Isä kuoli ja minä jäädyin sisältä

Jannikaaa

En ole varma, että kuuluko tämä aihe ihan tänne, mutta no jaa. Minun isäni kuoli noin kolme viikkoa sitten yllättäen sydänkohtaukseen. Minä (16-vuotias), isoveljeni (17-vuotias, kuukauden päästä 18) ja äitini oltiin mökillä käymässä ja isä oli jääny kotiin koska hänellä oli työasioita hoidettavana. Kotiin palattuamme löysimme isän ruumiin ja shokista toivuttuaan äiti soitti ambulanssin, mutta isä oli ollu jo yli vuorokauden kuollut.

Meidän perheellä on aina ollu todella läheiset välit. Meillä ei ole ollu riitoja muuten kun vain hyvin harvoin ja olemme aina käyneet yhteisillä matkoilla ja tehty yhdessä paljon kaikkea kivaa. Olen aina ollu tosi sosiaalinen ja mulla on ollu aina paljon kavereita ympärillä. Veljeni kanssa olemme olleet aina hyvissä väleissä ja läheisiä; puhuimme usein kuulumisiamme, mitä kaikkea olemme tehneet viime aikoina, seurustelusuhteistakin...

Mutta nyt minä olen jäätynyt sisältä päin. Koko sinä kolmena viikkona isän kuolemasta lähtien en ole vuodattanut kyyneltäkään. En ole itkenyt lainkaan. Edes silmäni eivät ole kostuneet. Äitini on itkenyt lähes tauotta, veljenikin on itkenyt paljon, mutta minä en laisinkaan. Vaikka ennen olemme puhuneet perheen kesken hyvin paljon, nyt minä olen vetäytynyt syrjään ja totean vain olevani kunnossa. Minä en edes ajattele isääni. En vain kykene jättämään tekemisiäni kesken ajatellakseni kuollutta isääni ja itkeäkseni hänen menetyksestään. En puhu enää koulussa ystävieni kanssa, en puhu veljeni kanssa, vaikka he kaikki kyselevät oloani ja tarjoutuvat juttuseurakseni, mutta veljeni kanssa en enää kykene istumaan edes samassa huoneessa. Äitin kanssa en edes kuvittele kykeneväni puhumaan.

Kaikki tuntuu ja näyttää aivan samalta. Enää en tunnista eroja musiikissa mitä kuuntelen, en huomaa eroja ruoassa mitä syön, en tunnista eroja väreillä, maisemissa... en missään. Kaikki ovat mielestäni aivan samannäköistä ja mikään ei enää tunnu miltään. En ole jäänyt koulusta pois yhdeksikään päiväksi, vaikka äitini on minulle sanonut että saan olla pois jos siltä tuntuu. Mutta minusta ei vain tunnu siltä.

Minä todella rakastin isääni. Kertomani ei tarkoita sitä, ettenkö välitä. Olen yksinkertaisesti jäätynyt sisältäni enkä kykene osoittamaan minkäänlaisia tunteita isäni kuolemaa kohtaan, en äitini tai veljeni seurassa. Kai minä odotan sitä hetkeä jolloin jää sulaa sisältäni ja vihdoinkin kykenen itkemään, kai minä pelrkään että jään tähän tilaan. En yksinkertaisesti voi vaikuttaa siihen mitä minä tällä hetkellä tunnen ja mitä en. Mutta kaikki odottavat minulta jotain, jotain tunnetta, elettä, sanaa, edes jotain mikä kertoisi minun surevan.

Onko kenellekään käynyt näin? Tietääkö kukaan lainkaan miltä minusta tuntuu? Kertokaa ihmeessä kuinka kauan teiltä meni asian ylipääsemiseen ja miten selvisitte kun lopulta saitte tunteenne sulamaan jäästä. Enkä halua sitten kuulla mitään sellaista että olen tunteeton ja kamala kun en ole itkenyt tai muuta vastaavaa. Kiitos.

84

13635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhgjfjgjf

      Minulla on käyny vähän samoin. Isäni kuoli kun olin 12v (nyt olen 16v). En itkenyt yhtään, en hautajaisissa enkä missään muualla ja muut ihmetteli miksi. En myöskään ollut pois koulusta kertaakaan. Tunsin kyllä sisälläni surua, mutta en vain pystynyt näyttämään sitä. Pikkuhiljaa tein surutyötä ilman kenenkään apua. En halunnut puhua kenenkään kanssa asiasta, kuuntelin vain musiikkia ja tein asioita jotka sai ajatukseni muualle. Jossakin vaiheessa sitten kun taas ajattelin isäni kuolemaan, huomasin miten olin päässyt siitä yli ja vähitellen sain normaalin elämän raiteilleen. Tämä aika vei siis itselläni joitakin viikkoja. En tiedä sitten olisiko se helpottanut puhua asiasta jollekkin toiselle, mutta en vain itse siihe kyennyt.

      Mutta anyway, tsemppiä sulle, siihen ei ole ehkä muuta lääkettä kuin aika.

      • sorima

        seuraava vuosi on pahin. Olet saanut jo viestejä samanlaisista tapahtumista ja minullakin on omakohtaista kokemusta tilanteesta. Kyllä se itku vielä tulee, voin luvata sen ja se helpottaa. Hautajaiset on vaikeat, mutta muista että elämä jatkuu vaikka nyt ei tunnu siltä. Turvaudu arkirutiineihin, ne pitää kiinni tässä päivässä. Äläkä välitä toisten odotuksista, kysymys on sinun tunteistasi ja tavastasi käsitellä tilannetta. Voimia sinulle!


    • .

      .

      • ukko jo

        meni 2 v ennekuin pystyin aloittamaan " normaalin" surutyön


        TSEMPIT SULLE.


    • luulen että

      sinä suljet tunteet sisällesi jotenkin, etkä anna niiden tulla ulos, vaikka pitäisi. Niitä ei saisi tukahduttaa; se on haitallista henkiselle tasapainolle. Jos tunteita ei käsittele, niillä voi olla negatiivisia vaikutuksia koko loppuelämän ajan.
      Sinun pitää yrittää itkeä, vaikka ajattelemalla yhteisiä muistoja. Käsittelemällä tunteet pois, voit elää taas normaalisti ilman mitään tyhjyyden tunnetta.

      • efjoirjgijsoga

        Anteeksi tyhmä otsikko, mutta se on juuri näin ja haluan nyt aloittajan TARKAN HUOMION.

        Tunsin erään naisenkin, työkaverini, jolta kuoli vuotta nuorempi sisar hänen ollessa kuudentoista. Elämä oli hänen silmissään ja mukaansa "palautunut ennalleen", hän oli melkein neljänkympin, äiti, naimisissa, ja sattuneesta oli kymmeniä vuosia. Kertaakaan elämänsä aikana hän ei itkenyt sitä, töissä hän pystyi kertomaan siitä ilman ongelmaa.

        Sitten tuli outoja oireita.. Hän saattoi alkaa itkemään, aivan yllättäen, töissä. Onneksi työkavereita tai asiakkaita ei ole paljon, ja olemme suht. läheisiä tämän vuoksi, joten sallin hänen mennä takahuoneeseen itkemään. Hän itki jonkinaikaa ja tuli sitten takaisin, ja sanoi ettei tiennyt miksi hän itki. Vuotta myöhemmin kuulin että hänen pitkä avioliittonsa on murenemassa; mutta hänhän on niin ihana ihminen, heillä on kaksi ihanaa lasta, vakituinen pysyvä työ jossa me viihdymme.. Kysyin vain miksi. Hän kertoi että yht'äkkiä hän saattoi itkujen lisäksi alkaa tärisemään holtittomasti, hän sai paniikkikohtauksia muistuttavia kohtauksia. Sydämen tykytystä, hikoilua, vaikeuksia hengittämisessä.

        Jonkin aikaa ja monen suosituksen jälkeen hän meni tutkituttamaan mikä oli vikana. Pidimme yhteyttä vaikka hän lopetti työt kohtausten vuoksi.

        Ei ole itseasiassa pitkääkään aikaa siitä kun kuulin, että hänellä todettiin "traumaattisen kokemuksen jälkeinen paniikkihäiriö".
        Traumaattinen kokemus? Eli sisaren kuolema, jota hän ei ikinä käsitellyt millään tavalla, hän ei antanut itsensä kertakaikkiaan tehdä sitä. Stressi oli lopulta se joka sen laukaisi.
        Vaikka oli niitä asioita loppujen lopuksi monia, joillain on vain taipumusta kasauttaa näitä elämän ikäviä asioita, joille pitäisi itkeä.

        Nyt hän syö koko elämänsä loppuun asti lääkkeitä, ei kykene tiettyihin töihin kuten asiakapalveluun tai stressaaviin sellaisiin, suhde on kärsinyt ja hän on eronnut..

        Sen minkä taaksensa jättää, sen edestään löytää.

        Ihminen EI OLE kykeneväinen UNOHTAMAAN traumaattisia kokemuksia! Ihminen ei kertakaikkiaan kykene siihen!
        Ja jos asioita ei käsittele, ne eivät suinkaan unohdu vaikka et ajattelisi niitä joka päivä, tai vaikka et ikinä ajattelisi niitä. Ne ovat silti olemassa, halusit sitä tai et. Ja niiden täysinäinen blokkaaminen on hyvin huono idea.....


      • ghanna
        efjoirjgijsoga kirjoitti:

        Anteeksi tyhmä otsikko, mutta se on juuri näin ja haluan nyt aloittajan TARKAN HUOMION.

        Tunsin erään naisenkin, työkaverini, jolta kuoli vuotta nuorempi sisar hänen ollessa kuudentoista. Elämä oli hänen silmissään ja mukaansa "palautunut ennalleen", hän oli melkein neljänkympin, äiti, naimisissa, ja sattuneesta oli kymmeniä vuosia. Kertaakaan elämänsä aikana hän ei itkenyt sitä, töissä hän pystyi kertomaan siitä ilman ongelmaa.

        Sitten tuli outoja oireita.. Hän saattoi alkaa itkemään, aivan yllättäen, töissä. Onneksi työkavereita tai asiakkaita ei ole paljon, ja olemme suht. läheisiä tämän vuoksi, joten sallin hänen mennä takahuoneeseen itkemään. Hän itki jonkinaikaa ja tuli sitten takaisin, ja sanoi ettei tiennyt miksi hän itki. Vuotta myöhemmin kuulin että hänen pitkä avioliittonsa on murenemassa; mutta hänhän on niin ihana ihminen, heillä on kaksi ihanaa lasta, vakituinen pysyvä työ jossa me viihdymme.. Kysyin vain miksi. Hän kertoi että yht'äkkiä hän saattoi itkujen lisäksi alkaa tärisemään holtittomasti, hän sai paniikkikohtauksia muistuttavia kohtauksia. Sydämen tykytystä, hikoilua, vaikeuksia hengittämisessä.

        Jonkin aikaa ja monen suosituksen jälkeen hän meni tutkituttamaan mikä oli vikana. Pidimme yhteyttä vaikka hän lopetti työt kohtausten vuoksi.

        Ei ole itseasiassa pitkääkään aikaa siitä kun kuulin, että hänellä todettiin "traumaattisen kokemuksen jälkeinen paniikkihäiriö".
        Traumaattinen kokemus? Eli sisaren kuolema, jota hän ei ikinä käsitellyt millään tavalla, hän ei antanut itsensä kertakaikkiaan tehdä sitä. Stressi oli lopulta se joka sen laukaisi.
        Vaikka oli niitä asioita loppujen lopuksi monia, joillain on vain taipumusta kasauttaa näitä elämän ikäviä asioita, joille pitäisi itkeä.

        Nyt hän syö koko elämänsä loppuun asti lääkkeitä, ei kykene tiettyihin töihin kuten asiakapalveluun tai stressaaviin sellaisiin, suhde on kärsinyt ja hän on eronnut..

        Sen minkä taaksensa jättää, sen edestään löytää.

        Ihminen EI OLE kykeneväinen UNOHTAMAAN traumaattisia kokemuksia! Ihminen ei kertakaikkiaan kykene siihen!
        Ja jos asioita ei käsittele, ne eivät suinkaan unohdu vaikka et ajattelisi niitä joka päivä, tai vaikka et ikinä ajattelisi niitä. Ne ovat silti olemassa, halusit sitä tai et. Ja niiden täysinäinen blokkaaminen on hyvin huono idea.....

        Ensinnäkin koko ketjun aloittajalle paljon voimia! Minulta ei ole koskaan kuollut ketään sukulaista, mutta tiedän silti, ettei traumaattisia kokemuksia voi unohtaa ja että ne täytyy käsitellä ennemmin tai myöhemmin elämässään. isäni pahoinpiteli minua sekä henkisesti että fyysisesti ollessani pieni. Teininä annoin asian olla ja kotoa pois muutettuani luulin olevan sinut asian kanssa. Kunnes sitten useiden vuosien päästä sain paniikkikohtauksen. Lähdin selvittelemään asiaa terapeutilla ja mistäs muusta kuin lapsuuden kokemuksista paniikkikohtaukseni olivat johtuneet. Minun oli pakko alkaa käsitellä asiaa, ja prosessi on vieläkin kesken.

        Älä pelkää käsitellä asiaa, sillä joudut tekemään sen ennemmin tai myöhemmin. Parempi se nyt olisi käsitellä kuin vasta vuosien päästä.


      • keksi3
        efjoirjgijsoga kirjoitti:

        Anteeksi tyhmä otsikko, mutta se on juuri näin ja haluan nyt aloittajan TARKAN HUOMION.

        Tunsin erään naisenkin, työkaverini, jolta kuoli vuotta nuorempi sisar hänen ollessa kuudentoista. Elämä oli hänen silmissään ja mukaansa "palautunut ennalleen", hän oli melkein neljänkympin, äiti, naimisissa, ja sattuneesta oli kymmeniä vuosia. Kertaakaan elämänsä aikana hän ei itkenyt sitä, töissä hän pystyi kertomaan siitä ilman ongelmaa.

        Sitten tuli outoja oireita.. Hän saattoi alkaa itkemään, aivan yllättäen, töissä. Onneksi työkavereita tai asiakkaita ei ole paljon, ja olemme suht. läheisiä tämän vuoksi, joten sallin hänen mennä takahuoneeseen itkemään. Hän itki jonkinaikaa ja tuli sitten takaisin, ja sanoi ettei tiennyt miksi hän itki. Vuotta myöhemmin kuulin että hänen pitkä avioliittonsa on murenemassa; mutta hänhän on niin ihana ihminen, heillä on kaksi ihanaa lasta, vakituinen pysyvä työ jossa me viihdymme.. Kysyin vain miksi. Hän kertoi että yht'äkkiä hän saattoi itkujen lisäksi alkaa tärisemään holtittomasti, hän sai paniikkikohtauksia muistuttavia kohtauksia. Sydämen tykytystä, hikoilua, vaikeuksia hengittämisessä.

        Jonkin aikaa ja monen suosituksen jälkeen hän meni tutkituttamaan mikä oli vikana. Pidimme yhteyttä vaikka hän lopetti työt kohtausten vuoksi.

        Ei ole itseasiassa pitkääkään aikaa siitä kun kuulin, että hänellä todettiin "traumaattisen kokemuksen jälkeinen paniikkihäiriö".
        Traumaattinen kokemus? Eli sisaren kuolema, jota hän ei ikinä käsitellyt millään tavalla, hän ei antanut itsensä kertakaikkiaan tehdä sitä. Stressi oli lopulta se joka sen laukaisi.
        Vaikka oli niitä asioita loppujen lopuksi monia, joillain on vain taipumusta kasauttaa näitä elämän ikäviä asioita, joille pitäisi itkeä.

        Nyt hän syö koko elämänsä loppuun asti lääkkeitä, ei kykene tiettyihin töihin kuten asiakapalveluun tai stressaaviin sellaisiin, suhde on kärsinyt ja hän on eronnut..

        Sen minkä taaksensa jättää, sen edestään löytää.

        Ihminen EI OLE kykeneväinen UNOHTAMAAN traumaattisia kokemuksia! Ihminen ei kertakaikkiaan kykene siihen!
        Ja jos asioita ei käsittele, ne eivät suinkaan unohdu vaikka et ajattelisi niitä joka päivä, tai vaikka et ikinä ajattelisi niitä. Ne ovat silti olemassa, halusit sitä tai et. Ja niiden täysinäinen blokkaaminen on hyvin huono idea.....

        Minulla on hieman erilainen tilanne ollut, mutta on totta että edessä käsitteleminen tavalla tai toisella odottaa. Lapsuuden traumat alkoivat purkautumaan työstressin laukaistua sen. Terapiassa käynyt usean vuoden ja edelleen tulen käymään. Asiat on hyvä käsitellä ja puhua, sillä ihmismieli alkaa varmasti oireilemaan jossain vaiheessa.
        Ystäväni poika kuoli ja vasta kaksi vuotta pojan kuolemasta hän pystyi käsittelemään asiaa. Hän pyrki myös unohtamaan koko asian ja uppoutui töihin, mutta lopulta mieli petti ja hän jäi sairaseläkkeelle. Hän lähti terapiaan käsittelemään asiaa..
        Mitä pikemmin pääsee tapahtunutta käsittelemään - sen parempi.


      • Kaunista syksyä
        efjoirjgijsoga kirjoitti:

        Anteeksi tyhmä otsikko, mutta se on juuri näin ja haluan nyt aloittajan TARKAN HUOMION.

        Tunsin erään naisenkin, työkaverini, jolta kuoli vuotta nuorempi sisar hänen ollessa kuudentoista. Elämä oli hänen silmissään ja mukaansa "palautunut ennalleen", hän oli melkein neljänkympin, äiti, naimisissa, ja sattuneesta oli kymmeniä vuosia. Kertaakaan elämänsä aikana hän ei itkenyt sitä, töissä hän pystyi kertomaan siitä ilman ongelmaa.

        Sitten tuli outoja oireita.. Hän saattoi alkaa itkemään, aivan yllättäen, töissä. Onneksi työkavereita tai asiakkaita ei ole paljon, ja olemme suht. läheisiä tämän vuoksi, joten sallin hänen mennä takahuoneeseen itkemään. Hän itki jonkinaikaa ja tuli sitten takaisin, ja sanoi ettei tiennyt miksi hän itki. Vuotta myöhemmin kuulin että hänen pitkä avioliittonsa on murenemassa; mutta hänhän on niin ihana ihminen, heillä on kaksi ihanaa lasta, vakituinen pysyvä työ jossa me viihdymme.. Kysyin vain miksi. Hän kertoi että yht'äkkiä hän saattoi itkujen lisäksi alkaa tärisemään holtittomasti, hän sai paniikkikohtauksia muistuttavia kohtauksia. Sydämen tykytystä, hikoilua, vaikeuksia hengittämisessä.

        Jonkin aikaa ja monen suosituksen jälkeen hän meni tutkituttamaan mikä oli vikana. Pidimme yhteyttä vaikka hän lopetti työt kohtausten vuoksi.

        Ei ole itseasiassa pitkääkään aikaa siitä kun kuulin, että hänellä todettiin "traumaattisen kokemuksen jälkeinen paniikkihäiriö".
        Traumaattinen kokemus? Eli sisaren kuolema, jota hän ei ikinä käsitellyt millään tavalla, hän ei antanut itsensä kertakaikkiaan tehdä sitä. Stressi oli lopulta se joka sen laukaisi.
        Vaikka oli niitä asioita loppujen lopuksi monia, joillain on vain taipumusta kasauttaa näitä elämän ikäviä asioita, joille pitäisi itkeä.

        Nyt hän syö koko elämänsä loppuun asti lääkkeitä, ei kykene tiettyihin töihin kuten asiakapalveluun tai stressaaviin sellaisiin, suhde on kärsinyt ja hän on eronnut..

        Sen minkä taaksensa jättää, sen edestään löytää.

        Ihminen EI OLE kykeneväinen UNOHTAMAAN traumaattisia kokemuksia! Ihminen ei kertakaikkiaan kykene siihen!
        Ja jos asioita ei käsittele, ne eivät suinkaan unohdu vaikka et ajattelisi niitä joka päivä, tai vaikka et ikinä ajattelisi niitä. Ne ovat silti olemassa, halusit sitä tai et. Ja niiden täysinäinen blokkaaminen on hyvin huono idea.....

        !!!!!!Juuri näin!!!!!!!!!
        efjoirjgijsoga6.10.2010 21:59
        Anteeksi tyhmä otsikko, mutta se on juuri näin ja haluan nyt aloittajan TARKAN HUOMION."
        Ylläolevalle viestittäjälle!!!!
        Hei eipä nyt pelotella ketjun aloittajaa tollaisilla kirjoituksilla koska jokainen ihminen on yksilö ja aikaa on kulunut vasta kolme viikkoa omaisen kuolemasta. Jokainen suree omalla tavallaan ja jotkut vain eivät halua keskusteluapua ainakaan heti tapahtuman jälkeen vaan vasta esim. puolen vuoden kuluttua.
        Tuo kertomasi tapahtuma työkaverillesi on sattunut aikaan jolloin ei ole ollut palvelevia puhelimia ja muutakaan kriisiapua tarjolla niin kuin nyt on. Jokainen joka haluaa voi nykyisin saada keskusteluapua silloin kun siltä tuntuu että tarvitsee sitä. Totta kirjoituksessasi on tuo että traumaattista kokemusta ei voi unohtaa koskaan täysin koska se tulee aina jonkin päivämäärän tai tapahtuman muodossa esille vuosienkin jälkeen tapahtuneesta. Mutta asian kanssa voi ja pystyy elämään niin että tapahtunut kulkee mielessä mukana koko loppuelämän mutta kyllä aika laimentaa surun ym. tunteita ja jos ahdistaa liikaa kannattaa ajoissa hakea ammattiapua.Täällä netissä on myös sellainen keskustelufoorumi kuin Surunauha jossa voi saada vertaistukea lähiomaisensa menetykseen ihan nimettömänäkin,
        Osanottoni ja jaksamista ketjun aloittaneelle. Aika kultaa muistot.


      • ajan kanssahelpottaa

        Kolme viikkoa on todella lyhyt aika äkillisen, yllättävän poismenon jälkeen, kun kysymyksessä on lähiomainen. Jos tapahtuneen kohtaamisessa on ongelmia vielä puolen vuoden - vuoden päästä, voisi kommenttisi olla jo paikallaan (ei mielestäni noin komentelevana silloinkaan).

        Paljon auttaa, että isään on ollut hyvät välit, tilanne voisi olla paljon vaikeampi toisin (mikä ei tietenkään aina ole omaa syytä). Näin ajattelin omalta kohdaltani, kun menetin nuorena yllättäen isäni - minäkään en järkytykseltäni osannut juuri itkeä aluksi, hymyilin vain onnellisena muistoille. Meitä on moneksi poismenon yllättäessä, riippuu paljon elämäntilanteesta, surijasta itsestään ja suhteesta menetettyyn ihmiseen.

        Täysi tuki keskustelun aloittajalle.


      • FågelB--
        Kaunista syksyä kirjoitti:

        !!!!!!Juuri näin!!!!!!!!!
        efjoirjgijsoga6.10.2010 21:59
        Anteeksi tyhmä otsikko, mutta se on juuri näin ja haluan nyt aloittajan TARKAN HUOMION."
        Ylläolevalle viestittäjälle!!!!
        Hei eipä nyt pelotella ketjun aloittajaa tollaisilla kirjoituksilla koska jokainen ihminen on yksilö ja aikaa on kulunut vasta kolme viikkoa omaisen kuolemasta. Jokainen suree omalla tavallaan ja jotkut vain eivät halua keskusteluapua ainakaan heti tapahtuman jälkeen vaan vasta esim. puolen vuoden kuluttua.
        Tuo kertomasi tapahtuma työkaverillesi on sattunut aikaan jolloin ei ole ollut palvelevia puhelimia ja muutakaan kriisiapua tarjolla niin kuin nyt on. Jokainen joka haluaa voi nykyisin saada keskusteluapua silloin kun siltä tuntuu että tarvitsee sitä. Totta kirjoituksessasi on tuo että traumaattista kokemusta ei voi unohtaa koskaan täysin koska se tulee aina jonkin päivämäärän tai tapahtuman muodossa esille vuosienkin jälkeen tapahtuneesta. Mutta asian kanssa voi ja pystyy elämään niin että tapahtunut kulkee mielessä mukana koko loppuelämän mutta kyllä aika laimentaa surun ym. tunteita ja jos ahdistaa liikaa kannattaa ajoissa hakea ammattiapua.Täällä netissä on myös sellainen keskustelufoorumi kuin Surunauha jossa voi saada vertaistukea lähiomaisensa menetykseen ihan nimettömänäkin,
        Osanottoni ja jaksamista ketjun aloittaneelle. Aika kultaa muistot.

        Voisitko lukea aloittajan viestin ENNEN vastaamista?
        Tai vähintään omani?

        Aloittajaa lainaten:
        "nyt minä olen vetäytynyt syrjään ja totean vain olevani kunnossa."

        "Minä en edes ajattele isääni."

        "En kykene jättämään tekemisiäni kesken ajatellakseni kuollutta isääni ja itkeäkseni hänen menetyksestään"

        "En ole jäänyt koulusta pois yhdeksikään päiväksi, vaikka äitini on minulle sanonut että saan olla pois jos siltä tuntuu. Mutta minusta ei vain tunnu siltä."

        "enkä kykene osoittamaan minkäänlaisia tunteita isäni kuolemaa kohtaan"

        Mitkä näistä ovat mielestäsi NORMAALIA SURUTYÖTÄ?
        Missä näet normaalia, traumaattisen kokemuksen käsittelyä?
        Mitä luulet että aloittajalle oikeastaan tapahtuu kun hän ei halua hyväksyä asiaa, eikä HALUA käsitellä sitä, ja hän vain unohtaa sen?

        No, mitä sinä tästä mitään tietäisitkään..

        Mutta minä, ja monet monet muut tässäkin ketjussa tietävät. Nämä ovat hyvin tyypillisiä ajatuksia niillä, jotka sairastuvat paniikkihäiriöön vanhempana traumaattisen kokemuksen vuoksi.
        Voit yrittää unohtaa sen kun olit elokuvissa kaverin kanssa. Tai kun olit kaupassa ja ostit banaanin. SILLOIN sinä voit tulla ja sanoa: "kaikki järjestyy kyllä".
        Mutta et nyt.

        Minä, ja viestini jälkeen vastanneet ovat olleet osallisena tai seuranneet harvinaisen läheltä nämä kaikki oireet - KAIKKI.. JOKAIKISEN:
        Tunteet jäässä. Ei halua ajatella asiaa. Haluaa vain unohtaa. Haluaa jatkaa elämää. Ei itke, ei halua itkeä. Ei puhu, ei halua keskustella. Ei koe mitään tarvetta vaipua tuskaan sillä se sattuu, näyttää helpommalta vain unohtaa koko asia, se ON helpompaa. Tuska ei ikinä tule, kun sen ei anna tulla.

        Mutta arvaa miten nämä kaikki kokemukset loppuivat?
        Eivät ne loppuneetkaan kuten sinä luulet.

        Ihminen jatkoi elämää jonkin ajan päästä, normaalisti. Tunteet lopulta "unohtivat" tämän, eikä siihen mennyt edes kauaa. Raskas taakka kuitenkin pysyi jossakin aivojen sopukoissa. Niin raskas että se söi ihmistä sisältä, joka päivä. Hän ei tiennyt sitä, ei tuntenut sitä. Asia oli "kuollut ja kuopattu". Mutta ei se ollut, ei todellakaan ollut.

        Mitä kaikki hienot apupuhelimet tai psykiatrit auttavat, kun ihminen ei HALUA puhua, hän ei HALUA käsitellä asiaa, hän ei HALUA tehdä asialle mitään?

        Sekö auttaa että täällä sinä voivottelet: "joo ei sun tarvi mitään tehdä, ole vain rauhassa"? Sinä, joka et ikinä ole tällaista kokenut. Sinä, joka et tiedä tästä mitään.
        Itseasiassa sinunlaisesi ihmiset ovat ne, jotka pahentavat asiaa. Sinunlaisesti antaa olettaa, että haavat parantuvat itsestään tai pyhällä voimalla, vaikka kyse olisi vuotavasta haavasta sydämessä. Sinunlaisesi olettavat että elämä menee omalla painollaan, riittää kun taputtelee olalle.
        Arvaa vain, kuinka monta ihmistä taputteli tuntemaani, nykyään työtöntä, työkykyvytöntä, yksinhuoltajanaista, jolta vietiin koko ihana elämä: "kyllä kaikki selviää" ja jopa "ota vain rauhassa" ja "kyllä se suru sieltä tulee jos on tullakseen".

        Tai arvaa vain, sanoinko itsekin hänelle hänen kertoessaan siskonsa kuolemasta: "eivät kaikki itkekään".
        Valehtelin. Luulin oikeasti että hän oli suorittanut surutyön loppuun.
        Mutta miten hän olisi voinut? Ei hän ollut ikinä aloittanutkaan.

        Tässä maailmassa on asioita, joita ei vain voi unohtaa. Ja tämän liian monet unohtavat.


      • Huonoesimerkki?
        ajan kanssahelpottaa kirjoitti:

        Kolme viikkoa on todella lyhyt aika äkillisen, yllättävän poismenon jälkeen, kun kysymyksessä on lähiomainen. Jos tapahtuneen kohtaamisessa on ongelmia vielä puolen vuoden - vuoden päästä, voisi kommenttisi olla jo paikallaan (ei mielestäni noin komentelevana silloinkaan).

        Paljon auttaa, että isään on ollut hyvät välit, tilanne voisi olla paljon vaikeampi toisin (mikä ei tietenkään aina ole omaa syytä). Näin ajattelin omalta kohdaltani, kun menetin nuorena yllättäen isäni - minäkään en järkytykseltäni osannut juuri itkeä aluksi, hymyilin vain onnellisena muistoille. Meitä on moneksi poismenon yllättäessä, riippuu paljon elämäntilanteesta, surijasta itsestään ja suhteesta menetettyyn ihmiseen.

        Täysi tuki keskustelun aloittajalle.

        Tarkoitit sanaa "totuus", et suinkaan "tahditonta".

        Lue aina vähän aiheesta ennen kirjoittamista, jookos?
        Äläkä jauha paskaa.

        http://213.250.93.194/asiakas/evl/ulkosuom.nsf/sivut/WebPageD2AFB?OpenDocument&cid=ContentE74BD

        Lukee sivulla jos et jaksa lukea (toisaalta epäilen osaatko edes. Mutta kaiketi jonkun verran):

        KRIISIN VAIHEET
        1. Psyykkinen shokkivaihe
        Akuutissa vaiheessa. Kestää korkeintaan yhden viikon, voimakkaita sekä fyysisiä että psyykkisiä reaktioita tai niiden täydellinen puuttuminen.

        (HUOMIOI: Korkeintaan 1 VIIKON)

        2. Reaktiovaihe
        1-6 viikkoa tapahtumasta, asteittainen tapahtuneen "rekisteröinti"

        3. Työstämis- ja käsittelyvaihe
        Kestää kauan, jopa vuoden tapahtumasta. Kriisireaktiot vähenevät hitaasti

        4. Uudelleen asennoitumis-/orientoitumisvaihe
        Kestää koko elämän. Yksilö voi ajatella ja läpikäydä tapahtumaa, sen voi kohdata ilman ahdistusta tai pelkoa. Tapahtuma ei ole jatkuvasti mielessä.

        ****Sitten se, mistä puhuin aloittajalle:******

        JUUTTUMINEN KRIISIIN
        "Sokkivaiheeseen juuttuminen tarkoittaa sitä, että yksilö ei käsittele psyykkisesti kokemaansa kriisiä vaan juuttuu tähän kriisin ensimmäiseen vaiheeseen."

        "Kokemus torjutaan mielestä tai kielletään kokonaan. Se on liian ahdistava ja pelottava käsiteltäväksi."

        "Defenssit saattavat johtaa jopa siihen, että traumaattista kriisiä ei käydä läpi ollenkaan."

        "Trauman käsittelemättä jättäminen voi johtaa mielenterveysongelmiin."

        "..saattavat aiheuttaa myöhemmin elämässä jatkuvia vaikeuksia."

        "Hoitamattomana tai ilman asianmukaista hoitoa, traumaperäinen stressihäiriö voi johtaa tilapäiseen ja pysyvään työkyvyttömyyteen."

        "Kun totuutta ei pystytä psykologisesti hyväksymään, se johtaa katkeruuteen ja vihaan."

        "Läheisen ihmisen menettäminen aiheuttaa trauman lisäksi pitkäkestoisen surun."

        HUOMIOI: "Traumaattisen kokemuksen käsittely on edellytyksenä surutyön onnistumiselle."

        Lisäksi kyvyttömyyshän käsitellä traumaattisia kokemuksia voi kanavoitua rikolliseen ja/tai epäsosiaaliseen käyttäytymiseen.
        Epäsosiaalista käyttäytymistä on havaittavissa aloittajalla, kun hän siirtyy sivuun ja pysyy siellä. Hän sanoo ettei missään nimessä halua käsitellä tai ajatella asiaa, mutta silti hän ei ole kykeneväinen myöskään kohtaamaan ystäviään, veljeään, äitiään tai ketään muutakaan.

        Lisäksi:
        "Salli Saari (2000) mainitsee myös, että 30 – 40 % traumaattisen tapahtuman kokeneista henkilöistä, ei kykene käsittelemään tapahtunutta tavanomaisen sosiaalisenverkoston ja omien henkilökohtaisen voimavarojen avulla."
        - Kuten ei aloittajakaan. Luku on kuitenkin aika suuri, eli yksin hän ei suinkaan ole. Mutta APUA ON HÄNEN SAATAVA.
        Hänen oman terveytensä vuoksi, ei suinkaan minun tai sinun. Siksi sinun onkin helppo taputella leppoisasti aloittajan olalle ja sanoa: "joo älä murehdi, kaikki selviää". Arvaan, tai oikeastaa nyt tiedän, että sanoisit niin myös siinä tapauksessa että hänen kätensä olisi irti.

        On mielestäni äärimmäisen itsekästä sinulta, ja muilta sinunlaisiltasi älykääpiöiltä jotka eivät tiedä asiasta mitään, antaa aloittajan kärsiä. Ja yrittää haukkua auttajia pystyyn. Teidän vinkeistänne, jos hän edes sellaisia täältä etsii, hän saattaa joutua vaikka minkälaisiin ongelmiin tulevaisuudessa. Todella pahoihin sellaisiin, jotka pilaavat hänen koko elämänsä. KOKO ELÄMÄNSÄ.
        Eli panttina ei suinkaan ole mikään pikkujuttu tai kilpailu "kuka esittää kilteimmin osanottonsa", vaan mahdollisesti aloittajan elämä (tietysti riippuen siitä onko hän trolli. Epäilen kuitenkin, sillä hän kuvailee niin tarkasti sairauden jonka itse olen kokenut, ja jonka parissa työskentelen tälläkin hetkellä).

        Me muut sensijaan yritämme auttaa ja antaa vinkkejä, ja kertoa että tiedämme miltä hänestä tuntuu, mutta tiedämme myös liian tarkasti mihin tämä johtaa jos hän ei lähde hakemaan apua, tai ala muuten käsittelemään asiaa.

        Olen melkeimpä 100%, tai ei, kun 110% varma (en voisi olla varmempi), että hän on juuttunut ykkösvaiheeseen. Hän on äärimmäisen tyypillinen esimerkki, kaikkine ajatuksineen, kaikkine tunteineen tai tunteettomuuksineen.
        Lisäksi näyttäisi siltä että hän saattaa olla taipuvainen epäsosiaalisuuteen.


      • Huonoesimerkki?
        Huonoesimerkki? kirjoitti:

        Tarkoitit sanaa "totuus", et suinkaan "tahditonta".

        Lue aina vähän aiheesta ennen kirjoittamista, jookos?
        Äläkä jauha paskaa.

        http://213.250.93.194/asiakas/evl/ulkosuom.nsf/sivut/WebPageD2AFB?OpenDocument&cid=ContentE74BD

        Lukee sivulla jos et jaksa lukea (toisaalta epäilen osaatko edes. Mutta kaiketi jonkun verran):

        KRIISIN VAIHEET
        1. Psyykkinen shokkivaihe
        Akuutissa vaiheessa. Kestää korkeintaan yhden viikon, voimakkaita sekä fyysisiä että psyykkisiä reaktioita tai niiden täydellinen puuttuminen.

        (HUOMIOI: Korkeintaan 1 VIIKON)

        2. Reaktiovaihe
        1-6 viikkoa tapahtumasta, asteittainen tapahtuneen "rekisteröinti"

        3. Työstämis- ja käsittelyvaihe
        Kestää kauan, jopa vuoden tapahtumasta. Kriisireaktiot vähenevät hitaasti

        4. Uudelleen asennoitumis-/orientoitumisvaihe
        Kestää koko elämän. Yksilö voi ajatella ja läpikäydä tapahtumaa, sen voi kohdata ilman ahdistusta tai pelkoa. Tapahtuma ei ole jatkuvasti mielessä.

        ****Sitten se, mistä puhuin aloittajalle:******

        JUUTTUMINEN KRIISIIN
        "Sokkivaiheeseen juuttuminen tarkoittaa sitä, että yksilö ei käsittele psyykkisesti kokemaansa kriisiä vaan juuttuu tähän kriisin ensimmäiseen vaiheeseen."

        "Kokemus torjutaan mielestä tai kielletään kokonaan. Se on liian ahdistava ja pelottava käsiteltäväksi."

        "Defenssit saattavat johtaa jopa siihen, että traumaattista kriisiä ei käydä läpi ollenkaan."

        "Trauman käsittelemättä jättäminen voi johtaa mielenterveysongelmiin."

        "..saattavat aiheuttaa myöhemmin elämässä jatkuvia vaikeuksia."

        "Hoitamattomana tai ilman asianmukaista hoitoa, traumaperäinen stressihäiriö voi johtaa tilapäiseen ja pysyvään työkyvyttömyyteen."

        "Kun totuutta ei pystytä psykologisesti hyväksymään, se johtaa katkeruuteen ja vihaan."

        "Läheisen ihmisen menettäminen aiheuttaa trauman lisäksi pitkäkestoisen surun."

        HUOMIOI: "Traumaattisen kokemuksen käsittely on edellytyksenä surutyön onnistumiselle."

        Lisäksi kyvyttömyyshän käsitellä traumaattisia kokemuksia voi kanavoitua rikolliseen ja/tai epäsosiaaliseen käyttäytymiseen.
        Epäsosiaalista käyttäytymistä on havaittavissa aloittajalla, kun hän siirtyy sivuun ja pysyy siellä. Hän sanoo ettei missään nimessä halua käsitellä tai ajatella asiaa, mutta silti hän ei ole kykeneväinen myöskään kohtaamaan ystäviään, veljeään, äitiään tai ketään muutakaan.

        Lisäksi:
        "Salli Saari (2000) mainitsee myös, että 30 – 40 % traumaattisen tapahtuman kokeneista henkilöistä, ei kykene käsittelemään tapahtunutta tavanomaisen sosiaalisenverkoston ja omien henkilökohtaisen voimavarojen avulla."
        - Kuten ei aloittajakaan. Luku on kuitenkin aika suuri, eli yksin hän ei suinkaan ole. Mutta APUA ON HÄNEN SAATAVA.
        Hänen oman terveytensä vuoksi, ei suinkaan minun tai sinun. Siksi sinun onkin helppo taputella leppoisasti aloittajan olalle ja sanoa: "joo älä murehdi, kaikki selviää". Arvaan, tai oikeastaa nyt tiedän, että sanoisit niin myös siinä tapauksessa että hänen kätensä olisi irti.

        On mielestäni äärimmäisen itsekästä sinulta, ja muilta sinunlaisiltasi älykääpiöiltä jotka eivät tiedä asiasta mitään, antaa aloittajan kärsiä. Ja yrittää haukkua auttajia pystyyn. Teidän vinkeistänne, jos hän edes sellaisia täältä etsii, hän saattaa joutua vaikka minkälaisiin ongelmiin tulevaisuudessa. Todella pahoihin sellaisiin, jotka pilaavat hänen koko elämänsä. KOKO ELÄMÄNSÄ.
        Eli panttina ei suinkaan ole mikään pikkujuttu tai kilpailu "kuka esittää kilteimmin osanottonsa", vaan mahdollisesti aloittajan elämä (tietysti riippuen siitä onko hän trolli. Epäilen kuitenkin, sillä hän kuvailee niin tarkasti sairauden jonka itse olen kokenut, ja jonka parissa työskentelen tälläkin hetkellä).

        Me muut sensijaan yritämme auttaa ja antaa vinkkejä, ja kertoa että tiedämme miltä hänestä tuntuu, mutta tiedämme myös liian tarkasti mihin tämä johtaa jos hän ei lähde hakemaan apua, tai ala muuten käsittelemään asiaa.

        Olen melkeimpä 100%, tai ei, kun 110% varma (en voisi olla varmempi), että hän on juuttunut ykkösvaiheeseen. Hän on äärimmäisen tyypillinen esimerkki, kaikkine ajatuksineen, kaikkine tunteineen tai tunteettomuuksineen.
        Lisäksi näyttäisi siltä että hän saattaa olla taipuvainen epäsosiaalisuuteen.

        Vielä tämän verran jatkoa, jotta voit opiskella aihetta josta yrität väitellä ja jota yrität kovasti kiistää.
        Täällä kerrotaan hyvin tarkasti mielenterveysongelmasta josta puhun, ja sen oireista.

        Akuutti stressihäiriö:
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00191

        Katkelmia:
        "Akuutin stressihäiriön oireet kestävät vähintään kaksi päivää ja korkeintaan neljä viikkoa. Jos oireet kestävät yli kuukauden, kyse on traumaperäisestä stressihäiriöstä"

        "Henkilö pyrkii usein välttämään muistikuvia traumasta herättäviä ärsykkeitä, ajatuksia, tunteita, keskusteluita, paikkoja tai ihmisiä."

        "Hänellä ilmenee vaikeuksia keskittyä, lisääntynyttä varuillaanoloa, ahdistuneisuutta ja unettomuutta."
        (tästä emme tiedä aloittajan kohdalla, mutta niitäkin voi hyvin olla. Tosin hän ei maininnut niitä, koska tuskin ajatteli itsessään olevan mitään vikaa. Ei hänessä olekaan, mutta ei tämä turvallistakaan ole)

        "Valtaosa akuuteista stressihäiriöistä menee ohi itsestään. Oireiden lievittämisessä tärkeintä on tilanteen rauhoittaminen ja turvallisuuden tunteen lisääminen. Lepo, konkreettinen apu ja mahdollisten fyysisten vammojen hoito on tärkeintä."

        Sitten on Traumaperäinen stressihäiriö.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00526

        Tämän uskon aloittajalla hyvinkin olevan.

        Katkelmia:

        "Tapahtuman yhteydessä ja heti sen jälkeen ilmenevät autonomisen hermoston aktivoituminen (sydämentykytys, verenpaineen kohoaminen, hikoilu) lisäävät traumaperäisen stressihäiriön kehittymisen riskiä."
        (Hän kertoi kauheasta kokemuksesta ruumiin löytämisestä, hyvin ennalta-arvaamattomasti, hyvin traumaattisesti. Tilanne oli sekasortoinen heti ruumiin löydön jälkeen. Varmasti oli autonomisen hermoston aktivoitumista, pakostikin)

        "Traumaperäisen stressihäiriön diagnoosi edellyttää, että sille tyypilliset oireet kestävät vähintään kuukauden ajan."
        (Eli akuutti saa kestää enintään neljä viikkoa, mutta aloittaja on hyvin syvällä tunteiden jäätymisessä vaikka kuluneesta on jo yli 3 viikkoa, että kyllä se tämä on)

        HUOMIOI TÄMÄ:
        "Henkilö pyrkii usein välttämään traumaattisesta tapahtumasta muistuttavia asioita, keskusteluita, toimintoja, paikkoja, jne. ja torjuu tapahtumaan liittyvät muistot tietoisuudestaan. Tämän tuloksena henkilö voi eristäytyä sosiaalisesti, hänen kykynsä kokea ja ilmaista tunteitaan ja tulevaisuudennäkymänsä voivat kaventua."

        Eiköhän tämä viimeinen ollut viimeinen tikki tähänkin.
        Asiasta on aivan turha minun enään kiistellä, mutta tämän vielä sanoin. Varsinkin kun vastapuoli on ihminen, joka ei oikeasti tiedä tästä mitään, eikä halua auttaa aloittajaa millään tavalla.
        Taitaa jotkut saada vain jotain sairasta mielihyvää kun muut kärsivät?

        Tai sitten kyse on tunteettomasta ihmisestä, joka taputtelee kaikkia vain olalle, eikä muuten välitä oikeastaan pätkääkään. Mutta auttajia täytyy yrittää haukkua.

        Ottaako tekstini päähän? Ehkä siihen on hyvä syy.

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.


      • armoa tytölle nyt vä
        Kaunista syksyä kirjoitti:

        !!!!!!Juuri näin!!!!!!!!!
        efjoirjgijsoga6.10.2010 21:59
        Anteeksi tyhmä otsikko, mutta se on juuri näin ja haluan nyt aloittajan TARKAN HUOMION."
        Ylläolevalle viestittäjälle!!!!
        Hei eipä nyt pelotella ketjun aloittajaa tollaisilla kirjoituksilla koska jokainen ihminen on yksilö ja aikaa on kulunut vasta kolme viikkoa omaisen kuolemasta. Jokainen suree omalla tavallaan ja jotkut vain eivät halua keskusteluapua ainakaan heti tapahtuman jälkeen vaan vasta esim. puolen vuoden kuluttua.
        Tuo kertomasi tapahtuma työkaverillesi on sattunut aikaan jolloin ei ole ollut palvelevia puhelimia ja muutakaan kriisiapua tarjolla niin kuin nyt on. Jokainen joka haluaa voi nykyisin saada keskusteluapua silloin kun siltä tuntuu että tarvitsee sitä. Totta kirjoituksessasi on tuo että traumaattista kokemusta ei voi unohtaa koskaan täysin koska se tulee aina jonkin päivämäärän tai tapahtuman muodossa esille vuosienkin jälkeen tapahtuneesta. Mutta asian kanssa voi ja pystyy elämään niin että tapahtunut kulkee mielessä mukana koko loppuelämän mutta kyllä aika laimentaa surun ym. tunteita ja jos ahdistaa liikaa kannattaa ajoissa hakea ammattiapua.Täällä netissä on myös sellainen keskustelufoorumi kuin Surunauha jossa voi saada vertaistukea lähiomaisensa menetykseen ihan nimettömänäkin,
        Osanottoni ja jaksamista ketjun aloittaneelle. Aika kultaa muistot.

        tuo viesti oli mielestäni kamalaa pelottelua NUORELLE tytölle!

        ei tunteita voi pakottaa.. suru tulee sitten aikanaan. Itselläni on traumaattisia kokemuksia vaikka kuinka, ja nuorena yritin jopa käydä terapiassa, mutta en saanut siitä mitään irti ja varmastikin siksi, kun en ollut ollenkaan valmis. tai minulla ei ollut silloin tarvetta/voimia/mitään ymmärrystä käsitellä asioita.


        Nyt aikuisena niitä vasta ymmärtää, ja osaa käsitellä. Ja itkukin on tullut nyt myöhemmin monta kertaa. Ilman sairaseläkkeitä sun muita.

        Turha pelotella tyttöä, että sairastuu ja joutuu jäämään eläkkeelle, jos ei heti ala itkemään ja käsittelemään! ja entäs sitten vaikka sairastuisikin.. sen oli sitten tarkoitus niin mennäkin, sen ihmisen aika ja tapa käsitellä asia oli sitten tuollainen. muuhun hän ei kyennyt, ja entäs sitten? parempi myöhään kun ei milloinkaan. (ja siitäkin voi parantua, jos sairastuisikin vaikka masennukseen, ja sen jälkeen olla entistä ehompi)

        kuka tuon ikäisenä jaksaa tai osaa (tai on edes aikaa) alkaa syntyjä syviä väkipakolla pohtimaan. en ole ollenkaan varma onko hyväksi. Ja korostan siis että väkisin ei pidä. tottakai jos tyttö vähänkin tuntee että ahdistaa ja on tarvetta jotenkin asiaa purkaa, niin tottakai sitten ilman muuta kannattaa mennä puhumaan vaikka ammattiauttajalle.

        mutta muuten..kaikki aikanaan.


      • khjlgjkög
        FågelB-- kirjoitti:

        Voisitko lukea aloittajan viestin ENNEN vastaamista?
        Tai vähintään omani?

        Aloittajaa lainaten:
        "nyt minä olen vetäytynyt syrjään ja totean vain olevani kunnossa."

        "Minä en edes ajattele isääni."

        "En kykene jättämään tekemisiäni kesken ajatellakseni kuollutta isääni ja itkeäkseni hänen menetyksestään"

        "En ole jäänyt koulusta pois yhdeksikään päiväksi, vaikka äitini on minulle sanonut että saan olla pois jos siltä tuntuu. Mutta minusta ei vain tunnu siltä."

        "enkä kykene osoittamaan minkäänlaisia tunteita isäni kuolemaa kohtaan"

        Mitkä näistä ovat mielestäsi NORMAALIA SURUTYÖTÄ?
        Missä näet normaalia, traumaattisen kokemuksen käsittelyä?
        Mitä luulet että aloittajalle oikeastaan tapahtuu kun hän ei halua hyväksyä asiaa, eikä HALUA käsitellä sitä, ja hän vain unohtaa sen?

        No, mitä sinä tästä mitään tietäisitkään..

        Mutta minä, ja monet monet muut tässäkin ketjussa tietävät. Nämä ovat hyvin tyypillisiä ajatuksia niillä, jotka sairastuvat paniikkihäiriöön vanhempana traumaattisen kokemuksen vuoksi.
        Voit yrittää unohtaa sen kun olit elokuvissa kaverin kanssa. Tai kun olit kaupassa ja ostit banaanin. SILLOIN sinä voit tulla ja sanoa: "kaikki järjestyy kyllä".
        Mutta et nyt.

        Minä, ja viestini jälkeen vastanneet ovat olleet osallisena tai seuranneet harvinaisen läheltä nämä kaikki oireet - KAIKKI.. JOKAIKISEN:
        Tunteet jäässä. Ei halua ajatella asiaa. Haluaa vain unohtaa. Haluaa jatkaa elämää. Ei itke, ei halua itkeä. Ei puhu, ei halua keskustella. Ei koe mitään tarvetta vaipua tuskaan sillä se sattuu, näyttää helpommalta vain unohtaa koko asia, se ON helpompaa. Tuska ei ikinä tule, kun sen ei anna tulla.

        Mutta arvaa miten nämä kaikki kokemukset loppuivat?
        Eivät ne loppuneetkaan kuten sinä luulet.

        Ihminen jatkoi elämää jonkin ajan päästä, normaalisti. Tunteet lopulta "unohtivat" tämän, eikä siihen mennyt edes kauaa. Raskas taakka kuitenkin pysyi jossakin aivojen sopukoissa. Niin raskas että se söi ihmistä sisältä, joka päivä. Hän ei tiennyt sitä, ei tuntenut sitä. Asia oli "kuollut ja kuopattu". Mutta ei se ollut, ei todellakaan ollut.

        Mitä kaikki hienot apupuhelimet tai psykiatrit auttavat, kun ihminen ei HALUA puhua, hän ei HALUA käsitellä asiaa, hän ei HALUA tehdä asialle mitään?

        Sekö auttaa että täällä sinä voivottelet: "joo ei sun tarvi mitään tehdä, ole vain rauhassa"? Sinä, joka et ikinä ole tällaista kokenut. Sinä, joka et tiedä tästä mitään.
        Itseasiassa sinunlaisesi ihmiset ovat ne, jotka pahentavat asiaa. Sinunlaisesti antaa olettaa, että haavat parantuvat itsestään tai pyhällä voimalla, vaikka kyse olisi vuotavasta haavasta sydämessä. Sinunlaisesi olettavat että elämä menee omalla painollaan, riittää kun taputtelee olalle.
        Arvaa vain, kuinka monta ihmistä taputteli tuntemaani, nykyään työtöntä, työkykyvytöntä, yksinhuoltajanaista, jolta vietiin koko ihana elämä: "kyllä kaikki selviää" ja jopa "ota vain rauhassa" ja "kyllä se suru sieltä tulee jos on tullakseen".

        Tai arvaa vain, sanoinko itsekin hänelle hänen kertoessaan siskonsa kuolemasta: "eivät kaikki itkekään".
        Valehtelin. Luulin oikeasti että hän oli suorittanut surutyön loppuun.
        Mutta miten hän olisi voinut? Ei hän ollut ikinä aloittanutkaan.

        Tässä maailmassa on asioita, joita ei vain voi unohtaa. Ja tämän liian monet unohtavat.

        ihmiselle hyväksi alkaa väkisin asioita käsittelemään?? minä en ole tuosta ollenkaan varma, ja miten sellainen edes tapahtuu? kYllä mielestäni pitää antaa armoa nuorelle tytölle, ja katsoa jonkin aikaa josko suru sieltä vaikka tulisi ihan itsestään.


    • Iara

      Tuo on varmaan kamala tunne. Minulta ei ole kuollut yhtään läheistä paitsi koira ja hamsteri, mutta itkin niidenkin kuolemassa. Voi olla, että päästit isästäsi irti liian nopeasti. Sen takia et itke ulkoisesti, vaan sisäisesti. Otan osaa kyllä isäsi kuolemasta. Mutta älä ikinä päästä jonkun kuolemasta niin nopeasti irti, ja avaa kaikki muistosi sydämmestäsi. yritä edes, mulla se on aina auttanut.

    • Samaa kokenut

      Voisi olla ihmisen keino suojautua jotain yllättävää tapahtumaan vastaan. Et ole valmis käsittelemään asiaa.
      Se tulee aikanaan kun olet valmis siihen itsestään. Pakolla ai voi alkaa tuntea jotain. Ehkä tila on shokin kaltainen tila. Joskus se voi tulla myöhemmin esiin ja purkautua silloin tai jäädä että asia jää siihen.
      Mutta voit alkaa elää normaalisti myöhemmin ja tunteesi ja aistisi ikäänkuin "palaavat" takaisin.
      Ihminen käsittelee asiat omalla tavallaan. Jos tuntuu siltä asia hyvä käydä läpi jonkun luotetun kanssa.
      Tsemppiä ja valoisuutta elämääsi. Miltei samoin kokenut .

    • samanlaista kokenut

      Kirjoituksesi tuntemukset kuulosti tutulta.
      Vuosia sitten kun isoisäni kuoli, mulle kävi aivan samoin. Koko muu perhe itki ja näytti surunsa, minä en. Isoisäni oli mulle maailman tärkein ihminen eläessään, ja mulla on hänestä enimmäkseen pelkkiä hyviä muistoja. En muistaakseni itkenyt edes hautajaisissa. ei vaan tuntunut siltä.
      Jossain vaiheessa aloin jo ajattelemaan, että olenko täysin tunteeton ihminen. Jälkeenpäin kun ollaan käyty esimerkiksi haudalla niin muut itkee, minä en.
      Kuitenkin välillä aina tulee vielä vuosienkin päästä tilanteita, että joku asia muistuttaa ja laukaisee tunneryöpyn, silloin itken. Ihmisillä on vaan niin erilaisia tapoja surra ja käsitellä läheisen ihmisen menetystä.

      Voimia sulle.

    • Orpotyttö87

      Mä olin jo ehtiny muuttaa kotoa ja poliisit tuli kertomaan että isä on kuollut. Shokki ja sellainen täysi ymmärtämättömyys iski päälle. Isä oli mun yksinhuoltaja, ja tavallaan meillä oli läheiset välit tavallaan ei. Mä luulen pärjääväni asian kanssa aika hyvin, mutta sun ei tarvi olla yhtä vahva.

      Suosittelen lämpimästi että menet ihan ammattipsykologin puheille ja kerrot miltä tuntuu ja että et osaa puhua kavereille ja perheelle. Sun on pakko saada sitä oloa pois jotenkin. Mulla oli läheiset ihmiset joiden kanssa puhua ja se autto varmasti.

    • miupimiu

      Luulen, että päälllä on vielä kieltämisen vaihe. Kyllä se siitä

    • vonteese

      Minä köysin kihlattuni kanssa isäni kuolleena omasta sängystään noin 3kk sitten. Minä elvyytin ja soitin ambulanssin, mutta mitään ei ollut tehttävissä. Olin ollut kotona kun isäni oli kuollut, juttelimme aamulla ja lähdimme kihlatun kanssa kauppaan isäni meni nukkumaan, äitini oli töissä. Tulimme kaupasta ja kurkkasin ovelta ja näin isän nukkuvan (ehkä hän ei enää hengittänyt silloin, mutta sitä en voi koskaan tietää). Söimme ja katsoimme telkkaria kunnes sanoin kihlatulle katsotko hengittääkö isi (hänellä oli sairauksia ja oli sairauslomalla) Kihlattu huusi minua ja sanoi että' minun kannataa tulla katsomaan, isäni oli sininen ja ilmiselvästi kuollut.. En toivo kenellekkään samaa että löytää vanhempansa kuolleena tai joutuu elvyyttämään heitä. Minä hoidin ihmisten kanssa puhumisen ja soitin äidille töihin ja joudun kertomaan puhelimessa mitä oli tapahtunut. Isäni vietiin ruumispusissa pois..Muistan kun minulle sanottiin että voi käydä hyvästelemässä hänet kun olin kaatumaisillaan itkien lattialle, kihlattu piti minua pystyssä.. kun äiti tuli kotiin sen jälkeen en ole itkenyt joudun hoivaamaan äitiäni ja olemaan hänen tukenaan. Hänelle se on vaikeampaa..

    • mk

      Normaalia koska itsellä kuoli isä vuonna 2006 mutta oli jo yli 70v ja silloin olin 46v mutta silloin kun vanhempani täyttivät 60v niin muutin ajatusmailmaani niin että joku päivä heistä aika jättää ja olin valmistautunut siihen noin 10 vuotta ja surin omalla tavallani ja omalla systeemillä. hautajaisissa oli vähän orpo olo ja se meni ohi ja pystyin jätkamaan elämäänin ihan normaalisti. Sinulla jossain vaiheessa voi tulla suru läpi mutta kaikki aikanaan mutta älä suljeudu kokonaan ja jatka elämääsi niin hyvä tulee. Ihmiset surevat ja toimivat läheisen kuolemantapauksessa omalla tavallaan ja itse tietään mikä on paras taoa. Äitini elää vielä ja täyttää ensiviikolla 77v ja kyllä olen hänen kuolemaansa vailmistautunut kohta 20 vuotta ettei tule yllätylsenä mutta kaikki toimii tavallaan.

      • Hei, itselläni äiti kuoli yllättäen sairaskohtaukseen reilu kuukausi sitten ja työterveys ohjasi ihan ammattiauttajalle. Tuollainenkin reaktio jossa ei oikein pysty suremaan eli ns. dissosiaatio on ilmeisesti aika normaalia, eli psyyke suojaa itseään liian suurelta kuormalta. Itsestä tuntui koko ajan jotenkin epätodelta koko tapahtuma vaikka näin äidin sängyssä kuolleena. Hautajaisissa ym. pystyin olemaan varsin tyyni - jotenkin liian tyyni vaikka tiedän että olen shokissa ja järkyttynyt.

        Itku tulee sitten kun sen aika on. Ihmiset surevat eri tavoin. Voimia ja jaksamista sinulle.


      • varjo -91

        On sama tilanne.Olen ollut 3 vuodessa kolmen erittäin läheisen ja tärkeän ihmisen hautaisissa.Kaikki kolme ovat olleet perheen jäseniä tavalla tai toisella.Ensimmäisen läheisen kuoleman jälkeen surin normaalisti mutta muiden kahden kuoleman jälkeen en ole osannu surra vaikka kyseiset ihmiset olivat olleet osa elämääni koko elämäni.Tunsin olevani aivan tyhjä sisältä , en tuntennu surua enkä ikävää , en itkenny kun kuuli kuolemista , en hautajaisissa enkä koskaan hautajaisten jälkeen.Nyt on kulunnu 5kk edellisistä hautajaisista ja olo ei ole helpottunnu.Tunnen olevani aivan tyhjä sisältä tuntuu kuin en enään välitä mitä ympärillä tapahtuu kaikki tuntuu aivan samalta.Tuntuu kuin olisin enään pelkkä varjo.


    • halausja voimia

      tulee pintaan myöhemmin, ehkä jossain tilanteesa ku vähiten niitä odotat, tai sit pyrit peittämään ne... olet ehkä jonkilaisessa shokissa... anna tunteiden tulla sit ku ne tulee.. pahinta silloin mitä tehdä et piilottaa....

    • r3

      Hei!

      Olin itse 17 kun äitini kuoli syöpään. Hän tosin sairasti vuoden ajan ennen kuolemaansa. Sinänsä ei ole verrannollinen sinun tilanteesi. Suru vie aina aikansa ja itsellänikin vei vuosia ennenkuin pystyin käsittelemään sitä. Toivotan voimia sinulle ja kuten joku kirjoittikin anna itsellesi aikaa käsitellä tätä asiaa. Kun on aika asioiden käsittelyyn tiedät sen itse.

      Jokainen ihminen käsittelee suru asioita omalla tavallaan. Joillakin se on keskustelu joillekin joku muu.

    • Mies_45v

      mutta äidin kuoltua yllättäen mulla meni hautajaisiin asti aika lailla sumussa. Sitä ennen ei tullut kyyneltäkään, mutta kirkossa arkun ääressä ei itkusta tullut loppua. Olin silloin reilu parikymppinen. Kyllä ne tunteet sieltä nousee esiin, niin suru kuin rakkauskin.

      • Surun aika.

        Ei liity tätän, mutta omalla kohdallani suurin suru oli kuoleman ja
        hautajaisten välinen aika. Sen jälkee ei kyyneltä tullu??


    • kauniit muistot

      Jokainen meistä käsittelee surua erilailla. En näkisi aihetta huoleen. Itselläni ensimmäinen vuosi oli pahin ja pääosin käsittelin suruni itsekseni. Sain pitää isää kädestä kiinni, kun hän siirtyi ajasta iäisyyteen. Ei itkun määrällä mitattuna, mutta luopuminen oli rankkaa.Luin paljon kuolemaan liittyvää kirjallisuutta mm. Portti elämän jälkeen. Sain siitä apua ja lohtua.

      Lämpimiä ajatuksia sinulle lähettäen!

    • saman kokenut

      Ystäväni, et sinä ole yksin tunteinesi ja kokemuksinesi. Kyseessä on eräänlainen itsesuojelumekanismi. Minä olen itse varsinainen itkupilli, mutta oman isäni kuoltua pari vuotta sitten reagoin ensin juuri noin, ja se tuntui kamalalta, kun en saanut surua ulos. Kyseessä on eräänlainen shokkivaihe. Suru tulee luonnollisena reaktiona myöhemmin. Älä tunne syyllisyyttä. Olet kovin nuori ja juuri kokenut raskaan menetyksen. Jos siltä tuntuu, käy vaikka juttelemassa jonkun ammattiauttajan kanssa asiasta. Onko sinulla ketään perheesi ulkopuolista läheistä, jonka kanssa mahdollisesti jutella asiasta ja käydä sitä läpi.

      Voimia ja rohkeutta sinulle. Otan sydämestäni osaa menetyksesi johdosta.

    • Tansar

      Ensiksi tahdon sanoa sinulle osanottoni isäsi poismenon johdosta! Olen itsekin menettänyt isäni vakavan sairauden jälkeen. Vaikka hänen lähtönsä oli odotettavissa, oli se viesti sittenkin järkyttävä. Isä on poissa eikä koskaan palaa. Minusta tuntui kuin sisälläni olisi ollut suuri tyhjä alue ja hiljaisuus täytti maailmani vaikka kesäinen linnunlaulu soi huumaavana kotikoivikossa. Suru on sellaista jota on vaikeaa kertoa. Toiselle se on helpompaa toiselle vaikeampaa. Minulle jouluaatto hautausmaalla on ollut hyvin puhutteleva siinä isän haudalla kun sytytän kynttilät palamaan. Vaikka hänen poismenostaan on jo kohta neljäkymmentä vuotta, se aika ajoin tuo silmiini kyyneleet. Minua ainakin on lohduttanut ne hyvät muistot ja elämän ohjeet mitä sain oppia häneltä. Ne ovat sellaisia aarteita joita on hyvä vaalia, sillä niistä saa voimia. Kysyt tuossa kuinka selvittiin isän menetyksestä ja siitä surusta. Hyvien muistojen muisteleminen ja yhteiset valokuvat ovat hyvä linkki myös niihin hyviin hetkiin isän kanssa. Et ole mitenkään tunteeton, vaan syvästi järkyttynyt nuori. Toivotan sinulle siunausta ja voimia päästä tässä elämäntilanteessa eteenpäin.

    • miepimiepi

      Ensinkin. Syvimmät osanottoni.

      Et todellakaan ole tunteeton, päinvastoin. Sinulla on syviä tunteita, todella syviä. Se mitä tunnet ja koet on juuri sitä että käy niin isoja asioita läpi. Sanoisin tilaasi shokiksi. Tunteet on jääneet sisälle. Päästä irti!

    • Minde1977

      Mä muistan et kun mun isä sairastu, reagoin just noin: mä jäädyin sisältä, en osannu itkeä ja vetäydyin pois perheen parista. Mä oon jälkeenpäin ymmärtäny, että olin shokissa. Kyllä mullakin se itku tuli mut vasta myöhemmin, mä menin esim. seuraavana maanantaina kouluun, kun tieto tästä sairastumisesta tuli edellisen viikon perjantaina.

      "Sokkivaiheessa tapahtunutta ei voi uskoa todeksi. Olo on epätodellinen ja hajanainen. Järkyttävä tieto voi lamaannuttaa tai saada reagoimaan hyvin voimakkaasti. Sokki on mielen keino suojautua järkyttävältä asialta: kaikkea ei voi ottaa kerralla vastaan."

      http://www.kriisikeskussjk.fi/suru.htm

      Yllä oleva sitaateissa oleva pätkä on tuosta linkistä, kohdasta suru. Sä olet mun nähdäkseni selvästi vielä tässä shokkivaiheessa, et siis ole tunteeton, kamala tai kylmä ihminen. Olet inhimillinen nuori ihminen, kuka on just menettäny isän ja se tieto on niin musertava, et sun pääkoppas suojelee sua järkytykseltä. Niin yksinkertaista se on noin tiedon tasolla. Lue vaikka nuo surun vaiheet läpi aina välillä, niin sä tajuat missä vaiheessa sä olet. Älä kiellä mitään tunteita, sulle voi nousta vaikka mitä tunteita mieleen mut älä sulje niitä pois, sulle voi nousta myöhemmässä vaiheessa jopa vihaa et miks sun isä jätti sut mutta tunne sekin rauhassa pois.

      Tärkeintä olis ettet jää surutyön kanssa yksin, puhu näistäkin tunteista mitä nyt on vaikka sun perheelle. Sano sun äidille ja veljelle, et sä et voi tuntea mitään, sä olet sisältä jäässä etkä osaa itkeä. Ehkä sun äiti näkeekin sen muttei halua pakottaa puhumaan, vaarana on se et jos ette kuitenkaan koskaan ota asioita puheeks niin te etännytte toisistanne, joten rohkaisen puhumaan. Mä tiedän mistä puhun, koska mull aja mun äidillä oli vuosia isän sairastumisen jälkeen ettei me puhuttu mistään vakavasta. Vaikka mun isä selvisi, niin mun äidille jäi shokki vuosiksi päälle, koska se ei saanu mistään apua. Me kaikki vaan surtiin omissa kopperoissamme, eikä puhuttu. Sen muurin murtaminen on yhä kesken, vaikka kaikesta on jo melkeen 20 vuotta aikaa.

      Älä siis jää yksin, äläkä sulkeudu yksinäisyyteen, vaan sano ees se ettet osaa surra, et sä oot shokissa. Jos on vaikeeta alottaa puhuminen äidille ja veljelle, niin mene vaikka koulun terveydenhoitajalle, tärkeintä on et puhut.

      Ja mä otan todella sydämestäni osaa sun isän poismenoon, vaikken sua tunnekaan. SUn isä kuoli liian nuorena ja sä menetit isän liian nuorena. Voimia ihan hirveesti tähän surutyöhön ja siihen prosessiin mitä se sussa aiheuttaa. Voimia koko teidän perheelle. Kirjoitatko tänne, jos jaksat, vielä mitä sulle kuuluu, et ootko päässy surussasi eteenpäin. Mutta ennenkaikkea voimia sulle jaksaa eteenpäin.

    • Acai

      Hei Jannikaa,

      Kertomasi perusteella luulen sinun olevan shokissa. Se on ihan normaalia. Isäsi oli sinulle todella läheinen ja rakastit häntä paljon. Menetys voi olla niin suuri, että mielesi sulkee sen pois. Kyyneleet tulevat kyllä ajallaan - silloin kun on niiden aika. Älä syyllistä itseäsi, äläkä ajattele olevasi kylmä. Erilaisia tapoja käsitellä suru on yhtä monta kuin erilaisia ihmisiä. Jokainen meistä elää ja käsittelee surun omalla tavallaan. Läheisen menetys on iso muutos kenen tahansa elämään, puhumattakaan siitä miten raskasta se on herkässä iässäsi.

      Otas siis lämpimästä neuvostani vaarin ja ota aikaa. Elä päivä kerrallaan, kuulostele miltä sinusta tuntuu, mutta älä missään nimessä syyllistä itseäsi. Kaikelle on oma aikansa. Kun kyyneleet sitten joku päivä tulevat, silloin itket ja suret taas toisella tavalla. Nyt suret tiedostamattasi, huomaamattomasti ja hiljaa. Se on sinun tämänhetkinen tapasi surra. Vaikkei sinua nyt haluta puhua veljellesi tai äidillesi, älä kuitenkaan työnnä heitä pois. Sano reilusti, että nyt en pysty puhumaan, mutta myöhemmin kyllä. He kunnioittavat pyyntöäsi. Rakasta niitä läheisiäsi, jotka ovat lähellä ja läsnä.
      Lämmin osanotto suruusi ja lämmin halaus

    • osanottoni

      Lähdössä eilen,lähdössä tänään ja aina matkalla kotiin.

    • seppo.haatanen

      kuule,minä vähän eppäilen ,että olet sokissa,ja se estää tunteiden ikmaisun.ajasta ,mitä sokki kestää on hyvin yksilökohtainen. on aika nauraa on aika itkeä. itse olen ollut pelastusalaalla töissä n.20 v. ja muistan ,kun isäni kuoli 22.12.3003 ja itse annoin suusta suuhun japainalluselvytyksen,mutta tuloksetta. äitinilin kuoli n.4 v. sitten , en silloin pystynyt itkemään,samoin ne menetykset työelämässä. mutta tulee aikoja ,aika jolloin itku,ikävä ja kaikki siihen liittyvä tulee,anna silloin itkun tulla ja surun mennä.nytkin kuunnellesaini erisc claptonin laulua 2HOLY MOTHER2 itken ,tai Whitney Houstonin "I will always love you" esim itku tulee,mutta mie annan sen tulla .kaikella on oma aikansa ja paikkansa! älä syyyllistä itseäsi,kyllä elämä huolehtii niin ilosta ,surusta tai siltä väliltä. voi kuinka olisi halu sinulle kirjoitella omista kokemuksistani,jos se ois mahollista. ole ihminen ja koe olevasi kehittyvä ihminen ja muista kaikella on oma aikansa. rohkaisua sinulle t.Seppo

      • älä jää yksin

        Ei ole mitään tapaa, jolla ihmisen tulisi surra, tai mitään mittaa, joka olisi normaali surun määrä.

        Älä koe syyllisyyttä siitä mitä tunnet. Rakastit isääsi ja hän sinua. Toisaalta, itku yksin autta (vain) hetkellisesti, itku toisen kanssa työstää surua niin, että siitä pääsee pikku hiljaa oikeasti yli. Et kuitenkaan ehkä ole vielä siinä vaiheessa. Suosittelisin kuitenkin puhumaan, vaikka siltä ei yhtään tuntuisi. Tässä nopeasti netistä katsoen surun vaiheet:

        1. Shokkivaihe
        Menetys tuntuu niin käsittämättömältä, että jälkeen jääneen on vaikea uskoa tapahtunutta todeksi. Tällainen vaihe kestää yleensä vain hetken. Sureva voi kuitenkin lukkiutua tähän sokkivaiheeseen ja jatkaa elämää aivan kuin toinen ei olisi kuollutkaan. Kysymys on tällöin psykologisesta puolustus-mekanismista, jolla liian raa'alta tuntuvaa todellisuutta pyritään pehmentämään.

        2. Tiedostamisvaihe
        Tässä menetys tiedostetaan. Sureva uskoo tapahtuneeseen. Vielä kuitenkin on hetkiä, jolloin järkytys pystyy pimentämään todellisuuden. Kaikki näyttää niin epätodelliselta.

        3. Läpikäyntivaihe
        Menetys koetaan nyt tunne-elämän puolella. Tuska, itku, avuttomuus, tyhjyyden- sekä yksinäisyydentunne ovat avainsanoja tässä surutyön vaiheessa. Juuri tässä vaiheessa surutyötä tekevä tarvitsee toista ihmistä. Kenenkään ei pitäisi kokea syvää surua yksin.

        4. Kriisin laukeaminen
        Suru täytyy useimmiten läpikäydä moneen kertaan. Joka kerta, kun se muodostetaan sanoiksi, sitä jää vähemmän jäljelle. Vähitellen sureva alkaa tottua elämään ilman sitä, joka on kuollut. Ne tunnelataukset, jotka kohdistuivat kuolleeseen, voidaan nyt käyttää uusiin ihmissuhteisiin. Se ei kuitenkaan onnistu ennenkuin suru on selvitetty ja säkki tyhjennetty pohjiaan myöten.

        Itse olen ollut kuin jäässä parin viime menetyksen osalla siihen asti, että toisen kohdalla aloin itkeä hautajaisissa, ja toisen kohdalla aivan käsittämättömästi työmatkalla pyöräillessä hieman ennen hautajaisia. Ja niin käsittämätöntä kuin se onkin, itkun laukaisi varmaan ennemminkin se kun näki muiden läheisten surun.


    • ystävä hädässä

      itselle kävi vähän samoin kun ukkini kuoli vuosi sitten. vasta hautajaisissa pystyin itkemään. sen jälkeen olen itkenyt aina joskus kotona yksin ollessani ikävääni. youtubessa on tämmönen kappale ku`minä olen muistanut` by kim lönholm tai jotain sinne päin oli toi solistin nimi. sitä kuunnellessa alkaa muistella kaikkee mitä on yhessä tehty. tsemppiä.

      • ~angelheart~

        Niin kamalalta kun se tuntuuki. Ja ymmärräthän että meistä jokainen täältä jossain vaiheessa lähtee tavalla tai toisella. Isälläsi on varmasti hyvä olla missä hän onkaan. Tähtenä taivaalla tai mihin ikinä hänet lähellesi kuvitteletkaan. On tärkeää löytää sellainen paikka mihin/missä voi muistella häntä ja "tuntea" hänet läsnä.
        Voimia perheellesi parantumiseen ja yritä, yritä kääntää tämä sinun vahvuudeksi. Vaikka rakkaan menettäminen on pahinta mitä tiedän. Itse menetin pikkuveljeni 3,5kk ikäisenä.


    • N-30

      Olisiko mahdollista, että äitisi olisi vajonnut suruunsa niin vahvasti, ettei kykene tukemaan sinua aidosti? Hän on siis sanonut, että voit olla pois koulusta ja kysellyt oloasi, mutta pystyt varmasti aistimaan, jos hän on kuitenkin jollain tavalla etäinen ja ikävä sanoa mutta "itsekäs" omassa surussaan. Vaikka äidilläsi on valtava suru, niin hänen tehtävänsä on kaikesta huolimatta tukea teitä lapsia. Tähän hän ei nyt kuitenkaan pysty riittävän hyvin. Äitisuhteesi on nyt kaiken lisäksi korostunut ja esille on voinut tulla uusia puolia suhteessanne, kun isäsi ei ole enää ottamassa arjen tilanteissa ehkä ratkaisevaakin paikkaansa.

      Mikäli tässä ajatuksessa on hitunenkin perää, niin hakeudu terveydenhoitajan vastaanotolle ja kerro, että äitisi ei kykene tukemaan sinua ja olosi on tunteeton. Ilman aidosti kuuntelevaa aikuista tunnet olevasi yksin maailmassa ja itsesi suojelemiseksi syväjäädytät tunteesi. On mahdollista, että tulevaisuudessa joudut kantamaan äitisi taakkaa kotitöissä ja tunnetasolla. Se ei kuitenkaan ole sinun varsinainen tehtäväsi. Sinun tärkein tehtäväsi on kasvaa, kehittyä ja itsenäistyä. Jos lähipiirissäsi on muita läheisiä aikuisia, kuten vaikka äitisi vanhemmat, niin voisitko mennä yksin heidän luokseen joskus iltaa istumaan? Joku aikuinen, joka on ollut isällesi hieman etäisempi, saattaisi kyetä näkemään tilanteen paremmin sinun näkökulmastasi.

      Muista että oma hyvinvointisi menee kaiken muun edelle. Tunnustele tunteitasi arkisissa tilanteissa. Ne ovat kuin kompasseja, esim. jos tuntuu pahalta - sinulle on ehkä tehty pahaa. Sinulla on oikeus tehdä valintoja tunteidesi antamien merkkien pohjalta esim. valita henkilöt, kenen lähellä tunnet olosi hyvinvoivaksi.

    • Ymmärrän

      Tuo mitä kerroit on sinun oma suojautumiskeino selviytyäksesi tilanteesta..tiedän esim. omalta kohdaltani kun tyttäreni syntyi keskosena ja todettiin sydänvika oli itsekkin täysin tunteeton..en tuntenut surua en iloa mistään vaan suoritin arkea "laput silmillä"..aika on tehnyt tehtävänsä ja asiat on voinut käsitellä matkan varrella!Ymmärrän tunnetilasi mutta on hyvä että itsekkin tiedostat käyttäytymisesi koska silloin voit vaikuttaa asioihisi.Puhuminen on kuitenkin se tapa millä asiat saa järjestyksen mutta kaikki vie oman aikansa..sinulla myös ja mitä se on ei voi tietää?

    • nöbö

      Hei!
      Olin 4-vuotias kun äitini kuoli. 15-vuotiaana sain kuulla, että äiti oli tappanut itsensä. Ei ollut kuulemma halunnu minulle sellaista elämää että oma äiti on narkomaani. Tänä päivänäkin, 11 vuotta sen jälkeen, mietin mitä tein väärin, vaikka olin niin nuori. En ole koskaan käynyt ammattiauttajalla, mutta suosittelen sinulle lämpimästi. En ole koskaan käsitellyt kunnolla tunteitani. Saan paniikkikohtauksia ja itken ihan turhista asioista. Kaikki ihmiset ajattelevat, että onpa tuo reipas ja iloinen tyttö, mutta kukaan ei tiedä mitä oikeasti tunnen.

      Käy tunteesi läpi ja yritä päästää edes jollaiseen tasapainoon niiden kanssa. Itse vieläkin odotan sitä päivää että olen "sujut" koko asian kanssa.

      Voimia sinulle.

      • maikku33_

        Voi sinua!


    • Voi Jannikaaa, voi sinua. Otan osaa suruusi. Muista : sinulla on oikeus surra isääsi niin kuin sinusta parhaalta tuntuu. Itse menetin äitini lähes 25v sitten, vaikka tiesimme hänellä olevan aikaa korkeintaan pari vuotta, kun kuolema tapahtui, menin aivan lukkoon. Kuljin itseeni käpertyneenä ympäriinsä ja lähipiiri yritti saada puhumaan ja itkemään, mutta kun ei itku tullut, ei sitten millään.
      Hautajaiset menivät kuin surussa ja aika kului.... lopulta reilun ½vuoden kuluttua, ajatuksissani kerroin äidille jotain asiaa ja yhtäkkiä tajusin, ettei häntä enää ollut...Kauhea itkuryöppy tuli ja sen jälkeen kaikenmoiset pienet asiat toivat hänet mieleen ja taas tuli itku... Pikku hiljaa aloin saada kiinni elämästä lähipiirin antaessa minulle tilaa surra omalla tavallani. Viimein kävin hyvästelemässä äidin haudalla ja kerroin ikäväni siellä.....
      Vielä nykyisinkin saan itseni sanomassa itselleni "pitää kysyä/kertoa äidille" aika ajoin, mutta suru on erilaista - se on sen myöntämistä, että kaikki on vain lainaa ja joskus jossain ehkä tavataan - kuka tietää...
      Jaksamista sinulle ja voimia surra surusi.

    • tuttu tunne

      Ei ole ihme, että tuollaisessa tilanteessa sinusta noin tuntuu. On hyvä, että olet pystynyt purkamaan ajatuksiasi ja tunteitasi edes näin netin kautta. Itselleni on myös tuttu tunteesi. Olen ollut aina huono kertomaan tai keskustelemaan tunteistani. Kirjoittamisen lisäksi (jotka joskus revin) menin yksin metsään vaikeaa asiaa ajattelemaan.
      Helpompi on niillä, jotka pystyvät tapahtumaa toisten kanssa käsittelemään.
      Tämä netti on paikka, josta löytyy myös ohjeita traumaperäisen stressin hoitoon/ itsehoitoon. Kokeile googlen hakua. Sieltä löytyy monenlaista tietoa aiheeasta.

    • ääääöööö

      Tuo on täysin normaali reaktio toisilla ihmisillä raskaan surun kohdatessa. Toiset purkaa surun itkemällä, toiset vetäytymällä. Mielestäni kumpikin tapa on ihan oikein ja itse olet myös tiedostanut omat tunteesi ja ajatuksesi, ja se riittää tällä hetkellä. Jos sinusta tuntuu omituiselta, niin voithan aina sanoa äidillesi ja veljellesi, että sinusta tuntuu omituiselta kun et osaa itkeä ja että haluat käsitellä asian omalla tavallasi. Uskoisin kuitenkin että he ymmärtävät että sinä suret sisimmässäsi yhtä lailla kuin hekin, vaikket näytä sitä ulospäin. Ja kuten tuossa jo aiemmin kirjoittajat sanoivat, olet ehkä jonkinlaisessa sokissa ja suru purkautuu sitten aikojen kuluttua.

      Itse synnytin kuolleen lapsen joitakin vuosia sitten ja reaktioni oli kutakuinkin sama kuin sinulla. Lähipiiri oli järkyttynyt ja yritti kovasti olla tukena ja keskusteluapuna, mutta en huolinut sitä, pää pystyssä ja hammasta purren vaan pakotin itseni palaamaan normaaliin arkeen ja ajattelemaan muita asioita. Ja silti tunnistin surun ja hämmennyksen sisälläni. Vasta nyt vuosien päästä olen pystynyt itkemään menetettyä lasta ja kaipaan häntä usein ja pystyn myös tuomaan surun ja menetyksen vihdoin julki.

    • Äidin tytär

      Toivon Sinulle Voimia suuressa surussasi ja yrittäkää toinen toisianne tukea. Te kaikki tarvitsette toisianne.
      Sureminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.
      Pahimman surun jälkeen elämä jatkuu, mielen täyttävät muistot, suru hellittää otettaan. Surun jälkeen alkaa uuden elämän opetteleminen. Elämän, josta yksi rakas on poissa.
      Suru on luonnollinen tapa reagoida menetykseen. Sen läpi on työskenneltävä ja sitä on ymmärrettävä jotta pääsemme eteenpäin. Rakkaus, ilo ja suru ovat limittäin.

    • hankalia kokemuksia.

      Äitini kuoli syöpään ollessani 13. Isää ei perheessäni ole ollut joten jäin ns. orvoksi, toki huoltaja tuli mulle perheen sisältä jotten joutunut kotoa pois muuttamaan. Mutta äitini sairaus kesti pitkään ja sen vuoksi ehkä olimme jo valmistautuneet hänen poismenoon. Enemmän itkin kun lemmikkini piti lopettaa, mutta se tulikin yllätyksenä ja oli hieman erilainen asia. Toki äitinikin oli rakas, mutta se rakkaus oli erilaista kuin rakkaus lemmikkiäni kohtaan. Lemmikin kanssa tuli leikittyä, paijailtua ja touhuttua paljon, se yhteys lemmikkiin oli syvempi koska lemmikkiin oli tullut kiinnyttyä äidin sairauden aikana enemmän kuin äitiin. Esimerkiksi äidille olisi ollut paljon pahempi juttu se että jos oma lapsi olisi sairastunut syöpään, se olisi paljon pahemmin satuttanut kuin lemmikin menettäminen. Kaikki riippuu suhteesta kuolleeseen perheenjäseneen. Jos joku kaukainen isovanhempi kuolee jota ei edes tunne kunnolla, niin se ei kosketa välttämättä yhtään.

      Toki äidin kuoleman jälkeen juhlapäivät eivät tuntuneet juhlapäiviltä eikä koulun äitien- tai isänpäivien ohjelmisto ollut mieltä ylentävää, joten lintsasin ne päivät aina loppuajat koulusta. Ja jätti nuo ajat paljon arpia ja vaikuttivat omaan kasvuun, nyt olen 21 eikä vieläkään kaikki asiat ole kunnossa. Olin jo moniongelmainen noina aikoina joten ei ole helppoa ollut tässä vuosien saatossa. Itsekkään en näytä tunteitani, olen kylmäsydämisemmästä päästä. Mikään asia ei tunnu niin pahalta ettenkö kestäisi kohdata sitä, se kylläkin lisää ahdistustani mutta olen sen verran sulkeutunut että päätän olla itkemättä tai surematta ja kerään itseluottamukseni jotta voin jatkaa eteen päin. Minulla ei ollut vaihtoehtoja. Olin koko kouluaikani koulukiusattu ja siksi ongelmia on edelleenkin. Ei ammattia, ei perhettä, ei ystäviä. Olen itsenäinen, olen vapaa, olen sairas ja työkyvytön. Myöskin perheen vanhoollinen ilmapiiri on lisännyt ongelmiani ja pahentanut asioitani entisestään. Olen ollut jo vuosia yksinäinen ja tiedän etten tule saamaan ongelmiani selvitettyä niin paljon ajoissa että saisin korjattua asiani, joten olen hyväksynyt yksinäisyyteni ja syrjäytymiseni. Aikani kuluksi luen keskustelupalstoja ja pyörittelen asioita mielessäni että missä meni vikaan. Minulla oli loistavat näkymät peruskoulun jälkeen mutta ongelmat hyökkäsivät heti sen jälkeen silmille. Osa ongelmistani on minunkin syytä, en voi sitä kieltää, mutta suurimman osan ongelmista on aiheuttanut koulu ja perhe. No, en voi asioille enää mitään. Eläkepaperit ovat kai pian edessä ja Suomen valtion kansalaiset maksavat omien kansalaisten aiheuttamista ongelmista pian loppuelämäni toimeentuloni.

    • 16

      asioihin ja puhumiseen palaa ajan kanssa.

    • 33333

      On kuollut molemmat vanhemmat ollessani lapsi. Hyvä edes jos pystyt kirjoittamaan. Sekin auttaa. Ei tarvitse aina puhua. Puhuu sitten kun pystyy. Kirjoita surustasi tai isästäsi pura se vaikka alkuun niin jos tarvetta on. Kaikki suree eri tavalla. Minulle auttaa kirjoittaminen se on tavallaan omaa terapiaa.

    • huolestunut2

      Todella ikävää kuulla, mitä sinulle on tapahtunut!! Otan osaa suruusi ja lähetän samalla oikein suuren voima/rutistushalauksen!!
      Kuulostaa selvästi siltä että olet jonkinlaisessa shokissa tapahtuneesta ja nuo kaikki kertomiset kun mikään ei tunnu missään on selviä masennuksen oireita.
      Mielestäni kovin tärkeää olisi mennä juttelemaan ammatti-ihmisen kanssa, juuri noista sinun tunteistasi ja ajatuksistasi. Kertoo jo paljon tämäkin, kun kirjoitit tänne. Olet tavallaan huolissasi ja ihmeissäsi siitä, miksi mikään ei nyt tunnu miltään ja miksi ei tapahtunut saa sisälläsi liikkumaan mtn..
      Uskon myös samalla tavoin, kuten jotkut muutkin, että kylläs e itku vielä tulee..
      JA olis tärkeääkin, että vielä joskus pystyt näyttämään ja päästämään kaikki tunnetilat ulos, sillä se helpottaa ja puhdistaa..Tuollaiset kokemukset jättävät suuren arvet ja jopa traumoja voi jäädä.
      Välitä itsestäsi ja tulevaisuudestasi ja mene ihmeessä jonkun kanssa juttelemaan. Saat varmasti vastauksia niin monille kysymyksillesi ja tunnetiloillesi. Ja koitahan yrittää päästä takaisin sihen läheiseen kontaktiin äitisi ja veljesi kanssa, vaikka se ei olisi helppoakaan!! Teitä kaikkia, koko perhettä on kohdannut tosi suuri ja ikävä tapahtuma, läheisen yllättävä menetys ja todella tärkeää olisi saada nyt tukea läheisiltä, teistä jokainen sitä tarvitsee, tuntee sitä sitten iste tai ei, tarvitsevansa.
      Koitahan jaksaa ja PALJON voimia sulle ja teille kaikille sinne!!

    • 3+6=?

      Tiedän, miltä sinusta tuntuu. Olet kokenut todella järkyttävän tapahtuman, mikä joillain ihmisillä toimii juuri noin, tunteet ovat jumissa, jäätyneet, on vaikea tuntea oikeastaan yhtään mitään. Minulle on käynyt samalla tavalla, mutta ei varsinaisesti isän kuoleman takia, se oli vain suuri helpotus. Minulla kävi niin, että raskaita asioita tapahtui vähän pitemmän ajan kuluessa useampi, oli rakkaan isoisän kuolema, mutta oli paljon muutakin vastoinkäymistä. Melko tarkalleen vuosi isoisän kuolemasta, jota mielestäni surin ihan tunteita ja kyyneliä vuodattaen, alkoi paniikkikohtaukset, sydämentykytykset, uniongelmat jne. ja lopulta romahdin. Siitä on nyt kulunut parikymmentä vuotta enkä koskaan ole palannut entiselleni. En oikein tiedä, mitä tein väärin, missä vaiheessa olisi pitänyt sitkeästi hakea ja miten paljon millaista apua ja miksi se saamani apu ei riittänyt tai ollut mulle sopivaa. Ehkä liika oli vain liikaa. Vuosien mittaan tunteet ovat palanneet, tosin yritän välttää kovin suurta heittäytymistä niiden valtaan, se vain tuntuu epämukavalta tai ei-oikealta. Minua auttoi lemmikki, kissa joka käytännössä piti minut ihmisenä ja hengissä, ja nyt olen vasta viime vuosina saanut isoimmat mustat möykyt selvitettyä, mikä on helpottanut vähäsen elämää ja olemista. Sinulle antaisin neuvon, että yritä purkaa isäsi kuolemaan liittyviä ajatuksia ja tunteita niin paljon kuin mahdollista. Nimittäin ei kannata päästää sitä krooniseksi. Ainakin mun elämä on ollut niin kauan pilalla, ajattele miltä sinusta tuntuisi katsella taakse vaikka kymmenen vuoden jaksoa, johon ei mahdu yhtään valopilkkua, ei yhtään mitään, ei mitään. Mun ystävät eivät halunneet kuunnella, he sulkivat korvansa. Näytin kerran yhdelle ihan vaan isoisän hautajaiskutsua ja hän kiirehti sanomaan, ettei halua puhua aiheesta yhtään. Hän oli ilmeisesti jutellut asiasta etukäteen erään toisen ystävän kanssa, joka kertoi mulle ihan ilman hautajaiskutsun vilauttamista, ettei häntä kiinnosta kuulla. Eräälle toiselle ystävälle kerroin, että minut raiskattiin väkivaltaisesti ja olen nyt ihan paniikissa enkä (siinä ensishokissa) tiedä mitä tehdä. "aha, joo, no kai se siitä" ja vaihtoi kiireesti puheenaihetta. Jotkut ihmiset eivät vain halua puhua ikävistä asioista, ja se heille sallittakoon, mutta ovatko he ystäväihmisiä vai mitä. Minun olisi pitänyt saada puhua ja purkaa, mutta en löytänyt kuuntelijaa ja aika pian kuvioista katosi suurin osa ihmisiä, kun en ollut enää sellainen kiva kuin olin joskus ollut. Elämä muuttui kokonaan ihan muuksi kuin mitä se oli ennen ikäviä tapahtumia, sellaiseksi mistä en voi sanoa pitäneeni, olen vain kärvistellyt päivästä toiseen. Toivon, että sinä löydät jonkin purkautumiskanavan ja pääset yli tästä ptsd:stä jatkamaan elämääsi niinkuin pitääkin! Sillä toivon, että sinä teet kaiken paremmin kuin minä tein, pelastat itsesi elämälle.

    • itku tulee kun sen aika on. mun vanhempi tytär itki mutta nuorempi ei, hän vain istui ja puristi huulensa tiukaksi. he olivat 10 ja 12v. kun ns. isäpuolensa kuoli. tää silloin 10v. myöskin jäätyi. aiemmin iloinen ja ns.norm.lapsi mutta asiat jätti jälkensä ja edelleen sulkeutunut vaikka aikaa jo 13v. pelkään ja suren hänen puolestaan mutta suuttuu jos yritän puhua asiasta. toivon vaan että aika parantaa kun en muutakaan voi. voimia sinulle nuori ihminen, ymmärrän surusi.

    • Voimia sinulle

      Pahoittelut isäsi poismenosta.

      Asiahan on niin että tässä ketjussa kirjoitetaan paljon löperiä.

      Voi olla shokki, voi kehittyä traumaksi jne., mutta todellisuduessa olet vain tekemisissä sen kanssa että olet etäännyttänyt itsesi suhteestasi sekä muistoistasi isään koska tietoisuutesi pyrkii käsittämään koko asian kauttaaltaan. Rutiinien jatkaminen viittaa että pyrit pitämään maailmasi "eheänä" kuten ennenkin joka vakaasti on järkkynyt.

      Jokaisen prosessit ovat erilaisia surunkin osalta. Sinun ei tarvitse tuntea surua. Olet tekemisissä sen kanssa minkä kanssa joku tulee olemaan joku päivä eli kun ei tunne enää mitään ja toinen on jo melkein unohtunut vaikka kuinka rakas olikin.

      Se mikä ihmisiä usein painaa on juuri se kuoleman neutraalisuus. Mikään ei tunnu muuttuneen muuten elämässä vain tämä yksi henkilö on poissa.

      Todennäköisesti vähän vähältä alat koeta palasiasi muistoina ja sitten jonkin sortin suru iskee. Et itke sitten pelkästään surusta vaan ilosta että sait tuntea isäsi ja viettää hänen kanssaan hetkiä. Hän oli varmasti hieno ihminen ja hyvä rakastettava isä.

      Olen aivan varma että jos tunne-elämäsi on muuten normaali että tulet kokemaan jonkin sortin surua jossakin vaiheessa. Älä suotta silloin tukahduta sitä. Tällä hetkellä menet sen mukaan miltä tuntuu ja yritä lohduttaa lähimmäisiäsi etenkin äitiä.

      Tosiasiassa tuosta järkähtämättömyydestä voi seurata tietynlainen syvempi tajunta elämästä ja sen kulusta. Tulet tuntemaan surua muodossa tai toisessa koko loppuelämäsikin, mutta se pysyy hallinnassasi kun niin tahdot. Kunhan et pakota sitä tulemaan tai pakota sitä olemaan tulematta. Älä hautaa isäsi muistoa hänen mukanaan vaan anna sen elää rinnallasi.

      Henkilökohtaisesti uskon että elämässäsi on tapahtunut järkytys jota aiemmin ehken ole kokenut ja tämä tämän hetkinen tapa on vain jolloin yrität käsittää omaa paikkaasi elämässä ja maailmassa. Isäsi kuolema toimii tietynlaisena välineenä sinulle ja se itse varsinaisen asian käsittely tapahtuu ehkä ajan kanssa kunhan olet päässyt sinuiksi mitä oikeastaan tapahtui.

    • paranee

      Otan osaa suureen suruusi ja toivon sinulle kaikkea hyvää. Kertomasi on kuin oppikirjan sivuilta, sinulla on trauman jälkitila. Kokemasi on niin kauheaa sinulle, että et pysty sitä käsittelemään. Post traumaattiseen kokemukseen olisi aina hyvä saada siihen erikoistuneen ammatti-ihmisen apua, ettei se aiheuta sinulle myöhemmin muuta sairautta. Voin lohduttaa sinua sillä, että siitä paranee varmasti. Eikä kuolemaa tarvitse pelätä, ei Jumala ihmisen luodessaan ollut niin tyhmä, etteikö hän huolehtisi meistä myös silloin, kun siirrymme ajasta ikuisuuteen. Sinä olet henkisesti varmasti terve ja normaali ihminen, mutta tämän tilanteen käsittelyyn auttaa varmasti oikea (huom. oikea) ammatti-ihminen. Rakkautta elämääsi.

    • Aika parantaa

      Olin myös kuusitoistavuotias kun äitini kuoli äkillisesti,minulle oli käymässä huonosti mutta onneksi tapasin tulevan vaimoni joka auttoi pahimman yli.Olen nyt jo50v eli aika parantaa.

    • <3:lla

      Minulla meni kaksi vuotta, ennenkuin itkin kuolleen veljeni takia. Ja hän oli paras veli koko maailmassa. Se vie oman aikansa käsitellä surua. Riittää kunhan sitten itse purat suruasi, miten parhaiten taitat.

    • Antero676

      Ihmisiä on noin seitsemän miljardia yksilöä, joka päivä syntyy ja kuolee massiivinen määrä ihmisiä.
      Mikään ei ole luonnollisempaa kuin syntyminen/kuoleminen, itse asiassa ainut asia joka kaikkia ihmisiä yhdistää.

      Länsimaisessa elämänmallissa kuoleminen on "draamaa ja tuskaa" kaikille muille paitsi pääosan esittäjälle, sinänsä aika omituista koska kyse on yhtä luonnollinen asia kuin vesisade. Jokaisella on X-määrä elämää käytössä syntymänja kuoleman välissä ja kuolema koittaa päivänä X, jokainen saa itse päättää kuinka tuon ajan käyttää.

      Kirjoitusketjun aloittaja sattui löytämään läheisen ihmisen kuolleena ja läheisen ihmisen poistuminen muonavahvuudesta on tullut hiukan yllättäen eli "puun takaa päin näköä", sinänsä ikävä yllätys.
      Mikäli aloittaja pitäisi kuolemaa täysin luonnollisena asiana ja vääjäämättömänä tapahtumana, hän reagoisi itsekkin luonnollisesti ja asiasta ei tarvitsisi vääntää ns.numeroa. Epämiellyttäviähän läheisten kuolemat ovat ja suruaika (irtiotto mentaalitasolla) tulee tietysti mukaan kuvioihin (jokaisella persoonallinen tapa tuohonkin), vaikuttava ihminen on poistunut omasta lähipiiristä.

      Aloittajalla kuulostaa "kaappi olevan sekaisin" eli irtiotto ei ole vielä prosessoitu loppuun, sen aika tulee vielä ja elämä jatkuu vanhaan malliin. Osanottoni kuoleman johdosta.

    • Väkivahvanainen

      Olin 15-vuotias yrittäessä elvyttää isääni joka oli yksinhuoltaja meille 3 lapselle. Tästä seurauksena olikin sisarusten hajottaminen moneen eri kotiin monien vaiheiden kautta. Jäätynyt olen edelleen, nyt jo miltei 40-vuotiaana. Joskus itkeätihrustin, mutta harvoin, ja nekin krokotiilin kyyneleitä. Oli pakko tihrustaa, muuten olit hullu pentu joka ei isästään välittänyt. Ja kyllä, rakastin isään enemmän, kuin mitään. Isäni oli minulle maailman rakkain ja tärkein ihminen, tuki ja turva, se joka meidät vei vaikeista kotioloista pois (äidin alkoholismi, väkivaltaisuus ja lääkkeiden väärinkäyttö). Rakastan edelleen isää. Isän kuva on olohuoneessa tärkeällä paikalla, isän kaikki tavarat hävitettiin, mutta sain vietyä T-paidan ja se on mulla edelleen hyvässä tallessa, välillä sitä, kun haistan, on kuin isän tuoksu olisi siinä vielläkin. En osaa käsitellä sillätavoin tunteita, mutta suht. normaali aikuinen minustakin on tullut. Toisaalta minulle on sanottu lapsesta pitäen, että "sä olet kyllä uskomattoman vaikea, sä olet kyllä uskomattoman vahvaluonteinen". Niin oonki. Väkevän vahvaluonteinen nainen. Jännä juttu sinäänsä, että rakkautta pystyn näyttämään ja ottamaan vastaan, mutta suruani en näytä kellekkään.

    • Minä olen itsekkin jo vähän vanhempi henkilö. Äitini sairasti sydänvaivoja. Näin hänet muutaman kerran vuodessa pitkän välimatkan vuoksi. Minä surin kaksi vuotta ennen äidin kuolemaa niin paljon sitä että joku kerta se on viimeinen kun hänet nään, oli oikein paha olla. Sit äitini kuoli, itkin kyllä hautajaisissa, mutta olin surru niin paljon kai etukäteen että kun se tapahtui tuntui, kuin olisin sen asian surru loppuun. Kaipasin kyllä äitiä, mutta en osannu enää surra. Jokaisella on kai oma tapansa surra. Sinulle oli kai liian kova paikka, kun menetit isäsi, kun et pysty antamaan surulle tilaa. Ehkä se tulee aikanaan sitten kun olet siihen valmis.

    • jäätävää

      Vakuutan että aikasi tulee. Itselläni kävi samankaltaisesti. Kolme sukulaistani kuoli lyhyiden väliaikojen sisällä ja puoli vuotta meni "normaalisti" tai kylmänä . Myöhemmin noin puoli vuotta sen jälkeen surutyö vasta alkoi. Siinä meni monta vuotta. En osaa analysoida mistä johtuu. Joku suojamekanismi varmaan - yhden pitää pysyä toimintakykyisenä?
      Olen kerran joutunut autoonnettomuuteen toimin kuin kone niin kauan kunnes olin hommannut muut turvaan, soittanut apua, varoittanut muita..... kun tilanne oli täysin ohi alkoi kauhea vapina.....
      Olisiko sinulla samankaltainen tapa reagoida kriisitilanteissa?

    • kohtalotoveri

      Otan osaa menetykseesi ja siitähän on aikaa vasta kolme viikkoa eli olet kai vielä jonkinlaisessa shokkivaiheessa mikä tulee useille ihmisille kun lähiomainen kuolee yllättäen. Olen itse myös menettänyt hiljattain lähiomaisen aivan yllättäin ja halusin heti kriisiapua jossa voi käsitellä tapahtuneen ammattilaisen kanssa. Jokaisellahan on ollut omanlaisensa suhde vainajaan ja jokainen suree omalla tavallaan. Ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa että sinun pitäisi nyt itkeä ja huutaa on ihan normaalia surra tavallasi eli jatkaa normaalia elämää käydä koulussa jne. Anna itsellesi aikaa käsitellä suruasi omalla tavallasi älä välitä mitä muut sanovat sillä he eivät voi tietää miltä sinusta nyt tuntuu. Jos haluat puhua asiasta ammatti-ihmisen kanssa jossakin vaiheessa niin voit ottaa yhteyttä puhelimitse tai netin kautta esim. SPR:n kriisipalveluun tai joillakin paikkakunnilla on myös seurakunnilla palvelevia puhelimia joihin voi soittaa ihan nimettömänäkin. Jaksamista sinulle ja voimia.

    • sulanut sydän

      Minulle on kanssa käynyt samoin kuin sinulle. Minulta vain kuoli mies kun olin 40,,nyt olen jo 56 vuotias.
      Minulta meni 4 vuotta ennen kuin pystyin itkemään sain jään sulamaan.meillä oli kolme lasta sinun ja veljesi ikäiset.Olin kuin robotti,,tein töitä kuin kone,,en tuntenut mitään,,en maistanut mitään. Poikani joka oli 18 pakotti minut syömään ja juomaan ohjasi minua kuin pientä lasta....lapset muuttivat omiin huusholleineen,,yhtenä päivänä kesken työpäivän purskahdin itkuun siintä ei meinannut tulla mitään,,,,onneksi lähellä oleva työ kaveri soitti pojalleni ja se tuli hakee mut töistä ,,,vei lääkäriin,,,siintä alkoi jää sulaa sydämestäni,,oli tuttu lääkäri ja se tiesi mistä oli kyse,,,,,vielläkin tulee vähä väliä kyyneleet silmiin jatkan jään sulattamista edellenkiin,,haavat jää,,mutta ne arpeutuu...Älä pelästy reaktiostasi..itke sitten ja anna jään sulaa rauhassa.. " " " " jään sulattama sydän"

    • Paljon rakkautta ja voimia sinulle, kun olet menettänyt näin isäsi. Minulla tuli myötätunnon suru sinun puolestasi, vaikka mies olenkin. Toivon, että sinulla olisi nyt rakastava syli lähellä, että saisit rakkautta ja myötätuntoa. Ehkä sitä kautta surukin voisi tulla luonnollisella tavalla ulos.
      Haleja.

    • heli-marjaana

      Rakas Jannikaaa! Kertomasi satutti minua kovasti. Kaikki, mitä kirjoitit, kertoo, ei siitä, ettet välittänyt isästäsi, vaan syvästä rakkaudesta ja surusi suuruudesta. Jokainen suree omalla tavallaan, ja jokaisella on oma aikataulunsa surun matkalla. Luin kuitenkin riviesi välistä, että olet hämmentynyt ja ahdistunutkin "jäätymisestäsi" (miten kuvaava ilmaus!). Siksi kysynkin, voisitko ajatella kääntymistä esim. kouluterveydenhoitajan puoleen. Hän varmaan osaisi auttaa sinua eteenpäin.
      Sinä osaat kuvata olemistasi ja tuntojasi aivan loistavasti. Siksi tuli mieleen, voisiko kirjoittaminen, vain itseäsi varten, olla sinulle avuksi. Kirjoittelisit isästäsi, ajatuksistasi, tunteistasi, kaikesta, mikä kirjoittaessa mieleen nousee.
      Mutta ennen muuta, kuuntele itseäsi äläkä pakota itseäsi mihinkään. Nyt on kysymys SINUN surustasi ja sinun elämästäsi.
      Toivon sydämestäni sinulle voimia ja rohkeutta!

    • Marica*

      Hei, anna itsellesi aikaa.. on kulunut vasta 3 viikkoa tapahtuneesta. Se on todella lyhyt aika tälläisessa asiassa, äläkä missään nimessä pakota itseäsi itkemään tai muuta sellaista. Jokainen suree tavallaan ja käsittelee asiat tavallaan. Eikä yksikään surutyö ole samanlainen kuin toinen.
      Itseltäni kuoli mummi kun olin 11v. kävin katsomassa häntä kuolinvuoteella mutta en itkenyt. itkin vasta 15 vuotiaana, ei siksi että en välittänyt, vaan siksi että vasta tuolloin olin valmis käsittelemään asian.
      Aikuisiällä minulta kuoli toinen mummi, en itkenyt - enkä ole itkenyt, mutta olen surrut toisella tapaa. Olen muistellut häntä kaiholla ja miettinyt kuinka ihanaa nakkikastiketta hän tekikään.

      Näetkö eron? Jokainen surutyö on erilainen, eikä kaikki välttämättä vaadi kyyneliä, vaikka useimmiten ne tulevat kyllä.
      Sinun oma alitajuntasi,( eli se johon piilotat tietämättäsi kaikki sellaiset asiat joita et ole valmis kohtaamaan) tietää kyllä oikean ajan jolloin olet valmis ottamaan surutyön vastaan ja jolloin kestät sen henmisessä tasapainossa pysyen. Ihmiset unohtavat liian usein antaa itselleen aikaa, älä sinä unohda.
      Jos sinua helpottaa tai jos sinua pelottaa "jäätymisesi" niin käy juttelemassa jollekkin täysin puolueettomalle taholle, vaikkapa koulukuraattorille tai terveydenhoitajalle. Sinua voisi helpottaa myös kirjoittaminen niinkuin joku jo ehdottikin. Sinulla on sana hallussa ja osaat kuvata hyvin tuntojasi ja itseäsi ja ei ole huono vaihtoehto sekään, että kirjoitat koulukuraattorille paperilla asiat jos sinun on hankala puhua ääneen näistä asioista.

      paljon voimia ja jaksamista.

    • carmelisa**

      Otan osaa suureen suruusi, sillä uskon että surusi on suuri, vaikket olekkaan pystynyt tuomaan suruasi ulos.
      Toivon että pystyt itkemään vielä (ja uskon että se vielä tulee se itkukin, olet ehkä vielä jonkinlaisessa shokki tilassa) ettei se aiheuta sulle ruumiillisia vaivoja ajan kanssa. En ole koskaan menettänyt isää, joten en tiedä miten sen kokisin, poikani menetin kesäkuussa ja tuntuu että jollain tasolla ole shokissa vieläkin. Olen kyllä pystynyt itkemään, ja tiedän että poikani on poissa. Mutta mieleni ei vieläkään oikein käsitä asiaa.
      Itkettää lähes joka päivä. Alkuun pystyin katsomaan hänen kuviaan ja ne toi lohtua jotenkin, nyt en pysty ollenkaan katsomaan hänen kuviaan, alkuun pystyin paremmin juttelemaan häneä, mutta nyt alkaa heti itkettämään jos puhun hänestä. Ikävä ja suru on aivan käsittämätön. Mieheni ei ole vieläkään pystynyt itkemään ja vähän pelkäään hänen puolestaan että sydän pettää jonain päivänä kun ei saa suruaan ulos. Meillä on niin erilainen tapa surra varmaan kaikilla. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa suruun. Kaikilla on omanlaisensa tapa.
      Toivon sinulle ja perheellesi voimia.
      Kuolema ja suru sivuilta löydät ehkä enemmän kohtalo tovereita...mutta tuntuu niitä paljon tulleen kirjoittamaan sinulle tännekin :)

    • neljän äityli

      Epäilen, että olet shokissa vieläkin, kyllä tuollainen löytö jättää jälkensä, kun olet niin nuori vielä. Minulla oman isäni kuoltua, olin jo vanhempi melkein 30 vuotias, oli hautajaisiin asti sellaista, etten oikeastaan itkenyt, hautajaisissa se sitten tuli, kun seppeleitä laskettiin haudalle ja kaikki lukivat viimeisiä tehrvehdyksiä. No yleensä aina tuossa vaiheessa tulee itku, vaikka vain telkkarista näen fiktiiviset hautajaiset, ennen isäni kuolemaa ei ollut ketään läheistä kuollut, niin että itkenyt olisin.

      Voi olla, että menee vuosia ennen kuin reagoit, tunnen muutamia jotka ovat nuorena menettäneet vanhempansa ja ovat sitten 30-vuotiaana vasta rajusti reagoineet, eli se "kolmenkympin kriisi" on sitten rajumpi.

      Otan osaa suruusi ja muista, Kukaan ei voi sanoa miten sinä henkilökohtaisesti suret, tämä on sinun tapasi, muut eivät voi oikeastaan sanoa kuinka pitää surra.

    • VW

      Vaikuttaisi ihan siltä, että olet vielä shokissa, mikä on ymmärrettävää, kun ajattelee kokemaasi. Voin kertoa oman kokemukseni siitä, että mitä tunteiden patoaminen saa aikaan. Kuten muutama muukin tässä viestiketjussa on todennut saman, elimistö ei unohda vaikka mieli unohtaisikin. En voi tarpeeksi korostaa sitä, kuinka tärkeää on, että itket ja purat pahan olosi ulos.

      Itselläni kävi niin, että äitini sairastui vakavasti ja tilanne oli minulle hyvin traumaattinen. En kertaakaan itkenyt pahimman vaiheen aikana, koska halusin olla äitini tukena enkä halunnut näyttää hänelle pelkoani. Yritin esittää vahvaa. Muutamia vuosia myöhemmin, kun minun oli aika alkaa elämään omaa elämääni (äitini tervehdyttyä), näin ei käynytkään. Juuri stressitilanteet (kuten uudessa työpaikassa aloittaminen) laukaisi minulle järkyttävän paniikkikohtausvyöryn. Kaikki vanhat käsittelemättömät asiat nousivat esiin elimistössäni vaikka en niitä päässäni edes tiedostanut, että mitä asioita ne olivat. Ja näin on käynyt minulle joka kerta kun aloitan uudessa työpaikassa ja stressi iskee. Lisäksi minulla on fyysisiä oireita, kuten krooninen selkäkipu, jonka uskon myös johtuvan käsittelemättömistä asioista elämässäni. Eli tästä kaikesta oppineena, kehotan sinua hakeutumaan pikimmiten terapeutille, jonka kanssa voit alkaa käsittelemään tapahtunutta. Muista, että sinulla on oikeus itkeä ja olla surullinen. Jaksamista sinulle!

    • PEEPE

      Minä olen nähnyt isäni kuolleena ja löytänyt äitin kuolleena, mutta ei m inulla tule itku JA JOKU SANOI MINULLEKIN, ETTÄ TULEE SE VIELÄ, NIIN EN OLE TÄHÄN PÄOVÄÄN ASTI ITKENYT NÄITÄ ASIOITA, VAIKKA NIISTÄ ON JO 28 JA 17 VUOTTA, MUTTA EI SE SITÄ TARKOITA ETTÄ EIKÖ KAIPOAISI TAISI SURISI. kuN MINÄ EN OSAA SURUUN ITKEÄ...NIIN EI SITÄ TARVI ITKEÄ. jOKAISELLA ON OMAT TYYLINSÄ SELVITÄ. jA KUN KUOLEMA ON NIIN LUONNOLLISTA KUIN OLLA VOI YHTÄ LUONNOLLISTA KUIN SYNTYMÄ JA ELÄMÄ NIIN MIKÄS SIINÄ.......ET SINÄ MIKÄÄ LUONNONOIKKU OLE...JAKSAMISTA VAIN

    • Olin yks päivä töissä kun veljeni soitti minulle ja kertoi että isä on nukkunut pois.sydänkohtaus sekin tiedän sen tunteen. itse kyllä reagoin menemällä paniikkiin ja vain itkin.

      Luulen että sinä et vain ole vielä tajunnut asiaa, tai yrität alitajuisesti työntää asian pois mielestäsi koska et halua,jaksa tai osaa käsitellä sitä vielä.

      uskon että kaikki suree tavallaan ja kun sitten ymmärrät yhtäkkii että mitä on tapahtunut niin se itku tulee ja todellisuus lyö päin naamaa ja se tunutuu pahemmalta kun nyrkki. tai sitten elät loppuelämäsi tunteettomana kaikelle ja kaikille. en tiedä.

      Osanottoni sinulle ja tsemppiä.

    • että nuo ovat

      puhkeavan psykoosin ensioireet. Taidat olla psykiatrian opiskelija ja luit nuo oireet juuri kirjasta ja kehittelit siihen tarinan ympärille, jotta psykiatrian ammattilaiset hätääntyisivät tunnistaessaan mahdollisen massamurhaajan merkit viestissä jota ei voi jäljittää. Jos näin on, niin häpeä. Tuollaisilla asioilla ei sovi leikitellä.

      Jos viestisi olisi paikkansapitävä, eikä typerää pilaa niin kuin uskon, niin sinun tulisi hakea ammattiapua ensitilassa.

    • omat muistot

      Muistan vastaavan omasta nuoruudestani. Minulle erittäin tärkeä ja rakas isoäitini kuoli, kun olin 17-vuotias. En itkenyt hautajaisissa. Muistan, että päätin olla itkemättä (jostain syystä). Aikuisemmalla iällä olen kyllä antanut itkujen tulla muiden menetysten kohdalla.
      Jonkin aikaa olin myös puhumaton kavereitteni seurassa. En puhunut menetyksestä enkä mistään muustakaan. Ja olin todella kiitollinen kavereilleni, että he antoivat minun olla vain hiljaa mukana kyselemättä mitään.
      Jokainen suree omalla tavallaan. Älä syyllistä mistään itseäsi.

    • Tiedän tunteen

      Hei!
      Olin 14 vuotias kun minun isä kuoli sydänkohtaukseen. Minäkään en kyennyt ihmisten ilmoille vähään aikaan ja empä oikeistaan jaksanut ihmisten kanssa puhuakaan, kävin koulua ja aika joka on nyt kulunut on tuntunut pelkältä sumulta. Hautajaisista en muista juurikaan mitään. Nyt 26 vuotiaana alkaa elämä helpottamaan.

      Jaksamista sinulle ja aika parantaa, koskaan et unohda mutta opit elämään surun kanssa.

    • saman tapaista

      Ensinnäkin haluan sanoa sinulle, että se itku vielä tulee.
      Olen kokenut samankaltaisen tapahtuman. Olin 13 v. ja tulossa pikkujouluista perjatai-iltana kotiin. Äitini katseli televisiota olohuoneessa. Kysyin, missä isä on? Hän meni jo nukkumaan, sanoi äiti.
      Menin keittiöön, ja sieltä oli suora näkymä makuuhuoneeseen. Isä makasi lattialla keittiön ja olohuoneen välissä matolla vatsallaan.
      Menin äidin luokse ja sanoin asiasta. Äiti tuli katsomaan, käänsimme isän...ja hän oli aivan sininen. Sitten tulikin jo ampbulanssia ja poliisia. Isä oli kuollut sydänkohtaukseen. Matto hänen allaan oli pissassa..
      Minä en kyennyt itkemään, en vuosiin, enkä ole asiasta juuri puhunut. Vasta aikuisena, kun kävin isän haudalla..alkoi tulla hiljaista itkua..ja sitä tulee nyt aina kun muistelen isää. Marraskuun 28 päivä sytytän kynttilän isän muistolle, se oli hänen kuolinpäivänsä. Puhun , jos koen sen aiheelliseksi, mutta asia on edelleen arka..olinhan murrosiässä..ja hän oli minun rakas isäni. Voimia sinulle.

    • dreammmland

      Kyse voi olla puhtaasti järkytysestä, tiedostat tapahtuneen, muttet hyväksy sitä.. Ehkä ne kyyneleet tulee joskus, ehkä ei.
      Mummini kuoli 11v sitten, enkä ole vieläkään itkenyt sen takia. Menin kouluunkin aamulla, vaikka aamuyöstä tuli puhelu mummin poismenosta... Muut siihen reagoi enemmän, mutta niin vain olen tähän päivään asti porskuttanut eteenpäin.

      Voimia sinulle, kyllä se siitä taas iloksi muuttuu.

    • iinaaaaaaa

      paljon voimia sinulle! haluan vain sanoa, että älä ota mitään stressiä siitä että mitä muka pitäisi tuntea! minullle on itselleni sattunut vuoden aikana enemmän kuin mitä ehkä yhdelle ihmiselle pitäisi sattua.. ero miehestä (hän jätti minut toisen takia ykskaks yllättäen, mikä oli kamala shokki, olimme yhdessä 12 v, teini-ikäisistä asti), sekä isän sairastuminen ja kuolema. Nämä siis lähes yhtaikaa. (äitini kuoli muutama vuosi sitten.. eli molemmat vanhemmat on nyt poissa)

      En tiedä miten olen selvinnyt.. mutta hengissä ollaan:) miestäni surin kyllä ja itkenyt olen sitä paljonkin. mutta isää en ole minä myöskään osannut surra juuri yhtään.

      Olen ajatellut niin, etttä se on mulle tässä tilanteessa liikaa. Suren vieläkin miestäni joka jätti; minulla ei ole voimia surra toista menetystä yhtaikaa...
      ehkä se suru tulee sitten aikanaan, jos on tullakseen. Nyt olen yrittänyt keskittyä vain oman elämäni kasaan saamiseen ja yksin olon opetteluun.

      Jos sinua ei ahdista mitenkään tai ole paha olla, niin älä stressaa siitä mitä PITÄISI mukamas tuntea. Ehkä sinullakaan ei ole tällä hetkellä voimia surra..? se tulee sitten aikanaan. tai sitten sinun tapasi surra on tuollainen; hiljaa itseksesi käyt asiaa läpi.

      MUTTA jos ahdistaa tai muuten on paha olla, ja tunnet että asiaa pitäisi saada jotenkin puretuksi (Siis jos esim. tuntuu että itkettäisi, muttet vain kykene siihen. tai jos alkaa masentaa tms. se voi olla merkki tukahdutetuista tunteista) niin tilaa aika jollekin psykologille tms. se ei ole mitenkään hävettävää ja voi oikeasti auttaa! itsekin olen käynyt joskus.

      voimia ja kaikkea hyvää sinulle.

    • samankaltaisen koken

      Ota yhteyttä paikkakuntasi kriisikeskukseen

    • elämä jatkuu

      Moni täällä neuvoo sinua ottamaan yhteyttä ammatti-ihmisiin, psykologiin tai kriisiterapeuttiin. Tärkeintä on saada purkaa omia tunteita, omaa järkytystä. Sen voi tehdä monella tavalla. Kerrot, että sinulla on läheiset suhteet perheeseen, mikä kuulostaa tosi hienolta. Heidän kanssaan voit varmasti puhua. Ystävät ovat myös tällaisena aikana tärkeitä. Ja jollei ole muita, kenen kanssa voi puhua tapahtuneesta ihan pohjia myöten, sitä hankalinta tunnetta tai ajatusta myöten, silloin maksettu apu eli ammattilaiset voivat olla paikallaan. Kirjoittaminen on hyvä keino. Myös liikunta tekee hyvää, jollain hiljaisella tavalla se auttaa selvittämään päätä. Jaksamista!

    • Jannikaaa

      Kiitos kaikille, jotka ovat jakaneet omia kokemuksiian vastaavanlaisista tilanteista ja kaikista neuvoista, joita olette jakaneet! Muutaman viime päivänä on tapahtunut aika paljon. Olen aloittanut puhumisen/käsittelyn psykologian opettajani kanssa. Tunnen, että hän ymmärtää minua ja osaa suhtautua asiaan ymmärtäväisesti ja tietää mitä tarkoitan (tai ainakin yritän) puhuessani tunteista ja ajatuksistani. Olen myös jutellut äitini kanssa hiukan. Hän pahoitteli sitä, ettei ole ollut tukenani tarpeeksi vaan vaipunut omaan suruunsa liikaa. Myös veljeni kanssa olemme vähän jutelleet.

      Olen alkanut ajattelemaan isääni, muistelemaan häntä ja päästämään pieniä määriä tunteita pintaa, niin kuin siivilän lävitse; päästän aluksi pieniä määriä tunteita läpi jotta kykenen hallitsemaan niitä ilman, että "romahdan". Hiukan kyllä vielä "vieroksun" niitä ajatuksia, että isäni on todella poissa ja kaikki mitä jäljelle jäi on vain muistot. En jotenkin osaa vielä käsitellä asiaa, etten enää tule näkemään häntä... mutta kuten opettajani sanoi: se kuuluu surun käsittelyyn.

      Asiat helpottavat, aloittelen surutyötä. Kiitos kaikille todella paljon! Moni teistä osasi todella auttaa minua. Jää sulaa sisälläni, kiitos siitä myös kuuluu teille. Helpotti kuulla, että muut ovat kokeeneet samanlaisen jäätymisen eikä se ole erikoista. Kiitos vielä kerran!

    • tuntematon12

      Todella kauheaa jos isä kuolee

    • tgbhynjok

      Ei vittu mikä romaani, en jaksa lukea.

    • tgbhynjok

      Mikä romaani! en jaksa lukea.

    • jiw9aed

      Kauhee romaani, en jaksa lukee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      298
      3381
    2. 202
      2931
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      231
      1986
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      166
      1271
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe