Tietokoneen kasaaminen itse?

Emppux

En ole ennen kasannut tietokonetta niin tarvitsisin tietoa että mitä tarvitaan tietokoneen kasaukseen?
Kone tulossa pelikäyttöön, budjetti n.800-1000
Eli jos viitsitte niin lista komponenteista?
Onko vaikea kasata itse?

36

5717

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi kokeilla:

      -kotelo
      -virtalähde
      -emolevy
      -prosessori
      -muistit
      -näytönohjain (voi olla integroituna emolevyllä)
      -näyttö
      -verkkokortti (ellei ole emolevyllä)
      -näppäimistö
      -hiiri
      -dvd-pyöritin (jos on tarvis)

      • puppua...

        Tuon lista avulla et saa toimivaa tietokonetta. Pelikäyttöön täytyy olla siihen tarkoitettu näytönohjain joka syö äkkiä puolet budjetista. Kiintolevy on välttämätön, samoin kuin dvd- tai bluray-asema. Lisäksi tarvitset tietysti käyttöjärjestelmän. Hiiren lisäksi tarvitset jonkin varsinaisen peliohjaimen. Muista että pelikäyttöön tehty näytönohjain on varsinainen virtasyöppö eli tarvitset tehokkaan virtalähteen. Tässä näin alkuun.


      • listassa mainittu
        puppua... kirjoitti:

        Tuon lista avulla et saa toimivaa tietokonetta. Pelikäyttöön täytyy olla siihen tarkoitettu näytönohjain joka syö äkkiä puolet budjetista. Kiintolevy on välttämätön, samoin kuin dvd- tai bluray-asema. Lisäksi tarvitset tietysti käyttöjärjestelmän. Hiiren lisäksi tarvitset jonkin varsinaisen peliohjaimen. Muista että pelikäyttöön tehty näytönohjain on varsinainen virtasyöppö eli tarvitset tehokkaan virtalähteen. Tässä näin alkuun.

        jotain hinnasta - ei ollut. Muistit sisältävät myös MASSAMUISTIT. ja leluliittymät ovatkin jo juttu erikseen.

        Sen listan avulla saa _TOIMIVAN_ tietokoneen ja helposti ja sitten katsoo vain mitä kukkarosta löytyy pinkkaa.

        :D


      • ei ollut
        listassa mainittu kirjoitti:

        jotain hinnasta - ei ollut. Muistit sisältävät myös MASSAMUISTIT. ja leluliittymät ovatkin jo juttu erikseen.

        Sen listan avulla saa _TOIMIVAN_ tietokoneen ja helposti ja sitten katsoo vain mitä kukkarosta löytyy pinkkaa.

        :D

        Kysyjä halusi koneen pelikäytöön, ei perustason konetta!


      • Pinkkaa On
        ei ollut kirjoitti:

        Kysyjä halusi koneen pelikäytöön, ei perustason konetta!

        Kysyttiin kokoonpanoa ei tehoa ja se pätee pelikoneeseenkin.



        Jos koneella ei ole muuta tehtävää, niin ...

        http://boinc.berkeley.edu/


      • Anonyymi
        puppua... kirjoitti:

        Tuon lista avulla et saa toimivaa tietokonetta. Pelikäyttöön täytyy olla siihen tarkoitettu näytönohjain joka syö äkkiä puolet budjetista. Kiintolevy on välttämätön, samoin kuin dvd- tai bluray-asema. Lisäksi tarvitset tietysti käyttöjärjestelmän. Hiiren lisäksi tarvitset jonkin varsinaisen peliohjaimen. Muista että pelikäyttöön tehty näytönohjain on varsinainen virtasyöppö eli tarvitset tehokkaan virtalähteen. Tässä näin alkuun.

        Pasianssi on peli siinä missä muutkin?


    • valmis...

      Osta kaupasta valmis kone jos tietosi on tuota luokkaa. Pelikäyttö asettaa koneelle aika paljon vaatimuksia, eikä osaamisen puuttuminen ainakaan helpota asiaa. Asiantunteva myyjä osaa tehdä oikeat kysymykset, niin että saat valmiiksi kootun koneen joka on edes lähellä sitä mitä odotat siltä. Näillä palstoilla ei pysty antamaan riittäviä neuvoja ummikolle komponettien valinnasta, puhumattakaan itse koneen kasaamisesta niin että se myös olisi asiallisesti tehty.

      • Anonyymi

        Kasaan tänään itse pöytäkoneen.


      • Anonyymi

        Tosiaan. Jos pitää palstalta neuvoa anella. Unohda koko juttu. Osta vaikka tori.fi käyttetty kone. Löytyy kyllä.


    • windows 3.11

      Osien lisäksi tarvitset ruuvimeisselin, yleensä ristipää. Jokin atk-alan liike kyllä neuvoo siinä asiassa, mikä on toimivin kokoonpano. Tietokonetta koottaessa kannattaa olla tarkkana, ettei käy niin, että sinulla on rikkinäisiä komponentteja. Koneen kokoaminen ei ole vaikea toimenpide, lopputulos on useimmin parempi, kuin markettien tarjous koneessa. Ehkä kannattaa kuitenkin miettiä asiaa, jos ei koskaan ole katsonut tietokoneen sisälle, esim. emolevy om melko kallis, samoin kuin prosessori, joka rikkoutuu pienelläkin virheellä helposti, vaikkapa liian vähän tai paljon lämpötahnaa (sinkkitahna)virheellinen jäähyn asennus, prossu toimii hetken ja sitten kärähtää, emolevy ottaa kiinni pohjalevyyn--oikosulku emo poks.

    • larry.laffer
      • Digitaali Naali

        Eli siis Englanti jos taipuu joka nykyään taipuu kaikilta.


      • Reerari
        Digitaali Naali kirjoitti:

        Eli siis Englanti jos taipuu joka nykyään taipuu kaikilta.

        Ei muuten taivu. Enkä ole ainoa. Olen siitä varma.


    • ölkjasdfwert

      Aikaisemmin tulikin listaa siitä mitä tarvitset. Tehokas ja hyvä virtalähde on senkin takia mukava, että kestokykynsä rajoilla kamppaileva vingutin pystyy pitämään ärsyttävää meteliä. Jos et osta halpiskoteloa, josta korttipaikoille tarkoitetut suojalevyt on jäänyt vekkaamatta kunnolla, et tarvitse muuta kuin ruuvimeisselin. Itse en jaksanut palauttaa halpaa paskakoteloani, joten avasin korttipaikkojen kohdan dremelillä (ei ole normaalia). Eli, kasaaminen on helppoa kuin heinän teko, mutta emolevyn käsikirjan joudut avaamaan. Rahaa et varmaan paljoa säästä, mutta jos tekemisen ilosta teet, niin pidä hauskaa.

      Kalliit virheet voi tehdä 1) käyttämällä liikaa voimaa 2) olemalla asentamatta korokepaloja emolevyn alle 3) asentamalla niitä liian vähän jolloin emolevy pääsee vääntymään kun asennat prosessoria (tuulettimen asentaminen voi vaatia pelottavan paljon vääntämistä, katso että tulee oikein päin) 4) käyttämällä villapaitaa (Eli osta se maadoitusranneke, vaikka jotkut sanovatkin ettei sitä tarvitse. Eipähän tarvitse ihmetellä epävakaata konetta kun muistit toimii melkein.)

      Siinä sekavat pari sanaa... Tulkkaa itse, en jaksa siistiä

    • Minä tiedän...

      Ei kannata kasata itse konetta, hinnassa ei hyödy yhtään mitään. Osta sopiva kone oikeasta PC-liikkeestä, ei mistään marketista, niin saat parhaan hyötysuhteen. Katso MIKROMAJA helsinki, siellä on listaa valmiskoneista hintaluokittain ilman käyttistä ja sieltä saa halutessa myös Win 7 Premiumin about 100€, joten.... Jos itse kasaa koneen, niin on tosi kriittistä valita kapulat, niin että ne todella pelaavat yhteen. Ongelmia tulee helposti, jos kapulakasaa ei ole jossain testattu. Jos et lisäksi ole tottunut kasaaja, niin ei KANNATA.

      • Digitaali Naali

        Osien yhteensopivuus on todella helppo katsoa lukemalla googlen avulla keskusteluja yms.
        Hinnassa itse säästin monta sataa Erkin poikasta ja sain täysin sellaisen kuin itse halusin.


    • osnoo ei

      sanomaan kyllä tuohon.
      Oman koneeni hankin atk-alan liikkeestä jossa kasaavat sellaisen koneen kuin on tarvis tai halu. Hyvä tuli, alle markettihintojen ja toimii. Itse olen jälkeenpäin laittanut näyttö- sekä äänikortin.

      Homma meni siis niin että heidän valmispaketista ruksailtiin jotain juttuja pois ja sitten taas jotain muuta tilalle. Pojat ovat alansa asiantuntijoita, ja kertoivat selkeästi mikä on hyvä ja mikä taas huppaluuraa.

    • majava5

      http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/bittimikro/

      Tuossa on bittimikro katsellu valmiiksi suht hyvän pelikoneen. Komponentit maksaaa halvimmissa paikoissa yhteensä noin 850 euroa. Riippuu tarvitko näyttöä, käyttöjärjestelmää, hiiri ja näppäimistö...Mutta pelkät hyvät keskusyksikön komponentit maksaa tuossa sen 850 euroa halvimmillaan

      • streamwood

        Katso Jimmsistä pelitietokoneita, jotka kootaan liikkeessä, ei koneen kokoaminenkaan niin vaikeaa ole, vähän kuin kokoaisi yksinkertaista palapelia, mutta siinä mitää maadottaa itsensä joko koskemalla kotelon runkoon, tai mieluummin antistaattista ranneketta käyttäen, voit myös mennä esim. sinne jimmsiin ja sanoa että pitäisi tonnilla saada koneen osat, kokoaminen ja käyttöjärjestelmä asennuksineen, tai pyytää yhteensopivat osat ja koota itse, techpowerupista ja maximum pc:stä löytyy koneen kokoamisohjeita ja myös ihan hyviä osia, muista että jos pelikäyttöön ostat tietokonetta pakettikoneet eivät missään tapauksessa käy, niissä on hidasta ram-muistia, alitehoinen näyttis, hitaat kovalevyt, alitehoinen virtalähde ja muutenkin ne ovat todella huonoja.

        Voit myös liittyä afterdawniin ja kysyä sopivat osat kokeneilta käyttäjiltä, muistia kannattaa olla vähintään se neljä gigaa, 64 bittinen windows, joku hyvä neliydin tai kuusiydinprossu jos haluat ostaa amd:ltä, näyttiksen pitää olla vähintään keskisarjaa, eli hinnaltaan 150 euroa, mieluusti sen 250 euroa, se on makuasia ottaako sen nvidialta vai atilta, nvidia on tällä hetkellä tehokkaampi melkein kaikissa sarjoissa, mutta kuukauden päästä tilanne on toinen. Prossu, esimerkiksi itseltäni löytyvä phenom x6 1050t maksaa 190 euroa, kannattaa ottaa sitten vähintään 600 watin virtalähde, jos otat tehokkaamman, ei se myöskään kuluta yhtään sen enempää kuin mitä osat vie. Tossa yksi kohtuuhyvä paketti, siihen tarvii mukaan vielä pari satakaapelia, ja siitä voi kotelon vaihtaa halvempaan ja ottaa vaikka neliydinprossun, mutta toi paketti olikin koottu viidessä minuutissa, eli se ei oo ihan täydellinen. Muista että kantsisi ottaa joku muu prosessorijäähdytin kuin vakio-amd, koska se pitää älytöntä meteliä, yritä saada se mahtumaan budjettiin, vaikka vaihtamalla kopaksi antec three hundred, maksaa 50 euroa ja toi näyttis mahtuu siihen sisälle. Itse valitsin tohon isokokoisen miditornin, koska ison kopan sisällä on helpompi työskennellä, toi paketti on tehty jimmsissä, eli voit mennä sen kanssa sinne ja sanoa, että haluisit vastaavan tehoset osat, mutta vähemmän hintaa, näyttis on todennäköisesti paras mikä kannattaa ostaa, samoin emolevyä en vaihtaisi, voit saada 120 euroa vähintään säästettyä ottamalla halvemman kopan ja ostamalla amd:ltä neliydin-prossun, silloin saisit kokoamispalkkion mahtumaan tohon, jolloin sun ei tarvitsisi tehdä muuta kuin tilata ne osat ja kootattaa siellä liikkeessä. Tietenkin se on riistohinta se 80 euroa kokoamisesta, koska ammatti-ihmiseltä siinä menee puoli tuntia, mutta itseltäni menee lähemmäs puolitoista, vaikka olen koonnut viisi konetta jo nyt.



        Ostoskorisi
        Tuotekoodi Valmistaja Hinta Kpl Yhteensä
        GH22NS50RB LG 25.00€ 25.00€
        DVD /-RW DL 22x, SATA, Musta, Retail
        890GX-EXTREME3 AsRock 122.00€ 122.00€
        890GX Extreme3, AM3, 890GX, DDR3, HD 4290, SATA3, USB3.0 Unlock CPU Core, ATX
        RC922M-KKN1-GP CoolerMaster 117.00€ 117.00€
        HAF 922 ikkunallinen miditower, Musta
        HD103SJ Samsung 64.40€ 64.40€
        1TB SpinPoint F3 3.5", SATAII, 32MB, 7200RPM
        AXP-1000P14HE Axpertec 125.00€ 125.00€
        1000W PowerReal ATX-virtalähde
        TW3X4G1333C9A Corsair 87.00€ 87.00€
        2x2GB, DDR3 1333MHz
        HDT55TFBGRBOX AMD 199.00€ 199.00€
        Phenom II X6 1055T, AM3, 2.8GHz
        1A1-G000005909 Vertex 3D 255.00€ 255.00€
        Ati Radeon HD5850, 1GB GDDR5, 256-bit, 2 x DVI/HDMI/DisplayPort, PCI-E
        Yhteensä: 994.40€


      • jjjjjjjjjjjjjj25
        streamwood kirjoitti:

        Katso Jimmsistä pelitietokoneita, jotka kootaan liikkeessä, ei koneen kokoaminenkaan niin vaikeaa ole, vähän kuin kokoaisi yksinkertaista palapelia, mutta siinä mitää maadottaa itsensä joko koskemalla kotelon runkoon, tai mieluummin antistaattista ranneketta käyttäen, voit myös mennä esim. sinne jimmsiin ja sanoa että pitäisi tonnilla saada koneen osat, kokoaminen ja käyttöjärjestelmä asennuksineen, tai pyytää yhteensopivat osat ja koota itse, techpowerupista ja maximum pc:stä löytyy koneen kokoamisohjeita ja myös ihan hyviä osia, muista että jos pelikäyttöön ostat tietokonetta pakettikoneet eivät missään tapauksessa käy, niissä on hidasta ram-muistia, alitehoinen näyttis, hitaat kovalevyt, alitehoinen virtalähde ja muutenkin ne ovat todella huonoja.

        Voit myös liittyä afterdawniin ja kysyä sopivat osat kokeneilta käyttäjiltä, muistia kannattaa olla vähintään se neljä gigaa, 64 bittinen windows, joku hyvä neliydin tai kuusiydinprossu jos haluat ostaa amd:ltä, näyttiksen pitää olla vähintään keskisarjaa, eli hinnaltaan 150 euroa, mieluusti sen 250 euroa, se on makuasia ottaako sen nvidialta vai atilta, nvidia on tällä hetkellä tehokkaampi melkein kaikissa sarjoissa, mutta kuukauden päästä tilanne on toinen. Prossu, esimerkiksi itseltäni löytyvä phenom x6 1050t maksaa 190 euroa, kannattaa ottaa sitten vähintään 600 watin virtalähde, jos otat tehokkaamman, ei se myöskään kuluta yhtään sen enempää kuin mitä osat vie. Tossa yksi kohtuuhyvä paketti, siihen tarvii mukaan vielä pari satakaapelia, ja siitä voi kotelon vaihtaa halvempaan ja ottaa vaikka neliydinprossun, mutta toi paketti olikin koottu viidessä minuutissa, eli se ei oo ihan täydellinen. Muista että kantsisi ottaa joku muu prosessorijäähdytin kuin vakio-amd, koska se pitää älytöntä meteliä, yritä saada se mahtumaan budjettiin, vaikka vaihtamalla kopaksi antec three hundred, maksaa 50 euroa ja toi näyttis mahtuu siihen sisälle. Itse valitsin tohon isokokoisen miditornin, koska ison kopan sisällä on helpompi työskennellä, toi paketti on tehty jimmsissä, eli voit mennä sen kanssa sinne ja sanoa, että haluisit vastaavan tehoset osat, mutta vähemmän hintaa, näyttis on todennäköisesti paras mikä kannattaa ostaa, samoin emolevyä en vaihtaisi, voit saada 120 euroa vähintään säästettyä ottamalla halvemman kopan ja ostamalla amd:ltä neliydin-prossun, silloin saisit kokoamispalkkion mahtumaan tohon, jolloin sun ei tarvitsisi tehdä muuta kuin tilata ne osat ja kootattaa siellä liikkeessä. Tietenkin se on riistohinta se 80 euroa kokoamisesta, koska ammatti-ihmiseltä siinä menee puoli tuntia, mutta itseltäni menee lähemmäs puolitoista, vaikka olen koonnut viisi konetta jo nyt.



        Ostoskorisi
        Tuotekoodi Valmistaja Hinta Kpl Yhteensä
        GH22NS50RB LG 25.00€ 25.00€
        DVD /-RW DL 22x, SATA, Musta, Retail
        890GX-EXTREME3 AsRock 122.00€ 122.00€
        890GX Extreme3, AM3, 890GX, DDR3, HD 4290, SATA3, USB3.0 Unlock CPU Core, ATX
        RC922M-KKN1-GP CoolerMaster 117.00€ 117.00€
        HAF 922 ikkunallinen miditower, Musta
        HD103SJ Samsung 64.40€ 64.40€
        1TB SpinPoint F3 3.5", SATAII, 32MB, 7200RPM
        AXP-1000P14HE Axpertec 125.00€ 125.00€
        1000W PowerReal ATX-virtalähde
        TW3X4G1333C9A Corsair 87.00€ 87.00€
        2x2GB, DDR3 1333MHz
        HDT55TFBGRBOX AMD 199.00€ 199.00€
        Phenom II X6 1055T, AM3, 2.8GHz
        1A1-G000005909 Vertex 3D 255.00€ 255.00€
        Ati Radeon HD5850, 1GB GDDR5, 256-bit, 2 x DVI/HDMI/DisplayPort, PCI-E
        Yhteensä: 994.40€

        Ati Radeon HD5850, 1GB GDDR5, 256-bit, 2 x DVI/HDMI/DisplayPort, PCI-E
        Näytön ohjain ei ole hyvä peli käyttöön ,tehoton mene jimms pc store sivuille ne kasaa sulle koneen jollain 50 egellä ja saat varmasti parempia neuvoja kuin täältä.


      • streamwood
        jjjjjjjjjjjjjj25 kirjoitti:

        Ati Radeon HD5850, 1GB GDDR5, 256-bit, 2 x DVI/HDMI/DisplayPort, PCI-E
        Näytön ohjain ei ole hyvä peli käyttöön ,tehoton mene jimms pc store sivuille ne kasaa sulle koneen jollain 50 egellä ja saat varmasti parempia neuvoja kuin täältä.

        Yritin tehdä tasapainoisen paketin, mutta luultavasti siihen kannattaa ottaa joku parempi kortti, säästää sitten prossussa ja muissa.


    • Mokkulako

      Mee pc kauppaan ja pyydä sieltä tarjous, sanot paljo o hilloo käytössä ja mihi tarkotukseen konetta tarviit.
      Tai sit ostat osat käytettynä, saa sopu hintaan. Jos ei o tietämystä koneen kasaamisesta tai yleensäkkään mikä sopii mihin nii sit kyl kandee tyytyä valmiiseen. Pc liikkeessä saa kasauksen lisähintaa ja testauksen ja ei tarvii kikkailla ku maksaa ja lähetee kotia nauttimaan pelaamisen autuudesta.

    • Ehkä ei itse

      Jos olet aloittelija, etkä tiedä PC.n sisuksista mitään en suosittele. Jos homman hallitset niin säästät
      ehkä muutaman kympin, jopa satasen.
      Poikani on ns.nörtti ja valmistuu IT- inssiksi ensi keväänä. Kasasi keväällä itselleen koneen palikoista.
      Kotelo, virtalähde, 3- ydin prosessori ja emolevy Pixmaniasta, epäilin kyllä alkuun, mutta toimitus tuli viikossa postiin. Oli ok, loput vermeet, muistikammat sun muut jostain Suomesta. Kasaus sinänsä ei kauan aikaa
      vie. Olisko mennyt tuntiakaan kun käyttöjärjestelmää ajettiin sisään.
      Itse en olisi moiseen ryhtynyt, vaikka jotain tietoa on vuosien varrella tarttunut. Olen aina hankkinut
      valmiin koneen ja myös maksanut siitä. Ehkä seuraavan kanssa mietin uudestaan.

    • ComputerXpert

      Osat ovat:
      /Virtalähde
      /Kotelo
      /Kovalevy/SSD (SSD on paaaljon nopeampi, ainakin pci-e, m.2 tai u.2 -levy.
      /Keskusmuisti DDR3/ddr4 ovat parhaita tyyppejä
      /Emolevy
      /Näytönohjain (voi olla integroitu emolevylle & prosessoriin.
      /Prosessori
      /Optinen asema (CD/DVD/bluray)Jos tarvetta.
      Pelikäyttöön suosittelen Windows 10 -järjestelmää, n. 125€, http://microsoft.com
      On toki muitakin järjestelmiä, kuten Ubuntu http://ubuntu.com , ilmainen
      Debian http://debian.org , ilmainen
      Fedora http://getfedora.org

    • ComputerXpert

      Hintaa sitten tulee n.500-1800€.
      U.2 -levy on vähän turhan kallis.

    • ComputerXpert
    • ComputerXpert

      Vaan teksti pohjaisella freeBSD:llä voi olla vaikeaa pelata.
      Android-x86:teen sopii samat ohjelmat kuin android-kännnykkään ja tablettiin.
      Siihen saa play kaupan.

    • Emppux

      Sain nyt tuon koneen kasaan mutta huomasin että XP:n tuki on päättynyt. Täytyis varmaan laittaa joku muu, mitä raati suosittelee.

    • UnohdaXP

      Windows 2000 on stabiili käyttis.

    • sevaanrupeeworkkimaan
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        aloittaja kasvanut aikuiseksi! Nosto trolli idiotisoi!!!!!


    • Anonyymi

      Jos sinulla on sähköasentajan paperit kunnossa niin siitä vaan.

      • Anonyymi

        Hahhahhaa. Pidä turpa kiinni ku et tajua pöläystäkään itse tietokoneista


    • Anonyymi

      Kyllä tietokoneen kasaaminen itse kannattaa, jos on vähänkin perusnäppärää tyyppiä. Pari konetta on tullut kasattua, tämä viimeinenkin on ollut jo yli 20 vuotta jokapäiväisessä käytössä. Ei niitä niin tosin kovin monta kerkiä itselleen kasaamaan, että siihen mitään rutiinia tulisikaan.

    • Anonyymi

      Hyvä elektrolyyttikondensaattori

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe