Olen hakemassa ensi vuonna kauppatieteitä lukemaan ja sain vasta nyt tietää, että jyväskylässäkin voi opiskella kauppatieteitä. Onko jyväskylään helpompi tai vaikeampi päästä kuin esim. Tampereelle tai Vaasaan? Ja minkälaiset on ne soveltuvuuskokeet pääsykokeissa? Olen pohtinut, että mihin yliopistoon hakisin, enkä oikeen osaa päättää. En jaksaisi ihan hulluna lukea, joten kiinnostaa enemmän noi keskitasoa olevat yliopistot, että edes jonnekkin pääsisi. Minkälainen Jyväskylä on muuten opiskelukaupunkina, entä Vaasa? Entä minkälaista matematiikka on opiskellessa kauppatieteitä? Itsellä pitkä matikka seiskan luokkaa, eikä matikka kauheesti innosta kun tuntuu välillä että se on liian vaikeeta. Onko matikka esim. vaikeempaa kun lukion pitkä matikka? Millaista opiskelu muuten on kauppakorkeassa?
jyväskylä??
53
9439
Vastaukset
- åttå
Kauppakorkeasta en tiedä yhtään mitään, mutta Jyväskylästä sananen :)
Itselläni oli ennakkoluuloja kaupunkia kohtaan, mutta täällä hetken aikaa asuttuani olen todennut, että ei hassumpi. Eihän tämä niin iso ole kuin esim. Tampere, mutta opiskelijakulttuuri on kyllä todella vilkasta ja opiskelijoita on paljon. Plus itse ainakin olen tykännyt yliopistosta! Kaikkialle on myös kohtuullinen (joskin mäkinen) matka, niin pyörällä kuin bussillakin. Kyllä täällä ainakin pari vuotta jaksaa asustaa, sitten ehkä pitää vaihtaa isompaan :D - kellokuus
En opiskele Jyväskylässä vaan eräällä toisella paikkakunnalla kauppatieteitä.
Ensinnäkin kauppakorkeakouluja ei Suomessa enää ole kovinkaan paljon, tosin Jyväskylään sellainen tuli muutama viikko sitten. Monissa yliopistoissa on sitten kauppatieteellinen tiedekunta.
Jyväskylä on vilkas opiskelijakaupunki, ravintoloita & yökerhoja löytyy moneen makuun.
Matematiikka on suht helppoa jos opiskelet esim. markkinointia, johtamista tai kansainvälistä liiketoimintaa. Muissa pääaineissa se on vähän vaikeampaa. Pärjäät hyvin tuolla 7 matikalla, ite sain pitkästä matikasta 6:sen lukiossa ;D.
Opiskelu on ihan siistiä jos tykkäät taloudesta ja ihmisten kanssa työskentelystä.- mape22
Jyväskylään ei oikeastaan ole sen helpompi päästä kuin muuallekkaan. Varmaankin samaa tasoa Turun vaatimusten kanssa. Ymmärtääkseni suuntautumisvaihtoehtoja ei ole niin paljoa kuin muissa kouluissa.
Jyväskylähän ei ole mukana alan yhteisvalinnassa, niin sinne joutuu hakemaan erikseen. Joten helpompaa on varmaan mennä mukaan yhteisvalintaan ja hakea helsinkiin ja toisena johonkin "varmaan" kuten lappeenranta tai joensuu. - Juupajuu22
"Ensinnäkin kauppakorkeakouluja ei Suomessa enää ole kovinkaan paljon, tosin Jyväskylään sellainen tuli muutama viikko sitten. Monissa yliopistoissa on sitten kauppatieteellinen tiedekunta."
Kauppakorkeakoulu on enää vain brändinimi, kauppatieteellinen tiedekunta on siis yhtä kuin kauppakorkeakoulu. Aalto on halunnut säilyttää kauppisbrändin, koska tietää sillä olevan mielikuva-arvoa.
Tampereen yliopistokin nimesi oman kauppatieteellisensä (minun mielestäni typerästi) Johtamiskorkeakouluksi.
- ........
Jyväskylä on suosittu 45,000 opiskelijan *opiskelijakaupunki*. Eli lähes yhtä vaikeaa sinne on päästä kuin isompiin kaupunkeihin (Turku, Tampere).
Vaasa taas on melko eri tasoa (opiskelijoita taitaa olla vajaat 10,000, mutta kyllä sieltäkin "menoa" löytyy, jos sellaista kaipaat). - kafkarapu
Periaatteessa jos haluat maksimoida sisäänpääsymahdollisuuksiasi, kannattaisi ehkä osallistua tuohon alan yhteisvalintaan, johon Jyväskylä ei kuulu.
Se nimittäin sallii hakemisen kolmeen paikkaan samanaikaisesti, ja Vaasa ja Lappeenranta ovat olleet aika helppoja kohteita viime vuosina. Villi kortti on Aalto-yliopiston englanninkielinen Mikkelin-kampus.
Todellista mahdollisuuksien maksimointia on kuitenkin osallistua sekä Jyväskylän kokeeseen että yhteisvalintaan. Kaksi kirjoista on nimittäin yhteisiä: laskentatoimi ja kansantaloustiede aka taloustiede. Silloin pystyy hakemaan ilmeisesti yhteensä neljään kouluun. Jyväskylän valintakoe on 1.6. eli pari viikkoa ennen yhteisvalinnan koetta, joten se voisi toimia myös hyvänä kenraaliharjoituksena.
https://www.jyu.fi/jsbe/opiskelijavalinta/paavalinta/opas#valintakoe
http://www.kauppatieteet.fi/valintakoe/koekirjat
http://www.kauppatieteet.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/yhteisvalinta-www/embeds/Hakukohteet_2011.pdf
Vaasasta olen kuullut, että harmillista on lähinnä oman alan töiden saamisen vaikeus. Kai ihan kelpo kaupunki, ei mitenkään suuren suuri kylläkään. Matikasta tällä palstalla on keskusteltu paljon.- maqo12
plus näiden lisäksi jyväskylään kaksi muuta kirjaa. Että lisää luku-urakkaa on tiedossa jos molempiin meinaa mennä.
Yhteisvalinta on kyllä kätevä kun pääsee samalla kokeella useaan paikkaan hakemaan. - kafkarapu
maqo12 kirjoitti:
plus näiden lisäksi jyväskylään kaksi muuta kirjaa. Että lisää luku-urakkaa on tiedossa jos molempiin meinaa mennä.
Yhteisvalinta on kyllä kätevä kun pääsee samalla kokeella useaan paikkaan hakemaan.Tulisihan siinä kaksi kirjaa lisää luettavaa, mutta ne nyt on kuitenkin johtamista ja markkinointia - okei, armotonta ulkoa opettelua, mutta opettelee sitten vaikka vaan toisen Jyväskylän tai yhteishaun kirjan hyvin ja panostaa kansikseen ja laskentaan - saattaa olla, että paikka irtoaa niinkin.
- a konttinen
kafkarapu kirjoitti:
Tulisihan siinä kaksi kirjaa lisää luettavaa, mutta ne nyt on kuitenkin johtamista ja markkinointia - okei, armotonta ulkoa opettelua, mutta opettelee sitten vaikka vaan toisen Jyväskylän tai yhteishaun kirjan hyvin ja panostaa kansikseen ja laskentaan - saattaa olla, että paikka irtoaa niinkin.
Jyväskylässähän on myös kansantaloustieteen erillinen pääsykoe. Viime vuonna pääsykoekirjana oli Pohjolan Matin kirja, joka on myös tänäkin vuonna yhteisvalinnassa. Tästä lukemisesta ei siis koidu ollenkaan ylimääräistä luettavaa, korkeintaan suurempaa panostusta kansiksen osioon. Itse hain viime keväänä yhteisvalinnassa ja jyväskylän kansantaloustieteen erillisvalinnassa. Molemmissa pääsin sisään ja valitsin Jyväskylän.
- asdasdsdgf
a konttinen kirjoitti:
Jyväskylässähän on myös kansantaloustieteen erillinen pääsykoe. Viime vuonna pääsykoekirjana oli Pohjolan Matin kirja, joka on myös tänäkin vuonna yhteisvalinnassa. Tästä lukemisesta ei siis koidu ollenkaan ylimääräistä luettavaa, korkeintaan suurempaa panostusta kansiksen osioon. Itse hain viime keväänä yhteisvalinnassa ja jyväskylän kansantaloustieteen erillisvalinnassa. Molemmissa pääsin sisään ja valitsin Jyväskylän.
Myös Helsingin yliopiston kansantaloustieteisiin on ollut pääsykoekirjana se Pohjolan kirja.
- Smirk111
a konttinen kirjoitti:
Näinpä, ja Ana vetelee nyt pelkällä Pohjolan kirjan pohjalla huipputuloksia tenteistä :)
Itellä olis kans tarkoitus hakee tuonne Jyväskylän kauppakorkeaan kauppatieteitä lukemaan mut todella hirvittää toi sisäänpääsyn mahdollisuus. Sinne on varmaan hakijoita valtavasti ja alle sata saa paikan? Kauppispohjalla (taloushallinnon merkonomi) olen hakemassa.
Onko kenelläkään kokemuksia niistä soveltuvuuskokeista, et minkälaiset ne sitten on?- opiskelija__
Jyväskylän pääsykoe on soveltavampi kuin yhteisvalinnan pääsykoe eli ei ole monivalintaa vaan aikaisempina vuosina on ollut esim. pieniä esseitä, termien selityksiä ja jotain peruslaskuja laskentatoimesta.
Soveltuvuuskokeissa on ryhmähaastatteluja ja jotain psykologisia testejä. Soveltuvuuskokeet lähinnä mittää motivaationtasoa.
Hakijoita taisi olla viime vuonna n.500, mutta eihän kaikki hakijat tule edes pääsykokeisiin.
Jyväskylään järjestetään myös oma valmennuskurssi
www.porssiry.fi/valmennuskurssi
Itse kävin sen kun hain tänne opiskelemaan ja oli kyllä todella hyödyllinen! opiskelija__ kirjoitti:
Jyväskylän pääsykoe on soveltavampi kuin yhteisvalinnan pääsykoe eli ei ole monivalintaa vaan aikaisempina vuosina on ollut esim. pieniä esseitä, termien selityksiä ja jotain peruslaskuja laskentatoimesta.
Soveltuvuuskokeissa on ryhmähaastatteluja ja jotain psykologisia testejä. Soveltuvuuskokeet lähinnä mittää motivaationtasoa.
Hakijoita taisi olla viime vuonna n.500, mutta eihän kaikki hakijat tule edes pääsykokeisiin.
Jyväskylään järjestetään myös oma valmennuskurssi
www.porssiry.fi/valmennuskurssi
Itse kävin sen kun hain tänne opiskelemaan ja oli kyllä todella hyödyllinen!Okei. Siinä mielessä noi soveltuvuuskokeet jännittää, kun olen perusluonteeltani tosi ujo ja epäsosiaalinen niin olisi inhottavaa sen takia jäädä ilman opiskelupaikkaa. Toivottavasti ei kuitenkaan asiaan vaikuta kovin paljoa!
Oon lueskellukin tuota valmennuskurssista mutta on kyllä aivan liian kallis mulle ja asun Jyväskylästä 300km päässä niin olisi aika vaikee järjestää tuota :/ 80 eurolla voisi näköjään tilata tuon itseopiskelumateriaalin/paketin niin onko kenelläkään siitä kokemusta, et mitä se sisältää ja onko hintansa arvonen?- blaah...
girl_1991 kirjoitti:
Okei. Siinä mielessä noi soveltuvuuskokeet jännittää, kun olen perusluonteeltani tosi ujo ja epäsosiaalinen niin olisi inhottavaa sen takia jäädä ilman opiskelupaikkaa. Toivottavasti ei kuitenkaan asiaan vaikuta kovin paljoa!
Oon lueskellukin tuota valmennuskurssista mutta on kyllä aivan liian kallis mulle ja asun Jyväskylästä 300km päässä niin olisi aika vaikee järjestää tuota :/ 80 eurolla voisi näköjään tilata tuon itseopiskelumateriaalin/paketin niin onko kenelläkään siitä kokemusta, et mitä se sisältää ja onko hintansa arvonen?Mä oon tilasin ton itseopiskelumateriaalin silloin kuin hain Jyväskylään opiskelemaan. Siin oli tiivistelmät ja tärkeimpiä kohtia selitetty pääykoekirjoista. Sit oli harjoitustehtäviä ja alku- ja loppukoe. Mua se ainakin autto pääsykokeiss! Eikä se ollut sillon ainakaan hirveen kallis, jos vertaa vaik joidenkin muiden itseopiskelumateriaaleihin.
- jyväskyläläinenkaupp
Oikaistaampa nyt saman tien muutama väärä tieto, joita tässä kejussa liikkuu.
Jyväskylässä on mahdollista hakea kauppatieteiden osalta joko yrityksen taloustieteiden pääaineRYHMÄÄN, johon kuuluu johtaminen, markkinointi, yrittäjyys ja laskentatoimi. Jos pääset sisään, ekana vuonna opiskellaan kaikista peruskurssit ja kevällä valitaan jokin noista pääaineeksi. Toinen vaihtoehto on hakea kansantaloustieteeseen, eli siinä on eri pääsykoe kun ytt:ssä.
Aloitin viime syksynä, joten kokemus viime pääsykokeista. Lukion pitkällä matikalla pärjää vallan mainiosti, on olemassa kurssi, joka kertaa lukion pitkän matikan ja pakollisena on vain yksi matematiikan kurssi (aika järkevää settiä tuntuu olevan, just olen kyseisellä kurssilla). Olen siis ytt:ssä, en kansiksessa. Jos haluat pääaineeksi laskentatoimen tai hakea kansikseen, niin niissä joutuu enemmän pyöritteleen numeroita.
Mun mielestäni pääsykokeet ei olleet mitenkään mahottomat. Luin ne kolme kirjaa kaikki kahteen kertaan, ensin vaan läpi, sit tehden muistiinpanoja. Tää on mulle hyvä taktiikka, jokaisella tietty omansa. Jäi parista pisteestä kiinni, että oisin päässy suoraan sisään ilman soveltuvuuskokeita. Mitä joku niistä jo sano, pitää paikkansa.. Jotain musteläiskää ja kuvantäydennystä siellä oli, sit parihaastattelu ja ryhmäkeskustelu, johon saatii aihe etukäteen.
Muiden koulujen puolesta en voi sanoa mitään kun en tiedä, muuta kun sen että vaasaan pääsee vissiin aika helposti.. syksyn haussa voi hakea pelkillä papereilla, ei edes pääsykokeita. se oli mulla varavaihtoehtona jos ei jyväskylään ois päässy..
Kaupunkina jyväskylä on loistava! oon tampereen vierestä lähtöisin, siihen oli ihan kyllästynyt, täällä riittää elämää vaikkei niin iso ookaan. Sopivan kokoinen, paljon opiskelijoita, elämää, hyvät liikuntamahollisuudet ymsymsyms. Tervetuloa! :)- diudiu__
Saakos noissa pääsykokeissa olla laskimet käytössä? Omia laskimia tuskin mutta annetaanko sieltä kaikille jotku? Jos tuonne taloustieteiden puolelle on siis hakemassa..
- damdadam
diudiu__ kirjoitti:
Saakos noissa pääsykokeissa olla laskimet käytössä? Omia laskimia tuskin mutta annetaanko sieltä kaikille jotku? Jos tuonne taloustieteiden puolelle on siis hakemassa..
Viime vuoden pääsykokeissa ei ainakaan tarvittu laskimia. Jotain vähän piti laskeskella, mutta ne oli sitä tasoa, että menivät ilmankin.
- eximia.
millainen se ryhmäosio oli, menen tollasissa ihan paniikkiin ja enkä saa sanottua yleensä yhtään mitään kun iskee pala kurkkuun.:/
- maauuu
onko Jyväskylässä muuten pääsykokeessa sama idea kun kai muissakin että väärästä vastauksesta menee miinuspisteitä? olen myös pyrkimässä sinne tänä vuonna, loppukiri lukemisessa mutta millä ihmeellä opettelen muka laskentatiedon kaavat ? :o
- AMK:sta yliopistoon?
Nostanpa tätä hieman.
Vieläkö Jyväskylän pääsykokeissa on mukana tuo soveltuvuuskoe? Ainakaan vuoden 2013 valintaoppaassa siitä ei mainita sanallakaan? Ja onko kuinka mahdotonta päästä sisään ilman kallista valmennuskurssia?
Terveisin amk:sta äskettäin valmistunut, en tosin ole tradenomi, vaikka koulutukseeni sisältyikin suhteellisen paljon kaupallisia opintoja. Opintojen jatkaminen kiinnostaisi ja Jyväskylän kauppakorkeakoulusta lähtöpisteitäkin tulisi yo-todistuksen pohjalta ihan mukavasti. Nykyisen asuinpaikkani sekä osa-aikaisen (epäsäännöllisen) vuorotyöni vuoksi valmennuskurssille osallistuminen menisi vähän turhan vaikeaksi, mutta uskoisin silti tunteja löytyvän kotona lukemiseen.- iira3
Hain itse viime keväänä opiskelemaan Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun ja pääsin sisään.
Tänä vuonna ei tosiaan soveltuvuuskokeita enää järjestetä. Itse kävin tuon valmennuskurssin, mutta voin sanoa, että sisään voi päästä ehdottomasti myös ilman kurssiakin. Esimerkiksi oma sijoitukseni valinnassa oli 20 parhaan joukossa, joten en joutunut osallistumaan soveltuvuuskokeisiin ollenkaan. Olin lukenut valmennuskurssiin mennessä jo todella reippaasti, joten koin kurssin lähinnä kertauksena oppimastani. Vinkkinä voin sen verran sanoa, että sisäänpääsy on kiinni omasta lukemisesta, motivaatiosta ja uskomisesta itseensä. Valmennuskurssi on hyvä valinta, mutta ilman sitäkin voi pärjätä vallan mainiosti. Oletko harkinnut pelkän itseopiskelumateriaalin tilaamista valmennuskurssilta? Siitä voi olla myös kovasti hyötyä.
Tsemppiä hakuun! (:
- papa3
Voiko jyväskylään päästä sisään heikommillakin yo-kirjoitus arvosanoilla? Otetaanko kouluun 50% opiskelijoita yhteispistemäärästä ja 50% pelkästään pääsykokeen perusteella?
- kekekola
Ketäs kaikkia hakemassa tänä vuonna? :)
- kkkfs
Tietääkö kukaan viimevuoden pisterajoja sinne yrityksen taloustieteisiin?
- hauroinen
38/60, tänä vuonna ei oo soveltuvuuskokeita niin pisterajat kiristyy.
- Fuuuuuuuuuu
Onko ketään muuta kenen mielestä oli aika vaikea pääsykoe??
- agagagaga
Fuuuuuuuuuu kirjoitti:
Onko ketään muuta kenen mielestä oli aika vaikea pääsykoe??
Joo. Ekassa laskiksen tehtävässä merkkasin huolimattomuuttani liikevoitoks 40 eukkoa, vaikka liikevoittoonhan ei kuulu korkokulut. Yks pojo siitä pois ainakin.
Markkinoinnin caseen liittyvä tehtävä yllätti myös, tosin olisihan se pitänyt arvata, että kokeenlaatijat tietävät ettei moni niitä caseja jaksa lukea... Sain kuitenkin siihen ihan asiallisen vastauksen, mutta en tiedä menikö aiheen vierestä.
Veikkaan, että raja on siinä 45-47 pisteen hilkuilla, en tule todennäköisesti pääsemään.
- xoxoxoxo
Miksi Jyväskylässä pääsykoe oli jo nyt? Eikö muualla se ole 11.6?
- asdagesda
Ei oo yhteisvalinnassa mukana.
- ksyuris
Mitä kaikkea tuli huomioida katetuottotehtävässä? Itsellä se ja case vaikein, muuten aika helppo koe.
- kaslhea
Hinta aleni 20 euroon myyntivolyymi ja samalla kaikki muuttuvat kustannukset tuplaantui. Vastaukseksi taisin saada -80000€, eli suunnitelma ei ole kannattava.
Mitäs sait horistua siihen caseen? Itellä meni se niin päin honkia et ei mitään rajaa.
- ksyuris
Tyhmänä en tajunnut tuplata siihen myös välittömiä materiaaleja ja palkkoja niin sain vastaukseksi 40000 voittoa... Kirjoitin että seuraavat suosiotaan mm. tykkäämisten ja päivitysten peukutuksen avulla, joka on fazerilla korkea. Tekevät pieniä markkinatutkimuksia kysellen uusia makuvaihtoehtoja tai nimiä uutuustuotteille, esimerkiksi kilpailujen avulla. Suurempaa tutkimusta fb ei olla tehty, mutta eräs opiskelija sai fazerin kautta aineistoonsa tuhansien ihmisten vastauksen todella nopeasti. Eiklös kysymys koskenut että miten fazer hyödyntää sosiaalista mediaa markkinointitutkimukseen? Yritin pysyä niissä fazerin käyttämissä keinoissa, vaikken noita enempää muistanut. Meni vähän ohi että mitä hakivat?
- reginz
Auts. No mutta jos perusidea on oikea (he näkevät, että laskut ovat muuten oikein), niin eiköhän sieltä jokunen piste tule.
Casessa käskettiin POHTIMAAN markkinatutkimusta Fazerin tapauksen valossa, mutta jos kirjotit asiaa niinkuin kirjassa sanotaan, niin kyllä ne pisteitä antaa. Itse en läheskään muistanut kaikkea noita mitä mainitsit, saattaa mennä nollille.
- 2. kerta
Tietysti katetuotto tehtävän kohdalla voidaan kyseenalaistaa muuttuvien kustannuksien kaksinkertaistuminen. Vaikka tuotteen myyntimäärä tuplaantuu, ei se mielestäni automaattisesti tarkoita kaikkien muuttuvien kustannusten tuplaantumisista, vaikka se toki mahdollista onkin. Itse päädyin vastaamaan ympäripyöreästi, että mikäli yritys pystyy toteuttamaan suunnitelman sitten, että muttuvat kustannukset eivät kasvu yli 80%, nii suunnitelma on kannattava...
Koe oli aika samantasoinen kuin edellisenäkin vuonna ja kokeen tekijöitä todennäköisesti aikalailla sama määrä, joten varmaan pisteraja tulee olemaan jotain 35-40 väliltä- hehahd
Millä perusteella väität, että yrityksen tuotannon tuplaantuessa muuttuvat kustannukset eivät tuplaantuisi? Tämähän tarkoittaisi sitä, että yritys valmistaisi osan tuotteista ilmaiseksi. Mikäli yrityksellä olisi ollut tuollaisia skaalaetuja käytettävissä, oltaisiin ne ilmoitettu tehtävässä. Katetuottolaskelmassahan ainoana tuotto- ja kustannustekijänä on tuotannon määrä.
- moriestapoytaa
Yrityksen katelaskelma näyttää seuraavalta:
Myynti (40 000 kpl) 1000 000
Välittömät materiaalit 300 000
Välittömät palkat 200 000
Muuttuvat tuotannon yleisk. 100 000
Hallinnon kiinteät yleisk. 200 000
Jotkut randomkustannukset 180 000
Myynnin kiinteät yleisk. 20 000
Siis tulos on nolla. Yritys suunnittelee pelastavaksi toimenpiteeksi 20% hinnan laskun, jonka oletetaan lisäävän myyntiä ja tuotantoa 100%, mikäli kasvatetaan myynnin kustannuksia
80 000,-. Miltä suunnitelma vaikuttaa katelaskennan perusteella?
UUSI MYYNTIHINTA (1000 000/40 000) * 0,80 = 20
UUDET TUOTOT (40 000 * 2) * 20 = 1600 000
UUDET KUSTANNUKSET (300 000 200 000 100 000) * 2 = 1200 000
UUDET MYYNNIN KUSTANNUKSET 20 000 80 000 = 100 000
1600 000
1200 000
200 000
180 000
100 000
= -80 000,-
- 2. kerta
Itsekkin tein kyllä näin kun ylempänä on tehty.
Tarkoitin vain, että on mielestäni kummallista odottaa kaikkin muuttuvien kustannus nousevan tasaisesti myynnin noustessa. Esimerkiksi tuotantomäärän tuplaantuessa henkilöstön palkkakulut eivät hyvin todennäköisesti tuplaantuisi KÄYTÄNNÖSSÄ. Toki laskenta perustuukin teoriaan.
Joka tapauksessa ei väliä, kun paperissa on oikein laskettu tulos.- moriestpoytaa
Tekstissäsi on perää, mutta ota huomioon tehokkuuskysymys. Mikäli oletetaan, että tuotannon kasvaessa tehokkuus pysyy samana, koko tuotannon läpivientiin kuluu pidempi aika.
Esim: Työntekijät pystyvät valmistamaan tuotetta yhteensä 10 kappaletta tunnissa. Tuotteen myynti on 1000 kpl, joka nousee 50% (1500 kpl) hinnan laskun myötä.
Työntekijöillä siis kuluu 1500 kpl tuottamiseen 1500/10 = 150 tuntia.
Tällöin tuotannon kasvaessa 50% myös palkkakulut ovat nousseet 50%. - Jokomennään
Periaatteessa sen voi miettiä siten, että kun tuotanto tuplaantuu, pitää henkilöstöä palkata kaksinkertainen määrä..
- moriestboyta
Jokomennään kirjoitti:
Periaatteessa sen voi miettiä siten, että kun tuotanto tuplaantuu, pitää henkilöstöä palkata kaksinkertainen määrä..
Oikeassa olet.
Esim: Työntekijöitä on kymmenen, joista jokainen valmistaa tunnissa yhden tuotteen, joten tunnissa tuotteita valmistuu yhteensä 10. Tuotteen myynti on 1000 kpl, joka nousee 50% (1500 kpl) hinnan laskun myötä.
Jotta voitaisiin säilyttää sama tehokkuustaso, firma palkkaa 5 työntekijää lisää. Tällöin 15 työntekijää valmistaa tunnissa yhteensä 15 tuotetta, ja aikaa 1500 tuotteen valmistamiseen kuluu 1500/15 = 100 tuntia.
Tällöin tuotannon kasvaessa 50% myös palkkakulut ovat nousseet 50%.
- srtj
Henkilöstön palkkakulut eivät olekaan muuttuvia kustannuksia, vaan korkeintaan puolimuuttuvia (riippuen siitä mitä tehdään). Todelliset muuttuvat kustannukset muuttuvat aina täysin suhteessa tuotantoon. Muiden tekijöiden pysyessä muuttumattomina tarvitaan tuplamäärään tuotteita tuplamäärä raaka-aineita, työvoimaa (automatisoitua tai työntekijöitä), huoltoaikaa jne.
Toki esim. suurien tuotantomäärien tuomilla skaalaeduilla voi raaka-aineita saada halvemmalla yms, jolloin muuttuvat kustannukset eivät euromääräisesti tuplaannu tuotannon tuplaantuessa. Mutta näitä etuja voi ajatella vähennyksinä muuttuviin kustannuksiin, jolloin muuttuvat kustannukset itsessään edelleen tuplaantuvat.
Yleistäen kaikki mallit mitä tällä tasolla opiskellaan on yksinkertaistettuja versioita todellisuudesta, ja näillä malleilla mennään myös pääsykokeissa. Lisäksi pitää muistaa, että muutoksia tarkastellaan yksi kerrallaan. Tuotantomäärän muuttuessa ainoastaan tuotantomäärä muuttuu, raaka-aineiden tai työntekijöiden hinnat eivät. Jos myös niiden muutosta halutaan tarkastella, tehdään se erikseen, joko aiemmin tai myöhemmin. Käytäntö voi erota teoriasta huomattavastikin. - samwelli
Muistaakos kukaan mitä tulosten ilmoittamisesta kerrottiin siinä alussa? Oliko se niin, että 20.6 ilmoitetaan VIIMEISTÄÄN (eli tulokset voivat tulla aikaisemmin) vai että tasan tuolloin ne kirjeet ovat postilaatikossa?
- exteberria
Viimevuonna pamahtivat postista yhteyshaun koepäivänä, et eiköhän ne ens viikolla tule!
- saipa
jyu.fi/hae sivustolta.
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Päävalinnan (kevään yhteishaku) tulokset julkaistaan 13.6. mennessä.
Eli juurikin ensi viikolla. - kekekola
Tsekatkaapa yliopistohaku.fi omat sivut. Tulos pitäisi näkyä jo siellä.
- varalla!
sieltä löytyy,,, Onks kaikki joita ei ole hyväksytty sisään, päässy varalle?
- jeejeehee
Monenneltako varasijalta jyväskylään on yleensä päässyt? onko mitään vanhoja tilastoja missään
- harvinaista herkkua
useimmiten alle 5..,
- kylteri222
Ainakin vuonna 2011 oli helppo päästä Jyväskylään taloustietedettä lukemaan. Koe oli pelkästään Pohjolan kirjasta ja kysymykset simppeleitä ja kivoja. Yhteisvalinnan taloustieteen osuus taas oli paljon soveltavampi ja vaikeampi vaikka kyseiseen kokeeseen piti opiskella kolme muutakin kirjaa.
- rakfaaf
Onko kellekään tullut vielä kirjettä tänään? Itselle ei.
- nep2
meikäläiselle tuli kirje tänään :) kansantaloustieteeseen hyväksyivät! tosin jos huominen koe menee hyvin ja pääsen muualle niin jollekin onnelliselle vapautuu kansiksesta minun paikkani.
- kunq
Tänne tuli kirje tänään ja ihan kelpo uutinen: hyväksytty!
Pisterajat: 40p koekiintiö, 89p yhteispistemäärä
Jos ei kirjettä ole tullut, käyppä kurkkaa yliopistohaku.fi sivustolta. Siellähän pitäisi tuloksien olla näkyvissä.
Ja itselläkin se että jos aaltoon paikka huomenna aukeaa niin joku onnellinen saa paikkani. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk652133Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921452Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.621275Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll701258- 1151125
- 69960
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j75928Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur72919Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍79853Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise10834