Kumpi paikka parempi majoittautua?
Sultanahmet vai Taksim?
22
1889
Vastaukset
- mercan
Tuo on ikuisuuskysymys, tälläkin palstalla on kirjoittajia, joiden mielestä elämä sykkii vain Taksim'illa eikä sitten missään muualla; toisten mielestä Taksim on ylihinnoiteltu ja ylimainostettu. Aluetta tärkeämpää on mielestäni hotellin sijoittuminen Istanbulin joukkoliikenteen selkärangan, Sinisen linjan pikaraitiotien varteen, sillä tämä ratikka yhdistää sekä vanhan että eurooppalaisen puolen. Jos nyt on kuitenkin pakko valita, niin ensimmäisellä kerralla kannattaisi etsiä hotelli Sultanahmetin alueelta, koska tärkeimmät nähtävyydet on siellä ja jos tulee lentokentältä junalla, niin Aksarayn asema on lähempänä.
- lähellä.
Sehän riippu ihan siitä mitä lomaltaan haluaa ja kuinka paksu lompakko on.
Itse olen menossa lokakuun alussa kolmatta kertaa. Vaikka olen nainen, en hirveästi välitä shoppailla, en ainakaan Istiklalin tosi kalliilla kauppakadulla, joka on täynnä vain kalliita merkkivaateliikkeitä. Ruokapaikkoja siellä oli kivoja pikku sivukatujen varrella, paikallisesten suosimia eikä mitään turistirysiä.
Nyt lokakuussa hotelli on Topkapin lähellä Gülhanen puiston kohdalla. Siitä pääsee hyvin satamaan, junaan, metroon jne. Voi liikkua minne vain helposti akbilin avulla ja sitten palata Sirkeciin yöksi. Ihanaa nähdä jokaikinen päivä moskeijat mennnen tullen. Sitä näkyvä eivät Taksin merkkiboutiquet lyö laudalta! Toki voi mennä sinne Taksimiin myös iltamenoihin ja tulla joko julkisilla helposti tai taksilla, jos myöhään menee.
Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että Taksim on ylimainostettu ja ylihinnoiteltu. Kävimme Taksimin laidalla kesällä kampaajalla ja maksoimme huomattavasti enemmän kuin ikinä Suomessa. Hinnastoa ei ollut, mutta emme olettaneet että toisen kerroksen vähän nuhruisen näköinen kampaamo olisi sikatyyris. No oma moka, kun emme kysyneet hintoja etukäteen.Kiitti vinkeistä. Matkailemme aika paljon nähdäksemme paikkoja, emme shoppaillaksemme.
Tosin nuoriso lähtee tällä kertaa mukaamme, joten ainakin suuri basaari varmasti vetää puoleensa...
Aiomme vuokrata matkaviikoksemme asunnon, varmaankin siis Sultanahmetin alueelta.
Lisävinkeistä olemme aina kiitollisia :-)- nikitas73
Aulis72 kirjoitti:
Kiitti vinkeistä. Matkailemme aika paljon nähdäksemme paikkoja, emme shoppaillaksemme.
Tosin nuoriso lähtee tällä kertaa mukaamme, joten ainakin suuri basaari varmasti vetää puoleensa...
Aiomme vuokrata matkaviikoksemme asunnon, varmaankin siis Sultanahmetin alueelta.
Lisävinkeistä olemme aina kiitollisia :-)Edellisten kanssa samaa mieltä,Sultanahmet. Mutta niinkuin tuli jo ilmi on niitä jotka Taksim enemmän kiinnostaa.. Olen ollut Istanbulissa n 10kertaa ja aina olen ollut tyytyväinen asuinalueeseeni, joskus olemme käyneet illalla syömässä Taksimissa ja muutamassa baarissa muuten tykkäämme että iltaisin rauhallinen Sultanahmet on aivan ok, ja hinnoiltaan parempi. Tosin yleisesti tykkään että koko Istanbulin kaupunki on jonkin verran korkeampi hintatasoltaan (siis hotellit) kuin useat muut kaupungit ja väliin taso voi olla aika surkea.Mutta useinmiten aamulla lähtee aikaisin liikenteeseen ja palaa iltapuoliin niin melkein sama mihin sitä kaatuu:)
- bjionko
niin on montaa mieltä kuin miestäkin, mutta yksi asia lienee syytä oikaista. Sekä ns. vanha kaupunki että Taksimin aluekin ovat molemmat Euroopan puolella. Aasian puolelle päästäkseen täytyy mennä Bosporin salmen toiselle rannalle. Ei riitä, että ylittää Kultaisen sarven
Jos olet ensikertalainen tai muuten kiinnostunut kaupungin tunnetuista nähtävyyksistä ja haluat säästää aikaa, Sultanahmet on hyvä valinta. Se on vuosien saatossa muuttunut hyvin paljon, siistiytynyt. Edelleen siellä turisti tulee Taksimia todennäköisimmin huomioiduksi tavalla tai toisella. Jos et turkin kieltä ymmärrä, ei Sultanahmetin huutelijoistakaan haittaa ole.
En suosittele kenellekään Sultanahmetin aluetta, mutta syitä en nyt jaksa selvittää. Tietämättömänä turistina siellä voi olla helpompi liikkua eikä se ole yhtään vaarallisempi alue kuin mikään muukaan missä keskiverto turistit pyörii. Taksimkaan ei mielestäni nyt kovin kallis alue ole. Tahtoo vaan monelta unohtua, että hinnat nousee Turkissakin. Shoppailu mielessä ei oikein voi suositella kumpaakaan aluetta. Basaarissa on toki omanlaisensa tavarataivas joka kannattaa käydä katsomassa. Jos ei muuten niin vaikkapa toteamassa mitä hevostallista voi saada aikaiseksi "remontoimalla". Sellainehan se on aikoinaan ollut:) - aonosan
istanbulissa tuli seikkailtua ympariinsa mutta eniten tykastyin taksimiin.
testattiin kylla sultanahmetiaki mutta siella pyori paljon turisteja ja paikatkin meni kiinni jo aikaisin.
taksimissa tietty ostoskatu ja varmaan siellaki turisteja mutta paljon chillimpaa meno ja pystyi vain istuskelemaan aukiolla ja pubeissa jotka eivat ihan heti menneetkaan kiinni. porukkaa ja hyvielamaa siella ainakin riitti.
halpoja hostelleja loytyy pienilta sivukujilta ja monet ovat 24h auki. noilta samaisilta kujilta loytyy kivoja paikallisia pikku paikkoja jossa voi istuskella ja halutessaan poltella piippujakin. - wefhs<
Minä kyllä sanoisin, että ehdottomasti Taksim. Tosin olen ollut Isanbulissa vain kerran, mutta jos lähden uudelleen, suuntaan taas Taksimin alueelle. Sieltä löytyy kyllä edullisempiakin hotelleja ja PALJON parempia ja suhteessa edullisempia ruokapaikkoja kuin Sultanahmetista. Metro- ja bussiyhteydet Taksimista on loistavat joka suuntaan. Siellä saa turisti olla rauhassa, vainoaminen alkaa sitten Sultanahmetissa, jossa juostiin yli-innokkaita itseään tarjoavia paikallisoppaita karkuun ja saatiin reissun pahimmat (mutta suhteessa kalleimmat) ruuat ravintolassa.
- juuri käynyt
Ensikertalaisen, joka ei tarvitse yöelämää, kannattaa mennä sultanahmediin ja sille puolelle josta on lyhyt matka taksimiin menevälle sillalle ja lisäksi hakeutua ratikkalinjan lähelle. Nähtävyyksien kanssa menee aikaa.
- Istanbul metropoli
Minä olen käynyt istanbulissa liikematkoilla ja lomalla jo vuodesta 1982 alkaen. Koska en välitä erityisemmin luxushotelleista olen asunut huokealla Lalelin kaupunginosassa Ordu Caddesin varrella lähinnä arabihoteleissa, ovat halpoja siistejä ja yleens kohtuullinen aamiainen kuuluu hintaan. Humalaisia ei näe ikinä. Matkatoimistot eivät juuri suosi kyseistä aluetta mutta siihen kannattaa tutustua. Onhan Sultan Ahmet alle parin kilometrin päässä samoin Capali Carsi eli suuri basaari, sekä istabulin upein nähtävyys eli Top Kapi.
Suosittelen jos haluaa tutustua vanhaan Konstantinopoliin. Hienoimmat yökerhot ovatkin sitten siellä aasian puolella!- akkaperkule
Siis missä ...arabihotelleissa? Vuosia kaupungissa asuneena asia tulee aivan uutena. En ole kuullutkaan, että Istanbulissa olisi arabihotelleja. Oletko varma, ettei kyseesä ole vai ko. kaupungin takapajulan hotelleista, joita usein pitävät vanhoilliset uskovaiset? Mikäpä siinä sinänsä, jos se matkailijalle sopii. Laleli on joskus "sata vuotta sitten" ollut erinomaisen hyvä kaupunginosa, mutta sellaisena sitä ei enää taida monikaan pitää. Voi olla halvat hotellit, mutta siinäpä se sitten. Alue tunnetaan myös itämatkaillijoista jotka tarjoavat omia palvelujaan. Miksi mennä Laleliin kun kaupungissa on edullista asustella paljon mielenkiintoisemmillakin alueilla? Hienoimpien yökerhojen takiakaan ei tarvi mennä Aasian puoleiselle rannalla. Kultaisensarven ylittäminen riittää.
Kapalicarsi ja Topkapi ovat molemmat hienoja tavallaan, mutta suosittelen myös laivamatkaa salmella kauniilla säällä tai Prinssisaarille menoa.
- Istanbul-summer
Kertoisitko lisää noista Prinssisaarista.
- 10131819
Kannattaa googlettaa Prinssi saaret tai Princes islands tai Adalar istanbul. Myös kuvahaulla löytyy hyviä kuvia.
Löytyy kuvia ja tekstiä. Aikaa kannattaa varata koko päivä. Suurimmat saaret ovat nimeltää Kinali, Burgaz, Heybeli ja Büyük ada. Suurin on Büyükada nimensä mukaisesti ja se ehkä on myös se jolla on eniten nähtävää. Autoja siellä ei tietääseni ole kuin jotkut huoltoautot, mutta hevosella pääsee ja aasinkin selkään voi nousta. Rauhallisen mukavan päivän siellä voi viettää.
- sanna9876
Akkaperkuleen kanssa olen samaa mielta, en suosittele Lalelia. Eihan siella puhutakkan juuri muuta kuin venajaa.
Taalla on niin paljon edullisia ja hyvia hotelleja muillakin alueilla.
Prinssisaaret on myös hyva tutustumis kohde. Siella elama on hiukan erilaista kuin mantereella. Aikaa kannattaa varata reilusti, on se sen verran huikea kokemus.
Missaan tapauksessa ei kannata "tyytya" vain Sultanahmetiin ja Taksimiin jos suinkin on aikaa tutustua kaupunkiin laajemmin. - travelinglife
riippuen siitä mitä kaipaa niin kannattaa valita alue... eli jos nähtävyydet ja basaarit ja turistimeininki on mieleen niin sultanahmet. jos haluaa elävää yöelämää ja shoppailua niin taksim. tai jos haluaa jotain rauhallisempaa, sisältäen kuitenkin shoppailun ja yöelämän mutta vähermmän turisteja niin aasian puolen Kadiköy on hyvä. siellä onkin vain muutamia hotelleja. googlessa on Kadiköystä oma sivunsa, sieltä voi lukea...
- fkytyjtrej
onko se aksarayn alue nii paha kuin puhutaan(ei naisia sinne yksin ja huoria paljon ja muuta sellaista) onko kellään kokemusta hotel spectrasta tai sabasta?
- sdtfgujhö
On se paha. Jos vain voit muualle mennä, tee niin mene. Sultanahmetkin on parempi vaihtoehto. Ensikertalaiselle, joka haluaa tutustua nähtävyyksiin oikein hyvä, mutta käy toki muuallakin. Laivamatka salmen yli vaikkapa Kadiköyhin avartaa kuvaa kummasti.
- 02346641216
Kyllä mä liikun yksin Aksarayssakin eikä ole ongelmia ollut. Huoria siellä on mutta eipä ne ole mua haitannut. Voi siellä majoittua ei se niin paha ole mutta älä koko lomaasi pelkästään Aksarayssa vietä :)
- selmisa
mihin kannattaa ekakertalaisen majoittua istanbulissa..reissu on lähinnä shoppailu/nähtävyys/herkuttelureissu eli ei tartte olla diskoja tms lähistöllä
- sanna9876
Sultanahmet tai Sirkeci
- 7777777687
Kannatan taximia. Lalelissa kerran ja oli ihan riittävästi. Mutta jos eka kertaa menee, ihan kiva on sultan ahmetkin. Kannatta tosiaan aloittaa sieltä, niinkuin joku jo edellä mainitsikin, helppohan sieltäkin on liikkua, ja kukapa siellä hotellissa aikaansa viettää, kun on niin paljon nähtävää.
- satunnainen matkaili
Sultanahmed on nähtävyyksien alue, jos niitä hakee. Kiusana hiukka oppaaksi haluavat ja se yks mattokauppias, joka hakee asiakkaita keskuspuiston liepeiltä sivukadulla olevaan liikkeeseensä ja serkkunsa nahkavaatepuotiin.
...ja muuten kovin monilla heillä on sukulaisia ja tyttöystäviä Lahdessa...
Sirkeci on rautatieaseman vierusta, jonne minä en ainakaan haluaisi majoittua. On se senverran epämääräinen 'teollisuusalue'
Me, neljä aikuiseen ikään ehtinyttä' pidimme majaa parisataa (no 3-400) metriä HagiaSofiasta ja Sinisestä Moskeijasta jaTopKapihan on ihan niiden vieressä eikä siihen moninkertaisen ISOON basaariinkaan ollut pitkä matka. Kaikki kävelyetäisyyksillä.
Hotelli oli Aurinkomatkojen käyttämä, vaikka sen muualta (ja halvemmalla) varasimmekin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399