Joku ei tässä uskonut

Tipsun omistaja

Kun kerroin että dobermanni juoksi pakoon omistajansa jalkojen väliin pientä tiibetinspanieliani kun se rähähti sille mutta kun tämä on totta. Rotikoitakaan en ole nähnyt kuin yhden arveluttavan joka murisi hampaat irvessä. Syykin paljastui. Omistaja kehui että oli koiran ollessa pieni ottanut siltä luulot pois. Hakannut päätä koiralta lattiaan. Omistajan mielestä rotwaileri tämän ikäisenä kokeilee omistajaansa ja siltä pitää ottaa luulot pois. Kaikki muut dobermannit tuo yksi arkajalka mukaanlukien mitä olen nähnyt eivät ole olleet ihmiselle yhtään agressiivisia. Viimeksikin yhden tutun luona leikin pitkän ajan yhden todella vlikkaan ja leikkisän dobermannin kanssa. Mukava oli. Rotikat on myös tätä yhtä hakattua lukuunottamatta kaikki olleet todella kivoja ja kilttejä. Ja rotikoita onkin tullut nähtyä tosi paljon koirapuistoissa. Ihmettelen ihmisten ennakkoluuloja kun tämä yksikin joka täällä provoaa että kaikki dobermannit ovat tappajia ei muka edes uskonut juttuani siitä kun se juoksi pakoon minun tiibetinspanieliani. Kummaa sakkia.

27

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipsun omistaja

      Oli huonosti muotoiltu. Yhtään ihmiselle vihaista dobermannia en ole ikinä nähnyt.

      • blaah..

        Ja tähän voisi kommentoida sen, että miksi sitä pitää täällä nyt jatkuvasti mainostaa, että sun tipsus on ajanu ison ja pelottavan rotuisen dobberin pois? Mielestäni molemmat jutut yhtä hölmöjä.. sori vaan. Tämä juttu on tullu jo selväksi joten anna olla..


      • Tipsun omistaja
        blaah.. kirjoitti:

        Ja tähän voisi kommentoida sen, että miksi sitä pitää täällä nyt jatkuvasti mainostaa, että sun tipsus on ajanu ison ja pelottavan rotuisen dobberin pois? Mielestäni molemmat jutut yhtä hölmöjä.. sori vaan. Tämä juttu on tullu jo selväksi joten anna olla..

        Mutta kun näin kävi. Eivät ne dobermannit ole sen vaarallisempia kuin muutkaan koirat kun ei ole luonnevikainen omistaja narunpäässä. Voivat juosta pakoon tipsujakin/pienempiä koiria kun ovat niin herkkiä.


      • Tipsun omistaja
        blaah.. kirjoitti:

        Ja tähän voisi kommentoida sen, että miksi sitä pitää täällä nyt jatkuvasti mainostaa, että sun tipsus on ajanu ison ja pelottavan rotuisen dobberin pois? Mielestäni molemmat jutut yhtä hölmöjä.. sori vaan. Tämä juttu on tullu jo selväksi joten anna olla..

        Kun vieläkin epäilet. Mutta tarina on totta. Eikä mitenkään varmastikaan harvinaista. Ei ne dobermannit sen kummempia koiria ole kuin muutkaan koirat


      • Tipsun omistaja
        blaah.. kirjoitti:

        Ja tähän voisi kommentoida sen, että miksi sitä pitää täällä nyt jatkuvasti mainostaa, että sun tipsus on ajanu ison ja pelottavan rotuisen dobberin pois? Mielestäni molemmat jutut yhtä hölmöjä.. sori vaan. Tämä juttu on tullu jo selväksi joten anna olla..

        Tuosta pitää vielä kommentoida.Ei mielestäni dobermanni ole yhtään iso eikä myöskään yhtään pelottava. Ja ei tiibetinspanielinikaan mielestä. päin vastoin. Dobberi pelkäsi tipsuani


      • dobberin äiti
        Tipsun omistaja kirjoitti:

        Tuosta pitää vielä kommentoida.Ei mielestäni dobermanni ole yhtään iso eikä myöskään yhtään pelottava. Ja ei tiibetinspanielinikaan mielestä. päin vastoin. Dobberi pelkäsi tipsuani

        tuollaisia tipsujen omistajia, jotka keskustelevat yksinään palstalla, laittaen 3 min.
        välein omia viestejään.
        Dobberinikin tulisi hulluksi sinut tavattuaan :D


      • Tipsun omistaja
        dobberin äiti kirjoitti:

        tuollaisia tipsujen omistajia, jotka keskustelevat yksinään palstalla, laittaen 3 min.
        välein omia viestejään.
        Dobberinikin tulisi hulluksi sinut tavattuaan :D

        Se kun kerroin tästä tapauksesta. Ai sinua pelottaa jo tuollainen asia ? No siinä huomaakin että dobermannin omistajat ovat jotkut arkajalkoja jotka yrittävät saada itselleen muka rohkeampaa imagoa ottamalla dobermannin. Kunnes sitten heillä ottaa omanarvon tunnolla kun joku pienen koiran omistaja kertoo kuinka dobermanni lähti karkuun pientä koiraa. Otan osaa :)


      • Tipsun omistaja
        dobberin äiti kirjoitti:

        tuollaisia tipsujen omistajia, jotka keskustelevat yksinään palstalla, laittaen 3 min.
        välein omia viestejään.
        Dobberinikin tulisi hulluksi sinut tavattuaan :D

        Suuri osa tuollaisia arkajalkoja mitä olen tavannut :) Sitä vaan yritin kertoa. Että ihmisillä turhia pelkoja tästä rodusta :) Ei pitäisi sinullakaan ottaa noin pahasti oman arvon tunnolle jos olet hyvin aikein kyseisen koiran hankkinut.


      • Tipsun omistaja
        dobberin äiti kirjoitti:

        tuollaisia tipsujen omistajia, jotka keskustelevat yksinään palstalla, laittaen 3 min.
        välein omia viestejään.
        Dobberinikin tulisi hulluksi sinut tavattuaan :D

        Jos dobberisi tulee hulluksi. Kutsun tipsuni häätämään sen pois :D


      • dobberin äiti
        Tipsun omistaja kirjoitti:

        Jos dobberisi tulee hulluksi. Kutsun tipsuni häätämään sen pois :D

        TAAS 3 VIESTIÄ PERÄJÄLKEEN? EI TAIDA TIPSUN OMISTAJALLA OLLA KAIKKI INKKARIT KANOOTISSA.
        OMANARVONTUNNOSSANI EI TOD.MITÄÄN VIKAAN, MUTTA HULLUT ON ARVAAMATTOMIA,
        NIITÄ TOTISESTI PELKÄÄN JA SE PELKO ON VAIN TERVETTÄ.
        OLISIN POSITIIVISEN, ILOISEN HUVITTUNUT, JOS TIPSUSI PELÄSTYTTÄISI MEIDÄN DOBBERIPOJJAAN.
        SE, JOS MIKÄ OLISI POJALLE OPETUKSEKSI JA VEIKKAAMPA, ETTÄ POJAN YLPEYS SIINÄ SAISI IHAN TERVEEN KOLAUKSEN. ITSE OLEN JO NIIN MONESSA LIEMESSÄ KEITETTY, ETTEN MOISESTA VÄLITTÄISI MUUTOIN KUN HUUMORIMIELELLÄ.
        IKÄVÄÄ SEN SIJAAN ON, ETTÄ YLPEILET KOIRASI SUORITUKSELLA, SINUSTA EI SELVÄSTIKKÄÄN OLE KOIRAN TERVEPÄISEKSI OMISTAJAKSI. :(


      • Tipsun omistaja
        dobberin äiti kirjoitti:

        TAAS 3 VIESTIÄ PERÄJÄLKEEN? EI TAIDA TIPSUN OMISTAJALLA OLLA KAIKKI INKKARIT KANOOTISSA.
        OMANARVONTUNNOSSANI EI TOD.MITÄÄN VIKAAN, MUTTA HULLUT ON ARVAAMATTOMIA,
        NIITÄ TOTISESTI PELKÄÄN JA SE PELKO ON VAIN TERVETTÄ.
        OLISIN POSITIIVISEN, ILOISEN HUVITTUNUT, JOS TIPSUSI PELÄSTYTTÄISI MEIDÄN DOBBERIPOJJAAN.
        SE, JOS MIKÄ OLISI POJALLE OPETUKSEKSI JA VEIKKAAMPA, ETTÄ POJAN YLPEYS SIINÄ SAISI IHAN TERVEEN KOLAUKSEN. ITSE OLEN JO NIIN MONESSA LIEMESSÄ KEITETTY, ETTEN MOISESTA VÄLITTÄISI MUUTOIN KUN HUUMORIMIELELLÄ.
        IKÄVÄÄ SEN SIJAAN ON, ETTÄ YLPEILET KOIRASI SUORITUKSELLA, SINUSTA EI SELVÄSTIKKÄÄN OLE KOIRAN TERVEPÄISEKSI OMISTAJAKSI. :(

        Vaan kerroin siitä sen takia että ymmärretään että dobermannit eivät ole sen kummempia tappajakoiria kuin muutkaan. Sinähän tuo jotenkin sairaalta vaikutat kun rupesit tuolla tavalla vittuilemaan syyttä suotta. Tuli ensimmäisenä mieleen että ottiko omanarvontunnolle tarinani ?


      • Tipsun omistaja
        Tipsun omistaja kirjoitti:

        Vaan kerroin siitä sen takia että ymmärretään että dobermannit eivät ole sen kummempia tappajakoiria kuin muutkaan. Sinähän tuo jotenkin sairaalta vaikutat kun rupesit tuolla tavalla vittuilemaan syyttä suotta. Tuli ensimmäisenä mieleen että ottiko omanarvontunnolle tarinani ?

        mikäään "hullu koira": VAan oli ihan tavallista pientä pomottelua


      • yhden kerran!!!!
        Tipsun omistaja kirjoitti:

        mikäään "hullu koira": VAan oli ihan tavallista pientä pomottelua

        Saada mahdutettua kaikki sanottavasi yhteen viestiin. Pistät niitä parin minuutin välein, annat itsestäsi hölmön vaikutelman.... hmmmm.


      • blaah...
        Tipsun omistaja kirjoitti:

        Mutta kun näin kävi. Eivät ne dobermannit ole sen vaarallisempia kuin muutkaan koirat kun ei ole luonnevikainen omistaja narunpäässä. Voivat juosta pakoon tipsujakin/pienempiä koiria kun ovat niin herkkiä.

        Eipä käynyt, kun en edes omista dobberia ;) säälittää vain tuollainen brassailu täällä, oli sitten kyseessä mitkä rodut tahansa. Ei oikein anna susta fiksun koiranomistajan kuvaa.


      • Tipsun omistaja
        blaah... kirjoitti:

        Eipä käynyt, kun en edes omista dobberia ;) säälittää vain tuollainen brassailu täällä, oli sitten kyseessä mitkä rodut tahansa. Ei oikein anna susta fiksun koiranomistajan kuvaa.

        En brassaillut vaan kuten jo kerroin, kerroin tästä dobermannista että ihmiset ymmärtävät että samanlaisia koiria ne ovat kuin muutkin. Sinusta tässä huonon koiran omistajan kuvan saa, kun tuolla tavalla rupeat vittuilemaan syyttä suotta. Et taida omata kovinkaan suurta sosiaalista älykkyyttä


      • kiltti vai kurissa
        Tipsun omistaja kirjoitti:

        En brassaillut vaan kuten jo kerroin, kerroin tästä dobermannista että ihmiset ymmärtävät että samanlaisia koiria ne ovat kuin muutkin. Sinusta tässä huonon koiran omistajan kuvan saa, kun tuolla tavalla rupeat vittuilemaan syyttä suotta. Et taida omata kovinkaan suurta sosiaalista älykkyyttä

        Dobberi voi perääntyä tilanteesta kuin tilanteesta joko rauhallisesti/itsevarmasti, koska se ei koe omaa koiraasi varteenotettavana uhkana,
        tai sitten pelästyneesti/arka koira.
        Nuori koira voi helposti alistua vanhemmalle vaikkapa chihuahualle, ellei ole dominoivaa sorttia. Samainen chihu saattaa saada parin vuoden päästä hammasta, ellei ymmärrä niitä vienoja jäykistelyjä sun muita eleitä. Eleitä, jotka moni sekoittaa johonkin lepyttelyeleisiin.
        On siis eleitä, jotka ilmoittaa toiselle, Älä tule/pysy poissa. Jos toinen ei tottele niin rähinää tulee.

        Edellinen uroskoirani antoi esim minkä vaan nartun pölläytellä itseään. Eihän sitä urosta kiinnostanut kuin yksi asia ;)

        Urosten kanssa ei sitten toimikaan sama periaate vaan jos olisi tullut haastetilanne niin taisteluksi olisi mennyt. Uroolla on mielessä vain, että näytetään kuka täällä käskee.
        Minulla tosin on se periaate, että koirat ei taistele tai jäykistele tai haasta/tuijottele toista koiraa, koska MINÄ KÄSKEN tai muuten MAMMA SUUTTUU ja kellään ei oo kivaa sen jälkeen.

        Jos nyt normidobberi saa pikkuhiljaa päähänsä, että se saa hoitaa nämä katukohtaamiset/metsäkohtaamiset lievällä tai suurella agressiolla, niin tilanne vaan vahvistuu. Jos se pääsee pölläyttämään kunnolla jotain koiraa niin aina on se mahdollisuus, että koiralle vahvistuu käsitys, että milloin vaan -sen itse määräämällä- hetkellä, pitääkin pöllyttää mahdollinen uhka. Siinä ei nakit paljon enää kiinnosta ja omistaja jää kakkoseksi.

        Siksi on tärkeää, ettei päästetä omaa koiraa pelottelemaan muita koiria, kielletään rähinät, eikä anneta muiden koirien pelotella omia koiria. Suojellaan omaa koiraa ja estetään omaa koiraa tekemästä pahaa muille.
        Korostan nyt, että en antanut edes nuoren koiran pöristä vastaantuleville, koska minähän olen se, joka päättää, että tarviiko täällä pöristä vai kävelläänkö vaan eteenpäin. Siinä joutui vähän ärjähtämään ja nyppäsemään mutta nyt koira tietää, että mamma hoitaa hommat ja on paljon mukavampi kävellä ihan rentona.
        Ne, jotka naureskelee pennun rähinää tai selittelee pelkotiloja, eikä puutu asiaan sen tarkemmin....hikoilevat myöhemmin ja joutuvat ns tekemään enemmän töitä saadakseen rähinän loppumaan. Kaikki ei siinä onnistukaan.

        Jos esim nuori dobberi on arka/pelokas ja omistaja vie sitä koirapuistoon niin jossain vaiheessa se saattaa alkaa rähistä. Rähinä on paras puolustus/pysy poissa iholta!

        Vaikka yksi koira on nyt juossut tipsuasi karkuun ---mikäli dobberi on arka ja joutuu itse puolustamaan itseään, se voi nappasta puolustaakseen itseään ja se voi sattua tosi kovaa. Tipsu vetäytyy ja dobberi oppii, että puremalla pääsee ahdistelijasta eroon.

        Kyllä tämä nykyinen nuori dobberini tykkää juosta muiden kanssa metsässä mutta se paineistuu jos joku yrittää alistaa sitä. Ulkoilemme vain niiden koirakoiden kanssa, joiden omistajat eivät anna koiransa alistaa muita koiria. Leikkiminen ja juoksu on rentouttavaa mutta dominointi ja alistamiseen pyrkiminen (esim, nylkyttäminen, jäykistely) aiheuttaisivat räjähtämistä.

        En anna kotonakaan nuoren koiran esittää alistavia eleitä vanhemmalleen, ettei tarvii juosta lääkärissä reikiä paikkauttamassa.


      • koira on eläin
        kiltti vai kurissa kirjoitti:

        Dobberi voi perääntyä tilanteesta kuin tilanteesta joko rauhallisesti/itsevarmasti, koska se ei koe omaa koiraasi varteenotettavana uhkana,
        tai sitten pelästyneesti/arka koira.
        Nuori koira voi helposti alistua vanhemmalle vaikkapa chihuahualle, ellei ole dominoivaa sorttia. Samainen chihu saattaa saada parin vuoden päästä hammasta, ellei ymmärrä niitä vienoja jäykistelyjä sun muita eleitä. Eleitä, jotka moni sekoittaa johonkin lepyttelyeleisiin.
        On siis eleitä, jotka ilmoittaa toiselle, Älä tule/pysy poissa. Jos toinen ei tottele niin rähinää tulee.

        Edellinen uroskoirani antoi esim minkä vaan nartun pölläytellä itseään. Eihän sitä urosta kiinnostanut kuin yksi asia ;)

        Urosten kanssa ei sitten toimikaan sama periaate vaan jos olisi tullut haastetilanne niin taisteluksi olisi mennyt. Uroolla on mielessä vain, että näytetään kuka täällä käskee.
        Minulla tosin on se periaate, että koirat ei taistele tai jäykistele tai haasta/tuijottele toista koiraa, koska MINÄ KÄSKEN tai muuten MAMMA SUUTTUU ja kellään ei oo kivaa sen jälkeen.

        Jos nyt normidobberi saa pikkuhiljaa päähänsä, että se saa hoitaa nämä katukohtaamiset/metsäkohtaamiset lievällä tai suurella agressiolla, niin tilanne vaan vahvistuu. Jos se pääsee pölläyttämään kunnolla jotain koiraa niin aina on se mahdollisuus, että koiralle vahvistuu käsitys, että milloin vaan -sen itse määräämällä- hetkellä, pitääkin pöllyttää mahdollinen uhka. Siinä ei nakit paljon enää kiinnosta ja omistaja jää kakkoseksi.

        Siksi on tärkeää, ettei päästetä omaa koiraa pelottelemaan muita koiria, kielletään rähinät, eikä anneta muiden koirien pelotella omia koiria. Suojellaan omaa koiraa ja estetään omaa koiraa tekemästä pahaa muille.
        Korostan nyt, että en antanut edes nuoren koiran pöristä vastaantuleville, koska minähän olen se, joka päättää, että tarviiko täällä pöristä vai kävelläänkö vaan eteenpäin. Siinä joutui vähän ärjähtämään ja nyppäsemään mutta nyt koira tietää, että mamma hoitaa hommat ja on paljon mukavampi kävellä ihan rentona.
        Ne, jotka naureskelee pennun rähinää tai selittelee pelkotiloja, eikä puutu asiaan sen tarkemmin....hikoilevat myöhemmin ja joutuvat ns tekemään enemmän töitä saadakseen rähinän loppumaan. Kaikki ei siinä onnistukaan.

        Jos esim nuori dobberi on arka/pelokas ja omistaja vie sitä koirapuistoon niin jossain vaiheessa se saattaa alkaa rähistä. Rähinä on paras puolustus/pysy poissa iholta!

        Vaikka yksi koira on nyt juossut tipsuasi karkuun ---mikäli dobberi on arka ja joutuu itse puolustamaan itseään, se voi nappasta puolustaakseen itseään ja se voi sattua tosi kovaa. Tipsu vetäytyy ja dobberi oppii, että puremalla pääsee ahdistelijasta eroon.

        Kyllä tämä nykyinen nuori dobberini tykkää juosta muiden kanssa metsässä mutta se paineistuu jos joku yrittää alistaa sitä. Ulkoilemme vain niiden koirakoiden kanssa, joiden omistajat eivät anna koiransa alistaa muita koiria. Leikkiminen ja juoksu on rentouttavaa mutta dominointi ja alistamiseen pyrkiminen (esim, nylkyttäminen, jäykistely) aiheuttaisivat räjähtämistä.

        En anna kotonakaan nuoren koiran esittää alistavia eleitä vanhemmalleen, ettei tarvii juosta lääkärissä reikiä paikkauttamassa.

        ongelmia esiintyy dobbereiden kanssa niillä, joille koiran kieltäminen on vaikeaa tai vastoin omaa etiikkaa.
        Koska "eräälläkin" koira on päässyt kasvamaan isoksi ja kurittomaksi niin ei pystytä -edes- laittamaan koiraa toiseen huoneeseen rauhoittumaan vaan joutuu itse menemään vessaan piiloon. Koira pilkko sillä aikaa huonekaluja. Ihan kiva jos ei perhe lisäänny ja vessa on riittävän suuri. Kannattaa ehkä hankkia telkku sinne vessaan, ettei tule tylsää.
        Kiva juosta seuraavat 10vuotta vessaan piiloon kun iso koira vaatii huomiota. Paino sanalla Vaatii. Jos koiralle olisi opetettu kieltosana ja sen lisäksi sitä ei olisi jatkuvasti pentunakin huomioitu, niin kenenkään ei tarvitsisi mennä mihinkään eri huoneeseen ja elämä olisi helpompaa.
        Mutta kun koira määrää tahdin kotona niin se myös hoitaa liikaa suojelua ulkona yms.

        Toinen on tietty sekin, että kielletään mutta väärällä hetkellä ja niin, että ihmisen ärtymys ei laske vaan päristään milloin mistäkin, hermoheikko ihminen ja hermoheikko koira.

        Jos oma koirasi ei tottele sanaa - Ei - aina vaan välillä päättää olla tottelematta, niin kokeile sanoa vaikka joo, pöö, puu, ihan mitä vaan, sen jälkeen voi raksuttaa päässä, että koira ei tunnista sanaa -ei-. Sen sijaan useimmat hokevat eitä vuositolkulla ja koira ei vaan tottele. Nyitään hihnasta kun koira ei edes namia tottele tietyissä tilanteissa. Yhtä hyvin voisi hokea munkki, munkki, koira vaan vetää tai räyhää tai what ever.

        Itse olen nyppässyt sormilla ilman suurta voimaa pentua niskasta ja sanonut samaan aikaan kieltosanan. Sitten jätetään koira omilleen ja annetaan luvallista purtavaa, eikä jäädä tilanteeseen uhkaamaan. Eka kielto nyppäsy ei toiminut vaan koira rimpuili ja yritti purra, joten käytin hiukan vihaisempaa olemusta ja ääntä nyppäsin tomerammin. Nyt koira lopetti tuolin syömisen ja katsahti minuun. Selän takana minulla oli valmiina lelu, jonka laitoin pennun eteen houkuttelevasti. Pentu siirsi puruintonsa leluun ja poistuin paikalta. Kaikki tämä ilman mitään suurta älämölöä ja hätääntymistä. Dobberilla on tarve pureskella ja johonkin sen täytyy se tarve purkaa eli luvallisiin leluihin. Pätee kaikkiin rotuihin. Tätä piti jonkun kerran toistaa ja pentu oppi kieltosanan. Olen joutunut hyvin vähän tarttumaan tai edes millään tavalla pakottamaan tätä koiraa. Ei ole tarvinnut hihnasta nykiä, koska se osaa sanan -ei-.
        Koira tottelee kieltoa, eikä minun tarvitse menettää hermojani. Eikä minun myöskään tarvitse kuljettaa koiraa -tiukan- käskyn alla kun tulee rähiseviä koiria vastaan.

        Samainen koira tottelee myös vanhempaa koiraa tässä laumassa. Ei vanha koira juokse vessaan kun pennun hampailu alkaa ärsyttää. Jos ei murina riitä niin pikku puraisu/rähinä tehoaa ja jos on haastavampi pentu niin se saa kovempaa rähinää osakseen. Makkara ja herkut tuo vanha koira syö itse. Syö myös pennun ruuat ellen kiellä eli koira on tyranni. Perheen "pomokoira" saa otettua luun nuorelta tai alistuvalta koiralta tuosta vaan. Minä saan otettua luut koirilta tuosta vaan ja saan vaikka astua vahingossa jalalla koirien ruokakuppiin, ei kuulu murinaa ei rähinää. Tästä ei pidä vetää johtopäätöstä, että koiria kiusataan.

        Se mikä tipsun käytöksessä saattaa henkilön A mielestä olla huvittavaa niin dobberin tehdessä samaa, voikin A:lle tulla tuskanhiki ja harmi ja ties mitä.
        Jos tipsu hyppii ihmistä vasten tassut ylhäällä niin se on jonkun mielestä ehkä harmillista.
        Sama henkilö A, dobberi hyppii koko 35-46kg voimallaan ihmistä vasten ja samalla raapii tassuillaan (yksi varvas saman kokoinen kuin tipsun koko tassu!) niin ihmistä sattuu/kaatuu ja silmät ovat vaarassa ja vaatteet voivat revetä ja ihmistä pelottaa ja ahdistaa kun ei hallitse tilannetta.
        Kummassakin tapauksessa siis kiltti ja seurallinen iloinen koira. Seuraukset voi olla erilaiset.
        Se minkä joku kokee ongelmaksi on toisen mielestä vain huvittavaa.

        Joku pehmoilija voi vallan loukkaantua noista yksinkertaisista yleistyksistä, että agressiivisella koiralla on agre omistaja. Tänäänkin tuli pikku koira rähisten vastaan. Juttelimme niitä näitä ja olen takuuvarma, että kyseinen täti ei muuta kuin yrittää kieltää koiraansa ja palkitsee koiraa nameilla, mielestään oikealla hetkellä ja oikeasta asiasta?. Näin toimii myös moni dobberin omistaja.


      • tipsuwoman
        yhden kerran!!!! kirjoitti:

        Saada mahdutettua kaikki sanottavasi yhteen viestiin. Pistät niitä parin minuutin välein, annat itsestäsi hölmön vaikutelman.... hmmmm.

        mul o tipsu ja sen bestis on dobberi. hyvin tulee toimeen vaik dobberi o vähän arka, mut ei mun tipsukaan saa sitä kyl alistumaan et kyl näi o. makeita koiria molemmat, koulutus koirille ja omistaja vahtii et oma koira ei käyttäydy uhkaavasti ja puuttuu siihen jos näin käy. maalaisjärjen käyttö sallittua rakkaat koiranomistajat...nauttikaa koiristanne hyvää kevään odotusta


      • 7+20
        Tipsun omistaja kirjoitti:

        Suuri osa tuollaisia arkajalkoja mitä olen tavannut :) Sitä vaan yritin kertoa. Että ihmisillä turhia pelkoja tästä rodusta :) Ei pitäisi sinullakaan ottaa noin pahasti oman arvon tunnolle jos olet hyvin aikein kyseisen koiran hankkinut.

        Sinähän se (Tipsun omistaja) jaksat höpöttää aiheesta :0
        Onko sulla itellä ottanu joku omanarvontunnolle kun pitää vihjailla asiasta lukemattomia kertoja henkilölle x? Asioiden hokemisella on monesti jokin hauska syy ;) Ja ei, minulla ei ole dobermannia. Eikä arkaa koiraa.


      • boomi69
        Tipsun omistaja kirjoitti:

        Tuosta pitää vielä kommentoida.Ei mielestäni dobermanni ole yhtään iso eikä myöskään yhtään pelottava. Ja ei tiibetinspanielinikaan mielestä. päin vastoin. Dobberi pelkäsi tipsuani

        No dobberi saattoi pelätä jos oli nuorempi! Etkö ymmärrä!


    • huvittavaa..

      itselläni oli erittäin lempeäluontoinen pystiffisekoitus-uros joka säikähti kääpiöpinseriä niin että kirjaimellisesti yritti hypätä syliini.. Ja toisella kertaa piskuinen bichon frise kurmuutti tätä koiraa niin että minun oli mentävä oikeasti väliin ja nostettava pikku koira pois kun ei tuo köntys puolustautunut mitenkään.. Koira riepu kun oli tottunut siihen että kaikki on kavereita ja osasi leikkiä minkä kokoisen koiran kanssa tahansa kun tunsi voimansa, mutta sitä se ei koskaan oppinut että miten puolustaudutaan 70kg itseä kevyemmältä kirpulta, henkihän sillä lähtee jos sitä puree.. R.I.P. Mörkö, olit melkoinen koira..

      • asiasta kuuhun

        pystiffi. Pystykorvainen mastiffi? Aina en jaksa edes arvailla näitä rotuja mutta tulipahan nyt mieleen kysyä.


    • hhhhhhhhhhgghhhht

      En oikein myöskään ymmärrä pointtiasi ..ei se ole hyvä asia että rodussa ilmenee arkuutta oli rotu mikä tahansa..olen nähnyt yhden äärettömän aran tanskandogginkin ja sen kanssa eläminen on jo todella hankalaa varsinkin kun oli voimakas fysiikaltaan ja voi pelästyessään vetää isäntänsä vaikka auton alle..arkuus ei ole ikinä hyväksi ja ei ole hyvä jos aralla koiralla teetetään pentuja. :(

      dobberit on minusta hyviä koiria yleisesti.

      Koirilla pätee usein enemmän henkinen kantti kuin fysiikka mutta jos isolla on henkistä kanttia ettätietenkin kokoa on siinä se pienempi aina altavastaaja..joten tarkkana kannattaa olla kun pienempi on isojen kanssa ja myös se kannattaa katsoa pienen kanssa ettei joudu liikaa pitämään puolensa jolloin alkaa rähisemään varmuuden vuoksi siis pelosta (joskus rähinäkin voi olla pelkoa)..turvallisuus ja mukava yhdessäolo on tärkeintä. :)

      koirapuistossani kävi arka dobberi myös ja suloinen kaikin puolin vaikka arkuus ei tietenkään ollut hyvä asia..niin oli mitä herttaisin pienille..tykkäsi niistä silmin nähden. Isojen kanssa ei tullut toimeen kun oli saanut selkäänsä monesti vaikka oli alistuvainen mutta kehon kieli oli jäykkä ja häntäkin sekä korvat typätty. omistaja antoi siitä lähtien olla sen vain pikkuisten kanssa..jotka ei koiran ison koon ja alistuvan luonteen takia haastaneet sitä.

      • mörkö<3

        pystiffi = pyreneittenmastiffi

        ja kyseessä ei todellakaan ollut arka, vaan erittäin rauhallinen
        ja kiltti koira. Sellainenkin voi säikähtää jos menee ystävällisesti haistelemaan
        toista koiraa joka sitten käykin naamaan kiinni. Koira vain ei osannut puolustautua
        itseään yli 10 kertaa pienemmiltä koirilta.. Syytä en tiedä, mutta uskoisin sen
        johtuvan siitä että se tiesi toisen olevan niin heppoisaa tekoa että siinä voisi käydä
        huonosti. Jos kimppuun kävi joku yli polvenkorkuinen niin silloin kyllä puolustautui..
        Ne pienet vaan oli semmonen ongelma, en tiedä pitikö se niitä edes koirina..


    • kummastuttaa ihmetyt

      tipsu on mummojen koira. itselläni on 13 viikkoinen seropi jonka emä on dobermann ja se menee vauhdilla kaikkia koiria ja ihmisiä kohti. joskus hävettääkin kun se on niin sosiaalinen mutta hyvähän se vain on :)
      tipsun omistajaa en ymmärrä miksi tuli tänne kirjoittelemaan. vaan eipä minullakaan tänne ole asiaa kun en omista puhdasta dobermannia mutta tykkäänpä selailla ihmisten kirjotuksia dobbereista :)

    • ÄH

      Njaa, elämä on :D Mutta useesti isot hauvat on kiltimpiä & sosiaalisempia, kuin pikkuset koirat. ;o

    • Vastaava Tarina

      Vähän vihjausta tuolla ylempänä ettei uskota tipsun omistajan kirjoituksiin, että dobberi pelästyi pikkukoiraansa.
      Itse olin pienellä uimarannalla, missä saa koiratkin olla, ja sinne tuli iso uros rotikka. Pelästyi pientä pinseriäni, mikä oli silloin vasta 9kk...
      Että minä uskon ainakin tarinaan, kun omalle kohalle vastaava tapahtunut.

      Ja tipsun omistaja tuskin halusi tällä viestittää, että se olisi ' coolia ', että dobberi pelästyi tipsuaan. Vaan itse tulkitsin, että ei ne dobberit niin tappajakoiria ole kun sanotaan, jos kerta pienempää pelkäsi.

      Että pisteet dobberille hyvästä luonteesta, ettei olekkaan sellainen ' verikoira ' kun puhutaan....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe