Puuvahan kestävyys

puutyötaidoton

Tietääkö kukaan miten hyvin puun vahakäsittely kestää käyttöä ennen kuin joutuu vahaamaan uudestaan? Jos ajatellaan vaikka jotain puuesinettä jota hipelöidään paljon, kuten lelua, kynää tai puukonkahvaa, niin kannattaako pintakäsittelynä käyttää pelkkää vahaa, jos haluaa, ettei sitä vahausta tarvitse myöhemmin paikkailla?

Ja vielä kysyisin, että tietääkö kukaan vesiohenteisia sävytettyjä puuvahoja, ja onko vahan ohentaminen yleensä pakollinen toimenpide, kun vahaa käytetään?

4

1692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutyötaidoton

      Niin ja haluaisin vielä tietää onko kellään kokemuksia Osmocolorin läpikuultavien puuvahojen kestosta tuossa edellä selostamassani käytössä? Olen harkinnut niitten kokeilua.

      • joiner

        itse suosittelen kyseistä puuvahaa sen helppokäyttösyyden vuoksi,vaha on myös valmistajan mukaan on kulutuksen kestävää ja omat kokemukset kertoo samaa.Vaha on myös erittäin hyvä suoja puulle,koska se tunkeutuu syvälle puuhun.Tämän vuoksi vaha on periaatteessa lopullinen ratkaisu,koska se on työläs poistaa ja siihen ei helposti lakka tartu.Vaha pinta säilyy hyvänä,kun sitä lisää silloin tällöin ohuelti.Tartuntaa parantaa kevyt välihionta hyvin hienolla santapaperilla tai 0000 hienolla teräsvillallla.En keksi yhtään syytä miksi puuvaha ei soveltuisi tuohon käyttöön.Myös öljy on erittäin hyvä pintakäsittelyaine puulle,ja vaihtoehtoja on melkoinen määrä.


      • pintanikkari-
        joiner kirjoitti:

        itse suosittelen kyseistä puuvahaa sen helppokäyttösyyden vuoksi,vaha on myös valmistajan mukaan on kulutuksen kestävää ja omat kokemukset kertoo samaa.Vaha on myös erittäin hyvä suoja puulle,koska se tunkeutuu syvälle puuhun.Tämän vuoksi vaha on periaatteessa lopullinen ratkaisu,koska se on työläs poistaa ja siihen ei helposti lakka tartu.Vaha pinta säilyy hyvänä,kun sitä lisää silloin tällöin ohuelti.Tartuntaa parantaa kevyt välihionta hyvin hienolla santapaperilla tai 0000 hienolla teräsvillallla.En keksi yhtään syytä miksi puuvaha ei soveltuisi tuohon käyttöön.Myös öljy on erittäin hyvä pintakäsittelyaine puulle,ja vaihtoehtoja on melkoinen määrä.

        On jäänyt huomaamatta alottajan kysymys, meidän vastaukset varmaan liian myöhässä.

        Itse käytän kirkasta Osmocoloria kaikkeen mikä jää luonnolliselle puun värille, mukavaa käyttää ja pintakin tulee hyvä jopa melkein täyskiiltävä jos niin haluaa, 2-3 kerrosta ohuelti kerrallaan, hyvää esimerkiksi lasten leluihin vahan valmistajan mukaan lapsiturvallinen tuote.


      • Puukkoja ja vahaa
        pintanikkari- kirjoitti:

        On jäänyt huomaamatta alottajan kysymys, meidän vastaukset varmaan liian myöhässä.

        Itse käytän kirkasta Osmocoloria kaikkeen mikä jää luonnolliselle puun värille, mukavaa käyttää ja pintakin tulee hyvä jopa melkein täyskiiltävä jos niin haluaa, 2-3 kerrosta ohuelti kerrallaan, hyvää esimerkiksi lasten leluihin vahan valmistajan mukaan lapsiturvallinen tuote.

        Puukon kahvoissa käytän ensin öljykäsittelyä. Imeytä jotakin kovettuvaa huonekaluöljyä kunnolla laimennettuna usieta kertoja märällä-märälle tekniikalla, kunnes puu ei ime lisää. Viimeinen käsittely laimentamattomalla öljyllä.

        Anna rauhassa kuivua useita viikkoja ja vahaa vasta sitten. Vahaus voidaan uusia tarpeen mukaan.
        Itse vahailen puukot mehiläisvahalla, mutta huvikseni olen käyttänyt jopa kovaa autovahaa.
        Pelkkä vahaus ei suojaa riitäävästi puuta kosteudelta. Se ei tunkeudu puuhun ja vesi pääsee sitten puukonpään sisään ja kallis käsintehty vehje on pilalla. Nämä ovat käyttövehkeitä nämä puukot ja homma tulee tehdä sen mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3159
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2791
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2608
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2456
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1743
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1697
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1545
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1416
    Aihe