Miehelläni ja minulla ei ole lapsia, eikä tule. Mieheni isä on vuosia sitten (jo ennen kuin mieheni kanssa tapasimme, joten kyse ei ole mistään henkilökohtaisesta) tehnyt testamentin, jonka mukaan, jos mieheni kuolee lapsettomana, hänen isältään perimänsä omaisuus siirtyy hänen sisarensa lapsille. Tällä on ymmärtääkseni tarkoitus estää omaisuuden siirtyminen suvun ulkopuolelle.
Ajatellaan että mieheni isä kuolee, ja mieheni perii häneltä 200 000 euroa.
Sitten menee 40 vuotta, ja miehenikin kuolee. Hänen leskenään perin hänen omaisuutensa, koska rintaperillisiä ei ole.
Mutta entä nuo 200 000 euroa? Mieheni kuoltua ne menevät mieheni sisaren lapsille. Pitääkö minun maksaa heille tuo 200 000 euroa, siis tarkalleen sama summa jonka mieheni peri, vaikka rahan arvo varmaankin on 40 vuodessa muuttunut? Vai käytetäänkö tuohon jotain indeksikorotusta?
Entä jos rahoja on aikanaan käytetty yhteisen asunnon ostoon? Ja rahat ovat kiinni asunnossa, niin ettei minulla ole varaa maksaa tuota 200 000 euroa? Joudunko myymään asunnon ja muuttamaan?
Perintö, jossa ehto
1
512
Vastaukset
- 26
Oletettavasti appesi testamentissa on myös puolison avio-oikeus kumottu. Myöskin siinä on ehkä yleinen teksti perinnön tuotosta ja sen sijaan tulleesta varallisuudesta. Indeksikorotuksia ei perintölaissa määrätä, mutta riitelyn mahdollisuus on jätetty määräämällä, että ellei asianhaaroista muuta johdu.
Jos perintö on pelkkää rahaa, niin se on sitten vakio plus tuotto. Jos perintönä tulee "mööpeleitä", asunto-osakkeita ja/tai kiinteistöjä, niin ne ovat se perintö sellaisenaan arvonnousuineen. Siis apen perukirjassa olevilla omaisuuden arvoilla ei voi maksaa perijää ulos kiinteistöistä jne. Arvoista ja kaupasta voitte sopia.
Appesi pojalleen jättämän perinnön, sen sijaantulevan (myyty/ostettu) tai siitä kulutetun osuuden tosittaminen/kirjanpito onkin melkoinen käytännöllinen riesa. Miehesihän saa toisiomääräyksen estämättä omistajana törsätä perinnön. Rahat kannattaa pitää omalla tilillä, että saldosta näkyy mitä on jäljellä miehesi kuolinpäivänä. Apeksien kauniit ajatukset toteutuvat vain siinä määrin kun miehesi säilyttää perinnön.
Jos sinulla on tai saat omaa varallisuutta, niin miehesi vaaliessa sukutilaansa sisarensa lapsille, sinun kannattaa pitää mielessä miten ositus menee jos eroatte appesi kuoltua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307