Moikka! Mulla on menossa toinen vuosikurssi ja olen menettänyt opiskeluinnon kokonaan. Tuntuu että käyn vaan haahuilemassa koulussa joka päivä oppimatta oikeestaan yhtään mitään. Kokeisiin en lue, mutta pakolliset tehtävät esim. kirjoitelmat palautan ihan ajoissa. Arvosanat ovat vitosen ja kutosen luokkaa. Kysyisinkin että miten paljon tuo lukion päättötodistus merkkaa jatko-opiskeluita ja töitä ajatellen, jos kirjoituksiin panostaa, mutta kurssiarvosanoihin ei.
motivaatio hukassa
4
1860
Vastaukset
- lääket. yo
Jos haet lukion jälkeen yliopistoon, niin niissä lukion arvosanoilla ei ole merkitystä ollenkaan.
Jos taas haet ammattikorkeaan niin silloin lukion paperit merkkaavat paljon. Itse hain mm. lääkikseen ja AMK:ssa laboratoriolinjalle. Tulos: pääsin lääkikseen, mutta en päässyt laboratorioalalle, vaan jäin 23. varasijalle.
Tämä siitä huolimatta vaikka sain pääsykokeesta (labra-ala) 30/35 pistettä. Lukion papereita painotettiin liikaa.- tycelö
kiitoksia vastauksesta. En osaa vielä sanoa että mitä lähtisin opiskelemaan, kun ei oikeastaan ole mitään semmosta ammattia, joka nyt ihan erityisesti kiinnostaisi. Ihan vaan mietin nuita pääsymahollisuuksia moniin eri paikkoihin, että osaisin vähän varautua, kun tuo todistus on tällä hetkellä aika kaamea. Minkä aineen arvosanat muuten tuossa laboratoriolinjalle pääsyssä vaikutti, vai oliko se koko todistuksen KA?
- key of motivation
tycelö kirjoitti:
kiitoksia vastauksesta. En osaa vielä sanoa että mitä lähtisin opiskelemaan, kun ei oikeastaan ole mitään semmosta ammattia, joka nyt ihan erityisesti kiinnostaisi. Ihan vaan mietin nuita pääsymahollisuuksia moniin eri paikkoihin, että osaisin vähän varautua, kun tuo todistus on tällä hetkellä aika kaamea. Minkä aineen arvosanat muuten tuossa laboratoriolinjalle pääsyssä vaikutti, vai oliko se koko todistuksen KA?
Vaikka lukio todistusta et tulisi tarvitsemaan tulevaisuudessa niin vaikea kuvitella saisit hyvät yo-paperit.
Tämä voi kuullostaa jonkun mielestä hassulta mutta lukio aikoina motivaation puutteessa aloin tutustumaan motivaatiopsykologiaan. Siis en tarkoita tällä mitään motivaatiopsykologiaan liittyviä kirjoja tai artikkeleita.
Siis ihan tälläin maalikon tasolla asian pyörittelyä että mitäs tulevaisuudelta haluaisin miksi ylipäätänsä opiskelu on niin tylsää. No, yks hyvä motivaattori itselläni on että jos pitäisi lukea johonkin kokeeseen tai tehdä joku aine tai jne. niin jos ei jaksa lukea nyt niin miksi jaksaisin lukea myöhemmin. Ajattele vaikka itsesi 10 vuoden päästä, sait huonot paperit ja olet alipalkattu pätkätyöläinen joka työpäivän jölkeen rojahtaa sohvalle haaveillen paremmasta tulevaisuudesta. Tää oli vähän kärjistetty mutta varmaan tajusit ytimen. Ensimmäisen vuonna sain lukion todistukseen 7.1 keskiarvoksi. Noh, kuitenkin yo-todistuksessa on 4 laudaatturia johon olen enemmän kuin tyytyväinen :). Tsemppiä opiskeluun.
PS. Älä suhtaudu lukioon ikään kuin suorituksena vaan ennemminkin projektina. - tycelö
key of motivation kirjoitti:
Vaikka lukio todistusta et tulisi tarvitsemaan tulevaisuudessa niin vaikea kuvitella saisit hyvät yo-paperit.
Tämä voi kuullostaa jonkun mielestä hassulta mutta lukio aikoina motivaation puutteessa aloin tutustumaan motivaatiopsykologiaan. Siis en tarkoita tällä mitään motivaatiopsykologiaan liittyviä kirjoja tai artikkeleita.
Siis ihan tälläin maalikon tasolla asian pyörittelyä että mitäs tulevaisuudelta haluaisin miksi ylipäätänsä opiskelu on niin tylsää. No, yks hyvä motivaattori itselläni on että jos pitäisi lukea johonkin kokeeseen tai tehdä joku aine tai jne. niin jos ei jaksa lukea nyt niin miksi jaksaisin lukea myöhemmin. Ajattele vaikka itsesi 10 vuoden päästä, sait huonot paperit ja olet alipalkattu pätkätyöläinen joka työpäivän jölkeen rojahtaa sohvalle haaveillen paremmasta tulevaisuudesta. Tää oli vähän kärjistetty mutta varmaan tajusit ytimen. Ensimmäisen vuonna sain lukion todistukseen 7.1 keskiarvoksi. Noh, kuitenkin yo-todistuksessa on 4 laudaatturia johon olen enemmän kuin tyytyväinen :). Tsemppiä opiskeluun.
PS. Älä suhtaudu lukioon ikään kuin suorituksena vaan ennemminkin projektina.Juu no oppiminen on ihan mukavaa, mutta itelläni tähän motivaationpuutteeseen on vaikuttanut muutama seikka. Ensinnäkin yksi merkittävä tekijä on, että ylä-asteella en lukenut kokeisiin, vaan opin ainoastaan sillä, että istuin pänttäävän kaveriporukkani vierellä kuuntelemassa, kun he kertasivat itselleen koe aluetta. Jotenkin siinä vaan oppi, kun jakoi ajatuksia ja omia tietojaan toisten kanssa. Lukiossa minulla ei ole ketään, jonka kanssa kerrata. Toisena vaikuttaa päivärytmin sekaisuus, jonka parantamisessa on kyllä kokeiltu kaikenlaista. Minusta tuntuu että opin vain sillä tavalla että joku ihan vieressä opettaa esim. matikkaa ja että se opetus on semmoista että voipi kysyä ihan kokoajan jos ei ymmärrä jotain. Jotenkin se myös pistää opiskelemaan jos joku valvoo että opiskelet. Semmoinen luokkaopiskelu ei oikein sovellu mulle, koska ryhmäkoot on niin suuria, eikä niillä tunneilla oikein pysty pelaamaan semmosta ajatuspingistä sen opettajan kanssa. Nyt vaan tuntuu että on jo niin paljon jäljessä muista, kun ei ole tullut opittua mitään koko lukio aikana. Ajattelin siirtyä iltalukioon ja käydä pakolliset kurssin jotenkin panostaen ja kirjoittaa sitten ne aineet mihin on sellainen tuntuma että niissä edes jotenki pärjäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978