kuntoutustuki

3 eri sairautta

Hei. Onko kenelläkään tietoa;
Voidaanko kuntoutustukea jatkaa pätkissä vaikka lopun elämää? Siis onko olemassa mitään rajaa sille kuinka monesti voidaan jatkaa parin kuukauden pätkissä kuntoutustukea? Itse olen ollut noin viisi vuotta kuntoutustuella ja ko. tuki on ollut katkolla sinä aikana varmaan lähes 20 kertaa.

36

11913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilanne.

      Mielenkiinnosta vain kyselen, joudutko aina toimittamaan uuden B-lausunnon vai miten jatko hoituu?

      Fysiatri vastasi kerran kiukuissaan kun tuota kyselin, että kuntoutustuella voi olla vaikka 20 vuotta.
      Itselläni oli aluksi puolen vuoden pätkissä nyt vuoden pätkissä, ja viides vuosi minullakin menossa, eikä loppua näy!

      • ap.

        Oli minullakin alkuun pitempiä jaksoja, taisi olla jopa vuoden jakso pisimmillään.
        En aivan joka kerta ole joutunut toimittamaan uutta B-lausuntoa, mutta jotain selvityksiä kuitenkin, esim. magneettikuvauksen selvitys. Minä olin kesällä kaksi kuukautta työkokeilussa 4 h/pv , eikä sekään oikein onnistunut. Jouduin olemaan 4 pv sairaslomalla. Myöskin työnanatajan palautteessa kävi selväksi, etten voi työskennellä ko. tehtävissä terveydentilastani johtuen. Nyt eläkelaitos kuitenkin vaatii uutta työkokeilua, eri työpaikassa. Onko sinulle ehdotettu työkokeilua tai kuntoutusta tai kuntoutustutkimusta?


      • mennä.
        ap. kirjoitti:

        Oli minullakin alkuun pitempiä jaksoja, taisi olla jopa vuoden jakso pisimmillään.
        En aivan joka kerta ole joutunut toimittamaan uutta B-lausuntoa, mutta jotain selvityksiä kuitenkin, esim. magneettikuvauksen selvitys. Minä olin kesällä kaksi kuukautta työkokeilussa 4 h/pv , eikä sekään oikein onnistunut. Jouduin olemaan 4 pv sairaslomalla. Myöskin työnanatajan palautteessa kävi selväksi, etten voi työskennellä ko. tehtävissä terveydentilastani johtuen. Nyt eläkelaitos kuitenkin vaatii uutta työkokeilua, eri työpaikassa. Onko sinulle ehdotettu työkokeilua tai kuntoutusta tai kuntoutustutkimusta?

        "Onko sinulle ehdotettu työkokeilua tai kuntoutusta tai kuntoutustutkimusta?"

        Mitään noista ei ole ehdotettu, vaan olen itse noita kaikkia vaatinut.
        Mitään muuta en ole saanut näinä seitsemänä vuotena kuin kerran pääsin kolmeksi viikoksi Orttoniin kuntoutukseen ja lisäksi käyntejä sairaalan fysikaalisessa hoidossa (joka aiheutti vain lisää kipua).

        Minkä ikäinen olet?


      • ap.
        mennä. kirjoitti:

        "Onko sinulle ehdotettu työkokeilua tai kuntoutusta tai kuntoutustutkimusta?"

        Mitään noista ei ole ehdotettu, vaan olen itse noita kaikkia vaatinut.
        Mitään muuta en ole saanut näinä seitsemänä vuotena kuin kerran pääsin kolmeksi viikoksi Orttoniin kuntoutukseen ja lisäksi käyntejä sairaalan fysikaalisessa hoidossa (joka aiheutti vain lisää kipua).

        Minkä ikäinen olet?

        Minulle oma lääkäri on B-lausunnossa ehdottanut kuntoutustutkimusta, mutta työeläkelaitoksen mielestä tutkimusta ei tarvita. Työkokeilusta eläkelaitos antoi ennakkopäätöksen jo pari vuotta sitten, mutta silloin ei löytynyt sopivaa työkokeilupaikkaa, entiseen työhön en voi enään palata.
        Kesällä olin aivan erilaisessa työpaikassa, kuin mihin minulla on koulutus. Nyt tämä uusi kokeilupaikka pitäisi olla jotain sellaista työtä, mitä olen tehnyt ennenkin. Olen 45 vuotta.
        Jos sinä koet itse, että pystyisit työkokeiluun, niin pyydä lääkäriäsi esittämään sitä. Uskoisin tuon työkokeilun olevan mahdollista järjestää, se tulee halvemmaksi kuin tutkimukset ja rahahan se ratkaisee nämäkin asiat, ikävä kyllä.


      • kymppiplus+
        ap. kirjoitti:

        Minulle oma lääkäri on B-lausunnossa ehdottanut kuntoutustutkimusta, mutta työeläkelaitoksen mielestä tutkimusta ei tarvita. Työkokeilusta eläkelaitos antoi ennakkopäätöksen jo pari vuotta sitten, mutta silloin ei löytynyt sopivaa työkokeilupaikkaa, entiseen työhön en voi enään palata.
        Kesällä olin aivan erilaisessa työpaikassa, kuin mihin minulla on koulutus. Nyt tämä uusi kokeilupaikka pitäisi olla jotain sellaista työtä, mitä olen tehnyt ennenkin. Olen 45 vuotta.
        Jos sinä koet itse, että pystyisit työkokeiluun, niin pyydä lääkäriäsi esittämään sitä. Uskoisin tuon työkokeilun olevan mahdollista järjestää, se tulee halvemmaksi kuin tutkimukset ja rahahan se ratkaisee nämäkin asiat, ikävä kyllä.

        Se oli mimulle hyvin merkityksellinen asia, minäkään en pystynyt entiseen työhön palaamaan. Etsin työkokeilupaikkaa ensin pitkään yksin, en löytänyt ja sain sitten vaatimisen jälkeen eläkevakuutusyhtiön maksamaa apua ulkopuoliselta uravalmentajalta. Näissä on vaan isoja eroja. Mä olin ekaksi Vervellä, siellä vain juteltiin eikä mitään saatu aikaan. Sit vakuutusyhtiö kai kyllästy odottamaan ja siirsi minut verveltä katjanoposoy:lle ja siellä mun asia sitten lähti etenemään. Työvoimatoimistosta ei oo ollu minun asiassani hyötyä, mitään apua en sieltä ole koskaan saanut, vaikka hain sieltäkin. Mulla on reilu vuosi sitten selkävamman lisäksi todettu masennus, en tosin enää tiedä kumpi tuli ekaksi.. Mut jos tuonne noposelle en ois päässy, oisin varmaan vieläkin vaan kotona tai ehkä jossain avolaitoksessa hoidossa, kun mulla kotona oikeesti ois hajonnu pää. Nyt mulla on uusi kevyempi työ ja selkä ja masennus ihan hallinnassa.


      • P.O.F
        kymppiplus+ kirjoitti:

        Se oli mimulle hyvin merkityksellinen asia, minäkään en pystynyt entiseen työhön palaamaan. Etsin työkokeilupaikkaa ensin pitkään yksin, en löytänyt ja sain sitten vaatimisen jälkeen eläkevakuutusyhtiön maksamaa apua ulkopuoliselta uravalmentajalta. Näissä on vaan isoja eroja. Mä olin ekaksi Vervellä, siellä vain juteltiin eikä mitään saatu aikaan. Sit vakuutusyhtiö kai kyllästy odottamaan ja siirsi minut verveltä katjanoposoy:lle ja siellä mun asia sitten lähti etenemään. Työvoimatoimistosta ei oo ollu minun asiassani hyötyä, mitään apua en sieltä ole koskaan saanut, vaikka hain sieltäkin. Mulla on reilu vuosi sitten selkävamman lisäksi todettu masennus, en tosin enää tiedä kumpi tuli ekaksi.. Mut jos tuonne noposelle en ois päässy, oisin varmaan vieläkin vaan kotona tai ehkä jossain avolaitoksessa hoidossa, kun mulla kotona oikeesti ois hajonnu pää. Nyt mulla on uusi kevyempi työ ja selkä ja masennus ihan hallinnassa.

        Oli mullakin ihan ratkaiseva juttu. Suosittelen etsimään hyvän paikan, vaikka sitten noiden vakuutusyhtiöiden konsulttien avulla, jos ei itsenäisesti löydy. Samaa mieltä minäkin olen, että raha ratkaisee, työkokeiluun luulis löytyvän vakuutusyhtiöstäkin motiivia!


      • ap.
        kymppiplus+ kirjoitti:

        Se oli mimulle hyvin merkityksellinen asia, minäkään en pystynyt entiseen työhön palaamaan. Etsin työkokeilupaikkaa ensin pitkään yksin, en löytänyt ja sain sitten vaatimisen jälkeen eläkevakuutusyhtiön maksamaa apua ulkopuoliselta uravalmentajalta. Näissä on vaan isoja eroja. Mä olin ekaksi Vervellä, siellä vain juteltiin eikä mitään saatu aikaan. Sit vakuutusyhtiö kai kyllästy odottamaan ja siirsi minut verveltä katjanoposoy:lle ja siellä mun asia sitten lähti etenemään. Työvoimatoimistosta ei oo ollu minun asiassani hyötyä, mitään apua en sieltä ole koskaan saanut, vaikka hain sieltäkin. Mulla on reilu vuosi sitten selkävamman lisäksi todettu masennus, en tosin enää tiedä kumpi tuli ekaksi.. Mut jos tuonne noposelle en ois päässy, oisin varmaan vieläkin vaan kotona tai ehkä jossain avolaitoksessa hoidossa, kun mulla kotona oikeesti ois hajonnu pää. Nyt mulla on uusi kevyempi työ ja selkä ja masennus ihan hallinnassa.

        Hyvä kun sinulla on nyt asiat kunnossa.
        Olitko kauan työkokeilussa? Oletko nyt oikeassa työsuhteessa?


      • ap.
        P.O.F kirjoitti:

        Oli mullakin ihan ratkaiseva juttu. Suosittelen etsimään hyvän paikan, vaikka sitten noiden vakuutusyhtiöiden konsulttien avulla, jos ei itsenäisesti löydy. Samaa mieltä minäkin olen, että raha ratkaisee, työkokeiluun luulis löytyvän vakuutusyhtiöstäkin motiivia!

        Mukavaa kun sinunkin tilanteeseesi on löytynyt ratkaisu.
        Oletko nyt "oikeassa" työssä?


      • P.O.F
        ap. kirjoitti:

        Hyvä kun sinulla on nyt asiat kunnossa.
        Olitko kauan työkokeilussa? Oletko nyt oikeassa työsuhteessa?

        Tämä noposen uravalmentaja neuvotteli mulle jatkon työkokeilusta. Nyt mulla vakiduuni uusissa hommissa.


    • ap.

      Kysyisin vielä; Onko täällä ketään, joka on ollut työkokeilussa ja työkokeilu ei ole onnistunut?
      Mitä jos terveys/kunto/voimavarat ei riitä?

      • 10+2

        Mä olin uravalmentajan kautta työkokeilussa, eka paikka ei onnistunut, työ olikin liian raskasta ja sairaus paheni. Sitten etsittiin uusi työ ja valmentaja hyväksytti suunnitelman eläkevakuutusyhtiössä ja ne tuki mun suunnitelmaa. työkokeilun kautta pääsin kiinni uuteen ammattiin, nyt olen ollut jo yli vuoden määräaikaisessa työsuhteessa tässä samassa paikassa, siis missä olin toisessa työkokeilussa. Ei se ole ongelma, jos työkokeilu epäonnistuu, sehän onkin vain kokeilu, jossa testataan, näin mulle se valmentaja sanoi.


      • pohjoisenpoikamies
        10+2 kirjoitti:

        Mä olin uravalmentajan kautta työkokeilussa, eka paikka ei onnistunut, työ olikin liian raskasta ja sairaus paheni. Sitten etsittiin uusi työ ja valmentaja hyväksytti suunnitelman eläkevakuutusyhtiössä ja ne tuki mun suunnitelmaa. työkokeilun kautta pääsin kiinni uuteen ammattiin, nyt olen ollut jo yli vuoden määräaikaisessa työsuhteessa tässä samassa paikassa, siis missä olin toisessa työkokeilussa. Ei se ole ongelma, jos työkokeilu epäonnistuu, sehän onkin vain kokeilu, jossa testataan, näin mulle se valmentaja sanoi.

        ei mullakaan eka työkokeilu onnistunut, mut se antoi mullekin tietoa mitä pystyn tekemään. Sitten toinen onnistui ja työllistyin sinne kokeilupaikkaan. Noposella minäkin olin, Oulussa.


    • jk

      en osa sanoa

    • jk

      en osaa sanoa

      • luulisin näin

        Eikös se jossain vaiheessa sitten muutu eläkkeeksi (pitää itse toki hakea) jos ei tule muutoksia, mutta ylensä ensin yritetään ammatillista kuntoutusta.


      • näin se menee
        luulisin näin kirjoitti:

        Eikös se jossain vaiheessa sitten muutu eläkkeeksi (pitää itse toki hakea) jos ei tule muutoksia, mutta ylensä ensin yritetään ammatillista kuntoutusta.

        aina ensin ammatillista kuntoutusta


    • 6v ja rapiat

      Itse olin kuntoutustuella yli kuusi vuotta ja sain äskettäin työkyvyttömyyseläkepäätöksen.
      Ihmettelen,kun sanoit,että kuntoutustukesi on ollut katkolla 20 kertaa!!Miten se on mahdollista??
      Minä olin kaikki ne vuodet kirjoilla työpaikassani ja työterveyslääkäri jatkoi kuntoutuksien lomassa sairaslomaa(b-lausunto)=kuntoutustuki jatkui katkeamattomana.Tosin pidin aina huolta siitä,että menin ajoissa aina tapaamaan lääkäriä,ennen kuin edellinen kuntoutustuki lakkasi.Noin kuukautta ennen sain aina uuden b-lausunnon,jonka toimitin eteenpäin,että ehtivät sitten käsitellä sen ajoissa,jottei rahantulo lakannut.
      Oletko ollut aktiivinen sairautesi hoidossa?

      • ap.

        Jos minun tapaustani tarkoitat, niin olin pätkätöissä ennen sairastumistani. Minulla ei siis ole voimassa olevaa työsuhdetta. (olen joutunut jo aiemmin vaihtamaan ammattia selkävaivojen vuoksi)
        Olen toimittanut uuden b-lausunnon tai muita selvityksiä jo pari kuukautta ennen määräaikaisen kuntoutustuen loppumista, mutta aina ei päätös ole kuitenkaan ehtinyt tulla ja silloin on pitänyt ilmoittautua työkkäriin.


      • 5 v kuntoutustuella

        Onko työkyvyttömyyseläke saman suuruinen kuin kuntoutustuki?


      • Samana pysyy
        5 v kuntoutustuella kirjoitti:

        Onko työkyvyttömyyseläke saman suuruinen kuin kuntoutustuki?

        Minulla ainakin on eläke sama kuin aikaisemmin kuntoutustuki.


    • Kremblajalka

      Miten sitten jos on jo koulutettu kevyeen työhön ja työkyky loppuu. Eläkeikään on vielä matkaa. Onkohan se sitten niin, että on kuitenkin eläkeyhtiön mielestä työkykyinen eikä päästetä eläkkeelle:)

      Täytyy toivoa, että työkykyä riittää. Olen uudelleen koulutuksen jälkeen ollut jo kohta 20 vuotta töissä eli olen ollut hyvä sijoitus.

      • saman ikäinen

        Riippuu paljon iästäsi, jos olet nuori kokeillaan vielä uudelleen koulutusta jos taas lähellä eläkeikää, voidaan ehkä kokeilla työkokeilulla tms jos vielä uppoaisit johonkin toiseen työhön. Näin mulla tehtiin.


    • 007 007

      Eäkeyhtiö tekee kaikkensa, että sut takaisin vielä töihin saataisiin.

      • rajapyykissä...

        Varsinkin jos on nuori, niin kokeillaan kaikkea. Vasta yli viiskymppiset saavat eläköityä kun ei ole niin iso eläkemaksu edessä


      • kaikki kokeillut
        rajapyykissä... kirjoitti:

        Varsinkin jos on nuori, niin kokeillaan kaikkea. Vasta yli viiskymppiset saavat eläköityä kun ei ole niin iso eläkemaksu edessä

        Kirjoitat paskaa, ei pääse yli 50:ään noin vain eläkkeelle. Vakuutusyhtiöiden "noitatohtorit" pitävät siitä kyllä huolen.


      • eoeoeoeoeoe
        rajapyykissä... kirjoitti:

        Varsinkin jos on nuori, niin kokeillaan kaikkea. Vasta yli viiskymppiset saavat eläköityä kun ei ole niin iso eläkemaksu edessä

        No ei pidä paikkaansa. Jos on tarpeeksi vakavasti sairas niin kyllä pääsee eka kerrallakin. Kohdallani syöpädiagnoosi riitti ja pääsin eläkkeelle eka hakemuksella 40-vuotiaana.


      • 2xsyöpä
        eoeoeoeoeoe kirjoitti:

        No ei pidä paikkaansa. Jos on tarpeeksi vakavasti sairas niin kyllä pääsee eka kerrallakin. Kohdallani syöpädiagnoosi riitti ja pääsin eläkkeelle eka hakemuksella 40-vuotiaana.

        Taitaapi olla hyvinkin tapauskohtaista. Minulla on ollut jo kaksi eri syöpää ja määräaikaisia kuntoutustukia on vain aina myönnetty. Oletko sinä kroonikko?


    • M46v

      Olen 46 v mies enkä pääse edes sairaslomalle, kuntoutustuelle tai eläkkeelle mt- syistä, TM-tuella elelen ja olen ollut joulukuusta 2009 lähtien. Diagnoosina toistaiseksi työkyvytön johtuen kahdesta mt-ongelmastani.
      Ilmarinen ja KELA päätöksien takana.

    • ap.

      Nyt minulle viimein myönnettiin työkyvyttömyyseläke. Kaksi erilaista työkokeilua, kumpikaan ei oikein onnistunut. Kiitos kaikille vastanneille. Voimia teille, joiden asiat eivät vielä ole järjestyneet.

    • nuorinainen

      Miten suuri tuo kuntoutustuki on? Onko siihen joku minimi, mikä maksetaan kaikille? Itse olen ollut 5 vuotta kotona lasten kanssa ja sen jälkeen sairauslomalla ja nyt kuntoutustuen haku edessä (ei siis ansiotuloja viiteen vuoteen!). Pelottaa vaan kuin helkkarin pieni se voi mun tilanteessa olla :/

      • trktlrlrlrl

        kuntoutustuki vissii määräytyy tulojen mukaan, ite ollu nyt 6 vuotta kuntoutustuella ja sama rumba jatkuu...


    • kela laskurit

      Kelan sivuilla on laskuri.

    • Aishani

      Mun mielestä kuntoutustuki eläkeyhtiössä määräytyy työtulojen perusteella, olisiko ollu viimeisen viiden vuoden sisään piti olla tuloja vähintään jotain 30 000euroa. Kannattaa mennä eläkeyhtiön kautta, jos vaan pääsee, on paremmat edut kuin kelan kuntoutuksissa.

    • naru kaulaan?

      Voidaan jatkaa vaikka lopunelämää..näköjään. 12 vuotta ollut jo eikä loppua näy vaikka useasti eri lääkäreiden ym puolelta todettu työkyvyttömäksi ja minulla parantumaton sairaus monta muuta elinikäistä sairautta. Miettinyt itsaria välillä mutta oman lapsen vuoksi sitä on pakko jaksaa. Sillä "toivolla" kun ei vaan ruoki loputtomiin :/

    • Samassa veneessä

      Kerrassaan järkyttävää :( Toivottavasti saat lapsestasi voimaa jatkaa eteenpäin, vaikkei se ymmärrettävästi helppoa olekaan.

    • samuki78

      Mitä teen kun neurolääkärit, neuropsykologit, sosiaalityöntekijät ja työuravalmentajat vain kävelevät minun ylitseni tilanteessa missä saisin töitä, mutta kun kukaan ei ymmärrä että vaikka on aivovamma niin ei kaikki oireilu aina siitä johdu.
      Olen ollut nyt 2,5 vuotta kuntoutustuella keskivaikean aivovamman vuoksi ja saanut vakuutusyhtiöstä tapaturmaeläkettä. Nyt olisin ehkä saamassa työpaikkaa jota itse hain, mutta uravalmentaja on sitä mieltä että minun pitää keskeyttää "normaali" työnhaku ja hakea 4h/päivässä töitä.
      Mitä tapahtuu jos vain menen töihin? Eli en maininnut haastattelussa mitäään ja nyt jos mainitsen työpaikkalääkärin tarkastuksessa asiasti niin homma kaatuu siihen.
      Minulla on suuria näkemys eroja uravalmentajan kanssa. Olen aikaisemmin ollut kaksivuotta samanlaisissa työtehtävissä vammani kanssa johon nyt olen ehkä pääsemässä eikä aivovammasta ollut haittaa(paitsi vasta kun työkuorma kaksinkertaistettiin).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe