Asfaltillako kävely

kulumainen

saa jalkamme kipeiksi, polvet ja lonkat kulumaan.
Itse olen huomannut jalkojeni väsyvän nopeammin kun kävelen pitkään asfalttikatua.
Samaa väsymistä ei tapahdu hiekkatiellä ja yleensä luonnon teillä, junnuilla.
Kengät ovat samat molemmissa.

Olen huomannut, että nykyisin vanhemmilla ihmisillä on paljon jalkavaivoja.
Ennen mummonikin jalat olivat paljon terveemmät ja samoin vanhempieni jalat, kun itselläni nyt jo on vaikeuksia jalkojeni kanssa.
Kaikki tiet kaupungissa ovat asfalttiteitä. Onhan niitä pitkin helppo kävellä, ei paljon tarvitse jalkojaan nostella, mutta jalat väsyvät asfaltilla enemmän hiekkatiellä kävelyyn verrattaessa.
Purutiet ovat usein kaukana.

18

1442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ////////

ajatus ollut jo pitkään, kun katselen käveleviä ihmisiä, monella näyttää kävelyssä olevan vaikeuksia.

Itselläni on polvikuluma, ja ei kovin mukavalta tunnu kävellä pitkää katumatkaa.
      Kävelenkin kadun reunassa nurmikolla, jos sellainen vain on. Kaikki reunatkin on aika kapeita. Monesti mietin, että miksi ei hiekkaista tai nurmikoista kävelykaistaa voisi olla kadun reunassa.

• kivulias vanhuus ...

Samoin olen huomannu, järkiän kaikilla tän ikäsillä on nivelvaivoja. Olen tullut siihen tulokseen, kun meitä on manipuloitu syömään kevyt tuotteita, kevyt maito, kevyt juusto, kevyt margariini, kaikki rasvanen liha kin on kielletty, nyt näemme tulokesen.
      Luusto on hapristunu järkiään kaikilta tän ikäsiltä.
      Tutkijat on tullut siihen tulokseen, että sianliha, voi , luonnon maito, normaali juusto, onkin paljon terveellisempää ruokaa.
      Nyt saamme loppuikämme kitua kipujen ja kulumien takia, syödä särkylääkkeitä, tuleva vanhuus ei ole ruusuinen näillä näkymin.
      Olenkin palannu entisaikojen ruokaan, aion nauttia täysillä kunnon ruuasta, sininen maito on nyt vaki juoma.

• lenkkeilijä*

myös tuon asian kokenut jo koko pienen ikäni, mutta nyt siihen reagoi myös kipeä selkäni. Tavallisella maaperällä kävely tuntuu suorastaan nautinnolliselta myös selälle.

• käveleväinen

katuja uusiessaan kaikki hiekkatiet asfalttiteiksi vain siksi, että taas on tärkeämpi kuluttaja se pyöräilijä.
        Sille pitää saada jos jonkinlaiset paremmat liikkumismahdollisuudet. Kävelijät saavat kolistella kovia teitä.
        Kävelijääkin voisivat ajatella yhtä paljon ja jättää vähän kävelyreunaa.

Korkeakantaiset kengät tietysti mallaavat asfalttikatuun.
        Ennen vaihdettiin, kun mentiin sisälle sisäkengät, nyt kopostellaan korkkareissa joka paikassa. Vain siksi, että ne kintut näytttävät pidemmiltä ja terveys on yksi hailee asia.

• lenkkeilijä*
        käveleväinen kirjoitti:

katuja uusiessaan kaikki hiekkatiet asfalttiteiksi vain siksi, että taas on tärkeämpi kuluttaja se pyöräilijä.
        Sille pitää saada jos jonkinlaiset paremmat liikkumismahdollisuudet. Kävelijät saavat kolistella kovia teitä.

Ennen vaihdettiin, kun mentiin sisälle sisäkengät, nyt kopostellaan korkkareissa joka paikassa. Vain siksi, että ne kintut näytttävät pidemmiltä ja terveys on yksi hailee asia.

vielä katusuunnittelussa huomioisivat jalankulkijan paremmin. Olen monesti ajatellutkin, että ihme kun pururadat on vielä pysyneet entisellään, ettei niitä ole päällystetty ja muokattu uuteen uskoon. Maaseudulla kuitenkin on hyvä liikkua eikä liiasta liikenteestäkään ole suurempaa haittaa ilman laadusta puhumattakaan. Ehkäpä sitä vaan asustaa väärässä paikassa.:)

• ykskaks,,
        käveleväinen kirjoitti:

Mikä estää, edelleen, käyttämästä sopivia jalkineita, ulkona liikkuessaan?

Jos olisi hiekkajalkakäytäviä, olisi kaupunkilaiset yhä enenevässä määrin astmaatikkoja. Joka kevät itketään, hiekkapölystä. Itsekin sairastan, ja silloin ei voisi pitää ikkunoita koskaan auki. Entäs sitten talvikunnossapito? Jos osa olisi hiekkaa, olisi aikamoisia monttuja keväisin, aurauksen jäljiltä. Aika itsekkäitä ajatuksia teillä. Bussilla pääsee kyllä joka paikasta lenkkimaastoon, jopa stadissa, jopa sporalla.
        Itse käytän hyviä nahkalenkkareita, ja vaihdan sisäkenkiin. Ei ole kulumia, eikä liikavarpaita. Asennekysymys lienee tuokin. Talvisaappaitakin saa hyvällä lestillä, nahkaisia, pitää vain miettiä, mitä tinkii. Halpa muovijalkine lienee usein se syy, tai kengän pohjan jäykkyys. Jaloista pitää pitää huolta, senkun jokainen tajuaisi, ei tarvitsisi nitistä.
        Koko ikäni stadin karsoja dallaaneena, tiedän tuon.

• 1943

maastossa ja syön monipuolisesti. Näin olen tehnyt koko ikäni. Minulla ei ole mitään nivelvaivoja. Perimälläkin on varmaan osansa. Suurimman osan elämästäni ole asunut maalla.

• 1947-.,-.-.,-
    • keinuva kenkä

vaikka kalliit ovatkin MASAi-jalkineet. Kyllä helpottaa.

• yx havainnoitsija

Ennen vanhaan vaivaiset ja sairaat ihmiset olivat jo kuolleet tässä iässä.
        Ei ollut rollaattoreita, joiden kanssa liikkua ja kovin huonojalkaiset pysyivät kotonaan - eivät he lenkkeilleet.

• elinikä
        yx havainnoitsija kirjoitti:

Ennen vanhaan vaivaiset ja sairaat ihmiset olivat jo kuolleet tässä iässä.
        Ei ollut rollaattoreita, joiden kanssa liikkua ja kovin huonojalkaiset pysyivät kotonaan - eivät he lenkkeilleet.

Nyt kun katsoo seurakuntauutisia,niin iso osa hautaan siunatuista on yli 80 vuotiaita.

• ??
        elinikä kirjoitti:

Nyt kun katsoo seurakuntauutisia,niin iso osa hautaan siunatuista on yli 80 vuotiaita.

jaa, onkos se jonkun kuihtuvan asuinalueen lehti, mistä nuoremmat on jo kauan sitten lähteneet?
        HS kuolinuutisia kun lukee, niin huima määrä näkyy olevan 30 ja 40 luvulla syntyneitä.

• vii sastunut
        ?? kirjoitti:

jaa, onkos se jonkun kuihtuvan asuinalueen lehti, mistä nuoremmat on jo kauan sitten lähteneet?
        HS kuolinuutisia kun lukee, niin huima määrä näkyy olevan 30 ja 40 luvulla syntyneitä.

Minä kävelen ainoastaan asfaltilla , marjametsät tieten muuten . Elämäni olen tallaillut maalla ja metsiss joten enää en suostu .

• kävelyhelpotusta
        vii sastunut kirjoitti:

Minä kävelen ainoastaan asfaltilla , marjametsät tieten muuten . Elämäni olen tallaillut maalla ja metsiss joten enää en suostu .

hakien tienreunassa olevaa hiekka tai nurmikkoaluetta ja paremmalta tuntuu jaloissa kotiin päästyäni.
        Jalat tarvitsevat muutakin liikuntaa nilkoillelle ja polville kuin tasaista löntystämistä.
        Se ei ole vain pehmeä pohja, vaan jalan taipuminen erilaisen alustan mukaan ja jalan nostelu epätasaisuuksissa.
        Eivät pelaajatkaa kauaa jaksaisi asfaltilla juosta ja hyppiä. Asfaltti olisi kaatumisissa ilman muuta vaarallista,
        mutta juoksuissakin rankaa.
        En tiedä pitkillä kävelyjoukkioilla, kuinka kuntoiset heidän jalat ovat monien kilometrien jälkeen, koska kuljevat asfaltia kait koko matkan.

• hiekkapöly
        kävelyhelpotusta kirjoitti:

hakien tienreunassa olevaa hiekka tai nurmikkoaluetta ja paremmalta tuntuu jaloissa kotiin päästyäni.
        Jalat tarvitsevat muutakin liikuntaa nilkoillelle ja polville kuin tasaista löntystämistä.
        Se ei ole vain pehmeä pohja, vaan jalan taipuminen erilaisen alustan mukaan ja jalan nostelu epätasaisuuksissa.
        Eivät pelaajatkaa kauaa jaksaisi asfaltilla juosta ja hyppiä. Asfaltti olisi kaatumisissa ilman muuta vaarallista,
        mutta juoksuissakin rankaa.
        En tiedä pitkillä kävelyjoukkioilla, kuinka kuntoiset heidän jalat ovat monien kilometrien jälkeen, koska kuljevat asfaltia kait koko matkan.

osittaisella tienreunalla niin kauheasti pölise, ja pölisee se asfalttikin keväällä ja koko ajan asfaltista lähtee pölyä.
        Ihmettelen usein miten tuo autolla ajo ei vaikeuta allergisia, pöly tulee tuulettimista ja sisäpaikat ovat pölyssä ja verhoilut erilaista materiaalia.
        Joskus tuntuu liiotetulta asiat. On toisia hyvinkin sairaita, mutta he eivät paljoa yleisillä paikoilla pysty liikkumaan.
        No, se siitä, mutta on hyvä tuollainenkin kävelyhuomio. On laitettu niitä pururatojakin, mutta se on taas tasaisen pehmeää ja mielestäni raskasta kävellä.
        Asfaltti on rankka pohja jaloille.

• AVKT

Kävely metsässä epätasaisella pohjalla on hyvä selälle, yleensä epätasaiset liikkeet- hyvä tango.

• jakolasku

kuuluu meidän lenkkimaastoihin varsinkin kun liikutaan koirien kanssa. Kaduilla vain pakon sanelemana.

• naapurin vanharouvaa
        jakolasku kirjoitti:

kuuluu meidän lenkkimaastoihin varsinkin kun liikutaan koirien kanssa. Kaduilla vain pakon sanelemana.

jota olen usein ihaillut keveästä ja ryhdikkäästä kävelystään, sanoi minulle taas ihmetellessäni, että hän käy ihan luonnonvaraisella suolla kävelemässä ja se pitää paikat todella kunnossa,
        siinä paikat joutuvat liikkeeseen ihan päätä myöten tasapainoillessaan,
        toisilla on suokin lähellä ja varmaan se jatkuvana kulkemisena vaikuttaa todella napakasti eikä enää muuta tarvita jumpaksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      113
      7378
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      70
      5901
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5064
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4335
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4146
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      223
      3996
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3778
    8. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      43
      3644
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      55