin eläimet pystymme edes kyseenalaistamaan tämän, että miksi olen minä, ja miksi elän, mikä tämän tarkoitus on, miksi täällä edes on elämää.. ym. Vastausta ei ole, mutta ihminen on niin kehittynyt, että voi kyseenalaistaa kaiken. Ihminen haluaa tietää ja hallita, mutta voi tuntea esim. masentuneisuutta, kun ei saa vastausta (eli tietoa) että miksi elää. vastausta ei siis ole

      • 14 vee likka

        just näin!! Ihminen on kyllä tosi fiksu koska pystyy miettimään tälläisiä. Ihminen käsittää niin suuria asioita, ymmärtää. Kuitenkin ollaan niin tyhmiä että kadehditaan, murhataan, tapellaan, soditaan, ei välitetä maapallosta, tehdään mitä huvittaa. Ihminen haluaa olla vapaa. Siksi useat eivät halua uskoa Jumalaan, eivät halua koska pelkäävät olevansa lopulta vain hänen orjansa. Ihminen ei käsitä mistä Jumala on tullut ja miten. Se on niin outo, käsittämätön ja ihmeellinen asia, että siksi minä uskon siihe. Kukaan ei ole voinut keksiä tälläistä. Se selittää kaiken, ihan kaiken. Paranormaalit ilmiöt, hurmokset, rukoukset, oudot tunteet, tämän kaiken.
        En halua haastaa riitää kenenkään joka ajattelee eritavalla. Jaan vain omaa käsitystäni maailmankaikkeudestani, niinkuin te muutkin. Kiitos jos pystyt välttämään haukkumiset. Keskustelu ja kunnon väittely tästä olisi ihan parasta, mutta tämä palsta ei taida olla oikea siihe ;)


    • ouriili

      Saat kaiken tarvittavan tiedon http://yhdenlaki.wordpress.com/
      Jos haluaa tietää sen tarkoituksen edes sinne päin. Kaikkea ei kannata päästää mielensä läpi ja uskoa tietenkään kaikkea. Jokainen itse "katsoo" miltä ja mitkä asiat tuntuvat itselleen oikeilta.

      Yksi tarkoitus ja yksi totuus mikä on täysin fakta..on että olemme täällä jokainen oppimassa. Mutta huom, se on siis vain yksi koko totuudesta/tarkoituksesta.

    • näin päättelin....

      Itsekin tuota miettinyt, erona aloittajaan on se että en kyllä ole vielä alkanut itsestäni välittää, muista kyllä.

      Mielestäni elämällä ei ole mitään tarkoitusta, vaikka sitä yritetään median avulla tuoda (ole ekologinen, tee lapsia jne jne), mutta jos haluat elämälleesi löytää tarkoituksen, se pitää itse löytää ja se on oltava henkilölle itselle tärkeä

    • I!I!I!I!I!I!I!I

      Elä vain jotta kuolla voit.

    • KeijoKettu

      Kun vituttaa niin kerro se Keijolle: www.vittukunvituttaa.org

    • vvvvvvvx

      Keijo on vitutuksen kuningas!

    • minä

      Ajatelkaa kun joskus, joku hippi kirjotti raamatun, kun poltteli sätkää. Ei varmaan voisi edes kuvitella kuinka isoksi sen vitsi vääntyi. Kirkot sun muut perustuu, jonkun hipin kirjotuksiin, jotka keksis päästään maria poltellessaan.

      • James-95

        Joku hippi... Jos olet vähäänkään käynyt koulu, tietäisit, että Raamatun on kirjoittanut useampi henkilö. Ja tuskinpa silloin poltettiin mitään päihteitä.


    • James-95

      Mikä on elämän tarkoitus? Riippuu näkökulmasta.
      Sama kuin kysyisi: "Mikä on tietokoneen tarkoitus?" Jotkut käyttävät sitä pelaamiseen, jotkut työntekoon ja jotkut eivät käytä ollenkaan.

    • christianpointofview

      Itse olen uskovainen (kristitty) ja uskon että Jumala on asettanut jonkun tietyn tehtävän jokaisen, minunkin, kohdalle. Se ei vielä ole tullut vastaan mutta eiköhän se ajanmyötä selkene. Sillä aikaa keskityn kehittämään uskoani ja ainakin pyrkimään siihen mitä Raamattu opettaa.

    • Itsekukin tätäkin varmasti miettinyt. Itsekään en mihinkään järkeen käypää ole keksinyt, mutta uskoisin näin, että tulevaisuudessa haluan työpaika, ihmisen joka minua rakastaa, perheen,ystäviä,hyviä hetkiä,terveen ja onnellisen elämän.
      Sitä en tiedä onko se tämän elämän tarkoitus. Tai onko sillä jotain merkitystä ollenkaan, ei välttämättä muille, mutta ainakin itselleni.
      Mutta jeesusteluihin en jaksa uskoa. Piste.

    • 23542342342342334

      Elämällä ei ole tarkoitusta. Kun olet elossa tai kuolleena millään ei ole mitään merkitystä, kukaan ei muista sua 100 vuoden päästä, tekemälläsi ei ole mitään merkitystä millekkään.

    • Randyasa

      James-95 ei ottanut huomioon että viesti oli kaksi vuotta vanha ja kannabista on käytetty yli 5000 vuotta, eli jos olisit vähänkin koulut käynyt tietäisit tämän.

    • dnilb

      Emme voi miettiä periaatteella "Kaikki on turhaa, kaikki loppuu aikanaan".

      Kaikki on turhaa pitemmällä aikavälillä.

      NYT ON NYT, mikään ei ole turhaa, kaivoit sitten vaikka korvaasi tai söit räkääsi.

      //thread

      • lusikalla

        elämän tarkoitusta ei ole

        ranteet auki heti


    • SIIRI

      ELÄMÄN YTARKOITUSDTAKO KYSELET, VAIKA ET OLE USDKOSSA..JOSPA ALOTTAISIT VAIKA SEURAKUNTASINUORTEN TOIINASTA...KÄY KATSOMSSA,MIRÄSEURAKUNTA TARJOAAIKÄISELESI NUORELLE JA MITÄ ITSEOLETMIELTÄ,,USKON, ETTÄ SE ELÄMÄN TARKOITUS ÖYTYY SIELTÄ SEURAKUNANNUORIDSOTOIMINNASTA...ALOITA AINAKINSIELTÄ, SAATAT YLLÄÄTTYÄTYÄ JA ÖYTÄÄ SEN ELÄMÄSI NAISEN SIELTÄ...IHSNAA, ETTÄ AJATEWLET OMILLA AIVOILSASI. JA USKKANPA VÖÄITTÄÄ, ETTÄ SIIHEN ELÄMÄN TARKOTUKSEEN KUULUU MYÖS OSALTASI JONKUNAMMATINHANKIMINEN, JOTENHAKEUFU JOHONKIN AMMATTIKOULUUN TAI MUUTOIN OPISKELUNPARIIN. ELMÄN TAROITUKSEEN EI KUULU IRRALINEAJELEHTIMINEN , HUONO SEURA TAI ALKOHOINKÄYTTÖ..EI TODELLAKAAN, SEN VOINTAATA SINULLE...
      ONNEA ELÄMÄSI MATKLLE JA ONEA JA MENRSTYSTÄ! TOIVOOPI SIIRI

      • LOLLoverrr

        CAPS LOCK FOREVER


    • gandhi2

      millään ei ole mitään tarkoitusta loppujen lopuksi, mutta on tärkeää että hoidat velvollisuutesi nyt.

    • oon siis 14v girlll

      En keksi mitään järkevää vastausta, mutta ainakin omat tavoitteeni elämässä on se, että saan elää omana itsenäni, rakastaa, saada vastarakkautta ja kun lopulta läden, minusta on jäänyt jonkinlainen merkki historiaan. Jotakin joka kertoo että olin täällä, että edes joku muistaa mut.

    • hgkgfkf

      Kaikki on turhaa. En nyt tällä tarkoita että nyt kaikki menee ja vetää ranteet auki, koska millään ei ole mitään merkitystä. Lähinnä sitä, että jokaisen pitäisi elää ihan kuten itse haluaa, ja nauttia pienistäkin asioista, silä aikanaan elämä loppuu jokaiselta. Loppujen lopuksi kaikki todellakin on turhaa, ja vain omilla iloisilla muistoilla on merkitystä.

    • sienimies.com

      oon miettiny tota ja aina tullu tulokseen että ei välttämättä ole tarkotusta.... ei löydy tarkotusta jumalasta tai mistää... kaikki vaa on... ja pikkuhiljaa mitä enemmän miettii ja mitä enemmä ymmärtää kaikki alkaa menettää tarkotuksensa...

    • random tyyppi

      Ihmisillä se olis suppeesti näin:
      Syntymä, kasvaminen, parittelu, kasvattaminen, kuolema ja sit viel verot.

    • Anonyymi

      Elämän tarkoitus? Heh ei sitä oo vielä kukaan keksinu eikä tule ikinä keksimään.
      Jos kaikki on nähty ja koettu nii pitäis olla se On/Off nappi (pilleri) millä saa itsensä sammutettua ilman et laki estää/puuttuu asiaan.

      Tästä tuleekin helposti mieleen miksei suomessa edelleenkään haluta sallia euthanasiaa?. On olemassa itsemäärämisoikeus mut sit se kuidenkin kumotaan/estetään lain avulla.
      Ja suomi mukamas hyvinvointivaltio,

      Kai ainut elämän tarkoitus olisi elää omaan tyyliin ja jossei enää kiinnosta niin pitäis päästä lähtemään eikä kitua ja odottaa tavallista kuolemaa.

      Mut joo, näillä mennäään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe