Myoma

äiti kolmelle

Onko kellään kokemusta myomasta? Mitkä olivat ensioireet?

14

8848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SV

      Minulla on aika iso myoma kohdussa. Se on aiheuttanut kovia kuukautiskipuja sekä vaikuttanut niin, että hemoglobiini on huonontunut. Kohtu on laajentunut, kun myoma on tehnyt itselleen tilaa kasvaessaan. Se ei ole irronnut itsestään, vaikka usein niin käy. Kuukautisten aikana saattaa tuntua siltä, että vatsassa on kivi, joka muljahtaa puolelta toiselle kylkeä käännettäessä. Myoma saattaa jarruttaa kuukautisveren poistumista, jolloin tulevat ne kovat, aaltomaiset kivut. Sitten veri pulpahtaa lopulta oikein kunnolla pihalle. Terveysside on silloin kovilla eikä yleensä riitä. Minulla ei ole lapsia, mutta monet ovat luulleet, että olen raskaana, kun vatsa on pyöreä myoman takia. Yksityinen lääkäri sanoi, että kohtu voidaan joutua poistamaan. Ai niin - vessassa pitää käydä aika ahkerasti, koska myoma todennäköisesti painaa virtsarakkoa.

      • äiti kolmelle

        Mulla alkaa aina yhden tai kahden päivän päästä uudestaan vuoto. Vuoto kestää muutaman päivän kerrallaan. Oliko sinun ensioireet välivuodot? Eikö sitä pelkkää myomaa poisteta, pittäkö koko kohtu poistaa? Minkä ikäinen olet? Onko se kova paikka sinulle, jos et saa koskaan lapsia? Mitä lääkäri on lastenhankinnasta sanonut? Mistähän tällaiset myomat johtuu? Voiko tämmöinen myoma merkitä syöpää? Diagnosoitiinko se ultralla?


      • Myoomainen
        äiti kolmelle kirjoitti:

        Mulla alkaa aina yhden tai kahden päivän päästä uudestaan vuoto. Vuoto kestää muutaman päivän kerrallaan. Oliko sinun ensioireet välivuodot? Eikö sitä pelkkää myomaa poisteta, pittäkö koko kohtu poistaa? Minkä ikäinen olet? Onko se kova paikka sinulle, jos et saa koskaan lapsia? Mitä lääkäri on lastenhankinnasta sanonut? Mistähän tällaiset myomat johtuu? Voiko tämmöinen myoma merkitä syöpää? Diagnosoitiinko se ultralla?

        Myoomat ovat erittäin yleisiä, gynekologini mukaan niitä on joka toisella naisella. Monilla ne eivät aiheuta mitään oireita, minun myoomani esimerkiksi havaittiin vasta ultralla. Kun ei siitä ole oireita, ei tietenkään tarvitse mitään tehdäkään, varsinkaan jos on jo ylittänyt hedelmällisen iän niin kuin minä.

        Myoomat ovat hyvänlaatuisia kasvaimia, eivätkä voi muuttua syöväksi. Sen vuoksi niitä ei tarvitse poistaa, vain jos ne ovat sellaisessa paikassa, että voivat häiritä raskautta. Hedelmällisessä iässä olevilla naisilla yritetään leikkauksessa säästää kohtu, vanhemmilta se yleensä poistetaan.


      • Kohduton

        Hei ! Itselläni oli valtavan kokoinen myooma, joka sai kohunkin turpoamaan pikkulapsen pään kokoiseksi (normaalisti kohtu on päärynän kokoinen).Olen 46-vuotias 2 lapsen äiti ja minulta poistettiin kohtu ja kohdunkaula tämän valtavan myooman vuoksi kesäkuussa 2010. Ennen poistoa vuosin koko ajan ja myöhemmin kävikin ilmi, että vuoto oli ollut kohtuvuotoa. Vatsa oli pömpöllään ison kohdun vuoksi ja kaupunkireissutkin piti ikäänkuin suunnitella siten, että missä lähin wc. Elämä oli ihan kauheaa eikä mikään tamponi-side-yhdistelmä tuntunut riittävän. Vaan kohdunpoiston jälkeen kun olen toipunut, elämä on ihan erilaista; ei ole kipuja, ei tarvitse käydä koko ajan vessassa, en ole ärtyisä kuten kuukautisten aikana ja mikä parasta, seksikin tuntuu taas ihanalta ! Kova kokemus se kohdunpoisto on sairaalassaoloineen päivineen, mutta olen suunnattoman tyytyväinen, että minulle sitä lääkärini ehdotti. Kannattaa varmasti jutella oman gynekologin kanssa asiasta :).


