Finnmatkojen oppaan palkka ja edut

Silmälasikäärme

Hei!

Tuosta Finkkujen oppaan palkasta on keskusteltu jo aikaisemmin. Mutta kuitenkin pari seikkaa jäi kismittämään. Nouseeko palkka kausittain? Millaisia etuuksia oppailla on? Lähinnä tarkoitan oppaan omia lomia, saako alennuksia oman firman matkoista? Saavatko perheenjäsenet alennuksia jos tulevat tapaamaan opasta kohteeseen? Miten asuminen, asuuko opas kimppakämpässä vai yksin? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

10

3601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apunami

      niinkuin varmaan on tullut jo monestikin esille, finnmatkojen palkkaus kohteissa perustuu indexiin joka sisältä erinäisiä maan hintatasoon ja muuhun liittyviä tekijöitä. palkka periaatteessa nousee kausittain, mutta silti kun esimerkiksi egyptin indexi on huonompi kuin espanjan ja ensimmäisen kauden espanjassa tehtyäsi menet egyptiin, tulee palkkasi laskemaan monta sataa euroa.

      etuja karsittiin vasta roimalla kädellä, lomaedut muunmuassa ovet todella surkeat ja perheenjäsenesi eivät todellakaan saa mitään alennuksia jos haluavat sinua tulla kohteeseen morjestamaan.

      asuminen riippuu ihan täysin kohteesta, joissain kohteissa yhdessä joissain yksin, mutta niinkuin melkein kaikilla firmoilla, yhdessä asuminen yleisempää. kämpät periaattessa ihan hyvätasoisia.

      jos palkka ja edut merkitsevät, suosittelen hakemaan töitä aurinkomatkoilta, lomamatkoilta tai tjäreborgilta.

      • unelmako?

        Ei Aurinkomatkoilla ole sen paremmin! Olin vuosia töissä ja lopputulos: iso aukko työeläkerekisterissäni!! Pieni palkka maksettiin kuittausta vastaan ( kuittia ei jäänyt) kohteessa, ja vain minimiosa Suomeen. Ns asuntoetua ( kimppakämppä 1-2 toisen oppaan kanssa, aina ei edes omaa huonetta) ei myöskään ilmoitettu Suomen veroviranomaisille. Töitä tehtiin 45-90t vk..ilman mitään ylityökorjausta. Retki saattoi päättyä esim klo 2 yöllä ja seuraavana aamuna aiakisin takaisin retkelle tai päivystämään. Sukulaiset tai omaiset eivät saaneet minkäänlaisia alennuksia. itse sai pitää "lomaa" tyyliin lokakuussa tai maalis-huhtikuussa kesä ja talvikohteen vaihtuessa. Jos piti lomaa kesällä, niin eivät taanneet asuntoa alle k.o ajaksi. matkatoinmisto rakasti pelata "shakkia" oppailla, eli siirrellä heitä mitä kummallisimpiin kohteisiin ( esim. kreikkaa taitavat espanjaan jne..ihan vain "antaakseen opetuksen" tai nollatakseen sinut. Vieläkö kiehtoo??


      • Erski
        unelmako? kirjoitti:

        Ei Aurinkomatkoilla ole sen paremmin! Olin vuosia töissä ja lopputulos: iso aukko työeläkerekisterissäni!! Pieni palkka maksettiin kuittausta vastaan ( kuittia ei jäänyt) kohteessa, ja vain minimiosa Suomeen. Ns asuntoetua ( kimppakämppä 1-2 toisen oppaan kanssa, aina ei edes omaa huonetta) ei myöskään ilmoitettu Suomen veroviranomaisille. Töitä tehtiin 45-90t vk..ilman mitään ylityökorjausta. Retki saattoi päättyä esim klo 2 yöllä ja seuraavana aamuna aiakisin takaisin retkelle tai päivystämään. Sukulaiset tai omaiset eivät saaneet minkäänlaisia alennuksia. itse sai pitää "lomaa" tyyliin lokakuussa tai maalis-huhtikuussa kesä ja talvikohteen vaihtuessa. Jos piti lomaa kesällä, niin eivät taanneet asuntoa alle k.o ajaksi. matkatoinmisto rakasti pelata "shakkia" oppailla, eli siirrellä heitä mitä kummallisimpiin kohteisiin ( esim. kreikkaa taitavat espanjaan jne..ihan vain "antaakseen opetuksen" tai nollatakseen sinut. Vieläkö kiehtoo??

        Harvemmin vastaan kirjoituksiin tällä palstalla, mutta nyt haluan oikaista muutamia asioita, joita et ole ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää kirjoittaessasi unelmako? -viestin.

        Kun nostit palkkaa kohteessa ja sait minimiosan maksetuksi Suomessa, nostit itse asiassa palkkaennakkoa. Se on jokaiselle vapaaehtoinen, ja olisit toki voinut jättää sen nostamatta ja saada koko palkan tilillesi. Palkkaennakkonostosi kirjataan kirjanpitoon ja se näkyy palkkalaskelmassasi. Koska olet saanut palkkaasi Suomessa tilille, sinun kannattaa toki käydä tarkistamassa palkkalaskelmasi vielä kerran, sillä siellä todellakin on mainittu myös opasasuntosi verotusarvo, joka on ollut sinulle veronalainen luontaisetu.

        Jos työskentelit alle 4 kuukautta, joka on koeaika, tuolloin ei alennuksia sinulle eikä sukulaisellesi ole tullut. Tämän jälkeen alennuksia olet saanut sinä sekä määritellyt lähiomaisesi riippuen työvuosistasi.
        Jos työskentelit Suomesta lähetettynä (kuten palkanmaksukuvauksestasi käy ilmi) työntekijänä, olet allekirjoittanut työsopimuksen, jossa käy ilmi, että oppaat kuuluvat Suomen vuosilomalain piiriin, mutta matkaoppailla ei ole työehtosopimusta. Oppaan työtä ohjaa valmismatkalaki, jossa määritellään auttamisvelvollisuus. Siihen kuuluu, että matkanjärjestäjällä on velvollisuus auttaa asiakasta tuolloin kun tarve on, ja tämän vuoksi on mahdotonta määritellä tarkkaa viikkotuntimäärää.

        Erityisesti poikkeustilanteiden (esim Tuhkapilvi, asiakkaan sairaustapaukset) aikana tunteja ei opas voi laskea. Ylityöstä ei korvauksia makseta, koska ei ole määritelty tarkkaa työtuntimäärääkään eikä näin ylityötäkään. Käytäntö kuitenkin on että viikkotuntimäärä on 40 tunnin kieppeillä (6 päivänä viikossa), useimmiten alle, joskus yli. Joskus työpäivät venyvät pitkälle yöhön, ja aamulla tosiaan voi olla aikainen herätys, mutta tuskin tuollainen menettely kovin yleistä on tai ainakaan jatkuvasti yhden oppaan kohdalla.

        Asuminen on tainnut olla sinulle kova pala? Jos asut yrityksen kustantamassa asunnossa, eikö sen "määräysvalta" kuitenkin ole yrityksellä? Jos olet poistunut kohteestasi, ja tilallesi on tullut lomittaja, eikö ole kannattavaa majoittaa lomittaja tyhjänä olevaan asuntoon? Muutoinkin tuo kuvauksesi asumisesta kuullostaa katkeran oudolta, sillä jopa Aurinkomatkojen opashaun yhteydessä ilmoitetuissa tiedoissa kerrotaan oppaiden asuvan kahden hengen huoneistoissa, joissa oppailla on yhteiset oleskelutilat ja omat makuuhuoneet.

        Shakkipelistäsi sanoisin, että yrityksellä on tähän oikeus. Siellä missä missä ovat asiakkaat, siellä ovat oppaatkin. Kyseessä ei kuitenkaan olle kenenkään nollaamista, jos liiketoimintaa harjoittava yritys katsoo resurssiensa kohdistuvan muualle, kuin minne henkilö itse haluaa.

        Kerroit työskennelleesi vuosia ko. yrityksen palveluksessa. Onneksi kuitenkin tajusit lähteä muille työmarkkinoille ja työskentelet nyt sinulle paremmissa olosuhteissa.


      • kuspis
        unelmako? kirjoitti:

        Ei Aurinkomatkoilla ole sen paremmin! Olin vuosia töissä ja lopputulos: iso aukko työeläkerekisterissäni!! Pieni palkka maksettiin kuittausta vastaan ( kuittia ei jäänyt) kohteessa, ja vain minimiosa Suomeen. Ns asuntoetua ( kimppakämppä 1-2 toisen oppaan kanssa, aina ei edes omaa huonetta) ei myöskään ilmoitettu Suomen veroviranomaisille. Töitä tehtiin 45-90t vk..ilman mitään ylityökorjausta. Retki saattoi päättyä esim klo 2 yöllä ja seuraavana aamuna aiakisin takaisin retkelle tai päivystämään. Sukulaiset tai omaiset eivät saaneet minkäänlaisia alennuksia. itse sai pitää "lomaa" tyyliin lokakuussa tai maalis-huhtikuussa kesä ja talvikohteen vaihtuessa. Jos piti lomaa kesällä, niin eivät taanneet asuntoa alle k.o ajaksi. matkatoinmisto rakasti pelata "shakkia" oppailla, eli siirrellä heitä mitä kummallisimpiin kohteisiin ( esim. kreikkaa taitavat espanjaan jne..ihan vain "antaakseen opetuksen" tai nollatakseen sinut. Vieläkö kiehtoo??

        Keksitty juttu niin selkeesti sun on varmaankin potkittu ulos siltä kuulostaa :D sorry


    • Pal-

      Osaisiko kukaan sanoa, onko Finnmatkojen "normioppaan" ja vaikkapa Superkids- ja aktiviteettiohjaajan palkoissa eroja, koska kyllähän ne tekevät erilaista duunia toisiinsa verrattuna?

    • aina aurinkoinen ;)

      40 tunnin työviikko kuulostaisi unelmalta! Olen tehnyt kahdelle matkatoimistolle töitä ja 60 tunnin viikko oli se "hyvän" matkatoimiston oppaan viikko, huonossa kertyi 78-86 tuntia viikossa. Onneksi olin vain sijaiseksi lupautunut kokeilumielessä. Nän selvisi ettei ko matkanjärjestäjä ollut se minun työnantajani.
      Finnmatkoilla kannattaa tarkastaa saatko osasi myynti ja palvelukomissioista jos toimit muissa kuin normioppaan töissä. Muistelisin heidän saavan myös osuutensa näistä vaikkeivat itse myyntiin osallistu.

    • lallaala

      Kyllä saavat. Oppaan työ raskaampaa kuin superkids ohjaajaan palkka on sama. Ainoa missä opas voi tienata itselleen ekstraa sk- ohjaajaan nähden on silloin kuin hän pitää guide online puhelinta yön yli tai tekee yli kahden päivä retken. Eivät ole mitään isoja summia nuo ekstrat kylläkään. Muuten myydyistä retkistä yms hyötyvät myös sk-ohjaajat.

    • eikku8

      miksei kukaan sanonut keskimääräistä euromäärää mitä opas tienaa,

    • Finkuille?

      Minua kiinnostaisi myös tämä peruspalkka, ois nimittäin rekrypäivä edessä pian. Ja halu matkaoppaaksi on todella kova. Maksetaanko palkka Ruotsista, maksatteko Suomeen lainkaan veroja?

      • heleni2

        Palkka tieto on yrityksen salasapitovelvotteessa, jos sinulla on vuokra asunto suomessa niin kannattaa se vuokrata eteenpäin , kunnes kausi päättyy kohdallasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe