Laitanpa tänne kokemuksia katsastukseen liittyvästä remontista, kun kävi niin surkeasti,että Previa ei menny päästöistä läpi. Häkä arvo kierroksilla oli siis yli 0,36 josta pomppas. Katsastusmies kehotti vaihtamaan ilmansuodattimen ja sytytystulpat. Ne ostettuani etsin mm. netistä tietoa sytytystulppien vaihdosta, koska kyseessähän on keskimoottorinen auto ja kone pötköttää kyljellään. Em. syystä ovat tulpat jääneet tällaiselta keskiverto t-i mieheltä autoon vaihtamatta, kun ei niitä koskaan ole missään näkynyt. Nyt oli sitten pakko alkaa tutkia, miten previaan vaihdetaan tulpat? Ensin kurkkaus auton alle ja vänkärin puolelta näkyy venttiilinkoppa ja sen perän puolella virranjakaja. Tulpanjohdot menevät muovikannen alle, joka on kiinni kolmella pultilla. haitolla on myöskin alustan muovisuojus, josta irroitin muutaman pultin ja sen sai käännettyä sivuun. Nyt irroitettuani sen muovikannen, tulpanhatut tulivat näkyville. MUTTA eihän ne tulpanhatut mahtuneet tulemaan mokomat tietenkään, ja ilmiselvästi lattiassa näkyvä luukku pitää irroittaa yläkautta eli kartturin penkin alta. No kartturin penkki , lattiamatot ym. pois tieltä ja sieltähän se luukkukin sitten irtosi ja tulpanvaihtoon pääsi suhteellisen hyvästä työasennosta..
Previa 2,4i
3
637
Vastaukset
- es
Täytyy vielä jatkaa juttua, eli previan tulpanvaihto tosiaan pitää suorittaa ohjaamon kautta. Myöskin ilmansuodattimen vaihdettuani suuntasin paikalliseen korjaamoon ottamaan pakokaasutestiä. Tulos oli ensin yhtä surkea kuin konttorilla. Autosta ei aluksi saatu kunnon lukemia huoltomies antoi tuomion: jotain on vialla: tulppavika? lambda? apuva! Sitten mulla välähti, kysyin huoltomieheltä kymppimillim listaa lainaksi ja ehdotin että nollaan ekun eli tämän tietokoneen, joka huolehtii ja säätää näitä moottorin ympäristöarvoja. No akunkenkä irti ja puolikymmentä kertaa jarrupoljinta että konkat tyhjenee (netistä opittua tietoa) ja päälle vielä jorkkailua ja nokan kaivuuta kolme minuuttia. Auto uudelleen testiin ja tulos häkäarvo 0,06/2500 rpm/hyväksytty! Autoni oppi siis paremmat säädöt ekun nollaamisen jälkeen. Johtopäätös lienee, että eku nollaantuu ja oppii uudet arvot ja aionkin vielä nollata sen ja tehdä monipuolisemman ekunsäätölenkin. Ps. kannattaa seurata mittausarvoja vuositasolla kats yht
- jpre
Previan päästöjen kans mullakin ollut ongelmia joskus ja silloin oli vika lambda anturissa. Oli laitettu tarvike lamda ja liitokset juotettu. Juottaa ei saa, koska anturi tarvitsee vertailuilman ja se vertailuilma kulkee johdon säikeiden välissä. Liittäminen siis aina puristusliitoksella.
- Anonyymi
Ylös
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15110944
- 525230
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452433- 302133
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131701Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421544Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta301241Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351176Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo92935TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o317892