Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pahan pappi

Tosi outo

Yritin lukea Matti Yrjänä Joensuun pahan pappia.Joka on nyt myös tarjolla elokuvana.
Mahtaako olla yhtä utopistinen kuin kirjakin.
Kirjana ensimmäisiltä sivuilta alkaen, se vaikuttaa todella omituiselta.
Pistää hämmästelemään, mihin perustuu kirjailijan saama suosio.

Pienen pojan ajatusmaailmaa kuvataan alussa melko omituisesti.Käytetään kummallisia kuvauksia ja sanoja.
Mielenkiinto meni heti, en saa luettua tuollaista soopaa loppuun.
Luulin saavani käsiini jännän poliisidekkarin.Petyin pahasti.
Tiedämpähän ainakin, etten enää ko.kirjailijan teoksiin kajoa.

22

702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perustuu

      suuressa ikäluokassa vaikuttavien tahojen nuoleskeluun.
      Suuri ikäluokka on jäämässä eläkkeelle. He tarvitsevat viihdykettä ja vahvistusta oikeudelleen elää elämänsä ja valita aatteensa päin helvettiä.
      Sitäpaitsi. Onko se niin suosittu kun annetaan ymmärtää.

    • Joensuu osaa eläytyä hyvin uskottavasti erilaisten ihmisten näkökulmaan tarinoissaan. Yleensä nuo henkilöt ovat jollakin tavalla syrjäytyneitä ja vinksahtaneita yhteiskunnan äärilaitojen ihmisiä. Muun muassa Pahan papin yksi kohtaus oli kirjoitettu syntymättömän lapsen näkökulmasta kohdussa. Joensuu ei väännä kaikkea rautalangasta vaan jättää lukijallekin hiukan miettimistä.

      Mutta jos tosiaan etsii rosvo-ja-poliisi-jännää luettavaa, ei ehkä kannata valita Joensuun kirjoja. Tällöin esimerkiksi Jarkko Sipilä tai Juha Numminen kotimaisista kirjoittajista miellyttävät enemmän.

      • Iisakki V

        Asiallista poliisityötä tamperelaisittain tarjoaa myös S Jokinen komisario Koskinen-kirjoillaan.


      • Iisakki V kirjoitti:

        Asiallista poliisityötä tamperelaisittain tarjoaa myös S Jokinen komisario Koskinen-kirjoillaan.

        Olen ehdottomasti samaa mieltä.


      • ruma mutta todelline

        "Joensuu osaa eläytyä hyvin uskottavasti erilaisten ihmisten näkökulmaan tarinoissaan."

        Näin on näkkileivät ja kuusenkävyt. Tulee mieleen eräs hänen kirjansa josta tehtiin erittäin hyvä radiokuunnelma sekä aivan susi elokuva, jossa karun realistiset elämän kolhimat ihmishahmot oli yritetty salonkikelpoistaa Nokian ja rahoitustahojen mieliksi. Monet Joensuun kirjojen hahmot eivät ole kyllin hienoja trendikkään cityihmisen katseltaviksi.


      • Hill st.
        Iisakki V kirjoitti:

        Asiallista poliisityötä tamperelaisittain tarjoaa myös S Jokinen komisario Koskinen-kirjoillaan.

        Seppo Jokisen Komisario Sakari Koskiksesta kertovat kirjat ovat kyllä parasta suomalaista dekkariviihdettä, jota tässä maassa julakistaan.


    • niilo-pekka

      " Joensuu osaa eläytyä hyvin uskottavasti erilaisten ihmisten näkökulmaan tarinoissaan. Yleensä nuo henkilöt ovat jollakin tavalla syrjäytyneitä ja vinksahtaneita yhteiskunnan äärilaitojen ihmisiä."

      Olen ollut paljon tekemisissä yllä mainittujen ihmisten kanssa, ja Joensuun kuvaukset heistä ovat niin epäuskottavia, että ei tiedä ärsyyntyisikö vai nauraisi.
      Kunnon psykologinen ja yhteiskunnallinen dekkari kyllä kelpaa, mutta Joensuut ei!

      • Hill st.

        Joensuun tuotanto muuttui parin viimeisen kirjan myötä. Jo Rakkauden nälässä oli huomattavasti enemmän ahdistusta, kuin aikaisemmissa kirjoissa. Pahan pappi onkin jo niin ahdistava, että kesken se minukltakin jäi. Cityihmisistä, enkä Nokiasta lausu mitään mutta totean, että rakkauden nälkää edeltäneissä kirjoissa sekä ihmiset, että poliisin työ on kuvattu niin realistisesti, kuin sen nyt kirjoissa kuvata voi. Esimerkiksi poliisin tuon ajan tekniset välineet ovat juuri, kuten ne ovat. Se johtuu tietysti siitä, että Joensuulla on laaja kokemus kuvaamistaan asioista.


      • oli kuvaava
        Hill st. kirjoitti:

        Joensuun tuotanto muuttui parin viimeisen kirjan myötä. Jo Rakkauden nälässä oli huomattavasti enemmän ahdistusta, kuin aikaisemmissa kirjoissa. Pahan pappi onkin jo niin ahdistava, että kesken se minukltakin jäi. Cityihmisistä, enkä Nokiasta lausu mitään mutta totean, että rakkauden nälkää edeltäneissä kirjoissa sekä ihmiset, että poliisin työ on kuvattu niin realistisesti, kuin sen nyt kirjoissa kuvata voi. Esimerkiksi poliisin tuon ajan tekniset välineet ovat juuri, kuten ne ovat. Se johtuu tietysti siitä, että Joensuulla on laaja kokemus kuvaamistaan asioista.

        ja samalla traaginen ja myös koominen esimerkki kirjailijasta, joka haluaa miellyttää valtavirtaeliittiä.
        Itse haastattelua en lukenut. Minulle riitti kuva kirjailijasta musta silkkihuivi kaulan ympäri kiedottuna "taiteilijamaisesti", kuten kuvatekstissä sanottiin.
        Samanlaisella teennäisillä kuvauksia ovat silattu kaikki Joensuun kirjat.
        Pahan papissa on uutena elementtinä kirjailijan katkeruus oman avioeronsa vuoksi.
        Muuten koko kirja hajoaa pahasti, ja on tokerö kautt

        ( Sähkökatko, vertaa Pahan pappi kirjan toinenloppukohtaus).


      • Itsekin työni puolesta olen jopa päivittäin tekemisissä Joensuun kuvaamien kaltaisten ihmisten kanssa enkä ole huomannut isompaa ristiriitaa Joensuun kuvausten ja todellisuuden välillä. Ainoa ero todellisuuteen on se, että todellisuus on vieläkin ahdistavampaa ja raadollisempaa kuin Joensuun kirjoissa.

        Joensuun tapa kuvata yhteiskuntaa ei ole Sjöwall/Wahloon tapaan osoitteleva ja saarnaava vaan pikemminkin surumielisen toteava.


      • Hill st. kirjoitti:

        Joensuun tuotanto muuttui parin viimeisen kirjan myötä. Jo Rakkauden nälässä oli huomattavasti enemmän ahdistusta, kuin aikaisemmissa kirjoissa. Pahan pappi onkin jo niin ahdistava, että kesken se minukltakin jäi. Cityihmisistä, enkä Nokiasta lausu mitään mutta totean, että rakkauden nälkää edeltäneissä kirjoissa sekä ihmiset, että poliisin työ on kuvattu niin realistisesti, kuin sen nyt kirjoissa kuvata voi. Esimerkiksi poliisin tuon ajan tekniset välineet ovat juuri, kuten ne ovat. Se johtuu tietysti siitä, että Joensuulla on laaja kokemus kuvaamistaan asioista.

        Ahdistus on lisääntynyt kirja kirjalta, mutta niinpä on maailma ja arkemmekin muuttunut monella tapaa ahdistavammaksi. Elämämme on kyllä muuttunut helpommaksi, mutta samalla toisella tapaa vaativammaksi ja hektisemmäksi.

        Pahan papissa poliisin työn kuvaus oli kyllä muuttunut aikaisempaan. Kenties Joensuu eläkeiän lähestyessä alkoi pudota alan kehityksestä ja samoin tapahtuu myös Harjunpäälle. En jaksa uskoa, että Harjunpää-kirjoja tulee enää kovin montaa. Harjunpäällä on takanaan yli kolmenkymmenen vuoden poliisiura, joten eläkeikä alkaa kolkutella. Ei ole realistista, että Harjunpää eläkeukkona ryhtyisi Poirotin tapaan yksityisetsivänä vaivaamaan päätään murhilla. Eikä kuulosta uskottavalta, että Joensuu tekisi kuin Ed McBain, jonka kirjallinen poliisisarja eli 1950-luvulta 2000-luvulle henkilöiden sen kummemmin ikääntymättä.


      • oli kuvaava kirjoitti:

        ja samalla traaginen ja myös koominen esimerkki kirjailijasta, joka haluaa miellyttää valtavirtaeliittiä.
        Itse haastattelua en lukenut. Minulle riitti kuva kirjailijasta musta silkkihuivi kaulan ympäri kiedottuna "taiteilijamaisesti", kuten kuvatekstissä sanottiin.
        Samanlaisella teennäisillä kuvauksia ovat silattu kaikki Joensuun kirjat.
        Pahan papissa on uutena elementtinä kirjailijan katkeruus oman avioeronsa vuoksi.
        Muuten koko kirja hajoaa pahasti, ja on tokerö kautt

        ( Sähkökatko, vertaa Pahan pappi kirjan toinenloppukohtaus).

        Eikä se itse haastattelu mielestäni mitenkään tekotaiteellinen ollut. Ihan vaan tavallinen lehtihaastattelu.

        Mutta joo, se taiteilijahuivi kyllä pisti aika pahasti minunkin silmään. Jotenkin se ei minustakaan istunut siihen mielikuvaan joka minulla on Joensuusta. Joensuuta haastateltiin myös 45 minuuttia ohjelmassa jokin aika sitten. Mielestäni hän ei muistuttanut eläköitynyttä poliisia vaan pikemminkin yliopistolla ikänsä viettänyttä filosofian professoria.


      • EI pullamössölle

        Minä en ole havainnut Joensuun kirjojen hahmoissa epäuskottavuutta. Ehkä he ovat vähän karikatyyrejä, mutta eivät epäuskottavia.

        Ihan pelästyin kun aloin ajatella että ehkä tähän liittyen elokuvien rahoitustahot haluavat raiskata Joensuun kirjojen värikkäät hahmot "uskottavammiksi", eli kaupalliseen pullamössöviihteeseen sopivammiksi persoonattomiksi väri-väriin-sävytetyiksi olioiksi, joita ei enää kirjojen hahmoiksi tunnista. Jonkin Nokian vuoksi rahoittaja tekisi varmaan vaikka mitä.


      • Mainoshuijausta
        EI pullamössölle kirjoitti:

        Minä en ole havainnut Joensuun kirjojen hahmoissa epäuskottavuutta. Ehkä he ovat vähän karikatyyrejä, mutta eivät epäuskottavia.

        Ihan pelästyin kun aloin ajatella että ehkä tähän liittyen elokuvien rahoitustahot haluavat raiskata Joensuun kirjojen värikkäät hahmot "uskottavammiksi", eli kaupalliseen pullamössöviihteeseen sopivammiksi persoonattomiksi väri-väriin-sävytetyiksi olioiksi, joita ei enää kirjojen hahmoiksi tunnista. Jonkin Nokian vuoksi rahoittaja tekisi varmaan vaikka mitä.

        Seura-lehti ( Otavamedia) julkaisi ylistävän haastattelun kirjailijasta (Joensuu), joka oli julkaissut uusimman teoksensa, kuten muutkin teokset: Otavalla.
        Siinä on teille rahan valtaa tarpeeksi. Turha leikkiä kriittistä. Teitä näköjään huijataan miten halutaan.
        Sama kuvio toistui Reijo Mäen julkaistua uusimpansa, kuten niin monen muun Otavan kirjailijan kohdalla.


      • Ynjemi Nyhtänköljä
        Mainoshuijausta kirjoitti:

        Seura-lehti ( Otavamedia) julkaisi ylistävän haastattelun kirjailijasta (Joensuu), joka oli julkaissut uusimman teoksensa, kuten muutkin teokset: Otavalla.
        Siinä on teille rahan valtaa tarpeeksi. Turha leikkiä kriittistä. Teitä näköjään huijataan miten halutaan.
        Sama kuvio toistui Reijo Mäen julkaistua uusimpansa, kuten niin monen muun Otavan kirjailijan kohdalla.

        Tulevien Kirjamessujen (Hki) ohjelmassa muut dekkaristit pyörii esiintymislistalla Dekkarilauvantaina, mutta M Y J on sijoitettu samana päivänä sarjaan Suuret kertojat. Mielestäni aiheesta, huivilla tai ilman.


    • Ex- brankkari

      Joensuu omaa kovanluokan kokemuksen rikospoliisin väkivaltarikosyksikössä, ei ole siis mikään fiktiivi-
      kirjailija. Varsinkin Harjunpää kirjat kuvaavat varsin realistisesti rikospoliisin työtä. Siitä todella puuttuu
      glamuuri, jota jossain jenkkipätkissä on.

      Pahan papissa hän kuvaa hienosti ihmismielen salatuimpia sopukoita. Siis kahelia äijää.
      Jos haluaa lukea vain suoraviivaista paukkulinjaa Joensuu ei ole oikea valinta, sen ymmärtäminen vaatii vähän
      omaakin ajattelua. Siksi ne ovatkin palkittuja ja hyviä.

      Toimin samaan aikaan hänen aktiiviaikoinaan brankkarin ambulanssissa ja tunnistan muutaman jutun josta
      on osa viety kirjoihin. Se siitä, jätkä kirjoittaa kuten asiat oli.

      • sama kuin edellä

        "Joensuu omaa kovanluokan kokemuksen rikospoliisin väkivaltarikosyksikössä, ei ole siis mikään fiktiivi-
        kirjailija."

        En tiedä Joensuun poliisitaustan tasosta, mutta "fiktiivikirjailijana" hän on tökerö.
        Se tökkii kaikessa, jopa replikoinnissa.
        Ei paljon kiinnosta jos joku ambulansssikohtaus on kuin elävästä elämästä, kun muu on tajutonta höpötystä, vailla todellisuuteen liittyvää.


    • Johnny-Rocker

      Olen myös hyvin pettynynyt Pahan pappi -teokseen. Mutta kannattaa lukea Heimolaiset, Kiusantekijä, Rakkauden nälkä. Nämä ovat mielestäni Joensuun parhaat kirjat!

      • alvari.raappavaara

        Nähty on ja hieman kummeksuvin, sekavin aatoksin armaan kera jätimme Kinopalatsin .
        Kirjan kanssa tällä elokuvalla ei ole paljoakaan tekemistä, joten unohda lukemasi ja nollaa muistisi, jos menet katsomaan.
        Tätä Joensuukin kirjamessuilla painotti, jotta ihan eri teoksesta on kyse eikä hän ole puuttunut poikien puuhiin.
        Omassa synkässä genressään leffa on toki ihan hyvä, jos tykkää kovaksikeitetystä toimintakertomuksesta. Harjunpäästä tuottaja-ohjaaja-käsikirjoittaja on tehnyt liki psykopaatin, joka jahtaa vain tyttärensä tappajaa tämän vapauduttua vankilasta, muun poliisityön jäädessä kollegoiden harteile. Onneksi on Onerva, joka kääntää asiat parhain päin.
        Uskonnollisen väkivaltarikollisen hahmokin on outo, jos kirjaan vertaa. Uskottavuudesta en puhu mitään kun en ole teologi enkä psykologi. Vanhan Vaasan sairaala olisi parempi lausunnonantaja. Maan alla liikutaan vain kerran, eikä yhämittaa kuten kirjassa.
        Vauhtia, vaarallisia tilanteita ja väkivaltaa riittää, humansmin häiväkin on häipynyt kuin Mustang yöhön.
        Kyllä meillä nykyään osataan tehdä kuvauksen ja lavastuksen puolesta semmosta jälkeä, ettei sitä tartte hävetä. Varsinainen sisältö tai sen puute onkin sitten isompi ongelma. Sitä mää ihmettelen kauhiasti miksi elokuvallista uskottavuutta haetaan tumman kuvan kautta. Paras esimerkki nyt on TVn Kotikatsomon Alamaailma-sarja. Siinä pahimmillaan erottuu vain Suosalon silmanvalkuaiset eikä aina nekään. Vähän tähän lapidus-genreen luiskahtaa Pahan pappikin, liian rajoja hipoen.
        Perheväkivalta on vakava asia ja sen hoitelu näin suoraviivaisin keinoin tuntui teennäiseltä ja helpolta ratkaisulta.
        Sitäkin mie hieman kummeksun kuin ylikonstaapelin palkalla ajellaan Lexuksella. Tai jos se olikin Lada, L ainakin näkyi.
        Franzen on seko-Harjunpäänä hyvä, rva Björklund tyydyttävä pienessä roolissaan. Nuorempi tytär veti teinix-tehtävänsä vakuuuttavasti.
        Katsottavaa, jos ei ole tärkeämpää, kuten lumitöitä, tehtäväksi.


      • Seura-lehden
        alvari.raappavaara kirjoitti:

        Nähty on ja hieman kummeksuvin, sekavin aatoksin armaan kera jätimme Kinopalatsin .
        Kirjan kanssa tällä elokuvalla ei ole paljoakaan tekemistä, joten unohda lukemasi ja nollaa muistisi, jos menet katsomaan.
        Tätä Joensuukin kirjamessuilla painotti, jotta ihan eri teoksesta on kyse eikä hän ole puuttunut poikien puuhiin.
        Omassa synkässä genressään leffa on toki ihan hyvä, jos tykkää kovaksikeitetystä toimintakertomuksesta. Harjunpäästä tuottaja-ohjaaja-käsikirjoittaja on tehnyt liki psykopaatin, joka jahtaa vain tyttärensä tappajaa tämän vapauduttua vankilasta, muun poliisityön jäädessä kollegoiden harteile. Onneksi on Onerva, joka kääntää asiat parhain päin.
        Uskonnollisen väkivaltarikollisen hahmokin on outo, jos kirjaan vertaa. Uskottavuudesta en puhu mitään kun en ole teologi enkä psykologi. Vanhan Vaasan sairaala olisi parempi lausunnonantaja. Maan alla liikutaan vain kerran, eikä yhämittaa kuten kirjassa.
        Vauhtia, vaarallisia tilanteita ja väkivaltaa riittää, humansmin häiväkin on häipynyt kuin Mustang yöhön.
        Kyllä meillä nykyään osataan tehdä kuvauksen ja lavastuksen puolesta semmosta jälkeä, ettei sitä tartte hävetä. Varsinainen sisältö tai sen puute onkin sitten isompi ongelma. Sitä mää ihmettelen kauhiasti miksi elokuvallista uskottavuutta haetaan tumman kuvan kautta. Paras esimerkki nyt on TVn Kotikatsomon Alamaailma-sarja. Siinä pahimmillaan erottuu vain Suosalon silmanvalkuaiset eikä aina nekään. Vähän tähän lapidus-genreen luiskahtaa Pahan pappikin, liian rajoja hipoen.
        Perheväkivalta on vakava asia ja sen hoitelu näin suoraviivaisin keinoin tuntui teennäiseltä ja helpolta ratkaisulta.
        Sitäkin mie hieman kummeksun kuin ylikonstaapelin palkalla ajellaan Lexuksella. Tai jos se olikin Lada, L ainakin näkyi.
        Franzen on seko-Harjunpäänä hyvä, rva Björklund tyydyttävä pienessä roolissaan. Nuorempi tytär veti teinix-tehtävänsä vakuuuttavasti.
        Katsottavaa, jos ei ole tärkeämpää, kuten lumitöitä, tehtäväksi.

        haastattelussa, että Saarelainen on tehnyt kirjan pohjalta kelpo elokuvan.

        Mitä pitäisi ajatella, kun elokuva on täysin eri tarina kuin kirja?


      • Ida Rähmä
        Seura-lehden kirjoitti:

        haastattelussa, että Saarelainen on tehnyt kirjan pohjalta kelpo elokuvan.

        Mitä pitäisi ajatella, kun elokuva on täysin eri tarina kuin kirja?

        Just sitä pitää ajatella. Kelpo elokuva, mutta ei sanasta sanaan kirjaa, kuten Laine ja Pekko Pohjantähtee teki. Eli eri taiteen laji, ei niitä voi tarkastella yksyhteen. Hahmot, jotain teemastakin perustuvat toki kirjaan, mutta kyseessä ei ole kuvitettu klassikko. Elokuva oli synkempi ja rajumpi kuin kirja ja katsojan mieltymyksistä riippuu mistä tykkää. Huumoria on varmasti vähemmän kuin niissä Vares-leffoissa joita kuulemma myös tehdään. Vaikken ole nähnyt ja tokkopa viitsin katsoa


      • kriitikotkin
        Ida Rähmä kirjoitti:

        Just sitä pitää ajatella. Kelpo elokuva, mutta ei sanasta sanaan kirjaa, kuten Laine ja Pekko Pohjantähtee teki. Eli eri taiteen laji, ei niitä voi tarkastella yksyhteen. Hahmot, jotain teemastakin perustuvat toki kirjaan, mutta kyseessä ei ole kuvitettu klassikko. Elokuva oli synkempi ja rajumpi kuin kirja ja katsojan mieltymyksistä riippuu mistä tykkää. Huumoria on varmasti vähemmän kuin niissä Vares-leffoissa joita kuulemma myös tehdään. Vaikken ole nähnyt ja tokkopa viitsin katsoa

        sanovat, että tarina on täysin eri. Vain Harjunpää-nimi on sama.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1210
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe