Äidin antamat ohjeet

kednah

Ensinnäkin tykkään äidistäni ihan skybällä. Hän on 84- vuottaan käyvä, mutta tiedättehän te...
Häneltä olen saanut lähes kaikki elämässä, isältäni käden taidot.
Tällaiset naiset ovat häviäviä luonnonvara, pian hänkin on rajan takana.

Hän sanoi, elä ota kaunista, ota lempeä.
Hän sanoi, elä ota rikasta, ota siisti.
Hän sanoi elä ota ylpeää, hän on kohta ruma.
Hä sanoi ota nyt kaunis, rikas. Pian hän on jotain muuta.
Hän ei enää ole sinun.

56

2898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkeliduo

Älä ota liika komiaa,ei sitä saa yksin pittää.
      Älä ota liika rumaa,lapset pelkää.
      Älä ota häijyy,se antaa sul selkää.
      Tärkein : RAKAS on pare ku RIKAS

• kednah

isuaa miestä
        Jollon joutavaha mökki
        Älääs mulkkua otah

Elä leskeä ota
        Silloon huano ruumiis.

Eikän sillää talua oo
        Jos on niin
        On kaksii

jos autoo on niin
        eipähän sitä tällä...

• -risu-
        kednah kirjoitti:

isuaa miestä
        Jollon joutavaha mökki
        Älääs mulkkua otah

Elä leskeä ota
        Silloon huano ruumiis.

Eikän sillää talua oo
        Jos on niin
        On kaksii

jos autoo on niin
        eipähän sitä tällä...

tää on ollut helpottava ja todenmukainen elämäneväs:
        kun kohtaat vastoinkäymisiä tai mokaat, muista; se on pieni asia maailmanhistoriassa.

Just näin; ketä kiinnostaa tai ketä koskettaa tai kenen elämää hetkauttaa jos mun pienessä elämässä tapahtuu jotain.. asioihin, varsinkin ikäviin, on hyvä ottaa etäisyyttä : )) mama rules.

• -risu- kirjoitti:

tää on ollut helpottava ja todenmukainen elämäneväs:
        kun kohtaat vastoinkäymisiä tai mokaat, muista; se on pieni asia maailmanhistoriassa.

Just näin; ketä kiinnostaa tai ketä koskettaa tai kenen elämää hetkauttaa jos mun pienessä elämässä tapahtuu jotain.. asioihin, varsinkin ikäviin, on hyvä ottaa etäisyyttä : )) mama rules.

Mitä runttia ruusaa, kun markalla € saa paremman.
        Jos kastelet etumuksesi tiskatessa, saat juopon miehen.
        Jos peset kynnyksen hyvin saat hyvän miehen -ja niin kävi. Sain /otin hyväluontoisen juovan miehen.

• suoraselkä
        maagikko kirjoitti:

Mitä runttia ruusaa, kun markalla € saa paremman.
        Jos kastelet etumuksesi tiskatessa, saat juopon miehen.
        Jos peset kynnyksen hyvin saat hyvän miehen -ja niin kävi. Sain /otin hyväluontoisen juovan miehen.

Lue Raamattua, minä luin ja tulin tuntemaan Jumalan, niin uskomalla Jeesukseen sain kaikki synnit anteeksi ja uuden elämän.

http://www.youtube.com/watch?v=bY73aliscaE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=2LjvunShfwY&feature=related

http://www.tv7.fi/vod/categories.html?id=17

• ent. suomimummo

vähän vanhempaa perinnetietoa, niin oman äitini antama mielipide noin 65-vuotiaana oli se että " jos minulla olisi tämä järki, mikä minulla nyt on, niin en olisi olisi synnyttänyt yhtään lasta".

Samaa itse sanon, vaikka olenkin nyt hiukkasen nuorempi. Ja siitä huolimatta rakastan edelleen "lastani" yli kaiken eli hän on ajatuksissani elämäni tärkein ihminen. Mutta miksi tein hänet pelkäksi yhteiskunnan rajoittajaksi, siitä koen syyllisyyttä? Sitä en enää hyväksy, joten on parempi olla tekemättä lapsia tähän kovaan maailmaan.
        Haluaisin aikuisen lapseni elävän onnellisessa Suomessa, en tällaisessä rahan vallan määräämässä "kovien normien, osaamisen" ja vallan ahneassa Suomessa, jossa lait ovat muuttuneet mielivallaksi ja koko yhteiskunta juoruiluyhteiskunnaksi, jossa omaa etua haetaan panettelemalla ensin toinen suohon.

Ei puhuta eikä hyväkytä enää puhumista asioista, nyt mennään ja tuhotaan yksilö ihmisenä - jonka taustalla on usein tiedostamon oma huono itsetuntoa, jota pitää parantaa toisen heukkouksista juoruamalla ja häntä panetellen aiheettomastikin. Samalla loukataan tuon toisen ihmisen tai lapsen tai vanhuksen tasavertaisia oikeuksia, erottatta asioista ihmisestä itsestään. Siinä asioilla on eronta ja arvonsa.
        Esim. jos minä haluan pahaa toiselle, mikä sen parempi konsti kuin olla paljon parempi ja osaavampi kuin toinen, jonka ulkomuotokin on tuollainen; ei meikkaa ja on tyhmä, kun on oman itsensä näköinen mitättömyys (itse saamani palaute), ei ole opiskellut tarpeeksi tai sitä voi höynäyttää tai kiristää, koska se tekee mitä me käsketään, kun vain annamme vähän porkkaa -tyyliin. Tämähän jos mikä, on ihmisten yleistä halveksimista, ja sitten vanhemmat haukutaan suohon, kun eivät kasvata "terveen elämän arvon" omaavia lapsia, jotka haluat TEHDÄ TYÖTÄ PUHELINMARKKINOIJANA".

Eikös meillä olekin viisaita nuoria, näistä nuorista tämä mummo on ylpeä. Hyvä Suomi! J
        Joten ehkä edellä kirjoitettuja sanoja pitää alkaa miettimään uuteen uskoon. "When I get new information, I'm ready to change my mind", mutta ei ennen kuin muutos on tapahtunut.

• girl22gr

mää en montaa ohjetta äidiltä oo saanu ku ei olla oikee väleissä mutta muutama jääny mielee:
      Turhista asioista ei kannata tehä isoa juttua ja Varo susia lampaitten vaatteissa :D onhan nuita ohjeita käytännössä tarvinukki :)

• girl22gr

ja anteeksi,huomasin et tuli 50 palstalle,ite oon vasta 22 mut äitini 60vee...:)

• mörökölli83

"Kukas sen kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse"

• kednah

Täytän 55 v vaikka näytänkin monien mielestä 40 vuotiaalta.
      Kikukin vielä on ihan terhakkana.

• 55v mummu

Älä narraa. Mä olen 55v nainen ja mieheni täytti juuri 43v. En ole tavannut asiakaspalvelutyössäni yhtään yhtä nuoren näköistä yli 50v, kuin omani on. Mun mieheni ei kyllä tarvitse terhakkuuttaan mainostaa. Mä olen ihan mummun näköinen. Ainakin 2v tyttärentytär on sitä mieltä. Mies joskus vitsailee, ettei hän ollut ajatellut isoäitiä itselleen, mutta tullut siihen tulokseen, että vanhassa vara parempi. Mitä se sitten tarkoittaakaan. Ei mulla vielä ole harmaata hiuksissa, mutta kyllä nuo nelikymppiset sileimmin leukaperin ja ohuimmin kauloin ovat kuin minä. Kehutaanhan sitä mennen tullen vanhempia ihan kohteliaisuudesta, mutta myönnä pois, että maa alkaa jo vetää enemmän ja enemmän puoleensa. Muuten.. Mitäpä mielipuolta muut tämänikäiset ovat?

• Heikunkeikku

Mäkin tykkään äiteemuorista, vaikka tekeekin Tahallaan kiusaa ja sitten naureskelee vääränä.
      Tämä mun äitini (90v.) huiputti mua ja mun veljeäni ja palvelutalon väkeä lehmä ja lammas ja hanhijutuillaan.
      Voi jee, että mua naurattaa, kun nyt jälkeenpäin sitä aattelen.
      Minä vieläpä Vakavasti aloin puhumaan veljeni kanssa, että nytkö äitee on ruvennut sekoamaan.

Äitini keksii jos jonkinmoisia hauskoja juttuja. Niin-niin-niin totisella naamataululla, että kovasti täytyy keskittyä ja miettiä ja etsiskellä hänen ilmeestään "viestejä", että nyt on kyse leikinlaskusta.

Viimeisimmän tempauksen jälkeen tuumin, että tarttee olla Vieläkin tarkempi, kun muorin kans juttelee :)
      Mua pistää vihaksi, kun meen lankaan:(

Ohjeita ei äitini pahemmin antanut. Ei tuu mieleen.
      Kattokki ettet paksuksi ittiäs tee, ennen naimisiin menoa. Semmonen nyt oli yks neuvo:)
      Äläkä oo niin ittepäinen, kuka susta huolii ku oot tommoonen priuteeraaja.

• kednah

Vähännii murteilla viäntäjä, mutta mittäs se merkihtöö tuo priuteeraja?
        Varmmaan ihtesä paremmaks laittaja...

• Siis mummo vetää jumppaan "vanhuksia" itse on 72v. Mutta niin on sanonta... ikä on vain numeroita.

Ajatelkaa mitkä geenit teilläkin on.. ;=)

• Heikunkeikku
        kednah kirjoitti:

Vähännii murteilla viäntäjä, mutta mittäs se merkihtöö tuo priuteeraja?
        Varmmaan ihtesä paremmaks laittaja...

Ton Priuteeraajan lisäksi oli vielä toinenkin sana, jonka unohdin mainita ja se sana oli, että Kimotes.:)

Öh, mitenkähän nämä sanat selittäisin. Ensteks tarttee sanoa, että kumpaakaan sanaa ei voi väittää positiiviseksi sanaksi. Elikkä olit arviossasi vääääääärässä.

En keksi hyvää vastinetta Priuteeraajalle, mutta sanotaan nyt sitten, että "Liian tomera" tai "Liian komenteleva". Kumpikaan "käännös" ei ole aivan sopiva, mutta en osaa sanoa muutakaan.

Kimotes sitten on vähän samaa tarkoittava, mutta jos Priuteeraaja tuo esiin eleillä ja omalla kehollaan mielipiteensä, niin Kimotes sitten äänellään.

Ja tarvitseeko minun nyt tähän lisätä, että nämä mielipiteet olivat ÄITINI mielipiteitä, eivät suinkaan Minun.
        Minä en ole koskaan ollut Priuteeraaja, enkä Kimotes.
        Noh, kenties, JOS suutahdan, mutta en suutahda usein. Ani-ani-harvoin.

• Heikunkeikku
        RawHide kirjoitti:

Siis mummo vetää jumppaan "vanhuksia" itse on 72v. Mutta niin on sanonta... ikä on vain numeroita.

Joo, ihan samaa minäkin täältä visertelen, että ikä on vain ja ainoastaan numeroita.
        Mitä ihmettä niillä numeroilla oikein tekee. Eiköhän sitä eloa eleleskellä muilla asioilla, kuin ikänumeroilla.

Luojan kiitos nykyään on Google:) Ah, enää ei tule "ongelmia" puhelimes, kun äitini kysyy minulta jotakin
        (yleensä maantietoa tai historiaa tai tai tai mitä milloinkin). Ennen jouduin sanomaan, että öh, en nyt muista, johon äitini, että "Ekkö sää ny TUOTAKAAN tienny". Nyt istun kaikeksi varoiksi koko puhelun ajan tietokoneen äärellä. Heh heh heeeeeee, kun äitini sanoo jotakin, niin MINÄ sitten alan luettelemaan Asioita:)

En tiedä äkkääkö se, kun joskus on sanonut, että "Mistä sää tuonki niin äkkiä luit."
        En voi kysyä, että tietääkö, etten paljastu:)

• kednah
        Heikunkeikku kirjoitti:

Ton Priuteeraajan lisäksi oli vielä toinenkin sana, jonka unohdin mainita ja se sana oli, että Kimotes.:)

Öh, mitenkähän nämä sanat selittäisin. Ensteks tarttee sanoa, että kumpaakaan sanaa ei voi väittää positiiviseksi sanaksi. Elikkä olit arviossasi vääääääärässä.

En keksi hyvää vastinetta Priuteeraajalle, mutta sanotaan nyt sitten, että "Liian tomera" tai "Liian komenteleva". Kumpikaan "käännös" ei ole aivan sopiva, mutta en osaa sanoa muutakaan.

Kimotes sitten on vähän samaa tarkoittava, mutta jos Priuteeraaja tuo esiin eleillä ja omalla kehollaan mielipiteensä, niin Kimotes sitten äänellään.

Ja tarvitseeko minun nyt tähän lisätä, että nämä mielipiteet olivat ÄITINI mielipiteitä, eivät suinkaan Minun.
        Minä en ole koskaan ollut Priuteeraaja, enkä Kimotes.
        Noh, kenties, JOS suutahdan, mutta en suutahda usein. Ani-ani-harvoin.

Sielt pohjanmaalt Mutta sie juksasit minnuu ärhäkkä sie oot vaikka muuta puhelet

• Heikunkeikku
        kednah kirjoitti:

Sielt pohjanmaalt Mutta sie juksasit minnuu ärhäkkä sie oot vaikka muuta puhelet

Vaikka nyt ensteks meinasinkin, etten mitään vastaa, niin vastaan nyt kuitenkin.
        Ihan totisin totuus on, että En ole ärhäkkä, enkä priuteeraaja, enkä kimotes.

Olen suhteellisen rauhallinen ja vetäytyvä. Suhteellisen hiljainen, mietiskelijätyyppi.

Mutta joku epäoikeudenmukaisuus tai joku aivan Väärä asia saa mut kimpaantumaan ja sitten kyllä murisen.
        Näitä tämmösiä on vaan perin harvoin. Onneksi.

Äiteemuori sanoo, että olen Kummallinen, Omapäinen ja muuta vastaavaa, jos en HETI ja OITIS lähde hänen luo esim. viemään Pehtooria (leipää), vaikka tiedän, että hänellä on sitä kaapissa ja olen jo sinä päivänä käynyt hänen luonaan. En voi (enkä tahdo) hypätä siellä joka välissä. Se, että sanon hänelle, että mulla on muutakin tekemistä, kuin siellä hypätä joka krupsahduksen takia, saa muorin sanomaan minulle monen monituisia torumisia, eivätkä ne ole useinkaan mielestäni asiallisia.

• elämää, ei sen.....
        RawHide kirjoitti:

Siis mummo vetää jumppaan "vanhuksia" itse on 72v. Mutta niin on sanonta... ikä on vain numeroita.

En huomannut ennenkuin jonkun kirjoittajan tekstistä, että 55 - palstalla olen. Siksipä täällä jokainen osaa taivuttaa sanan äiti genetiivissä äidin. Nykyisin kuulee niin usein puheessa varsinkin mutta myös kirjoitettuna äitin, äitille. Meille on koulussa opetettu d-kirjain paremmin kuin nuoremmille, no, ei sekään iästä ole kiinni.

Olen 72 niinkuin tuossa edellä jonkun reipas äiti. Olen saanut nurinperiset geenit, äidiltäni sydänlihassairauden ja laskimovaivat, isältä astman. Ihan ilolla jumppaisin edes itse kunnon jumppaa, nyt on paljon rajoituksia, mitä ei saa tehdä, vaikka voisikin.

Äitini kuoli 63 v. toiseen infarktiinsa. Hän ei erityisiä sanallisia ohjeita antanut, toki opetti, mutta hänen oma käytöksensä, lempeytensä, hienotunteisuutensa, ystävällisyytensä, toisten huomioonottavuutensa omien kärsimystensä keskellä oli mallina miten elää.

• ......

"Kel onni on, hän onnen kätkeköön."
      Meinas tällä, että jos kaikki on hienosti niin ei saa olla liian ylpeä ja kerskua, kaikki on katoavaa.

• kylvain

En ainakaan muista mitä tuollaisia elämänviisauksia tai muita, mutta oma äitini AINA painotti että ihmisiä pitää tervehtiä ja olla kohtelias. Eli hyvät käytöstavat. Sitä on varmasti nyt opeteltu varmaan lähes kaikille, mutta...

• Äiti opetti: Olehan sitten ihmisiksi... ja minä tulkitsin asian omalla tavallani

Uskovainen vanhapiikatäti opetti: Pidä jumala mielessä ja housut jalassa ja minä ihmettelin, kuinka uskovaiset saavat lapsia

Isä opetti, ettei tansseissa haeta kauneinta neitoa tanssiin vaan sitä seuraavaa ja myöhemmin hän opetti, ettei kannata toivoa pojasta komeaa tai tytöstä kaunista, koska kauniilla ihmisillä harvoin on onnea rakkaudessa, kun vierestä viedään...

• kultainenperhe

Äitini on todella avoin kertomaan oikean mielipiteensä vilpittömästi. Kaikkien äidit eivät varmasti osaa tai tahdo sanoa asioita kuten ne ovat. Kuitenkin oma äitini kertoi naisten juonitteluihin liittyviä asioita joita tulisi välttää viimeiseen. Kysyin myös isältäni näitä asioita ja hän vahvisti ne oikeaksi. Nämä neuvot ovat olleet todella hyviä. Monet harmit olen välttänyt josta olen todella kiitollinen.

• "Älä koskaan mistään asiasta kehu naista toiselle, älä edes sukulaista. Itse asiassa, e t e n k ä ä n ei sukulaista."

Miehillä on ihan hyväntahtoisuuttaan ja sinisilmäisyyttään taipumus sotkea itsensä tuohon naisten väliseen juonitteluun ja kateuteen sekä alttiuteen vetää yhdestä sanasta tahi ilmeestä aivan liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä ja psyykkisiä analyysejä. Kannattaa miehen olla hiljaa, puolueeton ja mahdollisimman näkymätön. ; )

• MOAM

Minä olen opettanut äitini olemaan ja elämään oikein.

• olkinuora

Jostain kumman syystä on sanonta "Älä nuolaise ennenkuin tipahtaa"... Meen muori aina karjui kun söin jätskiä " Nuolaise ny ennenkuin tipahtaa". Ja täytyypi sanoa; Mulla oli / on vieläkin aina puhdas paita tämän ohjeen ansiosta

• jatkuvaa...

Äitini on 78 vuotias.Hän vihaa minua.Ketään ei päästä lähelleen,eikä huoli apua.Tästä tulee "rumaa peliä".Hän sairastui alzheimeriin 2 vuotta sitten.Kaikki hänen pahimmat luonteenpiirteensä ovat voimistuneet.Hän ei ole ollenkaan samanlainen herttainen mummeli kuin äitinsä oli.Sairauksiensa takia olen jotunut hoitamaan äitini asioita.Saan osakseni syytöksiä ja pelkkää vihaa.Sisarukseni lietsovat äitiä minua vastaan.Otan etäisyyttä ja terveysviranomaiset saavat ottaa äidin huolehdittavakseen.Olen saanut kaiken kuntoon minkä olen pystynyt.Ketään ei voi pakottaa pitämään tyttärestään,äidistään,niin se vain on...

• Älä syytä itseäsi.

Tein (v. -44 synt. nuorekas, maailmanmatkaaja-) äitiini totaalisen pesäeron kaksi vuotta sitten. Olen itse viiskymppiä käyvä nainen ja tajusin ettei minun ole pakko sietää häntä vain koska hän on äitini. Hän kohteli minua ja veljeäni ja lapsiamme vuodesta toiseen hyvin - sanoisinko pas*amaisesti, niin kuin narsistinen ihminen voi vain toista kohdella.

Sellainen ihminen, joka nakertaa lastenlasten itsetuntoa kuin syöpä sisäpiiristä käsin on pakko poistaa totaalisesti. Oma itsetuntoni on näennäisen hyvä, samoin veljeni, emmekä halua että hän tekee hallaa meidän lapsillemme tämän enempää. Me olemme jo rikkinäisiä persoonia, eiköhän se riitä. Helpottavinta on ollut se, etten ole yksin. Meitä on kaksi samassa veneessä, joten kukaan ei uskalla kyseenalaistaa tekoani.

Kuulin juuri miten äitini on tuttavilleen, joiden puheita hän ei usko minun kuulevan, kertonut kuinka estän häntä olemasta isoäiti lapsenlapsilleen, ja kuinka kiittämätön, röyhkeä ja katala ja sairas olen. Veljestäni hän ei sano mitään, muttei pidä veljeenikään yhteyttä.

Jätä äiti sisarustesi kontolle, ota irtiotto ja anna itsellesi anteeksi sellainen jota et voi äidissäsi muuttaa. Vaikea ihminen höystettynä alzilla on liikaa sinulle, mikäli sisaruksesi eivät ole puolellasi. Kaksi vuotta kehittyvää alzheimeria on riittävästi sinulle, ymmärrä se.

Ja tasapuolisuuden nimissä jokainen sisar voi hoitaa vuorollaan kaksi vuotta äitiään. Sinä olet tehnyt osuutesi.

En tiedä, miten voisin sinua tsempata. Yritän toistolla vakuuttaa sinut. Et ole velvollinen hoitamaan äitiäsi. Sinun elämäsi on sinun, älä anna sen mennä äitisi mukana alamäkeä.

Kertomuksesi herättää jälleen kysymyksiä ministereiden puheista, joissa he ohjeistavat lähisukulaisia ottamaan enemmän vastuuta omaisistaan. Ole sinä oman elämäsi kapteeni; äitiä ei ole pakko rakastaa ehdoitta, jos hän ei ole sitä ansainnut.

Mikä velvollisuus lapsilla on pilata elämänsä hankalaa ja mieleltään sairastunutta vanhempaansa hoitamalla !?

• xym

Äitini ohjeita aikani noudattaa yritettyäni, totesin että paras tulee kun tekee juuri päinvastoin. Ajat ovat muuttuneet, tavat ja ihmiset myös kovasti hänen nuoruudestaan peräkylän maatalossa. En itse jälkikäteen osaa kovin kummoisia ylistyssanoja hänestä lausua, hän oli sovinnainen pelkuri monissa asioissa. Ei todellakaan tule mieleen mitään lausahdusta (ruuanlaitto-ohjeita lukuunottamatta), joista olisi ollut onnellisen elämän eväiksi.

• Äidin parhaat

Älä juokse ongelmia karkuun, ne seuraavat minne ikinä pakenetkin.
      &
      Itse olet itsesi paras tulkki.

• onni tonni

Etsi aina asioissa hyvät puolet huonot löytyy etsimättäkin :)

• L. V.

Jouduttuani lähtemään sairaseläkkeelle ja paperit on sitä varten selvät, äitini neuvoo minua menemään töihin.

• useita,

mutta tämä jäi mieleen; "Ei edes paskanna siihen mihin pyllistää". (tarkoittaa epäluotettavaa henkilöä johon kannattaa suhtautua varauksella).

• .maras.

Aina kannattaa tarkistaa kaman puhtaus ja kannabis kannattaa kasvattaa itse niin tietää laadun.

• 17+8

Äitejä kannattaa kuunnella, ottaa opeista vaarin, sillä heillä on elämänkokemusta ja viisautta, sellaista, jota me nuoremmat emme vielä ilmeisesti ymmärrä.

Runonpätkässä sanoit: "Hän ei ole enää sinun". Kysynkin, onko koskaan ollutkaan. Loppupelissähän täällä kaikki ovat kuitenkin yksin ja lähtevät yksin siteeratakseni vanhaa ystävääni ja Mika Waltaria, joka hienosti kirjoitti kirjansa Sinuhe.

• 27

Minun äitini on antanut yhden neuvon, joka on pitänyt erittäin paljon paikkansa ja varmaan pelastanut avioliittonikin: "Älä ikinä odota, että mies keksisi jotain tekemista tai kivaa."

• SeppoV

Aina saat sen tuplana takas jos huonompiosastas autat.

• sellaiset opit

Jos on aihetta, niin aina pitää sanoa KIITOS Se kantaa kauas.

• A

"Perkaa kunnolla. Leikkaa huonot kohdat pois."

• MAARIT 1954
        A kirjoitti:

meidän äiti ja me elimme kainuun korvessa. lapsia oli 9 ja isä löi äitiä, siksi että äiti on hu... niin äiti hoiti meidät kouluun 7km matkan ja muuten liikkui navetan ja talon väliä. koskaan ei käynyt missään. me lapset kävelimme lumihangessa ja 40 asteen pakkasessa koululle vaikka tietä ei ollut. lauantaina pääsimme kotiin ja äidin tekemä pulla tuoksui pirtissä. kädet työnnetiin kuumman tiskaus vesi vatiin kun ne oli jäätyneet.viikot oltiin asuntolassa jossa saimme olla likaisissa vaatteissa ja hiukest täitä täynnä. ei päästy kotiin jos pakkanen oli kauhee siis noin 40ast mikä kainuussa oli aivan normaali. niin mun rakas äiti ELSA TOLONEN asuu nyt ÄMMÄNSAAREN PALVELUTALOSSA ja me kaikki 9 lasta rakastamme ÄITIÄ. ikinä hän ei sano yhtään pahaa sanaa kanestäkäänn, ei minioista tai vävyistä. kaikki on edelleen tervetulleita ELSAN luokse vaikka erojakin lasten elämässä on ollut. ja vielä meidän lasten/lapsien/lapset käy isomummin luona ja ELSA MUISTAA HEIDÄTKIN AINA SYNTYMÄ PÄIVÄNÄ. OLEN RIKAS KUN MULLAKIN TOLLAINEN ÄITI.YRITÄN OLLA POJALLENI/JA 3 POJAN POJALLE SAMANLAINEN, MUTTA EHKÄ EN OSAA. KIITOS ÄITI ELSA TOLONEN, TER; MAIRE JA PERHE

• hhkkjj
        A kirjoitti:

Äitini on antanut elämänohjeen" Olokee immeesiks,"
        ("Immeesiks oleminen" on mielestäni onnistunut meiltä kolmelta nyt jo aikuiselta lapselta. Yritämme olla filantrooppeja, hippejä, vihreitä ja rauhan asialla vaikka keskenämme joskus kahinoimmekin)
        Ja surressani ensimmäistä sydänsuruani, äiti lohdutti:" Ee sitä oo olemassa vuan yhtä ja aenutta oekeeta. Tulloo niitä muitae, usko minua."
        Siinä äiti oli oikeassa, elämäni miehet ovat kaikki olleet " niitä oikeita" juuri siinä elämänvaiheessa.
        Äiti on ollut meille lapsille esimerkkinä hyvänä kannustajana mutta myös lannistajana.
        Lisäksi tahdon sanoa nimimerkeille L.V, Älä syytä itseäsi, Vihaa jatkuvaa ja Moam, että puhutte kuin minun suullani.
        Kuitenkin äitimme on meille rakas vaikka se koville toisinaan ottaakin!

• jikll

"Älä nypi kulmakarvojasi, kauhee työ niistä tulee ja pian niitä ei oo ollenkaan"

olipahan viisas neuvo..no eipä äidiltä neuvoja saanut mutta ihailin aina hänen uutteraa työntekoaan..oli hyvänä esimerkkinä;)

• IlmariEEvertti

ristiriitaisen ohjeen tansseihin lähtevälle tyttärellensä, eli että oo sitten kunnolla siellä, kun poika sitten illanmittaan saatille lähti, ja hommat eteni pidemmälle, poikakin sanoi, että ollaan kunnolla, ja sitten oltiin, kuten äiti oli käskeny:)

• ei viiksiä ollenkaan

''Jokainen voi vääntää viiksensä niin tiukalle kuin haluaa''

• emilialia

Elä ota huonohampaista, jätepussin hajuista miestä.

• sitten....
        emilialia kirjoitti:

Elä ota huonohampaista, jätepussin hajuista miestä.

otatte semmosen ku saatte.

• tärpät

- pyyhi nenäs
      - kampaa tukkas
      - piä housut jalassa
      - äläkä syö keltasta lunta

• HerrMann

Muistan paljon isän antamia ohjeita elämälle, mutta en lainkaan äidin. Muistan vain hänen torumisensa, kiellot, käskyt, joskus jopa ilkeätkin vihjailut, omista tunteistaan hän ei puhunut. En kuitenkaan pidä häntä huonona äitinä. Hän huolehti kodista, vaatteista, ruoasta jne. Elämä oli tavalista raatamista aamusta iltaan. Lapset olivat siinä mukana. Turvallista maalaiselämää. Irrottautuessani maalta, siirtyessäni opiskelemaan, olisin kaivannut vanhempien tukea. Mutta eihän heillä ollut mitään annettavaa, ei tietoa, ei kokemusta kaupunkilaiselämästä. Selvitty on!

• -muista pyytää kuitti maksusta
      -ruokaa ei saa lämmittää kuin kerran ( hätätapauksessa 2 )

• 17

älä lähde rikoksen tielle ja nai kaikki kaksi jalkaset kottikärryistä tikapuihin niin kauan kun se oikea löytyy..

• nitojalle 6o kk taku
    • Emeriitus

Ainoa ohje, jonka muistan, on harvinaisen paikkansapitävä: - Se joka selittää, häviää.

Siinä on jotain niin syvää ja yleispätevää tässä kiipijöiden ja vallanhimoisten maailmassa.

• kednah

Kuin mies, mies ei ole koskaan naisen veroinen.
      Vaikkakin naisen tehtävä tekee.

Olit kuitenkin
      Väärä nainen
      Olit yli sitä yli 33v

Voitko sinä palata
      Ikinä koskaan
      Vaikka huomenna

Et sinä sitä koskaan tule
      Ehkä tulekin
      Niin nuorena

Tulet raskaana
      Tulet pulleina asuin
      Teet sen lapsen

Lapseni viereen
      Lapseni
      Sen Kanssasi

• ALLERGIAT

SOPIIKO VAALEAHIUKSISELLE "NOIN" TUMMAT SILMÄNYMPÄRYSMEIKIT; RIPSET/KULMAKARVAT...MIELESTÄNI TULLUT SIIHEN TULOKSEEN, JOS VAIKKA KULLANVÄRISET?

• RosaLiiin

Enemmän kuin ohjeillaan opasti äitini esimerkillään.
      Vielä nytkin näen usein sieluni silmillä kuinkä äiti toimi tietyssä tilanteessa...
      Omalta isältään äitini oli saanut ohjeen jonka mukaan
      "Lompsassasi olevaa viimeistä markkaa älä koskaan hupuloi"
      sen olen minäkin ominut ja elänyt sen mukaan.
      Toinen rahaan liityvä ohje, jonka kotonani kuulin,
      "Elämässä pärjää aina jos pitää omat ja vieraat rahat erillään"
      se oli vaatimus rehellisyyteen raha-asioissa.

• Hymy:))

henkinen napanuora sidoksissa äitiisi noin vahvana? Eikö tuon kuvion pitäisi olla jo sinun iässä hyvä mies toistepäin? Aikuinen mies? Kirjoitat kuin pikkupoika. Äiti sanoi.:)))) Elämää takana luulisi sinullakin olevan itselläsi takana?. Ja edelleen äidin antamat elämänohjeet sinua ohjaa? Eikö olisi aika hankkia jo aikuisen ihmisen ja miehen oikea elämä? Osaa täytyy ja päättää ja päätellä jo ihan itse omat arvot itsekin;))) Aikuisia lapsia on itselläsi? Kysytkö neuvoa vielä äidiltäsi? Tässä iässä tehdään jo täysin itsenäisiä päätöksiä ellei ole täysin lässykkä. Ilman äidin tai isukin tukea;))))

tsau:Friidu

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3886
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2439
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1577
    4. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1157
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1057
    6. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    7. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      872
    8. Junan kylkeen autolla

Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      73
      841
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      100
      809
    10. Oletko päättänyt

Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      800
    Aihe