Muutto 16 vuotiaana toiseen kaupunkiin omaan asuntoon

ghlb

Onko siis mahdollista muuttaa pois kotoa 16- vuotiaana ilman, että vanhemmat siihen täysin suostuisivat? Jostain luin, että sossulta voi saada luvan johon vanhempien mielipiteet eivät päde, sillä 16-vuotias saisi päätä itse misä asua. Voiko sinne jotenkin soittaa tai mennä keskustelemaan asiasta? Itse olen luotettava ja tunnollinen nuori ja hoitaisin asiani hyvin, ei mitään juhlimista yms. Lähinnä nyt on kyse paremmasta lukiosta ja opiskelu ja asumis ilmapiiristä. Olen ihan hyvissä väleissä vanhempieni kanssa, mutta lukioon meno tuottaa hankaluuksia, sillä haluan pois pakkakunnaltani. Toki haluasin mielummin vanhemmilta tuen ja luvan mutta jos se ei onnistu olen valmis muuttamaan pois niin että jää huonot välit vanhempiin ainakin sillä hetkellä. Millä tavalla muita asumis tukia ja lisiä saisi? miten ne voisi hoitaa? (:

7

1761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janus.

      saa 16 vuotias jo muuttaa pois jos haluaa. Jos muutat Helsinkiin, niin mulla ois kaksio hyvällä paikalla ja sinne voisi muuttaa kyllä ainakin aluksi? Ei tartte maksaa vuokraa jos suostut kokkaamaan aina välillä edes ja pidät kämpän siistinä..

      T: 24v 185cm hyvännäköinen urheilijakundi

      • ghlb

        Janus, en ole valitettavasti muuttamassa Helsinkiin. Millä tavalla vanhemmille voisi vakuuttaa että lukion käynti kävisi oikeasti paremmin uudessa kaupungissa ja olisin siihen valmis? Heidän on vaikea uskoa tai haluta uskoa että olen tosissani..


    • 12+3

      koska vuokrasopimusta ei voi alle 18v tehdä LAIN mukaan ja asumistukea ei saa muuta kuin opiskelijan asumislisän.Millä maksaisit vuokran kun et ole oikeutettu sossutukeenkaan asunnon osalta.

      • dgf

        Saahan sitä työtä alaikäisetkin.

        Nim. 16v pois muuttanut kaverin kanssa yksiöön ja hyvin meni


      • hyvin maksettua

        aikoinaan vuokrani. Sain opintolainan, opintorahan(ennen opintorahaa sain lapsilisän ja elatusmaksun itselleni), asumislisän ja kesällä toimeentulotukea.

        Hyvin pärjäsin.


    • mk

      Kun vanhemmat joutuu kustantamaan sinun asumisesi siellä vieraallaa paikkakunnalla kun ovat elatusvelvollisia siihen saakka kun täytät 18v ja senkin jälkeen saa rahoittaa lapsensa elämistä jos vaikka lapsi opiskelee ja muutenkin kunnes lapsi pystyy elättämääm itsensä.

    • dhdghggh

      Opiskelu maksaa. koulukirjat ym

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe