Olen lähdössä opiskelemaan Skotlantiin keväällä 2011. Jännittää, pelottaa ja kiinnostaa - kaikkea yhtä aikaa. Varsinaista sijoittumispaikkaa minulla ei vielä ole tiedossa - joko Glasgow tai Edinburgh, tällä hetkellä Glasgow vaikuttaa todennäköisemmältä vaihtoehdolta. Netistä on tullut luettua yhtä jos toistakin lähes kaikesta mahdollisesta aiheeseen liittyvästä ja enemmänkin. Olisi tietenkin paljon kiehtovampaa kuulla muiden kokemuksia ja käytännön vinkkejä, kuin pelkkää "faktatietoa".
Skotin kieli / murre - mikäli perusenglantia osaa hyvin, kuinka vaikeaa näitä on ymmärtää?
Ominaisia tapoja Skotlannissa, joihin voisi osata varautua?
Entä esimerkiksi arkipäiväiset asiat - millaisiin erilaisiin seikkoihin voi törmätä?
Huomattavia eroja suomalaiseen kulttuuriin?
Millaisia ihmisiä paikalliset ovat (esimerkiksi suomalaisiin verraten)?
Kuinka julkinen liikenne "toimii"? (Metrot, bussit, junat... Yleisyys, hintataso jne.)
Maisemat? Näkemisen arvoisia paikkoja?
Kaikkea myös "kysymyslistan" ulkopuolelta saa kertoa. Lentoja ehdin katsella jo hieman valmiiksi. Yllätyin positiivisesti siitä, että esimerkiksi Ryanairilla voi lentää todella halvalla suoraan Edinburghiin! Kun vain valitsi oikeat päivät, taisi lentojen hinnat olla alhaisimmillaan 50 euroa ja muutama sentti päälle, sinne ja takaisin. Halvimmillaan Ryanairin lento Tampereelta Edinburghiin taisi olla 19 euroa nettivarausmaksu 5 euroa. Ei ollenkaan pöllömpää!
Opiskelemaan Skotlantiin 2011
sarahmichelle
4
880
Vastaukset
- mi.ju
Olen itse lähdössä Skotlantiin Au Pairiksi huhtikuussa.
Oletkos saanut vastauksia kysymyksiisi? Moi,
Olen lähdössä myös Au pairiksi Skotlantiin, vieläjö olette siellä?- glasgow11
Täällä olisi yksi Glasgowissa asuva :) mihinkä päin olet menossa?
Olen menossa St Andrewsiin :) MIetin että olis kiva nähdä muitakin suomalaisia siellä päin ja nähdä vähän muutakin Skotlantia :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin579197Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123639Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r292947Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht852258Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142070Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3671856Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411482FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01231Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101105Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu721104