Alaikäisten tupakointi

.. ..

Kadulla näkee hyvinkin nuoria lapsia palava tupakka suussa. Sääliksi käy. On tehnyt mieli ottaa savuke pois ja pitää pieni puhuttelu, olipa lapsi tuttu tai vieras. Vielä en ole aloittanut.

Mitä mieltä ollaan, pitäisikö aikuisten ottaa tämä tavaksi.

19

2892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En puuttuisi

      Äsken nimittäin uutisoitiin, että tupakkatuotteiden luovuttaminen alaikäisille muuttuu rikolliseksi toiminnaksi lähitulevaisuudessa, joten lluulisi etteivät hieman vanhemmat kaveritkaan enää luovuta tupakkatuotteita alaikäisille niin herkästi kuin nykyisin.

      • dfiuvbhi8gyer

        sulla ei ole mitään oikeutta koskea muihin nuoriin, muihin kuin omiisi.


    • asanalove

      Itse olen nuori ja olen polttanut kolmos luokalta asti, päivittäin kuutos-luokan alusta. Ja voin sanoa, että itseänikin inhottaa ne ala-aste ikäisten tupakan polttaminen. Ne on vielä niin nuoria, että se on lähinnä naurettavaa. Ja vastustan tupakan polttoa kaikin puolin, omassa tilassani nyt ei ole kehumista. Äitini kieltää polttamisen täysin ja rankaisee siitä AINA jollain tapaa. Hän ei voi sietää sitä, eikä siitä oikeen taida tietääkkään. Mutta aloittamiseni ei ollut silloin vanhempien laiminlyönnistä kiinni, vaan jostain täysin muusta. Joten tupakoivien lapsien vanhempia on lähes aina turha syyttä. mielestäni se alkaa yleensä masennuksesta, uskokaa tai älkää. Ja toisten siihen nyt vielä vähemmän pitää puuttua, omat vanhemmat puuttuu monessa kodissa niin paljon kuin pystyy.

      • yhteydestä

        "Tupakointi moninkertaistaa nuorten todennäköisyyden sairastua mielenterveyshäiriöihin jo muutaman vuoden kuluessa tupakoinnin aloittamisesta.

        Tupakoinnin on todettu aiheuttavan depressiota. Erityisesti nuorten masennus ja tupakointi näyttävät kulkevan käsikädessä. Tupakoinnin ja depression välinen yhteys on kaksisuuntainen: tupakointi lisää depressiota ja depressio lisää tupakointia. Depressio myös vaikeuttaa tupakoinnin lopettamista."

        http://www.tohtori.fi/?page=0421481&id=7191246


      • oon kolmekymppinen
        yhteydestä kirjoitti:

        "Tupakointi moninkertaistaa nuorten todennäköisyyden sairastua mielenterveyshäiriöihin jo muutaman vuoden kuluessa tupakoinnin aloittamisesta.

        Tupakoinnin on todettu aiheuttavan depressiota. Erityisesti nuorten masennus ja tupakointi näyttävät kulkevan käsikädessä. Tupakoinnin ja depression välinen yhteys on kaksisuuntainen: tupakointi lisää depressiota ja depressio lisää tupakointia. Depressio myös vaikeuttaa tupakoinnin lopettamista."

        http://www.tohtori.fi/?page=0421481&id=7191246

        Niin,en tiedä sitten satunnaisella käyttäjällä kuin minä. Aloitin tupakan polton vasta 20 vuotiaana,opiskelut vei hermmot ja kaverit poltti. Sitä tuli sitten kokeiltua. Polttanut aina kuitenkin vain aamukahvin ja alkoholin kanssa(käyn baarissa kerran kuussa jos sitäkään).

        Itse ainakin huomaan sen että tiukan paikan tullen lepuuttaa hermoja. Paniikkihäiriö minulla todettiin 17 vuotiaana jota sairastan yhä.


    • Outo laki

      Miten puuttua alaikäisten tupakointiin. Tiedän että lapselleni luovutetaan tupakkaa. Tunnen henkilön. Laki kieltää sen, mutta kun tupakan tarjoamisesta alaikäiselle ei ole säädetty rangaistusta. Myynnistä on (sakkoa tai vankeutta). Jos haastan tupakan tarjoajan oikeuteen miten käy. Joutuuko tuo tupakan levittelijä maksamaan oikeudenkäyntikulut.

    • Kone__

      Ei sillä ole väliä. Tupakanpolttaja kuolee syöpään kumminkin ja tämä johtuu siitä, että aivoissa on keltaista nestettä......

    • Ei tupakkia

      Ei näe.
      Tupakka on kallista ja sen polttaminen on tehty vaikeaksi.
      Tupakointi vähenee kaikkialla. Nyt on tilalla kaljat.

    • minä itse

      pitäis pistää siviilikyttiä kaduille etsimään tupakoivia alaikäisiä.
      inhottaa nähdä tupakivia nuoria, viimeksi kolulun pihalla.

    • kiitos veli

      itse olen 15v. pikku-veljeni käräytti minut koska oli huolissaan terveydestäni ja nyt olen savuton ja olen myös valistanut muita kavereitani lopettamaan

    • Anne

      Pitää taas puuttua muiden asioihin... Jos ei ole omaa elämää niin voisi vaikka harrastaa jotain... (Ei kuitenkaan muiden röökien varastamista, kun eihän sulla siihen oikeutta ole!)... Että kuules äläs nyt edes valita täällä, meitä EI kiinnosta

    • ei rikos

      Alaikäisen tupakointi ei ole rikos. Joten jos väkivalloin rupeat riistämään tupakkaa toisten suusta, syyllistyt ryöstöön.

      Eli en suosittele. Puhutella toki saa, mutta epäilen todella sen tehoa. Kukaan ulkopuolinen kääpä ei saa nuorta lopettamaan tupakointia tuosta vain. Tarvitaan tuleva seurustelukumppani, joka ei hyväksy polttamista, joku muu nuoren läheinen, jota tämä kunnioittaa tms.

      • ............

        Ei tuossa varmaan yhtään väkivaltaa tarvitse käyttää, jos nappaa nopsasti tupakan niinkuin porsaalta korren suusta. :D

        "Joten jos väkivalloin rupeat riistämään tupakkaa...."


    • ...................

      Aivan sama onko kyseessä alaikäinen tai aikuinen - tupakointi on merkki huonosta kasvatuksesta.

    • hhkowertttyuuuuuuuuu

      oon mä kyllä itekkiin polttanu tupakkaa ja edelleen poltan mutta musta on ihan hullua kun täällä jotkut ykkös luokkalaisetkin jo röökiä koulun takana vetelee ! mun äiti tietää että poltan se sanoo vaan että "omapahan on terveytes" luulen että se ei suutu koska se on itekkiin 13 vuotiaasta asti polttanu. oon siis 14v

    • Miettikääsvähän

      Jos nuori polttaa, eikä siitä pääse eroon, vanhemmat eivätkä kukaan muukaan voi tehdä asialle mitään. Vaikka kuinka yrittäisivät. Se ei ole vanhempien vika jos lapsi polttaa, ei minunkaan vanhemmat sitä hyväksy mutta ei ne minua hirteen vedä siitä sillä olen puhunut asiasta ja tehnyt selväksi että se on minun oma asia eikä kukaan muu sitä voi lopettaa kuin minä.

    • holhoomisen vastuustaja

      S**tanan sosiaali holhooja tantta!!! Se jos alaikäinen polttaa ei kuulu sinulle millään lailla!! Hanki nyt v*ttu elämä äläkä ala ottaa toisilta tupakoita.

    • dwghwrhtr

      Itse uskon vapaaseen kasvatukseen tietyissä rajoissa..antaa alaikäisten poltaa jos sikseen tulee, koska kuitenkinhan he polttaisivat

    • 13v

      Ite oon 13 ja oon 7lk aloin polttamaan syksyllä ja mietin että jos joku mut käräyttäis niin saisin luultavasti arestia tai jotain muuta vastaavaa mutta tosin se varmaan vain lisäis tupakointia ennen koulua ja koulun jälkeen
      Ja ei se vanhempien kasvatus taidoista kiinni jos polttaa se on enemmänkin kaveri porukasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      212
      34481
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      256
      22064
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      440
      11155
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      7591
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6675
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      54
      5073
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      196
      4107
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      46
      1756
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      35
      1693
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1627
    Aihe