Kursailu

---------

Mä en yleensä halua sanoa vihaavani ketään tai mitään, mutta nyt sanon. Minä vihaan kursailua kyläpaikassa! Meillä on eräät sukulaiset, jotka ohjeistavat lapsiaan ("lapset" ovat nyt parikymppisiä, mutta pienestä pitäen näin on ollut) ennen kylään lähtöä, että "syötte nyt sitten kotona, ettekä ota mitään, jos tarjotaan!" Sitten lapset niuhottavat ja katsovat vierestä, kun talonväki syö. Jos en paremmin tietäisi, niin luulisin, että heille ei vain yksinkertaisesti kelpaa mikään. Jotkut ihmiset voivat heistä tälläisen kuvan saadakin.

Yleensä kun he tulevat koko perheen voimin (huom. kutsumatta ja omasta tahdostaan (tai velvollisuudentunnostaan)) piipahtamaan, niin kaikki niuhottavat takit päällä asenteella "me vain pistäydytään, ihan kohta lähdetään, ettei olla vaivoiksi". Tulee sellainen olo, että he eivät oikeasti viihdy meillä ja tunne oloaan kotoisaksi. Olisi mukava, jos vieraat voisivat olla rennosti ja mukavasti, ottaa sitä mitä tarjotaan ja viipyä vaikka niin pitkään kuin huvittaa (no kunhan nyt ei ihan kohtuuttomaksi monen tunnin vierailuksi mene), mutta kun ei niin ei.

Itseäni oikein hävettää, kun me silloin harvoin kyläillessä viihdytään noiden luona monta tuntia ja he oikein pakottavat ottamaan kaikkea mitä kahvipöydästä löytyy. Itsehän en meidän vierailujen kestosta päätä, mutta mielestäni olisi oikein, jos mekin mentäisiin vartiksi kärvistelemään heidän olohuoneen sohvilleen takit päällä ja tiukoin sanoin kieltäydyttäisiin kaikeasta tarjottavasta ja sitten jos he saisivat tahtonsa läpi ja kaadettua kuppiin lisää kahvia, niin mutistaisiin ja tuijottettaisiin alistuneina maahan. Valitettavasti vanhemmat eivät tälläiseen suostu, koska no, heidän mielestään se olisi epäkohteliasta.

10

2172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki10

      Kutsu se porukka kirjaimellisesti syömään, kahville tai muulle aterialle? Niinku että jo kutsussa tulee esiin se että tilaisuudessa heidän odotetaan syövän jotain...

      • sokkokokki

        Olen kotoisin maalta ja siellä kursaillaan niin, että kahvit jäähtyvät kuppiin kun kukaan ei uskalla olla ensimmäinen joka tulee ottamaan.

        Olisikohan tuo teidän tuttujen käyttäytyminen lapsuudesta opittua? Meidätkin syötettiin lapsena aina ennen vierailulle menoa, mutta saatiin kyllä nauttia vielä kyläpaikan tarjottavista. Eivät ehkä tajuakaan, että käyttäytyvät joten omituisesti. Tai sitten ajattelevat, että teillä o niin tiukkaa rahasta, että eivät halua "viedä teiltä ruokaa suusta". Tätäkin on esiintyy...

        Edellisen neuvo on hyvä eli kutsu selvästi syömään tiettyyn aikaan. Tuskin nyt sentään takki päällä ruokapöytään tulevat istumana. Toki kannattaa pyrkiä ajoittamaan kellonaika mahdollisimman lähelle heidän omaa ruokailuaikaansa.


      • 2qrq
        sokkokokki kirjoitti:

        Olen kotoisin maalta ja siellä kursaillaan niin, että kahvit jäähtyvät kuppiin kun kukaan ei uskalla olla ensimmäinen joka tulee ottamaan.

        Olisikohan tuo teidän tuttujen käyttäytyminen lapsuudesta opittua? Meidätkin syötettiin lapsena aina ennen vierailulle menoa, mutta saatiin kyllä nauttia vielä kyläpaikan tarjottavista. Eivät ehkä tajuakaan, että käyttäytyvät joten omituisesti. Tai sitten ajattelevat, että teillä o niin tiukkaa rahasta, että eivät halua "viedä teiltä ruokaa suusta". Tätäkin on esiintyy...

        Edellisen neuvo on hyvä eli kutsu selvästi syömään tiettyyn aikaan. Tuskin nyt sentään takki päällä ruokapöytään tulevat istumana. Toki kannattaa pyrkiä ajoittamaan kellonaika mahdollisimman lähelle heidän omaa ruokailuaikaansa.

        Maalta kotoisin olemisesta huolimatta käyn kyllä pöytään kiinni kun kutsutaan. Tosin se saatta osittain johtua opiskelijan nälästäkin.


      • -------
        sokkokokki kirjoitti:

        Olen kotoisin maalta ja siellä kursaillaan niin, että kahvit jäähtyvät kuppiin kun kukaan ei uskalla olla ensimmäinen joka tulee ottamaan.

        Olisikohan tuo teidän tuttujen käyttäytyminen lapsuudesta opittua? Meidätkin syötettiin lapsena aina ennen vierailulle menoa, mutta saatiin kyllä nauttia vielä kyläpaikan tarjottavista. Eivät ehkä tajuakaan, että käyttäytyvät joten omituisesti. Tai sitten ajattelevat, että teillä o niin tiukkaa rahasta, että eivät halua "viedä teiltä ruokaa suusta". Tätäkin on esiintyy...

        Edellisen neuvo on hyvä eli kutsu selvästi syömään tiettyyn aikaan. Tuskin nyt sentään takki päällä ruokapöytään tulevat istumana. Toki kannattaa pyrkiä ajoittamaan kellonaika mahdollisimman lähelle heidän omaa ruokailuaikaansa.

        "Tai sitten ajattelevat, että teillä o niin tiukkaa rahasta, että eivät halua "viedä teiltä ruokaa suusta". Tätäkin on esiintyy... "

        Tää kuulostaa jo todella ylimieliseltä ja töykeältä ajattelutavalta: "Me emme teidän köyhien antimiin koske, vaan jätämme teille itselle syötäviksi, ettette nälkään kuole ja että näyttäisimme itse paremmilta ihmisiltä".
        Kai sitä nyt on lupa kaikkea syödä, mitä pöydässä on tarjolla. Kai nyt köyhempikin osaa katsoa, että miten paljon rahaa voi tarjottaviin laittaa, ettei se nyt ihan budjetti niihin kaadu.

        Tarjoiluista kieltäytyminen on röyhkeää ja antaa kieltäytyjästä nirson ja ylimielisen kuvan, oli tarkoitus sen takana mikä tahansa. Ehkä joskus ennen vanhaan sotien jälkeen, kun ruoasta oli muutenkin tiukkaa, oli kohteliasta kieltäytyä kaikesta, mutta nykyään ei kenenkään perheen ruoansaanti ole muutamasta pikkuleivästä tai pullaviipaleesta kiinni.


      • Tapakukkanen
        ------- kirjoitti:

        "Tai sitten ajattelevat, että teillä o niin tiukkaa rahasta, että eivät halua "viedä teiltä ruokaa suusta". Tätäkin on esiintyy... "

        Tää kuulostaa jo todella ylimieliseltä ja töykeältä ajattelutavalta: "Me emme teidän köyhien antimiin koske, vaan jätämme teille itselle syötäviksi, ettette nälkään kuole ja että näyttäisimme itse paremmilta ihmisiltä".
        Kai sitä nyt on lupa kaikkea syödä, mitä pöydässä on tarjolla. Kai nyt köyhempikin osaa katsoa, että miten paljon rahaa voi tarjottaviin laittaa, ettei se nyt ihan budjetti niihin kaadu.

        Tarjoiluista kieltäytyminen on röyhkeää ja antaa kieltäytyjästä nirson ja ylimielisen kuvan, oli tarkoitus sen takana mikä tahansa. Ehkä joskus ennen vanhaan sotien jälkeen, kun ruoasta oli muutenkin tiukkaa, oli kohteliasta kieltäytyä kaikesta, mutta nykyään ei kenenkään perheen ruoansaanti ole muutamasta pikkuleivästä tai pullaviipaleesta kiinni.

        Olisiko ollut pohjanmaalta, no jokatapauksessa kyseessä oli paikallinen tapa, jota kaukaa tullut vieras ei tiennyt.
        Kyseessä olivat hautajaiset ja kahvipöytä oli pitkä ja notkui seitsemästä sortista.
        Kahvia kaadeltiin isoista kuparikaisoista, aina kun kuppi oli tyhjä. Muori katseli ensin hämmästyneenä kun tarjoilijapiika meni vain ohi, vaikka näki selvästi muorin kupin olevan typötyhjä.
        Tuli toinen kerta, kolmas kerta ja neljäskin, kunnes muorin hermo ei enää pitänyt, vaan hän nousi pystyyn ja seisaallaan kailotti koko hautajaisväelle: "Mua alakaa pikkuhilijaa vituttamahan, jonsei mun kuppihini lainkahan kaareta"!!
        Muorilta oli jäänyt huomiotta paikallisten tapa, nimittäin he asettivat kahvilusikan tassille alassuin, varsi osoittaen klo viiden kohdalle!
        Pienestä se on välillä kiinni!


    • 7vuottamaalla

      Me katkaisimme monesta talosta tuon perinteen istumalla kahvipöytään heti kun kutsu kävi. Lohkaisin asiasta vielä että en viitsi odotuttaa emäntää kun on kattanut pöydän niin kauniiksi ja tarjottavaakin montaa eri sorttia ai että!

      Muistin kehua uudelleen pöydän antimia ja otin leivonnaisia lisää ilman eri kehoitusta. Emäntä oli hiljaa mielessään tyytyväinen. Kursailuperinne ei kuulu nykyaikaan.

    • jakamisenilo

      Itseänikin vastaava käytös häiritsee, kun juhliin kuuluu mielestäni naposteltava ja sitä pitäisi olla sen verran että kaikille riittää. Tuntuu, että yli puolet jää aina lautaselle, kun siskoni miehen suku osallistuu meidän järjestämiin juhliin ja tilaisuuksiin. Minua ei itseni puolesta haittaa se että herkkujen ja suolaisten välipalojen suunnitteluun ja valmistukseen on mennyt usein paljon vaivaa ja aikaa, mutta itse juhlat ovat aina todella vaivaannuttavan tuntuiset, kun tarjottavia ei uskalleta edes maistaa ja omakaan suku ei kehtaa ottaa samalla tavalla kuin normaalisti.

      Toisaalta seuraavana päivänä voi jakaa jäljelle jääneen ruuan läheisten ystävien kesken ja nauttia heidän seurastaan ilman minkäänlaista painostavaa ilmapiiriä.

    • tehokastapa

      Kaikille, joita kursailu ärsyttää, niin on tehokas ja hyväksi havaittu tapa päästä siitä eroon: todetkaa suureen ääneen "jaahas. Nyt ei näytä herrasväelle kelpaavan. On ilmeisesti niin pahaa, ettei kelpaa. Laitanpa sitten biojätteeseen." Tämän jälkeen haetaan biojäteastia keskelle vieraiden joukkoa ja aletaan kippaamaan tavaraa sinne. Kyllä alkaa äkkiä kelvata.

      • hoit_su

        tää oli hyvä☺☺


    • TiedoksenneSanottu

      Mutta minä olen vegaani!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe