Onko kypärä pelastanut sinut?

Mari

Onko kellään omakohtaista kokemusta onnettomuudesta, jossa kypärä on suojannut päähän kohdistuneelta iskulta?

18

3274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Honda need for speed

      juu tänä vuonna huhtikuussa kävi sillain menin honda monkey kylkee 120km/h ja auto tuli oikealta ja suoraan kylkeen selvisin vain mustelmilla ja naarmuilla vauhti silloin 120km/h mutta ehdin jarruttaa noin 80km/H ja mopo korjaamoon eli on kypärä pelastanut

      • juu

        älä puhu paskaa runkkari!!! tossa vauhdissa sun moposi on sen verran solmussa ettei sitä korjattua saa. vai 120 hah paska puhetta. henki lähtee tossa vauhdissa jos auto päälle tulee!


    • LOGI

      Ajoin pyörätiellä loivaa alamäkeä n.30 km/h . Samanaikaisesti autoilija lykkäsi autonsa väylälleni tarkoituksenaan parkkeerata "taskuun" Pysäköityjen autojen vuoksi hän ei voinut havaita minua, enkä minä häntä. Kova törmäys, muistan vain kovan konepellin ja tuulilasin. Lensin katuun pää edellä noin kymmenen metrin päähän. Kolme kylkiluuta poikki, kaksi kämmenen luuta poikki, ruhjeita ja mustelmia joka puolella, uudet silmälasit serpentiininä, silmäkulma auki, taju kankaalla, aivotärähdys ja kypärä murtunut ja vastapuolikin jonkinlaisessa shokkitilassa. Lääkärin mukaan kypärä pelasti henkeni, koska törmäys oli todella raju ja arvaamaton. Autoilija oli tietenkin syyllinen, vakuutusyhtiö Pohjola korvasi vaivat ja vahingot pyörää ja kypäraa myöten. Sairaslomalla oli seitsemän viikkoa. Nyt ei polkupyräni käynnisty ollenkaan ilman kypärää!

    • jokuvaan

      Armeijassa eränäisiä kertoja. Ja metsätöissä pari aika kovaa iskua kaatuvasta puusta tai isosta oksasta.

    • 1997

      Maaseudulla loivassa alamäessä koira ryntää ojasta eteeni. Vauhtia noin 30 km/t, ilmeisesti teen väistöliikkeen, pyörä häipyy alta ja lennän selälleni asfalttiin. Pyöräilypaita kuoriutuu päältä, kypärän takaosa tuusannuuskana. Verta ei tule mistään, 15 minuutin muistinmenetys. Sairaslomaa yksi pv, diagnoosi lievä aivotärähdys, myöhemmin todettu kahden kylkiluun olleen poikki.

    • Nainen 28

      Syyskuussa 2001 vastaantuleva auto kääntyi vasemmalle suoraan eteeni kun ajoin pyörätietä pitkin polkupyörällä toisessa reunassa vastakkaiseen suuntaan. Sää oli tosi huono kovan sateen takia. Sain jarrutettua kai ihan vähän, mutta ehkä juuri sen takia jotenkin luiskahdin eteen, löin hampaani ensin suoraan ohjaustankoon ja lensin siitä pää edellä auton konepellille ja tuulilasiin ja siitä yli kadulle.

      En menettänyt tajuntaani vaikka sain tosi kovan iskun kahdesti päähäni, ensin autosta ja sitten kadusta. Sain aivotärähdyksen, mutta todennäköisesti kypärä pelasti hengen tai vähintäänkin vaikealta kallovammalta, sitä sanoivat lääkäritkin.

      Kaikenkaikkiaan etuhampaat meni täysin uusiksi, vasen olkapää murtui, kaksi kylkiluuta katkesi ja puhkaisi keuhkon, loput vammat ruhjeita ja mustelmia joita sitten riittikin. Hampaiden laitto oli tosi iso remontti, joka kesti lähes 2 vuotta ja oli tosi hankala kaikkine tosi pitkine hoitoineen ja leikkauksineen.

      Yhdeksän viikkoa meni sairaslomalla ja sen jälkeen vielä satunnaisia päiviä on mennyt hammasleikkausten takia. Olkapäässä edelleen metallia, ja samoin suussa mutta sinne ne jää ainakin ikuisesti.

    • Tyttö 90

      Viime kesänä sattui maastossa että heppani horjahti ja silloin tultiin alas selälleen,kaveri oli onnekseni mukana sillä multa meni taju.Olin pudonnut polulle ja pääni alle osui tietysti kivi,mutta onnekseni oli kypärä päässä.Olin hetken aikaa tajuttomana sekä vielä viikkojakin olo oli jotenkin tärähtäneen oloinen,mutta kypärä pelasti sillä isku oli kova kun kypärässä näkyi selvä painuma.

    • Adrenaholic

      Kerran menin pulkan kanssa metsään n. 110-120km/h kulkevan auton perästä.

      Ainoa asia mitä tajusin havahduttuani oli, että syvälle oli menty, jalat liikkuu, ja Jofan kypärä on halki.

      Pulkkaa ei ole tähän päivään menessä löytynyt, muuten on kaikenlainen kuolemalle nauraminen jatkunut vanhaan malliin.

      "Toiset elää kauemmin, toiset enemmän."

      • tatti

        Syksyn liukkaalla lähti takarengas luistaan ja kumoon selkä edellä katuun,kypärä halkesi mutta olin tajuissani vaikka päätä jomotti tajuttomasti.Olin selvinnyt lievällä aivotärähdyksellä oli diagnoosi.


      • hepo
        tatti kirjoitti:

        Syksyn liukkaalla lähti takarengas luistaan ja kumoon selkä edellä katuun,kypärä halkesi mutta olin tajuissani vaikka päätä jomotti tajuttomasti.Olin selvinnyt lievällä aivotärähdyksellä oli diagnoosi.

        Veljelläni oli mökillä ns.peltoauto jolla kaahasi metsäteitä,en uskaltanut kyytiin sillä vähän väliä oli ojassa.Sitten poikaystäväni tuli kerran mukaan ja sehän innostui asiasta ja onnistui houkuttelemaan minutkin veljeni kyytiin,pelkäsin mutta menin kuitenkin.Laitoin päähäni minun mopokypäräni ja kiinnitin turvavyöni kun istuin takapenkille ja sit mentiin pelko per....seessä.Niinhän sit kävi et törmättiin puuhun mutkassa kyljellä jossa meikä istui,sain melkosen tällin päähäni vaikka kypärä olikin,onneksi oli tiäs miten olisi ollut ilman sitä,ainakin lasinpaloja kasvoihin ja aivotärähdys et sellanen tapaus.


      • mopo
        hepo kirjoitti:

        Veljelläni oli mökillä ns.peltoauto jolla kaahasi metsäteitä,en uskaltanut kyytiin sillä vähän väliä oli ojassa.Sitten poikaystäväni tuli kerran mukaan ja sehän innostui asiasta ja onnistui houkuttelemaan minutkin veljeni kyytiin,pelkäsin mutta menin kuitenkin.Laitoin päähäni minun mopokypäräni ja kiinnitin turvavyöni kun istuin takapenkille ja sit mentiin pelko per....seessä.Niinhän sit kävi et törmättiin puuhun mutkassa kyljellä jossa meikä istui,sain melkosen tällin päähäni vaikka kypärä olikin,onneksi oli tiäs miten olisi ollut ilman sitä,ainakin lasinpaloja kasvoihin ja aivotärähdys et sellanen tapaus.

        Törmäsin rekan kylkeen kun auto oli tulossa huoltsikalta yli pyärätien,vauhtia oli noin 30km/t oli kova tälli ja heräsin vasta ambulanssissa,lienee selvä että kypärä pelasti.


    • lautailija

      Muutama vuosi sitten lumilautaillessa hyppäsin suht isosta hyppyristä ja tein "asteita". Tarkoituksena oli pyöriä 540, mutta hyppy ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan ja tulin 90 asteen kulmassa alas selkä edellä ja samalla löin takaraivoni kovaa jäiseen mäkeen.

      Päähän sattui niin perkeleesti ja varmaan joku lievä aivotärähdys tuli, koska se oli sen verran kova pamaus ja se kipu, mikä siitä tuli.

      Mietinkin siinä sen tapahtuman jälkeen, että mitä olis käyny jos en olis pyytänykkään sillon joululahjaks lumilautakypärää. =)

      • Ella

        Lapsena 7v laskin päin hiihtohissin pylvästä mutta oli sentään kypärä sillä terävä kulmarauta jätti kypärään komean painuman.


    • pelasti

      Eilen ajoin kolarin pyörällä auton kanssa, tuloksena n. 5 metrin ilmalento päälleen alas. Kypärä halkesi, mutta polla selvisi ehjänä!

      • portaissa

        Talvella kaatusin liukkaissa betoniportaissa selälleni mutta päässä sattui olemaan laskettelukypärä kun oltiin rinteeseen lähdössä.Kova tälli ja jälki kypärässä merkkinä.


    • Pake

      Ajoimme kaverin kanssa tunneliin vierekkäin ja horjahdin tunnelin seinään joka on karheaa betonia,pää raapi seinää ja kaatusin vielä onnekseni oli kypärä sillä seinä oli raastanut kypärään komiat jäljet.

    • Hevosvoimat(on)

      Olen pudonnut pillastuneen hevosen selästä pää edellä maahan ja jos minulla ei olisi ollut kypärää en istuisi tässä...

    • bike

      maastolenkillä ollessani lensi sarvien yli pitkospuiden tappiin, kypärä muusina edestä ja neliön muotoinen jälki otsassa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe