www.naimakaupat.com sivustolla oli kysely häiden kustannuksista, olin aivan järkyttynyt, kun suurin osa väittää häiden budjetiksi 3000-5000
euroa. Miten muka niin halvalla voi selvitä ??
Kun olen tehnyt pitopalvelu kyselyjä, niin jo pelkät ruuat ja juomat n.100 hengelle tekee tuon summan. Siihen vielä häämatka, puvut, sormukset, kuvaukset jne. Mitä mieltä....???
Häiden hinta
21
27110
Vastaukset
- minä
...ei 3000 eurolla vielä kovin montaa lärviä kustanneta.Paitsi tietysti jos tekee itse kaiken ja tosi yksinkertainen/edullinen menu...
- Mikkis
Meillä pitopalvelu laskutti n. 16 euroa/hlö. En muista tarkkaan, koska en itse sitä tilannut. Hinnat vaihtelevat varmaankin juhlapaikasta riippuen. 30 euroa/hlö on mielestäni puhdasta ryöstöä.
- pieru
joo alakanttiin itsellä meni n. 40 000 mk..
- pupu
...mitkä hiivatin linnanjuhlat ne häät pitää olla? Jo on elvistelyä tai uusavuttomuutta, kun pitää pitopalvelusta ruuat tilata - ja kuka maksaa? Meillä ainakin tehdään ruuat itse, aina leivästä ja vehnäsestä alkaen kotiviiniin saakka. En uskaltaisi unelmoidakaan häistä, jos kaikki pitäisi hankkia ulkopuolisilta - hullua rahan haaskausta!
- Morsian
Jos Sinulla on iso keittiö ja kylmätilat, onneksi olkoon. Me asumme Helsingin keskustassa
58 neliön asunnossa, ei ihan heti pysty tekemään kotikonstein 100 vieraan juhlia.
Sukulaiset ovat kyllä kaikki mielellään tulossa maaseudulta " Helssinkkiin häeihin" mutta kukaan ei ole tarjoutunut maksamaan mitään...Eli sinä olet näköjään malliesimerkki " Myö ei makseta mitään tyypistä "
Omillaan ollaan ja itse kustannetaan. - minä
Morsian kirjoitti:
Jos Sinulla on iso keittiö ja kylmätilat, onneksi olkoon. Me asumme Helsingin keskustassa
58 neliön asunnossa, ei ihan heti pysty tekemään kotikonstein 100 vieraan juhlia.
Sukulaiset ovat kyllä kaikki mielellään tulossa maaseudulta " Helssinkkiin häeihin" mutta kukaan ei ole tarjoutunut maksamaan mitään...Eli sinä olet näköjään malliesimerkki " Myö ei makseta mitään tyypistä "
Omillaan ollaan ja itse kustannetaan....kaikki sympatia sulle,sillä eiköhän kuitenkin valtaosa häitä järjestävistä joudu turvautumaan ulkopuoliseen apuun.
Syitä on monia.Esimerkkinä juuri tuo asumismuoto.Ei kerrostaloasunnossa yksinkertaisesti ole tilaa säilyttää ruokia,ja kesällä kun mikään ei säily edes ulkona.
Myös juhlapaikkojen hinnat vaihtelee paikkakunnittain.(kaikilla kun ei ole sitä suvun maatilaa jossa juhlat järjestää)
Pitopalveluiden,astiavuokrausten yms.hinnoissa on suuria hintaeroja paikkakunnasta riippuen.
Ja täytyy muistaa ettei nykypäivänä ihmisillä välttämättä ole aikaa eikä paikkaa missä niitä ruokia tehdä.Ja eihän kaikilla ole taitoakaan.Tällöin on parempi/pakko turvautua ammatti-ihmisten apuun. - pupu
Morsian kirjoitti:
Omillaan ollaan ja itse kustannetaan....kuulukaan maksaa! "mutta kukaan ei ole tarjoutunut maksamaan mitään". Eihän mekään niitä ruokia sinänsä kotona tehdä - vaikka 170 neliötä onkin - mutta itse juhlapaikassa, missä tilaisuus on. Sinne saadaan viedä tarvikkeet ja "omat kokit" käyvät illalla valmistelemassa ja seuraavana aamuna jatkavat kokkaamista. Eikö teillä Hellssingissä ole mahdollisuutta tällaiseen järjestelyyn?
"Myö ei makseta mitään"-tyypiksi en itseäni kutsuisi, koska kyllähän me näilläkin järjestelyillä ihan kivasti 200 hengen häistä maksetaan, mutta käytetään herranjestas maalaisjärkeä ja organisointikykyä. Veikkaanpa, että toivotte lahjanne rahana, että pääsette kuitenkin mutkan kautta maksattamaan juhlanne häävierailla? - oma apu ei aina paras apu
pupu kirjoitti:
...kuulukaan maksaa! "mutta kukaan ei ole tarjoutunut maksamaan mitään". Eihän mekään niitä ruokia sinänsä kotona tehdä - vaikka 170 neliötä onkin - mutta itse juhlapaikassa, missä tilaisuus on. Sinne saadaan viedä tarvikkeet ja "omat kokit" käyvät illalla valmistelemassa ja seuraavana aamuna jatkavat kokkaamista. Eikö teillä Hellssingissä ole mahdollisuutta tällaiseen järjestelyyn?
"Myö ei makseta mitään"-tyypiksi en itseäni kutsuisi, koska kyllähän me näilläkin järjestelyillä ihan kivasti 200 hengen häistä maksetaan, mutta käytetään herranjestas maalaisjärkeä ja organisointikykyä. Veikkaanpa, että toivotte lahjanne rahana, että pääsette kuitenkin mutkan kautta maksattamaan juhlanne häävierailla?Osuit naulan kantaan, kaikissa juhlapaikoissa ei todellakaan ole keittiötä, vaan jopa pitopalvelut joutuvat kuljettamaan ruuat muualta. Lisäksi kaikkiin laitoskeittiöihin ei edes haluta päästää ketä tahansa tumpeloa.
On ihailtavaa, jos sukulaiset yms. ovat valmiita auttamaan teitä. Valitettavasti kaikilla ei ole isoa sukua. Lisäksi jos suurin osa suvusta asuu muilla paikkakunnilla tai jopa ulkomailla, on esim. ruokien valmistaminen itse melko vaikeaa. Harvat työnantajat antavat lomaa sukulaistytön häiden järjestelyihin ja jo 50 hengen juhliin saa pari-kolme kotikokkia leipoa ja kokata viikon. Ruokien säilyttäminen on oma ongelmansa.
Ainakin itse toivon voivani tehdä sekä vierailleni että itselleni mahdollisimman stressittömän hääjuhlan ja mahdollisuuden tulla valmiiseen pöytään. - Morsian
pupu kirjoitti:
...kuulukaan maksaa! "mutta kukaan ei ole tarjoutunut maksamaan mitään". Eihän mekään niitä ruokia sinänsä kotona tehdä - vaikka 170 neliötä onkin - mutta itse juhlapaikassa, missä tilaisuus on. Sinne saadaan viedä tarvikkeet ja "omat kokit" käyvät illalla valmistelemassa ja seuraavana aamuna jatkavat kokkaamista. Eikö teillä Hellssingissä ole mahdollisuutta tällaiseen järjestelyyn?
"Myö ei makseta mitään"-tyypiksi en itseäni kutsuisi, koska kyllähän me näilläkin järjestelyillä ihan kivasti 200 hengen häistä maksetaan, mutta käytetään herranjestas maalaisjärkeä ja organisointikykyä. Veikkaanpa, että toivotte lahjanne rahana, että pääsette kuitenkin mutkan kautta maksattamaan juhlanne häävierailla?" Kukaan ei ole tarjoutunut maksamaan mitään"
Tarkoittaa, että vanhemmat eivät maksa häitämme, sukulaiset, joilla olisi isot tilat, eivät ole innostuneet tarjoamaan auttavaa kättään edes kohteliaisuudesta. Emme kyllä edes haluaisi viettää häitä muiden nurkissa.Haluamme häät Helsinkiin ja täällä vallitsee markkinatalous, monet tilat ovat ravintoloitsijan tai pitopalvelun hallinnoimia, he ovat elinkeinonharjoittajia ja sinne ei viedä " omia eväitä" suomen alkoholilakikin kieltää omien viinojen juomisen paikassa, jossa on anniskelu luvat. Kyllä kiitos raha häälahjana on paljon parempi, kuin mauttomat lahjat. Olemme niin vanhoja, että meiltä löytyy melkein kaikki tarvittava. Tietysti häälahjalista on olemassa.
Mutta aivan sama vaikka tulevat ilman lahjaa... - Morsian
Morsian kirjoitti:
" Kukaan ei ole tarjoutunut maksamaan mitään"
Tarkoittaa, että vanhemmat eivät maksa häitämme, sukulaiset, joilla olisi isot tilat, eivät ole innostuneet tarjoamaan auttavaa kättään edes kohteliaisuudesta. Emme kyllä edes haluaisi viettää häitä muiden nurkissa.Haluamme häät Helsinkiin ja täällä vallitsee markkinatalous, monet tilat ovat ravintoloitsijan tai pitopalvelun hallinnoimia, he ovat elinkeinonharjoittajia ja sinne ei viedä " omia eväitä" suomen alkoholilakikin kieltää omien viinojen juomisen paikassa, jossa on anniskelu luvat. Kyllä kiitos raha häälahjana on paljon parempi, kuin mauttomat lahjat. Olemme niin vanhoja, että meiltä löytyy melkein kaikki tarvittava. Tietysti häälahjalista on olemassa.
Mutta aivan sama vaikka tulevat ilman lahjaa.......Ja kun tätä asiaa tarkemmin miettii.
Taidan ehdottaa sulholle, että lähdetään
kahdestaan vaikka Caprille ja kustannetaan
pappi ja pari todistajaa mukaan.
Sukulaiset suuttuu mutta ei pitäisi olla
heidän ongelma. - heini
Morsian kirjoitti:
....Ja kun tätä asiaa tarkemmin miettii.
heidän ongelma.Puhut asiaa, Morsian!
Ei häiden tarkoitus olekaan syöttää ja juottaa sukulaisia morsiusparin (vähäisillä) varoilla.
Pappi ja 2 todistajaa riittää mainiosti meillekin.
Suuttukoot sukulaiset, aivan sama :D - Alannah
Morsian kirjoitti:
....Ja kun tätä asiaa tarkemmin miettii.
heidän ongelma.Häistä ei pidä ottaa stressiä siksi, että sukulaiset haluavat häät. Teidän häänne ne ovat. Mikäli teistä alkaa tuntumaan, että parasta olisi mennä naimisiin kahden todistajan läsnäollessa, niin menkää ihmeessä!
Ei avioliiton laatua mitata häiden hinnalla.
Ja jos ne sukulaiset tosiaan suuttu, se ei todellakaan ole kenenkään muun, kuin heidän ongelmansa.
Häät ja liitto ovat teidän. :)
Me teimme mieheni kanssa tällaisen ratkaisun. Meidät vihittiin kummankin perheen läsnäollessa ja kaverit oli kutsuttu illaksi pirskeisiin. Emme edes kertoneet heille etukäteen, että pirskeissä juhlitaan häitämme.
Lähimmät ystävät perheineen sekä lähipiiri. Porukkaa oli muksut mukaanlukien muistaakseni reilu 50. Ja kivaa oli.
Kustannukset olivat muuten 1000:en euron kieppeillä.
Ai niin, jos päätätte kuitenkin pitää pippalot koko suvulle, älkää kustantako kaikkien kaikkia juomia. Ainakaan jos kyseessä on ravintolahinnat.
Se on vain kohtuullista, eikä kukaan loukkaannu :)
- Sanna
3000€ on kyllä auttamatta liian pieni summa häiden järkkäämiseen. Mutta kyllä monissa asioissa saa helposti säästettyä, mikäli vain se käytännössä on mahdollista. Omissa häissäni rahaa säästyy melkoisesti seuraavissa asioissa ja seuraavin konstein:
- Kasvatan kirkon ja hääpaikan koristeluun tarvittavat kukat itse kesämökillä. Pala perunapeltoa pyhitetään tänä kesänä hääkukkien kasvatukselle. Iso säästö verrattuna kukkakaupan hintoihin! Kauniita kimppuja ja kukka-asetelmia voi tehdä itse myös luonnonkukista täysin ilmaiseksi.
- Teetän pukuni läheisen maalaiskunnan pienessä ompelimossa. Hinnat puolet halvempia kuin kaupungin ompelimoissa! Lisäksi silkit pukuuni toi ystäväni vuosi sitten kaukoidän matkaltaan (15m luonnonsilkkiä tuli maksamaan yht, 75€!!!) Koko puku kankaiden ja ompelun kanssa yht. 250€.
- Ruokatarjoilu on yleensä yksi suurimmista kustannuksista (sormuksen ja matkan ohella). Ostamme kasvikset ja vihannekset mansikat suoraan lähikuntien maatiloilta. Taatusti tuoretta ja huomattavan halpaa! Lihat (20kg naudan ulkofilettä) ja kalat (merilohta 15kg) tilaamme erään lihakauppiaan kautta ja saamme melkoisen paljousalennuksen. Ruokien valmistuksesta ja tarjoilusta vastaa eräs tuttavamme (ei niin läheinen että kutsuisimme häihin), joka on suurtalouskokki ja apuna hänellä on omat tyttärensä. Varsin monipuolinen/runsas menu jälkiruokineen ja päälle kakkukahvit, sisältäen kokin palkan ja tarjoilijoiden palkkiot tulee maksamaan n. 8 €/vieras (120 vierasta). Melkoinen säästö, kun halvin tarjous jonka saimme pitopalveluista, oli 17€/vieras!!!- pupu
Just tuota tarkoitin; kun näkee aikaa ja vaivaa järjestelyyn, niin saa aikaan edullisetkin häät. Ja mikä parasta; tarjottava on laadukasta ja edullista lähiruokaa=)
- piskuinen
mutta se edellyttääki sitä että tehdään ite kaikki mahollinen! Mitä enemmän teet ite sen halvemmaks tulee...Itellä ei oo suuria summia häihin varattuna, joten aionki leipoa ite, kerätä syksyllä luonnosta marjat kakkuihin, mehuihin ja luonnosta myös koristeisiin. Ja uskon et säästän niissä tosi paljon!
- Hääväsymys
... Häihin saa uhrattua rahaa, juuri niin paljon
kuin haluaa.
Uusia ideoita ja ehdotuksia tulee koko ajan
perheeltä ja tuttavilta...
Huh Huh...
Pitää vain miettiä, mitä on valmis sijoittamaan - Köyhäilijä
Kyllä mulla oli budjetti alussa 5000 euroa, mutta hinta taitaa mennä lähemmäksi 4000 euroa, kun ollaan ihan loppusuoralla. Kun viitsii kierrellä, kysellä, tingata... Sormuksissa on hyviä alennuksia vähän väliä (700 euron sormus oli toisessa liikkeessä alennuksessa 350 e, ja sen jo ostin), pitopalveluista tarjouksia, kankaista myöskin, viinanhakumatka Tallinnaan, itse tehdyt kortit ja kukka-asetelmat (kimppu ja vieheet kukkakaupasta). Häämatkasta olen tinkinyt toistaiseksi ja katson sitten kesän lopussa mihin rahat riittää, Tukholmaan vaiko vähän kauemmaksi...
- riippu
Siis pitopalveluthan ovat kalliita joissain paikoissa. Meillä pitopalvelu maksoi 15 euroa/hlö (lapset puoleen hintaan)ja sisälsi alkuruoat, salaatit, lämpimän ruoan ja jälkiruoan ja kahvin, sekä hääkakun. Ruoka oli todella hyvää (mm. paahtopaisti, savulohi, sienisalaatti, valkosipuliperunat, aurajuustoperunat, tuoresalaatti, leipä, maito, mehu jne) Itse ostimme ulkomailla käydessä viinit, booli viinat (boolia meni 90 litraa), ja tuohon 15 euron pitopalveluun kuului tilavuokra, tarjoilu ja liinojen pesu. Kallista oli valokuvat, esim kiitoskortit maksavat 4-5 eur/kpl!, mutta nekin saa edullisemmin, jos teetattää sellaisia kiitoskortteja, joihin ei tule mukaan pahvikehyksiä, vaan kortissa on valkea alue, jossa tekstinä esim Kiittäen ja omat nimet voi sitten alle laittaa. Nämä maksaa alle 1 euro/kpl. Kukat olivat kalliit ja niissä ei voinut säästää paljoa. Tosin esim mielestäni kirkkoa ei tarvitse koristella ainakaan ostokukilla, sillä se on turhaa ja mielummin laittaa paljon kynttilöitä alttarille tms ja luonnonkukkia tms.
Mutta jos vietätä hääjuhlan jossain hienossa paikassa, niin varmasti maksaa juhlat paljon ja itse tajusin, että pitää etsiä sellainen hääjuhlapaikka, johon voi tilata ulkopuolisen pitopalvelun, ja paikassa ei saa olla anniskeluoikeuksia, jolloin sinne voi viedä OMAT viinakset. Jos paikassa on anniskeluoikeudet, niin viinipullon hinta on 3 kertainen verrattuna Alkoon, viinoista puhumattakaan (esim booli ravintolassa on 20 eur/litra)
Eli etsi paikka, jossa ei ole anniskeluoikeuksia ja hommaa edullinen pitopalvelu ja omat viinat ja teetätä kiitoskortit edullisemmilla malleilla (ei pahvikehystä) ja lopuksi vuokraa pukusi sekä sulhasen puku, niin varmasti saa suht. edulliset häät aikaan.- FotoLinda
Tutustu sivustoomme:
http://www.fotolinda.net/kiitoskortitnet.htm
Valmistamme omista kuvistasi yksilölliset kutsu- ja kiitoskortit :)
Malleja löytyy sivuilta.
Vedoksen saat sähköpostiisi ilmaiseksi!
Ystävällisesti: FotoLinda
- rouvatobe
Aikomus ainakin, n. 80hengen häät. Tämän hetkisen budjetin mukaan voidaan päästä jopa 2500 euroon. Äiti teki puvun (alle 100e), sormus 159e (oli 70%tarjouksessa kun liike lopetti), pitopalvelu 12 euroa/hlö (hyvää perusruokaa, itse teemme kalat karjalanpiirakat) kutsut tein itse (10 euroa yhteensä) ym. Toiset ovat toki valmiita laittamaan elinikäiset säästönsä häihin. Itse en ole koskaan megaisohäistä unelmoinut, eikä mua kiehdo sisäfilesapuska, hulppeat hääsviitit, häämatka Mauritiukselle.. Meidän häistä tulee meidän näköiset. Kukin panostaa häihinsä niin kuin haluaa, mutta pienelläkin rahalla voi niin halutessaan selvitä, kun hieman miettii valintojaan.
- Great Balls on Fire
Kauheita pullistelujuhlia järkätään, toinen toisiaan parempia ja kalliimpia. Polttaritkin alkavat maksamaan 150€ jannu niin metsässä ollaan.
Koko perusidea on enää sivuseikka, pääasia että näytetään millä mällätään.
Lahjalistat on sitä luokkaa, että rahastus häillä on ensimmäinen mitä tulee mieleen.
Sitten 50-60% pareista eroaa alle 10-vuoden ja sitten parutaan yksinhuoltajina elämään vaikeutta.
Hiukan matalampi profiili olisi paikallaan, samalla muistellen avioitumisen perustarkoitusta, vaikka alkaen raamatun opeista.
Itse menin naimisiin maistraatissa, vaikka iso suku vaatikin isoja kirkkohäitä.
Menimme naimisiin vain teknisistä syistä, eli lasten huoltajuuteen ja muihin virallisiin asioihin liittyvien ongelmien takia kuoleman varalta. Yhdessä oltiin oltu jo toistakymmentä vuotta, eikä mielestäni ainakaan kauan yhdessä olleiden kannata enää häitä järjestää.
Tietty se on sitä, että jos kaveri järjestää hienot ja on pakko vastata siihen, näyttämällä että meilläkin on varaa, niin minkäs sille sitten voi. Elämä on nykyään yhtä pullistelua ja maallinen materia ja hienostelu on ajanut ohi perinteellisten perhearvojen, jossa perheen hyvinvointi ja yhdessä aikaa viettäminen olivat pääasioita.
Nyt ei näissä ura/juppiperheissä ole enää aikaa lapsille, kun pitää tehdä yötäpäivää duunia, että voi pullistella kavereille ja sukulaisille, miten hyvin meillä pyyhkii. Samalla siihen palaa se oma ELÄMÄ, kun ei muuta tehdä kun töitä.
Onhan se tietty sitten harmaana eläkeläisen mukava huomata, että on tilillä rahaa, mutta elämä meni.
Kukaan ei enää jaksa olla kiinnostunut vahan harmaahapsen pullisteluista ja lapsenlapsetkin on vieraantunut, ja kyttää vaan perintö.
Ryhtiä ja vanhanajan maalaisjärkeä taas kehiin ja tälläiset naurettavuudet saa lopettaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670