Kasvot ja selkä meno suuntaan?

tytsyn äitönen

Mielipideitä aiheesta kasvot vai selkä meno suuntaa kaipailisin. Meillä vuoden ikäinen tytsy nyt siirtymässä turvakaukalosta istuimeen. Yhdessä kaupassa sanottiin, että ehdottomasti selkä meno suuntaan ja toisessa sanottii, ett kasvot meno suuntaan. Minkälaiseen ratkaisuun te olette päätyneet. Kertokaa myös mihin istuimeen. Perusteluja myös kaipailisin, että miksi juuri niin toimitte?

8

690

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajattelua

      95% maailman lapsista kulkee kasvot menosuuntaan turvakaukalovaiheen jälkeen. Siinä luku kuinka monta prosentteina. Suomessa Liikenneturva on noudattanut ohjeistuksessaan ruotsalaista käytäntöä, jossa suositellaan lapsen kuljettamista selkä menosuuntaan ainakin 3-vuotiaaksi. Muissa maissa tällaista suositusta ei ole käytössä. Ristiriitaiseksi tämän suosituksen tekee kaikki viimeaikaiset turvaistuimien törmäystestit, joissa selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet ovat merkistä ja mallista riippumatta olleet testien huonoimpia. Myyjät varmaan esittävät näkemyksenä riippuen, siitä minkälaisia turvaistuimia heillä on myynnissä ja mistä he saavat tulonsa.

      Kaiken kaikkiaan perustelut oman päätöksen tekemiseen eivät perustu juurikaan todelliseen tietoon, vaan juuri tähän suositukseen. Tietoa siitä miksi muualla maailmassa ei tällaista suositusta ole tai miksi sitä eivät turvaistuinvalmistajat noudata tai ota käyttöön tuotteissaan, ei ihmisillä juurikaan ole. Ostopäätökset perustuvat suurelta osin kritiikittmään tunnepohjaiseen päätöksentekoon, jossa on oman mielen rauhoittaminen ja perustelujen siirtäminen toisten tehtäväksi on pääosassa.

      Kuten kysyjäkin tekee. Hän haluaa jonkun muun antavat sen oikean ohjeen, jotta ei varsinaisesti tarvitsisi itse päättää asiaa, vaan voi tukeutua siihen, mitä muutkin ovat tehneet.

      • EHDOTTOMASTI

        Meidän perhe päätyi siihen, että lapsemme kulkee selkämenosuuntaan niin kuin vauvanakin tekee, koska kolaritilanteessa tällöin niskaan kohdituva paine on vähäisemppää. Muistuttaisin näistä testituloskista sekä tilastoista sen verran että on hyvä ottaa huomioon eri maiden ajotapojen erot.
        Saksassa peräänajoja tapahuu enisten ja suomessa taas nokkakolareita. Nokkakolarissa kuromitus on suurempi kuin peräänajossa. Tämäntakia esimerkiksi Sakasaa suositaan kasvotmenosuuntaan matkustamista koska se on heillä turvallisempaa. Myös monesti turvaistuimet jotka saa sekä että ovat testattu vain kasvotmenosuuntaan ja tämän takia ovat saaneet kuormituksessa huonot pisteet. Kannattaa myös tarkastella testituloksia koska istuimien pisteitä laskee asiat joilla ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa kuten kankaiden pestävyys, paino, lapsi ei näe kunnolla..
        Ja myyjiin sen verran että he tekevät bisnestä ja rahaa. He myyvät sitä mistä enisten tulee rahaa ei välttämättä sitä turvallisinta. On kallista seisottaa istuimia joita vähemmän myydään esim sen takia että ovat kooltaan isoja ja mahtuvat harvoihin autoihin vaikka ovatkin erittäin turvallisia.
        PISTÄ GOOGLEEN HAKU: SELKÄ MENOSUUNTAAN

        Miettikääpä kuinka monella aikuisella tulee niska vaurioita tai kipuja kolaritilnteessa? Entä se pieni lapsi jolla niskalihakset eivät ole vielä kehittyneet ja pääkin painaa vielä vartaloon nähden enemmän

        KÄYKÄÄPÄ VAIKKA TÄLLÄ SIVULLA:
        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/lapsi-autossa-selka-menosuuntaan
        LUE TÄMÄ (ote edelliseltä sivulta)

        Etutörmäys on onnettomuustyyppinä tieliikenteessä kaikista yleisin – ja tavallisesti myös vakavin.
        Painavan pään liike rasittaa niskaa.
        Jos lapsi istuu etutörmäyksen aikana kasvot menosuuntaan päin, turvavyö sitoo hänen vartaloaan, mutta pää liikkuu eteenpäin ja rasittaa niskaa huomattavasti. Vahingot voivat olla – törmäyksen voimakkuudesta ja lapsen koosta riippuen – hyvinkin vakavia.

        – Keski-Euroopassa sattuneessa eräässä vakavassa etutörmäyksessä kaksi tyttöä istui auton takaistuimella kasvot menosuuntaan päin. Viisivuotiaalta tytöltä murtui onnettomuudessa jalka, ja hän vietti kaksi viikkoa sairaalassa. Hänen kymmenen kuukautta vanha pikkusiskonsa menehtyi niskavammaan. Tämä on ikävä esimerkki siitä, että kymmenen kuukautta vanha lapsi on aivan liian nuori matkustamaan autossa kasvot menosuuntaan päin, Lotta Jakobsson toteaa.

        KÄY TÄLLÄ SIVULLA:
        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/?we_objectID=2538

        Selkä menosuuntaan asetettavat turvaistuimet turvallisimipia

        Autoliiton saksalaisen sisarjärjestö ADAC testasi turvaistuimia. Selkä menosuuntaan asetettavat istuimet pärjäsivät testissä parhaiten. Niissä lapsen pää ja niska ovat kasvot menosuuntaan asetettaviin istuimiin verrattuna paremmassa suojassa.

        KÄY TÄLLÄ SIVULLA:
        http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Turvallisuus-ja-ensiapu/Laita-pieni-lapsi-autoon-selka-menosuuntaan/
        Laita pieni lapsi autoon selkä menosuuntaan

        Alle 5-vuotiaiden lasten on turvallisinta matkustaa autossa selkä menosuuntaan, selviää Liikenneturvan tutkimuskatsauksesta. Kasvot ajosuuntaan kiinnitettävissä istuimissa riski kuolla ja loukkaantua vakavasti on selvästi suurempi, sillä lapsen pää suhteessa kehoon on aikuisen päätä painavampi eikä lapsen kaula kestä kolarin voimaa.


      • vierailevatähti
        EHDOTTOMASTI kirjoitti:

        Meidän perhe päätyi siihen, että lapsemme kulkee selkämenosuuntaan niin kuin vauvanakin tekee, koska kolaritilanteessa tällöin niskaan kohdituva paine on vähäisemppää. Muistuttaisin näistä testituloskista sekä tilastoista sen verran että on hyvä ottaa huomioon eri maiden ajotapojen erot.
        Saksassa peräänajoja tapahuu enisten ja suomessa taas nokkakolareita. Nokkakolarissa kuromitus on suurempi kuin peräänajossa. Tämäntakia esimerkiksi Sakasaa suositaan kasvotmenosuuntaan matkustamista koska se on heillä turvallisempaa. Myös monesti turvaistuimet jotka saa sekä että ovat testattu vain kasvotmenosuuntaan ja tämän takia ovat saaneet kuormituksessa huonot pisteet. Kannattaa myös tarkastella testituloksia koska istuimien pisteitä laskee asiat joilla ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa kuten kankaiden pestävyys, paino, lapsi ei näe kunnolla..
        Ja myyjiin sen verran että he tekevät bisnestä ja rahaa. He myyvät sitä mistä enisten tulee rahaa ei välttämättä sitä turvallisinta. On kallista seisottaa istuimia joita vähemmän myydään esim sen takia että ovat kooltaan isoja ja mahtuvat harvoihin autoihin vaikka ovatkin erittäin turvallisia.
        PISTÄ GOOGLEEN HAKU: SELKÄ MENOSUUNTAAN

        Miettikääpä kuinka monella aikuisella tulee niska vaurioita tai kipuja kolaritilnteessa? Entä se pieni lapsi jolla niskalihakset eivät ole vielä kehittyneet ja pääkin painaa vielä vartaloon nähden enemmän

        KÄYKÄÄPÄ VAIKKA TÄLLÄ SIVULLA:
        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/lapsi-autossa-selka-menosuuntaan
        LUE TÄMÄ (ote edelliseltä sivulta)

        Etutörmäys on onnettomuustyyppinä tieliikenteessä kaikista yleisin – ja tavallisesti myös vakavin.
        Painavan pään liike rasittaa niskaa.
        Jos lapsi istuu etutörmäyksen aikana kasvot menosuuntaan päin, turvavyö sitoo hänen vartaloaan, mutta pää liikkuu eteenpäin ja rasittaa niskaa huomattavasti. Vahingot voivat olla – törmäyksen voimakkuudesta ja lapsen koosta riippuen – hyvinkin vakavia.

        – Keski-Euroopassa sattuneessa eräässä vakavassa etutörmäyksessä kaksi tyttöä istui auton takaistuimella kasvot menosuuntaan päin. Viisivuotiaalta tytöltä murtui onnettomuudessa jalka, ja hän vietti kaksi viikkoa sairaalassa. Hänen kymmenen kuukautta vanha pikkusiskonsa menehtyi niskavammaan. Tämä on ikävä esimerkki siitä, että kymmenen kuukautta vanha lapsi on aivan liian nuori matkustamaan autossa kasvot menosuuntaan päin, Lotta Jakobsson toteaa.

        KÄY TÄLLÄ SIVULLA:
        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/?we_objectID=2538

        Selkä menosuuntaan asetettavat turvaistuimet turvallisimipia

        Autoliiton saksalaisen sisarjärjestö ADAC testasi turvaistuimia. Selkä menosuuntaan asetettavat istuimet pärjäsivät testissä parhaiten. Niissä lapsen pää ja niska ovat kasvot menosuuntaan asetettaviin istuimiin verrattuna paremmassa suojassa.

        KÄY TÄLLÄ SIVULLA:
        http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Turvallisuus-ja-ensiapu/Laita-pieni-lapsi-autoon-selka-menosuuntaan/
        Laita pieni lapsi autoon selkä menosuuntaan

        Alle 5-vuotiaiden lasten on turvallisinta matkustaa autossa selkä menosuuntaan, selviää Liikenneturvan tutkimuskatsauksesta. Kasvot ajosuuntaan kiinnitettävissä istuimissa riski kuolla ja loukkaantua vakavasti on selvästi suurempi, sillä lapsen pää suhteessa kehoon on aikuisen päätä painavampi eikä lapsen kaula kestä kolarin voimaa.

        Selkä meno suuntaan ehdottomasti.
        Itse kun olin aivan hullun autokuskin kyydissä tuli tunne, että laps ehdottomasti selkä meno suuntaan. Itse istuin puolet matkasta selkä meno suuntaan ja puolet kasvot meno suuntaan, niin selkä meno suuntaan oli kyllä paljon parempi. Kaikki äkkijarrutukset eivät tuntuneet niin kovilta yms.


      • ajattelua
        vierailevatähti kirjoitti:

        Selkä meno suuntaan ehdottomasti.
        Itse kun olin aivan hullun autokuskin kyydissä tuli tunne, että laps ehdottomasti selkä meno suuntaan. Itse istuin puolet matkasta selkä meno suuntaan ja puolet kasvot meno suuntaan, niin selkä meno suuntaan oli kyllä paljon parempi. Kaikki äkkijarrutukset eivät tuntuneet niin kovilta yms.

        Tämä oli kyllä hauskin juttu pitkään aikaan. Hyvä, ettei kuskikin kääntynyt jossain vaiheessa selkä menosuuntaan.

        Mitä tulee tuohon ylempään kirjoitukseen, niin alkaa todella ärsyttämään näiden väärien tietojen jatkuva kirjoittelu. Erityisesti nämä naurettavat perustelut Saksan liikennetilastoista. Aivan kuin Saksan tiet jokaisen kotiovelle olisivat moottoriteitä ja siellä ajettaisiin vain peräänajoja. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Tosiasia on, että Suomessakin suurin osa liikenneonnettomuuksista on sellaisia, joita ei ajeta täysin nokat vastakkain, vaan tapahtuu sivutörmäyksiä, vinotörmäyksiä, tieltäsuistumisia jne., jolloin koko turvaistuinajattelu ja sen perusteet muuttuvat.

        Samoin on raivostuttavaa tämä jatkuva väärän tiedon antaminen testaustavoista. Esim Autoliiton julkaisemissa testeissä on annettu erikseen pisteet turvallisuudesta ja erikseen käytettävyydestä.
        Kankaiden pesu tai irrotettavuus on mainittu kokonaisarvosanoissa, mutta se ei vaikuta mitään annettuihin turvallisuuspisteisiin. Ja jokainen voi lukea nämä turvallisuuspisteet ja jättää sen muun siten huomioonottamatta. Tosin ne muutkin käytettävyystekijät ovat tärkeitä, vaikka niillä ei turvallisuuteen olekaan vaikutusta. On varmasti miellyttävää tietää, että turvaistuimen kankaat voidaan irrottaa pesuun matkalla tapahtuneen okennuksenkin jälkeen, eikä tarvitse mennä ostamaan uutta istuinta. Tämäkin tieto on helppoa antaa testin yhteydessä ja se tieto ei vähennä yhdenkään turvaistuimen turvallisuutta.

        Samoin väitteet siitä, että naissä testeissä käännettävät istuimet olisi testattu vain kasvot menosuuntaan ei pidä paikkaansa. Lue Autoliiton testeistä osio, "Miten testi tehtiin". Jokainen turvaistuin on testattu käyttöohjeen mukaisesti asennettuna. Käännettävät istuimet on testattu oikealle painoluokalle juuri sen mukaan, miten ne on tarkoitettu käytettäväksi, enisn selkä menosuuntaan ja sitten kasvot menosuuntaan asianmukaisella painoluokan testinukella.

        Varmaan ylläolevan jutun kirjoittaja ja lainailija tarkoittaa hyvää, mutta on täysin järjetöntä esittää näkemyksensä perusteluina virheellisiä tai jopa valheellisia väittämiä. Nämä väitteet jäävät elämään muka totuuksina ja se ei ole koskaan kenenkään etu. Kuitenkin tämä selkä menosuuntaan suositus on oikeastaan vain suomalainen ja ruotsalainen keksintö. Tämä suositus voi olla yhtä paljon kaupallinen lopputulokseltaan. Selkä menosuuntaan asennettavia istuimia valmistaa vain muutama turvaistuinvalmistaja ja tietysti on heidän kaupallisten etujen mukaista ylläpitää tätä suositusta jan levittää jopa virheellistä tietoa ja väittämiä. Samaan aikaan muut turvaistuinvalmistajat kehittävät julkaistujen testien mukaan yhä turvallisempia istuimia.


      • kannatan
        ajattelua kirjoitti:

        Tämä oli kyllä hauskin juttu pitkään aikaan. Hyvä, ettei kuskikin kääntynyt jossain vaiheessa selkä menosuuntaan.

        Mitä tulee tuohon ylempään kirjoitukseen, niin alkaa todella ärsyttämään näiden väärien tietojen jatkuva kirjoittelu. Erityisesti nämä naurettavat perustelut Saksan liikennetilastoista. Aivan kuin Saksan tiet jokaisen kotiovelle olisivat moottoriteitä ja siellä ajettaisiin vain peräänajoja. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Tosiasia on, että Suomessakin suurin osa liikenneonnettomuuksista on sellaisia, joita ei ajeta täysin nokat vastakkain, vaan tapahtuu sivutörmäyksiä, vinotörmäyksiä, tieltäsuistumisia jne., jolloin koko turvaistuinajattelu ja sen perusteet muuttuvat.

        Samoin on raivostuttavaa tämä jatkuva väärän tiedon antaminen testaustavoista. Esim Autoliiton julkaisemissa testeissä on annettu erikseen pisteet turvallisuudesta ja erikseen käytettävyydestä.
        Kankaiden pesu tai irrotettavuus on mainittu kokonaisarvosanoissa, mutta se ei vaikuta mitään annettuihin turvallisuuspisteisiin. Ja jokainen voi lukea nämä turvallisuuspisteet ja jättää sen muun siten huomioonottamatta. Tosin ne muutkin käytettävyystekijät ovat tärkeitä, vaikka niillä ei turvallisuuteen olekaan vaikutusta. On varmasti miellyttävää tietää, että turvaistuimen kankaat voidaan irrottaa pesuun matkalla tapahtuneen okennuksenkin jälkeen, eikä tarvitse mennä ostamaan uutta istuinta. Tämäkin tieto on helppoa antaa testin yhteydessä ja se tieto ei vähennä yhdenkään turvaistuimen turvallisuutta.

        Samoin väitteet siitä, että naissä testeissä käännettävät istuimet olisi testattu vain kasvot menosuuntaan ei pidä paikkaansa. Lue Autoliiton testeistä osio, "Miten testi tehtiin". Jokainen turvaistuin on testattu käyttöohjeen mukaisesti asennettuna. Käännettävät istuimet on testattu oikealle painoluokalle juuri sen mukaan, miten ne on tarkoitettu käytettäväksi, enisn selkä menosuuntaan ja sitten kasvot menosuuntaan asianmukaisella painoluokan testinukella.

        Varmaan ylläolevan jutun kirjoittaja ja lainailija tarkoittaa hyvää, mutta on täysin järjetöntä esittää näkemyksensä perusteluina virheellisiä tai jopa valheellisia väittämiä. Nämä väitteet jäävät elämään muka totuuksina ja se ei ole koskaan kenenkään etu. Kuitenkin tämä selkä menosuuntaan suositus on oikeastaan vain suomalainen ja ruotsalainen keksintö. Tämä suositus voi olla yhtä paljon kaupallinen lopputulokseltaan. Selkä menosuuntaan asennettavia istuimia valmistaa vain muutama turvaistuinvalmistaja ja tietysti on heidän kaupallisten etujen mukaista ylläpitää tätä suositusta jan levittää jopa virheellistä tietoa ja väittämiä. Samaan aikaan muut turvaistuinvalmistajat kehittävät julkaistujen testien mukaan yhä turvallisempia istuimia.

        Edelliseltä kirjoittajalta lainattua: Kuitenkin tämä selkä menosuuntaan suositus on oikeastaan vain suomalainen ja ruotsalainen keksintö. Tämä suositus voi olla yhtä paljon kaupallinen lopputulokseltaan. Selkä menosuuntaan asennettavia istuimia valmistaa vain muutama turvaistuinvalmistaja ja tietysti on heidän kaupallisten etujen mukaista ylläpitää tätä suositusta jan levittää jopa virheellistä tietoa ja väittämiä.

        Mielestäni on ihan fysiikanlaissa ja ihmisen anatomiassa yleisesti tällainen juttu kuin, että lapsen niska yleisesti joutuu kovemmalle rasitukselle kun hän matkustaa kasvot menosuuntaan koska niska retkahtaa eteenpäin eikä lihakset ole kovin kehittyneet vielä pitämään suht painavaa päätä. Kun taas matkustaessa selkämenosuuntaan pään paino kohdistuu istuimeen eikä retkahda niin pahasti. Tätä tosi seikkaa kun ei vain voi kumota. Ei ole mitään myyntikikkaa minun mielestäni. Ja minä ymmärsin aikaisemman kirjoittajan kirjoituksesta sitä että testituloksen yleisarvosaan vaikuttaa kaikki seikat myös nämä kosmeettiset ja käytännön kuin painot ja muut eikä vain turvallisuus pisteet. Eli nimenomaan kannattaa tarkkailla mistä istuoin on pisteensä saanut.
        Ja mielestäni jokaisella ihmisellä pitää olla jokin suodatin kun nettiä ja varsinkin keskustelupalstoja lukee. Mukanahan oli erittäin mielenkiintoisia linkkejä hyvine teksteineen.
        Itse en osaa ynnätä millään tavalla sitä että olisi millään tasolla turvallisempaa kulkea kasvot menosuuntaan,pienen kolarin kokeneen oli minuksin aikuisen niskat erittäin kipeät pitkän aikaa. En halua edes miettiä miten olisi käynyt juuri kaukalosta istumeen siirtyneen 10kk ikäisen tai sitä nupremman käynyt.
        Joo niin ei varmaan saksassa pelkkää moottoritietä ole mutta erittäin paljon ja erittäin liikkennöityä kolmen riinnnakkaiskaistan käyttöä jossa uloimmassa ajetaankin jo siten todella lujaa. En tiedä tän hetken tilennetta mutta saksassahan on ollut vain suositus nopeukia ei varsinaisia nioeusrajoituksia. Kyllä sielä mennään hiukan eri tasoisesti liikenteessä kuin suomessa.


      • ajattelua
        kannatan kirjoitti:

        Edelliseltä kirjoittajalta lainattua: Kuitenkin tämä selkä menosuuntaan suositus on oikeastaan vain suomalainen ja ruotsalainen keksintö. Tämä suositus voi olla yhtä paljon kaupallinen lopputulokseltaan. Selkä menosuuntaan asennettavia istuimia valmistaa vain muutama turvaistuinvalmistaja ja tietysti on heidän kaupallisten etujen mukaista ylläpitää tätä suositusta jan levittää jopa virheellistä tietoa ja väittämiä.

        Mielestäni on ihan fysiikanlaissa ja ihmisen anatomiassa yleisesti tällainen juttu kuin, että lapsen niska yleisesti joutuu kovemmalle rasitukselle kun hän matkustaa kasvot menosuuntaan koska niska retkahtaa eteenpäin eikä lihakset ole kovin kehittyneet vielä pitämään suht painavaa päätä. Kun taas matkustaessa selkämenosuuntaan pään paino kohdistuu istuimeen eikä retkahda niin pahasti. Tätä tosi seikkaa kun ei vain voi kumota. Ei ole mitään myyntikikkaa minun mielestäni. Ja minä ymmärsin aikaisemman kirjoittajan kirjoituksesta sitä että testituloksen yleisarvosaan vaikuttaa kaikki seikat myös nämä kosmeettiset ja käytännön kuin painot ja muut eikä vain turvallisuus pisteet. Eli nimenomaan kannattaa tarkkailla mistä istuoin on pisteensä saanut.
        Ja mielestäni jokaisella ihmisellä pitää olla jokin suodatin kun nettiä ja varsinkin keskustelupalstoja lukee. Mukanahan oli erittäin mielenkiintoisia linkkejä hyvine teksteineen.
        Itse en osaa ynnätä millään tavalla sitä että olisi millään tasolla turvallisempaa kulkea kasvot menosuuntaan,pienen kolarin kokeneen oli minuksin aikuisen niskat erittäin kipeät pitkän aikaa. En halua edes miettiä miten olisi käynyt juuri kaukalosta istumeen siirtyneen 10kk ikäisen tai sitä nupremman käynyt.
        Joo niin ei varmaan saksassa pelkkää moottoritietä ole mutta erittäin paljon ja erittäin liikkennöityä kolmen riinnnakkaiskaistan käyttöä jossa uloimmassa ajetaankin jo siten todella lujaa. En tiedä tän hetken tilennetta mutta saksassahan on ollut vain suositus nopeukia ei varsinaisia nioeusrajoituksia. Kyllä sielä mennään hiukan eri tasoisesti liikenteessä kuin suomessa.

        On totta, että selkä menosuuntaan istuminen on fysiikan lakien mukaan turvalisempaa kuin kasvot menosuuntaan, jos kolari tapahtuu SUORAAN edessä olevaan tai vastaantulevaan kohteeseen. Sitä en halua lainkaan kiistää. Ajatteluni lähtee enemmän siitä, että tapahtuu myös muunlaisia kolareita ja niitä tapahtuu enemmän. Näm selkä menouuntaan fundamentalistit olettavat ilmeisesti, että muunlaisia kolareita ei heidän kohdalleen voi tapahtua.

        Edelleen kirjoittelu Saksan moottoriteistä on epä-älyllistä, koska turvaistuimia käytetään myös Sveitsissä, Ranskassa, Itävallassa, Espanjassa, Englannissa jne, joissa perinteinen tieverkosto on kuitenkin pääosassa, kuten ajokilometreinä laskettuna ylivoimaisesti myös Saksassa. Saksassa kolareita tapahtuu lukumääräisesti aivan ylivoimainen enemmistö ei-moottoriteillä. Moottoritiet ovatkin siellä turvallisia liikennemäärään nähden ja ne kuvat ketjukolareista kerran vuodessa meidän uutisissa antavat väärän kuvan todellisuudesta. Useimmat kolarit sielläkin ajetaan taajamissa, pienillä alueteillä ja kapeilla kaksisuuntaisilla osuuksilla. lapsiperheet liikkuvat juuri näillä teillä, eivätkä juurikaan moottoriteillä. Moottoriteiden nopeusrajoitukset ovat myös Saksassa yleisiä tänäpäivänä. Kuva vapaista nopeuksista on siis väärä.

        Kriittisyyteni Suomessa olevia suosituksien esitystapaa kohtaan perustuu eniten siihen, että annetaan kärjistettynä kuva, jossa selkä menosuuntaan oleva turvaistuin pelastaa tilanteessa kuin tilanteessa ja kasvot menosuuntaan istuvat lapsi kuolee heti, kun istuimeen laitetaan ja lapsen vanhemmat ovat ilman kolariakin jo liki murhaajia. Nokka nokkaa vastaan tapahtuvia törmäyksiä on määrällisesti vähän ja vaikka niissä selkä menosuuntaan on teoriassa turvallisempaa istua, niin pitäisi enemmän korostaa kokonaisturvallisuutta kuten esim. Autoliiton julkaisemissa testeissä on tehty.

        Turvaistuimen pitää suojata myös muissa kolarityypeissä, joita tapahtuu enemmän kuin puhtaita nokkakolareita. Autot törmäävät useimmiten vinottain, vasten toisen kylkeä tai suistuvat tieltä. Heti, kun joku valmistaja tuo markkinoille turvaistuimen, joka selkä menosuuntaan asennettava ja törmäystestien mukaan riittävän turvallinen myös muissa kuin nokkakolareissa ja josta ei saada tutkimustulosta, että 60-70% näistä istuimista on väärin tai puutteellisesti kinnitetty tai käytetty ja ne ovat riittävän selkeästi autoon kuin autoon kiinnitettäviä, tulen kääntymään tämän suosituksen kannattajaksi.


    • edellä!

      Meillä 1v 3kk poika, pitkäkin vielä, mittaa 90 senttiä, matkustaa selkä menosuuntaan tyytyväisenä BeSafe-tuolissaan. Tuoli on korkea, sieltä näkee ulos ja matkustusasento on mukava. Vaikka lapsi on pitkä koipinen, tilaakin on hyvin vielä selkä edellä matkustaa hyvän aikaa.
      Enin osa kääntää tuolin (varhain) siksi, että lapsi ei viihdy selkä edellä matkaten.
      Jos ulos näkee, ei tätä ongelmaa kyllä nähdäkseni ole.
      Me hankittiin takapenkille peili, jonka avulla taustapeilin kautta näen pojan ja päin vastoin, ajaessa. Sekin ehkä vähän kyllä auttaa asiaa.

      • vaahteranlehti-

        Meillä esikoinen matkapahoinvoinnin takia kasvot meno suuntaan be safe izi combi istuimessa ja kuopus selkä meno suuntaan britax securassa. Miksi emme laittaneet kuopusta kasvot menosuuntaan oli siksi, koska tarvitsee erityistukea istumisessa ja juuri hänelle sopivit istuin oli tuo secura.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe