aamu-tv:tä. Home kuisaa jo lähes miljoonaa suomalaista.
Itse en aamulla katsonut, ja nyt yle areena ei näytä minulla toimivan, Toivottavasti alkaa toimia pian.
http://areena.yle.fi/video/1317418
Katsoitteko
43
627
Vastaukset
"Home kiusaa jo lähes miljoonaa suomalaista." (Näppäilyvirhe korjattu.)
Joo, olen tajunnut jo kauan sitten, että Suomessa kärsii tosi moni helvetintuskia homeen takia - ja mikä karseinta - heitteille jätettynä ilman hoitoa ja hulluksi leimattuna.- Oliivi.
olikin pujahtanut painovirhepaholainen tekstiin, sormet toimii välillä väärässä järjestyksessä :)
Samaa mieltä olen, että homesairaat jätetään heitteille ja korvienvälitautisiksi leimataan.
Kyllähän se koville ottaa, että pysyy jotenkin tervejärkisenä tässä touhussa ja että uskaltaa sanoa mielipiteensä kaikille epäilijöille.
- Homeherkkä#
Siinä erään kosteusvauriokoulun oppilaat kantoivat otsoituja tavaroita parakkeihin, joissa he saavat optetusta noin kolmisen vuotta. Se mitä kosteusvauriokoululle tehdää jää nähtäväksi.
Mitä otsikkoon "Home kiusaa jo lähes miljoonaa suomalaista" tulee (koskien siis kosteusvauriorakennusaltistusta), niin määrä näyttää liian pieneltä.
Kun suomalaisista n. 2,3 miljoonaa on töissä rakennuksissa, joitka tutkimuksilla karkeasti ottaen puolet on todettu homesaasteisiksi, niin työpaikkahome "kiusaa" jo yli miljoonaa työssäkäyvää.
Kun maamme päiväkodeista, kouluista, ammattikorkeakouluista ja yliopistoista noin 60-70 prossaa on todettu homesaasteisiksi, ja kun noiden rakennusten sisäilmaa käyttäviä kansalaisia on yli kolme miljoonaa, niin "homekiusattujen"määrä lisääntyy liki parilla miljoonalla.
Kun maassamme eläkeläisiäkin on yli miljoona ja kun tutkitusti maame kodeistakin ainakin puolet on homesaasteisia, niin eläkäläisten joukostakin tulee "homekiusattujen" määrään lisää puolisen miljoonaa.
Rakennushomeet kiusaavat kaiken aikaa karkeasti ottaen ei vain vaille miljoonaam vaan vaille neljä miljoonaa suomalaista.
Meidän määrästä, joita "kiusaavat" lumettoman ajan luonnonhomeetkin, ei yksikään maamme huippulääketieteen tutkimusyksikkö, pysty antamaan minkäänlaista lukua.
Meidän "homekiusattujen" suureen joukkoon kuuluu myös henkilöitä, jotka lähtevät vuosittain LUONNON syksyhomeita pakoon esim.Välimeren maihin palaten talven tultua takaisin.
Eipä näytä terveystutkijoillamme olevan heidänkään määrästä mitään tietoa.
Ohjelmassa esiintyneen tekniikan tohtori Pirisen mielestä kosteusvauriorakennusaltistus aiheuttaa aluksi ns. ärsytysoireita ja sen jälkeen infektiosairauksia. Ja lääketieteen mukaanhan infektiosairauksien aiheuttajana on joko virus tai bakteeri.
Eli ympäristöministeriömme palkkaaman maamme huippusisäilmatutkijan mukaan yksikään kosteusvauriohome-, eikä kosteusvauriobakteerimyrkky aiheuta mitään oireita saatikka sairastumissia.
Mikäli häneen on uskominen, joita uskovia löytyy pilvin pimein, yksikään ns, sisäilmamikrobi ei myöskään allergisoi yhtään ainutta sisäilmakäyttäjää.
Oikeastaan, mikäli Piristä uskoisi, niin meidän veronmaksajien tulisi laittaa STM vastuuseen turhista varovarojen tuhlauksesta koskien TTL:n vuonna 1995 jatkamia LUONNONhomealtistuksia kosteusvauriorakennusaltistusten aiheuttaman homeallergisoitumisesta seuranneiden ammattitautien toteamiseksi, joiden sairauksien puhkeamista edeltävinä tekijöinä on ärsytysoireilu sekä virusten ja bakteerien aiheuttama infektio(=tulehdus)-oireilu.
Homeallergisoitumisesta johtuvia TULEHDUKSIA lääketiede nimittää INFLAMMAATIOKSI.
Pirisen mielestä kosteusvauriorakennuskannastamme johtuvaa "ärsytys" ja VIRUS/BAKTEERITULEHDUSoireilua aiheuttavat maassamme VAIN 1960- ja 1970-luvulla rakennetut rakennukset siksi, koska tuolloin otettiin käyttöön rakennustekniikkaa ja rakennusmateriaaleja, joita ei ennakolta testattu ja joiden peruskorjauksista ei ole huolehdittu oikeaoppisesti.
No jokainen suomalainen alkaa pikkuhiljaa tietämään puskaradion sekä median välittämänä, että 2000-luvullakin valmistuneet betonielementtirakennukset ovat kosteusvauriomikrobisiaasteisia HETI jo valmistuttuaan ja tulevat sitä olemaan hamaan tulevaisuuteen mikäli suurten rakennusgryndereittemme "märkärakentamiselle" hallituksemme ei aseta rajoja.- prosentit
"Kun maamme päiväkodeista, kouluista, ammattikorkeakouluista ja yliopistoista noin 60-70 prossaa on todettu homesaasteisiksi"
No jopa on surkuhupaisaa tekstiä. Kukahan tämmöiset prosentit on todennut? Itse toimin julkisella sektorilla ja työni liittyy paljonkin näihin asioihin, joten jotain asiasta tiedän. Varmaan ymmärrättekin että jos jossain rakennuksen osassa todetaan olevan kosteusvaurioita, se ei suinkaan tarkoita että KOKO rakennus on jotenkin kelvoton. Yleensä kaikki havaitut vauriot korjataan välittömästi ja tämän jälkeen asiat ovat kunnossa.
Olen viime vuosien aikana tutkinut noin 50 päiväkotia ja 30 koulua joissa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia. Näistä noin viidessä on ollut kosteusvaurioita. Sisäilmaongelmat johtuvat yleensä jostain muusta tekijästä kuin kosteusvauriosta. Jostain syystä (jota en itse ymmärrä) kosteusvaurioiden osuutta sisäilmaongelmiin pyritään tarkoituksella paisuttelmaan. Tämä on johtanut siihen, että jos koulurakennuksen ilmanvaihtokoneeseen tulee vikaa ja ilmanvaihto lakkaa toimimasta, on koko henkilökunta yhteen ääneen huutamassa: HOMETTA! prosentit kirjoitti:
"Kun maamme päiväkodeista, kouluista, ammattikorkeakouluista ja yliopistoista noin 60-70 prossaa on todettu homesaasteisiksi"
No jopa on surkuhupaisaa tekstiä. Kukahan tämmöiset prosentit on todennut? Itse toimin julkisella sektorilla ja työni liittyy paljonkin näihin asioihin, joten jotain asiasta tiedän. Varmaan ymmärrättekin että jos jossain rakennuksen osassa todetaan olevan kosteusvaurioita, se ei suinkaan tarkoita että KOKO rakennus on jotenkin kelvoton. Yleensä kaikki havaitut vauriot korjataan välittömästi ja tämän jälkeen asiat ovat kunnossa.
Olen viime vuosien aikana tutkinut noin 50 päiväkotia ja 30 koulua joissa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia. Näistä noin viidessä on ollut kosteusvaurioita. Sisäilmaongelmat johtuvat yleensä jostain muusta tekijästä kuin kosteusvauriosta. Jostain syystä (jota en itse ymmärrä) kosteusvaurioiden osuutta sisäilmaongelmiin pyritään tarkoituksella paisuttelmaan. Tämä on johtanut siihen, että jos koulurakennuksen ilmanvaihtokoneeseen tulee vikaa ja ilmanvaihto lakkaa toimimasta, on koko henkilökunta yhteen ääneen huutamassa: HOMETTA!"No jopa on surkuhupaisaa tekstiä."
- Oma tekstisi ei ole edes sitä, vaan törkeää päältäkävelyä. Et vain ole juuri se sama tarkastaja, joka kävi 9.1.2009 toteamassa näkyvät mikrobit kylpyhuoneessamme, mutta päätti jättää tutkimukset tekemättä!
Tiedätkö, mitä helvettiä olemme tuon jälkeen kärsineet? Ei tutkimuksia, ei hoitoa!
Suksi kuuseen viisasteluinesi, senkin ääliö! Sairastu ensin ja tule vasta sitten nassuttamaan!sanasinko kirjoitti:
"No jopa on surkuhupaisaa tekstiä."
- Oma tekstisi ei ole edes sitä, vaan törkeää päältäkävelyä. Et vain ole juuri se sama tarkastaja, joka kävi 9.1.2009 toteamassa näkyvät mikrobit kylpyhuoneessamme, mutta päätti jättää tutkimukset tekemättä!
Tiedätkö, mitä helvettiä olemme tuon jälkeen kärsineet? Ei tutkimuksia, ei hoitoa!
Suksi kuuseen viisasteluinesi, senkin ääliö! Sairastu ensin ja tule vasta sitten nassuttamaan!"Et vain ole juuri se sama tarkastaja --"
- Akka kävi kovaan ääneen kaakattamassa ja puhumassa päälle niin, ettei edes suunvuoroa saanut, eikä pitänyt näytteiden ottoa "tarpeellisena".
Omissa nahoissaan on saanut senkin laiminlyönnin maksaa. Mokomakin tunari ja idioottien idiootti!prosentit kirjoitti:
Olen viime vuosien aikana tutkinut noin 50 päiväkotia ja 30 koulua joissa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia. Näistä noin viidessä on ollut kosteusvaurioita. Sisäilmaongelmat johtuvat yleensä jostain muusta tekijästä kuin kosteusvauriosta. Jostain syystä (jota en itse ymmärrä) kosteusvaurioiden osuutta sisäilmaongelmiin pyritään tarkoituksella paisuttelmaan. Tämä on johtanut siihen, että jos koulurakennuksen ilmanvaihtokoneeseen tulee vikaa ja ilmanvaihto lakkaa toimimasta, on koko henkilökunta yhteen ääneen huutamassa: HOMETTA!"Jostain syystä (jota en itse ymmärrä) kosteusvaurioiden osuutta sisäilmaongelmiin pyritään tarkoituksella paisuttelmaan."
- Syy omaan vähättelyysi taas on se, ettet ole itse sairastunut. Jahka saat haastehakemuksen, voit pohtia laiminlyöntejäsi ja mitätöintiäsi vähän perusteellisemmin.prosentit kirjoitti:
Olen viime vuosien aikana tutkinut noin 50 päiväkotia ja 30 koulua joissa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia. Näistä noin viidessä on ollut kosteusvaurioita. Sisäilmaongelmat johtuvat yleensä jostain muusta tekijästä kuin kosteusvauriosta. Jostain syystä (jota en itse ymmärrä) kosteusvaurioiden osuutta sisäilmaongelmiin pyritään tarkoituksella paisuttelmaan. Tämä on johtanut siihen, että jos koulurakennuksen ilmanvaihtokoneeseen tulee vikaa ja ilmanvaihto lakkaa toimimasta, on koko henkilökunta yhteen ääneen huutamassa: HOMETTA!"Varmaan ymmärrättekin että jos jossain rakennuksen osassa todetaan olevan kosteusvaurioita, se ei suinkaan tarkoita että KOKO rakennus on jotenkin kelvoton."
- Söimme tässä taannoin paprikaa. Olimme syöneet jo useamman ja kaikki olivat olleet hyviä.
Tämäkin oli komia, pyöreä ja punainen. Mutta keskellä ylhäällä, juuri siinä missä kukka oli ollut, oli pikkuinen musta piste. Vaan sillähän siitä päästiin, kun leikkasin laesta pienen palan pois.
Eikun syömään...
Seuraavalla kerralla poika otti paprikan käsiin uudestaan ja kurkkasi sisälle siemenkotaan. Mitä tuo on, hän kysyi. Homeellehan se näytti.
Ilmankos jo ekalla kerralla maistui vähän omituiselta. Oli koko paprika pilalla.
*
Tarinan opetus on se, että home voi saastuttaa vähän laajemmankin alueen kuin luulisi.- vertti-eetu
prosentit kirjoitti:
Olen viime vuosien aikana tutkinut noin 50 päiväkotia ja 30 koulua joissa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia. Näistä noin viidessä on ollut kosteusvaurioita. Sisäilmaongelmat johtuvat yleensä jostain muusta tekijästä kuin kosteusvauriosta. Jostain syystä (jota en itse ymmärrä) kosteusvaurioiden osuutta sisäilmaongelmiin pyritään tarkoituksella paisuttelmaan. Tämä on johtanut siihen, että jos koulurakennuksen ilmanvaihtokoneeseen tulee vikaa ja ilmanvaihto lakkaa toimimasta, on koko henkilökunta yhteen ääneen huutamassa: HOMETTA!"Olen viime vuosien aikana tutkinut noin 50 päiväkotia ja 30 koulua joissa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia".
Ota seuraavien 50 päiväkodin ja 30 koulun tutkimiseen mukaan joku todella asioista perillä oleva henkilö niin uskon, että silmäsi avautuvat tosiasioille. Piilevät home ja kosteusvauriot ova pirullisimpia juttuja selvitellä jos on perjantai-iltapäivä ja kiire kauppaan. Sieltä ne sisäilmaongelmat tupsahtavat pikkuhiljaa ja kun ne huomataan/löydetään niin silloin yleensä jo jonkun ihmisen kohdalla oltiin liian myöhään tutkimassa vai mitä? Ei paisutella eikä vähätellä. Pysytään asialinjalla. "Puolueeton tutkimus" sanoi lääkäri minulle. Pystytkö joka tapauksessa siihen? Maksajasta ja tilaajasta riippumatta. - vertti-eetu
vertti-eetu kirjoitti:
"Olen viime vuosien aikana tutkinut noin 50 päiväkotia ja 30 koulua joissa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia".
Ota seuraavien 50 päiväkodin ja 30 koulun tutkimiseen mukaan joku todella asioista perillä oleva henkilö niin uskon, että silmäsi avautuvat tosiasioille. Piilevät home ja kosteusvauriot ova pirullisimpia juttuja selvitellä jos on perjantai-iltapäivä ja kiire kauppaan. Sieltä ne sisäilmaongelmat tupsahtavat pikkuhiljaa ja kun ne huomataan/löydetään niin silloin yleensä jo jonkun ihmisen kohdalla oltiin liian myöhään tutkimassa vai mitä? Ei paisutella eikä vähätellä. Pysytään asialinjalla. "Puolueeton tutkimus" sanoi lääkäri minulle. Pystytkö joka tapauksessa siihen? Maksajasta ja tilaajasta riippumatta.liikkeelle sillä ajatusmallilla, että "ei kosteutta, ei hometta, ei sieniä eikä terveysriskiä", niin tustahan se selviääkin "(jota en itse ymmärrä) ".
Lainaus alkaa:
Jotkut esim. raskasitiöiset homelajit (kuten esim. Stachybotrys atra) on kuivana jopa vaarallisempi kuin kosteana.
Lainaus loppu.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5398218 - tutkimus.
vertti-eetu kirjoitti:
"Olen viime vuosien aikana tutkinut noin 50 päiväkotia ja 30 koulua joissa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia".
Ota seuraavien 50 päiväkodin ja 30 koulun tutkimiseen mukaan joku todella asioista perillä oleva henkilö niin uskon, että silmäsi avautuvat tosiasioille. Piilevät home ja kosteusvauriot ova pirullisimpia juttuja selvitellä jos on perjantai-iltapäivä ja kiire kauppaan. Sieltä ne sisäilmaongelmat tupsahtavat pikkuhiljaa ja kun ne huomataan/löydetään niin silloin yleensä jo jonkun ihmisen kohdalla oltiin liian myöhään tutkimassa vai mitä? Ei paisutella eikä vähätellä. Pysytään asialinjalla. "Puolueeton tutkimus" sanoi lääkäri minulle. Pystytkö joka tapauksessa siihen? Maksajasta ja tilaajasta riippumatta.Koulun tai päiväkodin ollessa kyseessä puolueeton tutkimus ei tule kaupungilta tai kunnalta. Siinä on jo se lähtökohta, että korppi ei korpin silmää noki.
Jos koulut ja päiväkodit tutkittaisiin kunnolla ja tarkasti esim. 3 vuoden välein, niin asiassa voisi saada jotain jo aikaankin. Aistinvarainen haahuilu pitkin käytäviä ei ole kunnollinen ellei tarkastusta tee pahasti altistunut henkilö, joka kylä reagoi tilan home- ja/tai toksiinimyrkkyongelmiin, jos tila ei ole puhdas.
Jos jossain osassa on kosteusvaurio-ongelma, niin mikäli koko tilassa on sama ilmastointi, lentää se paska siellä pitkin poikin. Yhtään kertaa en on nähnyt vielä kunnolla tehtyä osastointia niin, että saastunut ilma ei tulisi ns. puhtaalle puolelle. Kaikkein typerin kosteusvauriokorjaus on sellainen, että saastuneet tavarat huonekaluista kirjoihin säilötään perusteelllisen korjauksen ajan kontissa ja sitten ne tuodaan korjattuun tilaan takaisin. Em. arvonnassa on se päävoiton saaminen helpompaa kuin lotossa. - vertti-eetu
tutkimus. kirjoitti:
Koulun tai päiväkodin ollessa kyseessä puolueeton tutkimus ei tule kaupungilta tai kunnalta. Siinä on jo se lähtökohta, että korppi ei korpin silmää noki.
Jos koulut ja päiväkodit tutkittaisiin kunnolla ja tarkasti esim. 3 vuoden välein, niin asiassa voisi saada jotain jo aikaankin. Aistinvarainen haahuilu pitkin käytäviä ei ole kunnollinen ellei tarkastusta tee pahasti altistunut henkilö, joka kylä reagoi tilan home- ja/tai toksiinimyrkkyongelmiin, jos tila ei ole puhdas.
Jos jossain osassa on kosteusvaurio-ongelma, niin mikäli koko tilassa on sama ilmastointi, lentää se paska siellä pitkin poikin. Yhtään kertaa en on nähnyt vielä kunnolla tehtyä osastointia niin, että saastunut ilma ei tulisi ns. puhtaalle puolelle. Kaikkein typerin kosteusvauriokorjaus on sellainen, että saastuneet tavarat huonekaluista kirjoihin säilötään perusteelllisen korjauksen ajan kontissa ja sitten ne tuodaan korjattuun tilaan takaisin. Em. arvonnassa on se päävoiton saaminen helpompaa kuin lotossa.Otsonaattori on hyödytön tai vaarallinen ja olen todennut sen itse henkilökohtaisesti.
Kaksi otsonointia on meille tehty ja huonommaksi tilanteeni meni kokolailla.
http://asumisterveysliitto.fi/media/asteinfo/aste109_1-12.pdf
Jatka samaan malliin nimimerkki "tutkimus." Olet oikealla tiellä. Pelastetaan niin monka kuin sunkin vaikka niistä kosteusvauriomyrkyistä tai homemyrkyistä. Onhan niistä professoritkin huolissaan. Miksi emme me. - vertti-eetu
vertti-eetu kirjoitti:
Otsonaattori on hyödytön tai vaarallinen ja olen todennut sen itse henkilökohtaisesti.
Kaksi otsonointia on meille tehty ja huonommaksi tilanteeni meni kokolailla.
http://asumisterveysliitto.fi/media/asteinfo/aste109_1-12.pdf
Jatka samaan malliin nimimerkki "tutkimus." Olet oikealla tiellä. Pelastetaan niin monka kuin sunkin vaikka niistä kosteusvauriomyrkyistä tai homemyrkyistä. Onhan niistä professoritkin huolissaan. Miksi emme me. - tästä se alkaa
vertti-eetu kirjoitti:
Vertti-eetu olet oikealla asialla. Korjata pitää ja kunnolla, ei tiivistyksiä ja kotelointeja. EI otsonointia vaan puhtaat materiaalit tilalle.
Käykää kommentoimassa rakennuslehden palstalla!
http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/kiinteistot/22630.html - vertti-eetu
tästä se alkaa kirjoitti:
Vertti-eetu olet oikealla asialla. Korjata pitää ja kunnolla, ei tiivistyksiä ja kotelointeja. EI otsonointia vaan puhtaat materiaalit tilalle.
Käykää kommentoimassa rakennuslehden palstalla!
http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/kiinteistot/22630.htmljo ennen minua.
http://www.rakennuslehti.fi/forum/viewtopic/?did=890
Mutta eipä tuohon ole nyt lisättävää muuta kuin se, että alle 10 v. rakennuksessa menetin terveyteni. Sorapatjan päällä ei salaojia. Rankkasateita ja etupiha haisi aina sateiden jälkeen likakaivolle ja homeelle. Etupihan puolella oli homekoiramerkkaukset makuuhuoneissa meillä ja naapureilla.
Toinen asunto missä sairastelut jatkuivat oli 1997 muistaakseni rakennettu ja vesivahinkoja alapuolella ja asunto pommisuojan päällä. Jääkaapin takana runsas bakteerikasvu.
Onnen peliä tämä nyt on jatkossa. Saa nähdä kuinka kauan jaksaa.
Kiitos asiallisesta vinkistä nimimerkki "tästä se alkaa".
Naapuriin rakentavat isoa kerrostaloa. Päivittäin olemme töiden edistymistä seurattu. Kyllähän nuo työntekijät kaikkensa yrittävät, mutta harakat ja varikset nokkivat muovit rikki villojen päältä. Viikonlopun rankkasateet tekevät sitten sen lopullisen työn.
Pitäisiköhän nuo työmaat olla jatkossa supersuuria HALLEJA mihin ei rakentamisen aikana pääse petolinnut eikä rankkasateet. - vertti-eetu
vertti-eetu kirjoitti:
jo ennen minua.
Mutta eipä tuohon ole nyt lisättävää muuta kuin se, että alle 10 v. rakennuksessa menetin terveyteni. Sorapatjan päällä ei salaojia. Rankkasateita ja etupiha haisi aina sateiden jälkeen likakaivolle ja homeelle. Etupihan puolella oli homekoiramerkkaukset makuuhuoneissa meillä ja naapureilla.
Toinen asunto missä sairastelut jatkuivat oli 1997 muistaakseni rakennettu ja vesivahinkoja alapuolella ja asunto pommisuojan päällä. Jääkaapin takana runsas bakteerikasvu.
Naapuriin rakentavat isoa kerrostaloa. Päivittäin olemme töiden edistymistä seurattu. Kyllähän nuo työntekijät kaikkensa yrittävät, mutta harakat ja varikset nokkivat muovit rikki villojen päältä. Viikonlopun rankkasateet tekevät sitten sen lopullisen työn.
Pitäisiköhän nuo työmaat olla jatkossa supersuuria HALLEJA mihin ei rakentamisen aikana pääse petolinnut eikä rankkasateet.rakennuslehti keskustelut. Näkyy olevan hyviä kirjoituksia ja niistä voi jopa vedellä jonkinlaisia johtopäätöksiä miksi olemme sairastuneet kosteusvaurio homemyrkyille, toksiinimyrkyille tai solymyrkyille.
- vertti-eetu
vertti-eetu kirjoitti:
jo ennen minua.
Pitäisiköhän nuo työmaat olla jatkossa supersuuria HALLEJA mihin ei rakentamisen aikana pääse petolinnut eikä rankkasateet."Petolliset linnut". Sosiaaliset ja älykkäät varislinnut. Ameebojako ne kosteista villoista ja kosteista styrokseista napsivat vai jotain homeenestoherkkua ?
- Homeherkkä#
prosentit kirjoitti:
Olen viime vuosien aikana tutkinut noin 50 päiväkotia ja 30 koulua joissa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia. Näistä noin viidessä on ollut kosteusvaurioita. Sisäilmaongelmat johtuvat yleensä jostain muusta tekijästä kuin kosteusvauriosta. Jostain syystä (jota en itse ymmärrä) kosteusvaurioiden osuutta sisäilmaongelmiin pyritään tarkoituksella paisuttelmaan. Tämä on johtanut siihen, että jos koulurakennuksen ilmanvaihtokoneeseen tulee vikaa ja ilmanvaihto lakkaa toimimasta, on koko henkilökunta yhteen ääneen huutamassa: HOMETTA!Sinä olet siis tutkinut 50 päiväkotia ja 30 koulua jossa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia ja näistä vain viidessä on ollut kosteusvauriota.
Kertoisitko miltä vuosikymmenluvuilta rakennukset ovat peräisin ja haastelitko pitkäaikaisia työntekijöitä saadaksesi selville kuinka monta vesivahinkoa rakennuksen historian aikana on ollut?
Julkisen vallan työantajatahohan /valktio, kunnat seurakunnat) ei ole niistä kirjaa piitäneet.
Kun maassamme alettiin tehdä sisäilmamikrobitutkimuksia vasta 1990-luvun alkupuolelta lähtien niin minkänimisiä mikrobilajeja noista rakennuksista on löytynyt ja olivatko ne mielestäsi tehty oikeaoppisesti?
Betonielementtirakentaminen alkoi maassamme 1960-luvulla, jonka seurauksena rakennuskosteus saattoi, riippuen kesän sademäärästä tai betonielementtien kosteudesta, olla vakioseuralainen jo ihka uusissa elementtirakennuksissa. Sama rakennustapa rakennusfirmojemme toimesta jatkuu yhä.
Ei ole mikään uutinen enää, että esim. vastavalmistuneesta rakennuksesta alkaa irrota tapetteja ja kaakeleita seinistä, ja kun niin tapahtuu maamme suuret rakennusfirmat alkavat tila-/huoneistokuivattelun saadakseen pinnoitteet pysymään senillä, jonka takia rakennuksen tulevat käyttäjät joutuvat joustamaan rakennuksen kauppasopimuksessa sovitun käytöönottoajan suhteen muutamalla kuukaudella.
Mitä tulee nykyrakentamiseenkin, niin sitä kuvaa parhaiten kaupunkiimme jättielementtitBETONIELEMENTTIalon rakentaneen OKA Oy:n (rakennuksen käyttöönotto marraskuu 2007) edustaja hänen todetessaan 17.6.2008, kun firmat joutuivat kattojen tippumisen takia siirtymään muihin tiloihin "korjauksen ajaksi", että KOSTEUSONGELMAT OVAT VÄISTÄTÄTTÖMIÄ kun taloa rakennet6aan talvella eikä runkoa pystytä riittävästi suojaamaan.
Nyt työntekijät ovat alkaneet "infektio"oireilla tuossa rakennuksessa ja asunto-oskkeen omistajat myyvät asuntojaan.
Josko sinä menisit tutkimaan mikä rakennuksessa on vikana, eli mitä kuuluu esim. lämpöeristeille), kun rakentajan mielestä tilat ovat tätänykyä OK.
Mikrobimittauksia ei ole tehty. - rakennukset
Homeherkkä# kirjoitti:
Sinä olet siis tutkinut 50 päiväkotia ja 30 koulua jossa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia ja näistä vain viidessä on ollut kosteusvauriota.
Kertoisitko miltä vuosikymmenluvuilta rakennukset ovat peräisin ja haastelitko pitkäaikaisia työntekijöitä saadaksesi selville kuinka monta vesivahinkoa rakennuksen historian aikana on ollut?
Julkisen vallan työantajatahohan /valktio, kunnat seurakunnat) ei ole niistä kirjaa piitäneet.
Kun maassamme alettiin tehdä sisäilmamikrobitutkimuksia vasta 1990-luvun alkupuolelta lähtien niin minkänimisiä mikrobilajeja noista rakennuksista on löytynyt ja olivatko ne mielestäsi tehty oikeaoppisesti?
Betonielementtirakentaminen alkoi maassamme 1960-luvulla, jonka seurauksena rakennuskosteus saattoi, riippuen kesän sademäärästä tai betonielementtien kosteudesta, olla vakioseuralainen jo ihka uusissa elementtirakennuksissa. Sama rakennustapa rakennusfirmojemme toimesta jatkuu yhä.
Ei ole mikään uutinen enää, että esim. vastavalmistuneesta rakennuksesta alkaa irrota tapetteja ja kaakeleita seinistä, ja kun niin tapahtuu maamme suuret rakennusfirmat alkavat tila-/huoneistokuivattelun saadakseen pinnoitteet pysymään senillä, jonka takia rakennuksen tulevat käyttäjät joutuvat joustamaan rakennuksen kauppasopimuksessa sovitun käytöönottoajan suhteen muutamalla kuukaudella.
Mitä tulee nykyrakentamiseenkin, niin sitä kuvaa parhaiten kaupunkiimme jättielementtitBETONIELEMENTTIalon rakentaneen OKA Oy:n (rakennuksen käyttöönotto marraskuu 2007) edustaja hänen todetessaan 17.6.2008, kun firmat joutuivat kattojen tippumisen takia siirtymään muihin tiloihin "korjauksen ajaksi", että KOSTEUSONGELMAT OVAT VÄISTÄTÄTTÖMIÄ kun taloa rakennet6aan talvella eikä runkoa pystytä riittävästi suojaamaan.
Nyt työntekijät ovat alkaneet "infektio"oireilla tuossa rakennuksessa ja asunto-oskkeen omistajat myyvät asuntojaan.
Josko sinä menisit tutkimaan mikä rakennuksessa on vikana, eli mitä kuuluu esim. lämpöeristeille), kun rakentajan mielestä tilat ovat tätänykyä OK.
Mikrobimittauksia ei ole tehty.Tutkitut rakennukset ovat 60-, 70-, 80-, 90- ja 2000-luvuilla valmistuneita. Kohteiden vauriohistoria on selvitetty ennen tutkimusten aloittamista. Kohteissa on tehty perusteelliset selvitykset: kosteusmittauksia (kartoitus pintatunnistimella ja porareikämittauksia), mikrobitutkimukset (ilmanäytteet 2 viikon laskeumamenetelmällä ja materiaalinäytteet riskirakenteista), ilmanvaihtojärjestelmän tutkimukset, rakennneavauksia riskirakennekohdissa sekä osassa rakennuksia on otettu VOC-näytteitä. Suurimpia sisäilmaongelmien aiheuttajia tutkituissa rakennuksissa olivat vuotoilmaongelmat ja ilmanvaihtojärjestelmän ongelmat.
Rakentamisessa on ollut ja on vielä nykypäivänäkin paljon parantamisen varaa. Oikeastaan kaikki ongelmat johtuvat pohjimmiltaan yhdestä asiasta ja se on voiton tavoittelu. On tehtävä mahdollisimman paljon rahaa. Ns. ammattiylpeys rakennusalalla on häviävä luonnonvara.
Mikset itse alkaisi tekemään sisäilmatutkimuksia tai rakennuttamaan taloja jos mielestäsi kaikki muut hoitavat asiat huonosti ja ovat epäpäteviä? Hoitaisitko homman itse paremmin? Miten sen tekisit? - pirinenvalehteli
sanoi kosteusvaurion aiheuttavan infektioita.
Sinä et valehtelu, kun puhut homeallergiasta. Sinä et vain tiedä, että kosteusvaurio ei aiheuta allergiaa.
Kosteusvaurio aiheuttaa tulehduksia. Sitä ei kuitenkaan aiheuta homeallergeenit, vaan ...? - Homeherkkä#
rakennukset kirjoitti:
Tutkitut rakennukset ovat 60-, 70-, 80-, 90- ja 2000-luvuilla valmistuneita. Kohteiden vauriohistoria on selvitetty ennen tutkimusten aloittamista. Kohteissa on tehty perusteelliset selvitykset: kosteusmittauksia (kartoitus pintatunnistimella ja porareikämittauksia), mikrobitutkimukset (ilmanäytteet 2 viikon laskeumamenetelmällä ja materiaalinäytteet riskirakenteista), ilmanvaihtojärjestelmän tutkimukset, rakennneavauksia riskirakennekohdissa sekä osassa rakennuksia on otettu VOC-näytteitä. Suurimpia sisäilmaongelmien aiheuttajia tutkituissa rakennuksissa olivat vuotoilmaongelmat ja ilmanvaihtojärjestelmän ongelmat.
Rakentamisessa on ollut ja on vielä nykypäivänäkin paljon parantamisen varaa. Oikeastaan kaikki ongelmat johtuvat pohjimmiltaan yhdestä asiasta ja se on voiton tavoittelu. On tehtävä mahdollisimman paljon rahaa. Ns. ammattiylpeys rakennusalalla on häviävä luonnonvara.
Mikset itse alkaisi tekemään sisäilmatutkimuksia tai rakennuttamaan taloja jos mielestäsi kaikki muut hoitavat asiat huonosti ja ovat epäpäteviä? Hoitaisitko homman itse paremmin? Miten sen tekisit?Julkisen vallan omistamissa (valtio, kunnat, seurakunnat) jo vuosikymmeniä vanhoissa tai sitä nuoremmissa rakennuksissa työntekijöiden terveydestä vastaavina toimivat TTL:n jo vuosikymmenten ajan kouluttamat työterveyslääkärit, joiden TTL:n koulutamien tyäterveyslääkäreiden vastuulla ON ENNALTAEHKÄISY koskien niin kemianteolliduuden n. 100 000 tuottamaa kemikaalialtistusta kuin myös ns. teknisen rakennusteollisuutemme 1960-luvulla aloittaman betonielementtiteollisuutemme aikaansaamaa ns. kosteusvasuriomikrobialtistusta, johon mikrobialtistuksen aiheuttamiin terveydenmenettämisiin ilmoituksensa mukaan VASTA NYT hallitusvaltamme on herännyt ottamalla jopa sisåäilmagurutekniikan tohtori-Pirisenkin palkkalistoilleen.
TTL:n kouluttamat maamme tt-lääkäristö on vastuussa MAAMME 2,3 miljoonan TYÖNTEKIJÄN terveydestä koskien niin kemikaali- kuin ns. sisäilmaMIKROBIaltistustakin.
Maamme terveyskeskuslääkärikunta on vastuussa ns. kosteusvsauriokodeissa, -päiväkodeissa ja -kouluissa olevien lastemme terveydentilasta kansakuntamme tulevaisuutta ylläpitävänä voimana.
Kaikissa edellämainituissa rakennuksissa maamme kansalaiset jo lapsuusiässä saatavat allergisoitua ns. kosteusvauriomikrobeille.
Viestiti MINULLE: "Mikset ITSE alkaisi tehdä sisäilmatuktimuksia tai rakennuttamaan taloja jos mielestäsi kaikki muut hoitavat asiat huonosti ja ovat epäpäteviä."
Julkisen vallan omistamissa 50-, 40-, 30-, 20--,10- ja sitä nuoremmissa rakennuksissa on niin sanotusti juossut niin kunta-alan kuin myösTTL:n aluetyöterveyslaitosten palkkaamia sisäilmatuktijoita jo vuosikymmeniä pilvin pimein, joissa rakennuksissa yhä todetaan ns. kosteusvauriomikrobiallergisoitumisen aiheutamia ammatitauteja ns. SISLILMATUKTIJOIDEN TULOKSISTA HUOLIMATTA.
Kirjoitit: "Mikset itse alkaisi tekemään sisäilmatutkimukisa tai rakennuttamaan taloja...".
Rakensimme itse oman talomme mieheni veljen omistamista mäntytukeista (yli sata mäntytukkia), joita mäntyjä ei ole koskaan ns. "metsälannoitettu".
Valtiovaltamme kannustamina markkinatalousoppilalaina sijoitimme ylijäämät mummonmarkkamme 1970- ja 1980-luvulla rakennettuihin AsOy-taloihin. vuokraamalla ostamiamme asunto-osakkeita.
Työpaikkani ns. kosteusvauriomikrobiallergisoimana myimme ne välittömästi pois, koska toinen oli rakennettu 1970-luvulla ja toinen 1980-luvulla, koska maamme sisäilmagurujen viestintä alkoi 2000-luvun alkupuolella koskea myös 1970- ja 1980-luvulla valmistuneiden KERROSTALOKOTIEN sisäilmaongelmia, jotka ongelmat johtuivat sen ajan rakennusmääräyksitä, jotka määräykset YLIOPISTOtaspisetRAKENNUSGURUMME ovat tätänykyä todenneet olleen rakennusvirheitä täynnä.
Kun sinä olet tutkinut julkisen vallan omistamaa 80 kosteusvaruriorakenusta, joista sinä olet todennut oevan vain viidessä kosteusvaurioita, vaikka kaikissa tutkimissasi rakennuksissa on ollut tt-lääkäreiden mukaan kosteusvauriomikrobiTULEHDUoireilevia (mutenhan sinua ei olisi paikalle kutusttu), niin sinun jälkesi tutkijoina homekoirat osoittavat ammattitaitosi laadun. Myös me ns. kosteusvsauriomikrobiallergisoituneet voisimme testata ammattitaitosi pätevyyttä, vaikka emme "haista mitään" tutkimissasi rakennuksissa. Emme ole haistaneet mitään erikoista terveytemme menettäneissä tutkitusti ns. kosteusvauriomikrobirakennukisskaan, koskien niidden sisäilmaa. - valheenlyhyetjäljet
pirinenvalehteli kirjoitti:
sanoi kosteusvaurion aiheuttavan infektioita.
Sinä et valehtelu, kun puhut homeallergiasta. Sinä et vain tiedä, että kosteusvaurio ei aiheuta allergiaa.
Kosteusvaurio aiheuttaa tulehduksia. Sitä ei kuitenkaan aiheuta homeallergeenit, vaan ...?Kosteusvaurio rakennuksissa aiheuttaa ärsytysoireita ja tulehdusta. Homeallergeeni aiheuttaa ensin tulehdusta / inflammaatiota joka altistus jatkuessaan johtaa ensin herkistymiseen ja sitten allergiasairauden puhkeamiseen. Jopa insinöörit alkavat tämän oppia. Ehkä vähitellen sinäkin joka et uskalla enää omaa nimimerkkiäsi käyttää.
- hysteriaa
Homeherkkä# kirjoitti:
Julkisen vallan omistamissa (valtio, kunnat, seurakunnat) jo vuosikymmeniä vanhoissa tai sitä nuoremmissa rakennuksissa työntekijöiden terveydestä vastaavina toimivat TTL:n jo vuosikymmenten ajan kouluttamat työterveyslääkärit, joiden TTL:n koulutamien tyäterveyslääkäreiden vastuulla ON ENNALTAEHKÄISY koskien niin kemianteolliduuden n. 100 000 tuottamaa kemikaalialtistusta kuin myös ns. teknisen rakennusteollisuutemme 1960-luvulla aloittaman betonielementtiteollisuutemme aikaansaamaa ns. kosteusvasuriomikrobialtistusta, johon mikrobialtistuksen aiheuttamiin terveydenmenettämisiin ilmoituksensa mukaan VASTA NYT hallitusvaltamme on herännyt ottamalla jopa sisåäilmagurutekniikan tohtori-Pirisenkin palkkalistoilleen.
TTL:n kouluttamat maamme tt-lääkäristö on vastuussa MAAMME 2,3 miljoonan TYÖNTEKIJÄN terveydestä koskien niin kemikaali- kuin ns. sisäilmaMIKROBIaltistustakin.
Maamme terveyskeskuslääkärikunta on vastuussa ns. kosteusvsauriokodeissa, -päiväkodeissa ja -kouluissa olevien lastemme terveydentilasta kansakuntamme tulevaisuutta ylläpitävänä voimana.
Kaikissa edellämainituissa rakennuksissa maamme kansalaiset jo lapsuusiässä saatavat allergisoitua ns. kosteusvauriomikrobeille.
Viestiti MINULLE: "Mikset ITSE alkaisi tehdä sisäilmatuktimuksia tai rakennuttamaan taloja jos mielestäsi kaikki muut hoitavat asiat huonosti ja ovat epäpäteviä."
Julkisen vallan omistamissa 50-, 40-, 30-, 20--,10- ja sitä nuoremmissa rakennuksissa on niin sanotusti juossut niin kunta-alan kuin myösTTL:n aluetyöterveyslaitosten palkkaamia sisäilmatuktijoita jo vuosikymmeniä pilvin pimein, joissa rakennuksissa yhä todetaan ns. kosteusvauriomikrobiallergisoitumisen aiheutamia ammatitauteja ns. SISLILMATUKTIJOIDEN TULOKSISTA HUOLIMATTA.
Kirjoitit: "Mikset itse alkaisi tekemään sisäilmatutkimukisa tai rakennuttamaan taloja...".
Rakensimme itse oman talomme mieheni veljen omistamista mäntytukeista (yli sata mäntytukkia), joita mäntyjä ei ole koskaan ns. "metsälannoitettu".
Valtiovaltamme kannustamina markkinatalousoppilalaina sijoitimme ylijäämät mummonmarkkamme 1970- ja 1980-luvulla rakennettuihin AsOy-taloihin. vuokraamalla ostamiamme asunto-osakkeita.
Työpaikkani ns. kosteusvauriomikrobiallergisoimana myimme ne välittömästi pois, koska toinen oli rakennettu 1970-luvulla ja toinen 1980-luvulla, koska maamme sisäilmagurujen viestintä alkoi 2000-luvun alkupuolella koskea myös 1970- ja 1980-luvulla valmistuneiden KERROSTALOKOTIEN sisäilmaongelmia, jotka ongelmat johtuivat sen ajan rakennusmääräyksitä, jotka määräykset YLIOPISTOtaspisetRAKENNUSGURUMME ovat tätänykyä todenneet olleen rakennusvirheitä täynnä.
Kun sinä olet tutkinut julkisen vallan omistamaa 80 kosteusvaruriorakenusta, joista sinä olet todennut oevan vain viidessä kosteusvaurioita, vaikka kaikissa tutkimissasi rakennuksissa on ollut tt-lääkäreiden mukaan kosteusvauriomikrobiTULEHDUoireilevia (mutenhan sinua ei olisi paikalle kutusttu), niin sinun jälkesi tutkijoina homekoirat osoittavat ammattitaitosi laadun. Myös me ns. kosteusvsauriomikrobiallergisoituneet voisimme testata ammattitaitosi pätevyyttä, vaikka emme "haista mitään" tutkimissasi rakennuksissa. Emme ole haistaneet mitään erikoista terveytemme menettäneissä tutkitusti ns. kosteusvauriomikrobirakennukisskaan, koskien niidden sisäilmaa.No olipa vuodatus homehysteerikolta. Meitä on moneen junaan.
Tiedän kyllä tapauksia joissa henkilöä siirretään toimipisteestä toiseen ja "oireilu" vain jatkuu ja jatkuu. Oireileva henkilö vaatii omaa työhuonettaan käyttökieltoon, vailla mitään muuta perustetta kuin se oma "oireilu". Tämmöinen henkilö on tosiasiassa sairastunut siitä omasta salaliittoteoriastaan, jonka mukaan kaikki muut ihmiset ovat häntä vastaan ja salaavat kosteusvaurioita. On melko typerää uskotella, että jollakulla olisi jokin tarve salata kosteusvaurioita, mutta tällaista se on tämä hullun toistelema mantra.
Tämä on sitä homehysteriaa. hysteriaa kirjoitti:
No olipa vuodatus homehysteerikolta. Meitä on moneen junaan.
Tiedän kyllä tapauksia joissa henkilöä siirretään toimipisteestä toiseen ja "oireilu" vain jatkuu ja jatkuu. Oireileva henkilö vaatii omaa työhuonettaan käyttökieltoon, vailla mitään muuta perustetta kuin se oma "oireilu". Tämmöinen henkilö on tosiasiassa sairastunut siitä omasta salaliittoteoriastaan, jonka mukaan kaikki muut ihmiset ovat häntä vastaan ja salaavat kosteusvaurioita. On melko typerää uskotella, että jollakulla olisi jokin tarve salata kosteusvaurioita, mutta tällaista se on tämä hullun toistelema mantra.
Tämä on sitä homehysteriaa."Tiedän kyllä tapauksia joissa henkilöä siirretään toimipisteestä toiseen ja 'oireilu' vain jatkuu ja jatkuu."
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, mutta oma asenteesi sen sijaan on törkeä. Kaikki kirjoitukset haisevat aina jollekin, joko rivien välistä luettuna tai suoraan, ja tuo haisee nyt pelkälle paskalle - niin törkeästi siinä kävellään sairastuneen päältä. Terve ihminen, jolla ei ole mitään omakohtaista kokemusta näistä oireista, kirjoittaa siinä vain pelkkää paskaa ja menee myös askeleen pidemmälle, kuvaa sairastunutta sanalla: hullu.
Tosiasia vaan on, että huonosta rakentamisesta johtuen rakennuskantamme on mätä ja huono ja kosteusvauriot yleisiä. Hulluksi leimaamisen vastakohtana on myös toinen näkökanta, miksi homeista sairastunut aina vain oireilee: hän kantaa kehossaan sairautta, jonka on homeisista tiloista saanut.- Homeherkkä#
hysteriaa kirjoitti:
Tämä on sitä homehysteriaa.Vai tunnet sinä tapauksia, jossa henkilöä siirretään toimipisteestä toiseen ja "oireilu" vaan jatkuu ja jatkuu.
Kertoisitko oliko mainitsemiesi henkilöiden kohdalla kysymys ärsytys- vai tulehdusoireilusta, vai ehkä myrkkyoireilusta?
Minä tunnen henkilöitä, jotka ovat ottaneet puolen vuoden tai pitemmän vuorotteluvapaan, ja niin keuhkopolilla todetun astman- kuin muidenkin erikoispoleilla todettujen sairauksien lääketarve pikkuhiljaa lakkaa kokonaan vuorotteluvapaan aikana. Sairaudet palaavat, mikäli ei löydy puhdasta työpaikkaa.
Sama koskee myös hometyöpisteestä puhtaasiin työpisteesiin siirrettyjä henkilöitä.
Myös työajan puolittaminen, eli osa-aikaeläke tai työkyvyttömyyseläke, näyttää auttavan osaa ns. kosteusvauriomikrogiALLERGIAsairauksiin sairastuneita oireiden pysyessä lääkityksellä kurissa. Kun osa-aikaeläkkeen ikäraja nostettiin 60 vuoteen, niin keinona puolittaa altistus se ei enää onnistu.
Jäljelle jää vain osatyökyvyttömyyseläke, uudelleenkoulutus tai työkokeilu, jonka uudelleenkoulutuksen ja työkokeilun järjestäjänä toimii eläkevakuutusyhtiö yhdessä työvoimaviranomaisten kanssa.
Yksi keino on myös irtisanoutuminen, jota monet sairastuneet käyttävät jäljellejääneen terveytensä turvaamiseen.
Ongelmia syntyy vasta sitten, kun lääkitystä pitää nostaa maksimitasoon ja tulehduskierre esim. keuhkoputkissa vaan jatkuu. Siinä ei auta enää työpaikan vaihto.
Kroonistunut limakalvotulehdussairaus ei parane enää ei tapaturmaeläkkeellä eikä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Kosteusvauriorakennusaltistuneiden tutimuskierre maksaa STM:n mukaan veronmaksajille vuosittain yli 150 miljoonaa euroa. Tuolla summalla purettaisiin monta vanhaa kosteusvauriorakennusta ja rakennettaisiin uusia, vaan rakentamista pitäisi valvoa ettei uusia märkätaloja (lämpöeristeet homeessa) enää tässä maassa rakennettaisi.
Mitä tulee rakennusten kosteusvauriosalailuihin, niin se on tätänykyä vielä ilmiselvää asunto-
osakeyhtiöissä pelossa, että asunto-osakkeiden arvot alenevat eikä kukaan osta osaketta hometalosta eivätkä sijoittajat pysty homeasuntoa vuokraamaan käräjäoikeudenkäyntipelossa.
Julkisen vallan omistamia kosteusvauriorekennuksia työntekijät joutuivat "salaamaan" 1990-luvulla ja vielä 2000-luvun alkupuolellakin uhkana työpaikan menetys.
Minullekin eräs lääkäri marraskuussa 2000 vastaanotollaan kiljahti, että et kai sinä juokse pitkin kaupunkia kertomassa työpaikkasi homeista. Työnantajan taholta vastaavia kiljahteluja oli kuulunut jo vuosia sitten.
Julkinen valta (Senaattikiinteistö, kaupungit ja kirkko) ainakin täälläpäin on muuttanut toimintatapojaan kertomalla rehellisesti lehtien palstoilla rakennustensa kosteusvaurio-ongelmista kuin niiden korjaustarpeistakin.
Ongelmana on, että veroeuroja ei riitä kaikkien rakennusten kohdalla tarpeellisiin korjauksiin.
Vain pahimmat tapaukset ovat työn alla. Esim. yksi koulu sai jälleen purkutuomion ja tilalle rakennetaan uusi. Purettavia koulujakin olisi paljon enemmän. - annaniina
hysteriaa kirjoitti:
Tämä on sitä homehysteriaa.Niin, nimimerkki hysteriaa, menisitkö sanomaan samanlailla esim. pähkinäallergikolle, että hän on pähkinähysteerikko? Valitettavasti ihmiset voivat oireilla yhtä herkästi myös erilaisille sisäilman epäpuhtauksille. En olisi itse ikinä arvannut että näin voi käydä, minun oli vaikea ennen ymmärtää allergisia ihmisiä, mutta sitten osui kohdalleni kosteusvaurioitunut rakennus homeineen ja monine muine myrkkyineen ja tässä sitä ollaan, hyperherkkänä. Todella vaikea olla yhtään missään sisätiloissa.
Se on todella totta mitä aikaisemmin ketjussa kirjoitettiin, että rakentaminen on nykyään vain bisnestä - eihän siitä synny kelvollista jälkeä. Ja vanhoissa rakennuksissa on olemattomia tai väärintehtyjä vesieristyksiä, tukkoon maalattuja julkisivuja jolloin talo ei enää hengitä, vesivahinkoja jne.. Kokemukseni mukaan ei vesivahingonkaan tarvitse olla suuri, mutta sen jäljet (homekasvustot?) leviävät ja vaikuttavat aika laajalle rakennukseen - esim. naapurihuoneistoon, ylä- ja alakertaan. Homeongelmat ovat oikeasti todella yleisiä, myös modernit materiaalit joista erittyy erilaisia kemikaaleja. Ei se ole terveellistä kenellekään, mutta jo herkistyneelle on mahdoton olla oireilematta tällaisissa tiloissa. Moni myös oireilee tunnistamatta oireita homeoireiluksi.
En menisi kuitenkaan syylistämään yksittäistä mittaajaa. Näistä asioista ei vielä tiedetä tarpeeksi. Tekniikat eivät ole kehittyneet, ei ole tietotaitoa. Asia on niin uusi. Tarvitaan lisää kokemusta ja tutkimusta. Miksi haukkua mittaajaa/oireilevaa, ehkä sen sijaan miettiä miksi ihmiset oireilevat ja mittarit eivät värähdä. Maailmassa on niin paljon josta emme tiedä. Tulee mieleen, että kaivoksissa on joskus käytetty lintuja varoitusmerkkeinä - kun häkissä oleva lintu kuukahti, tiesivät työtekijät kiirehtiä maanpinnalle, sillä jostain vuosi jotakin haitallista. Samanlailla voisi kuunnella homeille herkistyneitä - aikajänne on pitempi, mutta vaikutus kyllä kohdistuu koko ajan kaikkiin ihmisiin. Kohtalokasta olisi ollut sitä lintua hysteerikoksi nimittää. - tapauskin
Homeherkkä# kirjoitti:
Vai tunnet sinä tapauksia, jossa henkilöä siirretään toimipisteestä toiseen ja "oireilu" vaan jatkuu ja jatkuu.
Kertoisitko oliko mainitsemiesi henkilöiden kohdalla kysymys ärsytys- vai tulehdusoireilusta, vai ehkä myrkkyoireilusta?
Minä tunnen henkilöitä, jotka ovat ottaneet puolen vuoden tai pitemmän vuorotteluvapaan, ja niin keuhkopolilla todetun astman- kuin muidenkin erikoispoleilla todettujen sairauksien lääketarve pikkuhiljaa lakkaa kokonaan vuorotteluvapaan aikana. Sairaudet palaavat, mikäli ei löydy puhdasta työpaikkaa.
Sama koskee myös hometyöpisteestä puhtaasiin työpisteesiin siirrettyjä henkilöitä.
Myös työajan puolittaminen, eli osa-aikaeläke tai työkyvyttömyyseläke, näyttää auttavan osaa ns. kosteusvauriomikrogiALLERGIAsairauksiin sairastuneita oireiden pysyessä lääkityksellä kurissa. Kun osa-aikaeläkkeen ikäraja nostettiin 60 vuoteen, niin keinona puolittaa altistus se ei enää onnistu.
Jäljelle jää vain osatyökyvyttömyyseläke, uudelleenkoulutus tai työkokeilu, jonka uudelleenkoulutuksen ja työkokeilun järjestäjänä toimii eläkevakuutusyhtiö yhdessä työvoimaviranomaisten kanssa.
Yksi keino on myös irtisanoutuminen, jota monet sairastuneet käyttävät jäljellejääneen terveytensä turvaamiseen.
Ongelmia syntyy vasta sitten, kun lääkitystä pitää nostaa maksimitasoon ja tulehduskierre esim. keuhkoputkissa vaan jatkuu. Siinä ei auta enää työpaikan vaihto.
Kroonistunut limakalvotulehdussairaus ei parane enää ei tapaturmaeläkkeellä eikä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Kosteusvauriorakennusaltistuneiden tutimuskierre maksaa STM:n mukaan veronmaksajille vuosittain yli 150 miljoonaa euroa. Tuolla summalla purettaisiin monta vanhaa kosteusvauriorakennusta ja rakennettaisiin uusia, vaan rakentamista pitäisi valvoa ettei uusia märkätaloja (lämpöeristeet homeessa) enää tässä maassa rakennettaisi.
Mitä tulee rakennusten kosteusvauriosalailuihin, niin se on tätänykyä vielä ilmiselvää asunto-
osakeyhtiöissä pelossa, että asunto-osakkeiden arvot alenevat eikä kukaan osta osaketta hometalosta eivätkä sijoittajat pysty homeasuntoa vuokraamaan käräjäoikeudenkäyntipelossa.
Julkisen vallan omistamia kosteusvauriorekennuksia työntekijät joutuivat "salaamaan" 1990-luvulla ja vielä 2000-luvun alkupuolellakin uhkana työpaikan menetys.
Minullekin eräs lääkäri marraskuussa 2000 vastaanotollaan kiljahti, että et kai sinä juokse pitkin kaupunkia kertomassa työpaikkasi homeista. Työnantajan taholta vastaavia kiljahteluja oli kuulunut jo vuosia sitten.
Julkinen valta (Senaattikiinteistö, kaupungit ja kirkko) ainakin täälläpäin on muuttanut toimintatapojaan kertomalla rehellisesti lehtien palstoilla rakennustensa kosteusvaurio-ongelmista kuin niiden korjaustarpeistakin.
Ongelmana on, että veroeuroja ei riitä kaikkien rakennusten kohdalla tarpeellisiin korjauksiin.
Vain pahimmat tapaukset ovat työn alla. Esim. yksi koulu sai jälleen purkutuomion ja tilalle rakennetaan uusi. Purettavia koulujakin olisi paljon enemmän."Kertoisitko oliko mainitsemiesi henkilöiden kohdalla kysymys ärsytys- vai tulehdusoireilusta, vai ehkä myrkkyoireilusta?"
En tosiaan tiedä onko ärsytys vai myrkky vai mikälie.
No kerrotaanpa nyt tästä viimeisimmästä tapauksesta. Istuimme samassa pöydässä tämän oireilevan henkilön, työsuojelupiirin tarkastajan, terveystarkastajan, työterveyslääkärin, työsuojelupäällikön, työsuojeluvaltuutetun, oireilijan esimiehen ja juristin kanssa. Oireilija jankkaa, että hänen huoneensa on laitettava käyttökieltoon. Samassa kerroksessa on 200 muutakin työntekijää, joista yksikään toinen ei oireile. Rakennuksen rakenteet ja ilmanvaihto on tutkittu 2 vuotta kestäneissä tutkimuksissa perusteellisesti, jopa kahteen kertaan kahden eri konsultin toimesta. Rakenteet on avattu runkoa myöden. Mitään ongelmaa ei rakenteista kertakaikkiaan löydy. Kaikki pöydässäolijat (lukuunottamatta oireilijaa) ovat samaa mieltä. Pienintäkään perustetta työhuoneen käyttökiellolle ei ole.
Mitä ehdotatte tehtäväksi tällaisessa tapauksessa? - pannaan
annaniina kirjoitti:
Niin, nimimerkki hysteriaa, menisitkö sanomaan samanlailla esim. pähkinäallergikolle, että hän on pähkinähysteerikko? Valitettavasti ihmiset voivat oireilla yhtä herkästi myös erilaisille sisäilman epäpuhtauksille. En olisi itse ikinä arvannut että näin voi käydä, minun oli vaikea ennen ymmärtää allergisia ihmisiä, mutta sitten osui kohdalleni kosteusvaurioitunut rakennus homeineen ja monine muine myrkkyineen ja tässä sitä ollaan, hyperherkkänä. Todella vaikea olla yhtään missään sisätiloissa.
Se on todella totta mitä aikaisemmin ketjussa kirjoitettiin, että rakentaminen on nykyään vain bisnestä - eihän siitä synny kelvollista jälkeä. Ja vanhoissa rakennuksissa on olemattomia tai väärintehtyjä vesieristyksiä, tukkoon maalattuja julkisivuja jolloin talo ei enää hengitä, vesivahinkoja jne.. Kokemukseni mukaan ei vesivahingonkaan tarvitse olla suuri, mutta sen jäljet (homekasvustot?) leviävät ja vaikuttavat aika laajalle rakennukseen - esim. naapurihuoneistoon, ylä- ja alakertaan. Homeongelmat ovat oikeasti todella yleisiä, myös modernit materiaalit joista erittyy erilaisia kemikaaleja. Ei se ole terveellistä kenellekään, mutta jo herkistyneelle on mahdoton olla oireilematta tällaisissa tiloissa. Moni myös oireilee tunnistamatta oireita homeoireiluksi.
En menisi kuitenkaan syylistämään yksittäistä mittaajaa. Näistä asioista ei vielä tiedetä tarpeeksi. Tekniikat eivät ole kehittyneet, ei ole tietotaitoa. Asia on niin uusi. Tarvitaan lisää kokemusta ja tutkimusta. Miksi haukkua mittaajaa/oireilevaa, ehkä sen sijaan miettiä miksi ihmiset oireilevat ja mittarit eivät värähdä. Maailmassa on niin paljon josta emme tiedä. Tulee mieleen, että kaivoksissa on joskus käytetty lintuja varoitusmerkkeinä - kun häkissä oleva lintu kuukahti, tiesivät työtekijät kiirehtiä maanpinnalle, sillä jostain vuosi jotakin haitallista. Samanlailla voisi kuunnella homeille herkistyneitä - aikajänne on pitempi, mutta vaikutus kyllä kohdistuu koko ajan kaikkiin ihmisiin. Kohtalokasta olisi ollut sitä lintua hysteerikoksi nimittää.Ehdotat siis vertaustasi käyttäen että pähkinät tulisi kieltää kaikilta, koska on olemassa pähkinäallergikkoja.
Mielestäsi homeille herkistyneitä pitäisi kuunnella. Oletko siis sitä mieltä että tilat joissa homeille herkistyneet oireilevat, pitäisi sulkea / poistaa käytöstä? Terveet jotka eivät tiloissa oireile eivät saisi enää tiloja käyttää?
"Kokemukseni mukaan ei vesivahingonkaan tarvitse olla suuri, mutta sen jäljet (homekasvustot?) leviävät ja vaikuttavat aika laajalle rakennukseen - esim. naapurihuoneistoon, ylä- ja alakertaan."
Tämä on yleinen harhaluulo, jolla hysteriaa pyritäänkin levittämään laajalle. Väitehän on sinänsä aivan naurettava, eikä sitä voi millään järkipuheilla osoittaa todeksi. Usein kuulekin sanottavan että "ilmastointi levittää hometta koko taloon". Homekasvustot eivät suinkaan leviä kostuneen alueen ulkopuolelle. Yksittäisiä itiöitä voi kulkeutua rakennuksen osasta toiseen, tämä ei aiheuta terveyshaittoja. Itiöiden kulkeutuminenkin riippuu täysin tilojen välisistä ilmavirtauksista ja painesuhteista. Jostain syystä vaurioiden aiheuttamia ongelmia pyritään paisuttelemaan tahallisesti.
Usein myös pyritään tarkoitushakuisesti unohtamaan että suurin osa ulkoilman epäpuhtauksista rikastuu sisätilojen ilmaan. Ilmanvaihtosuodattimet poistavat osan (karkeat pölyt) mutta esim. liikenteen pienhiukkaset ja kaasumaiset aineet kulkeutuvat sisäilmaan. Ulkoilman epäpuhtaudet kaupunkialueilla ovatkin paljon suurempi terveydellinen ongelma kuin rakennusten kosteusvauriot. - vissiinkin
pannaan kirjoitti:
Ehdotat siis vertaustasi käyttäen että pähkinät tulisi kieltää kaikilta, koska on olemassa pähkinäallergikkoja.
Mielestäsi homeille herkistyneitä pitäisi kuunnella. Oletko siis sitä mieltä että tilat joissa homeille herkistyneet oireilevat, pitäisi sulkea / poistaa käytöstä? Terveet jotka eivät tiloissa oireile eivät saisi enää tiloja käyttää?
"Kokemukseni mukaan ei vesivahingonkaan tarvitse olla suuri, mutta sen jäljet (homekasvustot?) leviävät ja vaikuttavat aika laajalle rakennukseen - esim. naapurihuoneistoon, ylä- ja alakertaan."
Tämä on yleinen harhaluulo, jolla hysteriaa pyritäänkin levittämään laajalle. Väitehän on sinänsä aivan naurettava, eikä sitä voi millään järkipuheilla osoittaa todeksi. Usein kuulekin sanottavan että "ilmastointi levittää hometta koko taloon". Homekasvustot eivät suinkaan leviä kostuneen alueen ulkopuolelle. Yksittäisiä itiöitä voi kulkeutua rakennuksen osasta toiseen, tämä ei aiheuta terveyshaittoja. Itiöiden kulkeutuminenkin riippuu täysin tilojen välisistä ilmavirtauksista ja painesuhteista. Jostain syystä vaurioiden aiheuttamia ongelmia pyritään paisuttelemaan tahallisesti.
Usein myös pyritään tarkoitushakuisesti unohtamaan että suurin osa ulkoilman epäpuhtauksista rikastuu sisätilojen ilmaan. Ilmanvaihtosuodattimet poistavat osan (karkeat pölyt) mutta esim. liikenteen pienhiukkaset ja kaasumaiset aineet kulkeutuvat sisäilmaan. Ulkoilman epäpuhtaudet kaupunkialueilla ovatkin paljon suurempi terveydellinen ongelma kuin rakennusten kosteusvauriot.sekin, että joissakin rakennuksissa käydessä jää se rakennuksen oireita aiheuttava haiseva sisäilma vaatteisiin, papereihin. Tarttuu kuin tauti tekstiiliin. Joku noista erilaisista myrkyistä lähtee vielä kovassa lämpötilassa pestessä pois, mutta on sellaisiakin, että ei lähde edes useassa pesussa. Ei ole vissiinkään kyse enää homeesta, vaan sen aineenvaihduntatuotteesta? Näinkö on?
En ota kantaa, pitäisikö joku rakennus asettaa käyttökieltoon, jos joku siellä oireilee. Sekun ei ole minun hallinnassa, eikä ole muuten työsuojelupiirien tarkastajienkaan. Oikeastaan aivan sama, kunhan ei itseään tarvitse siellä enää sairastuttaa. Ei siis haittaa, että osa haluaa kortisonipillerikuureja syöden oleskella sellaisessa rakennuksessa, oma valinta ja turha sitten jälkikäteen ruikuttaa, ettei tiennyt, vaikka tiesi.
Elämä on valintoja. - vertti-eetu
pannaan kirjoitti:
Ehdotat siis vertaustasi käyttäen että pähkinät tulisi kieltää kaikilta, koska on olemassa pähkinäallergikkoja.
Usein myös pyritään tarkoitushakuisesti unohtamaan että suurin osa ulkoilman epäpuhtauksista rikastuu sisätilojen ilmaan. Ilmanvaihtosuodattimet poistavat osan (karkeat pölyt) mutta esim. liikenteen pienhiukkaset ja kaasumaiset aineet kulkeutuvat sisäilmaan. Ulkoilman epäpuhtaudet kaupunkialueilla ovatkin paljon suurempi terveydellinen ongelma kuin rakennusten kosteusvauriot.Tarkemmin. En kuitenkaan paisuttele asioita enempää kuin mitä professorimme tai Hometalkoolaiset ym. jotka homeesta elantonsa saavat.
Tästä voisit aloittaa.
http://www.inspectorsec.fi/?s=uutiset
Ja jos vielä gooklaat Tuula Putus, niin lisää löytyy asiallista asiaa.
Kaikki homeongelmien ja kosteusvaurio-ongelmien vähättelijät ovat VAKAVA uhka lasten, nuorten ja vanhusten ja vähän (siltä väliltä) olevien terveydelle.
SILTÄ VÄLILTÄ laitoin sulkuihin siksi, että heillä on niin kiire ja paljon tekemistä sekä monenlaisia harrastuksia (omia ja lastensa), etteivät kerkiä altistua yhdessä paikassa eikä vielä kahdessakaan.
Sen olen huomannut omalla kohdallani, että olemalla pois pitemmän aikaa paikoista missä oireita on, niin vointi paranee joksikin aikaa.
Jatkuva terveysriski on jo olemassa useassa paikassa missä vetkutellaan selvienkin asioiden kanssa. Se missä joku sairastuu voi olla toiselle paikka missä ei sairastu. Mutta kuinka kauan?
Sitä ei pysty varmuudella sanomaan vielä yksikään vähättelijä. Ei edes yksikään lääkäri tai homeasiantuntija. Minä en edes yritä sitä ENNUSTAA kenenkään kohdalla.
Kuunnelkaa roppanne ääntä ja toimikaa sen mukaan. Ei passaa kuunella vähättelijöitä.
Ulkoilma on enimmäkseen hyvä mutta sisäilma joskus paha siitä ovat vastuussa monet henkilöt mutta kukaan ei vielä halua kantaa vastuuta viimekädessä. Ei näköjään edes nimimerkki "pannaan".
Jos on rahaa millä liikkua, niin ei siinä ehdi homeisiin eikä kosteusvauriosairauksiin sairastua VAKAVASTI. On niitä onneksi vielä paljon joiden immuunijärjestelmä on kunnossa ja moni ei sairastu koskaan näihin sairauksiin. Tai ei sitä halua myöntää. Heitäkin on.
Kun on millä mällätä, niin jo ensioireiden jälkeen voi lähteä toiseen paikkaa kokeilemaan olisiko siellä puhtaampaa. Rahalla saa ja jakuaarilla pääsee. - homma on
vissiinkin kirjoitti:
sekin, että joissakin rakennuksissa käydessä jää se rakennuksen oireita aiheuttava haiseva sisäilma vaatteisiin, papereihin. Tarttuu kuin tauti tekstiiliin. Joku noista erilaisista myrkyistä lähtee vielä kovassa lämpötilassa pestessä pois, mutta on sellaisiakin, että ei lähde edes useassa pesussa. Ei ole vissiinkään kyse enää homeesta, vaan sen aineenvaihduntatuotteesta? Näinkö on?
En ota kantaa, pitäisikö joku rakennus asettaa käyttökieltoon, jos joku siellä oireilee. Sekun ei ole minun hallinnassa, eikä ole muuten työsuojelupiirien tarkastajienkaan. Oikeastaan aivan sama, kunhan ei itseään tarvitse siellä enää sairastuttaa. Ei siis haittaa, että osa haluaa kortisonipillerikuureja syöden oleskella sellaisessa rakennuksessa, oma valinta ja turha sitten jälkikäteen ruikuttaa, ettei tiennyt, vaikka tiesi.
Elämä on valintoja.Tämä on kieltämättä vaikea asia. Työsuojelupiirin tarkastajalla on muuten täydet valtuudet asettaa työtila käyttökieltoon, työturvallisuuslainsäädäntöön vedoten. Vaikeimpia ongelmia eivät toki ole vaurioituneet rakenteet. Ne on suhteellisen helppo havaita ja myös korjata. Näinhän yleensä toimitaankin. Suurissa ongelmissa ollaan silloin, kun oireilua esiintyy ja jatkuu, eikä perusteellisista tutkimuksista huolimatta rakennuksesta löydy mitään normaalista poikkeavaa joka oireilun voisi selittää. Tälläisessä tapauksessahan alkaa oireilijoiden kierrättäinen työtilasta toiseen. Joidenkin kohdalla käy niin, että sopivaa tilaa ei löydy, vaikka 10 toimistohuonetta eri rakennuksissa olisi jo kokeiltu. Tässä vaiheessa alkaa moneltakin asiaa hoitavalta usko loppua. Olenpa kuullut että tällaisille henkilöille on annettu mahdollisuus tehdä etätyötä kotoa käsin, mikäli se vain työnkuvaan on sopinut. Siihen tietysti pyritään ettei kukaan sairastuisi.
- pertti-veetulle
vertti-eetu kirjoitti:
Tarkemmin. En kuitenkaan paisuttele asioita enempää kuin mitä professorimme tai Hometalkoolaiset ym. jotka homeesta elantonsa saavat.
Tästä voisit aloittaa.
http://www.inspectorsec.fi/?s=uutiset
Ja jos vielä gooklaat Tuula Putus, niin lisää löytyy asiallista asiaa.
Kaikki homeongelmien ja kosteusvaurio-ongelmien vähättelijät ovat VAKAVA uhka lasten, nuorten ja vanhusten ja vähän (siltä väliltä) olevien terveydelle.
SILTÄ VÄLILTÄ laitoin sulkuihin siksi, että heillä on niin kiire ja paljon tekemistä sekä monenlaisia harrastuksia (omia ja lastensa), etteivät kerkiä altistua yhdessä paikassa eikä vielä kahdessakaan.
Sen olen huomannut omalla kohdallani, että olemalla pois pitemmän aikaa paikoista missä oireita on, niin vointi paranee joksikin aikaa.
Jatkuva terveysriski on jo olemassa useassa paikassa missä vetkutellaan selvienkin asioiden kanssa. Se missä joku sairastuu voi olla toiselle paikka missä ei sairastu. Mutta kuinka kauan?
Sitä ei pysty varmuudella sanomaan vielä yksikään vähättelijä. Ei edes yksikään lääkäri tai homeasiantuntija. Minä en edes yritä sitä ENNUSTAA kenenkään kohdalla.
Kuunnelkaa roppanne ääntä ja toimikaa sen mukaan. Ei passaa kuunella vähättelijöitä.
Ulkoilma on enimmäkseen hyvä mutta sisäilma joskus paha siitä ovat vastuussa monet henkilöt mutta kukaan ei vielä halua kantaa vastuuta viimekädessä. Ei näköjään edes nimimerkki "pannaan".
Jos on rahaa millä liikkua, niin ei siinä ehdi homeisiin eikä kosteusvauriosairauksiin sairastua VAKAVASTI. On niitä onneksi vielä paljon joiden immuunijärjestelmä on kunnossa ja moni ei sairastu koskaan näihin sairauksiin. Tai ei sitä halua myöntää. Heitäkin on.
Kun on millä mällätä, niin jo ensioireiden jälkeen voi lähteä toiseen paikkaa kokeilemaan olisiko siellä puhtaampaa. Rahalla saa ja jakuaarilla pääsee.Lueppa sieltä antamastasi linkistä mitä toksiineista tällä hetkellä tiedetään:
"Vielä ei voida sanoa miten ilmanäytteestä mitattu solumyrkyllisyys ja bioreaktiivisyys liittyvät mahdollisiin terveysvaikutuksiin."
Salkinoja-Salonenhan sanoi itse viime Sisäilmastoseminaarissa esitelmöidessään, ettei hänen tutkimustulostensa ja terveysvaikutusten välillä voida tehdä vielä mitään johtopäätöksiä. - vertti-eetu
pertti-veetulle kirjoitti:
Lueppa sieltä antamastasi linkistä mitä toksiineista tällä hetkellä tiedetään:
"Vielä ei voida sanoa miten ilmanäytteestä mitattu solumyrkyllisyys ja bioreaktiivisyys liittyvät mahdollisiin terveysvaikutuksiin."
Salkinoja-Salonenhan sanoi itse viime Sisäilmastoseminaarissa esitelmöidessään, ettei hänen tutkimustulostensa ja terveysvaikutusten välillä voida tehdä vielä mitään johtopäätöksiä.Mutta kun ei niitä halua oikeastaan tehdä koko homebisnes muutenkaan. Johtopäätöksiä.
Sitten kun on rahat lypsetty, niin eiköhän jotain vaikka saataisi tänne "kentälle" oikeaan osoitteeseen tietoomme.
Kun olin kansaneustajaan yhteydestä, niin sillä tasolla painitaan vielä asbestin kimpussa lukemastani vain arvelin. Home- ja mikrobiongelmat oli vasta tulossa "ramille" tai "tapetille" tai miten haluatte.
Homebisneksen juttuja kun olen saanut kuulla ja tietooni tullut mutkankautta suoraan, niin KYMMENEN VUODEN PÄÄSTÄ on vasta oikeat "työkalut" nykymyrkkyjen puhdistukseen tai desinfiointiin kamoista. Näin lohduttavaa tietoa sain suoraan.
PUOLENTOISTAVUODEN päästä oikeita vempeleitä tarkkoihin mittauksiin SOLUMYRKKYJÄ kiinni saamaan kosteusvauriorakennuksista. Lohduttavampaa tietoa sain välillisesti.
Sanasinko painii helpotuksen löytymisen kimpussa kurjaan oloomme. Lääketiede ei minun tietojeni mukaan taida paljoa pystyä kosteusvauriomonisairauksiin. Vai onko jollakin parempaa tietoa. Oikeita lääkkeitä tarvitsen itsekin. Potutukseen on omasta takaan oikeat ja varmat reseptit.
Hyvä niin, että edes se selvitetään kuntoon loppuun asti tuo asbesti. Sairastuneita ja kuolleita on silläkin rintamalla. Siihen porukkaan en toivon mukaan joutunut vaikka mahikset oli suuretkin 50-60 luvulla. Ehkä immuunipuolustus oli vielä kunnossa. Vauhti oli kuitenkin kova ja malboro paloi.
Mitä muuten yrität vääntää. Sitäkö, ettei kosteusvauriosairastuminen ole hälyttävästi nousussa vai mitä. Mielestäni pitäisi alkaa kohta jo jotain tapahtumaan asioiden parantamisen suhteen.
Toksiineistahan tiedetään jo paljon. Liiankin paljon. On tiedetty muutama kymmenen vuotta ja niiden vaarallisuudesta. Mutta sen myöntäminen onkin sitten toinen juttu. Jos kosteusvauriorakennuksessa sairas ja oven ulkopuolella ei, niin eihän siihen kummempaa tietoa edes tarvita kuin helvetin nopeita oikeita päätöksiä ja oma-aloitteisesti.
Nitä oikeita neuvoja ei vaan tällä hetkellä vielä tule edes isännöitsijöiltä, eikä terveytemme suojelijoita eikä keneltäkään kolmannelta osapuolelta. KUN NOJATAAN vanhoihin lakeihin ja sääntöihin ja näkemyksiin.
Paikallaan poljetaan ja ehkä joku niin haluaakin. - mitä puppua
prosentit kirjoitti:
Olen viime vuosien aikana tutkinut noin 50 päiväkotia ja 30 koulua joissa on ilmoitettu olevan sisäilmaongelmia. Näistä noin viidessä on ollut kosteusvaurioita. Sisäilmaongelmat johtuvat yleensä jostain muusta tekijästä kuin kosteusvauriosta. Jostain syystä (jota en itse ymmärrä) kosteusvaurioiden osuutta sisäilmaongelmiin pyritään tarkoituksella paisuttelmaan. Tämä on johtanut siihen, että jos koulurakennuksen ilmanvaihtokoneeseen tulee vikaa ja ilmanvaihto lakkaa toimimasta, on koko henkilökunta yhteen ääneen huutamassa: HOMETTA!Oho! Vai korjataan julkisella sektorilla havaitut vauriot oikein välittömästi. Enpä usko oman virastomme olevan mitenkään poikkeus, mutta korjaukset ovat olleet lähinnä kosmeettisia. Vettä on tullut lattioille vuosikausia ja ehkä taas tänäkin syksynä, vaikka jälleen tiivistettiin mätiä ikkunanpokia. Kyllä koko rakennus on sairas, jos se on uponnut savipohjalle ja salaojat ovat menneet tukkoon ja vettä on päässyt seinärakenteeseen joka puolella vuosikymmeniä. Ei auta pintojen maalaus. Ikkunanpielien kupruilujen hiominen ja maalaus ei kauaa pysynyt, taas on saman näköistä. Kyllä näitä tutkijoitakin on juossut, moneen lähtöön. Ettet vaan olisi yhdestä firmasta, joka on käynyt meilläkin useasti, mitään hälyyttävää ei ole löytynyt. Eivät kyllä muistakaan rakennuksista, joita ovat "tutkineet". Nimeltä mainitsematon muu tutkimustaho kyllä löysi vaikka mitä. Julkinen taho on helppo rahastettava ja kyllä isännöitsijät tietävät keneltä tilata "tutkimus", ei ole pelkoa suurista korjausehdotuksista. Lopputuloksena on raportti, että kun vähän tiivistetään ja maalataan ja säädetään painesuhteita ja siivotaan pinnat, niin kaikki on taas hyvin. Seurannassa meneekin seuraava vuosi, kun odotellaan että oireilevien/sairastuneiden tilanne helpottuu................
- yvthyh
valheenlyhyetjäljet kirjoitti:
Kosteusvaurio rakennuksissa aiheuttaa ärsytysoireita ja tulehdusta. Homeallergeeni aiheuttaa ensin tulehdusta / inflammaatiota joka altistus jatkuessaan johtaa ensin herkistymiseen ja sitten allergiasairauden puhkeamiseen. Jopa insinöörit alkavat tämän oppia. Ehkä vähitellen sinäkin joka et uskalla enää omaa nimimerkkiäsi käyttää.
Itse satun olemaan hyvin perillä homekouluista. Niitä on valtavat määrät ja hyvin pieni murto-osa on virallisessa tiedossa. Ongelmaa ei ole osattu eikä haluttu tutkia vaan oireilijat siirretään pois homeluokasta ja henkilökuntaa kielletään kertomasta homeista mitään lasten vanhemmille. Vuosikausia on tietämissäni kouluissa vitkuteltu ja peitelty ongelmia, ja jos jossakin on harvinaisesti tehty remonttia, se on ollut vääränlainen tai riittämätön, niin että vöki alkaa oireilla heti tiloihin palattuaan. Tämä on niin megaluokan ongelma, että jos vanhemmat ymmärtäisivät, millaisissa tiloissa heidän lapsensa todellisuudessa päivänsä viettäisivät, siitä tulisi poliittinen kriisi.
Joku tuolla väittik, että kouluja olisi tutkittu ja vain muutamissa ollut kosteusvaurioita. Noita "tutkimuksia" on paikoittain tehty, mkutta ne eivät anna todellista kuvaa tilanteesta. Vanhempainyhdistysten pitäisi tilata ja sponssata koululleen luotettava homekoira, niin päästäisiin asiassa vähän eteenpäin. - tvc54 4t
yvthyh kirjoitti:
Itse satun olemaan hyvin perillä homekouluista. Niitä on valtavat määrät ja hyvin pieni murto-osa on virallisessa tiedossa. Ongelmaa ei ole osattu eikä haluttu tutkia vaan oireilijat siirretään pois homeluokasta ja henkilökuntaa kielletään kertomasta homeista mitään lasten vanhemmille. Vuosikausia on tietämissäni kouluissa vitkuteltu ja peitelty ongelmia, ja jos jossakin on harvinaisesti tehty remonttia, se on ollut vääränlainen tai riittämätön, niin että vöki alkaa oireilla heti tiloihin palattuaan. Tämä on niin megaluokan ongelma, että jos vanhemmat ymmärtäisivät, millaisissa tiloissa heidän lapsensa todellisuudessa päivänsä viettäisivät, siitä tulisi poliittinen kriisi.
Joku tuolla väittik, että kouluja olisi tutkittu ja vain muutamissa ollut kosteusvaurioita. Noita "tutkimuksia" on paikoittain tehty, mkutta ne eivät anna todellista kuvaa tilanteesta. Vanhempainyhdistysten pitäisi tilata ja sponssata koululleen luotettava homekoira, niin päästäisiin asiassa vähän eteenpäin."Homekasvustot eivät suinkaan leviä kostuneen alueen ulkopuolelle. Yksittäisiä itiöitä voi kulkeutua rakennuksen osasta toiseen, tämä ei aiheuta terveyshaittoja. Itiöiden kulkeutuminenkin riippuu täysin tilojen välisistä ilmavirtauksista ja painesuhteista."
"Hmone"ongelmalla tarkoitetaan mikrobiongelmaa, jossa on mukana myös bakteereita, eikä sieniä tai hiivoja. Bakteerit vasta villiintyvät kuivuudessa, ja leviävät kepeästi kostuneen vauriokohdan ylitse laajemminkin. Valitettavasti. Minulla on ikävä kylä omakohtaista kokemusta tällaisesta remontista, jossa pienen kostuneen alueen takia jouduttiin lopulta purkamaan koko asunto, kun vaurio oli päässyt muhimaan tarpeeksi ja mikrobit levittäytymään.
Tietysti silmämääräisesti katsoen ja kosteusmittarilla paikat olivat suorastaan mallikelpoisessa ja hienossa kunnossa, mutta kun vaadin laboratorionäytteet purkualueen reunoilta, niin tilanne paljastui. Aika harva tekee niin missään remontissa, joten voi vain kuvitella paljonko heitetään euroja hukkaan vaikuttamattomiin korjauksiin, kun pienelä vaivalla asian voisi hoitaa oikeinkin. Eli mikrobit leviävät helposti yli kostuneen kohdan ja jotkin suorastaan viihtyvät sitä paremmin, mitä kuivempaa on. - touhua
vertti-eetu kirjoitti:
Mutta kun ei niitä halua oikeastaan tehdä koko homebisnes muutenkaan. Johtopäätöksiä.
Sitten kun on rahat lypsetty, niin eiköhän jotain vaikka saataisi tänne "kentälle" oikeaan osoitteeseen tietoomme.
Kun olin kansaneustajaan yhteydestä, niin sillä tasolla painitaan vielä asbestin kimpussa lukemastani vain arvelin. Home- ja mikrobiongelmat oli vasta tulossa "ramille" tai "tapetille" tai miten haluatte.
Homebisneksen juttuja kun olen saanut kuulla ja tietooni tullut mutkankautta suoraan, niin KYMMENEN VUODEN PÄÄSTÄ on vasta oikeat "työkalut" nykymyrkkyjen puhdistukseen tai desinfiointiin kamoista. Näin lohduttavaa tietoa sain suoraan.
PUOLENTOISTAVUODEN päästä oikeita vempeleitä tarkkoihin mittauksiin SOLUMYRKKYJÄ kiinni saamaan kosteusvauriorakennuksista. Lohduttavampaa tietoa sain välillisesti.
Sanasinko painii helpotuksen löytymisen kimpussa kurjaan oloomme. Lääketiede ei minun tietojeni mukaan taida paljoa pystyä kosteusvauriomonisairauksiin. Vai onko jollakin parempaa tietoa. Oikeita lääkkeitä tarvitsen itsekin. Potutukseen on omasta takaan oikeat ja varmat reseptit.
Hyvä niin, että edes se selvitetään kuntoon loppuun asti tuo asbesti. Sairastuneita ja kuolleita on silläkin rintamalla. Siihen porukkaan en toivon mukaan joutunut vaikka mahikset oli suuretkin 50-60 luvulla. Ehkä immuunipuolustus oli vielä kunnossa. Vauhti oli kuitenkin kova ja malboro paloi.
Mitä muuten yrität vääntää. Sitäkö, ettei kosteusvauriosairastuminen ole hälyttävästi nousussa vai mitä. Mielestäni pitäisi alkaa kohta jo jotain tapahtumaan asioiden parantamisen suhteen.
Toksiineistahan tiedetään jo paljon. Liiankin paljon. On tiedetty muutama kymmenen vuotta ja niiden vaarallisuudesta. Mutta sen myöntäminen onkin sitten toinen juttu. Jos kosteusvauriorakennuksessa sairas ja oven ulkopuolella ei, niin eihän siihen kummempaa tietoa edes tarvita kuin helvetin nopeita oikeita päätöksiä ja oma-aloitteisesti.
Nitä oikeita neuvoja ei vaan tällä hetkellä vielä tule edes isännöitsijöiltä, eikä terveytemme suojelijoita eikä keneltäkään kolmannelta osapuolelta. KUN NOJATAAN vanhoihin lakeihin ja sääntöihin ja näkemyksiin.
Paikallaan poljetaan ja ehkä joku niin haluaakin.Kehitys kehittyy hitaasti ja paljon on opittavaa. Siitä varmaan ovat kaikki yhtä mieltä. Kuka sitten on syypää tilanteeseen? Kiinteistöjen kunto julkisella sektorilla on huonontunut jatkuvasti 90-luvun laman jälkeen, kun korjausvelkaa on jatkuvasti kasvatettu. Ketä tästä pitäisi syyttää? Tällä palstalla manataan koko yhteiskunta alimpaan hornaan ja osoitellaan kovasti sormella, niitäkin parkoja jotka yrittävät saada kehityksen rattaita pyörimään oikeaan suuntaan. Yhtään rakentavaa ehdotusta tai vinkkiä siitä, miten asioita saataisiin parempaan suuntaan, en ole palstalla nähnyt. Mutta ilmeisesti palstan tarkoituskin on solvata muita, mikä ei ainakaan homesairaiden asiaa aja eteenpäin. Olisi kiinnostavaa kuulla, onko joku täällä sitä mieltä että viranomaiset terveydenhoito- tai rakennusalalla tarkoituksella haluavat jonkun sairastuvan huonokuntoisissa kiinteistöissä.
- vertti-eetu
touhua kirjoitti:
Kehitys kehittyy hitaasti ja paljon on opittavaa. Siitä varmaan ovat kaikki yhtä mieltä. Kuka sitten on syypää tilanteeseen? Kiinteistöjen kunto julkisella sektorilla on huonontunut jatkuvasti 90-luvun laman jälkeen, kun korjausvelkaa on jatkuvasti kasvatettu. Ketä tästä pitäisi syyttää? Tällä palstalla manataan koko yhteiskunta alimpaan hornaan ja osoitellaan kovasti sormella, niitäkin parkoja jotka yrittävät saada kehityksen rattaita pyörimään oikeaan suuntaan. Yhtään rakentavaa ehdotusta tai vinkkiä siitä, miten asioita saataisiin parempaan suuntaan, en ole palstalla nähnyt. Mutta ilmeisesti palstan tarkoituskin on solvata muita, mikä ei ainakaan homesairaiden asiaa aja eteenpäin. Olisi kiinnostavaa kuulla, onko joku täällä sitä mieltä että viranomaiset terveydenhoito- tai rakennusalalla tarkoituksella haluavat jonkun sairastuvan huonokuntoisissa kiinteistöissä.
Ei tuosta halusta vahingoittaa ketään varmaan ole kysymyskään vaan siitä, että ketä nyt oikein loppujen lopuksi suojellaan jos kosteusvauriorakennuksessa sairastuneiden kertomusta ei monissa tapauksissa oteta vakavasti vaan näytteidenottojen aikana jo on epäselvyyksiä ja niiden jälkeen vielä enemmän. Eli ei kuunnella tarpeellisella vakavuudella niitä ihmisiä jotka todella ovat kosteusvauriossa sairastuneet vaan tuijotetaan epävarmoihin näytteidenottotuloksiin. "Sisäilma puhdas, liiankin puhdas" vaikka homekoirat oli toista mieltä ja lääkäri ja omat tuntemukset myös. Tämän jos jotenkin ymmärrät, niin jatketaan keskustelua.
Näytteitä otetaan vanhanaikaisilla menetelmillä. Esm. joku anderssenin keräily mitä joku virma tiedoitteessaan piti huonona.
Olikohan tuolla keskustelussa enempi asiasta.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9279028
Tästähän täällä palstalla saa usein lukea. Näytteiden otto ei sitten kai ole ajan hengen mukaista. Ei varmasti kukaan Halua kenenkään sairastumista, mutta lait ja asetukset antavat toiminnalle liikaa pelivaraa asunnon omistajille ja terveydensuojeluviranomaisille jos olet vuokralainen. Kuntasektori on sitten oma juttunsa siihen en nyt paljoa takerru vaikka aihetta olisikin lastenlasten isovanhempana. Vastuun ottamista lopullisten ratkaisujen tekemiseen sairastuneiden kannalta siirretään usein liian kauas etiäpäin. Jos ymmärrät.
Turha jahkailu pois. Ja turhat selittelyt. Pelastetaan niin monta kuin vielä voidaan jos yksi porukasta alkaa oireilemaan kosteusvauriopaikassa. Ei yritetä siitä yhdestä tehdä hullua eikä luulosairasta. Se tie on vaan nyt kuljettu loppuun. Koettakaa hyvät ystävät tämä ymmärtää.
Olen esittänyt usealle taholle, että jokin järjestelmän muutos on tehtävä ja pikaisesti jos viisihenkisestä perheestä yksi sairastuu. Ei passaa jäädä enää odottelemaan sairastuuko ne loputkin. Tämänlaaituisia kokemuksia valitetavasti on kohdallani.
Lukenut olen, että joissakin kouluissa ja päiväkodeissa on asiat vieläkin hullummalla mallilla. Selittelyt ei vie asioita paremmaksi. Avointa keskustelua rakentavassa hengessä. En haluaisi enempää jauhaa selvien asioiden kanssa. Ihmisten terveys on kuitenkin se tärkein asia. Sanasinko tuossa alla jo siitä mainitsikin omintakeisen hyvin. Suoraselkäisesti ja lyhyesti.
Terveydensuojelusta vastaavat henkilöt eivät PYSTYNEET auttamaan minua. Sairastuin vakavasti. Mutta eivät ole kyllä auttaneet oireilevia ja toisiakaan sairastuneita siellä entisellä asuma-alueellani. Kerrohan MIKSEIVÄT. Suojelevatkohan nyt sitten aivan väärää kohdetta kun eivät ihmisiä jotka ovat vaarassa menettää terveytensä loppuiäksi. Vähättelystä on päästävä pois ja hölmöläisriskinotosta.
Kovaa on ollut vääntö. Jo senkin vuoksi katson tämän homehommelin loppuun asti.
Päiviä en ala laskemaan mutta toivon, että niitä on tarpeeksi edessäpäin.
Taakse jätän koko ajan toksiinipaskaa ja paskasia muistoja niin pljon kuin vain uusilta kerkiän. - tarkoituksella?
touhua kirjoitti:
Kehitys kehittyy hitaasti ja paljon on opittavaa. Siitä varmaan ovat kaikki yhtä mieltä. Kuka sitten on syypää tilanteeseen? Kiinteistöjen kunto julkisella sektorilla on huonontunut jatkuvasti 90-luvun laman jälkeen, kun korjausvelkaa on jatkuvasti kasvatettu. Ketä tästä pitäisi syyttää? Tällä palstalla manataan koko yhteiskunta alimpaan hornaan ja osoitellaan kovasti sormella, niitäkin parkoja jotka yrittävät saada kehityksen rattaita pyörimään oikeaan suuntaan. Yhtään rakentavaa ehdotusta tai vinkkiä siitä, miten asioita saataisiin parempaan suuntaan, en ole palstalla nähnyt. Mutta ilmeisesti palstan tarkoituskin on solvata muita, mikä ei ainakaan homesairaiden asiaa aja eteenpäin. Olisi kiinnostavaa kuulla, onko joku täällä sitä mieltä että viranomaiset terveydenhoito- tai rakennusalalla tarkoituksella haluavat jonkun sairastuvan huonokuntoisissa kiinteistöissä.
Missähän se raja tarkoituksella sairastuttamisessa menisi? Omakohtaisen kokemuksen jälkeen, kun kaikki oli sairastuneen syytä kaikkine syyttelyineen, mene ja tiedä, olisiko kyse sitten välinpitämättömyydestä? Vaikka kuinka positiivisesti ajattelisi, niin siitä sai sen kuvan, että varsinkin tällä viranomaispuolella, työterveyshuolto ja työsuojelupiiri, kyse oli sitten siitä välinpitämättömyydestä tai siitä, ettei haluttu sotkea käsiä p...n. Kai nyt kunnon työterveyshuollosta potilas lähetettäisiin asianmukaisiin tutkimuksiin eteenpäin?
Jos kukaan ei halua toisen sairastuvan, niin heti puolueettomat tutkimukset niin rakennukseen kuin sairastuneeseenkin, tuosta se lähtee, mutta kun siinäkin on jo kaksi ongelmaa, jotka eivät helpolla toteudu. - Kuumetta
tvc54 4t kirjoitti:
"Homekasvustot eivät suinkaan leviä kostuneen alueen ulkopuolelle. Yksittäisiä itiöitä voi kulkeutua rakennuksen osasta toiseen, tämä ei aiheuta terveyshaittoja. Itiöiden kulkeutuminenkin riippuu täysin tilojen välisistä ilmavirtauksista ja painesuhteista."
"Hmone"ongelmalla tarkoitetaan mikrobiongelmaa, jossa on mukana myös bakteereita, eikä sieniä tai hiivoja. Bakteerit vasta villiintyvät kuivuudessa, ja leviävät kepeästi kostuneen vauriokohdan ylitse laajemminkin. Valitettavasti. Minulla on ikävä kylä omakohtaista kokemusta tällaisesta remontista, jossa pienen kostuneen alueen takia jouduttiin lopulta purkamaan koko asunto, kun vaurio oli päässyt muhimaan tarpeeksi ja mikrobit levittäytymään.
Tietysti silmämääräisesti katsoen ja kosteusmittarilla paikat olivat suorastaan mallikelpoisessa ja hienossa kunnossa, mutta kun vaadin laboratorionäytteet purkualueen reunoilta, niin tilanne paljastui. Aika harva tekee niin missään remontissa, joten voi vain kuvitella paljonko heitetään euroja hukkaan vaikuttamattomiin korjauksiin, kun pienelä vaivalla asian voisi hoitaa oikeinkin. Eli mikrobit leviävät helposti yli kostuneen kohdan ja jotkin suorastaan viihtyvät sitä paremmin, mitä kuivempaa on.Kuuluisat pintakosteudet.. = ei homeita.
Tutkimukset on tutkimukset ja ongelma selviää. PISTE!
Jos pintakosteus hetkellisesti/ajallisesti normi, ei tarkoita, että kaikki on kunnossa.
Pintakosteuteen on hyvä vedota, tyhmään ja tietämättömään. - Homeherkkä#
tapauskin kirjoitti:
"Kertoisitko oliko mainitsemiesi henkilöiden kohdalla kysymys ärsytys- vai tulehdusoireilusta, vai ehkä myrkkyoireilusta?"
En tosiaan tiedä onko ärsytys vai myrkky vai mikälie.
No kerrotaanpa nyt tästä viimeisimmästä tapauksesta. Istuimme samassa pöydässä tämän oireilevan henkilön, työsuojelupiirin tarkastajan, terveystarkastajan, työterveyslääkärin, työsuojelupäällikön, työsuojeluvaltuutetun, oireilijan esimiehen ja juristin kanssa. Oireilija jankkaa, että hänen huoneensa on laitettava käyttökieltoon. Samassa kerroksessa on 200 muutakin työntekijää, joista yksikään toinen ei oireile. Rakennuksen rakenteet ja ilmanvaihto on tutkittu 2 vuotta kestäneissä tutkimuksissa perusteellisesti, jopa kahteen kertaan kahden eri konsultin toimesta. Rakenteet on avattu runkoa myöden. Mitään ongelmaa ei rakenteista kertakaikkiaan löydy. Kaikki pöydässäolijat (lukuunottamatta oireilijaa) ovat samaa mieltä. Pienintäkään perustetta työhuoneen käyttökiellolle ei ole.
Mitä ehdotatte tehtäväksi tällaisessa tapauksessa?Julkisen vallan kosteusvauriotyöpaikoilla (mikrobimittauksissa todettu niin homeita, hiivoja kuin bakteereitakin) työnantajat ottavat yhä vielä tulehduskierteisen työntekijän hampaisiinsa lyömällä päälle eri keinoin suoritetun henkisen hiostamisen.
Myöskin irtisanomisia on tapahtunut.
Mikäli työsuhde on määrä-aikainen ja henkilö alkaa tulehdussairastella jatkumona, niin määräaikaisuutta ei enää jatketa.
Yksityissektorilla lopputili alkaa häämöttää tulehduskierteiselle tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
Mitä tulee julkisen vallan rakennuksiin, niin niiden mikrobialtistusten takia ammattitautiepäilyt/todetut ammattitaudit räjähtivät käsiin jo 1990-luvun alussa ja siksi STM siirsi kosteusvauriomikrbialtistuneiden ammattitautitutkimukset maamme muista sairaaloista TTL:lle. joka alkoi keskitetysti tekemän homealtistustutkimuksia vuodesta 1995-lukien.
Vaikka TTL totesi ammattitauteja, eli homesairauksia, julkisen vallan rakennuksissa työskentelevillä, niin ei edes todetun ammattitaudin takia julkinen valta ole omistamiensa rakennusten rakenteita ryhtynyt availemaan.
Jos joku työnantaja alkaa tutkituttamaan omistamansa rakennuksen rakenteita " kahden eri konsultin" avustamana, jossa työpaikassa vain yksi kahdestasadasta "oireilee", niin siitä vaan. - ymmärretty
tvc54 4t kirjoitti:
"Homekasvustot eivät suinkaan leviä kostuneen alueen ulkopuolelle. Yksittäisiä itiöitä voi kulkeutua rakennuksen osasta toiseen, tämä ei aiheuta terveyshaittoja. Itiöiden kulkeutuminenkin riippuu täysin tilojen välisistä ilmavirtauksista ja painesuhteista."
Tietysti silmämääräisesti katsoen ja kosteusmittarilla paikat olivat suorastaan mallikelpoisessa ja hienossa kunnossa, mutta kun vaadin laboratorionäytteet purkualueen reunoilta, niin tilanne paljastui. Aika harva tekee niin missään remontissa, joten voi vain kuvitella paljonko heitetään euroja hukkaan vaikuttamattomiin korjauksiin, kun pienelä vaivalla asian voisi hoitaa oikeinkin. Eli mikrobit leviävät helposti yli kostuneen kohdan ja jotkin suorastaan viihtyvät sitä paremmin, mitä kuivempaa on."Homekasvustot eivät suinkaan leviä kostuneen alueen ulkopuolelle. Yksittäisiä itiöitä voi kulkeutua rakennuksen osasta toiseen, tämä ei aiheuta terveyshaittoja. Itiöiden kulkeutuminenkin riippuu täysin tilojen välisistä ilmavirtauksista ja painesuhteista."
Tällä asialla tarkoitettaneen sitä, että jos virastotalon 2. kerroksen eteläsiiven kahvihuoneen keittiön astianpesukone on vuotanut ja aiheuttanut kosteusvaurion, on hyvin epäuskottavaa että 7. kerroksessa rakennuksen pohjoissiivessä oireillaan tämän astianpesukoneen vuodon takia. - voi voi ...
ymmärretty kirjoitti:
Tällä asialla tarkoitettaneen sitä, että jos virastotalon 2. kerroksen eteläsiiven kahvihuoneen keittiön astianpesukone on vuotanut ja aiheuttanut kosteusvaurion, on hyvin epäuskottavaa että 7. kerroksessa rakennuksen pohjoissiivessä oireillaan tämän astianpesukoneen vuodon takia.noissa virastotalojen kosteusongelmissa olisikin kysymys vain yhdestä paikallisesta tiskikonevuodosta.
Valitettavasti moni virastotalo on alunperin rakennettu niin matalalle, että kellareissa on lainehtinut vesi jatkuvasti. Myös tasakatoista on sateella tullut vesi sisään vuosikausia, niin että ämpärit ovat tulleet hyvinkin tutuiksi vesivuotojen pyydystäjinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2002891
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss632730Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa232082- 691695
- 1431483
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1811430Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1111401Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1391355- 901314
Martinan bisnekset rajusti tappiolla
Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.2291181