      • äiti kolmelle
        Kohduton kirjoitti:

        Hei ! Itselläni oli valtavan kokoinen myooma, joka sai kohunkin turpoamaan pikkulapsen pään kokoiseksi (normaalisti kohtu on päärynän kokoinen).Olen 46-vuotias 2 lapsen äiti ja minulta poistettiin kohtu ja kohdunkaula tämän valtavan myooman vuoksi kesäkuussa 2010. Ennen poistoa vuosin koko ajan ja myöhemmin kävikin ilmi, että vuoto oli ollut kohtuvuotoa. Vatsa oli pömpöllään ison kohdun vuoksi ja kaupunkireissutkin piti ikäänkuin suunnitella siten, että missä lähin wc. Elämä oli ihan kauheaa eikä mikään tamponi-side-yhdistelmä tuntunut riittävän. Vaan kohdunpoiston jälkeen kun olen toipunut, elämä on ihan erilaista; ei ole kipuja, ei tarvitse käydä koko ajan vessassa, en ole ärtyisä kuten kuukautisten aikana ja mikä parasta, seksikin tuntuu taas ihanalta ! Kova kokemus se kohdunpoisto on sairaalassaoloineen päivineen, mutta olen suunnattoman tyytyväinen, että minulle sitä lääkärini ehdotti. Kannattaa varmasti jutella oman gynekologin kanssa asiasta :).

        Kirjoitin aikaisempaa, että minulla alkaa välivuoto parin paäivän välein. Nyt tilanne on muuttunut niin, että vuotoa on jatkuvasti, ilman taukoa. Verta ei tule paljon, pikkuhoususuoja riittää. Voisikohan se olla sama juttu kuin sinulla, kun kirjoitit, että sinulla tuli verta paljon?

        Olen käynyt terveyskeskuslääkärillä, hän suostui suostuttelun jälkeen kirjoittamaan lähetteen erikoislääkärille. Nyt vaan mietin, että koskahan kutsu sairaalaan tulee. Omalääkäri meinasi, että tuskin ne katsoo minun asiaani kovinkaan kiireelliseksi.


      • pandol
        äiti kolmelle kirjoitti:

        Kirjoitin aikaisempaa, että minulla alkaa välivuoto parin paäivän välein. Nyt tilanne on muuttunut niin, että vuotoa on jatkuvasti, ilman taukoa. Verta ei tule paljon, pikkuhoususuoja riittää. Voisikohan se olla sama juttu kuin sinulla, kun kirjoitit, että sinulla tuli verta paljon?

        Olen käynyt terveyskeskuslääkärillä, hän suostui suostuttelun jälkeen kirjoittamaan lähetteen erikoislääkärille. Nyt vaan mietin, että koskahan kutsu sairaalaan tulee. Omalääkäri meinasi, että tuskin ne katsoo minun asiaani kovinkaan kiireelliseksi.

        Myooma voi olla oireetonkin, mutta jos kasvaa niin yleensä aiheuttaa oireita. Runsaat vuodot ovat
        varmaan yleisin oire sekä painon tunne alavatsalla. Jos kohtu painaa rakkoa, niin joutuu käymään usein vessassa.


      • Varaudu puoleen vuot
        äiti kolmelle kirjoitti:

        Kirjoitin aikaisempaa, että minulla alkaa välivuoto parin paäivän välein. Nyt tilanne on muuttunut niin, että vuotoa on jatkuvasti, ilman taukoa. Verta ei tule paljon, pikkuhoususuoja riittää. Voisikohan se olla sama juttu kuin sinulla, kun kirjoitit, että sinulla tuli verta paljon?

        Olen käynyt terveyskeskuslääkärillä, hän suostui suostuttelun jälkeen kirjoittamaan lähetteen erikoislääkärille. Nyt vaan mietin, että koskahan kutsu sairaalaan tulee. Omalääkäri meinasi, että tuskin ne katsoo minun asiaani kovinkaan kiireelliseksi.

        Vaikuttaa että olisit kiireellisyysluokkaa III, joka voi tietää jopa puolen vuoden odotusta. Etkö voisi hakeutua yksityiselle gynekologille, ei se nyt niin paljon maksa, eihän tuollaista jaksa.


      • Näin se vain on
        äiti kolmelle kirjoitti:

        Kirjoitin aikaisempaa, että minulla alkaa välivuoto parin paäivän välein. Nyt tilanne on muuttunut niin, että vuotoa on jatkuvasti, ilman taukoa. Verta ei tule paljon, pikkuhoususuoja riittää. Voisikohan se olla sama juttu kuin sinulla, kun kirjoitit, että sinulla tuli verta paljon?

        Olen käynyt terveyskeskuslääkärillä, hän suostui suostuttelun jälkeen kirjoittamaan lähetteen erikoislääkärille. Nyt vaan mietin, että koskahan kutsu sairaalaan tulee. Omalääkäri meinasi, että tuskin ne katsoo minun asiaani kovinkaan kiireelliseksi.

        Sinun kannattaisi kysyä asiaa (varmistaa, että lähete on saapunut sairaalaan), siitä sairaalasta jonne lääkäri lähetteen kirjoitti, mainitse samalla muuttuneista oireista ja kysy miten kauan vielä joudut odottamaan.

        Toinen tapa, jota joku jo ehdottikin on, että varaat ajan yksityiseltä gynekologilta. Monet yksityistä vastaanottoa pitävät lääkärit ovat lähimmän keskussairaalan kirjoilla ja voivat näin nopeuttaa potilaansa asian etenemistä.

        Valitsit kumman tavan hyvänsä muista mainita lisääntyneistä wc-käynneistä ja sanoa, että vaiva vaikuttaa jo sosiaaliseen elämääsi. Pidä puolesi ja vaadi hoitoa.

        Lopuksi vielä, jos miehet joutuisivat kärsimään kyseisiä vaivoja ei mitään odotusaikaa olisi, vaan asia hoituisi mahdollisimman nopeasti.


      • kohduton
        äiti kolmelle kirjoitti:

        Kirjoitin aikaisempaa, että minulla alkaa välivuoto parin paäivän välein. Nyt tilanne on muuttunut niin, että vuotoa on jatkuvasti, ilman taukoa. Verta ei tule paljon, pikkuhoususuoja riittää. Voisikohan se olla sama juttu kuin sinulla, kun kirjoitit, että sinulla tuli verta paljon?

        Olen käynyt terveyskeskuslääkärillä, hän suostui suostuttelun jälkeen kirjoittamaan lähetteen erikoislääkärille. Nyt vaan mietin, että koskahan kutsu sairaalaan tulee. Omalääkäri meinasi, että tuskin ne katsoo minun asiaani kovinkaan kiireelliseksi.

        Hei !

        Kuulostaa ihan samalta kuin itselläni tuon vuodon suhteen; alkuun minullakin riitti pikkuhousunsuoja. Kävin muuten itse Mehiläisessä yksityisellä gynekologilla huhtikuussa ja jo kesäkuun 15. päivä pääsin leikkaukseen. Voimia Sinulle, toivottavasti saat asian pian hoitoon !


      • kohtu poistettu
        äiti kolmelle kirjoitti:

        Mulla alkaa aina yhden tai kahden päivän päästä uudestaan vuoto. Vuoto kestää muutaman päivän kerrallaan. Oliko sinun ensioireet välivuodot? Eikö sitä pelkkää myomaa poisteta, pittäkö koko kohtu poistaa? Minkä ikäinen olet? Onko se kova paikka sinulle, jos et saa koskaan lapsia? Mitä lääkäri on lastenhankinnasta sanonut? Mistähän tällaiset myomat johtuu? Voiko tämmöinen myoma merkitä syöpää? Diagnosoitiinko se ultralla?

        Ei sitä saa lapsia kun kohdussa on suuri myoma ,pitää Se myoma leikata tai kohtu


      • Lekuriin
        Myoomainen kirjoitti:

        Myoomat ovat erittäin yleisiä, gynekologini mukaan niitä on joka toisella naisella. Monilla ne eivät aiheuta mitään oireita, minun myoomani esimerkiksi havaittiin vasta ultralla. Kun ei siitä ole oireita, ei tietenkään tarvitse mitään tehdäkään, varsinkaan jos on jo ylittänyt hedelmällisen iän niin kuin minä.

        Myoomat ovat hyvänlaatuisia kasvaimia, eivätkä voi muuttua syöväksi. Sen vuoksi niitä ei tarvitse poistaa, vain jos ne ovat sellaisessa paikassa, että voivat häiritä raskautta. Hedelmällisessä iässä olevilla naisilla yritetään leikkauksessa säästää kohtu, vanhemmilta se yleensä poistetaan.

        Mitä olen lukenut, niin yleensä tai lähes aina ovat hyvälaatuisia, myooma tarkoittaakin nimenomaan hyvänlaatuista kasvainta. Mutta pahanlaatuista kasvainta ei erota myoomasta katsomalla, eli nopeasti kasvava möykky kohdussa kannattaa aina hoitaa ilman viivyttelyä. Ei kannata isosti huolestua, mutta hoitaa se pois. Myös jos myooma ehtii isoksi niin poisto on hankalampi, ja oireet haittaavat elämää odotellessa. Siksi jos olisin aloittaja, niin yrittäisin nopeuttaa julkiselle pääsyä, soittelisin perään ja kertoisin miten hankalat vaivat ovat ja pyytäisin uutta lääkäriaikaa ja/tai lähetettä gynekologille. Vaivathan ovat pahentuneet siitä, kun kävit viimeksi lääkärissä. Tai sitten vain omaan laskuun yksityiselle gynekologille, menee sitä rahaa turhempaankin kuin omaan hyvinvointiin. En sitten tiedä, että miten hirveästi itse leikkaus yksityisellä maksaisi.


      • naistenpuolesta
        Myoomainen kirjoitti:

        Myoomat ovat erittäin yleisiä, gynekologini mukaan niitä on joka toisella naisella. Monilla ne eivät aiheuta mitään oireita, minun myoomani esimerkiksi havaittiin vasta ultralla. Kun ei siitä ole oireita, ei tietenkään tarvitse mitään tehdäkään, varsinkaan jos on jo ylittänyt hedelmällisen iän niin kuin minä.

        Myoomat ovat hyvänlaatuisia kasvaimia, eivätkä voi muuttua syöväksi. Sen vuoksi niitä ei tarvitse poistaa, vain jos ne ovat sellaisessa paikassa, että voivat häiritä raskautta. Hedelmällisessä iässä olevilla naisilla yritetään leikkauksessa säästää kohtu, vanhemmilta se yleensä poistetaan.

        ...väärin..myomasta voi kehittyä syöpä joka voi myös levitä esim keuhkoihin. Se on kuulemma äärimmäisen harvinaista mutta.mahdollista. Ei pidä tuudittautua vaan esim pyytää.ottamaan verokoe onko syövän indikaattoreita.


    • t***a

      Kuukautiseni ovat jo usemman vuoden ajan olleet vaihtelevat. Välillä tuntui, että vuodot jää pois, tuli vain vähän tiputtelua. Nyt on runsasta, ja 2 viime kukkauden aikana on ollut 3 kertaa vuoto. Niukkuuden luulin olevan merkki vaihdevuosista, mutta tämän ketjun perusteella voisikin olla myooman oireista kyse. Se löytyi viime vuonna tarkastuksessa, koko 2 cm. Gyne ei silloin kertonut mahdollisista oireista, eikä poistotarpeesta mitään.

      Kuinka hanakasti kohdunpoistoon lähetetään, vai yritetäänkö vuodot lopettaa esim. kierukalla ensin? Ikää tule kohta 48 v, joten lapsenteon takia kohtua ei tarvitse säästää. Vaihtareihin viittaisi lisääntyneet nukahtamisvaikeudet, muita oireita ei ole eikä tässä ketjussa kuvattuja vatsatuntemuksiakaan.

    • makkuro84

      tähän pakko kommentoida vaikka vanha ketju onkin...
      Itsellä todettiin eilen ultrassa Myoma,kun olin kärsinyt n.2 päivää tajuttomista vatsakivuista... Rv 19 4 ja menin lääkäriin ksoka halusin olla varma siitä että vauva ok. Naistenklinikalla sit lääkäri katsoi ultralla hetken ja kysyi onko mulla koskaa todettu myoma.. Sanoin että ei koska en ees tiiä koko sanaa... Sit hän kyseli kuukautisista jotka mulla aina olleet TODELLA kivuliaat ja usein erittän runsaat... Viimeisimmätki enne raskautta kun saavista olis kaatanut...
      Näihin siis ollut syynä myoma,vaik tietty oon luullut ett no tää on naisena kestettävä,kivut ja säryt...

      Eli välttis myomalla ei ole edes oireita,itellä siis sattumalta löyty ,tai no kivun vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe