Muutto 16 vuotiaana toiseen kaupunkiin omaan asuntoon

ghlb

Onko siis mahdollista muuttaa pois kotoa 16- vuotiaana ilman, että vanhemmat siihen täysin suostuisivat? Jostain luin, että sossulta voi saada luvan johon vanhempien mielipiteet eivät päde, sillä 16-vuotias saisi päätä itse misä asua. Voiko sinne jotenkin soittaa tai mennä keskustelemaan asiasta? Itse olen luotettava ja tunnollinen nuori ja hoitaisin asiani hyvin, ei mitään juhlimista yms. Lähinnä nyt on kyse paremmasta lukiosta ja opiskelu ja asumis ilmapiiristä. Olen ihan hyvissä väleissä vanhempieni kanssa, mutta lukioon meno tuottaa hankaluuksia, sillä haluan pois pakkakunnaltani. Toki haluasin mielummin vanhemmilta tuen ja luvan mutta jos se ei onnistu olen valmis muuttamaan pois niin että jää huonot välit vanhempiin ainakin sillä hetkellä. Millä tavalla muita asumis tukia ja lisiä saisi? miten ne voisi hoitaa? (:

7

1802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janus.

saa 16 vuotias jo muuttaa pois jos haluaa. Jos muutat Helsinkiin, niin mulla ois kaksio hyvällä paikalla ja sinne voisi muuttaa kyllä ainakin aluksi? Ei tartte maksaa vuokraa jos suostut kokkaamaan aina välillä edes ja pidät kämpän siistinä..

T: 24v 185cm hyvännäköinen urheilijakundi

• ghlb

Janus, en ole valitettavasti muuttamassa Helsinkiin. Millä tavalla vanhemmille voisi vakuuttaa että lukion käynti kävisi oikeasti paremmin uudessa kaupungissa ja olisin siihen valmis? Heidän on vaikea uskoa tai haluta uskoa että olen tosissani..

• 12+3

koska vuokrasopimusta ei voi alle 18v tehdä LAIN mukaan ja asumistukea ei saa muuta kuin opiskelijan asumislisän.Millä maksaisit vuokran kun et ole oikeutettu sossutukeenkaan asunnon osalta.

• dgf

Saahan sitä työtä alaikäisetkin.

Nim. 16v pois muuttanut kaverin kanssa yksiöön ja hyvin meni

• hyvin maksettua

aikoinaan vuokrani. Sain opintolainan, opintorahan(ennen opintorahaa sain lapsilisän ja elatusmaksun itselleni), asumislisän ja kesällä toimeentulotukea.

Hyvin pärjäsin.

• mk

Kun vanhemmat joutuu kustantamaan sinun asumisesi siellä vieraallaa paikkakunnalla kun ovat elatusvelvollisia siihen saakka kun täytät 18v ja senkin jälkeen saa rahoittaa lapsensa elämistä jos vaikka lapsi opiskelee ja muutenkin kunnes lapsi pystyy elättämääm itsensä.

• dhdghggh

Opiskelu maksaa. koulukirjat ym

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      75
      4406
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3095
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3075
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      396
      2152
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1269
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1186
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1055
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1045
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe