Lastentarhanope alkuopetuksessa

Opeksi haluava 1-luo

Mitä tuo alkuopetus tarkoittaa?

Tiettäkö joku onko lastentahanopettaja,jolla on esi-alkuopetuksen opinnot kelpoinen opettamaan 1-2 luokkaa koulussa?

8

4781

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tattaraa

Meidän koulussa kun puhutaan alkuopetuksesta, niin siihen kuuluvat eskat, eka- ja tokaluokat.

• näin meillä

Meillä alkuopetus on 1. ja 2 luokan opetusta ja eskari on esiopetusta. Alkuopetukseen pitää olla luokanopettajan kelpoisuus. Esiopetukseen on kelpoinen, jos on lastentarhaopettajan tai luokanopettajan kelpoinen.
      http://www.helsinki.fi/behav/opiskelu/kelpoisuus.htm

• ketjun aloittaja

Hei!
        Kiitos paljon vastaksista ja erityisesti linkistä ;)

Onko käytännössä niin ettei lastentarhanope työskentele koulussa oikeastaan juuri ollenkaan? Vai toimiiko lastentarhanopettajia 1-luokan opeina pääkaupunkiseudulla, huolimatta kelpoisuudesta, virkaahan ei tietenkään voi saada vai ovatko aina luokanopettajia?

• lastu-opiskelija
        ketjun aloittaja kirjoitti:

Hei!
        Kiitos paljon vastaksista ja erityisesti linkistä ;)

Onko käytännössä niin ettei lastentarhanope työskentele koulussa oikeastaan juuri ollenkaan? Vai toimiiko lastentarhanopettajia 1-luokan opeina pääkaupunkiseudulla, huolimatta kelpoisuudesta, virkaahan ei tietenkään voi saada vai ovatko aina luokanopettajia?

Lastentarhanopettajaopiskelija voi valita itselleen sivuaineeksi esi- ja alkuopetuksen, mikä antaa kelpoisuuden opettaa myös alakoulun 1. ja 2. luokkia esiopetuksen lisäksi. :) Eli kyllä voi lastentarhanopettaja siirtyä päiväkodista myös niitten pienimpien puolelle alakouluun opettamaan. Itsellä juuri suunnitelmissa...

• uskomaton.
        lastu-opiskelija kirjoitti:

Lastentarhanopettajaopiskelija voi valita itselleen sivuaineeksi esi- ja alkuopetuksen, mikä antaa kelpoisuuden opettaa myös alakoulun 1. ja 2. luokkia esiopetuksen lisäksi. :) Eli kyllä voi lastentarhanopettaja siirtyä päiväkodista myös niitten pienimpien puolelle alakouluun opettamaan. Itsellä juuri suunnitelmissa...

1-2 luokat ovat perusopetusta ja niitä oppilaita opettamaan olet kelpoinen, jos sinulla on ylempi kk-tutkinto sekä luokanopettajan monialaisia opintoja ja pedagogisia opintoja niin paljon kuin kelpoisuusasetuksessa edellytetään.

Mutta parasta kysyä sieltä, missä varmasti tiedetään eli www.oph.fi tai www.oaj.fi

• Helenia

Alakoulun opettajan virka edellyttää kyllä kasvatustieteen maisteria jolla on sivuaineena peruskoulussa opetettavien aineiden sivuainekokonaisuus, mut yleensä alkuopetusluokille palkataan maistereita, joilla on alkukasvatuksen opintoja, joko perusopinnot tai jopa aineopinnot. Monilla yliopiston kouluttamilla lastentarhanopettajilla on alkuopetuksen aineopinnot jo valmiiksi, eli jos jatkaa kaksi vuotta maisteriksi eli lukee kasvatustieteen syventävät opinnot ja tuon opetettavien aineiden sivuaineen ja vähän muuta, on suoraan pätevä paitsi luokanopettajaksi, niin erityisen pätevä sit alkuluokkien opettajaksi. :)

• tuleva alkuope
        Helenia kirjoitti:

Alakoulun opettajan virka edellyttää kyllä kasvatustieteen maisteria jolla on sivuaineena peruskoulussa opetettavien aineiden sivuainekokonaisuus, mut yleensä alkuopetusluokille palkataan maistereita, joilla on alkukasvatuksen opintoja, joko perusopinnot tai jopa aineopinnot. Monilla yliopiston kouluttamilla lastentarhanopettajilla on alkuopetuksen aineopinnot jo valmiiksi, eli jos jatkaa kaksi vuotta maisteriksi eli lukee kasvatustieteen syventävät opinnot ja tuon opetettavien aineiden sivuaineen ja vähän muuta, on suoraan pätevä paitsi luokanopettajaksi, niin erityisen pätevä sit alkuluokkien opettajaksi. :)

Juu eli jotta voi opettaa alkuopetuksessa PÄTEVÄNÄ pitää olla

-kasvatustieteen maisteri
        - pedagogiset opinnot
        - niin kutsutut POM-opinnot (perusopetuksessa opetettavien aineiden sivuainekokonaisuus)

Itse olen kasvatustieteen maisteri varhaiskasvatukselta ja minulla on esi-ja alkuopetuksen perusopinnot, mutta en ole pätevä alkuopetukseen. Eli jos toimin alkuopetuksessa palkkani on ymmärtääkseni jopa pienempi kuin toimisin lto:na eskarissa. Tällä hetkellä teen POM-opintoja opettajakoulutuslaitoksella. Kannattaa huomioida ettei pomeja pysty tekemään noin vain. Erillistä pom-hakuja ei nykyään järjestetä kuin hyvin harvakseltaa ja hakijoita on aivan äärettömästi. Itse olen hakenut erikseen tavallisen haun kautta okl:ään ennen valmistumistani.

• lto-lo-ero

Esi- ja alkuopetuksen sivuaine ei anna pätevyyttä 1-2 luokanopettajaksi, ei vaikka olisi kasvatustieteen maisteri. Lastentarhanopettaja voi työskennellä koulussa esiopetuksen opettajana, joskus puhutaan myös 0-luokasta. Alkuopetuksen opettajalla pitää olla luokanopettajan pätevyys. Eli maiseriopintojen lisksi varhaosasvatuksen opiskelijan pitää tehdä myös luokanopettajaksi pätevöittävät opinnot.

Eri asia tietenkin on, että epäpäteviä palkataan alkuopettajiksi samoin kuin myös muiksi opettajiksi. Silloinhan alkuopetuksessa voi työskennellä vaikka leipuri-kondiittori tai levyseppähitsaaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe