Auvo-1

sauna -10

Ihan pakko kysyä! Onko viime aikoina ko. kiuasmallin tehneitä täällä ja kokemuksia lämmityksestä ja löylyistä tietenkin...? Tänään irrottelin formut ulkosaunan laatasta ja jouluna pitäs sitte "heittää eka löylyt"...
Savusaunaa en aio tehdä, mutta kunnon kertalämmitteisestä haaveilen..juu.

19

2196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sydän-sauna

      0Toinen jäi toiseksi Sinulla paras23.9.2010 21:42 LÄPIVIRTAUSKIUAS SEN TEKI Saunan ystäville21.9.2010 14:47 Mitä me tästä opimme?
      Sydänkiukaalla on päästy, niin likelle savusaunan saunomisominaisuuksia kuin se jatkuvalämmitteisesti on ollut mahdollista, saavuttamalla ilman tasalämpöinen sauna.

      Huonetilan lämmitys tapahtuu molemmissa saunoissa samalla tavalla.

      Savusaunan kiuas pyörittää huoneilmaa läpivirtauksella kuumennetun kiukaan läpi ja Sydänkiuas-saunan kiuas pyörittää huoneilmaa paloprosessilla lämpiävän kiukaan läpi.

      Sydänkiuas-saunan etuja kaiken muun hyvän lisäksi ovat, lyhyt lämmitysaika ja puhtaan ilman raikastama saunahuone, siellä ei esiinny savusaunalle ominaisia palojäämiä, hiukkaspäästöjä, eikä muita terveydelle vaarallisia aineita.

      Vihdoinkin on SUOMALAISILLE tarjolla kiuas, joka ei jätä ketään kylmäksi.

      • voi vittu sentään

        Sinut pitäisi sulkea Niuvanniemeen ja heittää avain vittuun!


      • töpestof
        voi vittu sentään kirjoitti:

        Sinut pitäisi sulkea Niuvanniemeen ja heittää avain vittuun!

        Ton teki joku provo tahallaan, netti-ikoni tuo mainoksensa hiukan myöhemmin avaukseen käsitteli se vaikka nimiehdotuksia kissanpennuille.

        Kertalämmitteinen on paras kiuas ei siinä mitään, mutta miten meinasit ulkosaunan lämmittää talvella kiukaalla joka ei saunatilaa lämmitä?

        Auvo taitaa olla Aito 2 sillä erolla että on vain muurattavaversio? Taitaa tämä linkin tekijä vastailla kysymyksiin sivuillaan ilman pakkomainostamista?


      • sauna -10
        töpestof kirjoitti:

        Ton teki joku provo tahallaan, netti-ikoni tuo mainoksensa hiukan myöhemmin avaukseen käsitteli se vaikka nimiehdotuksia kissanpennuille.

        Kertalämmitteinen on paras kiuas ei siinä mitään, mutta miten meinasit ulkosaunan lämmittää talvella kiukaalla joka ei saunatilaa lämmitä?

        Auvo taitaa olla Aito 2 sillä erolla että on vain muurattavaversio? Taitaa tämä linkin tekijä vastailla kysymyksiin sivuillaan ilman pakkomainostamista?

        kuulee usein sanottavan. Tarkoitus olisi muurata kiinteä vesipata n. 100 litraa..siis vanhan ajan muuripata. Saisi vähän lisälämpöä. Ajatus olisi tehdä Auvo kiukaasta suurempi versio..Mitään en ole vielä päättänyt. En pidä näistä trndikkäistä katiskakiuasmalleista.
        Yritän etsiä vielä ulkomaisia valmistajia. Minulla on ruotsalainen valurauta pystyuuni talossa alakerrassa ja norjalainen valurautatakka yläkerrassa. Suomesta en ole vielä löytänyt mitään vakuuttavaa tulipesää/lämmönlähdettä jonka olisin voinut hankkia.
        Pieksämäeltä löytyy pönttökiuasseppä, aito kiukaat tietysti olen opiskellut.


      • hand made
        sauna -10 kirjoitti:

        kuulee usein sanottavan. Tarkoitus olisi muurata kiinteä vesipata n. 100 litraa..siis vanhan ajan muuripata. Saisi vähän lisälämpöä. Ajatus olisi tehdä Auvo kiukaasta suurempi versio..Mitään en ole vielä päättänyt. En pidä näistä trndikkäistä katiskakiuasmalleista.
        Yritän etsiä vielä ulkomaisia valmistajia. Minulla on ruotsalainen valurauta pystyuuni talossa alakerrassa ja norjalainen valurautatakka yläkerrassa. Suomesta en ole vielä löytänyt mitään vakuuttavaa tulipesää/lämmönlähdettä jonka olisin voinut hankkia.
        Pieksämäeltä löytyy pönttökiuasseppä, aito kiukaat tietysti olen opiskellut.

        ..ei ole löytynyt vakuuttavaa tulipesää/lämmönlähdettä?

        Eihän tulipesä ole kuin tulipesä ja kertalämmitteisessä savukaasut johdetaan joko hormiin tai sisälle? Tee itse.
        Käytettyjä Aitoja saa aika halvalla joten kannattaa kokeilla.

        http://www.miestenhuone.fi/content/view/38/39/

        Siinä hiukan kiukaan mallia..

        Ei taida pata lämpöä lisätä? Ulos-savuavan kertalämmitteisen lämmityksen jälkeen "pitää" luukkua aukaista saunatilan lämmittämiseksi ja ne lämmöt olisi suotavaa jättää löylyille.
        Kesäkäytössä ei ongelmia mutta juuri tuo talvikäyttö? Siinä mielessä jokin persiinpolttaja eli pönttökiuas ilman kivitilan eristystä on parempi kun lämmittää saunankin jos käyttö on ympärivuotista.

        Makuasioita.


      • sauna -10
        hand made kirjoitti:

        ..ei ole löytynyt vakuuttavaa tulipesää/lämmönlähdettä?

        Eihän tulipesä ole kuin tulipesä ja kertalämmitteisessä savukaasut johdetaan joko hormiin tai sisälle? Tee itse.
        Käytettyjä Aitoja saa aika halvalla joten kannattaa kokeilla.

        http://www.miestenhuone.fi/content/view/38/39/

        Siinä hiukan kiukaan mallia..

        Ei taida pata lämpöä lisätä? Ulos-savuavan kertalämmitteisen lämmityksen jälkeen "pitää" luukkua aukaista saunatilan lämmittämiseksi ja ne lämmöt olisi suotavaa jättää löylyille.
        Kesäkäytössä ei ongelmia mutta juuri tuo talvikäyttö? Siinä mielessä jokin persiinpolttaja eli pönttökiuas ilman kivitilan eristystä on parempi kun lämmittää saunankin jos käyttö on ympärivuotista.

        Makuasioita.

        Luin tuon miestenhuonelinkin aika tarkoin ja tältä palstalta löytyy vielä ko. saunan omistajan muitakin kommentteja. Hänellehän tuli tuohon kiukaaseen vielä korjattavaa/muutostöitä. Se on vakuuttava kokonaisuudessaan. Mutta hameväki pelkää jo kun puhuukin kertalämmitteisestä ja kun alkaa selittää sen periaatetta, ne kuuroutuu välittömästi...
        Myönnän, että ideani ei ole ihan valmis. Piippu tulee tiilistä; kaksi puolen kiven hormia. Siitä padan tulipesän muurauksesta olen miettinyt, että olisiko mahdollista tehdä oheen/tai samaan joku varaava lämmönlähde ja "ikäänkuin kääntää lunkka" sitten vesipadan lämmitykselle..
        Auvo-kiukaassa voisi eristevahvuutta ohentaa, mutta en tiedä kuinka paljon se vaikuttaa.
        Saunan sisätilan mitoiksi tullee n. 2.8 * 3.4 * 2.6 eli lev., pit., kork.


      • i.t.e
        sauna -10 kirjoitti:

        Luin tuon miestenhuonelinkin aika tarkoin ja tältä palstalta löytyy vielä ko. saunan omistajan muitakin kommentteja. Hänellehän tuli tuohon kiukaaseen vielä korjattavaa/muutostöitä. Se on vakuuttava kokonaisuudessaan. Mutta hameväki pelkää jo kun puhuukin kertalämmitteisestä ja kun alkaa selittää sen periaatetta, ne kuuroutuu välittömästi...
        Myönnän, että ideani ei ole ihan valmis. Piippu tulee tiilistä; kaksi puolen kiven hormia. Siitä padan tulipesän muurauksesta olen miettinyt, että olisiko mahdollista tehdä oheen/tai samaan joku varaava lämmönlähde ja "ikäänkuin kääntää lunkka" sitten vesipadan lämmitykselle..
        Auvo-kiukaassa voisi eristevahvuutta ohentaa, mutta en tiedä kuinka paljon se vaikuttaa.
        Saunan sisätilan mitoiksi tullee n. 2.8 * 3.4 * 2.6 eli lev., pit., kork.

        http://www.sauna.fi/fileadmin/sauna-lehti/pdf-lehdet/71664_Sauna2_2010_netti.pdf

        Sivulla13/44 ihan mielenkiintoinen itse tehty kertalämmitteinen jossa vedenlämmitys samassa paketissa.


      • -?-

      • " Miksi "
        sauna -10 kirjoitti:

        Luin tuon miestenhuonelinkin aika tarkoin ja tältä palstalta löytyy vielä ko. saunan omistajan muitakin kommentteja. Hänellehän tuli tuohon kiukaaseen vielä korjattavaa/muutostöitä. Se on vakuuttava kokonaisuudessaan. Mutta hameväki pelkää jo kun puhuukin kertalämmitteisestä ja kun alkaa selittää sen periaatetta, ne kuuroutuu välittömästi...
        Myönnän, että ideani ei ole ihan valmis. Piippu tulee tiilistä; kaksi puolen kiven hormia. Siitä padan tulipesän muurauksesta olen miettinyt, että olisiko mahdollista tehdä oheen/tai samaan joku varaava lämmönlähde ja "ikäänkuin kääntää lunkka" sitten vesipadan lämmitykselle..
        Auvo-kiukaassa voisi eristevahvuutta ohentaa, mutta en tiedä kuinka paljon se vaikuttaa.
        Saunan sisätilan mitoiksi tullee n. 2.8 * 3.4 * 2.6 eli lev., pit., kork.

        Kesäsauna . talvella lattia jäässä.


      • sauna -10
        sauna -10 kirjoitti:

        Luin tuon miestenhuonelinkin aika tarkoin ja tältä palstalta löytyy vielä ko. saunan omistajan muitakin kommentteja. Hänellehän tuli tuohon kiukaaseen vielä korjattavaa/muutostöitä. Se on vakuuttava kokonaisuudessaan. Mutta hameväki pelkää jo kun puhuukin kertalämmitteisestä ja kun alkaa selittää sen periaatetta, ne kuuroutuu välittömästi...
        Myönnän, että ideani ei ole ihan valmis. Piippu tulee tiilistä; kaksi puolen kiven hormia. Siitä padan tulipesän muurauksesta olen miettinyt, että olisiko mahdollista tehdä oheen/tai samaan joku varaava lämmönlähde ja "ikäänkuin kääntää lunkka" sitten vesipadan lämmitykselle..
        Auvo-kiukaassa voisi eristevahvuutta ohentaa, mutta en tiedä kuinka paljon se vaikuttaa.
        Saunan sisätilan mitoiksi tullee n. 2.8 * 3.4 * 2.6 eli lev., pit., kork.

        löytyä Auvo 1- kiukaan omistajia/käyttäjiä/tekijöitä. Ei itse kiukaan suunnittelijakaan vastannut mailiini; eikä pieksämäkeläinen pönttökiuasseppä.
        Haen edelleen muurattua kiuasmallia/valmiita piirustuksia tai sitten vanhan ajan pönttökiuasta. Aito kiuas on poissuljettu vaihtari. Antakaan vinkkejä ja muita neuvoja; kaikki käy..:P


      • oheimala
        sauna -10 kirjoitti:

        löytyä Auvo 1- kiukaan omistajia/käyttäjiä/tekijöitä. Ei itse kiukaan suunnittelijakaan vastannut mailiini; eikä pieksämäkeläinen pönttökiuasseppä.
        Haen edelleen muurattua kiuasmallia/valmiita piirustuksia tai sitten vanhan ajan pönttökiuasta. Aito kiuas on poissuljettu vaihtari. Antakaan vinkkejä ja muita neuvoja; kaikki käy..:P

        Hyvä "sauna-10".

        Olen Auvo-1 -kiukaan tekijä. En ole aktiivisesti enää vastaillut yhteydenottopyyntöihin enkä päivittänyt sivujani, petyttyäni ihmisten lupauksiin: Moni on innoissaan ollut puuhaamassa kiuasta, ja apu on hyvin kelvannut, mutta kiukaan valmistuttua ei ole enää vaivautunut laittamaan valokuvia ja/tai palautetta. Se on ainoa vaivanpalkka mitä olen toivonut. Kiukaita on tehty useita.

        Koska tunnut olevan tosissasi, laita minulle uusi sähköposti piirustuksissa olevaan osoitteeseen tai yhteydenottolomakkeella sivuiltani www.auvokiuas.weebly.com. Minulla on myös muurattujen patojen piirustuksia.


      • Valinnanvaraa on
        oheimala kirjoitti:

        Hyvä "sauna-10".

        Olen Auvo-1 -kiukaan tekijä. En ole aktiivisesti enää vastaillut yhteydenottopyyntöihin enkä päivittänyt sivujani, petyttyäni ihmisten lupauksiin: Moni on innoissaan ollut puuhaamassa kiuasta, ja apu on hyvin kelvannut, mutta kiukaan valmistuttua ei ole enää vaivautunut laittamaan valokuvia ja/tai palautetta. Se on ainoa vaivanpalkka mitä olen toivonut. Kiukaita on tehty useita.

        Koska tunnut olevan tosissasi, laita minulle uusi sähköposti piirustuksissa olevaan osoitteeseen tai yhteydenottolomakkeella sivuiltani www.auvokiuas.weebly.com. Minulla on myös muurattujen patojen piirustuksia.

        Tuli paha. Kumpi :Uus - Iki / Auvo - 1 ?


      • Oheimala
        Valinnanvaraa on kirjoitti:

        Tuli paha. Kumpi :Uus - Iki / Auvo - 1 ?

        Niin, minä en ainakaan tyrkytä omaani ;)


      • Anonyymi
        töpestof kirjoitti:

        Ton teki joku provo tahallaan, netti-ikoni tuo mainoksensa hiukan myöhemmin avaukseen käsitteli se vaikka nimiehdotuksia kissanpennuille.

        Kertalämmitteinen on paras kiuas ei siinä mitään, mutta miten meinasit ulkosaunan lämmittää talvella kiukaalla joka ei saunatilaa lämmitä?

        Auvo taitaa olla Aito 2 sillä erolla että on vain muurattavaversio? Taitaa tämä linkin tekijä vastailla kysymyksiin sivuillaan ilman pakkomainostamista?

        Aito on kaukana parhaasta kylmiltään olleen saunan lämmityksessä talvisaikana. Joutuu aloittamaan saunomisen saunassa jossa pinnat on kylmiä.


    • Anonyymi

      Jaa pakko miehet.

    • Anonyymi

      Autolla ajo keskustelut, murma nilkka saa ajaa mutta kävelesauvat pit ehdottomasti olla, nilkka.
      Aija ilman murtumia lääkärin koneet ja aika sen jälkeen,

    • Anonyymi

      Tsaukki vaan Aukki hei!

    • Anonyymi

      Tommi joka hetkeen se luo önkolääkfen ajattelu Nivala keilaus h.mas virhe it ajattelee lattia ei mitään muuta korvaa vhulluaku jatkaa

    • Anonyymi

      AUVO TOIVO op silmätippa väkivalta jumppa onsytytä älytä lopettaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe