Opiskelemaan Skotlantiin 2011

sarahmichelle

Olen lähdössä opiskelemaan Skotlantiin keväällä 2011. Jännittää, pelottaa ja kiinnostaa - kaikkea yhtä aikaa. Varsinaista sijoittumispaikkaa minulla ei vielä ole tiedossa - joko Glasgow tai Edinburgh, tällä hetkellä Glasgow vaikuttaa todennäköisemmältä vaihtoehdolta. Netistä on tullut luettua yhtä jos toistakin lähes kaikesta mahdollisesta aiheeseen liittyvästä ja enemmänkin. Olisi tietenkin paljon kiehtovampaa kuulla muiden kokemuksia ja käytännön vinkkejä, kuin pelkkää "faktatietoa".

Skotin kieli / murre - mikäli perusenglantia osaa hyvin, kuinka vaikeaa näitä on ymmärtää?
Ominaisia tapoja Skotlannissa, joihin voisi osata varautua?
Entä esimerkiksi arkipäiväiset asiat - millaisiin erilaisiin seikkoihin voi törmätä?
Huomattavia eroja suomalaiseen kulttuuriin?
Millaisia ihmisiä paikalliset ovat (esimerkiksi suomalaisiin verraten)?
Kuinka julkinen liikenne "toimii"? (Metrot, bussit, junat... Yleisyys, hintataso jne.)
Maisemat? Näkemisen arvoisia paikkoja?

Kaikkea myös "kysymyslistan" ulkopuolelta saa kertoa. Lentoja ehdin katsella jo hieman valmiiksi. Yllätyin positiivisesti siitä, että esimerkiksi Ryanairilla voi lentää todella halvalla suoraan Edinburghiin! Kun vain valitsi oikeat päivät, taisi lentojen hinnat olla alhaisimmillaan 50 euroa ja muutama sentti päälle, sinne ja takaisin. Halvimmillaan Ryanairin lento Tampereelta Edinburghiin taisi olla 19 euroa nettivarausmaksu 5 euroa. Ei ollenkaan pöllömpää!

4

954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mi.ju

Olen itse lähdössä Skotlantiin Au Pairiksi huhtikuussa.
      Oletkos saanut vastauksia kysymyksiisi?

• Moi,
      Olen lähdössä myös Au pairiksi Skotlantiin, vieläjö olette siellä?

• glasgow11

Täällä olisi yksi Glasgowissa asuva :) mihinkä päin olet menossa?

• Olen menossa St Andrewsiin :) MIetin että olis kiva nähdä muitakin suomalaisia siellä päin ja nähdä vähän muutakin Skotlantia :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2746
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1184
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      989
    4. Oliko mies vetäytyminen

Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      61
      967
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      78
      888
    7. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      102
      832
    8. Oon tässä pohtinut että se nainen

Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      815
    9. Nainen on ihana

ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      718
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe