jarrut laahaa

toijjota

Vuosimalli on -02 ja corolla siis kyseessä. Noin 50 tkm kestänyt sekä etu- että taka jarrupalat / levyt. Taas käytiin huollossa, takajarrulevyt melkein hiuki, ja kestänyt juurikin tuon 50 tkm, viime vaihdosta. Eli jarrupalat ja levyt kuluu samalla tahdilla, syynä jarrujen ajoittainen laahaus. Tosin tällä kertaa toinen puoli hieman enemmän kulunut, mutta molemmat pitää vaihtaa, jarrutasapainon vuoksi.

Merkkihuollossa tehty jarrusatulan liikkuvien osien puhdistus, voitelu ja herkistely. Mitäpä sitä muuta voikaan tehdä. Ajoin huollosta kotiin, maantieajoa 25km matkan, jarrun käyttöä välttäen. Silti jokainen jarrulevy suunnilleen 70-80 asteinen, käsillä kokeiltuna. Havainnollistettuna, yhtä kuuma kuin koittaisit kädellä vasta keitettyä kahvipannun kylkeä. Eli 1-2 sekuntia kärsii pitää sormea, kunnes pitää ottaa pois. Kuuluuko jarrulevy olla ilman jarrutuksia näin lämmin/kuuma. Kun kokeilin tuttavan mazdaa, samalla tavoin ajon jälkeen, niin jarrulevyn lämpötila oli sama kuin ulkoilman, eli kylmä/haalea.

Nyt kun huolto suositteli herkistelemään jarrusatulan liikkuvia osia, reknaiden vaihdon yhteydessä. Niin kysyn vaan, mitä hyötyä siitä on, jos kerran juuri merkkihuollossa tehdyn täydellisen jarrujen huollon / herkistelyn jälkeen jarrut kuitenkin heti laahaa. Vika täytyy olla jossain muualla, mutta missä?

Olen joskus kokeillut itse ottaa jarrusatulan irti. Mäntä liikkui helposti sormin ilman voiman käyttöä. Luistiosat olivat hyvässä vaseliinissa, eikä epäpuhtauksia juurikaan ollut. Ylipäätään kaikki liikkuvat osat liikkuivat kevyin sormivoimin. Samaa sanoi huoltokin, mutta teki silti puhdistukset ja rasvaukset uudelleen, varmuuden vuoksi. Huolto ei osannut myöskään sanoa, mistä muusta laahaus voisi johtua. Heidän mielestään ei mitään muuta syytä voi olla muutakuin liikkuvat osat.

Summa summarum. Jarrujen liikkuvat osat liikkuvat hyvin, ja ovat priimakunnossa ulkoisestikin. Silti jarrut laahaa, eli jarrupalat eivät irroitu jarrulevyn pinnasta tarpeeksi. Vaikka juuri on tultu huollosta, kaikki voitava tehtynä. Missä vika?

6

8539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarrukengät

      myös siellä liikkuu helposti,jos vähänkään tiukat niin helposti "laahaa"

      • toijjota

        Tuota, autossani on levyjarrut, sekä edessä että takana. Rumpujarruissa on jarrukengät, mutta ne ovat vanhojen autojen juttuja.. Mutta mikäli tarkoitit jarrupaloja, niin ne kyllä liikkuvat varsin hyvin, kuten ed tekstissäkin kerroin, ylipäätään kaikki liikkuvat osat liikkuvat varsin hyvin ja kevyesti.


      • on,jos
        toijjota kirjoitti:

        Tuota, autossani on levyjarrut, sekä edessä että takana. Rumpujarruissa on jarrukengät, mutta ne ovat vanhojen autojen juttuja.. Mutta mikäli tarkoitit jarrupaloja, niin ne kyllä liikkuvat varsin hyvin, kuten ed tekstissäkin kerroin, ylipäätään kaikki liikkuvat osat liikkuvat varsin hyvin ja kevyesti.

        Jarrut on noin kuumat normaalin ajon jälkeen,lähes koskematta jarrupolkimeen.
        Mulla on jumiutunut nuo alkuperäiset jarrupalat siihen satulan runkoon,ovat ilmeisen naftilla sovituksella. Vaikka siinä onkin ne rosteriset klipsit välissä. Kerää niin paljo jarrupölyä ja moskaa.
        Mutta sanoit palojen olevan herkät,, Ja liukutapit liikkuu herkästi.? Jumiiko yksi,kaksi vai kaikki pyörät.?
        Jarruletkussa palkeenkieli sisäpuolella.? Silloin paine menee männälle,mutta ei meinaa tulla pois sieltä.
        Joka tapauksessa,ei ne kunnossa ole. Noin kova kuumuus ei ole normaalia.


      • tietoa on..
        on,jos kirjoitti:

        Jarrut on noin kuumat normaalin ajon jälkeen,lähes koskematta jarrupolkimeen.
        Mulla on jumiutunut nuo alkuperäiset jarrupalat siihen satulan runkoon,ovat ilmeisen naftilla sovituksella. Vaikka siinä onkin ne rosteriset klipsit välissä. Kerää niin paljo jarrupölyä ja moskaa.
        Mutta sanoit palojen olevan herkät,, Ja liukutapit liikkuu herkästi.? Jumiiko yksi,kaksi vai kaikki pyörät.?
        Jarruletkussa palkeenkieli sisäpuolella.? Silloin paine menee männälle,mutta ei meinaa tulla pois sieltä.
        Joka tapauksessa,ei ne kunnossa ole. Noin kova kuumuus ei ole normaalia.

        Tyyppivika.Vastaavia toyotia on vaikka kuinka paljon,mutta kaikki eivät vaan tarkkaile autoaan.


    • anonyymi_TqR

      Juuu, Elikkäs olin eilen ajamassa kotiin ja huomasin että Miun auton jarru varoitusvalo vilkkuu ihan viimeistäpäivää. Luulin että kyseessä oli luistonestonpolttimo. Olen siis huomannut ennenkin autossani että se kyseinen varoitusvalo vilkkuu. Mutta pysähdyin ja katsoin jarrujenkunnon mutta huomasin että jarrulevy oli aivan hitusen poikki. Noh mulla sattua oleen hyvä ja uusi levy takaloosterissa vaihdoin sen ja meni noin viisitoista minuuttia kun olin juuri saanut vaihdettua niin lukee mittariston ajotietokoneessa näin " Brakedisc pressure is low visit workshop" ihmettelin vähänaikaa kunnes olinkin jo liikkeellä. Kerkesin ajaa noin kaksiminuuttia kunnes olin risteyksessä ja aloin jarruttaa kunnes kuulen pienenpamauksen ja tunnen jarrujen laahaavan. Kysynkin nyt teiltä onko teillä mitään hajua että on onko mulla jarrut aivan paskana vai onko niissä vaan pieni ilma?

    • h.anuri

      Tyyppivikan toi on. Jos kaikki liikkuu herkästi ei kyllä pitäisi jäädä laahaamaan, miten käsijarru olikaan kyseisessä mallissa? Jos palat ja liukutapit liikkuu käsin ei ne voi jäädä noin pahasti laahaamaan, jotain muuta on pielessä. Ei ole ole käsin kokeiltuna 70-80 asteinen, tulee palovamma jo hipaisusta, jollet sitten hitsarinrukkasilla kokeillut. Nouseeko takapyöristä sinistä savua? Meillä nousi jo 24tkm kohdalla Corollasta, jos pahasti laahaa niin menee myös takapyörien laakerit vaihtoon. Sininen savu tulee laakerirasvasta ja se on sitten laakerien menoa aika nopeasti. Kuluuhan noi palat ja levyt aika nopeasti, mutta kyllä pahempi laahaaminen saatiin ensimmäisellä kerralla loppumaan. Ei ilma järjestelmässä saa jarruja laahaamaan, jotain on pielessä, mutta miksi merkkihuollossa ei löydetty vikaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe