Ammunta, se on hyvä harrastus

Tyyne666

Hyvät ihmiset! Olette kuulleet hirvittäviä juttuja ammunnasta. Esim. koulu ampumiset... Ei hauskoja juttuja ollenkaan. Ja useasti ihmiset sekoittavat tuollaiset hullut ampujat ja OIKEISIIN ampujiin. Jotka ampuvat tauluihin, harrastuksena. Itsekkin harrastan ammuntaa, ammun ilmakolla ja piekkarilla. Itse aloitin ammunnan jo 13 vuotianaa. Isäni tai äitini ei ollenkaan kritisoineet ajastusta, että rupeaisin harrastamaan sitä. Kun silloin aloin harrastamaan sitä, huomasin, että siellä ei ammunta radalla ei hilluta kuin päätön kana. Pyssyn lukko piti aina olla auki ja piippu aina kohti kattoa. Ei ikinä toista ihmistä. jos niin teki, edes vitsillä. Niin sai kyllä lähteä radalta pois. Samalla näin miten vähän lapsia kävi radalla! Ja sen takia, kun vamhemmat sekoittavat ne koulu ampujiin. Kuulin aina ohi korvalla aikuisilta "Ihan kauheeta! Mun lapsi haluis harrastaa ammuntaa. En ikinä anna lapseni koskea edes aseeseen! Tiedät varmaan ne hullut koulu ampujat! Hirvitys, niitä vanhempia jotka antavat lapsensa edes harrastaa tuollasta hulluutta!"
Tuo on aivan väärin! Että lapset ei saa harrastaa mieluistaan harrastusta! Koska jos menet radalle, kyllä ne valvojat pitävät huolen siitä että pyssy pysyy tauluja päin! Ottakaa vanhemmat omasta niskasta kiinni ja menkää edes lapsen kanssa katsomaan miltä ammunta näyttää.

46

5011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SPURDO 62

      OMA LAPSI AMPU MUA EN OO SEN JÄLKEE ANTANU KELLEKKÄÄ POIS HETI AMMUNTA

      • hyvästä

        ''OMA LAPSI AMPU MUA EN OO SEN JÄLKEE ANTANU KELLEKKÄÄ POIS HETI AMMUNTA''
        Et voi olla tosissasi!
        ja muutenki jos jollain on lapsi se tuskin kirjottaa ISOLLA,
        tai unohda . ja ,
        mutta jos jotenkin olet äikäntunneilta lapsena lintsannu niin minkäköhän ikänen? kai opetit hänet käsittelemään asetta ja totesit että onko turvallista antaa hänelle ase?!
        Ei se ole aseen vika vaan ampujan ja jos kyseessä on alaikäinen tai muuten kykenemätön käsittelemään asetta niin vastuu on aseen luovuttajalla! ei ammuntaa pidä syyttää kun ase ei ampunu vaan ampuja.


    • Olisi se kivaa...

      Itse harrastaisin mielelläni ammuntaa mutta aseluvan saaminen taitaa olla vähän hankalaa nykyään. mitään rikkeitä minulla ei ole tai mitään esteitä. saako sen muka vaan kun kertoo että haluaa harrastaa ammuntaa?

      Tietääkseni pitäisi kuulua johonkin ammuntakerhoon mutta niihinkään ei vissiin niin vaan liitytä...

      • oign

        Hei

        Sinä et todellakaan mainitsemillasi perusteilla asetta saisikaan. Sinun tulee olla harrastanut lajia kysyisellä aseella valvotusti ja todistettavasti vähintään vuoden, ja senkin jälkeen sinulla on oltava esittää lääkärintodistus siitä, että sinulle voidaan ko. lupa edes harkita myöntää. Eli sinun pitää olla ampumaseuran jäsen ja todistaa harrastuneisuutesi. Ja miksi pitää hankkia oma ase? Useilla seuroilla on laina-aseita joilla pääsee harrastuksen alkuun.


      • kypsynyt lupapykälii
        oign kirjoitti:

        Hei

        Sinä et todellakaan mainitsemillasi perusteilla asetta saisikaan. Sinun tulee olla harrastanut lajia kysyisellä aseella valvotusti ja todistettavasti vähintään vuoden, ja senkin jälkeen sinulla on oltava esittää lääkärintodistus siitä, että sinulle voidaan ko. lupa edes harkita myöntää. Eli sinun pitää olla ampumaseuran jäsen ja todistaa harrastuneisuutesi. Ja miksi pitää hankkia oma ase? Useilla seuroilla on laina-aseita joilla pääsee harrastuksen alkuun.

        niin mistä löytää selaisen paikan maaseudulta missä ei tarvitse olla omaa asetta .minullekin varmaan tulisi matkaa varmaan sata kilometriä ennen kuin sellainen nykyään löytyy.reserviläiset järjestivät ennen kesäaikaan harjoitusammuntoja eikä tarvittu omaa asetta,mutta se loppui kun maanomistaja kielsi radan käytön naapurin valitusten takia kyseisellä paikalla on harjoiteltu jo ennen talvisotaa.


      • Tyyne666

        Kyllä ammuntaa voi harrastaa ilman mitään lupia, aseen saa seuralta lainaan. ja panokset myös. Katso netistä onko sinun paikka kunnallasi ammunta seuraa. Tai siinä lähellä. Soita sinne ja sano että olisit innokas kokeilemaan ammuntaa. Olet varmasti tervetullut seuraan, muista vain se että pyssyn kanssa voi saada paljon vahingoa. Kuuntele valvojia mitä he sanovat, he ovat alan ammattilaisia.


    • guns are for sick

      on sairaita harrastuksia, koska aseet on tehty vain ja ainoastaan tappamiseen, ja niiden maalitaulujen tehtävä on vain simuloida ihmiskehoja, missä napakymppi vastaa ihmisen kuolettavinta aluetta eli päänuppia.

      Toisaalta onhan se hyvä asia, että löytyy myös ampumaharrastajia sillon kun sota tulee, koska nämä tuskin epäröisivät hetkeäkään painaa liipasinta kun vihollinen on jyvällä.

      • nimimerekki

        ja kaikki lääkeaineet on huumeita eikä niitä saa siksi käyttää.
        Ja jos tulee sota on tilastollisesti todennäköisempää tulla omien ampumaksi.
        Ammunta kasvattaa malttia, käsien ja tukilihasten kuntoa, sosiaalisia taitoja sekä ennen kaikkea spurdospörde asenne lähtee hevonkuuseen.
        Jos ostaa veljeksille ilmakon on 100% varmaa että toista ammutaan eikä maalitaulu kiinosta. Koulussa asia on toinen.


      • ja eletään ikuisesti

        Keihäänheitto ja miekkailu täytyy myös kieltää koska niiden tarkoitushan on alunperinkin ollut ihmisen tappaminen.


      • hyvästä

        olen 13v poika ja olen harrastanut ammuntaa ilmaaseilla, nyt kylläkin softausta, mutta en ikinä ampuisi ihmistä tai eläintä. se kehittää keskittymis kykyä ja rentouttaa. ammunnassa en ikinä ajatellut ampuvani muuta kuin maalitaulua. softauksessa kyllä ajattelen ampuvani vihollista mutta en aio edes mennä armeijaan vaan sivariin sill minusta on väärin ampua ihmistä vain maan tai rahan takia, joten ammuntaa ei voi mitenkään liittää kouluampumisiin, ja olen myös kuullut ettei aikuiset halua nuorten liikkuvan ulkona kun joku voi ampua, mutta siihen ei voi sanoa muuta kuin että pieni mahdollisuus siihen on mutta kannattaako pelkkä sisällä istuminen vai pieni riskin otto sitäpaitsi suurin osa tapaturmista tapahtuu kotona, sori jos meni off-topikiks, no kumminkin =-)


      • non näinpänäin

        Ammuntaharrastus edesauttaa sitä vihulaisen jyvälle saantia, se liipasimen painaminen on sitten toinen juttu. Aseharrastus on hyvä harrastus terveessä päässä. Niinkuin mikä tahansa. Kun taas virkkuukoukullakin saa hengen pakenemaan. Kyse on siitä mitä käyttäjän pään sisällä liikkuu.


      • 19

        vaan alkaa keräilemään sieniä nehän ei tapa ainakaan kaikki vaikka terveys voikin mennä loppuiäksi.


      • on niitä muitakin
        ja eletään ikuisesti kirjoitti:

        Keihäänheitto ja miekkailu täytyy myös kieltää koska niiden tarkoitushan on alunperinkin ollut ihmisen tappaminen.

        jääkiekon lopetettavan tahallisten tappeluiden takia.


      • Bun Bullan

        Voi hyvä Sylvi sun lapsesi naamaa ja noita valittajia.
        Nuo valittajat ovat mielestäni enemmän innokkaita kuin älykkäitä.

        Itse olen harrastanut ko. aseella ammuntaa jo 20 vuoden ajan, niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla, ammun nytkin vuosittain noin 6000 laukausta ja kilpailut päälle.

        Olisiko noiden valittajien aika siirtyä kasvattamaan lapsiaan, ettei taas tulisi ongelmaksi poimia niitä vapaan kasvatuksen hedelmiä, joita jodumme nyt poimimaan.

        Sen ihmisryhmän tuntee jo kaukaa ja hassiksen hajusta, vaatteista ja yleisimpiä tuntomerkkejä on rikkinäinen villapaita ja kirjava olkalaukku ja miehillä tai heillä jotka edustavat ns, kolmatta sukupuolta on risuparta, nämä ihmiset laskevat eläimiä vapaiksi, sekä istuskelevat keskellä katuja maalaillen spreimaaleilla kukankuvia katuihin, eivät tee töitä ja vaativat kansalaispalkkaa, viittaan Helsingissä olevaan Verkkosaaren ongelmaan.
        Yleensä oikeilla harrastajilla on muutkin yhteiskunnalliset asiat kunnossa ja sivistyneesti hyvin.

        Niillä joiden mieli on myrkyttynyt tekevät nuo, niin kauheat tapot ja teurastukset, ei terveet ihmiset ja nuo mieleltään sairaat ihmiset saavat aseita jos he niitä haluavat suorittaakseen jonkun veriteon.
        Kannattaisi alkaa mielummin pohtimaan seuraavia eduskunta vaaleja, ettei tapahtuisi jälleen jotain sellaisia asioita joita joudutaan yhteiskunnan varoilla makselemaan ja käymään erilaisissa oikeusasteissa, mutta sehän kai kuuluu demokratiaan, demokratia ei ole rasismia se on enemmänkin realismia.


      • jausa.laippa
        on niitä muitakin kirjoitti:

        jääkiekon lopetettavan tahallisten tappeluiden takia.

        ne on koko pelin ydin!!


      • nuunuu___

        Asetta voi käyttää myös metsästykseen, tai vaikka varisten harventamiseen mansikkamaalta. Eli ei välttämättä ihmisten tappamiseen. Ja vaikkei aseilla olisikaan muuta tarkoitusta kuin ihmisten tappaminen, en siltikään pitäisi sitä "huonona" harrastuksena. Myös jokaisen kamppailulajin tarkoitus on valmentaa ihmistä taistelemaan toista ihmistä vastaan, ja siltikään kung-futsut ei heilu kadulla potkimassa ihmisiä päähän. Syitä harrastaa on monia, ja hullujen määrä kertoo ehkä enemmän yhteiskunnan sairaudesta. Kaikkea täytyy suvaita, kaikki on ok ja ihmiset ovat ennenkaikkea yksilöitä; Olemassa olon tarkoitus on lähinnä tehdä omasta olosta madollisimman lokoisa. Ja mitä tulee ihmisten tappamiseen, niin sen harjoitteluhan on oikein lakisääteistä. Itse en harrasta ampumista tai kamppailulajeja, ja reservistä hakeuduin sivariksi täydennyspalvelun kautta vaikkei kertauskutsuakaan ollut.


      • "guns are for sick", asia on niin, että guns don't kill people, people kill people.


      • Anonyymi
        on niitä muitakin kirjoitti:

        jääkiekon lopetettavan tahallisten tappeluiden takia.

        Tää ei ole jääkiekko


    • salo.jaakko

      Se parantaa keskittymiskykyä ja on suorastaan meditiivistä parhaimmillaan. Vaatii myös hyvää fysiikkaa ja kehon hallintaa.
      Metsäsätämistä sen sijaan en entisenä metsästäjänä suosittele kenellekkään, sillä se muuttaa luonnossa liikkumisen tappamis-painotteiseksi, missä eläimet ovat pelkkiä kohteita ja tästä asenteesta on vaikea päästä eroon.

      • Josef Mengele

        Minun mielestäni ammunta on hyvä harrastus niin kuin myös metsästys.Karhujahdissa on ollut oikeenkin mukavaa hirvenmetsästystä ei meidän porukka ole vielä edes aloittanut tulisi no 2vk päästä sitten pum pum.


      • Jessssssssse

        Taitaa tuokin metsästysasenne olla henkilöstä kiinni, jos eläimet joillakin muuttuvat pelkiksi tappamisen kohteiksi. Kieltämättä silloin välttämättä ei kannata harrastaa metsästystä.

        Ovathan joillekin kyllä toiset liikenteessä ajavat vastustajia. Silloin ei varmaankaan kannattaisi ajaa autoa.


    • Pasiffi

      Mikä tahansa tarkkuutta ja keskittymistä kehittävä laji on hyvä harrastus lapselle tai aikuiselle! Olen itse pasifisti nörtti, mutta en näe mitään syytä tuomita harrastajia jonkun harvinaisen sekoilijan perusteella.

    • käytännön tosiasiat

      Se että ei harrasta ammuntaa ei estä murhaamasta koulussa koulutovereitaan.

      Se että harrastaa ammuntaa ei tarkoita että pitäisi murhata vaikkapa koulussa.

      Ase ei päätä mitä kohdetta ammutaan, ase ei määräile ampujaa.

      Luvallisten ampuma-aseiden määrä on aseturvallisuuden kannalta täysin yhdentekevä seikka. Oleellista on _kenellä_ ne aseet ovat, ei se paljonko niitä yhteensä on.

    • ammunitio,.,

      Röhkiminen on paljon järkevämpi.

    • w.c.fields

      Minusta tarkkuusammunta olisi aina hyvä aloittaa ilma-aseilla, ellei sitten perheessä ole jokin henkilö joka on pidemmän aikaa harrastanut ruutiaseilla ampumista. Tärkeää onkin että siihen harrastukseen kasvaa sisälle ja jos perheessä ei ole muita ammunnan harrastajia, niin se kasvaminen ei välttämättä tapahdu vuodessa. Sama monen muunkin harrastuksen kanssa.

    • Sc316

      Jos aseet tappavat ihmisiä, kirjoittavatko kynät kirjoitusvirheet? Ongelma on aseen takana, ei aseissa/ampumaharrastuksessa. Itse olen harrastanut haulikkoammuntaa 11-vuotiaasta asti, ja se on aivan loistava harrastus kasvavalle nuorelle!!

    • Ammunta on hyvä harrastus, olen itse harrastanut sitä noin kymmenen vuotta. Harrastukseni alkoi 12-vuotiaana ilmakiväärillä ja 15-vuotiaana sain pienoiskiväärin, siitä se on sitten lähtenyt laajentumaan. Ammunta on hyvä aloittaa jonkun osaavan henkilön ohjaamana sekä valvomana. Ilmakivääriammuntaa on hyvä kysyä esimerkiksi paikallisista ampumaseuroista. Tavallinen ilmakivääri on hyvä aloitusase, sillä siinä ei ole juurikaan rekyyliä eikä tehoa (mutta käsittelyssä on silti oltava yhtä huolellinen, kuin minkä tahansa muunkin aseen kanssa!!!). Kokeillessaan lapsi sitten näkee, kiinnostaako harrastus vai suuntautuuko harrastamaan jotain muuta.

      Kavereiden kanssa se on hyvää ajanvietettä ja ampumaradalla menee (nykyisinkin) monestikin useita tunteja, ehkä koko päivä :) Harrastuksena tämä opettaa vastuullisuutta, parantaa koordinaatiota, silmät-kädet-yhteistyötä ja opettaa myös mielenhallintaa.

      Tietenkään mitään selvää linjaa metsästäjien ja ammunnanharrastajien välillä ei sinänsä ole, vaan molempia saatetaan harrastaa ja se on ihan mahdollista, sillä ammunnassa kisoja/harjoituksia voi ampua kesällä ja metsästää voi syksyllä/talvella. Eli ampumaharrastusta voi myös laajentaa metsästykseen ja niin usein käykin, kun käy vain tenttimässä metsästyskortin.

      PS. Minulla ei toimi nämä ilmoitukset viestini vastauksista, eli en tiedä jos joku tähän vastaa... Mutta esimerkiksi s24 gallerian kautta voi lähettää viestejä jos haluaa.

    • Ammuskelija2010

      kyllähän minäkin käyn ammuskelemassa toisinaan. Eikä minun mielipiteeseeni ole vaikuttanut pätkääkään mitkään kouluampujat tmv. ja jos jonkun haluaa tappaa ei siihen tarvitse asetta...

      Miten olisi lakiehdotus, että sakset, leipäveitset jne. luvanvaraisiksi? millä tapahtuu melko paljon rikoksia liekkö jotain 5000% useammin kuin oikealla aseella?

    • .

      Harrastan hakuammuntaa, geokätköilyä, avohakkuuta ja vesijalkapalloa. Mikä minä olen????

      • ihan selvästi

        DORKA?


      • on.
        ihan selvästi kirjoitti:

        DORKA?

        Hyvä harrastus.


      • pimeePÖrssiii
        on. kirjoitti:

        Hyvä harrastus.

        Jokaisen joka haluaa aseen on parasta ostaa se " tiskin alta" tilaamalla säästyy turhilta
        lupajutskilta . Harrastus onkin ihan erijuttu .


      • Aina kymppiin
        pimeePÖrssiii kirjoitti:

        Jokaisen joka haluaa aseen on parasta ostaa se " tiskin alta" tilaamalla säästyy turhilta
        lupajutskilta . Harrastus onkin ihan erijuttu .

        Ammunta on erittäin suositeltava harrastus. Se lisää keskittymiskykyä ja kärsivällisyyttä. Kyllähän kympin ampuu kerran, pari, mutta pitäisi ampua 60 kertaa peräkkäin. Siinä haastetta! Ammunta on rauhallisen ihmisen laji. Ammunnassa on aina mahdollisuus kehittyä ja sitä voi harrastaa ikääntyneenäkin. Ammunta ei ole epäfysiologista repimistä kuten monet yleisurheilulajit. Ammunta tuottaa onnistumisen elämyksiä. Ammuntalajeissa on vara valita, voi esim. ampua pienikaliberisella aseella rata-ammuntaa, nopeatempoista maastoammuntaa tai pitkän matkan tarkka-ammuntata. Ja monia muita.
        Urheiluammuntaan valmistettu ja myyty ase ei ole tarkoitettu minkäänlaiseen tappamiseen kuten ei leipäveitsi tai huipputehokas moottoripyöräkään.
        Kouluampujat eivät olleet ammunnaharrastajia vaan murhaajia, jotka käyttivät lupajärjestelmän heikkoja kohtia häikäilemättä hyväkseen.
        Metsästys ei ole varsinaista ammunnanharrastusta, mutta erinomainen luontoharrastus luomuruoan hankkimiseen.


    • wing tsun

      Ammunta on hyvä ja hauska harrastus. Ammunta kehittää kordinaatiota ja kekittymiskykyä, ja aseen oikeeaa käsittelyä. Itse ollen kyseistä lajia harrastanut vuosia, vaikka en itse asetta omistakkaan. Huomattavasti vaarallisempia lajeja saa harrastaa täysin ilman lupia, esim ns itsepuolustuslajit. Itse olen niitä harrastanut, ja on lajeja joissa tarkoituksenna on vahigoittaa vastustajaa mahdollisimman nopeasti ja paljon. Tähän mennessä en ole ketään ampunut enkä muutenkaan vahingoittanut. En ymmärrä tätä hemmetin vouhotusta ammuntaharrastuksesta, niin kauan kuin asiat tehdään valvotuissa oloissa, turvallisessa ympäristössä. Käytäkää energianne esim huumekaupan kitkemiseen ,tai johonkin muuhun hyödylliseen.

    • Nimimerkkivarattu

      9mm pistoolit ja vastaavat kieltoon, muut isommat aseet (metsästys jne) sallittua.

      Mitäs ihmettä, miksi annettaisiin kivääreitä, kun se on kuitenkin vaarallisempi kuin vaikka 9mm pistooli? Jutun juju piilee siinä, että 9mm pistooli on merkittävästi helpompi kantaa mukana ilman, että muut näkevät sitä. Tämä mahdollistaa psykopaattien riehumisen yleisillä paikoilla.

      Jopa ruuvimeisselillä voi tappaa, joten miksei niitäkin kielletä?

      • Aina kymppiin

        9 mm pistoolikielto on asiantuntemattoman median hössötystä. Aivan sama jos kiellettäsiin yksi auto- tai moottoripyörämalli tai puukkotyyppi. Tällainen on epä-älyllisyyttä, 9 mm kieltoon, mutta 7,65, 10 ja 11,4 -milliset jäisivät vai. Rajanvedossa ei ole loppua ikinä. Haulikko on paljon tehokkaampi ase ja katkaistuna yhtä helppo kuljettaa piilossa kuin pistooli.
        Huomion ei tule kiinnittyä asetyyppiin vaan ihmiseen, kenelle lupa voidaan myöntää. Sitä pitää kontrolloida.
        Laittomat asee ovat sitten erikseen, niihin ei pure mikään kielto eikä valvonta.
        En halua kieltää mitään urheilulajia, mutta tehkääpä vertailu: paljonko vuoden mittaan loukkaantuu ihmisiä eri kamppailu-urheilulajien parissa? Entä paljonko loukkaantuu ampumakilpailuissa tai -harjoituksissa?


      • oign

        Jäi hiukan kaivelemaan ilmauksesi "9mm pistoolit ja vastaavat kieltoon". Mitkä mahtavat olla niitä vastaavia? Et selvästikään ole asiantuntija, joten oletan, että tarkoitat vastaavilla 22.cal, 32.cal tai 38.cal aseita. Joista ensin mainitsemallani tehtiin nämä valitettavat koulusurmat.

        P.S Asetyyppi ei muuten ole sidottu kaliberiin. ;)


      • out side of the box

        "Jutun juju piilee siinä, että 9mm pistooli on merkittävästi helpompi kantaa mukana ilman, että muut näkevät sitä."

        Entäs jos sahaa tukin pois ja piipun 15cm pitkäks :-P Kulkee kätevästi vaikka lökäpöksyissä tai takin alla.

        "Mutta sehän on laitonta!!!" huutaa jo joku, siihen todettakoon että niin on ihmisten ampuminenkin.


    • spede1§213456789

      Lehmät tykkää myös ammunnasta

    • paukkupate

      AMMUNTA ON ERITTÄIN HYVÄ JA HYÖDYLLINEN HARRASTUS KAIKENKALTAISILLA LUVALLISILLA ASEILLA!

    • ffffffff3

      yhteistä sillä että seonnut pitkällä kaavalla hankkii aseen tuhoamistarkoituksessa. tästä on ampujat kärsineet riittävästi ja liikaa.

    • Vanha stara

      Ammunta oli aikanaan minulle se henki ja elämä. Edellyttää tosin luontaista lahjakkuutta sekä hyvää näköä tulosten saavuttamiseksi.

      Tyhjäksi LUULLULLA aseella ne vahingot sattuvat. Minulla oli sekä tarkkuuskivääri että myös 38 cal revolveri kotona kaapissa ja patruunat niihin toisessa kaapissa. Opetin sekä vaimolle että tyttärelle, kuinka aseita käsitellään ja kuinka aivan ensimmäiseksi tarkastetaan, että se ase on tyhjä. Ei heistä kumpikaan aseisiini koskenut, ellen ollut itse paikalla.
      Kiersin kesäisin ympäri Suomea kilpailuissa viikonloppuisin, jolloin vaimo alkoi huomautella asiasta. Hän ihmetteli, mikä siinä ammunnassa minua viehättää. Otin revolverin, patruunat sekä kuulosuojaimet mukaan ja vein hänet radalle. Näytin kiireettömästi kaiken perustan ennen kuin ammuin koulutauluun viisi laukausta. Siellä oli kaikki napakympissä.
      Sitten oli hänen vuoronsa. Valvoin vieressä valmistautumista, aseen lataamista ja kun kaikki oli valmista, annoin luvan ampua. Niin uskomattomalta kuin ehkä kuulostaa, tulos oli 48 pistettä. ENSIKERTALAISELTA!!!

      Narinat loppuivat siihen. Ilmoitin hänet jäseneksi paikalliseen seuraan, mistä hän sai käyttöönsä 22 cal pistoolin. Vuotta myöhemmin vaimo voitti silloisen Yhdyspankin naisten mestaruuden pienoispistoolilla.

      Muutama kokeneen ukon neuvo tässä lopuksi. Ei yhtään juoksuaskelta radalla. Verkkaista kävelyä vain, ettei pulssi nopeudu. Huolellinen valmistautuminen omaan suoritukseen asennosta alkaen. Vartaloa käännetään jalkoja siirtämällä, ei kroppaa kiertämällä. Keskittyminen vain ja ainoastaan omaan tauluun. Kivääriammunnassa vielä kello siihen lähelle, jotta voi seurata ajan kulua. Ennen laukausta happea keuhkoihin ja puhallus, mutta ei tyhjäksi asti. Laukauksen jälkeen suosittelen katseen kääntöä tummaa kohdetta vasten (esim metsä) niin silmät lepäävät. Ammuin itse molemmat silmät auki, mutta lakinlipan alle laitoin pahvilapun toisen silmän eteen. Ei tullut jännitteitä.
      Neuvoja olisi enemmänkin, mutta tässä nyt aluksi. Sen verran sain aikaan, että tein sotilaskiväärillä 300 m:ltä Suomen ennätyksen, joka kesti n. 20 vuotta.

    • harrastaa

      Isäni omistaa aseita ja menemme muutaman kerran kuussa upinniemen haulikkoradalle ampumaan tauluja ja sitten heseen.
      se on meille hyvä isä-poika-harrastus. siellä radallo on ammatti sotilaita jotka valvovat sääntöjä antaa lapsenne harrastaa

    • isoäiti

      Haluaisin, että lapsenlapset oppisivat ampumaan ilmakiväärillä. pitäisi vain saada enemmän tietoa harrastuksesta.

    • ylpeä

      mun isäpä omistaa ruoskan

    • Alexaaaaaa

      Moi! Haluisin tosi pahasti harrastaa,ja nii mut voiks sen aloittaa 10v?????????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe