Tasinko lapsille

turvaan?

Avioliiton päättyessä jompi kumpi maksaa tavallisesti tasinkoa toiselle. Jos jo tietää, että rahan käyttö sillä toisella voi olla hulvatonta, voiko tasinkoa edes osaksi siirtää vaikkapa lasten tileille turvaamaan myöhemmän opiskelun? Tai tallentaa vaikka lapsille rahastosäästöihin tai osakkeisiin? Arvaan että tässsä lakipykälät tulee vastaan ja toinen puoliso tasinkonsa vaatii, mutta esittämälleni toiminnalle esteitä, jos niin sovittaisiin?

Tulee veroseurauksia tai muuta vastaavaa? Lahjaveroa tms.

5

791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 22

      Leski voi saada, mutta lesken ei tarvitse antaa tasinkoa. Tasinkona et voi siirrellä mitään lapsillesi.
      Lahjoita lapsillesi omaa omaisuuttasi vähintään sen verran, että puolisosi on yhtä varakas kuin sinä.
      Pyydä varmuuden vuoksi lahjakirjaan myös puolisosi allekirjoitus.

      • ;;;;;;;;;;;;

        Tasinkoa ei voi maksaa kenellekään muulle kuin puolisolle. Kaikkia kansalaisia koskee samat lait, vaikka olisivat miten hulvattomia.

        Ennen eroa voit tosiaan lahjoittaa omaa omaisuuttasi lapsille, kuten "22" sanoi, mutta ei enää sen jälkeen kun eropaperit on jätetty ja ero on virallisesti vireillä. Omaisuudet kun lasketaan siitä päivästä.

        Miksi kysymyksesi on avioehto-palstalla?

        Jos olisit älynnyt aikoinaan tehdä avioehdon, sinun ei tarvitsisi maksaa tasinkoa. Avioehdon voi tehdä avioliiton aikanakin jos puoliso siihen suostuu, mutta ei enää avioeron vireillä ollessa.

        Eli ellet ole vielä jättänyt eropapereita, ehdota avioehtoa. Ellei puoliso suostu, lahjoita omaisuuttasi lapsillesi. Sitten vasta haet eroa. Jos taas olet jo jättänyt eropaperit, niin sitten sinun on maksettava tasinkoa puolisollesi eikä siihen auta mikään.


      • turvaan?
        ;;;;;;;;;;;; kirjoitti:

        Tasinkoa ei voi maksaa kenellekään muulle kuin puolisolle. Kaikkia kansalaisia koskee samat lait, vaikka olisivat miten hulvattomia.

        Ennen eroa voit tosiaan lahjoittaa omaa omaisuuttasi lapsille, kuten "22" sanoi, mutta ei enää sen jälkeen kun eropaperit on jätetty ja ero on virallisesti vireillä. Omaisuudet kun lasketaan siitä päivästä.

        Miksi kysymyksesi on avioehto-palstalla?

        Jos olisit älynnyt aikoinaan tehdä avioehdon, sinun ei tarvitsisi maksaa tasinkoa. Avioehdon voi tehdä avioliiton aikanakin jos puoliso siihen suostuu, mutta ei enää avioeron vireillä ollessa.

        Eli ellet ole vielä jättänyt eropapereita, ehdota avioehtoa. Ellei puoliso suostu, lahjoita omaisuuttasi lapsillesi. Sitten vasta haet eroa. Jos taas olet jo jättänyt eropaperit, niin sitten sinun on maksettava tasinkoa puolisollesi eikä siihen auta mikään.

        Tiedän kyllä. Avioehtoa ehdotin vielä ennen vireillejättöä, mutta ei puoliso siihen suostunut eikä halunnut ymmärtää miten vaikeaa on sovitella asioita jälkikäteen. Vaikka puolisolla on bruttotulot liki kaksinkertaiset meikäläiseen nähden (ja itsekin olen aivan keskinkertaisesti ansaitseva eli toimeen kyllä tulen) niin säästöön rahaa hän ei kyennyt paljoa saamaan. Pahinta tämä oli jo yhdessäasumisen aikaan lapsille, rahaa oli käytössä ilman velvoitteita ja tämä malli on aikuisikää ajatellen tuhoisa, merkkejä on jo ilmassa.

        Tiedän, että kirjoitan hieman asian vierestä, mutta juuri tällä palstalla (johon linkki löytyy "Laki ja Rikos" -osiosta) ajattelen löytyvän todellista, kokemusperäistä tietoa kipeistä asioista vaikkakin selvitän näitä asioita virallistakin reittiä. Toki mulla on vankka suodatin aivoissa Suomi24-palstoja lukiessa ;-)


    • mk

      laittaa mutta elatusmaksut voit maksaa suoraan lapsen sellaiselle tilille mihin ex puolisolla ei ole käyttöoikeutta. Tiedan yhden tuttuni erosi ja larit määrättiin niin kaveri selvitti asian ja otti pankista lainan ja kuittasi elarit krralla pois mutta laittoi rahat lapsen tilille ja sillä ex:llä joiden luona lapset asuivat ei ollut käyttö-öikeutta tiliin ja ainoastaan lapsi pystyi maksajan kanssa nostamaan rahaa ja siitähän ex otti herneen nenään kun ei voi elareita käyttää omiin menoihinsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1360
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      121
      1209
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      102
      1020
    4. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      909
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      887
    6. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      38
      775
    7. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      755
    8. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      21
      753
    9. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      729
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      629
    Aihe