Onko ketään jolla olisi olut vyöruusu?
Miten hoidit ja kauanko se vaivasi.
Mulla nousi ristiselkään oikealle puolelle muutama näppy jolla pitkät kivuliaat juuret. Ensin luulin hikinäpyksi, mutta kun ei missään muuallakaan ole. Menin näyttää TK ja sain peruutusajan Lääkäri määräsi Acyax 800 mg 5x vuorokaudessa otan 4,5 tunnin välein. Eli lauantaina nousi maanantaina lääkäriin..
Kertokaa jos on kokemusta miten menee.
Olen nyt eristäytynyt kotio ja kieltänyt vieraat näin ainakin lääkekuurinajan..
Vyöruusu?
28
10826
Vastaukset
- vanhan tauti?
ollut, mutta työkaverillani oli jo nuorena -70 luvulla. Hän oli noin 23-25-vuotias silloin. Kyllä meitä nauratti, kun oli totuttu, että vyöruusu on vain vanhemmilla ihmisillä. Muistelen, että hän olisi ollut koko ajan töissä, vaikka kärsikin kivuista. Enkä tiedä oliko siihen aikaan lääkettäkään. Silloin sanottiin, että vyöruusu tulee sellaisille, joka ei lapsena ole sairastanut vesirokkoa. Miten lie, mutta ei meille työkavereille mitään vyöruusua tullut! Tuosta hänen sairaslomastaan en muista, oliko siis yhtään pois töistä ja jos oli, ei kuitenkaan kuin pari päivää.
- 0lli
....muutama vuosi sitten.
Eräänä aamuyönä heräsin kun vasenta kylkeä poltteli oikein kunnolla.
Navan vierestä kyljen yli lapaluuhun asti oli sinipunaisia rakkuloita, kuin 4-5cm leveä vyö.
Arvauskeskuslääkäri lähetti minut neurologille joka alkoi tekemään minulle erilaisia testejä.
Esim.silmät kiinni kädet suorina sormenpäät yhteen, piti seisoa yhdellä jalalla,ym,ym.
Sanoin lääkärille että en minä päissäni ole:))
Neurologi kertoi että ko.riesa voi vaikuttaa keskushermostoon.
Kertoi myös että lapsena sairastetusta vesirokosta on jäänyt pöpö jonnekkin selkäytimen mutkaan muhimaan. Heh, yli 50 vuotta se pöpö odotteli:)))
Mikä sen "aktivoi", siihen neurologi sanoi että syitä on yhtä monta kuin tutkijoitakin, eli ihan varmasti sitä ei tiedetä. Vaiva saattaa uusiutua useinkin tai sitten ei.
Eihän siihen muuta lääkitystä ole kuin kipulääkitys.
En muista mitä myrkkyä käytin mutta sen muistan että olivat liiankin tehokkaita.
Leijailin jossain korkealla:)))
Kävin parin päivän jälkeen vaihtamassa miedompiin.
Toista kuukautta siinä kului, toivottavasti ei enää iske.- pätkä uni
Minulle kanssa lääkäri sanoi, että jäänne sairastetusta Vesirokosta..
Sairastin sen joskus 6v. nyt olen 62 v. joten pitkät ovat juuret :D
Näpyt eivät ole kasvaneet siitä, kun aloitin lääkityksen. Selässä on kahdessa tasossa oikealla puolella vyötärön kohdalla seitsemän sinipunaista vähän isompaa "näppyä". Ja kyljessä vyötäröllä kaksi näppyä.
Hankin desinfektio ainetta jolla pyyhin alueet ja viimeistelen hankaamalla kastetulla suolasaippualla. Lisää ei näppyjä ole tullut.
Minut on hyvin helppo syyllistää, joten olen ilmoittanut; etten ole syystä tavattavissa ennen kuin lääkekuuri on syöty.
Olen tavannut tämän vyöruusun eräällä työkaverilla, jo 1960-luvun lopussa, ei ollut sairaslomalla. Oli koko toinen puoli kropasta punainen ja kelloilla. Toisella 1980-luvun lopulla, oli jalassa kuin viinirypäleterttu, eikä sietänyt mitään kosketusta, yöt jalka oli teltassa ettei vuodevaatteet kosketa.
Jotain hetkellistä puolustuskyvyn laskua ja voimakasta stressiä vyöruusun puhkeamiseen ehdotti myös TK lääkäri..
Googletin kyllä Vyöruusu, mutta halusin joltain omakohtaisia kokemuksia; miten hoiti ja kauanko kesti ja oliko karanteenissa? - neuvoa pätkä uni
pätkä uni kirjoitti:
Näpyt eivät ole kasvaneet siitä, kun aloitin lääkityksen. Selässä on kahdessa tasossa oikealla puolella vyötärön kohdalla seitsemän sinipunaista vähän isompaa "näppyä". Ja kyljessä vyötäröllä kaksi näppyä.
Hankin desinfektio ainetta jolla pyyhin alueet ja viimeistelen hankaamalla kastetulla suolasaippualla. Lisää ei näppyjä ole tullut.
Minut on hyvin helppo syyllistää, joten olen ilmoittanut; etten ole syystä tavattavissa ennen kuin lääkekuuri on syöty.
Olen tavannut tämän vyöruusun eräällä työkaverilla, jo 1960-luvun lopussa, ei ollut sairaslomalla. Oli koko toinen puoli kropasta punainen ja kelloilla. Toisella 1980-luvun lopulla, oli jalassa kuin viinirypäleterttu, eikä sietänyt mitään kosketusta, yöt jalka oli teltassa ettei vuodevaatteet kosketa.
Jotain hetkellistä puolustuskyvyn laskua ja voimakasta stressiä vyöruusun puhkeamiseen ehdotti myös TK lääkäri..
Googletin kyllä Vyöruusu, mutta halusin joltain omakohtaisia kokemuksia; miten hoiti ja kauanko kesti ja oliko karanteenissa?http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far04022&p_haku=Acyrax
Vaikutustapa
Asikloviiri hidastaa viruksen lisääntymistä ja auttaa siten elimistöä selviytymään infektiosta.
Haittavaikutukset
Lääke aiheuttaa osalle käyttäjistä ihottumaa, joka häviää hoidon loputtua. Joillekin käyttäjille on ilmaantunut pahoinvointia, oksentelua, ripulia tai vatsakipuja sekä huimausta, sekavuutta, uneliaisuutta tai päänsärkyä.
Mulla tuota pahoinvointia lievänä ja päänsärkyä. - 1943
pätkä uni kirjoitti:
Googletin kyllä Vyöruusu, mutta halusin joltain omakohtaisia kokemuksia; miten hoiti ja kauanko kesti ja oliko karanteenissa?tuntuu olevan aika hankala sairaus, mutta selätettävissä. Tuttavallani tuli korvaan, oli kuulo mennä. Olen kuullut, että voi tulla myös silmään. Itselläni oli viime kesänä ruusu ja se onkin toinen sairaus, bakteerin aiheuttama. Antibiootit auttavat. Siihen asti luulin, että on vain yhdenlaista ruusua.
- vilijonkka.
1943 kirjoitti:
tuntuu olevan aika hankala sairaus, mutta selätettävissä. Tuttavallani tuli korvaan, oli kuulo mennä. Olen kuullut, että voi tulla myös silmään. Itselläni oli viime kesänä ruusu ja se onkin toinen sairaus, bakteerin aiheuttama. Antibiootit auttavat. Siihen asti luulin, että on vain yhdenlaista ruusua.
ollut pari kertaa vyöruusu. Ei kovin paha ja kulki tuossa vasemman olkapään yli semmoisena vyöhykkeenä. Lääkäri sanoi sen olevan vyöruusu. Oli vain vähän kipeä ja meni sitten ohitse kun oli ollut niitä vesirakkuloita ensin. Se kai tuli silloin, kun oli muutenkin vastustuskyky alentunut.
Voi siis olla melko lievänäkin. Vesirokon sairastin parikymppisenä ja siitä kai jäi virus uinumaan kehooni. vilijonkka. kirjoitti:
ollut pari kertaa vyöruusu. Ei kovin paha ja kulki tuossa vasemman olkapään yli semmoisena vyöhykkeenä. Lääkäri sanoi sen olevan vyöruusu. Oli vain vähän kipeä ja meni sitten ohitse kun oli ollut niitä vesirakkuloita ensin. Se kai tuli silloin, kun oli muutenkin vastustuskyky alentunut.
Voi siis olla melko lievänäkin. Vesirokon sairastin parikymppisenä ja siitä kai jäi virus uinumaan kehooni.Leikkauksen jälkeen sain trauman jälkeisen tressin tai päinvastoin. Kuulosti hienolta lääkärin suusta (itkin vain) minulle tuli vyöruusu, siihen lääkehoito jolle olin allerginen ruusu parani ajankanssa ja iski kk kuluttua uudestaan- se tulee kuulema tressistä.
1984 ja 1985 olin karanteenissa aurorassa kun oli yleinen verenmyrkytys. silloin olin kiikunkaakun.
Pitivät karanteenissa AIDS hysteriä oli suurimmillaan ja sillä osastolla oli potilaana heitä.
Molemmat johtuu siitä samasta viruksesta joka on sukua vesirokko virukselle.
Tuskallisia oli molemmat Ruusu ja verenmyrkytykset.- Ruusun aloittaja
pätkä uni kirjoitti:
Googletin kyllä Vyöruusu, mutta halusin joltain omakohtaisia kokemuksia; miten hoiti ja kauanko kesti ja oliko karanteenissa?Otin todella huolellisesti, matkapuhelimen muistutus soitti aina ottoaikana.
Kun lääkekuuri loppui olin kuoleman väsynyt, nukuin niin että kokonaiskunto jo laski.
Näppyjä ei tullut lisää ja tulleet kuivuivat paikoilleen. Kuivumisen alkaessa kutisivat aivan kamalasti en raapinut annoin olla. Rasvasin hieman Bepanthenlla. Luulenpa ettei enää ilmoittele itsestään.
Kysymys parilta ikätoverilta sai aikaan melkoisen vähättelyn..
Aloin lääkekuurin n. 36 tuntia näpyt huomattuani, ne huomasin varmaan heti kun nousi, mutta eihän minulla mitään vyöruusua voinut olla, kun se on sellainen kuin hänellä on ollut...
Niin kyllä lääkäri katsoi "näppyni" n. 34 tuntia niiden noususta, itse ehdotin "OLISIKO Vyöruusu" Netistä löytyy kyllä vastaus siihen miksi pääsin niin "vähällä".
Kuusikymmenluvun nuoret vain vääntää joka asiasta verissä päin. SE on elämänsä suola.
.
- 1947-.--
Kaikki sairaudet ovat olleet ruusu kaksi kertaa molemmilla puolilla vyötäröä eri aikoina. Sanoisin kasvohalvauksissa (kaksikertaa) olivat palautumis kivut suuremmat.
- helppaa kipuoiretta
sairastanut vyöruusun. Ihottuma ja rakkulat kyllä paranivat mutta vieläkin joskus iskee armoton kipu kylkiluiden kimppuun, kai jotain hermoja kulkee kylkiluiden välissä. Kipu voi olla niin sietämätön ettei rintaliivejä tai mitään ihoa puristavia vaatteita voi pitää yllään.
Onko niin että vyöruusuvirus jää ihmiseen asumaan joihinkin hermosolmukkeisiin?
Ja silloin kun yleiskunto laskee voi aktivoitua uudelleen sairaudeksi?
Voiko vyöruusun sairastaa useamman kerran elämänsä aikana?
Hermokipu on todella tuskallista ja raastavaa, mikähän särkylääke olisi tehokkain silloin kun kipu iskee? - T.N....nen
helppaa kipuoiretta kirjoitti:
sairastanut vyöruusun. Ihottuma ja rakkulat kyllä paranivat mutta vieläkin joskus iskee armoton kipu kylkiluiden kimppuun, kai jotain hermoja kulkee kylkiluiden välissä. Kipu voi olla niin sietämätön ettei rintaliivejä tai mitään ihoa puristavia vaatteita voi pitää yllään.
Onko niin että vyöruusuvirus jää ihmiseen asumaan joihinkin hermosolmukkeisiin?
Ja silloin kun yleiskunto laskee voi aktivoitua uudelleen sairaudeksi?
Voiko vyöruusun sairastaa useamman kerran elämänsä aikana?
Hermokipu on todella tuskallista ja raastavaa, mikähän särkylääke olisi tehokkain silloin kun kipu iskee?Kaikkiin kysymyksiin voi (valittevasti) vastata myöntävästi.
Silloin kun minuun iski (2003) tuo vaiva, hoitona käytettiin vain ja ainoastaan kipulääkitystä, vahvaa sellaista.
Minulle ei onneksi jäännyt mitään jälkikipuja.
"...mikähän särkylääke olisi tehokkain silloin kun kipu iskee?"
Kannattaa käydä lääkäriltä hakemassa kunnon lääkeet, Buranat ym. on heppoista tavaraa;) - Hermostuttaa
Älkää puhuko Ruususta jos tarkoitatte Vyöruusua, ne on kaksi täysin eri sairautta.
- raimonkukka
Nopeasti kunnon lääkärille,eikä mihinkään terkkariin.Hyvä lääkäri osaa antaa oikeat lääkkeet,jotka tepsivät nopeasti.Itselläni tuli polveen pieni näppylä,josta kehittyi tosi kivulias ruusu.Tohtoritäti tiesi heti,mistä on kysymys,antoi hyvät rohdot ja paraneminen alkoi tosi nopeasti.Suorastaan viheliäinen sairaus.
- näp pypy
Korjaantuu nopeasti ja helposti poppamiehen antamalla rohdolla , Ei sii paniikkia
- Älä sotke
Ruusu vai Vyöruusu?!!!!!!!!!!!!! Kaksi eri sairautta ja tämä ketju käsittelee VYÖRUUSUA
- luuvalo..
Älä sotke kirjoitti:
Ruusu vai Vyöruusu?!!!!!!!!!!!!! Kaksi eri sairautta ja tämä ketju käsittelee VYÖRUUSUA
ja Sinä tulit tänne huutelemaan ikivanhalla aloituksella! Toisaalta ihan hyvä, sillä jos olisit tehnyt aloituksen aiheesta, niin pian olisi vastaus eräältä. "Tästä on jo kirjoitettu aikaisemmin".
Mutta asiasta viidenteen. Miksi pitää hermostua noin kovasti? Ruusu kuin ruusu. Onhan niitä ruusulajikkeita paljonkin, jopa ruusukaali. Mutta mitä on leini ja luuvalo? Mun mummonimummo sairasti näitä. Oli hänellä paljon muitakin vaivoja, joista naapurin mummojen kanssa kilpaili, kellä enemmän ja pahempia kolotuksia. - kiusallinen särky
luuvalo.. kirjoitti:
ja Sinä tulit tänne huutelemaan ikivanhalla aloituksella! Toisaalta ihan hyvä, sillä jos olisit tehnyt aloituksen aiheesta, niin pian olisi vastaus eräältä. "Tästä on jo kirjoitettu aikaisemmin".
Mutta asiasta viidenteen. Miksi pitää hermostua noin kovasti? Ruusu kuin ruusu. Onhan niitä ruusulajikkeita paljonkin, jopa ruusukaali. Mutta mitä on leini ja luuvalo? Mun mummonimummo sairasti näitä. Oli hänellä paljon muitakin vaivoja, joista naapurin mummojen kanssa kilpaili, kellä enemmän ja pahempia kolotuksia.Luuvalo on sama kuin kihti. Leinistäkin olen kuullut mainittavan.
- .........
ruusulla ja vyöruusulla on suuri ero, näyttääki aivan erilaiselta, ruusu aiheuttaa korkean kuumeen, on erittäin kivulias, ruusu tarvitsee muistaaksen antibiotti lääkityksen joka tapauksessa kovan lääkityksen, vyöruusu ei lääkitä, on kivulias ei aiheuta kuumetta, häipyy omia aikojaan pois.
- ruusunen**
Miehelläni on pari kertaa ollut ruusu jalassa. Viimeisin oli paha, joutui viikoksi tiputukseen. Lääkäreiden mukaan ruusu on hoitamattomana hengen vaarallinen.
- vyöruusuki oli aikui
ruusunen** kirjoitti:
Miehelläni on pari kertaa ollut ruusu jalassa. Viimeisin oli paha, joutui viikoksi tiputukseen. Lääkäreiden mukaan ruusu on hoitamattomana hengen vaarallinen.
sena, toispuoleinen kipeä rakkulainen ihottuma vötäröllä, ei erikoisempaa lääkitystä, parani omia aikojaan oli noin kaksiviikkoa hankalantuntuinen.
Ruusu jalassa on kamala tauti, mulla oli pikkutyttönä, kuume korkea, jalkoja särki älyttömästi, punasia suuria patteja jalka täynnä ja turposi kovasti, jotain myrkkyä mulle syötettiin paranin siitä,
- henrjii
Minulla on ollut tuossa kyljessä, vähäsen sitä särki, ja kutisi.
Lääkäri määräsi jotain B.vitamiiniä. Parani kyllä sitten jonkiajan kuluttua.
Isoäidilläni oli vyöruusu sääressä. Lääkäri oli määrännyt pirtureseptin.
Vähäsen isoäiti katui kun oli pessyt jalkaa pirtulla, ei ottanut pirtua sisäisesti. - Ottakaa vakavasti
Vyöruusu on vakava sairaus jos on vastustuskyky jostain syystä heikentynyt. Ja yleensähän se puhkeaakin silloin kun elimistö on heikentyneessä tilassa. Lääkitys aloitettava muistaakseni 72 tunnin sisällä ensi oireista, niin pääsee huomattavasti vähemmällä. Ei kannata uskoa noita jotka sanoo, että se paranee itsestään, voi mennä jopa vuosia ennen kuin on oireet pois, pahimmassa tapauksessa jää elin ikäinen särky.
- öpöttäjä
Älä ihan höpöjä höpise:)
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00554 - hjkdhjsj
öpöttäjä kirjoitti:
Älä ihan höpöjä höpise:)
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00554Onko kujkaan ottanut tuota rokotetta? Mä olen saanut kaksikin kertaa kutsun tuohon vyöruusurokotteeseen. Siis tutkimusmielessä. En ole kuitenkaan mennyt, kun pelkäsin, että aktivoi mokoman taudin.
Toisella kerralla kutsussa oli ettei voi laukaista vyöruusua, mutta siltikään ei tullut mentyä. Sairastin vesirokon aikuisena eli 27-vuotiaana, kun poika sairastui siihen
1 1/2-vuotiaana ja tytärkin sairasti sen aikanaan 1-vuotiaana. Kauan olin välttynyt siltä vaikka se on tosi tarttuvatauti, ja mieheni sairasti samaan aikaan, eli hänkään ei ollut saanut sitä lapsena - s.i.
Totta. Itselläni "akurax" kapselit varoiksi. Nimenomaan 72 tunnin sisällä ensi oireista otettava lääkkeet, pääsee vähemmällä. Veljeni sairastanut vyöruusua 3 vuotta ja edelleen selässä kipupisteitä. Todella ikävä tauti tai mikä lie ja mahtaako olla perimässäkin. Äiti-vainaani sairasti mokomaa vyöruusua 85 vuotiaana, Kiitos palvelukodin hoitajien hyvän hoidon, jaksoi ja parani.
s.i. kirjoitti:
Totta. Itselläni "akurax" kapselit varoiksi. Nimenomaan 72 tunnin sisällä ensi oireista otettava lääkkeet, pääsee vähemmällä. Veljeni sairastanut vyöruusua 3 vuotta ja edelleen selässä kipupisteitä. Todella ikävä tauti tai mikä lie ja mahtaako olla perimässäkin. Äiti-vainaani sairasti mokomaa vyöruusua 85 vuotiaana, Kiitos palvelukodin hoitajien hyvän hoidon, jaksoi ja parani.
"s.i"
Jotain Korppista taas?
Minulla oli aikanaan Motskari, eli moottoripyörä.
Lopettakaa nyt.
H.
- Hrh-mestari Herpertt
Vyöruusu on yksi "pirullinen" virusperäinen sairaus. Kasvojen alueella todella paha! Voi johtaa mm. kasvohermohalvaukseen ym. Olen hoitanut kymmenisen tapausta. Ensimmäinen oli kasvojen alueella 1990-luvun lopulla. Soitin juuri äsken hänelle. --"Ei oo vaivannut sen jälkeen!" Muisti hyvin ne tuskaiset kiputuntemukset.
Puolenkymmentä jopa sellaista, joissa paha kivulias vaihe päällä. -- Kivut loppui! Ihana tunne itsellekin! Naapurin mieskin oli sairastanut 8 vuotta vuosittain keväisin vyöruusun. Silloinkin oli vyöruusu "päällä". Käsittelin hänet 1kerran. Nyt ollut 6 vuotta sairastamatta, eikä kyllä kaipaakaan sitä! -- Heh, heeh! Laitan puhelinnumeroni tähän, 0400-972 191. Voit soittaa, niin neuvon sinulle lähimmän todellisen hermoratahieronnanmestarin koko Suomen alueelta. Voit kyllä tulla minunkin käsittelyyn, jos matkat ei ole esteenä! Katotaan sitten! - /
Niin, hyvä on, että joku saa terveytensä tietämättömien parjaamilta terveyskeskuksilta.
Ihan samoja, Suomen lääkäreitä kaikilla paikoilla on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1951677Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2471510Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281081- 791047
- 741040
- 1171000
- 86980
Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose157871Hindujen rukous ei auta
Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hyviä tuloksia. Ja miten joku epäjumala voisikaan mihin353866- 54824