Tasinko lapsille

turvaan?

Avioliiton päättyessä jompi kumpi maksaa tavallisesti tasinkoa toiselle. Jos jo tietää, että rahan käyttö sillä toisella voi olla hulvatonta, voiko tasinkoa edes osaksi siirtää vaikkapa lasten tileille turvaamaan myöhemmän opiskelun? Tai tallentaa vaikka lapsille rahastosäästöihin tai osakkeisiin? Arvaan että tässsä lakipykälät tulee vastaan ja toinen puoliso tasinkonsa vaatii, mutta esittämälleni toiminnalle esteitä, jos niin sovittaisiin?

Tulee veroseurauksia tai muuta vastaavaa? Lahjaveroa tms.

5

792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 22

      Leski voi saada, mutta lesken ei tarvitse antaa tasinkoa. Tasinkona et voi siirrellä mitään lapsillesi.
      Lahjoita lapsillesi omaa omaisuuttasi vähintään sen verran, että puolisosi on yhtä varakas kuin sinä.
      Pyydä varmuuden vuoksi lahjakirjaan myös puolisosi allekirjoitus.

      • ;;;;;;;;;;;;

        Tasinkoa ei voi maksaa kenellekään muulle kuin puolisolle. Kaikkia kansalaisia koskee samat lait, vaikka olisivat miten hulvattomia.

        Ennen eroa voit tosiaan lahjoittaa omaa omaisuuttasi lapsille, kuten "22" sanoi, mutta ei enää sen jälkeen kun eropaperit on jätetty ja ero on virallisesti vireillä. Omaisuudet kun lasketaan siitä päivästä.

        Miksi kysymyksesi on avioehto-palstalla?

        Jos olisit älynnyt aikoinaan tehdä avioehdon, sinun ei tarvitsisi maksaa tasinkoa. Avioehdon voi tehdä avioliiton aikanakin jos puoliso siihen suostuu, mutta ei enää avioeron vireillä ollessa.

        Eli ellet ole vielä jättänyt eropapereita, ehdota avioehtoa. Ellei puoliso suostu, lahjoita omaisuuttasi lapsillesi. Sitten vasta haet eroa. Jos taas olet jo jättänyt eropaperit, niin sitten sinun on maksettava tasinkoa puolisollesi eikä siihen auta mikään.


      • turvaan?
        ;;;;;;;;;;;; kirjoitti:

        Tasinkoa ei voi maksaa kenellekään muulle kuin puolisolle. Kaikkia kansalaisia koskee samat lait, vaikka olisivat miten hulvattomia.

        Ennen eroa voit tosiaan lahjoittaa omaa omaisuuttasi lapsille, kuten "22" sanoi, mutta ei enää sen jälkeen kun eropaperit on jätetty ja ero on virallisesti vireillä. Omaisuudet kun lasketaan siitä päivästä.

        Miksi kysymyksesi on avioehto-palstalla?

        Jos olisit älynnyt aikoinaan tehdä avioehdon, sinun ei tarvitsisi maksaa tasinkoa. Avioehdon voi tehdä avioliiton aikanakin jos puoliso siihen suostuu, mutta ei enää avioeron vireillä ollessa.

        Eli ellet ole vielä jättänyt eropapereita, ehdota avioehtoa. Ellei puoliso suostu, lahjoita omaisuuttasi lapsillesi. Sitten vasta haet eroa. Jos taas olet jo jättänyt eropaperit, niin sitten sinun on maksettava tasinkoa puolisollesi eikä siihen auta mikään.

        Tiedän kyllä. Avioehtoa ehdotin vielä ennen vireillejättöä, mutta ei puoliso siihen suostunut eikä halunnut ymmärtää miten vaikeaa on sovitella asioita jälkikäteen. Vaikka puolisolla on bruttotulot liki kaksinkertaiset meikäläiseen nähden (ja itsekin olen aivan keskinkertaisesti ansaitseva eli toimeen kyllä tulen) niin säästöön rahaa hän ei kyennyt paljoa saamaan. Pahinta tämä oli jo yhdessäasumisen aikaan lapsille, rahaa oli käytössä ilman velvoitteita ja tämä malli on aikuisikää ajatellen tuhoisa, merkkejä on jo ilmassa.

        Tiedän, että kirjoitan hieman asian vierestä, mutta juuri tällä palstalla (johon linkki löytyy "Laki ja Rikos" -osiosta) ajattelen löytyvän todellista, kokemusperäistä tietoa kipeistä asioista vaikkakin selvitän näitä asioita virallistakin reittiä. Toki mulla on vankka suodatin aivoissa Suomi24-palstoja lukiessa ;-)


    • mk

      laittaa mutta elatusmaksut voit maksaa suoraan lapsen sellaiselle tilille mihin ex puolisolla ei ole käyttöoikeutta. Tiedan yhden tuttuni erosi ja larit määrättiin niin kaveri selvitti asian ja otti pankista lainan ja kuittasi elarit krralla pois mutta laittoi rahat lapsen tilille ja sillä ex:llä joiden luona lapset asuivat ei ollut käyttö-öikeutta tiliin ja ainoastaan lapsi pystyi maksajan kanssa nostamaan rahaa ja siitähän ex otti herneen nenään kun ei voi elareita käyttää omiin menoihinsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe