Jakopään ketju

köyhtynyt

Nissan Almera 1,8 -02 ajettu n. 120.000km.
Tuli käyntihäiriötä, moottorin tärinää. Vein samantien huoltoon merkkiliikkeeseen. Ilmoittivat jakopään ketjun venyneen. Se vaihtoon n. 1200e. Kesti puolitoista viikkoa. Hain auton kesti päivän n. 10-15km ja taas sama vika. Uudestaan liikkeeseen. No nyt vika puolassa. Liikeen mielestä ei ole tehty virhettä. Jos vika oli aluksi ketjussa, niin on aikamoinen tuuri käynyt että vuorokaudessa tulee ihan samanlaisia oireita aiheuttava uusi vika. Otin vanhan ketjun itselleni tutkittavaksi. Onko kellään asiantuntevaa mielipidettä? Nielenkö vai pistänkö tosissani hanttiin?

21

9952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Allu788

      Veitkö Espoon Autokeskukseen??

    • Almeristi

      Jakoketju on voinut olla oikeastikin venynyt, kyllähän se 120 tkm aikana venyy enemmän tai vähemmän. Eri asia on sitten, onko käyntihäiriö johtunut ketjusta vai puolasta. Sytytyspuola - ja jakoketjuviat ovat molemmat tyyppivikoja Almerassa, joten on mahdollista että vika on ollut molemmissa. Sytytyspuolan hajoamista vaan on melko vaikea havaita, jos koneessa on ajoitus pielessä venyneen ketjun takia.

      • köyhtynyt

        Jakoketju voi venyä ja aiheuttaa sytytyksen siirtymisen ja käyntihäiriön. Ketju voi myös jopa katketa ja tuloksena silloin voi olla moottorivaurio. Mutta kuitenkin vain 120,000 ajetulla autolla voisi olettaa että vika olisi kumminkin ennemmin puolassa kuin ketjussa jonka tarkoitus on kestää koko auton ikä. Ja se että molemmissa olisi samanaikaisesti vikaa tuntuu epätodennäköiseltä.
        Ei ollut Espoossa, enkä halua sanoa missä ennenkuin saan mietittyä pistänkö asiaa eteenpäin. Kahdelta automekaanikolta ja parilta maallikolta kysyin asiasta, kaikki sitä mieltä että ketjun vaihto korjaamon virhe.


    • 7+17

      laatuauto. Oma kosla on hihnalla, ei veny. Vaihtoväli 168000km tai 7 vuotta. Vaihto maksaa n.500 e(sis.työn osat: hihna, vesipumppu,kiristin). Elämä on ...

      • primu mies

        Noin vähän ajetussa pitäis ketju olla venynyt vielä,itsellä primu 1,6i monipiste vm-94.Siihen piti ketju remotti ku alko hakkaan lämpimänä alaketju.Ja mittarissa oli kuites jo 260000km,nyt ajettu huoletta kohta satatuhatta ja hyvin pelittää.Elikkä kyllä tais vaihtaa tyhjää koko ketjun sun almeraan,ei muutako valitusta liikkeeseen.


      • Allulla
        primu mies kirjoitti:

        Noin vähän ajetussa pitäis ketju olla venynyt vielä,itsellä primu 1,6i monipiste vm-94.Siihen piti ketju remotti ku alko hakkaan lämpimänä alaketju.Ja mittarissa oli kuites jo 260000km,nyt ajettu huoletta kohta satatuhatta ja hyvin pelittää.Elikkä kyllä tais vaihtaa tyhjää koko ketjun sun almeraan,ei muutako valitusta liikkeeseen.

        Primumiehelle: oliko kallis operaaton tuo ketjun vaihdattaminen? Pitäis Almeraan -98 ketju uusia. Kustannusarvio merkkiliikkeessä 1200 - 1500 egee. Nyrkkipajalle siis!


    • oudoksuen

      sukulaisen almerasta on ketju venynyt 17mm kerrottiin korjaamolta eikö silloin venttiilit osu jo mäntiin? kuitenkin auto käy ja kulkee lähes normaalisti

    • sertifio5

      Ei osu männät kun ketju venyy tasaisesti koko matkalta, ja ketjunkiristin pitää huolen ettei venyminen vaikuta moottorin toimintaan mitenkään. Sitäpaitsi näissä 2kpl ketjuja, ala ja ylä ketjut.

    • as

      ketjun venyminen vaikuttaa pakoventtiileiden toimintaan koska kiristin on imuventtileiden puolella ketjussa.yhden ketjun koneessa.kahdella nokkaakselilla.

    • Lipalakkimies

      Kyllä se ketjun venyminen vaikuttaa sekä imu- että pakoventtiilien ajoitusta myöhästyttävästi, sillä kiristin on imuketjupyörän ja kampiakseliketjupyörän välissä, jos 2 nokka-akselia yhdellä ketjulla. Ketju venyy koko lenkin pituudelta, mutta kampipyörältä pakopyörälle pitkä matka, pakopyörältä imupyörälle aika lyhyt matka.

    • eiköhän

      Kiristä kiristintä.

    • Lippalakkimies

      Pitäisi saada siirrettyä sitä laahainta, joka on pako-nokka-akseli-pyörän jälkeen eli sen ja kampiakselipyörän välissä. Silloin se kompensoisi venymisen. Netistä jostain luin, että sitä pystyisi hieman säätämään löysäämällä laahaimen ylempää pulttia ja siirtämällä. En tiedä, onko pultinreiässä niin paljon säätövaraa.
      Tosin en voi ymmärtää, miten ketjun venyminen voisi olla syynä kyseiseen häiriöön. Ketjun pituuden venyminenhän on huomattavasti pienempi kuin tuo kiristimen männän ulostulo eli ei pitäisi paljoa vaikuttaa koneen toimintaan.

    • kerro.....

      mikä se ketjun vaihto väli nyt on nissan almeraan esim 1.4 97 kai se on jossain ohjekirjassa nim. tietoa vailla kiitos

      • Almeramanikö

        500 000 km eli ei koskaan, sillä Allu maatuu ennen tuota:) Itellä 1,4 kesti 497tkm ja sitten paaliin ja Qashqai tilalle. Saas nähdä kestääkö yhtä pitkään. Tuskin.


    • diplinssi

      Ei sitä vaihtoväliä ole missään ohjekirjassa, koska kunnon ketju kestää moottorin peruskorjausvälin. Ennnenaikainen venyminen sitten saattaa johtua esim. moottorin nykimisestä, esim. sytytyshäiriöistä johtuen ym.

    • e.t1

      luin kaikki vikavaihtoehdot.luulen että vika on kampiakselin tai nokka-akselin anturissa.

    • e.t1

      sinua on uunotettu.todennäköinen vika on ohjausyksiköissä.kampiakselin tai nokka-akeseakselin anturoissa. terv. esko 30vuoden kokemus kilpa-autoista.

    • free cannabis

      kusetettu taas urpoa auton omistajaa maahantuojan korjaamos

    • CarMek

      Almerassa kun ketju venyy, niin kampiakselin- ja nokka-akselin tunnistimet antavat signaalin eri tahtiin, jolloin häiriövalo syttyy. Myös nokka-akseli pyörii jäljessä, jolloin venttilien ajoitukset ovat pielessä. ECU huomaa tämän pienen eron, kun tunnistimien anturit antavat signaalit eri tahtiin. Joka toisella kampiakselin pyrähdyksellä pitää nokka-akselin signaali tulla samaan aikaan. Kun ketju venyy niin kampiakselin tunnistin antaa signaalin oikeaan aikaan, mutta koko nokka-akseli on myöhässä noin viitisen astetta ja näiden kahden signaalien tahdistus ongelien takia häiriövalo syttyy ja yleensä myös koko auto sammuu. Tahdistyksen saa kohdilleen siten, että siirretään kampiakselin tunnistinta hieman myötäpäivään ja nokka-akselin tunnistinta hieman vastapäivään. Tunnistimissa ei ole mitään säätövaroja, joten käytä viiloja, ym kikkoja, jolla saat sen säätövaran rakennettua. Koneeseen myös 10W/60 paksu öljy, joka omalta osaltaa lyhentää ketjua, joskus niinkin paljon, että häiriövalo ei enää syty. Mitä paksumpi kalvo ketjun nivelten välissä, niin sitä vähempi ketju on "venynyt". Ketjun laahainta pitää myös säätää painamaan kovempaa ketjua, jotta turhat löysät saadaan pois. Näillä kikoilla saat hieman lisäaikaa autollesi, mutta älä pidä sitä enää itselläsi, vaan laita heti myyntiin!

    • Almanomistajaitsekin

      Käyntihäiriö poistuu kun "tyhjennät" etu katalysaattorin sillä ei ole mitään virkaa.

    • Anonyymi

      Mulla posahti 1,8 koneella olevasta nissanista jakopään ketju ,,,, samassa rytinässä meni katti , auto oli 2006 mallia ajettu 192,000 km ,,,, hinta arvio oli 2,800 ekua ,,,, nyt merkki vaihtuu , saa helvetin öljylinko olla ,,,, kovasti pettynyt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7523
    2. 101
      5419
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      4997
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      136
      4384
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3130
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      47
      2772
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2749
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2367
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2324
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1900
    Aihe