E10 soveltuvuus

moomoomeadows

Onko jossain tietoa miten E10 sopii käytettäväksi neli- ja kaksitahtisissa mopoissa?
Itse en tästä viinalla läträämisestä kauheasti perusta ja pelkään lähinnä sen hajottavan kaluston joka
on suunniteltu toimimaan bensalla eikä millään tenusekotuksilla.

12

4729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhden_mielipide_toiseen

Saatavilla tulee olemaan 10 prosenttista 95 oktaanista sekä 5 prosenttista 98 oktaanista polttoainetta. Eli vehkeet jotka eivät sovellu käyttämään 10 prosenttista seosta pakotetaan siirtymään 98 oktaaniseen. Luonnollisesti 98 oktaaninen tulee olemaan kalliimpaa vaikka siinä on vähemmän etanolia. Tämä oli arvaus. Tässä maassa kun ei vanhoja ajoneuvoja arvosteta.

E10 tietosivuilla on sopivuustaulukko moottoripyörille. Minulla ei ole hajuakaan mihin tämä taulukko perustuu. Tuntuu ettei siinä ole mitään järkeä.

- Yamaha ei suosittele E10-polttoaineen käyttämistä moottoreissaan mutta käy Yamaha FZ8 -malleihin. syy?
      - E10 ei käy mihinkään kawasakin moottoripyöriin. syy?
      - E10 sopii kaikkiin Honda-tuotteisiin, joiden polttoainesuositus on tähän saakka ollut 95E.

Nyt herääkin kysymys mikä ihme tekee Hondasta sopivan muttei kawasakista tai yamahasta?

- Peugeot skoottereihin ja mopoihin E10 ei käy.
      - Derbi 50-125cc moottoreihin E10 käy mikäli ne on valmistettu vuoden 2000 jälkeen.
      - Aprilian maksiskoottereihin E10 käy
      - Aprilian 2-tahteihin E10 ei käy
      - Aprilian 4-tahtisiin 50cc moottereihin E10 ei käy

Näiden listojen perusteella en laittaisi E10 polttoainetta mopoihin ennen kuin saisin tietää mihin perustuu soveltuvuus. Mikä tekee Derbin 50cc koneesta niin ihmeellisen verrattuna aprilian 50cc. Onko derbit sittenkin tehty laatuosista? heheh.

• halvat osat

Olen samaa mieltä, että ei ole selviä perusteita sopimattomuuteen.
        Toisen maailmansodan aikainen pula-ajan viinabensa erotti 2-tahtiöljyn, tiedetään.
        Yleensä taulukoissa on vain tuoreemmat ajokit.
        Vanhoihin on vara kokeilla. Mopo kestää huonoa polttoainetta.

Uudempiin mopoihin voi joutua suurentamaan suuttimia.
        Vanha Peugeot Jet Force voi vaatia ruiskun tietokoneen uudelleen ohjelmoinnin.
        Viinabensassa on vähemmän energiaa ja viskositeetti voi olla paksumpikin.
        Energiasisällön vähenemisen vuoksi sitä kuluukin enemmän.
        Saman ilmiön on saanut aikaan laittamalla liikaa jäänestoa tankkiin.
        Eli sillä perusteella seos laihenee E10-bensalla.

Takuu ei koske käyttöohjeessa mainitun polttoaineen loppumista kaupasta.
        Voi tulla ontuvaa käyntiä ruohonleikkureihin ja moottorisahoihinkin.

Jotkut polttoaineletkut ja tiivisteet voivat pilaantua viinasta,
        pelottelivat vuosia sitten. Niitä voi uusia, jos moinen ihme tapahtuu.
        Tuleepahan ajan tasalle.

Suuttimista voi tulla kaupoissa pula, jos ongelmasta tulee laaja.
        Niiden suurentaminen itse ja pienemmäksi tinaaminen on työlästä.

Eri ongelma on, se että seoksia ei saa itse säätää, koska päästöarvot muuttuvat.
        Mutta jos ei säädä, niin typen oksidit voivat kohota laittomiksi uudella bensalla.
        Siinä tapauksessa uuden soveltuvan mopon kauppias toimittaa kelvottomaksi käyneen sulattoon.

On mopoissa kokeiltu mitä ihmeellisempiä palavia ja palamattomiakin liemiä.
        Kohta ei vain kokeilla pelkästä omasta uteliaisuudesta.

• Mika222
      • tietämätööönnn

Kun mulla on yamaha aerox niin voisko sen konetta ruveta jotenki totuttamaan 98 bensalle? esim puolet98 ja puolet 95 vai haittaako jos laittaa vaan tankin täyteen sitä 98?

• yhden_mielipide_toiseen
        tietämätööönnn kirjoitti:

Kun mulla on yamaha aerox niin voisko sen konetta ruveta jotenki totuttamaan 98 bensalle? esim puolet98 ja puolet 95 vai haittaako jos laittaa vaan tankin täyteen sitä 98?

Ei sitä moottoria tarvitse totuttamaan alkaa. Se ei sopeudu itsekseen. Se joko tykkää 10E:stä tai sitten ei. Tankkaa vain sitä 98 E5 polttoainetta.

Tässä oma epätieteellinen lista siitä mikä voisi olla esteenä E10 käytölle.
        - Venttiileiden ja ceetirenkaiden riittämätön voitelu?
        - Suuttimet liian pienet?
        - Alipainekaasuttimen kumi ei kestä?
        - Kaasuttajan kohokupin tiiviste ei kestä?
        - Polttoaineletkut ei kestä?
        - Puristukset palotilassa ei riitä?
        - Sytytyskipinä ei ole riittävä?
        - Sytytyksen ajoitus liian myöhäinen?

Pari sanaa 2-tahtisesta.
        Etanoli sekoittuu veteen ja imee kosteutta ilmasta. En ole tiedemies mutta kuinka saat sekoitettua veden, etanolin, 2-tahtiöljyn ja bensiinin toisiinsa? Kuulostaa mielenkiintoiselta. Kuulostaa myös siltä että mäntään ja sylinteriin alkaa ilmestyä paikallisia kiinnileikkautumisia? Männänrenkaat kuuluu nopeammin jne.

• mopokans

Keewayltä kysyin ja vastasivat ettei E10 sovellu tuohon. Voisivat nuo maahantuojat ja huoltoliikkeet kyllä ilmoitella viralllisemminkin asiasta.

• saahansitäkokeilla

Itse ainakin meinaan laittaa tuota E10 bensaa pv:seen sekä skoottereihin vaikka lukeekin ettei kävisi... sen näkee sit mitä niille käy. Ei tuo niin paljon tuo E10 pelota ettei uskoltaisi kokeilla, katsellaan ja kuullostellaan mitä tapahtuu. Autoonkin meinaan laittaa E10 kun kerran halvempaan, vaikka ei näyttäisi sopivan... Katson asiaa uudelleen vasta sitten jos ja kun tuo E5 bensa tulee jos on tullakseen.

Jos menee rikki niin pahemmin haittaa kun ajopelini eivät ole niin "arvokkaita"

• ..viinaa..

Ilmeisesti nämä vanhemmat autot/moottorit ei kestä sitä viinan määrää siinä uudessa bensiinissä, eli niiden kaasuttimen osat ja bensiinipumppujen kalvot ym. ei metalliset laitteet kärsivät tästä uutukaisesta, sama koskee mopoja/skoottereita, perämoottoreita ja osaa moottoripyöristä.
        Näin minä olen asian käsittänny kun olen asioista lueskellut, jos olen väärässä, jokuhan sen täällä korjaa nopeasti ja minun tietämykset talloo pohjamutiin. ;)

• pasi6850

soveltuukohan e10 bensiini mh merkkisiin 2-tahti mopoihin?

• M. Porkka

Itse oon nyt ainakin tankannu 4-tahtista Apriliaani E10:llä, ja hyvinhän tuo vielä ainakin käy. Katsotaan sitten pidemmällä aikavälillä...

• setä-tietävä

tämän linkin alta kun käytte katsomassa, niin näette ettei 95 E10 sovellu juuri mihinkään mopoon eli parempi olla käyttämättä sitä, koska hintaerokin 95 & 98 on vain 5 senttiä/litra:

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/e10-bensiinin_soveltuvuus_muihin_kulkuneuvoihin

ja sieltä valitaan kohta E10-bensiinin soveltuvuus muihin kulkuneuvoihin,
        josta käy ilmi että E10 käy vain Derbi, Gilera & Piaggio mopoihin/skoottereihin, jotka ovat valmistettu 1.1.2000 ->

se minkä takia E10 ei suositella käytettäväksi listan ulkopuolisissa laitteissa on se että siinä oleva etanoli syövyttää polttoainejärjestelmän kumiletkuja ja tiivisteitä!

• Detsimies

Semmosta kusivettä en kyllä ainakaan kakstahtikoneeseen menisi laittamaan enkä liioin nelariinkaan, Detsi ei meinannu kulkee edes normaalilla ysivitosella kun sitä joskus tankillisen tankkasin(välillä booas ku lähti liikkeelle vaikka mittari näytti normaaleja lämpöjä) siksi olenkin tankannut Shellin V-Poweria joka on 99 oktaanista ja hyvin toi jammu sillä käy! Eli en suosittele sitä E-10 bensaa, kuulemma kuivattaa tiivisteitä ja ohentaa öljyä ja kasvattaa kulutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe