Liian tyhmä KTK:ksi?

WhyOhWhy

Oon kovin kiinnostunu kauppatieteiden kandidaatin tutkinnosta, ehkä jopa maisteriksi lukemisesta. Mietin vain, että millainen ihminen on liian tyhmä opiskelemaan yliopistossa? Oon ammattikoulun käyny nuori nainen, enkä sanois itseäni täysin tyhmäks ihmiseks, mutten oo välttämättä kaikkein oma-aloitteisin, itsenäisin ja välkyin tyyppi. Välillä jopa löytyy pieniä yksinkertaisuuden piirteitä ja selkeimmätki asiat jää joskus huomaamatta.

Oppiiko koulussa kuitenki sen verran, että siellä selviää jos vaan motivaatiota löytyy vai käytetäänkö "hienoja" termejä jo alusta saakka? Tää on aika tyhmä kysymys (ihan ku noi muut ei sellasia ois ollu), mut täytyykö ekonomiks haluavan olla alasta tietävä ja jo valmiiks vähän viisas tyyppi, vai opiskeleeko sitä alaa ihan tietotason suhteen "tavikset"? Olis kiva kuulla myös pääsykokeista, kattelin tossa Helsingin yliopiston tän vuotista pääsykoetta ja se vaikutti aivan kamalalta.. Onkohan amiksen aivan turha haaveilla maisterin tutkinnosta?

Toivoisin asiallisia vastauksia, vaik tähän vois vastata muullaki tavalla. KIITOS!

32

5698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -A-

      Kyllä siellä pärjää, ja jos ei ymmärrä jotain, niin lukemalla oppii ymmärtämään. Jos et kokeile opiskella vaikka avoimessa yliopistossa kauppatieteitä, niin et koskaan saa selvyyttä siihen onko se sinun hommasi. Voihan se olla että sinun lahjakkuutesi on jossain muualla kun koulunpenkillä, mutta älä unohda sitä, että sinullakin on lahjakkuutta epäilemättä, pitää vaan löytää se oma juttu missä on hyvä.

      • 09852

        Edellinen osasi kiteyttää asian oikein. :) Tsemppiä vain ja kokeilemaan avoimen puolelle! Itse aloitin kasvatustieteen opiskelut kokeeksi siitä, että pärjäisinkö korkeakoulumaailmassa. Aika näyttää :)


      • Tosi mummo
        09852 kirjoitti:

        Edellinen osasi kiteyttää asian oikein. :) Tsemppiä vain ja kokeilemaan avoimen puolelle! Itse aloitin kasvatustieteen opiskelut kokeeksi siitä, että pärjäisinkö korkeakoulumaailmassa. Aika näyttää :)

        ajatellut ja pohtinut, osoittaa mielestäni sen, että et ole liian tyhmä. Itse lähdin anno dazumal perheenäitinä yli kolmikymppisenä yliopistoon toiselle puolelle maata perheineni opiskelemaan ja sen sanon, että suoritin opinnot puolessa ajassa vaaditusta. Enkä siis ole ollenkaan ns lukumiehiä. Eivät ne yliopistot niin kauheita ole ja minun mielestäni siellä kyllä oli joustovaraa suuntaan jos toiseenkin. Senkin sanon, että jo työelämässä olleena todella nautin opiskelusta. En minä nyt niin hyviä papereita saanut, mutta opin hyvin paljon ja nautin kaikesta.
        Nyt kun mahdollisuus kotoa käsin suorittaa opintoja vaikka kuinka, niin kehotran, niinkuin nuo edellä olevat kommentoijatkin, että kokeilet vaikka tämän talven sitä, miten pystyt opiskelemaan vaikkapa approbatur -arvosanoja. Siinä näet ainakin vähän, mitä opiskelu on ja tiedät paremmin.
        Itsekin opiskelisin vielä vaikka mitä (sosiaalipolitiikkaa ja sosiologiaa), mutta kun olen jo eläkkeellä, niin en enää saa sitä intoa. Toki luen edelleen kaikenlaista niin että aivot pysyvät notkeina.
        Niin että rohkeasti vaan kokeilemaan. Opiskellessa opit vielä kaiken aikaa lisää opiskelustakin ja tulet olemaan iloinen omista kyvyistäsi. Mukavaa lukea tgällaisiakin kirjoituksia. Antaa toivoa Suomen tulevaisuudesta.


      • Hermanni 33115

        Koska kyselet täällä happoheikeiltä sitä


    • Faidros_

      Muuten tuo KTK on rinnastettavissa tradenomin tutkintoon, joten lähtökohtaisesti olisi parempi melkein tähdätä heti KTM-tutkintoon. Jos kiinnostus taas ei riitä n. 5 vuoden opintoihin niin olisi mahdollisesti parempi suunnata tradenomiksi. Ei tuo KTK:t ja tradenomit ovat muutenkin nykyään yhtä arvostettuja. Helsingin kauppakorkeaan on todella vaikea päästä, jos ei ole tajuton lukupää ja valtava motivaatio eikä ole ammattikoulussa hirveästi joutunut lukemaan. Mutta tsemppiä. Jos intoa tarpeeksi riittää niin en epäile ettetkö KTM:ksi asti voisi päästä. Avointa yo:ta kannattaa todellakin kokeilla ensin ainakin kurssi tai pari.

      • Faidros_

        Pahoittelut tuosta surkeasta kieliasusta edellisessä :D


      • Kylteri

        KTK on ihan eri tasolla kuin tradenomi, ei niitä voi rinnastaa keskenään. On ihan täydellinen harhaluulo, että tradenomitutkinnon vois automaattisesti rinnastaa KTK-tutkintoon. Ei näin. Kyllä se KTK vaan painaa vaakakupissa enemmän kuin tradenomi, se on fakta. Etenkin, kun tradenomeja valmistuu tällä hetkellä enemmän kuin tarvetta olisi. Tradenomi kuitenkin sopii KTK ja KTM-tutkintoa paremmin niille, joilla ei sitä lukupäätä ihan kamalasti ole ja jotka haluaa jollain tapaa alalle. Monet tuttuni ovat opiskelleet ennen kauppatieteelliseen pääsyään jonkin aikaa AMK:ssa liiketaloutta (=tradenomiksi) ja ovat kyllä kaikki sanoneet, että AMK:n ja yliopiston vaativuustasoissa on hirvittävä kuilu. Ja sen kyllä näkee näiden kahden oppilaitoksen pääsykokeitakin vertailtaessa.

        Jos ei ole lukupäätä, mutta haluat silti enemmän yliopistoon kuin ammattikorkeaan, niin jättäisin suosiolla haaveet Helsingin kauppakorkeasta. On niitä muitakin kauppatieteellisiä, joihin on Helsinkiä helpompi päästä. Pääsy kuitenkin vaatii aina kunnianhimoa ja päättäväisyyttä, jotta jaksaa kahlata niitä pääsykoekirjoja läpi tarpeeksi. Siinä hakuvaiheessa kuitenkin tulee paljon ylä- ja alamäkiä (innostusta, väsymystä, epätoivoa) ja hakuprosessissa ne jyvät erotellaan akanoista. Se on susta itsestä kiinni, pääsetkö. Jos sä oikeasti haluat kauppatieteelliseen tiedekuntaan ja sulla on palava hinku päästä sinne, sä tulet vielä saavuttamaan tavoitteesi. Se vaan vaatii kovaa työtä ja uhrauksia, ellet omaa mitään valmiita tietoja. Tsemppiä, jos päätät hakea.


      • Tiedän, olen tehnyt
        Kylteri kirjoitti:

        KTK on ihan eri tasolla kuin tradenomi, ei niitä voi rinnastaa keskenään. On ihan täydellinen harhaluulo, että tradenomitutkinnon vois automaattisesti rinnastaa KTK-tutkintoon. Ei näin. Kyllä se KTK vaan painaa vaakakupissa enemmän kuin tradenomi, se on fakta. Etenkin, kun tradenomeja valmistuu tällä hetkellä enemmän kuin tarvetta olisi. Tradenomi kuitenkin sopii KTK ja KTM-tutkintoa paremmin niille, joilla ei sitä lukupäätä ihan kamalasti ole ja jotka haluaa jollain tapaa alalle. Monet tuttuni ovat opiskelleet ennen kauppatieteelliseen pääsyään jonkin aikaa AMK:ssa liiketaloutta (=tradenomiksi) ja ovat kyllä kaikki sanoneet, että AMK:n ja yliopiston vaativuustasoissa on hirvittävä kuilu. Ja sen kyllä näkee näiden kahden oppilaitoksen pääsykokeitakin vertailtaessa.

        Jos ei ole lukupäätä, mutta haluat silti enemmän yliopistoon kuin ammattikorkeaan, niin jättäisin suosiolla haaveet Helsingin kauppakorkeasta. On niitä muitakin kauppatieteellisiä, joihin on Helsinkiä helpompi päästä. Pääsy kuitenkin vaatii aina kunnianhimoa ja päättäväisyyttä, jotta jaksaa kahlata niitä pääsykoekirjoja läpi tarpeeksi. Siinä hakuvaiheessa kuitenkin tulee paljon ylä- ja alamäkiä (innostusta, väsymystä, epätoivoa) ja hakuprosessissa ne jyvät erotellaan akanoista. Se on susta itsestä kiinni, pääsetkö. Jos sä oikeasti haluat kauppatieteelliseen tiedekuntaan ja sulla on palava hinku päästä sinne, sä tulet vielä saavuttamaan tavoitteesi. Se vaan vaatii kovaa työtä ja uhrauksia, ellet omaa mitään valmiita tietoja. Tsemppiä, jos päätät hakea.

        Tradenomin tutkinnolla pääsee erillishaussa suoraan maisteriopintoihin ilman, että tarvitsee opiskella ensin yliopistossa kandiksi. Siispä alemman korkeakoulututkinnon omaaville, tradenomi tai kandi, tarkoitetussa erillishaussa tradenomi rinnastetaan kandiksi ja kummallakin tutkinnolla pääsee suoraan maisteriopintoihin ja todella myös tradenomi suorittaa graduineen maisteriksi vain noin 120 opintopistettä kuten kandikin.


      • kissakassikainalossa
        Tiedän, olen tehnyt kirjoitti:

        Tradenomin tutkinnolla pääsee erillishaussa suoraan maisteriopintoihin ilman, että tarvitsee opiskella ensin yliopistossa kandiksi. Siispä alemman korkeakoulututkinnon omaaville, tradenomi tai kandi, tarkoitetussa erillishaussa tradenomi rinnastetaan kandiksi ja kummallakin tutkinnolla pääsee suoraan maisteriopintoihin ja todella myös tradenomi suorittaa graduineen maisteriksi vain noin 120 opintopistettä kuten kandikin.

        Hei!

        Olet oikeassa että erillishaun kautta voi tradenomina päästä suoraan maisteriopintoihin (saattaa vaatia joitain siltaopintoja, joita voi suorittaa maisteriopintojen lomassa), mutta on huomioitava myös se, että erillishaussakin vaaditaan kohtuulliset arvosanat amk:sta. Keskinkertaisilla saati huonoilla papereilla on ktm tutkintoa lukemaan pääsy erittäin vaikeaa. Toinen vaihtoehto on, että lukee ensin amk:kissa tradenomitutkintoa varten esim. perusopintoja, joista saa pohjaa yliopiston pääsykokeisiin ja hyväksiluettaa kursseja sitten ktk tutkintoa suorittaessaan. Ja edellinen on muuten faktatietoa, sillä opiskelen tällä hetkellä erillisvalinnan kautta valittuna tradenomina Itä-Suomen yliopistossa.

        Sekä aloittajalle että muillekin jaksamista opintoihin ja pääsykokeisiin!


    • dfglfdg

      En halua lytätä unelmiasi, mutta ei kaikki pärjää tuolla tasolla. Minä aloitin sh opiskelut Diakissa, joka on siis kuitenkin vain ammattikorkea, ei mikään yliopisto. En pärjännyt, en yksinkertaisesti ymmärtänyt lukemiani teologian ja anatomian kirjoja joten kokeet meni penkin alle. Harjoitteluissa olin aina se kaikista paskin, muille ropisi kehuja ja tarjottiin kesätyöpaikkoja, vaan ei mulle. Lopulta lopetin koulun ja menin töihin, perus duunarihommia. Nyt olen sopeutunut ajatukseen, että tämä on minun paikkani elämässä, ei kaikkia ole tarkoitettu opiskelemaan kovin korkealle. Jonkunhan ne "paskaduunitkin" on tehtävä. Vaikka kyllähän siinä sairaanhoitajan hommassakin paskan kanssa pääsi tekemisiin, ihan kirjaimellisesti.

      Ja mitä pääsykokeisiin tulee, pärjäsin loistavasti, olin ensimmäisellä sijalla. Et ei se pääsykokeissa pärjääminen vielä mitään tarkoita.

    • sk

      Ihan kamalan suurta älykkyyttä ei KTK:n tai KTM:n paperit vaadi. Töitä pitää kuitenkin tehdä. Pääsykokeet vaativat myös lähinnä pitkää pinnaa ja ulkoa muistamista. Kovalla lukemisella on siis mahdollista päästä sisään, vaikka ei kaikkein älykkäin olisikaan. Ja ne kysymäsi termitkin oppii sopivasti pääsykokeisiin päntätessä...

      Eniten luulisin, että sinulle saattaisi tulla ongelmia matematiikan kanssa. Jos pohjana ei ole lukion matikkaa (mieluiten pitkää), joutuu alussa varmasti tekemään aika paljon töitä pärjätäkseen. Toisaalta, kovin paljon lukion matematiikkaa vaikeammaksi eivät kurssit sitten menekään.

      Pari kauppiksessa opiskellutta amispohjaista tunnen, ja he pärjäsivät ainakin ihan hyvin.

    • Yloppilas

      Jos olet tavallinen tavis, eivätkä älynlahjasi loista kovin kirkkaasti, suosittelen seuraavaa:

      1. Käy maistraatissa ja ruksaa itsesi ruotsalaiseksi.

      2. Ilmoittaudu Hankeniin, jonka kiintiöpaikat on kaikki varattu ruotsalaisille. Se on siinä ihan sen oikean kauppakorkeakoulun vieressä, mutta kun siellä käyt, mini voi luulla, että käytkin oikeata kkk:a.

      3. Kirjaa lapsesikin ruotsalaisiksi ja äänestä rkp:tä, niin lapsesikin pääsevät nauttimaan ruotsalaisten etuoikeuksista.

    • drstoxx

      En usko että olet liian tyhmä. Unohda tradenomin hommat. Kun uskoo että pystyy niin myös pystyy, se on kiinni omasta tahdosta ja ahkeruudesta. Pääsykoekirjat käteen ja luet ne huolellisesti läpi 2-5 kertaa riippuen muististasi. Itse luin 4 kertaa varmuuden vuoksi ja jäin 2 pistettä täysistä pisteistä. Yo todistuksella olisin voinut pyyhkiä peen. Ei mihinkään valmennuskursseille, ne ovat rahanhaaskausta. Muista että hyviä kauppatieteiden yliopistoja on myös muissa kaupungeissa kuin pelkkä HSE. Samat asiat siellä opetetaan kuin muissakin Suomen kauppatieteellisissä yliopistoissa, jos siis tarkoituksesi on oikeasti opiskelu eikä elvistely. Jos haet ammattikoulun pohjalta niin muista että vähättelijöitä ja dissaajia löytynee sieltä sun täältä. Täysin turhaan. Siinäpä on sinun mahdollisuutesi näpäyttää ja näyttää närhen munat wannabe elitisteille. Tavikset sinne menee joista monet luulevat olevansa heti jotain kun sisään pääsevät. Sinun ei tarvitse edes olla hyvä matematiikassa jos aiot opiskella ns. pehmeitä aloja. Riippuen yliopistosta, niitä joudut käymään parista peruskurssista muutamaan. Eikä edes tarvitse lukea tuhansia sivuja kirjoja tenteistä läpi pääsemiseen, ihmettelen näitä jotka niin tekevät. Luentomonisteet riittävät ja tärkeitä kohtia täydentää sitten kirjoista jos haluaa. Ja tietenkin jos oikeasti luettu asia kiinnostaa.

      Itse haahuilin lukiosta ulos erittäin keskinkertaisella jopa huonolla opintomenestyksellä. Välivuosi ja aloitin lukemaan rahoitusta yliopistossa/kauppakorkeessa ja luin neljässä vuodessa läpi hyvin arvosanoin kun vasta into opiskeluun syttyi yliopistossa. Sitten jatkoin opiskeluja ja nyt on tohtorisopinnot pitkällä. Mulla oli lukioaikoina ammattikoulukavereita jotka olisi ihan taatusti pystynyt samaan jos opiskeluintoa olisi löytynyt. Ja yliopistossa olen jeesannut näitä yo-kokeissa loistaneita kavereita haastavissa harjoitustehtävissä. Kuitenkin jonkun verran täytyy pystyä lukemaan ja ymmärtämään, mikä kyllä onnistuu normaalikansalaiselta. Oma into on se tärkein tekijä. Multakin jää joskus selkeitä asioita huomaamatta ja olo on joskus yksinkertainen. Eikä siihen kuole jos kokeilee eikä onnistu. Markkinoinnin puolellakin oli naispuolinen tohtori opettajana ja oli käynyt ammattikoulun aikoinaan ja ollut töissä pitkään ennenkuin aloitti yo-opinnot.

      t. KTM

    • NNNNainen

      Tässä sitä vain ihmettelen, että yliopistoonhan pääsee vain lukion käyneet tai ammattikorkeakoulun käyneet. Eli eihän ammattikoulusta pääse yliopistoon. Tai näin meille ainakin selitettiin joskus muinoin OPO:n tunneilla lukiossa, nyt opiskelen yliopistossa. Meidän luokalla on kaikki muut ylioppilaita, paitsi yksi on ammattikorkeakoulusta tullut yliopistoon.

      Mutta itse kysymykseesi vastaus on, että yliopisto on älyttömän rankka koulu ja vaatii englannin kielisten kirjojen tenttimistä, kirjoittamista englanniksi, joka viikkoisia töiden palautuksia jne. Toki riippuu koulutusalasta, itse olen humanistisella puolella ja töitä riittää. Joten jos osaat mielestäsi oikeat opiskelumenetelmät, joissa saat 1000sivuisen opuksen päähäsi viikossa, niin tervetuloa :)

      • nykyään....

        NNNNainen nykyään pääsee yliopistoon pelkältä ammattikoulupohjalta!!!


      • melkein akateeminen
        nykyään.... kirjoitti:

        NNNNainen nykyään pääsee yliopistoon pelkältä ammattikoulupohjalta!!!

        Oma ukkokin haki ihan amis pohjalta, vaikka kauppis lienee noista amiksista kaikkein lähinnä lukioa. Sisään ei valitettavasti päässyt, ihan johonkin pisteen päähän taisi jäädä. Ehti tosin lukea pääsykoekirjankin vain kerran.


      • Ei aivan niinkään

        Ammattikoulu, ainakin kolmivuotinen, antaa nykyään kelpoisuuden hakea yliopistoon.


    • Tuoksukännykkä

      Miten olisi aito sypressiltä tuoksuva aromiterapeuttinen, 100% eterinen öljy, Hämeenkyröstä Frantsilalta, öljysin hiukan kännykkäni pintaa, Samsung?

    • KTM + DI

      KTK ja KTM:n tutkinnot pääsee läpi kun osaa kirjoittaa puppaa ja puhua hyvin. EI niissä oikeasti mitään taitoja vaadita, esim. matemaattista tai kielellistä lahjakkuutta. Pääsykokeet ovat vaikeat, koska juuri kauppatieteitä kaikki haluavat lukemaan, ehkä juuri sen takia että opiskelu ei sinäänsä vaadi muuta kuin pupan suoltamista. Mikäli opettelet pääsykoekirjat hyvin pääset kyllä sisään :)

    • desdccc

      Opetan yliopistossa (en siis kauppatieteitä) eivätkä kaikki opiskelijat suinkaan ole mitään nopeaälyisiä. Samaa asiaa joutuu usein selittämään moneen kertaan. En ota mitään kantaa siihen, oletko hidas vai nopea, sanon vaan että ei tarvitse olla siinä suhteessa keskitason yläpuolella päästääkseen sisään ja päästäkseen ulos.
      Oikeastaan tärkeämpää onkin motivaatio. Jos on tosissaan kiinnostunut, se vie eteenpäin. Lisäksi jokainen joutuu tekemään työtä tutkinnon eteen.
      Niin, avointa yota voi tosiaan ajatella aluksi.
      Itseään ei kannata koskaan vähätellä! Niinhän sitä sanotaan, että kannattaa tehdä aina vähän enemmän kuin mihin etukäteen kuvittelee pystyvänsä.

      • nevada::

        ihmisestä löytyy sellaisiakin voimavaroja jota hän ei olisi koskaan kuvitellutkaan. Onnea etsintään ja pyrkimiseen!


    • muahhaa

      Jos tuon tutkinnon suoritat, se osoittaa sinut pikemminkin tyhmäksi. Joskus aikoinaan teekkarina (olen jo dippa-inssi) naurettiin noille kauppatieteiden kursseille. Olihan siellä jopa osittaisderivaatat, mutta ei ne koskaan niitä oppinu käyttämään mihinkään, hähhhää.

      Arvio on, että teekkari suorittaa kauppatieteiden maisterin tutkinnon parissa vuodessa, sen verran erilaista se on kuin TKK:ssa aikoinaan.

      • ettäsilleen:::::::::

        yx ylimielinen teekkari josta ei ole muuta kuin toisia haukkumaan ja nokian hikisessä pajassa änkyröimään. Onneks suurin osa maailman ihmisistä on muita kuin teekkareita.


      • pena.d

        Olet liian tyhmä, hyväksy se.


      • Optiomies

        90 prosenttia nykyajan dippainnsseistä ei osaa käytännössä insinöörin töitä. Massainsinöörejä jotka saavat ainoaa tyydystä haukkumalla nettipalstoilla muita. Sen tiedän että ne todelliset osaajat osaavat arvostaa muita osaajia tuli ne sitten mistä koulusta tahansa tai ilman koulua. Jos on kiinnostusta ja älyä, pärjää missä vain. Meneppäs lukemaan kansista tai rahoitusta niin matikkaa tarvii siinä missä teknillisissä yo ssa. Yleensä ulkomailla näitä aineita voi lukea nimenomaan teknillisissä. Taas joku taulapää luule tietävänsä jotain. En minä viitsisi kehua jollakin matematiikan osaamisella. En menisi tekuun jotta voin kehua jollakin vitun derivaatoilla vaikka ne osaisikin. Luehan optioteoriaa ja kehitä jokin ekonominen laskentamalli niin on äkkiä pikkuinsinöörillä vellit housussa ja sormi suussa. Mene sinä sinne linuxin ääreen istumaan ja laske vaan rauhassa niitä derivaattojasi lauantai-iltana ja yritä löytää optimaalinen raja-arvo paskan suoltamisen ja insinööriyden välillä. Minä teen hilloo markkinoilla. Jos haluaa rakentaa kansainvälisen menestyvän yrityksen, niin palkkaisin sinne paljon mieluummin markkinoinnin ja johtamisen ammattilaisia kuin jonkun joka on läpäissyt tekussaa derivoinnin perusteet ykkösellä läpi.


      • höhhöh
        Optiomies kirjoitti:

        90 prosenttia nykyajan dippainnsseistä ei osaa käytännössä insinöörin töitä. Massainsinöörejä jotka saavat ainoaa tyydystä haukkumalla nettipalstoilla muita. Sen tiedän että ne todelliset osaajat osaavat arvostaa muita osaajia tuli ne sitten mistä koulusta tahansa tai ilman koulua. Jos on kiinnostusta ja älyä, pärjää missä vain. Meneppäs lukemaan kansista tai rahoitusta niin matikkaa tarvii siinä missä teknillisissä yo ssa. Yleensä ulkomailla näitä aineita voi lukea nimenomaan teknillisissä. Taas joku taulapää luule tietävänsä jotain. En minä viitsisi kehua jollakin matematiikan osaamisella. En menisi tekuun jotta voin kehua jollakin vitun derivaatoilla vaikka ne osaisikin. Luehan optioteoriaa ja kehitä jokin ekonominen laskentamalli niin on äkkiä pikkuinsinöörillä vellit housussa ja sormi suussa. Mene sinä sinne linuxin ääreen istumaan ja laske vaan rauhassa niitä derivaattojasi lauantai-iltana ja yritä löytää optimaalinen raja-arvo paskan suoltamisen ja insinööriyden välillä. Minä teen hilloo markkinoilla. Jos haluaa rakentaa kansainvälisen menestyvän yrityksen, niin palkkaisin sinne paljon mieluummin markkinoinnin ja johtamisen ammattilaisia kuin jonkun joka on läpäissyt tekussaa derivoinnin perusteet ykkösellä läpi.

        Stop. Sinuna ei menisi kehumaan mitään, kun ei teillä raha"tieteilijöillä" ole mitään hajuakaan mitä raha oikeastaan on. Niin, kerro minulle mitä se on?

        http://www.youtube.com/view_play_list?p=D085413689AD9BD9
        http://talousdemokratia.blogspot.com/

        En tiedä oletteko oikeasti tyhmiä, mutta siltä kyllä vaikuttaa. Tässä kai siis tarvitaan sitä dippainssiä hoitamaan raha-asiatkin.

        t. yksi dippa-inssi


      • ei-koplaaja
        höhhöh kirjoitti:

        Stop. Sinuna ei menisi kehumaan mitään, kun ei teillä raha"tieteilijöillä" ole mitään hajuakaan mitä raha oikeastaan on. Niin, kerro minulle mitä se on?

        http://www.youtube.com/view_play_list?p=D085413689AD9BD9
        http://talousdemokratia.blogspot.com/

        En tiedä oletteko oikeasti tyhmiä, mutta siltä kyllä vaikuttaa. Tässä kai siis tarvitaan sitä dippainssiä hoitamaan raha-asiatkin.

        t. yksi dippa-inssi

        Nykyiset talousjärjestelmät ja yhteiskunnat perustuvat tähän. Sehän on pitkälle illuusio. Eihän tämä olekaan mikään hyvä järjestelmä. Mutta aina voit kehittää paremman. Ei taida tosin inssiltä onnistua taloustieteily sen enempää kuin kirurgiakaan. En ole mikään talouspolitiikan asiantuntija, mutta taatusti tiedän enemmän kuin keskivertoinssi. Pörssihommat ja yritykset on sitten eri juttu kuin politiikka ja ne on mun alaa. Insinöörit kehittää aina vain tehokkaampia ja taloudellisimpia juttuja ja yrittävät kyllä hyötyä näistä länsimaisten mittapuiden mukaan niin kuin kaikki muutkin. Et ole silloin yhtään parempi kuin minäkään "rahatieteilijä". Minäkin kehitän omia juttuja sekä ansaintakeinoja. Jos toimivaa rahoitusjärjestelmää ei ole niin eipä niitä teidän hilavitkuttimiakaan kukaan osta. Kaikille aloille on osaajansa ja siitä tämä yhteiskunta muodostuu...olet vain osa koneistoa viritelminesi, et mikään erillinen samarialainen. Te DI:t kuvittelette ihmeellisesti että kun on paperit kourassa niin olette kaikkipäteviä. Tyhmimmille riittää että on teekkari. Ette ole sen pätevämpiä tai enempää kuin kukaan muukaan.

        Oletko kuullut venusprojektista? Tutustupa siihen, vaikka utopialta vaikuttaa, mutta ehkä joskus mahdolliselta. Perustelepa sinä ketkä ovat ja miksi haukut muita tyhmäksi? Koplaajia on maailma täynnä eikä insinöörit ole mikään puhdas laji.


    • K. Urppa

      Jos kykysi ja/tai halusi kirjoittaa kunnon suomea on niin olematon kuin tekstistäsi voisi päätellä, niin viimeistään työelämässä voi tulla vaikeuksia. Voi jopa olla, ettet edes pääse työelämään asti, kun paikkahakemuksesi vilahtaa nopeasti kasan pohjalle. Ellet sitten pysty osoittamaan olevasi jollain tavoin reilusti pätevämpi kuin muut hakijat.

    • KTK

      Kyselit mm. näitä:

      "Olis kiva kuulla myös pääsykokeista, kattelin tossa Helsingin yliopiston tän vuotista pääsykoetta ja se vaikutti aivan kamalalta.. Onkohan amiksen aivan turha haaveilla maisterin tutkinnosta?"

      -Sisäänpääsy on vaikeaa ainakin Helsingissä ja Tampereella. Jos haluat näihin paikkoihin sinun tulee valmistautua useampi kuukausi käyden pääsykoekirjoja läpi. Tavoitteenasi on saada riittävästi pisteitä kokeesta, jotta voit tulla valituksi pelkästään sen perusteella (ilmeisesti edelleen sama käytäntö). Pääsekoe on vaikein koe mikä kauppatieteissä sinulle tulee vastaan. Jos sen selvität, saat varmasti myös lukupään puolesta KTM paperit aikaiseksi.

      "Oppiiko koulussa kuitenki sen verran, että siellä selviää jos vaan motivaatiota löytyy vai käytetäänkö "hienoja" termejä jo alusta saakka?"

      -Kauppatieteissä käydään kyllä monet asiat pääsykokeiden jälkeen moneen kertaan uudelleen läpi. Kuitenkin on hyvä omata yleistietoa taloudesta ja yhteiskunnasta, jotta voi sisäistää opitut asiat. Tämän voi saavuttaa helposti lukemalla esimerkiksi päivän uutiset ahkeraan ja jostain muualta kuin ilta-sanomista. Yleissivistys on menestyksekkään akateemisen opiskelun yksi kulmakivistä.

      Itse luen kauppatieteitä tällä hetkellä ja käsitys on se, että motivaatio alaa kohtaan ja kyky ymmärtää talouden ilmiöitä on ratkaisevaa eikä se, onko käynyt lukion tai ammattikoulun. Ei lukio anna muuta kuin opiskeluteknistä kokemusta pääsykokeita varten (kun tähtäimessä koevalinta). Opiskelutaidon voi jokainen hankkia istumalla alas ja tekemällä "töitä" pääsekoekirjan kanssa. Jos lukeminen tuntuu pahalta tai ei pysty keskittymään niin karjaisee vaan itselleen muutaman kerran, että "nyt loppuu tämä ruikutus" ja kas kummaa sitä on sisällä suoralla koevalinnalla.

      Toivottavasti näistä on jotain apua.

      • vaikka opiskelenkin

        aivan eri alaa, sama sääntö pätee kaikkiin: kun selviät pääsykokeesta, selviät muista opinnoista leikiten sen jälkeen:) Itsekin pelkäsin, miten yleensä selviän opinnoista, jos kaikki tentit ovat yhtä työläitä kuin pääsykoe. Tämä on kuitenkin onneksi harhakäsitys.

        Toki kaikissa kouluissa hommaa riittää, mutta se vaatiikin lähinnä ahkeraa asennetta, ei suurta älyä. Itse en ainakaan omasta alastani tiennyt pääsykoekirjoja enempää ennen opiskelua, sama tilanne useimmilla, joten luennoilla lähdetään todella perusasioista liikkeelle. Esimerkiksi siitä syystä, että sivuaineilijat käyvät samoja kursseja, eivätkä he ole lukeneet edes niitä pääsykokeita varten ko. alaa. Suosittelen lämpimästi, että haet pääkaupunkiseudun lisäksi ainakin Tampereelle, täällä on aika suurena etuna moniin muihin verrattuna vapaa sivuaineoikeus: ainakin melkein kaikkea voi opiskella sivuaineena ilman lähtötasokokeita tms. joten on hyvin helppoa kokeilla vielä sisällä ollessakin, minkä alan luennot tuntuvat kiinnostavan.


    • Harmaa virkamies

      Onneksi Kauppakorkeakoulu on aina ollut ja on aina tuleva olemaan ylivoimaisesti helpoin yliopistotason opinahjo. Suoritin aikanaan markkinoinnista sivuaineopinnot ja valtsikasta tulleena tentit olivat ala-astetasoa. Luennotkin olivat lähinnä tyhjänpäiväistä dadaa, joissa "akateemisuutta" oli lähinnä viitteeksi.

      Tulinkin siihen johtopäätökseen että kauppatieteet eivät oikeastaan ole tieteitä ollenkaan. Sinäänsä kaupankäynti, laskentatoimi, rahoitus, markkinointi, tietojärjestelmät ja mitä muuta siellä opetetaankaan eivät edes lähtökohtaisesti vastaa mitään tieteitä. Ainoat oppianeet jotka vastaavat jotenkin tieteellisyyttä ovat kansantaloustiede, suomen kieli ja viestintä ja yritysjuridiikka. Ja nämäkin kaikki on "ryöstetty" yliopistolta sillä jokaista noita voi opiskella ihan yliopistossa mutta melkolailla parempien ja akateemisesti pätevämpien proffien johdolla.

      Siksi Kauppakorkeakoulu olisikin loogista liittää ammattikorkeakoulujärjestelmään. Ammatillisia aineitahan siellä opiskellaan ja "tutkitaan".

      • valkoinen virkamies

        Mutta älä huoli, pääset ehkä ens vuonna kauppakorkeaan jos vain maltat lukea tarpeeksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe