missä on puhumattomat lapset??

lyuljglg

aina täältäkin saa lukea miten ei kannata huolestua vaikkei lapsi reilu puolitoista vuotiaana puhuiskaan, että normaalia on, mutta missä ne puhumattomat lapset oikein on?! meidän tyttö on 1v 8 kk ja on ainut tuon ikäinen jonka tiedän joka ei puhu vielä yhtään mitään. hiekkalaatikolla paljon pienemmätkin puhuvat ja muut äidit ja isät ääneen ihmettelevät että "eikö teidän tyttö tosiaan VIELÄKÄÄN puhu?" mut lapset osottelevat esineitä ja nimeävät niitä ja meidän rinsessa juoksee ympäriinsä ja pälättää siansaksaa. ei se minuu häiritse, ihmettelen vaan miten kaikki on niin kummissaan tästä puhumattomuudesta jos se kuitenkin on ihan normaalia ettei vielä puhu?

joskus vuoden ikäsenä sanoi muutaman sanan ja innostuttiin että tästä se lähtee, mutta nekin on unohtuneet. ei siis puhu mitään muuta kuin "omaa kieltään". missä vaiheessa sitten voi ajatella että jotain on ehkä vialla? kaksi vuotiaana? kaksi ja puoli?

10

1643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iuyh

      No tietysti ne on kummissaan, joiden omat lapset puhuu, mutta sellaiset, jotka vähänkin enemmän ovat lasten kanssa tekemisissä, eivät pidä mitenkään outona puhumatonta alle 2-vuotiasta. Itse esim. pph:na olen nähnyt lukuisia lapsia, joilla ei vielä 2-vuotispäivän kynnyksellä ole ollut sanoja ollenkaan tai on ollut ihan muutama sana, mutta jo muutaman kuukauden kuluttua siitä, kun kaksi vuotta on tullut täyteen, on puhetta alkanut tulla pulppuamalla. Pikkaisen alkaisin olla huolissani, jos 2-vuotiaana ei ole vielä ainuttakaan sanaa. Neuvolassahan tuota asiaa seurataan, joten siellä asiaan puututaan, jos aihetta ilmenee. Alle 2-vuotiaalla puheen ymmärtäminen on tärkeämpää kuin puheen tuottaminen. Ja jos puhetta ei ymmärrä, on syytä olla huolissaan.

      • *2x*

        Meillä poika 2,5v, eikä puhu kuin muutaman sanan. On sanonut noin 50sanaa elämänsä aikana, mutta alle kymmenen sanaa on käytössä päivittäin. Ei puhu edes "omaa kieltä", eli ei höpöttele käytännössä ollenkaan. Silloin tällöin tulee uusia sanoja, mutta useimmiten käyttää sanaa kerran ja se siitä. Muutama kaksi ja kolmisanainen lause on tullut, mutta ovat todella harvinaisia.
        2-vuotisneuvolassa vasta asiaan kiinnitettiin huomiota. Parin viikon päästä on toisen lapsemme 1-vuotisneuvola ja sen yhteydessä puhutaan uudestaan tuosta esikoisen puhumattomuudesta. 2-vuotisneuvolassa oli jo puhe että jos ei nyt vielä 2,5-vuotiaana puhu tarpeeksi (mikä on tarpeeksi, en tiedä) niin sitten puheterapiaan. Että saapa nähdä.

        Poika on liikunnallisesti todella hyvin kehittynyt, osittain edellä ikäluokkaansa. Hirmuisesti on vauhtia ja keskittyy liikkumiseen. Ilmaisee asioita osoittelemalla ja viittomalla, itse on kehittänyt viittomia, jotta saisi itsensä ymmärretyksi. Koko ajan hänelle on puhuttu paljon, selitetty asioita ja hän ymmärtää puhetta todella hyvin. Kuuntelee tarkkaavaisesti kun hänelle puhutaan ja näkee, että hän todella miettii kuulemaansa. Tekee omat päätelmänsä kuulemistaan asioista ja toimii niiden mukaisesti.


      • cnxgnxfghfg
        *2x* kirjoitti:

        Meillä poika 2,5v, eikä puhu kuin muutaman sanan. On sanonut noin 50sanaa elämänsä aikana, mutta alle kymmenen sanaa on käytössä päivittäin. Ei puhu edes "omaa kieltä", eli ei höpöttele käytännössä ollenkaan. Silloin tällöin tulee uusia sanoja, mutta useimmiten käyttää sanaa kerran ja se siitä. Muutama kaksi ja kolmisanainen lause on tullut, mutta ovat todella harvinaisia.
        2-vuotisneuvolassa vasta asiaan kiinnitettiin huomiota. Parin viikon päästä on toisen lapsemme 1-vuotisneuvola ja sen yhteydessä puhutaan uudestaan tuosta esikoisen puhumattomuudesta. 2-vuotisneuvolassa oli jo puhe että jos ei nyt vielä 2,5-vuotiaana puhu tarpeeksi (mikä on tarpeeksi, en tiedä) niin sitten puheterapiaan. Että saapa nähdä.

        Poika on liikunnallisesti todella hyvin kehittynyt, osittain edellä ikäluokkaansa. Hirmuisesti on vauhtia ja keskittyy liikkumiseen. Ilmaisee asioita osoittelemalla ja viittomalla, itse on kehittänyt viittomia, jotta saisi itsensä ymmärretyksi. Koko ajan hänelle on puhuttu paljon, selitetty asioita ja hän ymmärtää puhetta todella hyvin. Kuuntelee tarkkaavaisesti kun hänelle puhutaan ja näkee, että hän todella miettii kuulemaansa. Tekee omat päätelmänsä kuulemistaan asioista ja toimii niiden mukaisesti.

        meidän tyttöhän siis juoksee, ihan juoksee juoksee, hypähtelee, kiipeilee eikä kaadu juuri koskaan. Luulisi johtuvan se puhumattomuus siitä ikivnahasta syystä, hän on "astunut kielensä päälle" niin kuin sanotaan. Ne muut tuon ikäset jotka puhuu niin he yleensä kävelevät vielä hieman horjahdellen. että näinhän se menee.


    • tuplamykkä

      kaksi puhumatonta 2v 7kk poikaa. Osasivat vuoden ikäisenä useita sanoja, mutta ne unohtuivat. Nyt vasta ovat oppineet muutaman sanan uudestaan. Tosin todella epäselvästi sanovat. Nyt sitten juostaan tutkimuksissa, että missä on vika. Menee vielä pitkä tovi ennen kuin mitään saadaan selville. Toivottavasti oppisivat edes muutaman sanan lisää

      Kyllä se vaan kummasti elämää vaikeuttaa, kun aina ei ymmäretä toisiamme.

      Tukiviittomia ollaan kyllä alettu käyttää ja osaavat pari viittomaa.

      Mutta älä vielä huolestu ollenkaan omasta lapsestasi. On niin kovin pieni vielä. Ehtii puhumaan myöhemminkin.

    • vain itku äänenä

      Hei!
      Kesän kynnyksellä tullut Käypä hoito - suositus koskien puheen erityisvaikeutta antaa paljon hyviä vastauksia.

    • puhumattomia kaksi

      Meilläkin toinen tyttö oli lähes 2,5 v ennen kuin oppi puhumaan enemmän. Toinen tyttö oli taas yli 2 v ja höpötti omaa kieltänsä, jota tosin ymmärsimme aika hyvin. Puheterapeutti tätini sanoikin hänestä, että hänelle on hieman haastavaa oppia oikeaa kieltä kun häntä ymmärretään siansaksallakin. Tiesimme, että
      oowee oowee tee tarkoitti: värikynät tänne, piirretään. Täptä tarkoitti kävellä. Namna tarkoitti syödä jne. Hän oli myös kehitellyt viittomia. Sormi suuhun tarkoitti, että mennäänpäs syömään puskista viinimarjoja. Taputus päähän, että missä on mun lakki jne.
      Että kyllä sitä muuallakin... Nyt kumpikin puhuu ok.

      • 1v7kk

        Meidän tyttö 1v7kk eikä sano sanaakaan. Ei edes tavuja. Lastenlääkäri sanoi minulle, et jos 2 vuotiaana ei vielä mitään kuulu, niin sit aletaan harkitsemaan puheterapiaa. Esikoinen puhuu kyllä pienemmänkin edestä:) Puhui jo 1 vuotiaana lukuisia sanoja. Mulle ei kukaan ole vielä ihmetellyt puheen puuttumista. Eiköhän se siitä ajan myötä ala kehittymään.


    • niintuttua

      Kuulostipa kovin tutulta! Meillä ei puhuttu tuossa iässä kuin 1 sana. Ja sekin välillä väärin. Nyt kun täytii 2v niin yhtäkkiä parissa päivässä ryöpsähti 20 sanaa. Nyt mennään niillä, katsotaan milloin tulee lisää. Vasta ennen kolmea vuotta huolestutaan jos ei tule enempää sanoja.

    • aloittajaaa

      nythän se tais avautua meidänkin pimun sanainen arkku :) tyttö on viikon sisään oppinut sanomaan pallo, vauva, kissa, koira, vaippa, kakka, pappa, mikki ja ankka :D siis VIIKON SISÄÄN! ihan yhtäkkiä :D voi tätä riemua molemminpuoleista!

    • 3,5v nyt

      Meillä lapsi, joka ei OIKEASTI puhunut mitään ennen 2v, ei edes äännellyt (auton pörinää tai eläinten äänien matkimista tmv). Eli ei siis näitä "meidän reeta-emilia ei 1v 2kk 3pvä ikäisenä puhu sanaakaan, vain äiti-isä-pallo-lamppu-tutti-kakka-anna-ei-joo"-tyyppisiä lapsia todellakaan.

      Hän ei myöskään jokellellut eikä tavutellut. Käytin yksityisellä kun neuvolan kautta lähete olisi kestänyt jonottaa 6kk puheterapeutin arvioon. Pääsimme jonon ohi ja välittömästi puheterapiaan (alkoi kun lapsi 2v 6kk). Lapsella todettiin sairaalan foniatrin arviossa vaikea puheentuoton erityisvaikeus (tod.näk dyspraksia) alle 3v. Puheterapiaa säännöllisesti ja kuva viittoma-kommunikaatiota.

      Syytä hätään siis jos ei puheenkehitys ei ole ollut aiemminkaan normaalin rajoissa (jotain vaiheita puuttunut tai unohtuneita taitoja paljon). Jos 2v ei sano sanaakaan, pyytäisin lähetteen eteenpäin, myös jos ei 2v ole 2-sanaisia ymmärrettäviä "lauseita", esim "anna tutti" .

      Mitään haittaa puheterapeutti-käynnistä ei ole, se ei vahingoita lasta, vaikkei mitään ongelmaa lopulta todettaisikaan. Pyydä lähete neuvolasta tai käytä yksityisellä lääkärillä, jolta PYYDÄT lähetteen tutkimuksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe