Velliä illalla?

Väsyt...Zzzzzz

Lyhyestä virsi kaunis:

5 kuukauden ikäinen vauva heräilee yöunilta tunnin välein syömään. Ei rauhoitu tassutteluun, tutin sylkee pois, sylikään ei auta, vaan tissiä on saatava. Syökin ihan oikeasti eikä vain lussuta "huvikseen". Äiti on heräilystä jo tosi väsynyt, koska sitä on jatkunut kauan. Jaksaisin 4-5 syöttökertaakin yössä, mutta tuo tunnin välein on niin tiheästi, että en ehdi edes kunnolla nukahtaa ennen seuraavaa uudelleennukutusyritystä/ateriahetkeä. Lastenlääkäri sanoi, että vellin syöttäminen illalla voisi auttaa, mutta en oikein tiedä. On vasta hetki maisteltu kiinteitä ja niistäkin vain perunaa ja porkkanaa. Luin jostain, että vellin syöttäminen saattaa sotkea imetystä.

Jotenkin tekisi mieli odottaa vielä, josko tiheän yösyömisen kausi menisikin kohta jo ohi, toisaalta jatkuva yöheräily tuntuu jo kidutukselta. Onko teillä kokemusta vastaavasta ja miten tilanne teillä ratkesi?

6

789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • u45u

olotilan 5kuukauden kokemuksella :) Meillä alkoi yöhulinat 5kk iässä ja kesti jotakuinkin sinne 9kk ikään. Paljon tuli sinä aikana luettua asiasta ja monenlaista kantaa nähtyä. Toisaalta se kuuluu ikään; eroahdistukset, tiheän imun kausi, maailman kiinnostavuus, uudet taidot jne... Toiset kannattaa tuota iltapuuroa tai velliä, joillekin se on auttanut, toisille ei. Meille ei auttanut. Jos muuten lapsesi on jo 5kk niin miksi et antaisi puuroa, joka on tuhdimpaa kuin velli? Mutta, mutta siis (ajatus pätkii) mitä tulee mieleen, että voisi kokeilla on...

Iltapuuro tai velli,
      Imetyksen vähentäminen yöllä
      nukkumista perhepedissä, ettei herätys liikaa rasittaisi sinua
      Isä hoitaa yöllä ja antaa tarvittaessa pullosta maitoa
      6kk iässä voi ajatella
      tassuttelua ja unikoulua rauhoittamaan
      omaa huonetta

Meillä tuohon heräilyyn auttoi joko aika tai oma huone. Yöheräilyt alkoivat "vähentyä" n. 8kk iässä niin, että sain välillä nukkua jopa kolmekin tuntia kerran yössä putkeen. Sitten siirrettiin 9kk omaan huoneeseen (vastustin tätä, koska kuvittelin ramppaavani tunnin välein sitten sinne toiseen huoneeseen ja tulevani hulluksi) ja kas kummaa, yöt alkoivat sujua paremmin ja 11kk välissä tuli jo yö, että sain nukkua ilman herätyksiä. Jotenkin luulen, että se maidon haju sekoitti neidin unet öisin, mutta ihan 5kk ikäistä en haluaisi itse vielä laittaa omaan huoneeseen.

• näin meillä

Meillä on reilut 5kk ikäinen pienehkö poika, jonka kanssa aloitettii kiineät 4kk iässä. Kahten "ateriaan" siirryttiin 4½kk jälkeen. Ensin annettiin "iltaateria" klo 17 maissa, jonka seurauksena pojalle ei tissi maistunut illan aikana, kun kasvissose täytti mahan ja vastaavasti poika tankkasi sitten iltayön parin tunnin välein.

Pienen mietinnän jälkeen päädyttiin antamaan ilta-ateria vastaklo 20 aikoihin eli juuri ennen nukumaan menoa. Tuntuuhan se vähän hassulta syöttää pojalle porkkana- ja bataattisosetta eli päivän pääateria ennen nukkumaan menoa (iltarutiinina siis kasvissose, iltapesut ja yöpuvun ja vaipan vaihto ja tissittely). Nyt poika nukkuu yleensä klo 21:stä 02-03:n heräämättä, toinen syönti tulee normaalisti n. klo 6 aikoihin ja sitten herätys klo 8 maissa (herätetään jos ei herää itse).

Teillä kyllä tuntuu ettei heräämisen syynä ole nälkä vaan lapsi ei osaa jatkaa itse uniaan kevyemmän unijakson jälkeen (lapsilla kevyt unijakso n. tunnin välein). Tietääkseni tähän ei juuri syömisillä voi auttaa, vaan lapsi on konstilla tai toisella opettettava nukahtamaan itse uudestaan kun hän havahtuu tähän kevyempään unijaksoon.

• vellihommat

Alotettiin vellin antaminen kun vauva oli 3kk just ihan samasta syystä eli heräili monta kertaa (ei nyt ihan tunnin välein) syömään yöllä ja ihan nälkäänsä. Pystyn näin sanomaan koska on pullovauva eli pullotolkulla meni maitoa öisin. Imettämisestä en osaa sanoa kyllä oikein mitään.. Kun alotettiin velliä antamaan iltasin sekä vähintään toisella yösyötöllä (syö nyt kerran pari yössä) niin nyt ei aamuisin herään nälkäänsä vaikkei kyllä yhtään pidempään nuku kuin ennenkään :D

• kokeilee...

Aloittaja itse epäilee, että vauva herää nälkäänsä ja vauva oikeasti ihan juo kunnolla rinnasta, ei vain lussuta päästäkseen uneen. Kokeile ihmeessä löysää puuroa. Mieluiten maidotonta, ettei tule vatsavaivoja. Älä kokeile 2 dl valmistetravellejä, niistä meille tuli ainakin koko yön huudot (sisältää samaa maitoa kuin tuttelissa ja nannissa) eikä sopinu vauvan vatsalle lainkaan (niinkuin ei sopinut tutteli eikä nan).

Päiväsaikaiseen syöntiin on kiinnitettävä huomiota. Eli muutakin kuin maitoa. Ja enemmän kuin yksi teelusikka.

Itsekin voi miettiä, että jos on päivä, jolloin on syöny älyttömän vähän, niin itse ainakin herään yöllä ihan kunnon nälkään.

Puurosta voi tehdä löysän ja juottaa tuttipullosta, johon ostaa vellitutin.

• kokeilee...
        kokeilee... kirjoitti:

Aloittaja itse epäilee, että vauva herää nälkäänsä ja vauva oikeasti ihan juo kunnolla rinnasta, ei vain lussuta päästäkseen uneen. Kokeile ihmeessä löysää puuroa. Mieluiten maidotonta, ettei tule vatsavaivoja. Älä kokeile 2 dl valmistetravellejä, niistä meille tuli ainakin koko yön huudot (sisältää samaa maitoa kuin tuttelissa ja nannissa) eikä sopinu vauvan vatsalle lainkaan (niinkuin ei sopinut tutteli eikä nan).

Päiväsaikaiseen syöntiin on kiinnitettävä huomiota. Eli muutakin kuin maitoa. Ja enemmän kuin yksi teelusikka.

Itsekin voi miettiä, että jos on päivä, jolloin on syöny älyttömän vähän, niin itse ainakin herään yöllä ihan kunnon nälkään.

Niin siis ota iltapuuro mukaan nyt vauvalle. Katso, jos se auttaisi.
        Muutenkin vauvalle aletaan syöttää muutakin ruokaa kuin äidinmaitoa. Ei se siitä häiriiinny se imetys, jos vain imetät vauvantahtisesti.

• Väsyt...Zzzzz
        kokeilee... kirjoitti:

Nyt on menty öisin siihen, että tytsy heräilee alkuyön jämptisti kahden tunnin välein syömään ja sitten klo 4 ja 5 vähän niin kuin muuten vaan (ei oikeastaan syö, mutta onneksi nukahtaa suht helposti uudestaan) ja klo 6 *ding* aamuherätys! :) *haukotus*

Ajatuksen vellistä oikeastaan hautasin jo, mutta puuroa voisi olla aika kokeilla, ja alkaa maistella päivällä lounasvihannessoseiden lisäksi välipalalla marja- ja hedelmäsoseita. Tyttö on syönyt päivällä rintaa jotenkin tosi huonosti taas muutaman päivän vaikka maitoa kyllä riittäisi. Kasvissoseet kyllä uppoavat, eli ehkä kaipaakin enemmän jotain "järeämpää" rintamaidon lisäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe